Kvalita fotek: Samsung NX1000 vs. Olympus XZ-1 vs. Panasonic Lumix LX7
Vybírám fotoaparát, horní limit nějakých těch 13 000 korun. Zrcadlovka se mi nechce tahat, a tak jsem se díval po nějakých profi kompaktech nebo CSC fotoaparátech. Zatím jsem vyhlédl Panasonic lumix lx7, Samsung NX1000 a Olympus XZ-1. Nejsem žádný profesionál, ale focení se lehce věnuji a rád bych měl nějaký slušný "strojek". Dříve jsem pokukoval po Canonu 600D nebo Nikonu D 5100 - hlavně kvůli videu, ale nechce se mi to tahat a něco menšího mi asi bude stačit - bohužel to bude spíše na fotky. Panasonic má z nich asi nejhezčí video (zbylí 2 umí mám pocit jen HD, Olympus má video pěkně škaredé, samsung nemá stabilizaci v objektivech, takže také ne moc použitelné. Chci se zeptat, jak na tom jsou v porovnání tyto 3 přístroje - kvalita fotek, atd. - šel bych hned do XZ-1, ta cena je bezkonkurenční, ale to video je fakticky bída. Popř. můžete doporučit něco jiného. Díky
XZ-1 jakožto zástupce předchozí generace profi kompaktů, typické použitím větších CCD senzorů, je dneska za zajímavou cenu - ta odpovídá jeho momentálním schopnostem. Na video není zrovna přeborník, a jeho senzor už ve srovnání se současnou generací taky rychle najde své limity. Pokud má profi kompakt udělat pořádnou službu, je potřeba přitlačit na pilu, současná generace nabízí podstatně lepší služby. Mimo Panasonic LX7 třeba Nikon P7700, Canon G15 (ten je opravdu podařený), Olympus XZ-2, Pentax MX-1 nebo Fuji X20. Všechny nabídnou znatelně vyšší hodnotu, pokud hledáš řešení all-in-one podívej se na ně, každý je trochu jiný ale v podstatě nabízejí to stejné - vysokou úroveň fotek, slušné Full HD video, rozšířené ovládání a plnou manuální kontrolu.
Samsung NX1000 má mnohem větší APS-C senzor, a v kombinaci s objektivem 20-50 je kvalita fotek dost jinde než u velkých kompaktů. Ostatně tady na Digimanii je obsáhlá recenze, takže není třeba se o něm rozepisovat. Nabídka s tabletem je cenově zajímavá, ovšem jde o CSC spíš průměrný. Full HD (ano, má) video je schopné, a nestabilizovaný objektiv je to poslední co by na něj mělo vliv (když je to v rukách, stabilizace nehraje tak velkou roli). Co se týče senzoru, je NX mnohem dál než profi kompakty, ovšem ty to vyrovnávají mnohem lepší světelností a v případě Samsungu i rychlostí operací, o menších rozměrech nemluvě. Takže se nedá říct, že CSC je jednoznačně lepší, spíš je otázka jestli hodláš budovat systém a přikupovat objektivy.
V současnosti šly na zajímavou cenu i některé jiné CSC, které už za kouknutí stojí. Tradičně mohutně dotující Olympus v současnosti šel dolů s jejich původní vlajkovou lodí, E-P3. Za třináct tisíc je v současnosti k dispozici set s dvěma opticky schopnými objektivy 14-42 a 40-150, které samostatné stojí po sedmi tisících. E-P3 není nejnovější, ale je to vyšší model vybavený řadou funkcí, s rozšířeným ovládáním oproti nejmenším PENům. Původní cena byla značná, ale za současnou by to stále mohl být zajímavý kup, a dvojset pokryje všechny běžné situace. Pokud nepůjde o extrémní podmínky s minimem světla (při vyšších hodnotách ISO tato generace ještě nebyla tak schopná), měl by důstojně posloužit.
Zatím jsou v prodeji taky E-PL3 a E-PM1, což jsou v podstatě zmenšené obdoby E-P3 v menším těle s limitovaným ovládáním. Oba se prodávají v dvojsetech, které jsou o nějakou tisícovku levnější. Výstup je prakticky stejný, těla menší a ovládání zjednodušené. Momentálně si je pořídilo několik lidí v mém okolí, a jsou to za aktuální cenu opravdu schopné foťáčky s kterými jdou udělat nečekaně pěkné fotky.
Do třinácti tisíc se vejdou i některé sety Nikonů 1, mají menší senzory a jsou velice rychlé, tam už je to o osobním pocitu a preferencích - za mě bych třeba řekl že než nějaký Nikon 1 se záklaďákem, tak radši výkonný profi kompakt. Jedničky umí pěkně fotit, a V1 je momentálně nejdostupnějším hledáčkovým CSC na trhu, ale každému nemusí sednout.
Možností je dost, a chce to jen nějak se rozhodnout. Kvalitně fotit umí pořád ještě dost přístrojů.
Samsung NX1000 má mnohem větší APS-C senzor, a v kombinaci s objektivem 20-50 je kvalita fotek dost jinde než u velkých kompaktů. Ostatně tady na Digimanii je obsáhlá recenze, takže není třeba se o něm rozepisovat. Nabídka s tabletem je cenově zajímavá, ovšem jde o CSC spíš průměrný. Full HD (ano, má) video je schopné, a nestabilizovaný objektiv je to poslední co by na něj mělo vliv (když je to v rukách, stabilizace nehraje tak velkou roli). Co se týče senzoru, je NX mnohem dál než profi kompakty, ovšem ty to vyrovnávají mnohem lepší světelností a v případě Samsungu i rychlostí operací, o menších rozměrech nemluvě. Takže se nedá říct, že CSC je jednoznačně lepší, spíš je otázka jestli hodláš budovat systém a přikupovat objektivy.
V současnosti šly na zajímavou cenu i některé jiné CSC, které už za kouknutí stojí. Tradičně mohutně dotující Olympus v současnosti šel dolů s jejich původní vlajkovou lodí, E-P3. Za třináct tisíc je v současnosti k dispozici set s dvěma opticky schopnými objektivy 14-42 a 40-150, které samostatné stojí po sedmi tisících. E-P3 není nejnovější, ale je to vyšší model vybavený řadou funkcí, s rozšířeným ovládáním oproti nejmenším PENům. Původní cena byla značná, ale za současnou by to stále mohl být zajímavý kup, a dvojset pokryje všechny běžné situace. Pokud nepůjde o extrémní podmínky s minimem světla (při vyšších hodnotách ISO tato generace ještě nebyla tak schopná), měl by důstojně posloužit.
