Kompakt / CSC na cestování po světě kolem 10000 kč
Zdravím, prosím o pomoc s výběrem fotoaparátu.
• Foťák budu mít na cestování (plánuji cca na půl roku).
• Budu fotit hlavně přírodu / město - většinou v zemích kde je dost sluníčka a světla (Asie/NZ).
• Nejsem profesionál, ale baví mě si "hrát" s nastavením, clonou atd., tedy nebudu fotit na automat.
• Nechci zrcadlovku (velikost x cestování), takže ideálně nějaký lepší kompakt / bezzracdlovku.
• Nebudu mít moc prostoru na "post-processing", takže by měl foťák asi dobře zvládat JPEG.
• Ideálně do 10 000 Kč, v případně že nabídne něco podstatného navíc je možné i více (strop 15 000)
Co od foťáku čekám / na čem mi záleží:
• Mám rád "žívé" barvy a focení s nízkou hloubkou ostrosti (bookeh)
• Ideálně ne moc velý/těžký
• Pohodlné nastavování clony, citlivosti, závěrky
Co by mohl mít, ale není podmínkou:
• Optický hledáček
Na čem mi až tak nezáleží:
• Kvalita videa, RAWu
• Kvalita blesku
• Wifi /GPS a pod
• Velký zoom
Moje tipy:
• Sony Cyber-Shot DSC-RX100 (11 999 Kč)
• [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] (8 999 Kč)
• Olympus E-PL5 stříbrný + 14-42mm II R + 40-150mm R (10 999 Kč)
• [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] (12 999 Kč)
Nevím ale, zda výše uvedené objektivy "pasují" na mé požadavky, proto prosím případně doporučte jinou variantu:)
Moc díky za rady,
Sebastian
• Foťák budu mít na cestování (plánuji cca na půl roku).
• Budu fotit hlavně přírodu / město - většinou v zemích kde je dost sluníčka a světla (Asie/NZ).
• Nejsem profesionál, ale baví mě si "hrát" s nastavením, clonou atd., tedy nebudu fotit na automat.
• Nechci zrcadlovku (velikost x cestování), takže ideálně nějaký lepší kompakt / bezzracdlovku.
• Nebudu mít moc prostoru na "post-processing", takže by měl foťák asi dobře zvládat JPEG.
• Ideálně do 10 000 Kč, v případně že nabídne něco podstatného navíc je možné i více (strop 15 000)
Co od foťáku čekám / na čem mi záleží:
• Mám rád "žívé" barvy a focení s nízkou hloubkou ostrosti (bookeh)
• Ideálně ne moc velý/těžký
• Pohodlné nastavování clony, citlivosti, závěrky
Co by mohl mít, ale není podmínkou:
• Optický hledáček
Na čem mi až tak nezáleží:
• Kvalita videa, RAWu
• Kvalita blesku
• Wifi /GPS a pod
• Velký zoom
Moje tipy:
• Sony Cyber-Shot DSC-RX100 (11 999 Kč)
• [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] (8 999 Kč)
• Olympus E-PL5 stříbrný + 14-42mm II R + 40-150mm R (10 999 Kč)
• [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] (12 999 Kč)
Nevím ale, zda výše uvedené objektivy "pasují" na mé požadavky, proto prosím případně doporučte jinou variantu:)
Moc díky za rady,
Sebastian
Tady jsou na digimanii nějaké doporučované foťáky: https://www.digimanie.cz/doporucene-fotoaparaty-2015/5861
Ten Samsung NX30 není špatný, ale tady ta kombinace 50-200mm nebude ideální. Potřeba by k tomu ještě byl základní objektiv "seťák" 18-55mm. Přeci je 50-200mm telezoom a zdarma k tělu NX30 tam není náhodou. Navíc mám zkušenosti ze starší verzí tohoto telezoomu a ta byla vyloženě horší kvality. Stabilizace i kontrast nic moc.
Ten Samsung NX30 není špatný, ale tady ta kombinace 50-200mm nebude ideální. Potřeba by k tomu ještě byl základní objektiv "seťák" 18-55mm. Přeci je 50-200mm telezoom a zdarma k tělu NX30 tam není náhodou. Navíc mám zkušenosti ze starší verzí tohoto telezoomu a ta byla vyloženě horší kvality. Stabilizace i kontrast nic moc.
Přesně tenhle set NX30 jsem měl na týden k dispozici, a to tele bylo zadarmo drahé, velice nekvalitní kus s výraznou neostrostí vpravo, slabý kontrast i ostrost celkově, a pomalý jak slimák. Přitom jsem viděl kusy starších verzí, které byly dost dobré a ostré. Takže tělo radši s 18-55, ten když je povedený tak je opravdu nadprůměrný, na NX30 bleskově ostří a fotky jsou pěkně ostré. Jinak tenhle foťák je doporučení hodný, má spoustu nastavení a na nízkých citlivostech má moc pěkné barvy (osobně mám rád chladnější, takže mi Samsung v tomhle vyhovuje). Co ale může mluvit proti je velikost, už to je opravdu kousek, skvěle se drží ale k zrcadlovkám nemá daleko. Navíc docela zamrzí občasná nepřesnost ostření, u CSC na to nějak nejsem zvyklý, a zasahování do RAWu které je už patrné od určitých citlivostí.
Každopádně ve všech případech se nějaké divoké oddělování od pozadí očekávat nedá, hlavně to bude záležet na situaci a na rukou. RX100 něco dokáže na širokém ohnisku, ale generálně v žádném udaném případě není světelnost dostatečná. Naopak rozsáhlé nastavování a ovládání je možné vždy. Pokud tedy chceš se setovými objektivy standardní světelnosti něco dělat s hloubkou ostrosti, chce to co největší možný senzor, tedy APS-C, nebo něco s menším senzorem ale vysokou světelností.
