Mirrorless (kam dál a jestli vůbec...)
Nedávno jsem se smutně koukal do kinofilmové zrcadlovky a postuně nasazoval Pentacon 50/1,8 a TAIR 135/2,8. Hrozně se mi líbilo, jak se dá pracovat s HO, jak ji clona posouvá. A rozsvítilo se mi v bedně, že bych to chtěl vyzkoušet na mirrorlessu. Když mirrorless, tak jedině s EVF, klidně externí, jako to má Olympus.
Nějak jsem to postupně filtroval a nakonec jsem vyhodil vše, co nemá mechanicky stabilizovaný čip. Samozřejmě si uvědomuju, že s těmito 2 objektivy přes adaptér to nebude akční a že přikoupím i nějaké rozumné palačinky nebo pevná skla. Protože mám Olympus XZ-1, tak nepopírám loajalitu a té značce se nebráním. Ostatně stejně je na tom nejlíp...
Varianty nákupu:
a) E-P3 + 12-42 (set) + 17mm/1,8 (sklo na ulici, ktéré chci asi nejvíce) = 20 000Kč (EVF VF-2 už vlastním)
b) E-P5 + 17mm/1,8 + VF-4 (set) = 38 000Kč
c) O-MD E-M5 +12-50 + 45/1,8 (set) = 28 000Kč + 17mm/1,8 (moje oblíbené) = 38 000Kč
Postřehy:
a) Horší čip, víc barevného šumu na vyšší ISO, nicméně se světelnýma sklíčkama výstup pecka. Tělo v ruce působí jako plechový kýbl, ale na nic to nemá vliv...
b) Podle zdejší recenze E-PL5 bude asi lepší video a slabší stabilizace v porovnání s E-M5. V ruce jsem neměl...
c) Asi nejvýhodnější cena/výkon, nicméně tělo v ruce je drobné a sklamaly mě tlačítka křížového voliče. Vůbec jsem necítil jejich chod, doraz. Aparát nebyl zapnutý, takže se nedala posoudit odezva, ale měl jsem pocit jako z mechanicky nefunkční atrapy. V tomto setu je dost objektivů a možnost snadného poslání těch nepotřebných do světa. 12-50 jsem původně vůbec nechtěl, ale teď se mi jeví jako univerzální dělník, když nepůjdeo kvalitu. Prostě nebudu muset strkat do brašny kompakt.
No a co po vás chci, oč vás prosím? Vyjádření k výběru a záměru, tím je mj. posun v kvalitě od XZ-1. Ty stará M42 skla jsou jen okrajová kreativita, ale za cenu adaptéru (350Kč) - no nezkus to...
Hlavně mi jde o výběr rozumného těla, protože v př. b) + c) to zase už není sranda cena.
Asi vás napadnou dodatečné otázky, ale já mám v hlavě myšlenkový průjem a nevím, co napsat, aby to nebyl guláš. Klidně napište i jiná zajímavá řešení nebo zkritizujte vybrané komponenty. Dík.
Nějak jsem to postupně filtroval a nakonec jsem vyhodil vše, co nemá mechanicky stabilizovaný čip. Samozřejmě si uvědomuju, že s těmito 2 objektivy přes adaptér to nebude akční a že přikoupím i nějaké rozumné palačinky nebo pevná skla. Protože mám Olympus XZ-1, tak nepopírám loajalitu a té značce se nebráním. Ostatně stejně je na tom nejlíp...
Varianty nákupu:
a) E-P3 + 12-42 (set) + 17mm/1,8 (sklo na ulici, ktéré chci asi nejvíce) = 20 000Kč (EVF VF-2 už vlastním)
b) E-P5 + 17mm/1,8 + VF-4 (set) = 38 000Kč
c) O-MD E-M5 +12-50 + 45/1,8 (set) = 28 000Kč + 17mm/1,8 (moje oblíbené) = 38 000Kč
Postřehy:
a) Horší čip, víc barevného šumu na vyšší ISO, nicméně se světelnýma sklíčkama výstup pecka. Tělo v ruce působí jako plechový kýbl, ale na nic to nemá vliv...
b) Podle zdejší recenze E-PL5 bude asi lepší video a slabší stabilizace v porovnání s E-M5. V ruce jsem neměl...
c) Asi nejvýhodnější cena/výkon, nicméně tělo v ruce je drobné a sklamaly mě tlačítka křížového voliče. Vůbec jsem necítil jejich chod, doraz. Aparát nebyl zapnutý, takže se nedala posoudit odezva, ale měl jsem pocit jako z mechanicky nefunkční atrapy. V tomto setu je dost objektivů a možnost snadného poslání těch nepotřebných do světa. 12-50 jsem původně vůbec nechtěl, ale teď se mi jeví jako univerzální dělník, když nepůjdeo kvalitu. Prostě nebudu muset strkat do brašny kompakt.
No a co po vás chci, oč vás prosím? Vyjádření k výběru a záměru, tím je mj. posun v kvalitě od XZ-1. Ty stará M42 skla jsou jen okrajová kreativita, ale za cenu adaptéru (350Kč) - no nezkus to...
Hlavně mi jde o výběr rozumného těla, protože v př. b) + c) to zase už není sranda cena.
Asi vás napadnou dodatečné otázky, ale já mám v hlavě myšlenkový průjem a nevím, co napsat, aby to nebyl guláš. Klidně napište i jiná zajímavá řešení nebo zkritizujte vybrané komponenty. Dík.
Tak posun to bude v každém ze jmenovaných případů. A dokonce i ty staré objektivy bys nakonec mohl využít víc než bys sám čekal. K tvým variantám:
a) E-P3 pořád ještě má co říct, rozumný limit ISO je 1600 ale odšumuje se docela dobře, jinak je to pořádně zpracovaný stroj který s kvalitním objektivem opravdu umí. Stačí pětačtyřicítka a podobné dostupné kousky, s pancaky je i dostatečně nenápadný a skladný. Hlavní argument je ekonomický, díky tomu že šel s cenou strmě dolů zůstane ti dost na objektivy, ale rozhodoval bych se podle toho v jakých podmínkách bude převážně používaný. Pokud za lepších světelných podmínek, tak naprosto nemá problém a může zcela vyhovět (každý máme jiné nároky).
b) E-P5 je dost jiná liga než E-PL5, společný mají tak akorát senzor - je to opravdu solidní pokročilý foťák s parádním designem, a přímo hromadou nejmožnějších i nejnemožnějších fukncí. Má pětiosou stabilizaci jako E-M5, široké možnosti ovládání a nastavování, a celkově to už je přístroj na seriózní práci. Člověk by až řekl "profi"... Cena je vysoká, ale docela odráží ty možnosti a schopnosti. Hledáček VF-4 má vpravdě fullframe rozměry (taky ho Sony použilo u svých FF bezzrcadlovek), a nedoporučuji ho zkoušet ;-) - potom už se nebudeš s menším cítit stejně, hrozně to rozmlsá. Pro ty staré objektivy by ti hodně pomohl i focus peaking s kterým můžeš velice přesně ostřit i se starými manuálními skly. Je to nejvyšší cena, ale dostaneš za ni opravdu kvalitu.
c) E-M5 teď šel zase trochu s cenou dolů, ten zmiňovaný set má Fotolab za pětadvacet. Je pravda že držení dlouhodobě není úplný hit, zlepší se to dokoupením gripu (myslím že se dá sehnat i jen jeho polovina bez bateriového nástavce), bez něj mě po dvou hodinách docela bolela ruka ale to bylo určitě i jistým nezvykem s menšího těla. Tlačítka můžou působit necitlivě, ale v reálu chodí dobře a jasně, ono je to celé takové hodně jednolité (zřejmě vzhledem k celkovému utěsnění) ale ovládá se to dobře. Hledáček je kvalitní, všechno pohotové a rychlé, nastavení spousta, prostě je to pokročilý přístroj se vším všudy. Plus opravdu účinná stabilizace, snad jen to video není nic extra ale kdo je bez chyby že? E-M5 oficiálně nemá focus peaking, ale jistým trikem jde i u něj realizovat a zlepšit tak manuální ostření.