Zatím jsou v prodeji taky E-PL3 a E-PM1, což jsou v podstatě zmenšené obdoby E-P3 v menším těle s limitovaným ovládáním. Oba se prodávají v dvojsetech, které jsou o nějakou tisícovku levnější. Výstup je prakticky stejný, těla menší a ovládání zjednodušené. Momentálně si je pořídilo několik lidí v mém okolí, a jsou to za aktuální cenu opravdu schopné foťáčky s kterými jdou udělat nečekaně pěkné fotky.
Do třinácti tisíc se vejdou i některé sety Nikonů 1, mají menší senzory a jsou velice rychlé, tam už je to o osobním pocitu a preferencích - za mě bych třeba řekl že než nějaký Nikon 1 se záklaďákem, tak radši výkonný profi kompakt. Jedničky umí pěkně fotit, a V1 je momentálně nejdostupnějším hledáčkovým CSC na trhu, ale každému nemusí sednout.
Možností je dost, a chce to jen nějak se rozhodnout. Kvalitně fotit umí pořád ještě dost přístrojů.
Jak psal sakini je toho hodně a bohužel furt o kompromisech. Někde najdeš nejvyšší kvalitu výstupu degradovanou obrovskými RAWy a zdlouhavým ukládáním na kartu, někdy je pomalejší odezva přístroje zkombinovaná s nedostupností plného rozsahu expozičních časů v určitých režimech... Pro krajináře to není limit, na reportáž ano.
Sám se v tom motám a nevím, co je nejlepší. Zhruba jsem si řekl, že kompakt musí být univerzální včetně rozměrů a u bezrcátka bych požadoval vestavěný EVF (pro využití možnosti manuálního ostření). Jenže , kde je vzít??? Snad jen Nikon1 V, ale tam jsou slabé seťáky, běžným pohledem viditelná rohová neostrost. Jinak bych po tom pro dostatečnou kvalitu výstupu, velikost a hlavně hledáček skočil.
Sám se v tom motám a nevím, co je nejlepší. Zhruba jsem si řekl, že kompakt musí být univerzální včetně rozměrů a u bezrcátka bych požadoval vestavěný EVF (pro využití možnosti manuálního ostření). Jenže , kde je vzít??? Snad jen Nikon1 V, ale tam jsou slabé seťáky, běžným pohledem viditelná rohová neostrost. Jinak bych po tom pro dostatečnou kvalitu výstupu, velikost a hlavně hledáček skočil.
Ten Olympus E-P3 mě moc nezaujal tím retro vzhledem, každopádně je to pěkný kousek. Který z vámi výše zmiňovaných by jste doporučili pro občasné video, pěkné, ostré, použitelné na nějaké "filmečky atd."? Ten Samsung NX1000 na stativu bude také fajn, ale z ruky bych se toho trochu bál, hodně se to třepe. Na video by byly dobré NEXy, hlavně 5N, ale to už je jiná cenová kategorie... Nikon V1.....super, má hledáček, ale je už poměrně velký a neslyšel jsem na něho moc chvalné hodnocení (měl ho známý).
Ty kompakty jsou taky velice podařené, ale spíše bych rád asi nějaký CSC, protože bych rád aby mi to nějakou dobu vydrželo a nějaký ten objektiv bych asi přikoupil. Jaký přístroj teda pro to video?
Ty kompakty jsou taky velice podařené, ale spíše bych rád asi nějaký CSC, protože bych rád aby mi to nějakou dobu vydrželo a nějaký ten objektiv bych asi přikoupil. Jaký přístroj teda pro to video?
Pokud jde o video, tak z jmenovaných CSC nejlíp funguje (aspoň podle mých zkušeností) ten V1, a jedničky všeobecně. Díky hybridnímu ostření zvládá dynamicky doostřovat, objektivy jsou dost tiché, kvalita videa je dost dobrá, a k tomu stereo zvuk a dlouhá výdrž baterie (víme jak video dokáže vysávat). Olympusy mívají problém z "želé" efektem - obraz se při sebemenším pohybu celý třese jako z rosolu. Viděl jsem to na videu z E-PL3, ale když jsem to zkoušel u E-PM1 tak se mi toho nepodařilo dosáhnout, video se chovalo vzorně. Z Olympusů je takové standartní, vypadá dobře ale ostření úplně nestíhá. Nová generace je na tom znatelně líp.
NX1000 to zvládne podobně, taky žádné nadprůměrné výkony, ale stačí. No a když ti připadnou dobré NEXy - co takhle NEX-3N? Tělo je minimalisticky vybavené, ale obsahuje stejný výkonný senzor jako vyšší modely, video není tak plně ovladatelné jako u 5N ale stejně kvalitní obrazově, a za cca jedenáct tisíc je s powerzoomem 16-50. Je to sice jen průměrný seťák, ale je skladný, stabilizovaný a power zoom mechanismus umožní plynulé zoomování při videu. Navíc je jeho autofokus opravdu neslyšný. Samozřejmě musíš počítat s vyšší cenou příslušenství Sony, a s opravdu základní úrovní 3N co se týče ovládání. Je to prostě vstupní model.
NX1000 to zvládne podobně, taky žádné nadprůměrné výkony, ale stačí. No a když ti připadnou dobré NEXy - co takhle NEX-3N? Tělo je minimalisticky vybavené, ale obsahuje stejný výkonný senzor jako vyšší modely, video není tak plně ovladatelné jako u 5N ale stejně kvalitní obrazově, a za cca jedenáct tisíc je s powerzoomem 16-50. Je to sice jen průměrný seťák, ale je skladný, stabilizovaný a power zoom mechanismus umožní plynulé zoomování při videu. Navíc je jeho autofokus opravdu neslyšný. Samozřejmě musíš počítat s vyšší cenou příslušenství Sony, a s opravdu základní úrovní 3N co se týče ovládání. Je to prostě vstupní model.
Takže Nex 3 by jste doporučil? Má nějake velké mínusy, co kvalita fotek ve srovnáni s ostatními CSC?
Budu spíš fotit, ale abych se pak nebouchal do hlavy, že to má špatne video. RX100 je určitě super volba, ale s cenou 16 500 je 3500 přes můj limit. Je o tolik lepší než ten nex 3n?
Fotí nádherně, ale nevím jestli jeho možností využiju, jestli nepostačí ta NEX-3N. Když vezmu teda tu NEX-3N, bude to dobrý výběr?