Sony bohužel své kvalitní senzory ubíjí nepříliš dobrým (ale skladným) 16-50, Olympusy mají menší senzor ale zase povedený jpeg a líbivé barvy, plus rozumné seťáky.
Pěkné barvy, kvalitní jpeg, kompletní možnost nastavení, světelný ostrý objektiv, pořád ještě rozumná velikost, kvalitní jasný hledáček - nechci propagovat, ale napadá mě jeden foťák který tohle všechno má: Fuji X30. Brilantní objektiv s šikovným rozsahem, velice rychlé operace, jeden z nejlepších hledáčků na trhu, barevné profily a filmové simulace, široké možnosti nastavování, a pro cestování podstatný bonus v podobě hodně velké baterky která drží a drží. Kolega s ní vydržel celý den na motosalonu a udělal přes 600 fotek aniž by ji vybil. Mrkni se na tenhle foťák, je opravdu napěchovaný funkcemi a možnostmi, a dá se koupit za rozumné peníze.
Série RX100 je taky dobrá cestovní volba, větší senzor má znatelnou výhodu, ale pokud jde o pohodlí užívání a o barvy tak bych X30 upřednostnil (čistě z porovnání které jsem mohl udělat, v reálu jsem pořídil RX100 III mnohem dřív než vyšla X30).
Každopádně ve všech případech se nějaké divoké oddělování od pozadí očekávat nedá, hlavně to bude záležet na situaci a na rukou. RX100 něco dokáže na širokém ohnisku, ale generálně v žádném udaném případě není světelnost dostatečná. Naopak rozsáhlé nastavování a ovládání je možné vždy. Pokud tedy chceš se setovými objektivy standardní světelnosti něco dělat s hloubkou ostrosti, chce to co největší možný senzor, tedy APS-C, nebo něco s menším senzorem ale vysokou světelností.
Sony bohužel své kvalitní senzory ubíjí nepříliš dobrým (ale skladným) 16-50, Olympusy mají menší senzor ale zase povedený jpeg a líbivé barvy, plus rozumné seťáky.
Pěkné barvy, kvalitní jpeg, kompletní možnost nastavení, světelný ostrý objektiv, pořád ještě rozumná velikost, kvalitní jasný hledáček - nechci propagovat, ale napadá mě jeden foťák který tohle všechno má: Fuji X30. Brilantní objektiv s šikovným rozsahem, velice rychlé operace, jeden z nejlepších hledáčků na trhu, barevné profily a filmové simulace, široké možnosti nastavování, a pro cestování podstatný bonus v podobě hodně velké baterky která drží a drží. Kolega s ní vydržel celý den na motosalonu a udělal přes 600 fotek aniž by ji vybil. Mrkni se na tenhle foťák, je opravdu napěchovaný funkcemi a možnostmi, a dá se koupit za rozumné peníze.
Série RX100 je taky dobrá cestovní volba, větší senzor má znatelnou výhodu, ale pokud jde o pohodlí užívání a o barvy tak bych X30 upřednostnil (čistě z porovnání které jsem mohl udělat, v reálu jsem pořídil RX100 III mnohem dřív než vyšla X30).
Mám úplně stejné zkušenosti ze Samsungu NX11. Telezoom Samsungu 50-200mm jsem měl vyloženě špatný, ale Samsung 18-55mm překonával na clonu F/8 seťák Nikonu 18-105mm a další podobné co jsem zkoušel nebo měl.
Máš pravdu s tou Sony Cyber-shot RX100 III, že by to byl dobrý foťáček na cestování. Když bych měl možnost tak cestovat, tak bych si možná taky připlatil na foťák okolo 20000-30000 Kč. Ať to focení za něco stojí. Osobně bych šel někam do Sony A6000 nebo Samsung NX500, když už bych nebral DSLR. Ale každý máme jiné preference a možnosti. Nemusím moc kompakty a ultrazoomy, ale někomu můžou ideálně vyhovovat a je řada povedených třeba od Sony nebo Panasonicu.
Máš pravdu s tou Sony Cyber-shot RX100 III, že by to byl dobrý foťáček na cestování. Když bych měl možnost tak cestovat, tak bych si možná taky připlatil na foťák okolo 20000-30000 Kč. Ať to focení za něco stojí. Osobně bych šel někam do Sony A6000 nebo Samsung NX500, když už bych nebral DSLR. Ale každý máme jiné preference a možnosti. Nemusím moc kompakty a ultrazoomy, ale někomu můžou ideálně vyhovovat a je řada povedených třeba od Sony nebo Panasonicu.
Pokiaľ je pre Teba dôležitá kvalita výstupu a špičkový jpeg a pritom nezáleží na videu a bleskurýchlom autofokuse, tak sa podľa môjho názoru ťažko niečo za tú cenu vyrovná Fuji X-A1, prípadne novej X-A2.
