sRGB, nebo Adobe RGB?
Ahoj, do jakého barevného prostoru fotíte? Já měl do teď nastaven sRGB, ale při čtení jednoho článku jsem našel, že Adobe RGB má větší rozsah barev, hl. u zelené a azurové. Je to teda lepší pořizovat do něj? Nebo to je jedno? Díky :)
Cau, ja som po odpovediach taktiez pred casom patral. Dosiel som k nasledovnemu: pokial sa foti do JPG, srgb je stavkou na istotu, hlavne co sa tyka prezentracii fotografii na webe a znamym, bez dalsieho postprocesu. Adobe rgb ma vacsi rozsah farieb, co sa hodi, ked clovek chce robit popstproces. V SW pri ukladani finalnej verzii obrazka (uplne na konci, az po zmenseni a doostreni) treba zvolit konverziu do srgb (photoshop: convert to profile, lightroom ma volbu pri exporte), pretoze nie kazdy prehliadac obrazkov ci browser vie spravne zobrazit adobe rgb. Dalej displej fotoaparatu byva nakalibrovany na srgb, takze pri foteni do adobe rgb nemusi byt nahlad na displeji presny, farby budu trochu viac nevyrazne. V pripade fotenia do RAW je situaci ina. Data v RAW su ulozene v gamute snimaca, kazdy snimac ma inu charakteristiku. Pri importe a zobrazeni RAW musi RAW konvertor previest tieto data do niecoho standardneho, s cim sa bude dalej pracovat. Lightroom to prevadza do Pro Photo RGB, kt. myslim ma najsirsi rozsah farieb zo vsetkych standardnych farebnych profilov. Cela dalsie praca v Lightroome je v tomto priestore, aby bola co najvacsia rezerva farieb pri uprave foto. Pri exporte z rawu do jpg lightroom standarne pouziva volbu export to srgb. Pri foteni do RAW volba fotoaparata srgb/Adobe rgb ovplyvnuje farebny profil embedded nahladu v raw (to je maly jpg). Pri foteni do RAW + JPG je samozrejme okrem embedded jpg ovplyvneny aj hlavny jpg. Takze moj postreh: pri foteni do JPG pouzit Adobe RGB pre maximalne moznosti pri uprave, pri foteni do RAW staci pouzit srgb, aspon sa nahlad na displeji aparatu zobrazi spravne. Ked sa ale uz riesi sprava farieb, je vhodne mat skalibrovany monitor.
---------- Doplněno v 11:16 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 11:16 ----------
Cau, ja som po odpovediach taktiez pred casom patral. Dosiel som k nasledovnemu: pokial sa foti do JPG, srgb je stavkou na istotu, hlavne co sa tyka prezentracii fotografii na webe a znamym, bez dalsieho postprocesu. Adobe rgb ma vacsi rozsah farieb, co sa hodi, ked clovek chce robit popstproces. V SW pri ukladani finalnej verzii obrazka (uplne na konci, az po zmenseni a doostreni) treba zvolit konverziu do srgb (photoshop: convert to profile, lightroom ma volbu pri exporte), pretoze nie kazdy prehliadac obrazkov ci browser vie spravne zobrazit adobe rgb. Dalej displej fotoaparatu byva nakalibrovany na srgb, takze pri foteni do adobe rgb nemusi byt nahlad na displeji presny, farby budu trochu viac nevyrazne. V pripade fotenia do RAW je situaci ina. Data v RAW su ulozene v gamute snimaca, kazdy snimac ma inu charakteristiku. Pri importe a zobrazeni RAW musi RAW konvertor previest tieto data do niecoho standardneho, s cim sa bude dalej pracovat. Lightroom to prevadza do Pro Photo RGB, kt. myslim ma najsirsi rozsah farieb zo vsetkych standardnych farebnych profilov. Cela dalsie praca v Lightroome je v tomto priestore, aby bola co najvacsia rezerva farieb pri uprave foto. Pri exporte z rawu do jpg lightroom standarne pouziva volbu export to srgb. Pri foteni do RAW volba fotoaparata srgb/Adobe rgb ovplyvnuje farebny profil embedded nahladu v raw (to je maly jpg). Pri foteni do RAW + JPG je samozrejme okrem embedded jpg ovplyvneny aj hlavny jpg. Takze moj postreh: pri foteni do JPG pouzit Adobe RGB pre maximalne moznosti pri uprave, pri foteni do RAW staci pouzit srgb, aspon sa nahlad na displeji aparatu zobrazi spravne. Ked sa ale uz riesi sprava farieb, je vhodne mat skalibrovany monitor.
