reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fotíte niekto manuálnymi sklami ?

metatron123 (166)|11.12.2014 19:38
Zdravím,

viem, že momentálne sú top témou nové ultrazoomy a superkompakty (všetky česť, skvelé hračky), ale nakoľko môj rozpočet na tento koníček je obmedzený, začal som hladať niečo lacnejšie "na hranie".
A tak pribudol do mojej skromnej fotovýbavy tento krásavec :) Helios 77M-4 50/1.8 , takže zoznámte sa prosím v prvom kole:

Teraz už len trochu času a pekného počasia aby som ho mohol prevetrať na čerstvom vzduchu :) a predstavil vám čo dokáže.
Prvé dojmy: Clona ide krásne, jemne preskakuje, je čistý, bez plesní, bez mastnosty (zatiaľ to tak vyzerá), minimum prachu vo vnutri - to už pri takomto starom skle asi je normálne. Ostrenie ide na moje prekvapenie dosť ztuha, ale to je asi vlastnosť Heliosov, čo som čítal na nete. Ale zato veľmi plynule.

Ak máte niekto skúsenosti, prípadne fotíte manuálnymi sklami, podeľte sa. (Možno je táto téma zbytočná, ale ja som proste neodolal a musel som sa pochváliť ;) tak pardon)
DSC2213-1_small.jpg
IvanGS (128)|11.12.2014 20:44
Gratuluji k manuálu ve světě automatických převodovek... Jsem zvědavý na první dojmy z focení.
rousini (738)|11.12.2014 21:37
Pokud mám mluvit o zábavě, tak manuální objektiv mě baví nejvíc. Vůbec to není pohotové, vůbec to není do šera - špatný přenos kontrastu, vůbec to není do protisvětla. Ale ten pohled na masu skla, na tu jemnou mechaniku a to hraní s nastavováním přímo na objektivu je pro mě ta magie kolem. Ještě tomu chybí film, aby to tajemno bylo dokonalé. Proto mě neuchvacuje dokonalý aparát, kde stačí jen cvakat a ve finále udělá lepší fotky, ale bez těch obřadů to není zábava...
Komo (840)|12.12.2014 08:30
Je to zabava. Clovek ale musi byt na nu, samozrejme, naladeny. Mensiu zbierku manualov uz mam. Zacinal som Pancolarom 50/2. Dokupil som k nemu lacnu redukciu z ebay . A zo,zaciatku som robil pri foteni jednu chybu. Na vzdialenejsie motivy som ostriaci kruzok otocil na doraz na nekonecno. Ono to ale nesedi, spravne zaostrenie bolo kusok pred krajnou polohou . Rozdiel bol maly, na prvy pohlad som si to ani nevsimol. Zato u minoltich skiel pri pouziti redukcie je to v krajnej polohe na nekonecno uz uplne neostre. Takze na nekonecno treba tak isto ostrit a nespoliehat sa na otocenie ostriaceho kruzka do krajnej polohy. Mozno by to tak fungovalo pri tych drahych redukciach.
Metatron, mne na tom Pancolare tiez islo ostrenie dost ztuha. Rozobral som ho,vycistil od starej vazeliny a znova namazal. Teraz ide perfektne. Pri skladani som trocha nad tym maturoval, lebo to treba zlozit presne tak, ako to bolo. Inak sa posunie rovina ostrenia.
Sakini, tie spominane neduhy manualnych skiel neplatia ale celoplosne, ci ano. Skor by to u mna platilo na ten Pancolar, ale na novsie Minolty co mam, uz tak nie. Najviac som fotil s 28/2,8 a ta sa mi zda celkom v pohode.
Momentalne skusam digitalizovat stare kinofilmy Sigmou macro 50/2,8. A vysledky su dobre.
rousini (738)|12.12.2014 09:18
Já si dovolím odpovědět za sakiniho, jsme tady totiž jediní dva taliáni...:D Určitě si netroufnu tvrdit, že ty nectnosti platí obecně u manuálních skel. Na to nemám zkušenosti. Byly to jen takové nejkřiklavější neduhy, co se mi vybavily na první šup. Platit to bude především na skla z doby analogové.
Až nedávno jsem si uvědomil výhodu přepínače A - M na takto vybavených objektivech. Sice aparát nedovede automaticky clonit až v momentu expozice, ale já v daných podmínkách třeba opakovaně pracuju s konstantní clonou a pro ostření nemusím odcloňovat a opakovaně nastavovat clonu před expozicí. Uvedeným přepínačem si odcloním a následně vynutím předvolenou clonu.
Třeba můj druhý manuální objektiv TAIR 135/2,8 na rozdíl od PENTACONU 50/1,8 tuto vychytávku nemá, ale ruský mužik to vyřešil druhým prstemcem vedle clonového, který slouží jako aretace - omezení rozsahu clony. Takže je možno bez kontroly konkrétních hodnot otočením jedním směrem naplno odclonit a opačným pohybem přiclonit na nastavenou hodnotu.
Komo (840)|12.12.2014 09:39
Ja som sa , samozrejme, pomylil. Tych dvoch Talianov som si zamenil. A priznam sa, tomu AM a ostatnemu nerozumiem. To hovoris zrejme o zrkadlovke.
rousini (738)|12.12.2014 10:46
No jsou to m42 skla z doby filmových zrcadlovek. Pro manuální ostření potřebuješ vidět detail = odcloněný objektiv a tak v režimu objektivu A se zvolená clona aplikovala jen při aktivaci expozimetru nebo expozici, kdežto v režimu M byl objektiv přicloněný permanentně.
Na dosedací straně (bajonetové) z objektivu vyčuhuje kolík a tělo ho dovede zatlačit (tuto funkci zvládne sám přepínač A-M na objektivu, kdy M si clonu vynutí). Tím se v A aplikuje clona. Ten TAIR to nemá, ale to mi s redukcí nevadí. Přepínač A-M nahradí omezovač clony. Já si tak clonovým kroužkem pro potřebu ostření odcloním na doraz a pak zacloním na nastavený doraz, takže výsledná úspora je, že nemusím odkládat aparát od oka a hledat hodnoty clony.
Komo (840)|12.12.2014 11:16
A preco pre potrebu ostrenia musis odclonit? Na digitale je predsa zivy nahlad, takze aj po pricloneni sa da bez problemov ostrit.
metatron123 (166)|12.12.2014 11:26
No ked priclonis na dslr s optickym hladacikom tak tam uvidis tmu pretoze je objektiv zacloneny. Na bezrkadle sa tento jav nevyskytuje, nakolko vidis obraz z cipu a elektronika ti obraz v EVF alebo na displeji prisvetli (so sumom)...
Moj Helios ma len ten kolik na bajonetovej strane, ktory ked sa zatlaci lamely clony sa privru na nastavenu hodnotu clony. Ale adapter m42-nex drzi tento kolik permanentne zatalaceny, teda vzdy je objektiv zacloneny ako je nastaveny na clonov prstenci.
rousini (738)|12.12.2014 11:27
Za dobrých světelných podmínek se to dá, ale více světla = více detailů pro ostření.
Komo (840)|12.12.2014 11:43
Metatron, to ano. Ale myslel som, ze rousini pise o foteni s bezzrkadlom.