[QUOTE=Dan7;37362]Mám úplně stejné zkušenosti ze Samsungu NX11. Telezoom Samsungu 50-200mm jsem měl vyloženě špatný, ale Samsung 18-55mm překonával na clonu F/8 seťák Nikonu 18-105mm a další podobné co jsem zkoušel nebo měl.[/QUOTE]
On ten Samsung 50-200mm není nějaký zázrak, hodně ale záleží na kusu. Testovaný kus byl (pokud si dobře pamatuju) fajn, můj vlastní má "někdy někde" neostrost v části obrazu, ale ještě jsem nepřišel na to "kdy a kde" se to projevuje. Přijde mi, že vždy někde jinde a nebývá to výrazné. Opticky ho hodnotím jako dostatečný, není sice nějak nadprůměrně ostrý, ale líbí se mi na něm optická vyrovnanost (je průměrný všude, nikde nijak zvlášť nezáří, ale nikde ani nedělá nějak zvlášť problémy). Za ty peníze dobrý kup (alespoň v mém případě). Co se týče stabilizace, tak ta je u první a druhé generace opravdu v podstatě k ničemu. Každopádně kupovat jen samotnou NX30 s 50-200mm objektivem bez něčeho do široka je docela nesmysl.
Jinak, na cestování je to těžké něco vybrat. Na jednu stranu člověk potřebuje něco pohotového, co může vytáhnout i při přesunech (těžko bude lovit CSC/DSLR z batohu, když vidí něco z autobusu, je na nádraží, prochází rychle městem - třeba při přesunu do hotelu), na druhou stranu stejně tak tu pohotovost zajistí právě DSLR/CSC, které jsou rychle nastartované (a zazoomované), na rozdíl od kompaktu. Takže já to mám vyřešeno třeba tak, že v kapse mám Sony RX100 a v brašně/batohu NX11 s objektivy. Při přesunech a podobně mám v pohotovosti RX100, když už je klid, vytahuju brašnu s CSC a kompakt odpočívá, pokud teda nepotřebuju věc, kterou umí jen on (např. mám krátký pancake a potřebuju delší ohnisko, tak neměním objektiv a prásku to kompaktem).
Třeba v Indii mi právě takový malý kompakt strašně chyběl a mám z ní velmi málo fotografií, protože CSC nebylo zrovna po ruce (třeba když člověk jede rikšou, tak to z krosny nevytáhne a ne vždy je dobré být nabalený několika věcmi najednou).
On ten Samsung 50-200mm není nějaký zázrak, hodně ale záleží na kusu. Testovaný kus byl (pokud si dobře pamatuju) fajn, můj vlastní má "někdy někde" neostrost v části obrazu, ale ještě jsem nepřišel na to "kdy a kde" se to projevuje. Přijde mi, že vždy někde jinde a nebývá to výrazné. Opticky ho hodnotím jako dostatečný, není sice nějak nadprůměrně ostrý, ale líbí se mi na něm optická vyrovnanost (je průměrný všude, nikde nijak zvlášť nezáří, ale nikde ani nedělá nějak zvlášť problémy). Za ty peníze dobrý kup (alespoň v mém případě). Co se týče stabilizace, tak ta je u první a druhé generace opravdu v podstatě k ničemu. Každopádně kupovat jen samotnou NX30 s 50-200mm objektivem bez něčeho do široka je docela nesmysl.
Jinak, na cestování je to těžké něco vybrat. Na jednu stranu člověk potřebuje něco pohotového, co může vytáhnout i při přesunech (těžko bude lovit CSC/DSLR z batohu, když vidí něco z autobusu, je na nádraží, prochází rychle městem - třeba při přesunu do hotelu), na druhou stranu stejně tak tu pohotovost zajistí právě DSLR/CSC, které jsou rychle nastartované (a zazoomované), na rozdíl od kompaktu. Takže já to mám vyřešeno třeba tak, že v kapse mám Sony RX100 a v brašně/batohu NX11 s objektivy. Při přesunech a podobně mám v pohotovosti RX100, když už je klid, vytahuju brašnu s CSC a kompakt odpočívá, pokud teda nepotřebuju věc, kterou umí jen on (např. mám krátký pancake a potřebuju delší ohnisko, tak neměním objektiv a prásku to kompaktem).
Třeba v Indii mi právě takový malý kompakt strašně chyběl a mám z ní velmi málo fotografií, protože CSC nebylo zrovna po ruce (třeba když člověk jede rikšou, tak to z krosny nevytáhne a ne vždy je dobré být nabalený několika věcmi najednou).
[QUOTE=Sakini;37357] ... Pěkné barvy, kvalitní jpeg, kompletní možnost nastavení, světelný ostrý objektiv, pořád ještě rozumná velikost, kvalitní jasný hledáček - nechci propagovat, ale napadá mě jeden foťák který tohle všechno má: Fuji X30. Brilantní objektiv s šikovným rozsahem, velice rychlé operace, jeden z nejlepších hledáčků na trhu, barevné profily a filmové simulace, široké možnosti nastavování, a pro cestování podstatný bonus v podobě hodně velké baterky která drží a drží. [/QUOTE]
Nepochybuji o kvalitách Fuji X30, ale jeden z klíčových požadavků tazatele byla možnost práce s HO. Fuji X30 je osazen 2/3" senzorem. To, že je X-Trans říká pouze to, že bude lepší zpracování obrazu než u snímačů stejné velikosti, ale na práci s HO je zapotřebí mít co největší ohnisk.vzdálenost a ta souvisí v první řadě s velikostí snímače. S pidisnímačem X30 a jeho objektivem (po přepočtu 28-112mm) si s HO moc nepohraje.
Jakkoliv podává tento fotoaparát působivé výkony, na práci s HO se hodí minimálně.
Nepochybuji o kvalitách Fuji X30, ale jeden z klíčových požadavků tazatele byla možnost práce s HO. Fuji X30 je osazen 2/3" senzorem. To, že je X-Trans říká pouze to, že bude lepší zpracování obrazu než u snímačů stejné velikosti, ale na práci s HO je zapotřebí mít co největší ohnisk.vzdálenost a ta souvisí v první řadě s velikostí snímače. S pidisnímačem X30 a jeho objektivem (po přepočtu 28-112mm) si s HO moc nepohraje.