---------- Doplněno v 11:16 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 11:16 ----------
Cau, ja som po odpovediach taktiez pred casom patral. Dosiel som k nasledovnemu: pokial sa foti do JPG, srgb je stavkou na istotu, hlavne co sa tyka prezentracii fotografii na webe a znamym, bez dalsieho postprocesu. Adobe rgb ma vacsi rozsah farieb, co sa hodi, ked clovek chce robit popstproces. V SW pri ukladani finalnej verzii obrazka (uplne na konci, az po zmenseni a doostreni) treba zvolit konverziu do srgb (photoshop: convert to profile, lightroom ma volbu pri exporte), pretoze nie kazdy prehliadac obrazkov ci browser vie spravne zobrazit adobe rgb. Dalej displej fotoaparatu byva nakalibrovany na srgb, takze pri foteni do adobe rgb nemusi byt nahlad na displeji presny, farby budu trochu viac nevyrazne. V pripade fotenia do RAW je situaci ina. Data v RAW su ulozene v gamute snimaca, kazdy snimac ma inu charakteristiku. Pri importe a zobrazeni RAW musi RAW konvertor previest tieto data do niecoho standardneho, s cim sa bude dalej pracovat. Lightroom to prevadza do Pro Photo RGB, kt. myslim ma najsirsi rozsah farieb zo vsetkych standardnych farebnych profilov. Cela dalsie praca v Lightroome je v tomto priestore, aby bola co najvacsia rezerva farieb pri uprave foto. Pri exporte z rawu do jpg lightroom standarne pouziva volbu export to srgb. Pri foteni do RAW volba fotoaparata srgb/Adobe rgb ovplyvnuje farebny profil embedded nahladu v raw (to je maly jpg). Pri foteni do RAW + JPG je samozrejme okrem embedded jpg ovplyvneny aj hlavny jpg. Takze moj postreh: pri foteni do JPG pouzit Adobe RGB pre maximalne moznosti pri uprave, pri foteni do RAW staci pouzit srgb, aspon sa nahlad na displeji aparatu zobrazi spravne. Ked sa ale uz riesi sprava farieb, je vhodne mat skalibrovany monitor.
Díky za vyčerpávající info... asi teda nechám sRGB, i když fotim z 99 % jen do JPG kvůli těm náhledům a možným posunům při zobrazení...
I když možná teda asi to Adobe RGB aspoň vyzkouším, když upravuju víceméně jen JPG. Až někam foťák vytáhnu, zkusím ty samý scény pořídit s jiným barev. pros. a uvidím. :)
Tak teraz som znovu robil test srgb/adobe rgb jpg na mojom Canon 600D a vysledok ma prekvapil. Fotil som prevazne cervenu texturu. Na manualnom rezime a s vlastnym nastavenim white balance, s pouzitim stativu a umelym osvetlenim som odfotil na srgb niekolko fotiek, potom to iste do adobe rgb. Fotografie zo serie srgb boli na displeji rovnake, aj tie zo serie adobe rgb boli rovnake, fotky zo serie mali +- rovnaky rgb histogram. Ale ked som porovnal navzajom srgb a adobe rgb, tak tie z druhej skupiny boli vyrazne saturovanejsie a mali aj mierne iny histogram.