---------- Doplněno v 11:43 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 11:39 ----------

Rousini, ja ti asi nerozumiem. Pokial hovorime o optickom hladaciku, tak ano. Odclonenim sa da lepsie zaostrit. Ale na bezzrkadle si odclonenim nepomozes, ci?Ukazuje to stale ten isty obraz, pokial sa pohybujes v pasme" spravnej " expozicie.
Pavel Matějka (394)|12.12.2014 12:00
Na digitálech včetne bezzrcadel se samozřejmě ostří na plnou díru a cloní se až při expozici - nebo bývá zepředu tlačítko na náhled hloubky ostrosti, ten taky cloní. Poloautomatika A/M je z dob začátků tohoto stavu - ostříš na plnou díru a při expozici se ti mechanicky zacloní na předvolenou hodnotu. Nebo se clonilo kvůli měření expozice, později přišly elektronické simulátory clony, takže na měření se clonit už nemuselo... atd., vývoj šel neustále vpřed.
metatron123 (166)|12.12.2014 12:19
Pavel: takze by som mal ostrit pri plne otvorenej clone (bezzrkadlo sony a3000) a potom priclonit ? Tlacidlo na nahlad hlby nemam... a uzavierku vlony mam permanentne stlacenu (kolik pri bajonete-zavite)
Komo (840)|12.12.2014 13:08
Moj sposob ostrenia s manualnym sklom(Nex5t):
Fotak mi ukazuje zivy nahlad, takze ci priclonim, alebo odclonim
obraz na displeji je rovnako svetly. Zapnem focus peaking( farebne zvyraznenie zaostrenych hran).
A potom uz len normalne fotim bud na prioritu clony, alebo plny manual. Ziadne odclonovanie a nasledne priclonovanie nie je nutne. Funguje to ako na slnku, tak aj v slabom svetle.
kultus (1295)|12.12.2014 13:51
jj na NEX5R jsem mel stareho Yashinona 50/1.7 a foceni bezproblemove. Na objektive jsem si naclonil jak jsem potreboval, automatika dopocitala cas, zaostril jsem manualne diky focus peakingu (musel jsem zmacknout tlacitko/nebo na displeji) a zvetseni nehledu a exponoval jsem. Jinak musis mit povolene foceni bez orig.objektivu, nepamatuji si presny nazev toho nastaveni, komo napise.
Komo (840)|12.12.2014 14:09
Uvolneni zaverky bez objektivu. Tak sa to tusim vola.
Milan Šurkala (3381)|12.12.2014 16:41
Odclonění i u CSC pomáhá, protože díky malé hloubce ostrosti vidíš, kde je přesně zaostřeno (ostříš podle toho, kde vidíš neostrost - alespoň já to tak na NX11 musím dělat, protže nemá focus peaking a zvětšení náhledu je jen dvojnásobné, což je docela k ničemu). Zaostřím a až pak cloním dle potřeby. Podle kliků clony pak zhruba poznám, jakou clonu tam mám, ale u Jupiterů je s tím problém, ty mají hladkou clonu s logaritmickým průběhem (rozdíl chodu ostřícího kroužku mezi F2 a F2,8 je zhruba takový jako mezi F5,6 a F22).