Co se objektivů týče, 17/1.8 je výborný kousek kterému není moc co vytknout (a brzký 25/1.8 myslím bude stejně dobrý). 14-42 patří mezi lepší seťáky, je to základ ale fotit se s ním dá. 12-50 má větší rozsah a je celkově univerzálnější, opticky možná trošku slabší než 14-42 ale pořád dobře použitelný, a navíc umí i docela dobré makro
A i tu kvalitu nabídne, když se člověk trochu snaží. Pětačtyřicítka, to je jasná story, tam není o čem mluvit - neměla by chybět žádnému kreativnějšímu fotografovi. A pokud by ti nějaký další objektiv časem chyběl, nabídka je opravdu široká - jsem zvědavý jestli se k nám dostanou nová skla Kodak, pokud budou mít určitou kvalitu tak 25/0,95 nebo 50/1.1 zní určitě zajímavě.
Co se jiných značek a voleb týče, to už je o osobních preferencích a volbách, které bych nechal na každém ať si to rozhodne za sebe. Každopádně tyhle varianty jsou zajímavé a se všemi se dá dosáhnout velice dobrých výsledků.
a) E-P3 pořád ještě má co říct, rozumný limit ISO je 1600 ale odšumuje se docela dobře, jinak je to pořádně zpracovaný stroj který s kvalitním objektivem opravdu umí. Stačí pětačtyřicítka a podobné dostupné kousky, s pancaky je i dostatečně nenápadný a skladný. Hlavní argument je ekonomický, díky tomu že šel s cenou strmě dolů zůstane ti dost na objektivy, ale rozhodoval bych se podle toho v jakých podmínkách bude převážně používaný. Pokud za lepších světelných podmínek, tak naprosto nemá problém a může zcela vyhovět (každý máme jiné nároky).
b) E-P5 je dost jiná liga než E-PL5, společný mají tak akorát senzor - je to opravdu solidní pokročilý foťák s parádním designem, a přímo hromadou nejmožnějších i nejnemožnějších fukncí. Má pětiosou stabilizaci jako E-M5, široké možnosti ovládání a nastavování, a celkově to už je přístroj na seriózní práci. Člověk by až řekl "profi"... Cena je vysoká, ale docela odráží ty možnosti a schopnosti. Hledáček VF-4 má vpravdě fullframe rozměry (taky ho Sony použilo u svých FF bezzrcadlovek), a nedoporučuji ho zkoušet ;-) - potom už se nebudeš s menším cítit stejně, hrozně to rozmlsá. Pro ty staré objektivy by ti hodně pomohl i focus peaking s kterým můžeš velice přesně ostřit i se starými manuálními skly. Je to nejvyšší cena, ale dostaneš za ni opravdu kvalitu.
c) E-M5 teď šel zase trochu s cenou dolů, ten zmiňovaný set má Fotolab za pětadvacet. Je pravda že držení dlouhodobě není úplný hit, zlepší se to dokoupením gripu (myslím že se dá sehnat i jen jeho polovina bez bateriového nástavce), bez něj mě po dvou hodinách docela bolela ruka ale to bylo určitě i jistým nezvykem s menšího těla. Tlačítka můžou působit necitlivě, ale v reálu chodí dobře a jasně, ono je to celé takové hodně jednolité (zřejmě vzhledem k celkovému utěsnění) ale ovládá se to dobře. Hledáček je kvalitní, všechno pohotové a rychlé, nastavení spousta, prostě je to pokročilý přístroj se vším všudy. Plus opravdu účinná stabilizace, snad jen to video není nic extra ale kdo je bez chyby že? E-M5 oficiálně nemá focus peaking, ale jistým trikem jde i u něj realizovat a zlepšit tak manuální ostření.
Co se objektivů týče, 17/1.8 je výborný kousek kterému není moc co vytknout (a brzký 25/1.8 myslím bude stejně dobrý). 14-42 patří mezi lepší seťáky, je to základ ale fotit se s ním dá. 12-50 má větší rozsah a je celkově univerzálnější, opticky možná trošku slabší než 14-42 ale pořád dobře použitelný, a navíc umí i docela dobré makro
A i tu kvalitu nabídne, když se člověk trochu snaží. Pětačtyřicítka, to je jasná story, tam není o čem mluvit - neměla by chybět žádnému kreativnějšímu fotografovi. A pokud by ti nějaký další objektiv časem chyběl, nabídka je opravdu široká - jsem zvědavý jestli se k nám dostanou nová skla Kodak, pokud budou mít určitou kvalitu tak 25/0,95 nebo 50/1.1 zní určitě zajímavě.
Co se jiných značek a voleb týče, to už je o osobních preferencích a volbách, které bych nechal na každém ať si to rozhodne za sebe. Každopádně tyhle varianty jsou zajímavé a se všemi se dá dosáhnout velice dobrých výsledků.
Sakini mockrát díky, opět jsi nesklamal...:thumb
Ty ceny jsem zatím moc nehrotil, protože mám od Olyho slevu, která překoná cokoliv ve fotolabu nebo na heuréce. Tím nechci říct, že cenu neřeším, ale prvně chci být spokojený. Je mi jasné, že E-M1 je best, ale to už je fakt ranec, navíc jako novinka žádné výhodné sety...
Moje focení jsou především výlety (krajina, příroda, památky, street a nějaké občasné sportovní akce - rallye, letadla). Takže ten portréťák 45/1,8 není nezbytný, ale asi každého posadí na p*del, navíc za ty prachy.
Budu si muset ještě E-P5 a E-M5 pořádně osahat. E-P5 je díky hledáčku trošku nemotornější, zase je to hledáček jiné dimenze. Navíc přední a zadní roller mi přijde mnohem intuitivnější než řešení E-M5.
Já spíš fotím v lepších světelných podm. a i výběr skel by měl zaručit, že nebudu nucet tlačit ISO na pilu, takže mě něco říká, že E-P3 by byla volba rozumem, ale jsem typ, že radši si vždy koupím něco trochu lepšího i když proto nemám momentální využití, než aby to náhodou někdy chybělo...
Taky se mi dost zamlouvá tělo Panasonicu GX7, ale účinnost mechanické stabilizace ve zdejším testu mě odrazuje. Navíc se kromě jejich seťáků a 20mm/1,7 (pomalý AF) neorientuju v objektivech. Uvědumuju si fyzickou kompatibilitu MTF, ale ty Olympusy by byly bez stabilizace a to nemluvím o vlastněných M42 objektivech s přepočteným ohniskem 100 a 270mm. Ale možná, že stejně budou jen na staivu, to ukáže praxe a reálné možnosti využití v terénu.
Ty ceny jsem zatím moc nehrotil, protože mám od Olyho slevu, která překoná cokoliv ve fotolabu nebo na heuréce. Tím nechci říct, že cenu neřeším, ale prvně chci být spokojený. Je mi jasné, že E-M1 je best, ale to už je fakt ranec, navíc jako novinka žádné výhodné sety...
Moje focení jsou především výlety (krajina, příroda, památky, street a nějaké občasné sportovní akce - rallye, letadla). Takže ten portréťák 45/1,8 není nezbytný, ale asi každého posadí na p*del, navíc za ty prachy.
Budu si muset ještě E-P5 a E-M5 pořádně osahat. E-P5 je díky hledáčku trošku nemotornější, zase je to hledáček jiné dimenze. Navíc přední a zadní roller mi přijde mnohem intuitivnější než řešení E-M5.
Já spíš fotím v lepších světelných podm. a i výběr skel by měl zaručit, že nebudu nucet tlačit ISO na pilu, takže mě něco říká, že E-P3 by byla volba rozumem, ale jsem typ, že radši si vždy koupím něco trochu lepšího i když proto nemám momentální využití, než aby to náhodou někdy chybělo...
Taky se mi dost zamlouvá tělo Panasonicu GX7, ale účinnost mechanické stabilizace ve zdejším testu mě odrazuje. Navíc se kromě jejich seťáků a 20mm/1,7 (pomalý AF) neorientuju v objektivech. Uvědumuju si fyzickou kompatibilitu MTF, ale ty Olympusy by byly bez stabilizace a to nemluvím o vlastněných M42 objektivech s přepočteným ohniskem 100 a 270mm. Ale možná, že stejně budou jen na staivu, to ukáže praxe a reálné možnosti využití v terénu.
