Tazatel: fido_cz
Znění dotazu: Poraďte prosím set zcadlovky a objektivu kolem 30t pro pokročilého amatéra.
Zatím mám vybrán Nikon D5500 s objektivem 18-140
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Znění dotazu: Poraďte prosím set zcadlovky a objektivu kolem 30t pro pokročilého amatéra.
Zatím mám vybrán Nikon D5500 s objektivem 18-140
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
No ale bez toho, abys řekl co chceš fotit, kde chceš fotit,... ti nikdo neporadí :-) Chceš fotit s rozmazaným pozadím, chceš fotit zvířata, chceš fotit v noci, chceš fotit..., chceš točit video,...? Co je prioritou a co je naopak nedůležité?
U D5500 by mě asi chyběl stavový display a dva rollery. Zase má dotykový display. To může být fajn, ale zatím jsem ho na žádném foťáku nezkoušel.
Doporučil bych se ještě podívat a vyzkoušet řadu Nikonu D7.... . Tu bych označil pro pokročilé amatéry. Měl jsem D5100 a pak přešel na D7000. A je to úplně jiná liga i přes podobný snímač. Je těžší a robustní. To já beru jako výhodu, ale váha může někoho odradit. Nemá sice otáčecí display, ale má zase jiné výhody na čele s ovládáním atd. Nejstarší verze D7000 už se prodává za 15000 Kč (původně stál 30000 Kč). Nejlepším kompromisem výkon/cena bude asi Nikon D7100.
Z Canonů pak je možné se podívat na Canon 70D nebo Canon 760D. Jako dobrý základní objektiv bývá označován 18-135mm STM. Vůbec celá řada STM je velice povedená - za celkem levné peníze velice dobré fotky. Jsou v ní pevné objektivy pancake nebo i širočina Canon 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM.
Doporučil bych se ještě podívat a vyzkoušet řadu Nikonu D7.... . Tu bych označil pro pokročilé amatéry. Měl jsem D5100 a pak přešel na D7000. A je to úplně jiná liga i přes podobný snímač. Je těžší a robustní. To já beru jako výhodu, ale váha může někoho odradit. Nemá sice otáčecí display, ale má zase jiné výhody na čele s ovládáním atd. Nejstarší verze D7000 už se prodává za 15000 Kč (původně stál 30000 Kč). Nejlepším kompromisem výkon/cena bude asi Nikon D7100.
Z Canonů pak je možné se podívat na Canon 70D nebo Canon 760D. Jako dobrý základní objektiv bývá označován 18-135mm STM. Vůbec celá řada STM je velice povedená - za celkem levné peníze velice dobré fotky. Jsou v ní pevné objektivy pancake nebo i širočina Canon 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM.
Podobně se rozhodovala jedna kamarádka. Vybrala si D5500+18-55, tomu 105/2,8VR. Půjčil jsem jí svůj D7100+16-85, který mi leží ve skříni, aby si vyzkoušela jak se drží, jaké to je využít komfortnějšího ovládání, jak příjemný je stavový display apod. Foťák se jí líbil, což o to, ale to, co jsem já shledával jako výhodu (2 rolery, téměř vše na tlačítkách, stavový display), to vše smetla ze stolu z ryze ženských důvodů prohlášením, že to je sice všechno pěkné, líbí se jí to, ale kdo by se tahal s tak těžkým tělem a proč tolik čudlíků? Když jsem se tedy na celou věc podíval jejíma očima, musel jsem jí dát za pravdu, že v režimech A, S stačí otáčet kolečkem, v režimu M také, plus smáčknout k tomu jedno tlačítko a vlastně nic víc nepotřebuje. ISO má stejně Auto, třetí hodnotu si foťák vždy dopočítá, WB také Auto. Tak nač tolik čudlíků, nač ta váha způsobená kovovým tělem (nehodlá s ním zatloukat hřebíky ani roztloukat ořechy), nač utěsnění proti prachu a vlhku (nehodlá fotit v dešti ani na poušti), nač pohon objektivu (nebude si prasit foťák starými skly) atd. Dlužno dodat, že měla i jeden ryze praktický důvod, otočný display. V situacích, kdy není šance dívat se do hledáčku, ani vidět na zadní display, tedy především při focení odspodu, tak je otočný display neocenitelný.atd.
A buďme spravedliví, D5500 má minimálně stejně kvalitní snímač jako D7100, ne-li lepší, o jednu generaci lepší obrazový procesor a ačkoliv má starší 39 bodový AF modul, většina lidí rozdíl mezi 51 a 39 body ani neocení, ani počet křížových bodů apod. Rozdíl v technických parametrech je veliký, přesto to z běžných lidí ocení jen málokdo. Z pohledu žen, které se chtějí focením bavit, užívat si ho, je dotykový display a wifi (dálkové ovládání; možnost vidět hned snímek na mobilním zařízení apod.) ohromným tahákem. U žen tohle prostě zabírá.
Jak to napsal Milan Š., snažím se naznačit, že bez bližší znalosti preferencí, nelze kvalifikovaně odpovědět. To, co jednomu připadá jako nezbytnost, druhému vůbec neschází.
