Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Makro: Reverzni krouzek, distancni krouzky

Komo (840)|11.3.2014 20:32
Tu cast s cockami som nerozoberal, nebolo treba. Aj ked su zvnutra necistoty, na fotke by to nemalo byt vidiet.
Komo (840)|13.3.2014 00:05
Uz je to ok. Zle som to zlozil. Pri skladani zalezi na tom, ako su pootocene voci sebe ostriaci kruzok a opticky clen v momente, ked do seba zapadnu ich zavity. Staci kusok vedla a uz to spravne neostri, aj ked naoko vsetko sedi a funguje.
Milan Šurkala (3381)|13.3.2014 00:07
[QUOTE=Komo;29687]Uz je to ok. Zle som to zlozil. Pri skladani zalezi na tom, ako su pootocene voci sebe ostriaci kruzok a opticky clen v momente, ked do seba zapadnu ich zavity. Staci kusok vedla a uz to spravne neostri, aj ked naoko vsetko sedi a funguje.[/QUOTE]

Tak to je fajn, že to bylo tím a ne špatnou redukcí :-) Přeji hodně zábavy při focení.
kultus (1295)|13.3.2014 08:50
parada tak pak postni nejake fotky nejlip v plnem rozliseni, zajima mne samozrejme jen TK ;)
Komo (840)|13.3.2014 09:07
Vdaka. Mam k tomu aj stare origo Exa makro kruzky, alebo lepsie povedane tubusy. Nejake som si este davnejsie vyrobil a ked to cele poskladam, vznikne asi 25 cm kanon.
Na filme to uz vinetovalo, tu zrejme nebude. Chcel by som zvacsenie porovnat so zvacsenim reverzne nasadenej Sigmy 19. Zatial som ale nenasiel reverzny kruzok Nex- 46. Ani redukciu 46-49. S tym rozmerom 46 je to tusim celkovo horsie, co sa tyka dostupnosti doplnkov.
kultus (1295)|13.3.2014 09:35
no ja mel celou EXA 1a nebo 1b i s tema tubusama a asi 3 objektivy a ja blbec to prodal za litr nejakemu sberateli...normalne bych si nafackoval! Jedine co mne trochu utesuje, ze si nepamatuji jake to byly objektivy, protoze to bych asi nerozdejchal, kdybych mel nejake fajne sklicka. Jinak k tomu makru docela by mne jen ze zvedavosti zajimalo jake by to bylo mit ten setak 18-55mm a na nem reverzne tu 50/1.7 :-P jestli ten yashinon na NEXu pofachci, tak koupim macro redukci 19-52mm

EDIT: A nekoupil jsem si ja blbec nakonec tu Fotga redukci na M42 bez priruby pro zablokovani koliku clony...chjo

Begy_cz: kdyz jsi mel ty dva objektivy proti sobe, predpokladam ze jsi ostril tim co byl pripojeny k telu. Jak by se to chovalo s tim manualnim objektivem? Bylo by asi dobre na nem priclonit, protoze setak je nejmin F3.5 a tim padem neni nutno mit na tom druhem obj. plnou diru, kde je horsi kresba? A co ostreni na tom manual.obj? Jenom tak premyslim :)
Komo (840)|13.3.2014 11:21
[QUOTE=kultus;29689]parada tak pak postni nejake fotky nejlip v plnem rozliseni, zajima mne samozrejme jen TK ;)[/QUOTE]
Co je TK?
kultus (1295)|13.3.2014 11:54
technicka kvalita, proste jak kresli-ostrost, bokeh, barvy... :)
Milan Šurkala (3381)|13.3.2014 13:42
[QUOTE=kultus;29691] jake by to bylo mit ten setak 18-55mm a na nem reverzne tu 50/1.7[/QUOTE]