No to víš, to se mi to píše, když jsem nedávno měl k dispozici kompletní nabídku Olympusu včetně E-M1, Stylusu 1 a většiny objektivů ;-)
Tak sleva od Olympusu, to se to bude nakupovat - pak by i ta E-P5 byla možná, ne? To je opravdu moc sympatická mašinka, která dobije veškeré amatérské zrcadlovky (a to klidně i bez hledáčku). Pětačtyřicítka určitě není jen na portréty, v dnešní nervózní době kdy lidi na všechno reagují podrážděně se třeba na street šikne, umožní dostatečný odstup.
GX7 je pěkný foťáček, ale pořád ještě má co dohánět, a to že je to první implementace vestavěné stabilizace od Panasonicu je poznat, ještě na tom musí zapilovat. Jinak mají taky pěkné objektivy, které je i možné zvážit pro Olympus - třeba Leica 25/1.4 je opravdu výborná, a 7-14/4 je zatím jediná možnost jak mít širokáč a obejít se bez adaptéru. Ale u Olympusu to je přece jen bohatší. Jsem zvědavý jak se rozhodneš - ja to tipuju na E-P5... ;-) Kvalita je holt kvalita.
Tak sleva od Olympusu, to se to bude nakupovat - pak by i ta E-P5 byla možná, ne? To je opravdu moc sympatická mašinka, která dobije veškeré amatérské zrcadlovky (a to klidně i bez hledáčku). Pětačtyřicítka určitě není jen na portréty, v dnešní nervózní době kdy lidi na všechno reagují podrážděně se třeba na street šikne, umožní dostatečný odstup.
GX7 je pěkný foťáček, ale pořád ještě má co dohánět, a to že je to první implementace vestavěné stabilizace od Panasonicu je poznat, ještě na tom musí zapilovat. Jinak mají taky pěkné objektivy, které je i možné zvážit pro Olympus - třeba Leica 25/1.4 je opravdu výborná, a 7-14/4 je zatím jediná možnost jak mít širokáč a obejít se bez adaptéru. Ale u Olympusu to je přece jen bohatší. Jsem zvědavý jak se rozhodneš - ja to tipuju na E-P5... ;-) Kvalita je holt kvalita.
Nedavno som uvazoval podobne.Starsie Peny som vylucil kvoli cipu, nove Omd 1 - uz by som ja nevyuzil, naviac ta cena, Ep 5 -srdcovka, ale cena .Takze zostal OMD5 a Pl 6.Obidva v akciovych setoch. Podla mna najlepsi pomer cena : vykon ponuka E pl 6. Da sa kupit so styrmi objektivmi a brasnou za 1200E. A este jedna srdcovka- Fuji x100S. Skoncil som pri Nexe. Na zoznamenie so svetom velkych senzorov dobry a za tu cenu , to neslo odmietnut.
Skoda, ze nie je pre Nexa nejaky cenovo dostupnejsi a kvalitny svetelny objektiv, ako napriklad Sel 3518, ale s ohniskom 23-24. Nez dat 900-1000E za Zeissa, to si radsej prikupim tu Fujinu.
Sakini, ty bejku to ti závidím. Ta sleva je běžná narozeninová, na nic lepšího nedosáhnu, ale v tom objemu to pár litrů hodí. No zároveň si uvědomuju, že jinak se to plánuje na papíru a jiná je tahat ty desetitisíce z kapsy :runaway
Komo, já tu tvoji anabázi s výběrem po očku sledoval, ale nemám v CSC tolik zkušeností, abych dával moudra. Jen dovedu popsat, co chci nebo co se mi nelíbí a ty bezhledáčkové přístroje se mi nelíbí. Na tvém místě bych možná vybral starý NX20 a objektivy má Samsung globálně v dané cenovce doooost slušné. To, že soňácký 16-50 nestojí za moc se píše všude.
Jinak PL řadu od Olyho nechci, protože jak mě Sakini vyvedl z omylu není jiné jen tělo, ale spousta funkcí vč. displeje 3:2 vs. 16:9 ikdyž displej vlastně neřeším. Rád bych plnotučné tělo s čudlíkama a kolečkama. Už se pohybuji se v cenách Fuji X-E1, ale tady mi trošku vadí problémy s prací v RAW (JPEG je supr, ale JPEG je pro mě něco, jako automatická převodovka...) a cekově ta mašinky je pomalá, neostří jak by měla... Třeba by to při mém focení ani nevadilo, ale copak jako kompaktista vím, co mi přijde do cesty a co mě může výrazně limitovat/iritovat???
Prošel jsem recenzi E-P5 na dpreview.com a tam nijak extra nebyli nadšení z videa, dokonce ho ve srovnání zařadili až pod E-M5. Tak nějak jsem si ten cenový nárůst ospravedlňoval mj. kvalitou videa, kterou zde Milan popoisoval u E-PL5 jako posun oproti E-M5, resp. u E-P5 neměl závažnějších výhrad.
Komo, já tu tvoji anabázi s výběrem po očku sledoval, ale nemám v CSC tolik zkušeností, abych dával moudra. Jen dovedu popsat, co chci nebo co se mi nelíbí a ty bezhledáčkové přístroje se mi nelíbí. Na tvém místě bych možná vybral starý NX20 a objektivy má Samsung globálně v dané cenovce doooost slušné. To, že soňácký 16-50 nestojí za moc se píše všude.
Jinak PL řadu od Olyho nechci, protože jak mě Sakini vyvedl z omylu není jiné jen tělo, ale spousta funkcí vč. displeje 3:2 vs. 16:9 ikdyž displej vlastně neřeším. Rád bych plnotučné tělo s čudlíkama a kolečkama. Už se pohybuji se v cenách Fuji X-E1, ale tady mi trošku vadí problémy s prací v RAW (JPEG je supr, ale JPEG je pro mě něco, jako automatická převodovka...) a cekově ta mašinky je pomalá, neostří jak by měla... Třeba by to při mém focení ani nevadilo, ale copak jako kompaktista vím, co mi přijde do cesty a co mě může výrazně limitovat/iritovat???
Prošel jsem recenzi E-P5 na dpreview.com a tam nijak extra nebyli nadšení z videa, dokonce ho ve srovnání zařadili až pod E-M5. Tak nějak jsem si ten cenový nárůst ospravedlňoval mj. kvalitou videa, kterou zde Milan popoisoval u E-PL5 jako posun oproti E-M5, resp. u E-P5 neměl závažnějších výhrad.
@rousini, ať už se rozhodneš pro jakýkoliv tělo, určitě doporučuju Olyho 17/1.8 a 45/1.8, do budoucna Summilux 25/1.4, u kterýho mě ale občas štve, jak aberuje. Skla jsou základ a vůbec taková rozumější varianta, do čeho rvát peníze. Těla jsou taky fajn, ale za 2-3 roky už jsou za zenitem. Teď jsem viděl inzerát na kombo E-M5+45/1.8 za 21K.
Komo: jj dneska čirou náhodou shlédnuto, ty těla mají stejnou a asi docela dobrou ergonomii.
jonSnih: Pravda je to vidět na cenách těch lepších skel. Ten inzerát je nabídka o ničem, ve fotolabu je E-M5 + 45/1,8 + 12-50 za 25k... a vůbec je teď E-M5 v takových setech, že bazarový tělo by muselo stát do 12k, abych o tom přemýšlel. Zakoupením na olympusobchod.cz dostáváš k tělu slevu na 17/1,8 nebo na 45/1,8 pokaždé 3k. Jinde se neoplatí nakupovat...:inlove
jonSnih: Pravda je to vidět na cenách těch lepších skel. Ten inzerát je nabídka o ničem, ve fotolabu je E-M5 + 45/1,8 + 12-50 za 25k... a vůbec je teď E-M5 v takových setech, že bazarový tělo by muselo stát do 12k, abych o tom přemýšlel. Zakoupením na olympusobchod.cz dostáváš k tělu slevu na 17/1,8 nebo na 45/1,8 pokaždé 3k. Jinde se neoplatí nakupovat...:inlove
Tak jsem se konečně dostal do Prahy a osahal zmíněné mašinky. Doposud jsem měl v dosahu jen OM-D E-M5, tak začnu u ní. Zašla tam se mnou ze zvědavosti i kolegyně a tak jsem ji ukazoval o čem přemýšlím, co a proč se mi líbí. Ona je fotografický automatový cvakálek. Nicméně do kolen mě dostalo její upozornění na otřesná tlačítka křížového ovladače, což je i můj pocit a upozorňuji, že moje výhrady k aparátu předem neznala... Ty tlačítka sice normálně reagují, ale prostě nemají žádnou počáteční tvrdost, žádný koncový doraz. Je to jakési bláto, které nedává žádnou jistotu nebo pocit funkčnosti. Dvě další tlačítka na horní hraně těla nad displejem (Fn + něco) dtto. Přitom ten nabízený set E-M5 + 12-50 + 45/1,8 je nejvýhodnější a nejzajímavější.