Fotí nádherně, ale nevím jestli jeho možností využiju, jestli nepostačí ta NEX-3N. Když vezmu teda tu NEX-3N, bude to dobrý výběr?
RX100 je menší komplexní řešení do kapsy s určitými kompromisy. Samozřejmě s jednopalcovým senzorem je bezkonkurenčí a dělá pěkné fotky, pokud nechceš dál rozšiřovat svou výbavu tak by ti až na makro nemělo nic chybět. NEX-3N má ovšem ještě výkonnější senzor, známý svými schopnostmi při vysokých citlivostech, a co se týče výbavy a schopností za RX100 nějak zvlášť nezaostává. Objektiv RX je určitě lepší než objektiv 16-50, ale nebude to radikální rozdíl a na NEX můžeš nasadit i lepší skla, což u kompaktu nedokážeš. Po pořízení teleobjektivu pak máš rozsah mnohem větší než má RX, a ne o moc dráž. Nižší světelnost objektivů (na konci už takový rozdíl oproti 4.9 není) pak určitě vyrovná výborný senzor, používaný i ve výkonných zrcadlovkách Nikon a Pentax. Není to tak že by NEX-3N byl horší než RX100 nebo naopak, je to jiné řešení. Ne tak malé, ne tak lehké, ale s širšími možnostmi vývoje. Pro každého něco, a podle toho co potřebuješ se můžeš rozhodnout.
A má NEX 3N ještě tedy cenu pořizovat, i přes to, že to není už zrovna nováček? Aby mi to za pár let stačilo :).
No jo, on už se chudák prodává druhý měsíc, starouš :-) samozřejmě to není zbrusu nový model v nejnižší řadě NEXů, ale přesto je nejaktuálnější, nejdoladěnější, a Sony ho uvedlo v letošním březnu. Nebál bych se že by mu hrozila náhlá smrt. Hlavně je potřeba si ho někam jít vyzkoušet (pokud je to možné), ať vidíš jestli ti sedne. Není dobré kupovat hned bez toho abys to měl v ruce.
Díky za odpovědi, a omlouvám se, opravdu jsem si nevšiml, že je NEX 3N aktuálně nejnovější model. Vyzkoušet ho samozřejmě pokud možno půjdu, bez toho to nejde.
A rovnou při tom bych vyzkoušel i ty jiné možnosti - minimálně ty PENy, ty jsou všude, stejně jako Nikon 1. A klidně i nějaký ten profi kompakt - Canon G15 a Nikon P7700 jsou momentálně na špici, moc povedené. Možná budeš překvapený.
Dobře, díky za radu. Ten Nikon V1 mě velmi zaujal, ale zdá se mi poměrně objemný a ten jeho malý čip na mě nedělá moc dobrý dojem. Každopádně vše vyzkouším někde na prodejně a uvidím :)
Ty by jsi se nebál toho malého čipu a šel do V1?
Ty by jsi se nebál toho malého čipu a šel do V1?
Má senzor stejně velký jako Sony RX100 - zase tak malý není. Já V1 nějakou dobu měl, než ho ze mě vyloudil kolega. Není to vůbec špatné, má moc pěkný hledáček, a ani není tak velký - určitě ne větší než většina ostatních CSC. NEX-3N je určitě lehčí a tenčí, ale jinak má ta velikost své limity. Za současné ceny je V1 zajímavá nabídka, i když není bez chyby, a i se seťáky fotí výrazně líp než nějaké obyčejné kompakty.
Takový velmi hrubý test (většina fotek je hned cestou z obchodu za nehezkého světla, aniž bych na něm něco ladil - a nezapomeň že Rajče fotky o něco zdegraduje) [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] jako na takovou maličkost to není špatné.
Takový velmi hrubý test (většina fotek je hned cestou z obchodu za nehezkého světla, aniž bych na něm něco ladil - a nezapomeň že Rajče fotky o něco zdegraduje) [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] jako na takovou maličkost to není špatné.
Šel bys raději do Olympusu E-PL3 nebo do Nikonu V1 (v kategorii CSC)?, pak jsou tu samozřejmě ještě profikompakty. Díval jsem se na ty PENy a dělají fakt moc pěkné fotky...
Lepší video, vyrovnanější výkon, hledáček, velká výdrž baterie (stejná jakou používám pro zrcadlovky) - já z těch dvou Nikon. To je ovšem ovlivněné tím co používám a co je pro mě důležité. Co se týče fotek samotných, jsou PENy přece jen schopnější než Nikony 1, a setové objektivy mají taky lepší.
Otázku menšího přístroje pro běžné nošení jsem po delším hledání za sebe vyřešil úplně jinak, protože jsem se v tom už vyloženě motal a zkusil co se dalo.
Otázku menšího přístroje pro běžné nošení jsem po delším hledání za sebe vyřešil úplně jinak, protože jsem se v tom už vyloženě motal a zkusil co se dalo.
Předpokládám, že jsi si sáhnul po nějakém profi kompaktu. Pokud ano, jaký jsi vybral a jsi spokojený?
Tak profi kompakty mě moc netáhly, G15 mi přišel nejlepší, LX7 proti němu je slabší co se týče ovládání a padnutí do ruky. Zkoušel jsem oba současně, a Canon je dobře řešený. Ale já jsem v podstatě od ledna čekal na Fuji X20, po třech měsících jsem se dočkal, a už nic jiného nehledám. Dvakrát už jsem na víkend nechal zrcadlovku doma, a Fujina všechno dala tak jak jsem zvyklý. Malá, lehká, vynikající objektiv, a užívání hodně podobné zrcadlovce (manuální zoom, aktivní optický hledáček). Ta se opravdu povedla a stojí za každou korunu z té částky co za ni chtějí.
Máte někdo nějakou osobní zkušenost s Canonem EOS M, nebo např. Fujifilm FINEPIX X10 (vzhledem mi do oka ale moc nepadl)?
[QUOTE=Sakini;26821]Tak profi kompakty mě moc netáhly, G15 mi přišel nejlepší, LX7 proti němu je slabší co se týče ovládání a padnutí do ruky. Zkoušel jsem oba současně, a Canon je dobře řešený. Ale já jsem v podstatě od ledna čekal na Fuji X20, po třech měsících jsem se dočkal, a už nic jiného nehledám. Dvakrát už jsem na víkend nechal zrcadlovku doma, a Fujina všechno dala tak jak jsem zvyklý. Malá, lehká, vynikající objektiv, a užívání hodně podobné zrcadlovce (manuální zoom, aktivní optický hledáček). Ta se opravdu povedla a stojí za každou korunu z té částky co za ni chtějí.[/QUOTE]
X 20 vyzera bohovsky a isto je taka , ako pises. Len sa mi zda(podla dpreview) , ze oproti XZ 2, G 15, RX 100 ma slabsi vykon pri vyssom ISO. Ako je to s videom?