Předpokládám, že to bude podobně mizerné jako u Samsungu 18-55mm (taky CSC s menší flange distance). Teď jsem to zkoušel s dvěma starými padesátkami a vinětuje to úplně neskutečně. Naopak s telezoomem je to naprosto jiné kafe.
kultus (1295)|13.3.2014 14:24
hmm, ale pro nejake to makro a vetsi vyrezy by to nemuselo vadit, asi bude hodne zalezet na celkove kresbe, kolik se toho bude dat oriznout, pak se bude dat predmet oddalit a kompozici upravit na PC je to sice barbarske, ale clovek si musi nejak pomoct ke svemu cili ne ;)

a jake zvetseni by to v takove konstelaci priblizne dalo?
Milan Šurkala (3381)|13.3.2014 14:34
No problém je, že bys musel oříznout skoro všechno. Chvilku počkej, nafotím ti to :-)
Milan Šurkala (3381)|13.3.2014 15:12
[ATTACH=CONFIG]994[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]995[/ATTACH]

Oba snímky jsou foceny se Samsungem 18-55mm na 55mm ohnisku a obráceným Heliosem 58mm F2,0 (plně odcloněným - s přicloněním se průzor zužuje), s 50mm Olympusem byly obrázky téměř totožné. První snímek je zaostřen na nejkratší možnou vzdálenost, druhý na nejdelší (dochází tam k paradoxu, kdy v druhém případě sice musíš ostřit z větší vzdálenosti ale celá soustava trpí na brutální focus breathng a ohnisko se ostřením enormně prodlužuje).

Pokud jde o telezoom, musím poopravit své původní tvrzení, s 50mm objektivem to vinětuje také, ale s 85mm je to o něčem jiném. Za mystifikaci se omlouvám.

Jinak tohle samozřejmě nemusí znamenat, že totéž budou dělat objektivy i na NEXu. Nicméně pozoruji např. to, že 18-55mm objektivy na zrcadlovkách s Raynoxem DCR-150 nikdy nevinětovaly, zatímco CSC 18-55mm objektivy na Samsungu nebo 14-42mm od Panasonicu ano.
SAM_3755.jpg SAM_3756.jpg
kultus (1295)|13.3.2014 15:28
hmm tak musim priznat, ze tohle jsem si pod vinetaci nepredstavoval ani v nejhorsich obavach :) jako zvetseni asi slusne kdyz se jedna o zmenseniny puvodnich velikosti obrazku. To by po orezu zustal obrazek akorat tak pro avatara do nejakeho fora ;) kazdopadne dik za fotky, ted mam aspon predstavu. Chce to vyzkouset mno...ja to mam namyslene nasledovne 1. uvidim jaky bude objektiv na NEXovi 2. kdyz bude dobry koupim k redukci jeste distancni krouzky docela nicotna investice a podle vysledku uvidim jestli pro mne ma smysl jit dal a kupovat tu redukci na obraceny objektiv, ikdyz 30,- za ni... :D

...jo ted mne napadlo, slo by trochu vylepsit tu kresbu priclonenim a povesit nekda obrazky v plnem rozliseni, NXka maji 20Mpx tak mozna by to i s tim orezem na mensi rozliseni slo...predem diky
Milan Šurkala (3381)|13.3.2014 16:05
Ta mince je ze šikma pro posouzení hloubky ostrosti (clonilo se na F14), takže ta neostrost je dána zejména tím. Když se mrkneš na rovinu zaostření, tak je to ostré odshora až dolů po okraj toho druhého objektivu (tu vinětaci). Ono si s tím dá hodně hrát, já si na makro koupil redukci na obrácený objektiv, takové ty levné +1/+2/+4/+10 předsádky (na některých objektivech fungují překvapivě dobře!), Raynox DCR-150 (ten na 18-55mm Samsungu vinětuje, ale z těch 14MPx je tak 9MPx použitelných), širokoúhlou a telepředsádku (ta širokoúhlá se dá rozdělit na makro část),... A zkouším. A to, co funguje u jednoho objektivu, nefunguje u druhého a naopak. Tu je ale zase nutné říci, že u podobné konstrukce objektivů jsou i podobné výsledky. Tedy u všech 18-55mm objektivů dělá jedna a tatáž předsádka zhruba totéž, u telezoomů to zase dělá jiný efekt a tak podobně. Tzn. že zatímco pro některé druhy objektivů je jedna předsádka nepoužitelná, u jiných typů funguje dobře. Mám dokonce jednu konstrukci, která se skládá celkem ze šesti členů (objektiv + redukce, předsádky, konvertory), přičemž jeden člen z toho je objektiv a výsledky jsou teda fantastické.