Dále jsem měl v ruce E-P5. Čekal jsem lepší ergonomii oproti E-M5, ale to se z mého pohledu nekonalo. Úchop naprosto stejný, ne-li o malinko horší. Přední a zadní roller fajn, ale na ten zadní stejně nedosáhnu palcem pokud držím aparát jednou rukou a potom je ovládání rollerů stejné jako u E-M5. Spíš naopak, díky konstrukci zadního rolleru jako kolečka u E-M5, jde ovládat ukazováčkem zepředu. Nicméně zadní křížový ovladač je roler s jasnými a ohraničenými polohami. To je jasně čitelnější a hmatově příjemnější ovládání. Dál nám zbyla výhoda nejkratšího času 1/8000, focus peaking (snad bych se bez něj obešel) a změna v podobě nasazovacího hledáčku. Původně zajímavý set E-P5 + 17/1,8 se díky zkušenostem s tím to sklem (viz. další text) stal nezajímavým a set se základním se základním seťákem 14-42 naprosto o ničem.
Tělo staré E-P3 ergonomicky nebylo o nic horší. Sice má jen jeden zadní roller, ale pocit plechového kýble, který jsem měl u stříbrné varianty se u černé nekonal. Ten roller je váleček trošku náročnější na přesné vodorovné vedení prstu, ale neměl jsem z toho špatný pocit.
No taky jsem si musel ošmatat E-M1, ale radši jsem ji rychle dal z ruky... Nakonec ale, než přejdu k objektivům, jsem dostal brouka, kterého neobhájím...
E-M1 v setu s 12-40/2,8 za 57 000Kč by mi pokryl rozumný širokáč, nepotřeboval bych 45/1,8. To , že bych radši v 90% fotek jeden univerzální a přitim dostatečně kvalitní objektiv než neustále přehazovat minimálně 2 pevná skla je bez debat.
Taky nějak přehodnocuju svůj postoj k 17/1,8 objektivu. Ohnisko pro mě myslím ideální, ale recenze se liší. Nevadila by mi jistá vinětace a ne dokonale ostré rohy, ale často se zmiňují odlesky v protisvětle a protivná někdy neostranitelná aberace. To zrovna od premiového skla neočekávám. Pokud by 12-40/2,8 netrpěl podobnými problémy a vykrytím wide, street a portrétního ohniska při slušné kvalitě, by pak stačio dořešit tele, kde ta kvalita není prioritou neb se tam často nepohybuju.
Když začnu o objektivu 12-40/2,8 uvažovat, tak se na nejlepší cena/výkon dostávám v setu s E-M1. Jenže to je ranec pod 50 po slevě a to nějak nedovedu rozumně obhájit.
E-M5 zůstává stále vážný kandidát, ale ty tlačítka mě zrovna ke koupi nemotivují. E-P3 by mi nevadila, možná fakt s dobrými skly by nebyl problém vytýkaného barevného šumu ve stínech. Tím, že E-P5 nemá zajímavé sety se dostává cenově dost vysoko. Navíc potom, co jsem znejistěl ohledně 17/1,8 nevím do jakých pevných skel jít.
12/2,0 je drahé a těžce jednoúčelové, 45/1,8 je taky v mém podaní ne úplně běžné ohnisko, seťáky nestojí za investici a univerzální 12-50 je mimo set průser cena/výkon. Fotky z něj jsou na úrovni kompaktu a jediná výhoda je univerzálnost díky které není potřeba mět ten kompakt jako doplněk v brašně. Nějak mi z toho vyplývá, že jsou jen 2 cesty. Vyšpulit opravdu hodně peněz při cestě za kvalitou nebo koupit základ na pohrání si se starými M42 objektivy a občas něco rozumně přikoupit z bazaru (jenže po bazarech slušný skla jsou za cenu skoro nových). Se z toho asi vopupínkuju...:runaway
Dále jsem měl v ruce E-P5. Čekal jsem lepší ergonomii oproti E-M5, ale to se z mého pohledu nekonalo. Úchop naprosto stejný, ne-li o malinko horší. Přední a zadní roller fajn, ale na ten zadní stejně nedosáhnu palcem pokud držím aparát jednou rukou a potom je ovládání rollerů stejné jako u E-M5. Spíš naopak, díky konstrukci zadního rolleru jako kolečka u E-M5, jde ovládat ukazováčkem zepředu. Nicméně zadní křížový ovladač je roler s jasnými a ohraničenými polohami. To je jasně čitelnější a hmatově příjemnější ovládání. Dál nám zbyla výhoda nejkratšího času 1/8000, focus peaking (snad bych se bez něj obešel) a změna v podobě nasazovacího hledáčku. Původně zajímavý set E-P5 + 17/1,8 se díky zkušenostem s tím to sklem (viz. další text) stal nezajímavým a set se základním se základním seťákem 14-42 naprosto o ničem.
Tělo staré E-P3 ergonomicky nebylo o nic horší. Sice má jen jeden zadní roller, ale pocit plechového kýble, který jsem měl u stříbrné varianty se u černé nekonal. Ten roller je váleček trošku náročnější na přesné vodorovné vedení prstu, ale neměl jsem z toho špatný pocit.
No taky jsem si musel ošmatat E-M1, ale radši jsem ji rychle dal z ruky... Nakonec ale, než přejdu k objektivům, jsem dostal brouka, kterého neobhájím...
E-M1 v setu s 12-40/2,8 za 57 000Kč by mi pokryl rozumný širokáč, nepotřeboval bych 45/1,8. To , že bych radši v 90% fotek jeden univerzální a přitim dostatečně kvalitní objektiv než neustále přehazovat minimálně 2 pevná skla je bez debat.
Taky nějak přehodnocuju svůj postoj k 17/1,8 objektivu. Ohnisko pro mě myslím ideální, ale recenze se liší. Nevadila by mi jistá vinětace a ne dokonale ostré rohy, ale často se zmiňují odlesky v protisvětle a protivná někdy neostranitelná aberace. To zrovna od premiového skla neočekávám. Pokud by 12-40/2,8 netrpěl podobnými problémy a vykrytím wide, street a portrétního ohniska při slušné kvalitě, by pak stačio dořešit tele, kde ta kvalita není prioritou neb se tam často nepohybuju.
Když začnu o objektivu 12-40/2,8 uvažovat, tak se na nejlepší cena/výkon dostávám v setu s E-M1. Jenže to je ranec pod 50 po slevě a to nějak nedovedu rozumně obhájit.
E-M5 zůstává stále vážný kandidát, ale ty tlačítka mě zrovna ke koupi nemotivují. E-P3 by mi nevadila, možná fakt s dobrými skly by nebyl problém vytýkaného barevného šumu ve stínech. Tím, že E-P5 nemá zajímavé sety se dostává cenově dost vysoko. Navíc potom, co jsem znejistěl ohledně 17/1,8 nevím do jakých pevných skel jít.