Jakkoliv podává tento fotoaparát působivé výkony, na práci s HO se hodí minimálně.
[QUOTE=nephilim;37368]Nepochybuji o kvalitách Fuji X30, ale jeden z klíčových požadavků tazatele byla možnost práce s HO. Fuji X30 je osazen 2/3" senzorem. To, že je X-Trans říká pouze to, že bude lepší zpracování obrazu než u snímačů stejné velikosti, ale na práci s HO je zapotřebí mít co největší ohnisk.vzdálenost a ta souvisí v první řadě s velikostí snímače. S pidisnímačem X30 a jeho objektivem (po přepočtu 28-112mm) si s HO moc nepohraje.
Jakkoliv podává tento fotoaparát působivé výkony, na práci s HO se hodí minimálně.[/QUOTE]
To máš sice pravdu, jenže u těch CSC za tuto cenu nedostane nikde výrazně lepší možnosti práce s HO. Micro 4/3 se 14-42mm objektivem je na tom s HO stejně jako X30 (o 15% lépe na širokých ohnskových vzdálenostech a stejně na těch dalších), APS-C pak nabídne aspoň trošku rozdíl. RX100 je na širším konci lepší, ale na delším konci horší než X30. S malou HO si za ty peníze pohraje velmi těžko, možná tak levný PEN E-PM2 se seťákem a 45/1,8 by se do těch stropových 15 tisíc mohl vejít. Jinak pak už jen CSC, redukce a staré manuální objektivy.
Jakkoliv podává tento fotoaparát působivé výkony, na práci s HO se hodí minimálně.[/QUOTE]
To máš sice pravdu, jenže u těch CSC za tuto cenu nedostane nikde výrazně lepší možnosti práce s HO. Micro 4/3 se 14-42mm objektivem je na tom s HO stejně jako X30 (o 15% lépe na širokých ohnskových vzdálenostech a stejně na těch dalších), APS-C pak nabídne aspoň trošku rozdíl. RX100 je na širším konci lepší, ale na delším konci horší než X30. S malou HO si za ty peníze pohraje velmi těžko, možná tak levný PEN E-PM2 se seťákem a 45/1,8 by se do těch stropových 15 tisíc mohl vejít. Jinak pak už jen CSC, redukce a staré manuální objektivy.
To je ovšem dilema toho rozpočtu, na ideál pro práci s HO, velký senzor a světelný objektiv, to prostě nestačí. Buď menší snímač se světelným objektivem, nebo větší s nesvětelným (a že to bude univerzálnější zoom s tím musíme počítat, na další objektiv finanční prostor už sotva vidím a bude se to muset zvládnout jedním), a teď co je lepší. Myslím že v obou případech bude záležet hlavně na rukách, co z toho ohledně hloubky ostrosti poleze. Eventuelně by se dalo ještě přemýšlet o Sony A5000 nebo nějakém penu se seťákem a k tomu některou Sigmu DN (asi 19 nebo 30), to by hlavně v podání Sony umožnilo s hloubkou do určité míry pracovat. Možností je víc, a ani jedna neobsáhne všechny požadavky.
[QUOTE=Milan Šurkala;37367]Jinak, na cestování je to těžké něco vybrat. Na jednu stranu člověk potřebuje něco pohotového, co může vytáhnout i při přesunech (těžko bude lovit CSC/DSLR z batohu, když vidí něco z autobusu, je na nádraží, prochází rychle městem - třeba při přesunu do hotelu), na druhou stranu stejně tak tu pohotovost zajistí právě DSLR/CSC, které jsou rychle nastartované (a zazoomované), na rozdíl od kompaktu.[/QUOTE]
Tady právě má rád kupodivu klasické "těžké" odolné DSLR. DSLR je pořád zapnutá (v zapnutém stavu nic nežere), místo krytky objektivu je UV filtr (tady zrovna vidím jeho použití jako vhodné, jinde většinou ne) a je na nějakém Rapid Strapu (je to docela pohodlné, máte volné obě ruce). Je to velice rychlá technika, kdy je možné fotit bleskově i street koho to baví. DSLR je většinou někde u zadku a tak fotografovaná "oběť" ani netuší do poslední chvíle, že máte foťák.
Tady právě má rád kupodivu klasické "těžké" odolné DSLR. DSLR je pořád zapnutá (v zapnutém stavu nic nežere), místo krytky objektivu je UV filtr (tady zrovna vidím jeho použití jako vhodné, jinde většinou ne) a je na nějakém Rapid Strapu (je to docela pohodlné, máte volné obě ruce). Je to velice rychlá technika, kdy je možné fotit bleskově i street koho to baví. DSLR je většinou někde u zadku a tak fotografovaná "oběť" ani netuší do poslední chvíle, že máte foťák.
[QUOTE=Dan7;37371]Tady právě má rád kupodivu klasické "těžké" odolné DSLR. DSLR je pořád zapnutá (v zapnutém stavu nic nežere), místo krytky objektivu je UV filtr (tady zrovna vidím jeho použití jako vhodné, jinde většinou ne) a je na nějakém Rapid Strapu (je to docela pohodlné, máte volné obě ruce). Je to velice rychlá technika, kdy je možné fotit bleskově i street koho to baví. DSLR je většinou někde u zadku a tak fotografovaná "oběť" ani netuší do poslední chvíle, že máte foťák.[/QUOTE]
V tom trvalém zapnutí DSLR spatřuji asi její největší výhodu (+ pro tyto případy se právě hodí ten optický hledáček a ne elektronický). V té Indii mi to CSC moc nesedlo. Na přesuny to chtělo kompakt a na turistiku DSLR kvůli pohotovosti, kdy je možné fotit okamžitě (ona NX11 nestartuje úplně nejrychleji a hlavně zapínací páčka je dost maličká a blbě ovladatelná).