Na 18-55mm objektivy bych osobně doporučil spíše distanční kroužky, případně kombinaci s makropředsádkami (např. ta DCR-150 + redukce 49-52mm až 49-67mm). Já osobně 18-55mm objektiv pro makro moc nepoužívám, to spíše ty staré pevné objektivy s distančními kroužky nebo předsádkami nebo telezoom s předsádkou DCR-150. Zkusím ti to vyfotit ještě co nejrovněji s co nejvyšší clonou.
Milan Šurkala (3381)|13.3.2014 16:27
[ATTACH=CONFIG]996[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]997[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]998[/ATTACH]

Tady to je. Samsung 18-55mm@55mm, F22 + Helios 58mm F2,0@F2,0

1, zaostření objektivu (18-55mm) na minimum
2, zaostření objektivu na maximum
3, zaostření objektivu na maximum + distanční kroužek 16 mm

Tady je vidět, že je to ostré v podstatě všude, kde není vinětace. S použitím distančních kroužků se míra vinětace lehce snižuje.
SAM_3770.JPG SAM_3771.JPG SAM_3773.JPG
Begy_cz (537)|13.3.2014 17:16
[QUOTE=kultus;29691]Begy_cz: kdyz jsi mel ty dva objektivy proti sobe, predpokladam ze jsi ostril tim co byl pripojeny k telu. Jak by se to chovalo s tim manualnim objektivem? Bylo by asi dobre na nem priclonit, protoze setak je nejmin F3.5 a tim padem neni nutno mit na tom druhem obj. plnou diru, kde je horsi kresba? A co ostreni na tom manual.obj? Jenom tak premyslim :)[/QUOTE]

abych se přiznal už si to nepamatuju, jen jsem si hrál a moc smysluplný mě to nepřišlo. Takhle to bylo max zvětšení (není to žádný výřez, jen zmenšeno z původních 4288*2848 , zaostřeno manuálně ale udržet to ani stativem prostě nejde, zvětšení/citlivost je prostě příliš ohromná)
pro neznalé je to "vyfocený" monitor
DSC_1978.jpg
kultus (1295)|13.3.2014 17:30
noo s tim dist.krouzkem to uz je celkem pouzitelne, tady tech 20MPx udela docela hodne...kdyz jsem oriznul trojku, dostal jsem pri 4:3 temer 5,5Mpx s tim uz se da pracovat...ale buhvi jak by to dopadlo na NEXu. Oriznuta dvojka uz dala jen neco malo pres 3Mpx a to je malo. Takze pro vetsi zvetseni jeste pridat ten distancni krouzek :) takze predokladam, ze jsi mel: telo NX-16mm krouzek-setak-obraceny helios. S tou tvoji sestavickou vseho mozneho to musi byt slusne macro-orgie ;) tak jsem zvedavy s cim se vytasi komo...

ten monitor jsem poznal ;) prvni co jsem zkousel na olympusu XZ-10 bylo prave supermacro, jeste jsem nemel stativ tak jsem fotil 17" fullhd displej notebooku, protoze pri te zarive bile vychazely paradne udrzitelne casy, macro mel ten fotacek pekne. Ale verim, ze udrzet takovou sestavu neni prca...s tim stativem je to kvuli mikropohybum? Nezkousel jsi delsi samospoust nebo dalkac? Ale ono to kvuli pohybu zaverky stejne asi nepomuze...Jinak to priblizeni je paradni...zajimalo by mne jestli by to detailneji vyfotilo treba oko mouchy...samozrejme pri dostatku svetla

edit: jinak jsem ted koukal co jsem to s tou Exou 1a prodal a byl tam: Domiplan 50/2.8, Meyer Telefogar 90/3.5 a Meritar 50/2.9, tak nevim jestli meli nakou cenu...
Milan Šurkala (3381)|13.3.2014 18:22
[QUOTE=kultus;29702]takze predokladam, ze jsi mel: telo NX-16mm krouzek-setak-obraceny helios[/QUOTE]