12/2,0 je drahé a těžce jednoúčelové, 45/1,8 je taky v mém podaní ne úplně běžné ohnisko, seťáky nestojí za investici a univerzální 12-50 je mimo set průser cena/výkon. Fotky z něj jsou na úrovni kompaktu a jediná výhoda je univerzálnost díky které není potřeba mět ten kompakt jako doplněk v brašně. Nějak mi z toho vyplývá, že jsou jen 2 cesty. Vyšpulit opravdu hodně peněz při cestě za kvalitou nebo koupit základ na pohrání si se starými M42 objektivy a občas něco rozumně přikoupit z bazaru (jenže po bazarech slušný skla jsou za cenu skoro nových). Se z toho asi vopupínkuju...:runaway
Tak to máš hodně o čem přemýšlet. Máš ještě třetí možnost - začít hledat mezi dalšími značkami (to abys to neměl moc jednoduché ;-) ). Ale ty možnosti máš docela jasně vyhraněné, tak už je to o osobním rozhodnutí "dát či nedát".
Tu sedmnáctku bych zase až tak nehrotil, v reálném použití nebude až tak kritická, i když bych si ji sám nekoupil -pro mě to není vhodné ohnisko, chtěl bych buď padesát nebo dvacet osm přepočtených, takže buď novou pětadvacítku co teď vyjde, nebo třeba Panasonic 14/2,5. Dvanáctka už je opravdu hodně speciální a pořádně drahá. Ta nová 12-40/2.8 to je hodně pěkný a univerzální objektiv, ten si s E-M1 představuju jako parádní všeúčelovou kombinaci, za kvalitu se holt platí. Ale je to jeden z mých kandidátů pro příští rok, protože ty peníze nechtějí Olympusáci za nic, ale za parádní kus moderní technologie. Škoda je že ještě dlouho nebude to tele 40-150/2.8, ale to se dá vyřešit ve vysoké kvalitě. ZD 50-200 SWD je k sehnání za polovinu původní ceny na bazaru, a přes adaptér velice dobře funguje s fázovým ostřením. Díky tomu že jde o jeden z nejlepších teleobjektivů v digitální historii, není to žádné ochuzení systému.
Ale je mi jasné že tu cenu si málokdo dokáže obhájit nebo ospravedlnit. Přeju ti lehké rozhodnutí, není to sranda si dneska jednoznačně vybrat.
Tu sedmnáctku bych zase až tak nehrotil, v reálném použití nebude až tak kritická, i když bych si ji sám nekoupil -pro mě to není vhodné ohnisko, chtěl bych buď padesát nebo dvacet osm přepočtených, takže buď novou pětadvacítku co teď vyjde, nebo třeba Panasonic 14/2,5. Dvanáctka už je opravdu hodně speciální a pořádně drahá. Ta nová 12-40/2.8 to je hodně pěkný a univerzální objektiv, ten si s E-M1 představuju jako parádní všeúčelovou kombinaci, za kvalitu se holt platí. Ale je to jeden z mých kandidátů pro příští rok, protože ty peníze nechtějí Olympusáci za nic, ale za parádní kus moderní technologie. Škoda je že ještě dlouho nebude to tele 40-150/2.8, ale to se dá vyřešit ve vysoké kvalitě. ZD 50-200 SWD je k sehnání za polovinu původní ceny na bazaru, a přes adaptér velice dobře funguje s fázovým ostřením. Díky tomu že jde o jeden z nejlepších teleobjektivů v digitální historii, není to žádné ochuzení systému.
Ale je mi jasné že tu cenu si málokdo dokáže obhájit nebo ospravedlnit. Přeju ti lehké rozhodnutí, není to sranda si dneska jednoznačně vybrat.
No jiný systém...
- Canon:...:stupid
- Nicon: relativně malý čip, optika nicmoc, těla slabá ergonomie
- Sony: na přídavný hledáček jsem slyšel kritiku, hledáčkový NEX7 a 24Mpx je trochu rozmlsaný na objektivy, NEX6 se prodává jen v setu s 16-50, který je do počtu. Navíc systém nemá mech. stabilizaci stejně jako
- Samsung: kde je hledáčkový pouze NX20. Jeho rychlost s ohledem na obří RAW (+JPEG závdavkem) a vlastní život rozmazleného děcka (computing...) by mě asi iritoval. Se skly by problém nebyl.
- Fuji: třeba X-E1 to je něco, jako krásně rostlá sukovice, pěkný kus materiálu, ale oštěp z toho neuděláš. Něco ve smyslu ber JPEG jaký je nebo nech ležet, prostě to už je pro někoho vyzrálého, kdo ví přesně, co chce.
- Panasonic: mi s ohledem na sesterský Oly kromě videa nemá co nabídnout. Těla s lepší ergonomií jsou ve velikosti zrcadlovky (GH).
Mě z toho ten Olympus vychází jako vyvážený mix, který možná nemá ani jednu nejlepší vlastnost, ale určitě nemá žádnou nejhorší.
Asi se nejvíc přikláním k E-M5 s těmi prokletými tlačítky. Snad se nepletu, když si myslím, že je budu s ohledem na 2 rollery potřebovat jen kromě nastavování menu k případné korekci EV (to by snad šlo namapovat v A,S na druhý roller) a v M to vyřešit bracketingem (pokud si na ty tlačítka nezvyknu). Jinak si myslím, že Oly měří expozici většinou dost přesně a pokud není záměr, tak ani není důvod ji korigovat.
Objektivy bych asi zatím nechal něco ze setu + 45/1,8 (ten se prodá vždycky) + 17/1,8 (mě na ulici přijde akorát, něco může zastat i v interiéru. S ohledem na nákupní cenu by se taky dal odprodat bez výraznější ztráty). Tele dořeším po zkušenostech s manuální 50 a 135.
- Canon:...:stupid
- Nicon: relativně malý čip, optika nicmoc, těla slabá ergonomie
- Sony: na přídavný hledáček jsem slyšel kritiku, hledáčkový NEX7 a 24Mpx je trochu rozmlsaný na objektivy, NEX6 se prodává jen v setu s 16-50, který je do počtu. Navíc systém nemá mech. stabilizaci stejně jako
- Samsung: kde je hledáčkový pouze NX20. Jeho rychlost s ohledem na obří RAW (+JPEG závdavkem) a vlastní život rozmazleného děcka (computing...) by mě asi iritoval. Se skly by problém nebyl.
- Fuji: třeba X-E1 to je něco, jako krásně rostlá sukovice, pěkný kus materiálu, ale oštěp z toho neuděláš. Něco ve smyslu ber JPEG jaký je nebo nech ležet, prostě to už je pro někoho vyzrálého, kdo ví přesně, co chce.
- Panasonic: mi s ohledem na sesterský Oly kromě videa nemá co nabídnout. Těla s lepší ergonomií jsou ve velikosti zrcadlovky (GH).
Mě z toho ten Olympus vychází jako vyvážený mix, který možná nemá ani jednu nejlepší vlastnost, ale určitě nemá žádnou nejhorší.
Asi se nejvíc přikláním k E-M5 s těmi prokletými tlačítky. Snad se nepletu, když si myslím, že je budu s ohledem na 2 rollery potřebovat jen kromě nastavování menu k případné korekci EV (to by snad šlo namapovat v A,S na druhý roller) a v M to vyřešit bracketingem (pokud si na ty tlačítka nezvyknu). Jinak si myslím, že Oly měří expozici většinou dost přesně a pokud není záměr, tak ani není důvod ji korigovat.
Objektivy bych asi zatím nechal něco ze setu + 45/1,8 (ten se prodá vždycky) + 17/1,8 (mě na ulici přijde akorát, něco může zastat i v interiéru. S ohledem na nákupní cenu by se taky dal odprodat bez výraznější ztráty). Tele dořeším po zkušenostech s manuální 50 a 135.
Pěkně máš ty systémy zmapované - co máš proti Canonu? :-D
Ona ta E-M5 na konci stejně vyjde jako nejrozumnější řešení, i přes případné nedostatky. Jednička je o moc dražší, nižší modely bez hledáčku, takže jak jinak to může dopadnout. Ale věřím že budeš spokojený, a i překvapený.
Ona ta E-M5 na konci stejně vyjde jako nejrozumnější řešení, i přes případné nedostatky. Jednička je o moc dražší, nižší modely bez hledáčku, takže jak jinak to může dopadnout. Ale věřím že budeš spokojený, a i překvapený.