V tom trvalém zapnutí DSLR spatřuji asi její největší výhodu (+ pro tyto případy se právě hodí ten optický hledáček a ne elektronický). V té Indii mi to CSC moc nesedlo. Na přesuny to chtělo kompakt a na turistiku DSLR kvůli pohotovosti, kdy je možné fotit okamžitě (ona NX11 nestartuje úplně nejrychleji a hlavně zapínací páčka je dost maličká a blbě ovladatelná).
Díky moc všem za příspěvky.
Včera jsem si byl ještě ve Fotolabu "osahat" foťáky a po Vašich typech mám v merku tyto:
Kompakty:
• Sony RX 100
+ Cena, větší čip, malinký, vejde se všude
- Dost blbě se drží a ovládá (ale možná je to jen o zvyku), nemá hledáček a je to moc "kompakt" :)
• Fuji X30
+ super hledáček, manuální zoom, ovládání, pěkně vypadá a dobře se drží
- trochu větší, menší čip
• Olympus Stylus 1,ale ten má asi špatnou světelnost
• Pak ještě doporučovaný Canon PowerShot G7 X, ale tam moc nevím v čem bude lepší než sony a jestli to za 5000 navrch stojí
CSC:
• Olympus E-PL5 / E-PM2 + seťák + pevný světelný (…?)
+ větší "radost" z focení :), asi lepší kvalita a hloubka ostrosti s pevným objektivem
- nemá hledáček, nevím jak se bude ovládat (neměl jsem možnost vyzkoušet a nemá žádný roller atd.), cena, nutnost měnit v cizině objektivy a rozměry
• Sony A5000 + set + …?
+ velký čip
- Nezkoušel jsem, ale přijde mi , že se bude ovládat ještě hůře než olympus
• Fuji X A2 + set + …?
○ nezkoušel jsem
Musím si ještě rozmyslet, zda se mi chce tahat ty objektivy a riskovat to, že ten foťák třeba nebudu mít pořád při ruce.
Moje otázky:
• Bude opravdu markantní rozdíl mezi kvalitou Fuji a Sony? Pokud bych se rozhodoval mezi nimi, jsem teď spíše pro Fuji, ale trápí mě ten čip
• Bude opravdu znatelný rozdíl mezi těmi kompakty a CSC, že stojí za to cenový rozdíl třeba 8000 a více? Za předpokladu , že bych měl ty setové objektivy + jeden pevný světlý navíc? Chápu že je to dobré do budoucna pří pořízení lepších objektivů, ale pokud bych se chtěl někdy v budoucnu opravdu vážně věnovat focení, koupil bych si DSLR.
• Jaké pevný světlé objektivy případně doporučíte?
Ještě doplním, že po Asii mám ještě v plánu na NZ (a tam pracovat), takže to celkově bude třeba na rok. Za foťák bych dát i více peněz, ale tím že nepotřebuju profesionální fotografie a nejsem zas až tak zkušený fotograf, takže se mi zdá zbytečné dávat o 10k více, když ani nevím, jestli výsledek reálně využiju a poznám. Radši je investuji do toho cestování a budu moci být déle na cestách :)
Včera jsem si byl ještě ve Fotolabu "osahat" foťáky a po Vašich typech mám v merku tyto:
Kompakty:
• Sony RX 100
+ Cena, větší čip, malinký, vejde se všude
- Dost blbě se drží a ovládá (ale možná je to jen o zvyku), nemá hledáček a je to moc "kompakt" :)
• Fuji X30
+ super hledáček, manuální zoom, ovládání, pěkně vypadá a dobře se drží
- trochu větší, menší čip
• Olympus Stylus 1,ale ten má asi špatnou světelnost
• Pak ještě doporučovaný Canon PowerShot G7 X, ale tam moc nevím v čem bude lepší než sony a jestli to za 5000 navrch stojí
CSC:
• Olympus E-PL5 / E-PM2 + seťák + pevný světelný (…?)
+ větší "radost" z focení :), asi lepší kvalita a hloubka ostrosti s pevným objektivem
- nemá hledáček, nevím jak se bude ovládat (neměl jsem možnost vyzkoušet a nemá žádný roller atd.), cena, nutnost měnit v cizině objektivy a rozměry
• Sony A5000 + set + …?
+ velký čip
- Nezkoušel jsem, ale přijde mi , že se bude ovládat ještě hůře než olympus
• Fuji X A2 + set + …?
○ nezkoušel jsem
Musím si ještě rozmyslet, zda se mi chce tahat ty objektivy a riskovat to, že ten foťák třeba nebudu mít pořád při ruce.
Moje otázky:
• Bude opravdu markantní rozdíl mezi kvalitou Fuji a Sony? Pokud bych se rozhodoval mezi nimi, jsem teď spíše pro Fuji, ale trápí mě ten čip
• Bude opravdu znatelný rozdíl mezi těmi kompakty a CSC, že stojí za to cenový rozdíl třeba 8000 a více? Za předpokladu , že bych měl ty setové objektivy + jeden pevný světlý navíc? Chápu že je to dobré do budoucna pří pořízení lepších objektivů, ale pokud bych se chtěl někdy v budoucnu opravdu vážně věnovat focení, koupil bych si DSLR.
• Jaké pevný světlé objektivy případně doporučíte?