Jj, přesne tak (NX11+16mm kroužek+18-55mm objektiv+obrácený Helios). Teoreticky bych mohl použít ještě 10mm kroužek navíc, ale to už se nelíbí autofokusu objektivu (nepěkne to vrčí - je zajímavé, že telezoomu to až tak moc nevadí a pancake funguje s oběma kroužky najednou naprosto v pohodě). Jen bych chtěl podotknout, že já mám ještě starší 14,6MPx NX11 a nikoli 20MPx model. Takže jestli jsi z toho dostal 5,5MPx, tak podobně to budeš mít nejspíše i na NEXu.
kultus (1295)|13.3.2014 18:51
Aha tak to pak potesi ;) neuvedomil jsem si ze mas ten starsi cip. Jak ctu samsung NX tak beru automaticky 20Mpx, ale zase ten samsung ma lepsi setak a to se asi taky projevi...no ja bych asi pridal ten krouzek a zaostril manualne ;) sice nevim jak to ma samsung s manualnim ostrenim, ale predpokladam, ze podobne jako sony, nejaky ten zoom na displeji...ale je pravda ze slo jen o ukazku a mas ty AF krouzky tak proc to nevyuzit...tak mne napadlo jestli uz 16mm krouzek snizil vinetaci tak ty obyc. mezikrouzky co jsou jeste delsi tak by mohli tu vinetaci jeste vic eliminovat a to zvetseni by zase narostlo...no ja nemam nikdy dost :)
Milan Šurkala (3381)|13.3.2014 19:44
Problém je v tom, že tu je i manuální ostření elektronické. Jde jen o to, že ten elektrický motorek ovládáš ty prstencem a ne fotoaparát, nicméně pořád tam musí jít elektřina a tak mi to u toho 18-55mm objektivu dělá problémy. U makra mám většinou manuální ostření a ostřím pohybem fotoaparátu. Samsung má také zvětšení náhledu, ale u 14,6MPx senzorů je zvětšení jen dvojnásobné bez focus peakingu a bez možnosti polohování náhledu,... prostě nic horšího na manuální ostření v CSC neexistuje :)

Jinak pokud chceš megazvětšení, doporučuji si pořídit nějaký telezoom a předsádky (u telezoomu se distanční kroužky projevují jen velmi málo, naopak předsádky hodně, u krátkých objektivů je to většinou naopak), případně dva delší pevné objektivy na sebe (já mám třeba 135mm a obráceně 85mm a když na to vrazím ještě mezikroužky, tak už nezaostřím, rovina zaostření je uvnitř v objektivu :-) Teď jen hledám kombinaci, která bude nabízet velká zvětšení při dobré optické kvalitě a s možností ostřit z větší než půl centimetrové vzdálenosti... :-)
kultus (1295)|14.3.2014 10:49
na NEXu je taky elektronicke? Priznam se, ze v tomhle kontextu jsem nad tim ani nepremyslel. Tak po odpojeni objektivu od tela by to melo byt videt jestli se zaostruje nebo ne...a staci ho zhruba polozit pred objektiv, samozrejme opatrne a kouknout na displej jestli se neco deje...