Proti Canonu nemám nic, ale v př. EOS M do puntíku platí Canon you cannot. Tělo srovnatelný s E-PM a ta záplava objektivů... Zase pro nerozhodného dobrá volba :D
Ja len k tym ohniskam. 35mm eq. je moje najoblubenejsie. Teda bolo, lebo momentalne ho k Nexu nemam. Vcera som skusal na vianocnych trhoch nejake momentky, street ci ako sa to vola. Nasadenu som mal Sigmu 19. Snazil som sa nenapadne fotit ludi, zachytavat vyrazy atd. K tomu perfektne dopomahal vyklopny displej, ale siroke ohnisko ma naopak nutilo ist blizsie, co zasa budilo pozornost. 35 by na tom bola trocha lepsie,ale napadli ma slova Robina Wonga, ze kvoli tejto nenapadnosti voli radsej na Olympuse 45/ 1,8 , aby mal dostatocny odstup. Zrejme to ma cosi do seba.
Tak jak jsem trochu nalomený nad objektivem 17/1,8 napadla mě alternativa Sigma 19/2,8. Zrovna tady: [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] ji nijak nesepsuli. Podotýkám, že pancake m.zuiko 17/2,8 mi kvalitou nevyhovuje. Tedy očekávám opticky něco s lepší kresbou.
Komo: já ty ohniska nějak objektivně komentovat nemůžu. Jednak s tím nemám moc zkušeností, taky je to o pohledu fotografa a často od situace. Delší ohnisko udělá odstup, ale třeba na frekventovaném prostoru ti furt někdo leze do záběru.
Komo: já ty ohniska nějak objektivně komentovat nemůžu. Jednak s tím nemám moc zkušeností, taky je to o pohledu fotografa a často od situace. Delší ohnisko udělá odstup, ale třeba na frekventovaném prostoru ti furt někdo leze do záběru.
Tak asi jsem rozhodnutý. Nevím jak moc tím popřu, co jsem napsal, ale něco mi našeptává, abych začal střídmě...
Nemám finanční problém, ale problém si to vnitřně obhájit. Takže když porovnám E-P5 vs. E-M5 je to vítězství E-P5, ale cena se seťákem + nějaká rozumná pevná sklíčka je docela brutus.
Půjdu na to s nohama v teple. Vezmu výprodej E-P3 se seťákem + 45/1,8 + Sigmu 19/2,8 + náhradní aku + brašnu, stativ za dvacku a zbyde i na filtry.
Zafotím si s tím, vyzkouším staré M42 objektivy a budu čekovat bazary nebo až se za rok současné top těla dostanou do pozice mé E-P3...
Nemám finanční problém, ale problém si to vnitřně obhájit. Takže když porovnám E-P5 vs. E-M5 je to vítězství E-P5, ale cena se seťákem + nějaká rozumná pevná sklíčka je docela brutus.
Půjdu na to s nohama v teple. Vezmu výprodej E-P3 se seťákem + 45/1,8 + Sigmu 19/2,8 + náhradní aku + brašnu, stativ za dvacku a zbyde i na filtry.
Zafotím si s tím, vyzkouším staré M42 objektivy a budu čekovat bazary nebo až se za rok současné top těla dostanou do pozice mé E-P3...
No určitě něco napíšu, když na ostravsku je ten smog, že se nedá testovat a celkově tu před vánoci ...:sleep
Hračky jsou doma, manuál jsem ještě neotevřel. V menu ještě nevím co některé položky přesně znamenají, ale 5 skel na zkoušení zatím přebíjí touhu rozumět všemu. :shut
Tož to si vyhraješ - bez manuálu jsou ty začátky zábavnější, a kouknout se můžeš vždycky když bude nejhůř.
momentálně jsem přešel z Olympus E-PL3 na Nikon D5000
pár základních postřehů:
- výstupní kvalita obrazu/foto Nikonu je řádově výš (od ISO800 jsou jednoznačně viditelné rozdíly, kdy Olympus začíná hodně ujíždět na barevném šumu - holt menší chip má své důsledky)
- rychlost ovládání - tady nemůžu si pomoci jednozančně vedl Olympus!!!
- rozsah voleb - tady je to sporné. Nikon má v pár drobnostech něco víc, ale celkově je menu/schopnosti podstatně chudší oproti Olympusu
příklad:
spoušť - u Olympusu zmáčknu jedno tlačítko a rolrem si vyberu z desti položek (jeden snímek, pomalá/rychlá sekvence (kdy jdou definovat jejich parametry), 2 nebo 12 vteřin časovač, prodleva po spoušti) u Nikonu musim pro řadu těchle věcí skákat po menu jako magor a nektré vůbec neumí
blesk - u Olympusu zmáčknu jedno tlačítko a rolrem si vyberu ze všech režimů co umí (kolem 14 položek) - u Nikonu si můžu vybrat z položek přednastavených v menu (asi 5)
ISO - u Olympusu zmáčknu jedno tlačítko a rolrem si vyberu AUTO (kdy je v menu nastaven rozsah) a pak napevno jednotilá ISO - u Nikonu kdy v menu aktivuju auto už si pevný ISO nenastavím........
tlačítka - u Olympusu si můžu definavovat tuším 6 tlačítek - u Nikonu jedno a prakticky bezvýznamě druhý......
bracketing - Olympus umí EV, WB, FL, ISO a "ART" - Nikon jen EV a WB
celkově mě prostě Nikon co se ovládání týká připomíná vývojový prototyp
pár základních postřehů:
- výstupní kvalita obrazu/foto Nikonu je řádově výš (od ISO800 jsou jednoznačně viditelné rozdíly, kdy Olympus začíná hodně ujíždět na barevném šumu - holt menší chip má své důsledky)
- rychlost ovládání - tady nemůžu si pomoci jednozančně vedl Olympus!!!
- rozsah voleb - tady je to sporné. Nikon má v pár drobnostech něco víc, ale celkově je menu/schopnosti podstatně chudší oproti Olympusu
příklad:
spoušť - u Olympusu zmáčknu jedno tlačítko a rolrem si vyberu z desti položek (jeden snímek, pomalá/rychlá sekvence (kdy jdou definovat jejich parametry), 2 nebo 12 vteřin časovač, prodleva po spoušti) u Nikonu musim pro řadu těchle věcí skákat po menu jako magor a nektré vůbec neumí
blesk - u Olympusu zmáčknu jedno tlačítko a rolrem si vyberu ze všech režimů co umí (kolem 14 položek) - u Nikonu si můžu vybrat z položek přednastavených v menu (asi 5)
ISO - u Olympusu zmáčknu jedno tlačítko a rolrem si vyberu AUTO (kdy je v menu nastaven rozsah) a pak napevno jednotilá ISO - u Nikonu kdy v menu aktivuju auto už si pevný ISO nenastavím........
tlačítka - u Olympusu si můžu definavovat tuším 6 tlačítek - u Nikonu jedno a prakticky bezvýznamě druhý......
bracketing - Olympus umí EV, WB, FL, ISO a "ART" - Nikon jen EV a WB
celkově mě prostě Nikon co se ovládání týká připomíná vývojový prototyp
Já se k zrcadlovkám vyjádřit nemůžu, protože kromě kinofilmové jsem žádnou neměl a při rozhodování o upgrade z Olympusu XZ-1 jsem chtěl postoupit v kvalitě výstupu, ergonomii, možnosti výměnných objektivů s dobrou světelností a to vše při zachování rozumné velikosti fotozavazadla, které mě nebude obtěžovat.
Výbavu jsem rozšířil o brašnu LowePro Rezo 160. Líí se mi na ní zpracování a otvírání víka směrem od těla, kdy nezavazí při pohledu do brašny. Velikostně je bezproblémová pro aparát s nasazeným seťákem, dalším teleobjektivem, nějakou palačinku + 1/3 prostoru pro další výbavu. Brašna má 2 polohovatelné vertikální přepážky na suchý zip s s možností jejich přehnutí v horní třetině a tím uložení těla třeba i s objektivem do horní pozice naležato.