---------- Doplněno v 21:37 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 21:35 ----------
[QUOTE=Freesmeki;26823]Máte někdo nějakou osobní zkušenost s Canonem EOS M, nebo např. Fujifilm FINEPIX X10 (vzhledem mi do oka ale moc nepadl)?[/QUOTE]
Osobnu nemam, ale co som videl videa na youtube, tak Canon strasne pomaly ostri. Moj stary kompakt je na tom lepsie.
X 20 vyzera bohovsky a isto je taka , ako pises. Len sa mi zda(podla dpreview) , ze oproti XZ 2, G 15, RX 100 ma slabsi vykon pri vyssom ISO. Ako je to s videom?
---------- Doplněno v 21:37 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 21:35 ----------
[QUOTE=Freesmeki;26823]Máte někdo nějakou osobní zkušenost s Canonem EOS M, nebo např. Fujifilm FINEPIX X10 (vzhledem mi do oka ale moc nepadl)?[/QUOTE]
Osobnu nemam, ale co som videl videa na youtube, tak Canon strasne pomaly ostri. Moj stary kompakt je na tom lepsie.
[QUOTE=Freesmeki;26823]Máte někdo nějakou osobní zkušenost s Canonem EOS M, nebo např. Fujifilm FINEPIX X10 (vzhledem mi do oka ale moc nepadl)?[/QUOTE]
Tak Canon EOS M je z CSC fotoaparátů jedna z nejhorších voleb, tomu bych se i po slevách vyhnul. Ono to nefotí špatně, ale prostě je z toho hodně cítit, jak moc se do tohoto systému Canonu nechtělo. Pomalé ostření, komplikované ovládání některých věcí (na druhou stranu je nutno uznat, že některé věci pomocí dotykového ovládání jsou dost fajn), na APS-C snímač velmi špatné výsledky (trochu vyšší šum, velmi slabý dynamický rozsah), nyní pouze dva objektivy v nabídce, slabá výdrž na baterky,... Tenhle systém potřebuje ještě tak dvě generace, než z toho bude něco plně konkurenceschopného.
Tak Canon EOS M je z CSC fotoaparátů jedna z nejhorších voleb, tomu bych se i po slevách vyhnul. Ono to nefotí špatně, ale prostě je z toho hodně cítit, jak moc se do tohoto systému Canonu nechtělo. Pomalé ostření, komplikované ovládání některých věcí (na druhou stranu je nutno uznat, že některé věci pomocí dotykového ovládání jsou dost fajn), na APS-C snímač velmi špatné výsledky (trochu vyšší šum, velmi slabý dynamický rozsah), nyní pouze dva objektivy v nabídce, slabá výdrž na baterky,... Tenhle systém potřebuje ještě tak dvě generace, než z toho bude něco plně konkurenceschopného.
Doporučili by jste jít do Fuji X20 i přesto, že jsem poměrně fotografický amatér a nemám moc zkušeností se zrcadlama?
[QUOTE=Komo;26824]X 20 vyzera bohovsky a isto je taka , ako pises. Len sa mi zda(podla dpreview) , ze oproti XZ 2, G 15, RX 100 ma slabsi vykon pri vyssom ISO. Ako je to s videom?[/QUOTE] Video považuju za normálně použitelné, na nějaké ty krátké klipy, ale seriózně bych tím určitě netočil. Pro mě jedna z mála nevýrazných slabostí, ovšem jednak kvůli tomu jsem to nekupoval, a za druhé to pro mě není hlavní foťák. Ono to nevypadá špatně, a i to automatické průběžné ostření se docela umi přizpůsobit, ale nemá moc možností hlubšího nastavení. Ovšem simulace filmu a zpomalené sekvence k dispozici jsou. Prostě takové běžné video v kompaktu, který má být hlavně na focení. Kdo chce hodně točit, asi by se měl podívat jinam. Krátký klip z pohyblivé scény
[video=youtube_share;lQL1GpF_Jjg]http://youtu.be/lQL1GpF_Jjg[/video]
Ale musím uznat že se s tím při videu pěkně a rychle zoomuje, ten manuální je prostě pohotovější.
Srovnávání vysokých ISO je u profikompaktů se světelným objektivem ošidná věc. Nevrtal jsem se v tom natolik, abych současné modely všechny porovnával, ale u X20 je ISO 1600 hraniční, to se z rawu ještě dá vyboxovat fotka pro menší tisk nebo web. Zásadní ale je, že kdo chce ten foťák rozumně používat, tak ISO 1600 nepoužije protože to už musí být tma jak v pytli. V dost temném prostoru jsem jednou používal 1000, po zpracování rawu si pár vyjel na A4, a bez problému se to dá pověsit na zeď a koukat se na to zblízka. Prostě fotky v pohodě. Kdybych měl nasadit 1600 tak bych už asi neviděl víc než obrysy, a to vyloženě nemá smysl. Pak je lepší použít EF-20, ten je ideální do interiéru a má dostatečný dosah. V reálu víc než 400 nedávám, a to už musí být málo světla že mi to nechce šlapat. Kombinace velikosti senzoru a dobrého objektivu totiž umožňuje zajímavé hrátky - dokážu na clonu 2.8 vyfoti objekt velikosti běžného auta vyfotit celý ostrý, a když budu fotit portrét nebo samostatný objekt tak tatáž clona hodně maže pozadí. Takže ve výsledku nemusím zdaleka tak clonit jako při APS-C senzorem, a nepotřebuju zdaleka tak vysoké ISO. Ale za běžného světla se dá i hodně clonit a pořád je to rychlé, clona 8 dá při ISO 100 minimálně 1/100, a to už je solidní hloubka ostrosti. Přes den prostě víc než sto není třeba, a v tmavých interiérech 800-1000 se clonou 2.8 na většinu objektů (lidé, exponáty v muzeích apod) bohatě stačí, a to jsou i jpegy přímo z foťáku v pohodě. Takže srovnání vysokých citlivostí jsem opravdu moc nesledoval, kvalitu při ISO 3200 očekávám od APS-C přístroje a ne od kompaktu s 2/3 senzorem. Funguje to ovšem stejně dobře - náhodou jsem si nedávno zkusil jednu takovou interiérovou scénu s APS-C a X20. Aby byl snímek ostrý do potřebné hloubky a čas dost krátký, APS-C potřeboval clonu 6.3 a ISO 1250. X20 stejný výsledek dokázala s 2.8 a ISO 100 (taky díky stabilizaci, která funguje líp než jsem čekal). To mi pak je kvalita ISO 1600 u ní docela ukradená, tam v životě nepolezu. Samozřejmě kdyby se ty dvě fotky zkoumaly 1:1 tak je rozdíl poznat, ale to už souvisí s jinými věcmi než je citlivost.
