Širokáč na full frame
Dobrý den.
můžete mi někdo poradit s výběrem širokoúhlého objektivu, který by se dal v budoucnu použít i na full frame?
Nejčastěji fotím krajiny a reportáž a uvažuji o přechodu na fullframe Canon EOS 5D Mark II. Měla jsem vybraný asi nejlepší objektiv mezi širokáči - Tokina 11-16/f 2,8:
- nový model: [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
- starší model: [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]),
ale zjistila jsem, že je jen pro ASP-C zrcadlovky... Je tedy na FF zcela nepoužitelný? Víte někdo o adekvátní alternativě na FF? Je na FF širokáč vůbec vhodný? A rozdíl mezi těmi modely někdo víte? Nebyli mi na to schopni odpovědět ani ve Foto Škoda, bohužel - věděla jsem toho víc než prodavač :-), a navíc jsem tam získala dojem, že mi chtějí něco prodat za každou cenu...
Předem moc díky.
můžete mi někdo poradit s výběrem širokoúhlého objektivu, který by se dal v budoucnu použít i na full frame?
Nejčastěji fotím krajiny a reportáž a uvažuji o přechodu na fullframe Canon EOS 5D Mark II. Měla jsem vybraný asi nejlepší objektiv mezi širokáči - Tokina 11-16/f 2,8:
- nový model: [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
- starší model: [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]),
ale zjistila jsem, že je jen pro ASP-C zrcadlovky... Je tedy na FF zcela nepoužitelný? Víte někdo o adekvátní alternativě na FF? Je na FF širokáč vůbec vhodný? A rozdíl mezi těmi modely někdo víte? Nebyli mi na to schopni odpovědět ani ve Foto Škoda, bohužel - věděla jsem toho víc než prodavač :-), a navíc jsem tam získala dojem, že mi chtějí něco prodat za každou cenu...
Předem moc díky.
Ahoj, co jsem koukal tak obě Tokiny jsou jen na APS-C. Pokud uvažuješ o širokém sklu na MKII tak se mrkni na 17-40L, ja ho používám na APSC jako základák s tím, že to bude širokáč na FF. No a pokud potřebuješ široký sklo na APSC tak zkus sigmu 10-20 4-5.6 EX DC HSM.
Tokina 11-16/2.8 je sice DX, tedy APS-C, ale kupodivu dokáže pokrýt i full frame. Samozřejmě ne hned od 11 mm, ale na šestnácti to zvládá, a jelikož je 16 mm FF dokonce o něco širší než 11 mm APS-C, dá se to považovat za srovnatelné. Musí se ale počítat se slabšími výsledky při plné díře, protože je to "na doraz", rohy i okraje jsou pak dost měkké a ostrý je hlavně střed (to ale může záležet i na stavu konkrétního kusu, protože jak víme "není Tokina jako Tokina", co kus to originál). Na APS-C je pokrytí výborné, ale vzhledem k tomu že u takových objektivů záleží na ostrostí "z rohu do rohu" nemusí to na FF stačit.
Canon 17-40/4 L je docela univerzální, a jedno z lepších skel, ale není zase tak vyjimečný a nemusí vyhovovat ani představě opravdu širokoúhlého objektivu. Ovšem jeho cena je takřka poloviční proti Canonu 16-35/2.8, který je sice lepší ale podle mě za skoro čtyřicet tisíc nestojí, tady Canon hodně přitlačil na pilu. Je hodně schopný, výborně udělaný a rychlý, pokud máš těch "pár korun" navíc...
Nabídka třetích stran je poměrně omezená, ovšem zajímavá. Sigma vyrábí 12-24/4.5-5.6 EX DG HSM, velice kvalitní a rychlý objektiv s tichým pohonem. Pokud nevadí "klasická" světelnost, je to opticky dost zdatný objektiv s pozoruhodně dobře zvládnutým zkreslením (je lepší než zmíněné Canony). Na krajinky a denní fotoreportáže je světelnost podle mě v pohodě, větší slabinou je jen dost silná chromatická aberace (což při těch ohniskových vzdálenostech není zas tak zvláštní) která je samozřejmě běžně odstranitelná v počítači, pokud se objeví. Pro mluví i docela rozumná cena, podobná jako u 17-40.
Tokina, jakožto specialista na širokáče, nabízí také dvě FF skla. 17-35/4 AT-X Pro za cca 16 tisíc je zřejmě nejlevnější nabídkou, a tomu odpovídá i úroveň. Víc přicloněná má solidní výsledky, ale na f4 se nedá moc spolehnout co se ostrosti týče, a je to spíš nenáročné řešení. Zajímavější je jen o trochu dražší 16-28/2.8 AT-X Pro, která je poměrně solidní za svou cenu. Zkreslení je na slušné úrovni, chromatická aberace je dobře zvládnutá, je to sklo ostré a solidně ostřící. Má jen jeden klasický problém - že je od Tokiny. Takže je to tak trochu loterie, protože výstupní kontrolu tam dělají zřejmě narkoleptici, kteří pravidelně nečekaně usnou a projde jim pár kusů se špatným vycentrováním nebo částečnou neostrostí. Pokud člověk najde dobrý kus, získá solidní světelný širokáč za polovinu ceny Canonu 16-35.