Zatím nebylo moc podmínek ani zkušeností k otestování všeho a tak jen pár postřehů. Navíc jsem se potýkal s jakýmsi nevysvětlitelným způsobem měření expozice, kdy jsem začal řešit myšlenku vrácení zboží ve 14 denní lhůtě. Prostě jedna fotka byla tmavá jiná přepálená a některé normální. Když napíšu, co to způsobovalo vyvolám soucit, ale byl jsem zvyklý na jiné chování byť taky Olympusu. Prostě při customizaci menu jsem si nastavil 5x 2/3EV bracketing a fotil většinou jednotlivé snímky. Bohužel blbá vlastnost tohoto aparátu je, že jakmile se nastaví v menu bracketing EV, WB, Blesk... tak se exponují i jednotlivé snímky (žádná serie) s bracketingem. No a když neuděláte víc jak 2 expozice jednoho záběru, tak se blbě odhaduje, proč věž je tmavá stánkař přepálený a vánoční strom OK.
Tělo je ergonomicky v pohodě, pouze jeden roller není limitující ani u manuálních skel, kdy se mi docela osvědčil režim A, Manuálně zaostřím, zvolím ručně clonu a aparát standardně dopočítá čas. Kdybych chtěl fotit s přesným časem, tak zvolím M a podle expozimetru doladím clonu. Když jsem u manuálních skel, tak Pentacon 50/1,8 má solidní makro a TAIR 135/2,8 je slušné tele. Požadavkem těchto světelných objektivů je přesné ostření pokud to nechcete maskovat velkou clonou. A moc clonit nelze, protože přepočítané ohnisko 270mm chce bez stativu nějaký čas... Jinak objektivy jsou háklivé na protisvětlo. Do sluníčka vyfotí v podstatě jen šedou mlhu. Zase hloubka ostrosti je parádní. Prostě když je přeostřeno směrem k opačnému konci a vy chcete komponovat záběr, tak tam vůbec nevidíte to co hledáte. Hledáček hodně usnadňuje manuální ostření, jsem rád, že ho mám.
Seťák 14-42 jsem vlastně ani pořádně nepoužil, ale na první pohled to není kresebně žádná bída. Samozřejmě hloubka ostrosti je dost velká.
Sigma 19/2,8 je dobré sklíčko. Pro mě je to zatím rozumné ohnisko na ulici. Na zachycení atmosféry ruchu života nemusím být pod 3m a naopak delší ohnisko nutí k většímu odstupu a možnosti, že se mezi objektiv a scenu dostane nežádoucí subjekt. Trochu moc na můj vkus tak Sigma rachtá. Má vůli vnitřních elementů, kdy při překlápění máte pocit, že vnitřnosti utrpěly pád z výšky stolu na podlahu a to opakovaně. Dle recenzí je to normální a po zapnutí aparátu se vůle z větší části vymezí.
M.Zuiko 45/1,8 je radost koukat. V podstatě musíte hledat objekt na kterém jeho kresba nejvíc vinikne. Pokud to není portrét, tak máte pocit, že si prohlížíte technický výkres.
Subjektivně mi přijde, že všechny objektivy ostří stejně hodně rychle. Rychleji než můj XZ-1. Naopak mám pocit, že v horších podmínkách XZ-1 zaostří a E-P3 se už nechytá. Ale to se bavime o extrému, ze kterého se nedá očekávat výstup k pokochání...
Výbavu jsem rozšířil o brašnu LowePro Rezo 160. Líí se mi na ní zpracování a otvírání víka směrem od těla, kdy nezavazí při pohledu do brašny. Velikostně je bezproblémová pro aparát s nasazeným seťákem, dalším teleobjektivem, nějakou palačinku + 1/3 prostoru pro další výbavu. Brašna má 2 polohovatelné vertikální přepážky na suchý zip s s možností jejich přehnutí v horní třetině a tím uložení těla třeba i s objektivem do horní pozice naležato.
Zatím nebylo moc podmínek ani zkušeností k otestování všeho a tak jen pár postřehů. Navíc jsem se potýkal s jakýmsi nevysvětlitelným způsobem měření expozice, kdy jsem začal řešit myšlenku vrácení zboží ve 14 denní lhůtě. Prostě jedna fotka byla tmavá jiná přepálená a některé normální. Když napíšu, co to způsobovalo vyvolám soucit, ale byl jsem zvyklý na jiné chování byť taky Olympusu. Prostě při customizaci menu jsem si nastavil 5x 2/3EV bracketing a fotil většinou jednotlivé snímky. Bohužel blbá vlastnost tohoto aparátu je, že jakmile se nastaví v menu bracketing EV, WB, Blesk... tak se exponují i jednotlivé snímky (žádná serie) s bracketingem. No a když neuděláte víc jak 2 expozice jednoho záběru, tak se blbě odhaduje, proč věž je tmavá stánkař přepálený a vánoční strom OK.
Tělo je ergonomicky v pohodě, pouze jeden roller není limitující ani u manuálních skel, kdy se mi docela osvědčil režim A, Manuálně zaostřím, zvolím ručně clonu a aparát standardně dopočítá čas. Kdybych chtěl fotit s přesným časem, tak zvolím M a podle expozimetru doladím clonu. Když jsem u manuálních skel, tak Pentacon 50/1,8 má solidní makro a TAIR 135/2,8 je slušné tele. Požadavkem těchto světelných objektivů je přesné ostření pokud to nechcete maskovat velkou clonou. A moc clonit nelze, protože přepočítané ohnisko 270mm chce bez stativu nějaký čas... Jinak objektivy jsou háklivé na protisvětlo. Do sluníčka vyfotí v podstatě jen šedou mlhu. Zase hloubka ostrosti je parádní. Prostě když je přeostřeno směrem k opačnému konci a vy chcete komponovat záběr, tak tam vůbec nevidíte to co hledáte. Hledáček hodně usnadňuje manuální ostření, jsem rád, že ho mám.
Seťák 14-42 jsem vlastně ani pořádně nepoužil, ale na první pohled to není kresebně žádná bída. Samozřejmě hloubka ostrosti je dost velká.
Sigma 19/2,8 je dobré sklíčko. Pro mě je to zatím rozumné ohnisko na ulici. Na zachycení atmosféry ruchu života nemusím být pod 3m a naopak delší ohnisko nutí k většímu odstupu a možnosti, že se mezi objektiv a scenu dostane nežádoucí subjekt. Trochu moc na můj vkus tak Sigma rachtá. Má vůli vnitřních elementů, kdy při překlápění máte pocit, že vnitřnosti utrpěly pád z výšky stolu na podlahu a to opakovaně. Dle recenzí je to normální a po zapnutí aparátu se vůle z větší části vymezí.
M.Zuiko 45/1,8 je radost koukat. V podstatě musíte hledat objekt na kterém jeho kresba nejvíc vinikne. Pokud to není portrét, tak máte pocit, že si prohlížíte technický výkres.
Subjektivně mi přijde, že všechny objektivy ostří stejně hodně rychle. Rychleji než můj XZ-1. Naopak mám pocit, že v horších podmínkách XZ-1 zaostří a E-P3 se už nechytá. Ale to se bavime o extrému, ze kterého se nedá očekávat výstup k pokochání...
No vidis a to si chcel eventualne pri svojich rannych uvahach 45/1,8 predat(ak by si ju "vyzenil" s OMD5). Ak si to teda dobre pamatam. Zrejme si ho nechas?
So Sigmou 19 som aj ja spokojny. U mna je to trocha kratsie ohnisko a tych asi 28mm ekv. mi vyhovuje viac ako 24 ekv.
Teraz zvazujem SEL 3518 alebo Sigmu 30. Dalej SEL 5018 alebo Sigmu 60. Zrejme zvolim SEL 3518 a Sigmu 60. Jeden svetelny objektiv zo stabilizaciou chcem mat, aj ked aj kombinacia Sigmy 19/2,8 a snimaca Nexa je velmi dobra do zlych svetelnych podmienok. Pre moje naroky je ISO 3200 este slusne a ISO 6400 pouzitelne. Len sa mi mozno bude zdat u tej 35 uhol zaberu priuzky. Aj ked je to vraj univerzalne ohnisko. Tych 30mm by bolo mozno lepsich. Sigma 60 je vraj vyborna a dlhsie ohnisko sa hodi, ked neplanujem zatial nieco viac tele.