Výjimkou při clonění je supermakro režim, kde je při 2.8 hodně malá hloubka ostrosti, a chce to dost přiclonit pokud má být větší objekt zblízka celý ostrý.
[video=youtube_share;lQL1GpF_Jjg]http://youtu.be/lQL1GpF_Jjg[/video]
Ale musím uznat že se s tím při videu pěkně a rychle zoomuje, ten manuální je prostě pohotovější.
Srovnávání vysokých ISO je u profikompaktů se světelným objektivem ošidná věc. Nevrtal jsem se v tom natolik, abych současné modely všechny porovnával, ale u X20 je ISO 1600 hraniční, to se z rawu ještě dá vyboxovat fotka pro menší tisk nebo web. Zásadní ale je, že kdo chce ten foťák rozumně používat, tak ISO 1600 nepoužije protože to už musí být tma jak v pytli. V dost temném prostoru jsem jednou používal 1000, po zpracování rawu si pár vyjel na A4, a bez problému se to dá pověsit na zeď a koukat se na to zblízka. Prostě fotky v pohodě. Kdybych měl nasadit 1600 tak bych už asi neviděl víc než obrysy, a to vyloženě nemá smysl. Pak je lepší použít EF-20, ten je ideální do interiéru a má dostatečný dosah. V reálu víc než 400 nedávám, a to už musí být málo světla že mi to nechce šlapat. Kombinace velikosti senzoru a dobrého objektivu totiž umožňuje zajímavé hrátky - dokážu na clonu 2.8 vyfoti objekt velikosti běžného auta vyfotit celý ostrý, a když budu fotit portrét nebo samostatný objekt tak tatáž clona hodně maže pozadí. Takže ve výsledku nemusím zdaleka tak clonit jako při APS-C senzorem, a nepotřebuju zdaleka tak vysoké ISO. Ale za běžného světla se dá i hodně clonit a pořád je to rychlé, clona 8 dá při ISO 100 minimálně 1/100, a to už je solidní hloubka ostrosti. Přes den prostě víc než sto není třeba, a v tmavých interiérech 800-1000 se clonou 2.8 na většinu objektů (lidé, exponáty v muzeích apod) bohatě stačí, a to jsou i jpegy přímo z foťáku v pohodě. Takže srovnání vysokých citlivostí jsem opravdu moc nesledoval, kvalitu při ISO 3200 očekávám od APS-C přístroje a ne od kompaktu s 2/3 senzorem. Funguje to ovšem stejně dobře - náhodou jsem si nedávno zkusil jednu takovou interiérovou scénu s APS-C a X20. Aby byl snímek ostrý do potřebné hloubky a čas dost krátký, APS-C potřeboval clonu 6.3 a ISO 1250. X20 stejný výsledek dokázala s 2.8 a ISO 100 (taky díky stabilizaci, která funguje líp než jsem čekal). To mi pak je kvalita ISO 1600 u ní docela ukradená, tam v životě nepolezu. Samozřejmě kdyby se ty dvě fotky zkoumaly 1:1 tak je rozdíl poznat, ale to už souvisí s jinými věcmi než je citlivost.
Výjimkou při clonění je supermakro režim, kde je při 2.8 hodně malá hloubka ostrosti, a chce to dost přiclonit pokud má být větší objekt zblízka celý ostrý.
[QUOTE=Freesmeki;26826]Doporučili by jste jít do Fuji X20 i přesto, že jsem poměrně fotografický amatér a nemám moc zkušeností se zrcadlama?[/QUOTE]
Používám ji k naprosté spokojenosti, ale asi bych nikomu nedokázal říct "tutovka, to ber, nic lepšího není", protože každý máme jiné představy a typický foťák to určitě není. Nemusíš se ovládání a užívání bát, pořád je to kompakt, a na věci jako manuální zoom si rychle zvykneš. Celkové ovládání, tedy uživatelské rozhraní, je rychle naučitelné a velice příjemné, a myslí i na amatéry řadou automatických režimů a filtrů. Ovšem jestli je to pro tebe to pravé, to by sis musel určitě vyzkoušet. Možná by ti vyhovoval i jiný typ, mnohé jsou vybavené výklopným a dotykovým displejem který se běžným uživatelům dost hodí. Každopádně v X20 dostaneš hodně výkonný kousek.
Pokud bys chtěl ale fotit víc a rozšiřovat výbavu, tak bys musel pořizovat další foťák, a levná X20 zase není. Takže i ty investice je třeba rozmyslit dopředu.
Používám ji k naprosté spokojenosti, ale asi bych nikomu nedokázal říct "tutovka, to ber, nic lepšího není", protože každý máme jiné představy a typický foťák to určitě není. Nemusíš se ovládání a užívání bát, pořád je to kompakt, a na věci jako manuální zoom si rychle zvykneš. Celkové ovládání, tedy uživatelské rozhraní, je rychle naučitelné a velice příjemné, a myslí i na amatéry řadou automatických režimů a filtrů. Ovšem jestli je to pro tebe to pravé, to by sis musel určitě vyzkoušet. Možná by ti vyhovoval i jiný typ, mnohé jsou vybavené výklopným a dotykovým displejem který se běžným uživatelům dost hodí. Každopádně v X20 dostaneš hodně výkonný kousek.
Pokud bys chtěl ale fotit víc a rozšiřovat výbavu, tak bys musel pořizovat další foťák, a levná X20 zase není. Takže i ty investice je třeba rozmyslit dopředu.
[QUOTE=Sakini;26828]Používám ji k naprosté spokojenosti, ale asi bych nikomu nedokázal říct "tutovka, to ber, nic lepšího není", protože každý máme jiné představy a typický foťák to určitě není. Nemusíš se ovládání a užívání bát, pořád je to kompakt, a na věci jako manuální zoom si rychle zvykneš. Celkové ovládání, tedy uživatelské rozhraní, je rychle naučitelné a velice příjemné, a myslí i na amatéry řadou automatických režimů a filtrů. Ovšem jestli je to pro tebe to pravé, to by sis musel určitě vyzkoušet. Možná by ti vyhovoval i jiný typ, mnohé jsou vybavené výklopným a dotykovým displejem který se běžným uživatelům dost hodí. Každopádně v X20 dostaneš hodně výkonný kousek.