Pokud by byl nehorázný nadbytek peněz, bral bych Canon 16-35/2.8. Pokud bych nechtěl tolik utratit, osobně bych šel do Sigmy 12-24 (světelnost nutně nepotřebuji). A pokud bych chtěl zůstat věrný značce a nechtěl moc rozhazovat, vzal bych Canon 17-40/4. Ale i ta Tokina 16-28 (široký konec začíná stejně jako 11-16 na APS-C) není marná, když jde o dobrý kousek. Je to o individuálních potřebách a možnostech.
S širokoúhlými objektivy je to u FF náročnější, proto jich zase tolik není a nezačínají od extrémně krátkých ohniskových vzdáleností, sklo s rozsahem od deseti milimetrů už představuje konstrukčně hodně náročnou záležitost. Ovšem ty co jsou pro takové použití přímo konstruované, jsou vhodné a dobře použitelné. A nová verze Tokiny 11-16 se liší hlavně ultrazvukovým AF motorem (stará měla klasický pomalejší mikromotor), trochu vylepšená byla i optika.
Canon 17-40/4 L je docela univerzální, a jedno z lepších skel, ale není zase tak vyjimečný a nemusí vyhovovat ani představě opravdu širokoúhlého objektivu. Ovšem jeho cena je takřka poloviční proti Canonu 16-35/2.8, který je sice lepší ale podle mě za skoro čtyřicet tisíc nestojí, tady Canon hodně přitlačil na pilu. Je hodně schopný, výborně udělaný a rychlý, pokud máš těch "pár korun" navíc...
Nabídka třetích stran je poměrně omezená, ovšem zajímavá. Sigma vyrábí 12-24/4.5-5.6 EX DG HSM, velice kvalitní a rychlý objektiv s tichým pohonem. Pokud nevadí "klasická" světelnost, je to opticky dost zdatný objektiv s pozoruhodně dobře zvládnutým zkreslením (je lepší než zmíněné Canony). Na krajinky a denní fotoreportáže je světelnost podle mě v pohodě, větší slabinou je jen dost silná chromatická aberace (což při těch ohniskových vzdálenostech není zas tak zvláštní) která je samozřejmě běžně odstranitelná v počítači, pokud se objeví. Pro mluví i docela rozumná cena, podobná jako u 17-40.
Tokina, jakožto specialista na širokáče, nabízí také dvě FF skla. 17-35/4 AT-X Pro za cca 16 tisíc je zřejmě nejlevnější nabídkou, a tomu odpovídá i úroveň. Víc přicloněná má solidní výsledky, ale na f4 se nedá moc spolehnout co se ostrosti týče, a je to spíš nenáročné řešení. Zajímavější je jen o trochu dražší 16-28/2.8 AT-X Pro, která je poměrně solidní za svou cenu. Zkreslení je na slušné úrovni, chromatická aberace je dobře zvládnutá, je to sklo ostré a solidně ostřící. Má jen jeden klasický problém - že je od Tokiny. Takže je to tak trochu loterie, protože výstupní kontrolu tam dělají zřejmě narkoleptici, kteří pravidelně nečekaně usnou a projde jim pár kusů se špatným vycentrováním nebo částečnou neostrostí. Pokud člověk najde dobrý kus, získá solidní světelný širokáč za polovinu ceny Canonu 16-35.
Pokud by byl nehorázný nadbytek peněz, bral bych Canon 16-35/2.8. Pokud bych nechtěl tolik utratit, osobně bych šel do Sigmy 12-24 (světelnost nutně nepotřebuji). A pokud bych chtěl zůstat věrný značce a nechtěl moc rozhazovat, vzal bych Canon 17-40/4. Ale i ta Tokina 16-28 (široký konec začíná stejně jako 11-16 na APS-C) není marná, když jde o dobrý kousek. Je to o individuálních potřebách a možnostech.
S širokoúhlými objektivy je to u FF náročnější, proto jich zase tolik není a nezačínají od extrémně krátkých ohniskových vzdáleností, sklo s rozsahem od deseti milimetrů už představuje konstrukčně hodně náročnou záležitost. Ovšem ty co jsou pro takové použití přímo konstruované, jsou vhodné a dobře použitelné. A nová verze Tokiny 11-16 se liší hlavně ultrazvukovým AF motorem (stará měla klasický pomalejší mikromotor), trochu vylepšená byla i optika.
Děkuji moc za názor a podrobné informace. Zítra si zkusím ve Foto Škoda Tokinu jak na svém ASP-C, tak na fulframe Canon EOS Mark II a uvidíme. S FF jsem začátečník a možná, že udělám ještě mezikrok a uchýlím se k Canon 7D, i když mě zatím všichni známí fotografové, kteří znají moje fotky, strkají do FF. Bůh ví, u čeho tedy nakonec skončím... :-)