Manuálních objektivů mám doma habaděj, ostatně pár recenzí už tady na Digimanii bylo a čeká na vás tuším pět nebo šest dalších. Takže postupně kupuju další a další a některá skla, která mě moc nezaujala, pak hodlám prodat.
metatron123 (166)|12.12.2014 17:02
Komo, Kultus: ano, tak to robim aj ja. Len som sa pytal na vyznam toho clonenia, Milan vysvetlil, dakujem.
Sony zvacsuje 6x alebo 13x a ma focus peaking, ale zvyknut si na treba. Akurat v menu su 3 intenzity zvyraznenia (citlivosti) hran a to este som nezistil ktora je aka... :-)
Pavel Matějka (394)|12.12.2014 17:38
[QUOTE=metatron123;35626] takze by som mal ostrit pri plne otvorenej clone[/QUOTE]

Ano, při otevřené cloně máš nejmenší hloubku ostrosti a tedy můžeš zaostřit nejpřesněji. A navíc máš nejjasnější a nejčistší obraz v hledáčku.
rousini (738)|12.12.2014 18:04
No Milan vystihl ten nejryzejší důvod proč odclonit. Abych viděl co ostřím a ne, co je v rozmezí velké DOF. Navíc jsem teď v osvětlené místnosti vyzkoušel změnit clonu na manuálním skle a postupně s cloněním obraz v EVF tmavne.
Já focus peaking nepoužívám, moc se mi to u E-M10 nelíbí. Mám tam navolenou 10x lupu a tam je poznat každý drcnutí do prstence.
Milan Šurkala (3381)|12.12.2014 18:15
[QUOTE=Pavel Matějka;35636]Ano, při otevřené cloně máš nejmenší hloubku ostrosti a tedy můžeš zaostřit nejpřesněji.[/QUOTE]

Někdy je nicméně lepší lehce přiclonit (třeba půl EV), protože na nejnižší cloně je u některých objektivů kresba tak mléčná, že to zaostření v podstatě není poznat. Na NX11 mi paradoxně v ostření pomáhá na dnešní dobu malé rozlišení EVF. To, co je ostré, to se rozzrní díky výraznějšímu rastru hledáčku. Při některých plně odcloněných objektivech ten rastr není tak dobře vidět a je dobré tam švihnout trochu té clony navíc, aby se to "rozzrnilo".
Komo (840)|12.12.2014 19:41
Teraz som sa s tym pohral a ano, lepsie sa ostri s odclonenim aj pri pouziti FP. Nikdy ma to nenapadlo, lebo pri slabom svetle fotim vacsinou sirokacom na plnu dieru a vonku idem len do F 8 a ten FP to vzy nejako poberie.
metatron123 (166)|14.12.2014 11:19
Tak včera som sa bol trochu prejsť, aj keď bol blbý vietor. Tak aspoň jedna ukážková ako kreslí - aj keď niektoré časti sú mimo HO. Ale tam zase vidieť trochu bokeh :)
_DSC2256_sm.jpg
crashpc (541)|14.12.2014 12:44
Fotím sic s automatickými skly, ale hodně často fotím manuálně. Pri menší hloubce ostrosti si prostě nemůžu dovolit zaostřit, a pak pohybem stroje řešit kompozici. není možné. Centimetr sem tam je dost problém. A tak fotím dost manuálně. Vlastně pro vytřískání nejvíce kvality z dané fotky to ani moc jinak nejde. Jestli profi těla se chovají lépe, je to možné, no já 60 litrů na samotné tělo nemám.

Takže začíná to manuálním ostřením, pokračuje manuálním nastavením vyvážení bílé (spíš UniWB), manuálním režimem focení (popřípadě Av s pevným ISO a korekcí expozice, což je jen malá berlička), a kdyby šlo dělat ještě něco dalšího, asi bych to také dělal ručně. Nejde to aplikovat vždy a všude, ale tam kde to jde, tam je to zábava, ze které leze i něco kloudnějšího, než z automatického režimu...