...tak v tom hledani hodne stesti, s takovou vybavou je to hrani na hodne dlouhou dobu odzkouset vsechny kombinace co jdou, vsechny rozumna nastaveni clon a pod., ikdyz nejakou predstavu uz mas tak se da lecos vyloucit. Jinak ta recenze Raynocu je supr, tam je opravdu videt ta variabilita vysledku mezi ruznyma systemama s pouzitim macro predsadky...
Milan Šurkala (3381)|14.3.2014 11:18
Minimálně na 18-55mm objektivu Sony to ostření elektronické je. Ono to je dobře vidět třeba i na nových objektivech Canon STM. Tam můžeš při vypnutém fotoaparátu točit ostřícím kroužkem kolik chceš, ale zaostření se ti nezmění (naproti tomu se starým seťákem, kde je vazba mechanická, se samozřejmě obraz v hledáčku i při vypnutém fotoaparátu mění).
Komo (840)|17.3.2014 20:51
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Nejake foto s tym Pancolarom 2/50. Na clone F 2 je ostry len stred a obraz je zahaleny akymsi nazltlym zavojom. Ten zavoj sa straca postupnym clonenim , s rastucou ostrostou obrazu. Pri F4 je uz prec , ale na uplne zaostrenie treba F5,6 F6,8. Difrakcia nastupuje pri clonach nad F8, ale len pozvolne, takze aj F22 je dobre. Ten zavoj ale pri portretoch s malou HO nemusi az tak vadit. Este sa mi zda , ze je niekedy haklivy na bocne svetlo. Fotky su bez akychkolvek uprav, fotene do JPEG.
Sakini (1174)|18.3.2014 10:38
Pěkně to fotí, kdo by to byl řekl do starého objektivu, že ;-)
Komo (840)|18.3.2014 12:58
Pekne, len treba vediet ako s tym fotit. S tou stredovou ostrostou som sa trocha sekol. Na portrety treba priclonit aspon na F2,8. A inak treba clonit aspon na F4,8, ale najlepsie na F5,6 a viac. Aspon sa mi tak zda.
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste] Ale hlavne je to zabava manualne ostrit aj clonit a fotit na M. Redukcia sice funguje aj na A, ale niekedy sa mi ta poloautomatika zda pomylena.
kultus (1295)|18.3.2014 13:58
Tak to je supr, jsem zvedav...fotky stahnu vecer, v praci nemuzu a rano jsem to uz nestihl. Ono co jsem cetl po diskuzich a recenzich, tak u vetsiny starych pevnych objektivu (zameril jsem se na padesatky), ktere jsou bezne k mani majitele psali priclonit alespon na F5.6-8 kde je ostrost nejlepsi a pak od F11-13 uz pozvolne nastupuje difrakce. Ono se tim priclonenim nejen zlepsuje stredova ostrost, ale hlavne se srovnava ostrost v rozich (ikdyz tam kde se pouziva tak nizke clonove cislo to vetsinou nevadi) a taky nejen v protisvetle se zvysuje kontrast snimku. Urcite si srovnaval setak s tou padesatkou, asi se nemusim ptat jak dopadla :D a jak to myslis, ze je poloautomatika pomylena? Nastavuje na A spatne casy?
kultus (1295)|19.3.2014 18:35
mozna trochu naivni zjisteni, ale teprve ted jsem pri hratkach s NEXem zjistil, ze na 55mm umi zaostrit od stejnych cca 15cm od objektu jako na 18mm...nevim proc jsem mel zafixovane, ze musim ostrit od vetsich delek. Timto se i se setakem da zase o neco lepe "zamakrit" ;)