Pokud bys chtěl ale fotit víc a rozšiřovat výbavu, tak bys musel pořizovat další foťák, a levná X20 zase není. Takže i ty investice je třeba rozmyslit dopředu.[/QUOTE]
Pokud bych chtěl se teda věnovat fotografování více, tak asi lépe bude pořídit opravdu nějaké zrcadlo popř. CSC a pak k tomu postupně dokupovat skla, že?
Pokud bys chtěl ale fotit víc a rozšiřovat výbavu, tak bys musel pořizovat další foťák, a levná X20 zase není. Takže i ty investice je třeba rozmyslit dopředu.[/QUOTE]
Pokud bych chtěl se teda věnovat fotografování více, tak asi lépe bude pořídit opravdu nějaké zrcadlo popř. CSC a pak k tomu postupně dokupovat skla, že?
Takový kompakt pokryje dost, ale například větší vzdálenosti by pro tebe byly nedosažitelné a teleobjektiv ti to pořeší. To je ta výhoda výměnných objektivů, že s jedním přístrojem pokryješ jakoukoliv fotografickou disciplínu, když si podle toho pořídíš objektiv. Pokud tě to víc zajímá a myslíž že se budeš rozvíjet, bude něco s výměnnými objektivy lepší.
Myslím si, že seš v klasickým bludným kruhu, kdy se ti pořád rozšiřuje obzor a dojdeš do fáze, kdy si řekneš to už je moc peněz nebo pro mě zbytečné a budeš na začátku...
Kup si nějakou bazarovku se zbytkovou zárukou, nejlépe profikompakt (ten se hodí vždy - píšu všem...). Nastíní ti možnosti fotografování a ty po čase zjistíš, co by ti pro tvůj způsob fotografování vyhovovalo více, co ti chybí.
Pak jednoduše sestavíš priority:
a) a koupíš to a kompakt prodáš bez výraznější finanční ztráty
b) nebo oceníš kompaktnost stávajícího, wide - tele rozsah, blesk, makro v jedné krabičce 300g na krku a vyhodnotíš to jako vyhovující řešení,
Pokud uvažuješ o zrcadle, zeptej se Sakiniho proč si koupil navíc kompakt??? Strojky jako X10/20, G15, P7700, XZ-2... najdeš v každé druhé profibrašně.
Kup si nějakou bazarovku se zbytkovou zárukou, nejlépe profikompakt (ten se hodí vždy - píšu všem...). Nastíní ti možnosti fotografování a ty po čase zjistíš, co by ti pro tvůj způsob fotografování vyhovovalo více, co ti chybí.
Pak jednoduše sestavíš priority:
a) a koupíš to a kompakt prodáš bez výraznější finanční ztráty
b) nebo oceníš kompaktnost stávajícího, wide - tele rozsah, blesk, makro v jedné krabičce 300g na krku a vyhodnotíš to jako vyhovující řešení,
Pokud uvažuješ o zrcadle, zeptej se Sakiniho proč si koupil navíc kompakt??? Strojky jako X10/20, G15, P7700, XZ-2... najdeš v každé druhé profibrašně.
No klasický lítání ode zdi ke zdi - takhle se nerozhodneš nikdy. Chce to začít nečím nenáročným, co ti umožní plné ovládání, abys mohl poznat jestli se ti s tím bude chtít víc hrát nebo ti postačí nějaké ty automatiky.
A proč jsem si koupil kompakt? Protože se mi absolutně nechce na všechno tahat takovou zátěž, jakou představuje zrcadlovka s příslušenstvím. Je to hrozná úleva, jen v ruce držet tu krabičku a vystačit si celý den bez přehazování objektivů.
A proč jsem si koupil kompakt? Protože se mi absolutně nechce na všechno tahat takovou zátěž, jakou představuje zrcadlovka s příslušenstvím. Je to hrozná úleva, jen v ruce držet tu krabičku a vystačit si celý den bez přehazování objektivů.
Je to presne tak, ako pisu Sakini a rousini. Viem to posudit z vlastnej skusenosti, lebo pokrocilym kompaktom fotim par rokov a teraz uvazujem o nejakom upgrade. Za ten cas som zistil, co asi ocakavam od fotaku a fotenia a co napriklad nechcem. Nikdy nebudem mat zrkadlovku. Nie, ze by som proti nim volaco mal, ale nemienim sa foteniu venovat tak vazne, aby som zo sebou nosil taku vahu a celu vybavu. Keby som ju teda ako zaciatocnik v euforii kupil a hned aj s nejakou vybavou, teraz by som ju musel zo stratou predat.Clovek tazko dopredu odhadne, nakolko ho ten konicek chyti. S kvalitnym kompaktom ale nic nepokazis. Kludne si ho mozes nechat, aj ked sa casom rozhodnes napredovat a investovat do nejakeho systemu.Alebo zistis, ze ta to fotenie az tak nebavi, ale dobry, maly fotak aj tak vyuzijes.
Ta volba je opravdu těžká. Osobně hodlám používat oba systémy, i když při testování mohu využívat mnoho nejrůznějších fotoaparátů. Mám CSC systém se třemi origo a třemi manuálními objektivy (M42, OM), k tomu maličký kompakt, který v nejbližší době chci nahradit něčím lepším (Oly XZ-10, Sony RX100...). Dle situace si pak většinou vybírám (někdy něco zůstane doma), na dovolené obvykle tahám systémy oba, občas něco zůstane na pokoji dle situace. Kompakt mám na pohotové snímky narychlo, CSC pak vytahuju tam, kde chci třeba malou hloubku ostrosti, větší zoom, lepší výsledky v dynamicky náročných scénách a podobně.
[QUOTE=Sakini;26832]A proč jsem si koupil kompakt? Protože se mi absolutně nechce na všechno tahat takovou zátěž, jakou představuje zrcadlovka s příslušenstvím. Je to hrozná úleva, jen v ruce držet tu krabičku a vystačit si celý den bez přehazování objektivů. [/QUOTE]
Já vím...