So Sigmou 19 som aj ja spokojny. U mna je to trocha kratsie ohnisko a tych asi 28mm ekv. mi vyhovuje viac ako 24 ekv.
Teraz zvazujem SEL 3518 alebo Sigmu 30. Dalej SEL 5018 alebo Sigmu 60. Zrejme zvolim SEL 3518 a Sigmu 60. Jeden svetelny objektiv zo stabilizaciou chcem mat, aj ked aj kombinacia Sigmy 19/2,8 a snimaca Nexa je velmi dobra do zlych svetelnych podmienok. Pre moje naroky je ISO 3200 este slusne a ISO 6400 pouzitelne. Len sa mi mozno bude zdat u tej 35 uhol zaberu priuzky. Aj ked je to vraj univerzalne ohnisko. Tych 30mm by bolo mozno lepsich. Sigma 60 je vraj vyborna a dlhsie ohnisko sa hodi, ked neplanujem zatial nieco viac tele.
45/1,8 ve skvely objektiv, ale u portretu se postprocessingu nevyhnes, je az moc ostry. Zazil jsem celkem sok kdyz jsem si zvetsil na 100% portret jedne kamaradky a najednou videl vsechny ty nepekne detaily, kterych si clovek bezne nevsimne:-).
M.zuiko 45/1,8 jsem prioritně nepožadoval, to je fakt. Ale cena lehce přes 4000Kč byl silný argument navíc je to zatím moje nejdelší MTF sklo. Jeho kvality jsem si uvědomoval, ale přznám se, že pokud nefotím portrét, tak je to ohnisko buď dlouhý moc nebo zase málo...
Komo: ta Sigma 30/2,8 by měla být z celé trojice nejslabší, ale nedovedu to porovnat se soňákama a taky si uvědomuju, že potřebuješ nějak rozumně pokrýt ohniska. Já okrajově uvažuju i o Sigmě 60, ale oproti m.zuiko 45 je to malý odstup. Vyhovovalo by mě něco kolem 75mm, ale to je v podání M.zuiko ranec.
Mě by se líbila nová 12-40, stávající 45 a právě zmiňovaná 75. Jeden rozumně šíroký kvalitní univerzál, šikovný portréťák a kratší tele. Ale jak píšu, to jsou objektivy za takový peníze, že si po nich ani netroufám toužit.
Komo: ta Sigma 30/2,8 by měla být z celé trojice nejslabší, ale nedovedu to porovnat se soňákama a taky si uvědomuju, že potřebuješ nějak rozumně pokrýt ohniska. Já okrajově uvažuju i o Sigmě 60, ale oproti m.zuiko 45 je to malý odstup. Vyhovovalo by mě něco kolem 75mm, ale to je v podání M.zuiko ranec.
Mě by se líbila nová 12-40, stávající 45 a právě zmiňovaná 75. Jeden rozumně šíroký kvalitní univerzál, šikovný portréťák a kratší tele. Ale jak píšu, to jsou objektivy za takový peníze, že si po nich ani netroufám toužit.
Tak přidám pár dalších postřehů. Foťák mě vyhovuje, vlastně z něj mám radost. Rozumně se dá držet i s většími/hmotnějšími objektivy, i když TAIR 135mm (cca 650g) už je trošku moc, ale jde to..
Objevil jsem, že i s manuálními skly se dá při ostření zapnout lupa s polohováním ostření a volbou zvětšení 5/7/10/12x. Takže si fakt motiv dovedu pohlídat. Pravda na akci je to omezeně použitelné, leda by si člověk pomohl clonou na větší hloubku ostrosti. Během zvětšeného náhledu je možné fotit.
Trošku jsem potestoval Pentacon 50/1,8 a M.Zuiko 45/1,8 na ostrost a kresbu. Trošku mě k tomu dokopaly výsledky, kdy s Pentaconem jsem zaznamenal rozdílné výsledky samozřejmě v závislosti na zvolené cloně. Takže jsem na samospoušť projel konstatntní scénu s manuálním zaostřením i u Zuika, abych vyloučil chybu zaostření na všech clonových číslech. Ostrost se nejlépe posuzovala na nejjemněších detailech, jako je textura vláken na vazbě knih nebo nejtenším písmu a případně na hranách broušeného skla.
Pentacon 50: F1,8 málo kontrastu a ostrosti - slabé; F2,8 o stupeň lepší; F4 slušné; F5,6 - 11 výborné; F16 o chlup lepší než F2,8 (asi nástup difrakce). Mimo to je to slušný makro objektiv díky minimální vzdálenosti ostření. Předmět cca 10cm se dá bez problému napasovat do objektivu a tak zabírá kolem 4000px (1D). Hrozně se mi líbí manuální mechanické ostření prstencem objektivu a nastavování clony tamtéž. Je to zdlouhavé (chce to cvik a bude to rychlejší), ale prostě nad vším mám kontrolu, aparát dělá jen to, co mu povím...
Zuiko 45: F1,8 slušné; F2,8 o stupeň lepší; F4 - 11 (mimo 5,6) výborné dtto Pentacon 5,6 - 11; F5,6 nejlepší; F16 slušné; F22 slabé
Všechny výrazy vyjadřující hodnocení jsou vzájemně souměřitelné. Až dotestuju ostatní objektivy vytvořím tabulku s bodovým hodnocením. prozatím jen takto... Bohužel Zuiko se zdá, že má slabší levou polovinu. Na to se ještě budu muset zaměřit. Pravda nebýt konstatní testovací scény s focením plochy, tak si toho nevšimnu. Čili pro běžné focení nepostřehnutelné a v kombinaci s využíváním řízené hloubky ostrosti nepodstatné. Ale sakra ten starý Pentacon se zdá ostrý celoplošně...
Objevil jsem, že i s manuálními skly se dá při ostření zapnout lupa s polohováním ostření a volbou zvětšení 5/7/10/12x. Takže si fakt motiv dovedu pohlídat. Pravda na akci je to omezeně použitelné, leda by si člověk pomohl clonou na větší hloubku ostrosti. Během zvětšeného náhledu je možné fotit.
Trošku jsem potestoval Pentacon 50/1,8 a M.Zuiko 45/1,8 na ostrost a kresbu. Trošku mě k tomu dokopaly výsledky, kdy s Pentaconem jsem zaznamenal rozdílné výsledky samozřejmě v závislosti na zvolené cloně. Takže jsem na samospoušť projel konstatntní scénu s manuálním zaostřením i u Zuika, abych vyloučil chybu zaostření na všech clonových číslech. Ostrost se nejlépe posuzovala na nejjemněších detailech, jako je textura vláken na vazbě knih nebo nejtenším písmu a případně na hranách broušeného skla.
Pentacon 50: F1,8 málo kontrastu a ostrosti - slabé; F2,8 o stupeň lepší; F4 slušné; F5,6 - 11 výborné; F16 o chlup lepší než F2,8 (asi nástup difrakce). Mimo to je to slušný makro objektiv díky minimální vzdálenosti ostření. Předmět cca 10cm se dá bez problému napasovat do objektivu a tak zabírá kolem 4000px (1D). Hrozně se mi líbí manuální mechanické ostření prstencem objektivu a nastavování clony tamtéž. Je to zdlouhavé (chce to cvik a bude to rychlejší), ale prostě nad vším mám kontrolu, aparát dělá jen to, co mu povím...
Zuiko 45: F1,8 slušné; F2,8 o stupeň lepší; F4 - 11 (mimo 5,6) výborné dtto Pentacon 5,6 - 11; F5,6 nejlepší; F16 slušné; F22 slabé
Všechny výrazy vyjadřující hodnocení jsou vzájemně souměřitelné. Až dotestuju ostatní objektivy vytvořím tabulku s bodovým hodnocením. prozatím jen takto... Bohužel Zuiko se zdá, že má slabší levou polovinu. Na to se ještě budu muset zaměřit. Pravda nebýt konstatní testovací scény s focením plochy, tak si toho nevšimnu. Čili pro běžné focení nepostřehnutelné a v kombinaci s využíváním řízené hloubky ostrosti nepodstatné. Ale sakra ten starý Pentacon se zdá ostrý celoplošně...