Ještě doplním, že po Asii mám ještě v plánu na NZ (a tam pracovat), takže to celkově bude třeba na rok. Za foťák bych dát i více peněz, ale tím že nepotřebuju profesionální fotografie a nejsem zas až tak zkušený fotograf, takže se mi zdá zbytečné dávat o 10k více, když ani nevím, jestli výsledek reálně využiju a poznám. Radši je investuji do toho cestování a budu moci být déle na cestách :)
are[QUOTE=stranskys;37375] Bude opravdu markantní rozdíl mezi kvalitou Fuji a Sony? Pokud bych se rozhodoval mezi nimi, jsem teď spíše pro Fuji, ale trápí mě ten čip[/QUOTE]
Môžem Ti odpovedať z vlastnej skúsenosti - na papieri sa to javí ako vyrovnaný súboj APS-C senzorov s príslušnými objektívmi, ale v reále je rozdiel dramatický. Po prvé, objektívy nie sú ani omylom ekvivalentné. Seťák od Sony je dobrý pre nenáročné použitie, pomer rozmery+váha/cena je výborný, ale pravdu povediac je to na širších ohniskách mimo stredu dosť rozmazané blato. XC16-50 je z vlastnej skúsenosti famózny objektív, celoplošná ostrosť na akejkoľvek kombinácii clony a ohniska. Za tú cenu neviem o lepšom zoomovom objektíve. Stačí sa pozrieť na rozmery obektívov a môže byť jasné, že sú stavané za odlišným účelom (rozmery vs kvalita).
Druhá vec je spracovanie obrazu - jpeg z Fuji je bezproblémovo použiteľný do maximálnej citlivosti ISO6400. Sila odšumovania je nastaviteľná podľa chuti a výsledok je výborný pre silnejšie aj slabšie nastavenia. Sony naopak odšumovanie nevie v nijakom nastavení a nad ISO1600 je to tragédia. V rawe je to oveľa viac vyrovnané, veď ide o podobné senzory, ale jpeg Sony je dramaticky horší. Vásledok je, že X-A1 so seťákom je veľmi použiteľná kombinácia aj do slabšieho svetla, kým čokoľvek za tú cenu od Sony (A5000,RX100), Olympusu (E-PL5) alebo Panasonicu (GM1) sa podstatne viac trápi.
Pre Sony hovoria dve veci - kontinuálny autofocus a video. V oboch Fuji zlyháva na plnej čiare. Ale ak by toto bolo dôležité, tak by som do výberu zaradil aj Panasonic GM1/GF7, ktoré pre tieto parametre v danej cenovej hladine konkurenciu totálne valcujú. Ono ak by boli priority rozmery/ostrenie/video, tak GM1 je v tejto cene bezkonkurenčná voľba. Pre Fuji zase hovorí o dosť pokročilejšie ovládanie, ktoré nemá Sony ani Panasonic.
P.S. Aby bolo jasné, hovorím o Fuji X-A1 vs Sony A5000. X30 je nezmysel, ktorý by som nezvažoval v nijakom prípade.
Môžem Ti odpovedať z vlastnej skúsenosti - na papieri sa to javí ako vyrovnaný súboj APS-C senzorov s príslušnými objektívmi, ale v reále je rozdiel dramatický. Po prvé, objektívy nie sú ani omylom ekvivalentné. Seťák od Sony je dobrý pre nenáročné použitie, pomer rozmery+váha/cena je výborný, ale pravdu povediac je to na širších ohniskách mimo stredu dosť rozmazané blato. XC16-50 je z vlastnej skúsenosti famózny objektív, celoplošná ostrosť na akejkoľvek kombinácii clony a ohniska. Za tú cenu neviem o lepšom zoomovom objektíve. Stačí sa pozrieť na rozmery obektívov a môže byť jasné, že sú stavané za odlišným účelom (rozmery vs kvalita).
Druhá vec je spracovanie obrazu - jpeg z Fuji je bezproblémovo použiteľný do maximálnej citlivosti ISO6400. Sila odšumovania je nastaviteľná podľa chuti a výsledok je výborný pre silnejšie aj slabšie nastavenia. Sony naopak odšumovanie nevie v nijakom nastavení a nad ISO1600 je to tragédia. V rawe je to oveľa viac vyrovnané, veď ide o podobné senzory, ale jpeg Sony je dramaticky horší. Vásledok je, že X-A1 so seťákom je veľmi použiteľná kombinácia aj do slabšieho svetla, kým čokoľvek za tú cenu od Sony (A5000,RX100), Olympusu (E-PL5) alebo Panasonicu (GM1) sa podstatne viac trápi.
Pre Sony hovoria dve veci - kontinuálny autofocus a video. V oboch Fuji zlyháva na plnej čiare. Ale ak by toto bolo dôležité, tak by som do výberu zaradil aj Panasonic GM1/GF7, ktoré pre tieto parametre v danej cenovej hladine konkurenciu totálne valcujú. Ono ak by boli priority rozmery/ostrenie/video, tak GM1 je v tejto cene bezkonkurenčná voľba. Pre Fuji zase hovorí o dosť pokročilejšie ovládanie, ktoré nemá Sony ani Panasonic.
P.S. Aby bolo jasné, hovorím o Fuji X-A1 vs Sony A5000. X30 je nezmysel, ktorý by som nezvažoval v nijakom prípade.
Ešte pridám - ak chceš fotenie s malou hĺbkou ostrosti, tak nič z toho o čom sa tu bavíme Ti ju naozaj mimo makra nedá. Ale APS-C čipy so seťákmi Ti umožnia na stredných a dlhších ohniskách pozadie trochu rozmazať (A5000, X-A1). M4/3 so seťákmi (E-PL5, GM1) je na tom o trochu horšie a hovoríme o miernej neostrosti pozadia viditeľnej skôr už len pri 100% priblížení. Kompakty ako RX100 alebo X30 Ti už v podstate nijaké hrátky s hĺbkou ostrosti nedovolia.