A buďme spravedliví, D5500 má minimálně stejně kvalitní snímač jako D7100, ne-li lepší, o jednu generaci lepší obrazový procesor a ačkoliv má starší 39 bodový AF modul, většina lidí rozdíl mezi 51 a 39 body ani neocení, ani počet křížových bodů apod. Rozdíl v technických parametrech je veliký, přesto to z běžných lidí ocení jen málokdo. Z pohledu žen, které se chtějí focením bavit, užívat si ho, je dotykový display a wifi (dálkové ovládání; možnost vidět hned snímek na mobilním zařízení apod.) ohromným tahákem. U žen tohle prostě zabírá.
Jak to napsal Milan Š., snažím se naznačit, že bez bližší znalosti preferencí, nelze kvalifikovaně odpovědět. To, co jednomu připadá jako nezbytnost, druhému vůbec neschází.
Je to tak. Chce to kupovat foťák až po nějakém vyzkoušení v obchodě a ne jen podle recenzí a parametrů. Ale stejně člověk zjistí některé věci až po nějaké době používání a ocení různé výhody jako je třeba delší výdrž baterie (u DSLR ze stavovým displayem) nebo velký buffer. Sice nejsem žádný sportovní fotograf, ale hodí se i třeba při focení panoramat z ruky. Když pominu ostatní věci tak ve své době mě nejvíc dostal rozdíl v celkové rychlosti systému Nikonu D7000 vs D5100.
K těm ostřícím bodům... když jsem kupoval full-frame Canon 6D, tak jsem měl jednu obavu z pouhých 11 ostřících bodů. Nakonec se ukázalo po půl roce používání, že to bohatě pro mé focení stačí a ten středový -3EV překonal i to množství bodů z Nikonu.
Jestli to není jako se závody v množství MPx. Přitom full-frame Nikon D700 nebo Sony A7 s 12 Mpx jsou výborné. Není to automaticky čím víc - tím líp.
K těm ostřícím bodům... když jsem kupoval full-frame Canon 6D, tak jsem měl jednu obavu z pouhých 11 ostřících bodů. Nakonec se ukázalo po půl roce používání, že to bohatě pro mé focení stačí a ten středový -3EV překonal i to množství bodů z Nikonu.
Jestli to není jako se závody v množství MPx. Přitom full-frame Nikon D700 nebo Sony A7 s 12 Mpx jsou výborné. Není to automaticky čím víc - tím líp.
Nemůžu si pomoct, ale podle mě jde o pocit, zvyk a osobní preference. Když jsem měl půjčené těžké zrcadlo se stavovým displejem, tak jsem zjistil, že ten stavový displej vlastně nepotřebuju, protože veškeré údaje mám v hledáčku (nyní Fuji X-E1), a neměl jsem potřebu tu zrcadlovku otáčet a dívat se na stavový displej. Jinak co se mi na CSC oproti zrcadlovce hodně líbí je to, že jak bude fotka exponována vidím v EVF hledáčku už před vyfocením, stačí jen pootočit kolečkem korekce expozice a ne jako u zrcadlovky vyfotit, prohlídnout si na displeji a zkorigovat expozici a fotit znova. A to kdyby mi někdo řekl, že mi bude vyhovovat EVF hledáček, tak bych tomu nevěřil, vždy jsem preferoval jen ten zrcadlový. No a když má člověk rodinu a nosí ještě spoustu dalších věcí, jako třeba malého potomka na zádech, tak si nedokážu tahat ještě kilo zrcadlovky a kilo objektivů. A to mám zrcadlovky opravdu rád. Jen jsou pro mě méně praktické. Do menší brašny přes rameno, kam se jen tak tak vešla i malá D3100 + 18-105, dám bez problémů X-E1 + 18-55 + 50-230 a ještě zbyde místo na nějaké drobnosti.
Tak to je zajímavé, že každý fotíme trochu jinak. Jde o to co a jak fotíme, jak už psal Milan na začátku. Je to zajímavá debata o stylu focení. Nosím brýle a mám docela problém rychle vyhodnotit údaje v hledáčku. Proto je stavový display nutnost. S nastavením nemám problém a na manuál to trefím v drtivé většině hned včetně panoramatických fotek. Spíš prioritu clony musím někdy korigovat. Čím déle fotím, tak už jenom příjdu na kopec, podívám se, řeknu si hmm a to vypadá na "F11, ISO 100, čas 1/200", a už jenom fotím. Chce to zkušenosti. Už spíš jen ze zvyku mrknu pro kontrolu na nějakou fotku v panoramatu a to stejně na histogram. Vidět na místě tu fotku ani nemám potřebu.
Ale jinak jsem velkým příznivcem CSC. Kdybych měl rozpočet do 30000, tak bych určitě šel do CSC a ne jako tady většina do levnějších tzv. "level-entry" APS-C zrcadlovek.
No uvidíme v budoucnosti. Ta robustnost profi DSLR má i své výhody, podle mě se to líp drží a fotky v mém případě jsou ostřejší než u nějakého malého foťáku. Dobře vyvažuje těžké skla jako je 70-200 f/2.8 nebo jiné telezoomy.