[QUOTE=Komo;26834]Nikdy nebudem mat zrkadlovku. Nie, ze by som proti nim volaco mal, ale nemienim sa foteniu venovat tak vazne, aby som zo sebou nosil taku vahu a celu vybavu.[/QUOTE]
Já jsem taky málem vlítnul do Pentaxu K-30. Sice bych malinko popřel snadnou rozšiřitelnost systému (dostupnost skel), ale mě by i ty seťáky stačily. Ten bezvadný hledáček, ostření přes něj a zpětná vazba o HO, ergonomie vůči mýdlové krabičce... Jenže pak mě došlo, že rád vyrážím jen s peněženkou a spoustu fotek bych neudělal, protože by to zůstalo ve skříni.
Neříkám, že to je jediný správný pohled, ale každý si musí vybrat to svoje a když nevíš, tak je furt lepší se kvalitativně i cenově posouvat se směrem nahoru než opačně.
Já vím...
[QUOTE=Komo;26834]Nikdy nebudem mat zrkadlovku. Nie, ze by som proti nim volaco mal, ale nemienim sa foteniu venovat tak vazne, aby som zo sebou nosil taku vahu a celu vybavu.[/QUOTE]
Já jsem taky málem vlítnul do Pentaxu K-30. Sice bych malinko popřel snadnou rozšiřitelnost systému (dostupnost skel), ale mě by i ty seťáky stačily. Ten bezvadný hledáček, ostření přes něj a zpětná vazba o HO, ergonomie vůči mýdlové krabičce... Jenže pak mě došlo, že rád vyrážím jen s peněženkou a spoustu fotek bych neudělal, protože by to zůstalo ve skříni.
Neříkám, že to je jediný správný pohled, ale každý si musí vybrat to svoje a když nevíš, tak je furt lepší se kvalitativně i cenově posouvat se směrem nahoru než opačně.
Když srovnáte kvalitu výstupu a celkově Canon G15 a Olympus PEN E-PL3, je na tom ten Canon o hodně hůř? Dospěl jsem názoru že asi začnu nějakým profikompaktem popř. tím PENem (ale ten už není tak mobilní), uvidím jak mě to focení chytne a kdyžtak pořídím nějaké starší zrcadlo třebas. Ta G15 fotí moc pěkně co sem se tak díval, jen ta cena je výše než ten PEN nebo V1. Také je tu možnost Nikonu P7700, ale co jsem slyšel, tak G15 je na tom o něco lépe. Ale nevím, ani jeden jsem zatím nezkoušel. Dříve jsem chtěl jít do Lumixu LX7, ale teď spíše upírám zrak na ty dva. Musel bych si za ty 2 oproti PENu nebo V1 několik tisíc připlatit, ale když už, tak už.
Dobrý hledáček ve foťáku je k nezaplacení, hlavně když se srovnává s něčím co dokáže lepší výstup, ale není možné přes obyčejný displej v polních podmínkách tuto výhodu zužitkovat. S hledáčkem vidíš kam ostříš, co je mimo HO, eliminuješ třes ruky. Hledáček v G15 akorát usnadní kompozici...
Myslím si, že by ti účelem použití - dobré video (ovládání si vyčti tady v recenzi) sednul Nikon1 V1.
Pokud ne, tak bych začal lovit mezi G15, P7700 (fotky mi přišli hodně detailní, neposoudím vliv doostření...), klidně i XZ-2 (tady recenze nevyšla, ale elektronika je z OM-D a dá se nasadit EVF přitom interní blesk zůstane, objektiv je prověřený a je to moje kompaktnější alternativa k Nikon1. Prostě hledáček je to, co mi u nynějšího Oly XZ-1 chybí nejvíce.
Takže mezi řádky toho co píšu čti, že nemá smysl pitvat výstup v rámci 10% zvýhodnění, ale uživatelská přívětivost je něco, co oceníš kdykoliv. Tady je jasné, že více čudlíků = více adidas.
Edit: nějak jsem během té zahradní grilovačky..., zapomněl dopsat k variantě XZ-2 hledáček VF-2 (3)
Myslím si, že by ti účelem použití - dobré video (ovládání si vyčti tady v recenzi) sednul Nikon1 V1.
Pokud ne, tak bych začal lovit mezi G15, P7700 (fotky mi přišli hodně detailní, neposoudím vliv doostření...), klidně i XZ-2 (tady recenze nevyšla, ale elektronika je z OM-D a dá se nasadit EVF přitom interní blesk zůstane, objektiv je prověřený a je to moje kompaktnější alternativa k Nikon1. Prostě hledáček je to, co mi u nynějšího Oly XZ-1 chybí nejvíce.
Takže mezi řádky toho co píšu čti, že nemá smysl pitvat výstup v rámci 10% zvýhodnění, ale uživatelská přívětivost je něco, co oceníš kdykoliv. Tady je jasné, že více čudlíků = více adidas.
Edit: nějak jsem během té zahradní grilovačky..., zapomněl dopsat k variantě XZ-2 hledáček VF-2 (3)
[QUOTE=rousini;26843]Myslím si, že by ti účelem použití - dobré video (ovládání si vyčti tady v recenzi) sednul Nikon1 V1. [/QUOTE]
No jde hlavně o to, zda díky tomu, že bych si koupil V1 nepříjdu nějak výrazně o kvalitu fotek - ve srovnání kdybych koupil třeba tu E-PL3. To už asi raději videokameru dokoupím zvlášť nebo jednoduše se smířím s tím, že video není moc dobrý. Ale ten hledáček mě fakticky láká, výdrž taky super, jen ten malý čip a fakt, že je trochu "otesánek" (přeci jenom co si budeme nalhávat, je to pěkný cvalík).
Pokud bych to nevyšlo, tak beru E-PL3 (ten má pěkný polohovatelný displej a pěkně fotí) popř. G15 - jsem ten typ, který hodně cvaká, nerad se s něčím tahá ale hodně experimentuje a snaží se vyfotit zajímavě téměř cokoliv ho zaujme, takže by tu byla výhoda, že bych měl jen krabičku mýdla v kapsy.
No jde hlavně o to, zda díky tomu, že bych si koupil V1 nepříjdu nějak výrazně o kvalitu fotek - ve srovnání kdybych koupil třeba tu E-PL3. To už asi raději videokameru dokoupím zvlášť nebo jednoduše se smířím s tím, že video není moc dobrý. Ale ten hledáček mě fakticky láká, výdrž taky super, jen ten malý čip a fakt, že je trochu "otesánek" (přeci jenom co si budeme nalhávat, je to pěkný cvalík).
Pokud bych to nevyšlo, tak beru E-PL3 (ten má pěkný polohovatelný displej a pěkně fotí) popř. G15 - jsem ten typ, který hodně cvaká, nerad se s něčím tahá ale hodně experimentuje a snaží se vyfotit zajímavě téměř cokoliv ho zaujme, takže by tu byla výhoda, že bych měl jen krabičku mýdla v kapsy.