X 30 na dlhom konci bude predsa mazať o chlp viac ako tie apsc so seťakmi.
---------- Doplněno v 12:24 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 12:21 ----------
Canon g7x ešte viac.
---------- Doplněno v 12:24 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 12:21 ----------
Canon g7x ešte viac.
2/3" senzor v X30 je o 2,7EV menší ako APS-C (6,5x), takže F2.8 na 2/3" zodpovedá asi F7,1 na APS-C. Na rovnakom ohnisku to teda bude mazať citeľne horšie, zhruba ako M4/3. Ale je fakt že X30 končí až na 112mm, to už by sme na APS-C museli nasadiť telezoom. Tie začínajú bežne na F4. Uznávam ale, že X30 bude mazať na dlhom konci o trochu lepšie ako RX100 s F4,9. Ani v jednom prípade by som však nejakú mazaciu hitparádu nečakal, veď je to ako zhruba F8 na APS-C.
G7X áno, ten je s 1" senzorom a F2,8 o 1EV svetelnejší.
Asi najschodnejšia cesta k nejakému citeľnejšiemu mazaniu mi príde dokúpiť niektorý z lacných Sigma F2,8 objektívov na E-mount alebo aj M4/3.
G7X áno, ten je s 1" senzorom a F2,8 o 1EV svetelnejší.
Asi najschodnejšia cesta k nejakému citeľnejšiemu mazaniu mi príde dokúpiť niektorý z lacných Sigma F2,8 objektívov na E-mount alebo aj M4/3.
Canon ps gx1 MK ll- ešte lepší mazac pozadia,aj na širokých ohniskach. Možno už trocha cez rozpočet,ale kdo maže, ten jede.:-))
O víkendu jsem měl možnost si foťáky osahat a vyzkoušet.
Rozhodl jsem se že půjdu cestou kompaktu a výběr jsem zúžil už jen na 3 :)
Co jsem zkoušel, tak všechny 3 mají pro mě dostatečnou HO.
Sony RX100
+ Nakonec se na ovládání dá zvyknout, je nejmenší, fotky vypadají dle mě nejlépe (subjektivně jsou prostě jiné než u těch dalších 2), má nejlepší hloubku ostrosti na krátkém ohnisku, krásné video
- horší světelnost na dlouhém ohnisku a nemá ND filtr
Olympus stylus 1
+lépe se drží, má super hledáček, super zoom (uvědomil jsem si že se asi může hodit na cestách) a světelnost na dlouhém ohnisku
- cena, subjektivně horší fotky než sony
a nakonec mám možnost koupit v záruce Olympus XZ-2 - za 6000 Kč (ten jsem ale nezkoušel)
+ cena, ovládání vypadá super, super světelnost
- subjektivně horší fotky než sony, menší zoom než stylus
Takže 3 a snad poslední kolo otázek:
- RX100 vs olympusy - budou fotky za stejných natolik rozdílné (prohlížení na PC, netu, vyvolání v menších rozměrech), že to bude poznat na 1. pohled?
Když si srovnám fotky z recenzí, přijde mi to docela velký rozdíl, je ale možné že byly foceny za jiných podmínek a že je zkoumám "pod mikroskopem".
Srovnávám např:
https://www.digimanie.cz/recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/galerie/zoom-28mm-ohnisko-1
https://www.digimanie.cz/recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/galerie/galerie-snimek-c-4
s
https://www.digimanie.cz/recenze-sony-cyber-shot-rx100-terminator-zrcadlovek/4630/galerie/zoom-28mm-ohnisko-1
https://www.digimanie.cz/recenze-sony-cyber-shot-rx100-terminator-zrcadlovek/4630/galerie/galerie-snimek-c-4
https://www.digimanie.cz/recenze-sony-cyber-shot-rx100-terminator-zrcadlovek/4630/galerie/portret
... prostě oproti té sony jsou ty fotky takové "nemastné, neslané":)
- Stylus 1 a YX2 - připadá mi, že rozdílem bude jen hledáček a zoom, kvalita fotek bude +- stejná je to tak?
Moc díky,
S.
Rozhodl jsem se že půjdu cestou kompaktu a výběr jsem zúžil už jen na 3 :)
Co jsem zkoušel, tak všechny 3 mají pro mě dostatečnou HO.
Sony RX100
+ Nakonec se na ovládání dá zvyknout, je nejmenší, fotky vypadají dle mě nejlépe (subjektivně jsou prostě jiné než u těch dalších 2), má nejlepší hloubku ostrosti na krátkém ohnisku, krásné video
- horší světelnost na dlouhém ohnisku a nemá ND filtr
Olympus stylus 1
+lépe se drží, má super hledáček, super zoom (uvědomil jsem si že se asi může hodit na cestách) a světelnost na dlouhém ohnisku
- cena, subjektivně horší fotky než sony
a nakonec mám možnost koupit v záruce Olympus XZ-2 - za 6000 Kč (ten jsem ale nezkoušel)
+ cena, ovládání vypadá super, super světelnost
- subjektivně horší fotky než sony, menší zoom než stylus
Takže 3 a snad poslední kolo otázek:
- RX100 vs olympusy - budou fotky za stejných natolik rozdílné (prohlížení na PC, netu, vyvolání v menších rozměrech), že to bude poznat na 1. pohled?
Když si srovnám fotky z recenzí, přijde mi to docela velký rozdíl, je ale možné že byly foceny za jiných podmínek a že je zkoumám "pod mikroskopem".