Ale jinak jsem velkým příznivcem CSC. Kdybych měl rozpočet do 30000, tak bych určitě šel do CSC a ne jako tady většina do levnějších tzv. "level-entry" APS-C zrcadlovek.
No uvidíme v budoucnosti. Ta robustnost profi DSLR má i své výhody, podle mě se to líp drží a fotky v mém případě jsou ostřejší než u nějakého malého foťáku. Dobře vyvažuje těžké skla jako je 70-200 f/2.8 nebo jiné telezoomy.
[QUOTE=Dan7;37403]Nosím brýle a mám docela problém rychle vyhodnotit údaje v hledáčku. Proto je stavový display nutnost.[/QUOTE]
A to je další ukázka toho, že každý jsme jiný :-) Také nosím brýle a s hledáčky nemám vůbec problém s jednou výjimkou. S hledáčky v levém horním rohu. Ty mají tenký rámeček a ten se těsně dotýká horního rámečku brýlí. Stačí posunout fotoaparát o milimetr níže a fotoaparát "spadne" na sklo brýlí, což je otravné zejména u videa. Takže třeba já stavový displej vůbec nepotřebuju, ale potřebuju hledáček uprostřed s trochu širší očnicí.
A to je další ukázka toho, že každý jsme jiný :-) Také nosím brýle a s hledáčky nemám vůbec problém s jednou výjimkou. S hledáčky v levém horním rohu. Ty mají tenký rámeček a ten se těsně dotýká horního rámečku brýlí. Stačí posunout fotoaparát o milimetr níže a fotoaparát "spadne" na sklo brýlí, což je otravné zejména u videa. Takže třeba já stavový displej vůbec nepotřebuju, ale potřebuju hledáček uprostřed s trochu širší očnicí.
Otravná je taky ta guma na hledáčku. U všech foťáků stejné, párkrát se otřu a za chvilku mám popatlané sklo (vlastně plast) na brýlích :). Dá se to sundat, ale to si poškrábu plasty ... kdyby měl někdo nějaký nápad nebo řešení, tak sem s ním. No ono je vlastně řešení u CSC a to používám pořád, fotím přímo na display a stejně hledáček tam vlastně nepotřebuji. Proto by mně vyhovoval plně jako záložení foťák CSC bez hledáčku.
Tak já fotím nejčastěji na prioritu clony (baví mě otáčet si tím clonovým kroužkem:) a čas si nechávám dopočítat, pokud je dlouhý, zkoriguju ISO nebo případně ještě clonu. Pouze u pohybujících se objektů, nebo dětí, nastavím třeba čas anebo vyšší, ale ještě akceptovatelné ISO, abych se nemusel moc omezovat. Na plný manuál jsem nejčastěji fotil večerní nebo noční fotky. U tý DSLR jsem měl namysli to, že se mi třeba někdy stalo, že snímek byl přeexponovaný, to by se ještě dalo upravit, ale třeba přepaly v mracích už ne. Proto jsem měl potřebu snímek po vyfocení zkontrolovat na displeji, a případně to cvaknout znova, nebo si korekci do minusu nastavit trvale. V EVF hledáčku to většinou vidím hned, a aniž bych dal oko od hledáčku, tak si to rovnou upravím.
Co se týká té D5500 (to byl vlastně původní dotaz :), neměl jsem jí nikdy v ruce, ale podle mě by nemusela být špatná, zmizely přihlouplé scénické režimy, grip se zvětšil, senzor bude jistě kvalitní, ale nevím, jestli zmizely některé mezery v ovládání, jako třeba vypínající se samospoušt' - pokud fotím ze stativu, téměř nikdy ne pouze jeden snímek. Myslím, že pro mnoho lidí to bude úplně dostačující, nebo jako rodinný fot'ák, případně startovní zrcadlovka. Kdo už to myslí s fotografováním opravdu vážně, tak už bude zřejmě omezovat, ale tak to asi vývojáři chtěli.Některá tlačítka zbytečná a jiná chybějící.
No a k tomu objektivu 18-140 ještě asi nějaký pevný světelný, pro lepší ostrost a focení v interiérech i za špatného světla.
Co se týká té D5500 (to byl vlastně původní dotaz :), neměl jsem jí nikdy v ruce, ale podle mě by nemusela být špatná, zmizely přihlouplé scénické režimy, grip se zvětšil, senzor bude jistě kvalitní, ale nevím, jestli zmizely některé mezery v ovládání, jako třeba vypínající se samospoušt' - pokud fotím ze stativu, téměř nikdy ne pouze jeden snímek. Myslím, že pro mnoho lidí to bude úplně dostačující, nebo jako rodinný fot'ák, případně startovní zrcadlovka. Kdo už to myslí s fotografováním opravdu vážně, tak už bude zřejmě omezovat, ale tak to asi vývojáři chtěli.Některá tlačítka zbytečná a jiná chybějící.
No a k tomu objektivu 18-140 ještě asi nějaký pevný světelný, pro lepší ostrost a focení v interiérech i za špatného světla.