jinak jsem se dival na komuv plot :D a musim rict, ze na plnou diru je objektiv hodne mekky a ne moc ostry ani uprostred coz se tedy dalo cekat, toho by se ale naopak dalo vyuzit pri nejakych "zasnenych" portretech...co se ale viditelne osvedcilo tak pricloneni na F5.6-8 to uz je docela pekna kresba vsude a da se na to koukat, pak uz nastupuje difrakce ale porad to jde ono tech 16Mpx lecos skryje a je tam slusna rezerva i pro nejake ty orezy...
Komo (840)|20.3.2014 10:06
Aby som tomu setaku 16-50 zasa nekrivdil, tak po pricloneni na F 8 nie je taky zly. Pri nizsich clonach aj lepsi, pokial sa nefotia portrety. S tou pomylenou poloautomatikou to este preverim.
kultus (1295)|20.3.2014 12:08
jo prover ;) vcera jsem trochu zkousel se setakem na M a neni to tak spatne, ale mit manualni objektiv a jeste nastavovat expozici, to uz bude asi trosku narocnejsi a bude to chtit vic fotit abych si zvykl coz pujde s manualnim objektivem pomalu...
kultus (1295)|26.3.2014 19:08
Tak mi konecne dorazila ta redukce Emount->M42 tak muzu zkouset ten Yashinon 50/1.7, bohuzel dorazila ta fotga-bez priruby pro zatlaceni koliku clony. Objektiv se mi rozebirat nechce kdyz tak krasne jede (cekam jeste na tu druhou redukci s prirubou) a jeste se mi nepodarilo nejak setrne a napevno ten kolik zatlacit, takze mam clonu zavrenou max. ze 3/4...nicmene i tak je objektiv na zatim nejvic zavrene clone krasne ostry, setak strci hrave do kapsy i v uprostred zaberu (foceni knih z cca 0,5m). Na delsi vzdalenosti se to zatim srovnava, ale chce to stativ poradne svetlo a odzkouset az bude clona "plne funkcni". Pak postnu par srovnavacich fotek. Jinak ostrit se da uz od 39cm, cekal jsem ze to bude kolem padesati, jsem zvedav jak se to bude tvarit az objednam ty mezikrouzky...ostreni je krasne plynule, mozna az moc jemne a chce to cvik, ale aspon je presne, spoluprace s lupou a barvenim zaostrenych hran na NEXu paradni...
kultus (1295)|28.3.2014 19:34
Dneska jsem ja blbec upravoval fotga redukci, abych mel zatlaceny cely clonovy kolik a az jsem to mel a testoval objektiv tak mi prisel balicek s noname redukci i s prirubou, ktera ten kolicek zatlacila :D no co uz...Musim ale rict, ze jsem nadmiru spokojen. Objektiv se chova tak jak se cekalo. Na f1,7-2 je obraz takovy mekci, stredova ostrost se ale uz od f2.8 vyrazne zlepsi a od f4 uz je detail paradni, prostredek je nejlepsi na f5.6 a o chlup horsi na f8, pak uz lehce nastupuje difrakce, ale stred zustava slusne ostry aj na f11-16 coz mne prekvapilo. Co se tyce rohu fotek, pouzitelna ostrost v hornich rozich zacina f5.6 a od f8 zustavaji ostre. Spodni rohy jsou na tom lip a vyborna ostrost je uz od f5.6. Prohlizel jsem to na fotkach knih (foceno z 80cm) a je mozne, ze nebyl objektiv presne kolmo na knihy, proto ten rozdil v rozich. Pro predstavu prikladam nejake fotky, mozna to nebude nejostrejsi stary objektiv co je k mani, ale za ty prachy poslouzi urcite vic nez dobre. Hodne zalezi na spravnem zaostreni coz je videt i na fotkach z obyvaku. NEX pomaha, ale i tak je diky citlivosti krouzku ostreni pomalejsi a kdo je na detail a kresbu takovy puntickar jako ja, tak se trochu nadre ;) ale o tom to je...

takze tady nake foto krome testu clon je vsechno foceno z ruky, navic v obyvaku neni silna zarovka, i tak se diky slusne svetelnosti da lecos udrzet i bez stabilizace...

[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
kultus (1295)|1.4.2014 19:11
[QUOTE=Milan Šurkala;29700]

Tady to je. Samsung 18-55mm@55mm, F22 + Helios 58mm F2,0@F2,0

1, zaostření objektivu (18-55mm) na minimum
2, zaostření objektivu na maximum
3, zaostření objektivu na maximum + distanční kroužek 16 mm

Tady je vidět, že je to ostré v podstatě všude, kde není vinětace. S použitím distančních kroužků se míra vinětace lehce snižuje.[/QUOTE]

Dnes mi dorazil krouzek samec 49mm-> samec 52mm takze muzu zkouset reverzni spojeni Sony SEL1855 a Yashinon 50/1.7. Postuji to hlavni, t.j. 100% vyrezy bezneho vysouvaciho metru o sirce 12mm:

1. Sony SEL1855 na 55mm f8
2. Yashinon 50mm/1.7 f5.6
3. Sony SEL1855 na 18mm f8 + Yashinon 50mm/1.7 f1.7
4. Sony SEL1855 na 55mm f8 + Yashinon 50mm/1.7 f1.7