Já si na srovnání E-PL3 a N1 V1 netroufnu, ale najdeš tu recenzi obou (E-P3). Mezi řádky slov Milana čtu, že výstup N1 není výrazným handicapem...
Na PENa taky nasadíš hledáček, ale je to peníz navíc a hlavně to ztratí kompaktnost a nemožnost použít v dané situaci blesk (méně důležité). Určitě je ale N1 kvalitativně výš videem.
Na PENa taky nasadíš hledáček, ale je to peníz navíc a hlavně to ztratí kompaktnost a nemožnost použít v dané situaci blesk (méně důležité). Určitě je ale N1 kvalitativně výš videem.
Pokud bych se nakonec rozhodnul pro PEN, tak jaký mám vzít? Samozřejmě je tu E-PM1 (už starý model - a nějak "překvapivě" levný, řekl bych nic moc oproti epl3) , E-PL3 (plusem je výklopný displej), nebo má cenu 4 000,- přihodit na E-PM2 (plusem je grip -> lepší držení) ?
E-PM2 je obrazově dál, je třeba posoudit spartánské ovládání (např. absence voliče PASM...). Prostě je to tělo s kvalitním výstupem a mizernou ergonomií.
Dobrá, poslední shrnutí...
E-PM1 je tak levný, protože nástupce už se vesele prodává, a Olympus takhle slevňuje pokaždé aby se zbavil skladových zásob. Je to dost výhodné a možná i trochu podezřelé, ale nic víc za tím není. Hlavně ho nechápej jako úplně rozdílný oproti E-PL3, v zásadním je to to samé, jen v trochu menším těle s limitovaným ovládáním a bez výklopného displeje. To ovládání je dost minimalizované, a některé věci na které je člověk jinak zvyklý fungují složitě (daň za velikost), například když si prohlížen snímek zvětším a chci ho posouvat, nemůžu jen tak čtyřsměrným voličem ale nejdřív zvolit tlačítkem, a pak zase nemůžu zvětšovat ale musím se převolit zpátky. To je opravdu dost kostrbaté, proto je to taky tak malé.
Vzhledem k tomu, že u E-PL3 už to je lepší, není o moc větší, plus třeba i výklopný displej, a cenový rozdíl není moc velký, tak je PL lepší volbou. Senzor, autofokus a spol. jsou shodné s PM, stejně jako setové objektivy.
E-PM2 nemá jako výhodu grip, to je to nejmenší, ale úplně jiný autofokus a senzor. Oproti předchozím typům je úplně jinde, mnohem rychlejší, a fotky jsou taky mnohem lepší. Ty čtyři tisíce navíc se víc než vyplatí, výkonostně je oproti E-PM1 jiná liga. Tělo samozřejmě zůstává malé, s komplikovanějším ovládáním.
A co se týče V1 versus Olympusy, tak co se týče mých dojmů: fotky z E-PM1/E-PL3 se mi libí o něco víc, připadnou mi takové bohatší a barvitější, a i objektivy jsou mi sympatičtější. Fotky z Nikonu jsou takové střídmější, na druhou stranu V1 je mnohem sofistikovanější a rychlejší, v pohodě zvládne rychlé situace u kterých by Olympusy ztrácely dech. Navíc ve videu je jasně lepší, o hledáčku nemluvě. Každopádně o dobré fotky nepřijdeš, taky je schopný. Jo E-PL5/E-PM2, to už je co se týče fotek a rychlosti jiná, ty mají celkovou hodnotou jasnou převahu.
A už si vyber, motáš se v tom jako vítr v bedně :-)
E-PM1 je tak levný, protože nástupce už se vesele prodává, a Olympus takhle slevňuje pokaždé aby se zbavil skladových zásob. Je to dost výhodné a možná i trochu podezřelé, ale nic víc za tím není. Hlavně ho nechápej jako úplně rozdílný oproti E-PL3, v zásadním je to to samé, jen v trochu menším těle s limitovaným ovládáním a bez výklopného displeje. To ovládání je dost minimalizované, a některé věci na které je člověk jinak zvyklý fungují složitě (daň za velikost), například když si prohlížen snímek zvětším a chci ho posouvat, nemůžu jen tak čtyřsměrným voličem ale nejdřív zvolit tlačítkem, a pak zase nemůžu zvětšovat ale musím se převolit zpátky. To je opravdu dost kostrbaté, proto je to taky tak malé.
Vzhledem k tomu, že u E-PL3 už to je lepší, není o moc větší, plus třeba i výklopný displej, a cenový rozdíl není moc velký, tak je PL lepší volbou. Senzor, autofokus a spol. jsou shodné s PM, stejně jako setové objektivy.
E-PM2 nemá jako výhodu grip, to je to nejmenší, ale úplně jiný autofokus a senzor. Oproti předchozím typům je úplně jinde, mnohem rychlejší, a fotky jsou taky mnohem lepší. Ty čtyři tisíce navíc se víc než vyplatí, výkonostně je oproti E-PM1 jiná liga. Tělo samozřejmě zůstává malé, s komplikovanějším ovládáním.
A co se týče V1 versus Olympusy, tak co se týče mých dojmů: fotky z E-PM1/E-PL3 se mi libí o něco víc, připadnou mi takové bohatší a barvitější, a i objektivy jsou mi sympatičtější. Fotky z Nikonu jsou takové střídmější, na druhou stranu V1 je mnohem sofistikovanější a rychlejší, v pohodě zvládne rychlé situace u kterých by Olympusy ztrácely dech. Navíc ve videu je jasně lepší, o hledáčku nemluvě. Každopádně o dobré fotky nepřijdeš, taky je schopný. Jo E-PL5/E-PM2, to už je co se týče fotek a rychlosti jiná, ty mají celkovou hodnotou jasnou převahu.
A už si vyber, motáš se v tom jako vítr v bedně :-)
No to se tedy motám no :) jsem v podstatě na začátku, teď dokonce přemýšlím nad profi kompaktem (G15, Fuji X10). No každopádně všem vám děkuju za rady a za váš čas, nechám si to projít v hlavě, a hlavně - zajdu si jednotlivé foťáky "osahat" do prodejny a tam se to snad rozhodne (Nikon V1/Olympus E-PL3/Fuji X10/Canon G15). Pak napíšu, jak jsem se z toho začarovaného kruhu vymotal ;)