Srovnávám např:
https://www.digimanie.cz/recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/galerie/zoom-28mm-ohnisko-1
https://www.digimanie.cz/recenze-olympus-stylus-xz-2-jednoduse-skvely/5066/galerie/galerie-snimek-c-4
s
https://www.digimanie.cz/recenze-sony-cyber-shot-rx100-terminator-zrcadlovek/4630/galerie/zoom-28mm-ohnisko-1
https://www.digimanie.cz/recenze-sony-cyber-shot-rx100-terminator-zrcadlovek/4630/galerie/galerie-snimek-c-4
https://www.digimanie.cz/recenze-sony-cyber-shot-rx100-terminator-zrcadlovek/4630/galerie/portret
... prostě oproti té sony jsou ty fotky takové "nemastné, neslané":)
- Stylus 1 a YX2 - připadá mi, že rozdílem bude jen hledáček a zoom, kvalita fotek bude +- stejná je to tak?
Moc díky,
S.
XZ-2 je za ty peníze slušná možnost, světelný objektiv použitelný bez výraznější nutnosti clonění, je malý a všestranný. Stylus je zase opravdu univerzální, má stejný senzor jako XZ-2, ale ten rozsah při konstantní světelnosti je velký argument hlavně pro to cestování. Velký senzor je ovšem velký senzor, plus ta kapesnost, sice se u RX musí clonit pro ideální výsledek, ale já bych na tvůj účel vzal Sony pokud by šlo o co nejlepší fotky ( a ten rozdíl tam do určité míry bude i na to běžné prohlížení, zvlášť když dojde na slabší světlo). Oba Olympusy mají nad ISO 800 docela utrum, a světelné objektivy to kompenzují jen částečně.
RX100 pokud chceš dostat co nejvíc, Stylus pokud chceš co největší univerzálnost - je to na tobě. Ve finále neprohloupíš ani s jedním.
RX100 pokud chceš dostat co nejvíc, Stylus pokud chceš co největší univerzálnost - je to na tobě. Ve finále neprohloupíš ani s jedním.
Tak najprv napíšeš, že chceš foťák z nízkou hĺbkou ostrosti a dobrým ovládaním a potom sa rozhoduješ medzi nejakými kompaktmi... Z toho mi plynie, že asi nevieš čo chceš. RX100 je z tej trojice jasne najlepší, ale podľa mňa má ten foťák pár zásadných múch, pre ktoré som si ho ani ja nekúpil.
No jestli je ten XZ-2 bazar se zbytkovou zarukou, tak to zase tak dobra cena neni (novy se prodaval za 8K) a nepise ze je novy. Kolyy, pise ze je pro nej HO tech kompaktu dostatecna tak proc ne kdyz mu to bude stacit. Na druhou stranu ten stylus 1 uz moc do kapsy od kalhot neni, takze kdyz uz neco tak "velkeho", radeji bezzrcadlovku treba EX1 za 9K + sehnat nekde na bazaru objektiv. Stejne na to bude mit brasnu nebo pouzdro. Obecne, ale nelze mit proti vystupu XZ2/Stylus 1 namitky. Kdyz ale do kapsy neco maleho urcite vzit radeji RX100. Ten stylus mi prisel vzdy docela predrazeny ikdyz si sve priznivce nasel. Stoji porad 14K, nevim jestli bych dal tolik tycek za 1/1,7" senzor. Je ale pravda, ze by to same mohl rict nekdo se zrcadlovkou o mne kdyz jsem dal 24K za 1"...
U toho stylusu je třeba vzít do úvahy EVF. Oproti RX100 ten výstup je znatelně slabší, ale troufnu si tvrdit, že pocit z focení a zábava s aparátem zase jinde...
Osobně bych si vybrat nedovedl. Sám to kolikrát přehodnocuju ze všech stran a jako dobrý kompakt mi vychází tělo E-M10 s univerzálním objektivem nebo pevnou palačinkou a jako něco lepšího E-M10 s více skly. Takže asi budu mít skel, že se nevejdou do brašny, často s přesahem ohnisek a využití a budu nosit jen něco. Doufám, že neskončím svobodně u kompaktu...
Osobně bych si vybrat nedovedl. Sám to kolikrát přehodnocuju ze všech stran a jako dobrý kompakt mi vychází tělo E-M10 s univerzálním objektivem nebo pevnou palačinkou a jako něco lepšího E-M10 s více skly. Takže asi budu mít skel, že se nevejdou do brašny, často s přesahem ohnisek a využití a budu nosit jen něco. Doufám, že neskončím svobodně u kompaktu...
Tak hledacek je neoddiskutovatelna vyhoda, na co jsem si po koupi FZ1000 i sam prisel. Hlavne kde bude to slunicko jak pise v prvnim prispevku. Pokud nebude muset jit na vyssi ISO tak ten Stylus neni spatna volba. Ale vzhledem k vystupu na vyssi ISO/velikost snimace vs. univerzalnost, mi porad ta cena nesedi. Vecer ty fotky nebudou zadna hitparada. Mel jsem XZ-10 a ikdyz se s tim dalo vecer neco pofotit, zazrak to vzdy nebyl. Samozrejme mam precteny clanek o srovnani XZ10 a XZ2, takze vim jak maly rozdil mezi tema snimacema bude a to ma stylus jeste horsi svetelnost. Tady ho proste RX100 s 1" snimacem a vysokou svetelnosti (aspon na sirokem konci) jasne prehrava...ale zase prijde o "zoom" a zase jistou univerzalnost. Neco se bude muset obetovat o tom neni pochyb...