V poslednim pripade je uz zvetseni paradni, skoda ze je uz soustava trochu "krehka" a je nutne davat pozor. Po vyzoomovani setaku drzi cely manualni objektiv na tom vnitrnim tubusu a kdo ho videl si asi umi predstavit jaka to musi byt zatez. Po orezu vinetace ve 4. fotce se da podle sceny ziskat 6-7Mpx. Jsem zvedav jak tato sestava obstoji proti distancnim krouzkum ve spojeni s manual.objektivem. Staci abych objektiv malinko vysrouboval z M42 redukce a minimalni ostrici vzdalenost se docela rychle zmensuje a ty obycejne distancni krouzky bez prenosu el.signalu jsou docela dlouhe :)
SEL18-55mm@ 55mm.JPG Yashinon 50-1.7.JPG SEL18-55mm@ 18mm + Yashinon 50-1.7.JPG SEL18-55mm@ 55mm + Yashinon 50-1.7.JPG
Begy_cz (537)|1.4.2014 21:55
škoda těch výřezů, takhle nejde poznat vlastně vůbec nic.
kultus (1295)|2.4.2014 07:44
Tak mne osobne zajima hlavne kresba pri max zvetseni a samotne zvetseni oproti pouziti samotnych objektivu. Mam doma pomaly upload rano mi to sem neslo cele uploadnout. Vecer to hodim na nejaky imageupload. ;)
kultus (1295)|2.4.2014 17:46
tak tady jsou obrazky v plne velikosti...






...a jeden bonus, vic uz ale z tehle sestavy nevytahnu...to uz by chtelo delsi ohnisko, mezikrouzky nebo predsadku.
kultus (1295)|5.4.2014 23:00
Kolega mi pujcil pentacon mezikrouzky. Prijde mi to mnohem elegantnejsi jako cpat na sebe reverzne dva objektivy. Asi taky proto, ze momentalne neplanuji koupi skla s delsim ohniskem a moje sestava (setak 18-55mm + reverzne manual 50mm/f1.7) mi dava zvetseni jen cca 0.91x. Vyhody pouziti mezikrouzku: s 50mm krouzkama pentacon zvetseni cca 1.1x, fyzicky nezatezuji krehci setak hlavne ve vysunutem stavu, mam k dispozici plnych 16Mpx (nemusim orezavat vinetovanou plochu) a dosahuji kvalitnejsi kresbu. Sice se pouzitim mezikrouzku snizuje svetelnost soustavy, ale nejsem tak blizko sceny jako pri reverznim zapojeni objektivu a nestinim si tolik na fotografovany objekt. Otestoval jsem ruzne velikosti krouzku zvlast i vsechny spolu, postnu jen vysledek pri pouziti vsech krouzku (cca 5cm) a ostrici vzdalenosti cca 6,5cm od predni casti objektivu (viz. foto dole). Pri realnem foceni ale musim uznat, ze sroubovani krouzku neni zrovna rychla a prijemna prace, bajonet by byl prijemnejsi (jako na tech elektrickych mezikr.). Dale, pri vyuziti vsech krouzku je ostrici rozsah mizerny a pro real se mi vidi nejlepsi pouziti nejmensiho krouzku pripadne toho stredniho. Nejdelsi krouzek nebo ostatni kombinace spis v domacich podninkach, protoze i s NEXem a na stativu je uz pri takovem zvetseni narocne zaostrit. Tady chapu oblibu kvalitnich makropredsadek, nasazeni je urcite rychlejsi a neprichazi se o svetlo.

kultus (1295)|6.4.2014 19:47
Narazil jsem na problem. Chtel jsem vyzkouset blesk abych si pro makro udelal nejaky duifuzor, ale pri pouziti vsech mezikrouzku jsem pri foceni cerne krytky objektivu dostal akorat tak tohle! Co s tim, kde muze byt problem?



edit: tak to mne nenapadlo, ze to muze byt odrazem svetla z blesku od pozadi
Milan Šurkala (3381)|6.4.2014 20:22
[QUOTE=kultus;30010]Narazil jsem na problem. Chtel jsem vyzkouset blesk abych si pro makro udelal nejaky duifuzor, ale pri pouziti vsech mezikrouzku jsem pri foceni cerne krytky objektivu dostal akorat tak tohle! Co s tim, kde muze byt problem?



edit: tak to mne nenapadlo, ze to muze byt odrazem svetla z blesku od pozadi[/QUOTE]

Zkus vyfotit tu sestavu, jak jsi to vlastně fotil. Protože si moc nedokážu představit, jak se ti tohle povedlo :-)
kultus (1295)|6.4.2014 20:42
no asi ani nemusim :) na ten pidi sony NEX blesk, ktery urcite znas, se proste tak dlouha sestava fotit neda. Takze max pouzit dva nejmensi mezikrouzky...
kultus (1295)|28.4.2014 18:31
Tak dorazili rellikove Pentakovacke M42 krouzky, nasadil jsem i ty cinske. Ostreni z cca 3cm, zvetseni cca 2:1. Pri clone f5.6 kdy je detail nejkvalitnejsi je HO cca 1mm Ukazka, konverze z RAW a po uprave:


Nevim proc, ale kdyz pouziju treba ty nejvetsi cinske krouzky nebo vsechny, tak se mi po pricloneni uplne ztraci kontrast, uprostred se mi dela takove jako zamlzene kolecko, uz od f4-f5.6 kdy to je jeste pouzitelne, ale na f8 uz je to hruza a neodstranitelne! Na pentacon krouzkach mi to nedelalo. Muze to byt spatny (lesklejsi) vnitrni povrch? Kdyz dam jen ten jeden velky tak je vse OK.
kultus (1295)|29.4.2014 18:29
Takze misto popisu jsou tady ukazky pro srovnani, foceno vzdy se vsema mezikrouzkama (cca 5cm):
1. Yashinon 50/1.7 f8 ebay mezikrouzky

2. Yashinon 50/1.7 f8 Pentacon mezikrouzky

3. pro srovnani Helios 44-2 58/2 f8 Pentacon mezikrouzky


Napada nekoho duvod ztraty kvality pri pouziti cinskych mezikrouzku?
Milan Šurkala (3381)|29.4.2014 18:36
[QUOTE=kultus;30398]Napada nekoho duvod ztraty kvality pri pouziti cinskych mezikrouzku?[/QUOTE]

Hladká vnitřní plocha, od které se odráží světlo a vytváří světelný závoj. Předpokládám, že ty další předsádky mají vnitřní stranu vroubkovanou nebo jinak necelistvou s malými plochami, kde by se mohlo odrážet světlo a patrně budou v průřezu ve tvaru jakési stříšky.
Rellik (1136)|29.4.2014 19:07
Můžu potvrdit, že ty pentakon kroužky jsou uvnitř vroubkované a navíc jsou lakovány takovou jakoby sametovou barvou černou barvou. Takže určitě neodráží žádné světlo. Ti číňanské budou asi uvnitř hladké a tak budou světlo odrážet... Můžeš je zkusit vylepit nějakým sametem (bacha pak na prach!), nebo existují barvy, které po nástřiku vypadají jako sametová látka. Nevím jestli se dají sehnat ve formě spreje, ale bylo by to ideální řešení. Vím že jak matka dělala v dřevoprůmyslu a dělali reprobedny pro VISATON, tak některé jejich části stříkala právě touto barvou...
kultus (1295)|29.4.2014 20:09
Ano, to by bylo reseni. Jeste uvidim jestli se mi s tim bude chtit delat, mam od tebe ty origos a ty druhe si necham pro jeste vetsi zvetseni, ale uz pridanim jednoho toho nejvetsiho krouzku k Pentacom sade prida zvetseni asi +0,5x takze i to je ro bezne foceni az az a ztrata kontrastu je s jednim cinanem zanedbatelna. Jen mne zajimalo, jestli je to tak jak jsem si asi myslel uz od zacatku a to jste mi potvrdili. Ty pentacon jsou fakt pekne udelane. Skoda no, po dlouhe dobe neco co cinanovi nevyslo ;) Zajimave je ze uz ta redukce na M42 mi prijde o neco matnejsi a lepe provedena nez ty krouzky :) diky za odpovedi