Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus OM-D EM10, Sony A6000 nebo něco jiného?

Sekel (20)|25.4.2016 00:06
Jde nějak zjistit u kterých objektivů bude v kombinaci s G7 ke zmíněnému "kopání" docházet? (nebo naopak nedocházet - cokoliv je krátší). Tahle informace mě fakt zaskočila a potřebuju ji nějak uchopit. Převrátilo mi to celý list priorit a momentálně se zdá, že každá jiná značka je na tom pro mě lépe. Olympus to má - jak píšeš - vyřešené, takže u OMD-10 sice přijdu o 4K video, ale možná i něco vyfotím, no a u A6000 přijdu navíc o možnost světelného zoomu, ale vyhraju APSC formát.
Týká se problém se závěrkou i kompaktů, například LX100?
Má Panasonic ještě nějakého kostlivce ve skříni, nebo už je to všechno?
Milan Šurkala (3381)|25.4.2016 18:39
No já nevím, Panasonic má sice velmi hlasité závěrky, ale problém s kopáním závěrky jsem nikdy moc nepozoroval. To byl problém zejména u prvních PENů, Sony A7R a low-endových zrcadlovek Nikon (jenže v téměř neznatelné míře to dělá skoro všechno). Jednoduše řečeno, čím více teleobjektiv, tím více problém. Dneska navíc většina fotoaparátů (včetně Panasoniců) už má elektronickou první závěrku, takže je po problému.
kolyy (1542)|25.4.2016 23:19
Milan Šurkala: pri Panasonicu má prvú lamelu elektronickú iba GM1/GM5/GF7. Ak si pri svojich testoch Panasonicov (napr.GX7) badateľné rozmazanie nespozoroval, tak to dáva určitú informáciu o tom, ako závažný problém to je. Každopádne je to dosť diskutovaná vec na fórach a v niektorých recenziách. Napríklad dpreview uvádza kopanie závierky ako prvé negatívum pri zhrnutí testu GX8. Sám Panasonic pred časom priniesol pre G7/GX8 update firmwaru, ktorý dáva možnosť automatickej aktivácie elektronickej závierky pri kritických časoch s citlivými objektívmi. A samozrejme, Panasonic tiež považoval za nutné vyvinúť pre GX80 úplne novú mechanickú závierku, pri ktorej ohlasuje zníženie vibrácii o 90%.

Sekel: Keďže nemám model s týmto problémom, viem poskytnúť iba približné info z druhej ruky. Čo som zaregistroval, objektív opakovane spomínaný ako citlivý na kopanie je 14-140 F3.5-5.6. Naopak, 12-35 F2.8 by mal byť odolnejší. Inak neviem, chcelo by si to nájsť v nejakých diskusiách.

Kostlivci? Ak tým myslíš niečo, čo nie je nijaké tajomstvo medzi užívateľmi, ale nedá sa to vyčítať z tabuliek a relatívne zriedka sa to spomína v recenziách, tak snáď každá značka má svojich. Aspoň mňa pár vecí ihneď napadá pri tých kde sa trochu orientujem. Pri Panasonicu je takou jasnou vecou spomínaný "shutter shock". Inak neviem, osobne by som asi pridal nekvalitné odšumovanie jpegov na vyššom ISO a zastaralú implementáciu auto ISO.

Na druhej strane, každá značka má aj silné stránky, ktoré sa zriedka zdôrazňujú. Pri Panasonicu je jedna taká vec autofokus za slabého svetla. Takže napríklad niekto chce doma fotiť dieťa a kúpi si A6000, lebo sa dočíta ako fantasticky ostrí. A potom zistí, že v interiéri to nie je nijaká sláva, lebo toto je práve ten kostlivec pri Sony, kým naopak sa nedozvie, že je to veľmi silná stránka pre Panasonic.
Sekel (20)|29.4.2016 01:19
O neochotě Sony A6000 ostřit za špatného světla jsem slyšel taky. Kdyby to mohl nějaký majitel tohoto přístroje okomentovat, budu rád. Jak kolyy správně říká, focení v interiéru je s dětma docela dost. Jinak co se A6000 týče, rozměrově by mi celkem seděla. S objektivem 16-50 je to celkem příruční věc. K tomu ještě Sony 50mm f/1,8 na portréty a dál by se vidělo.
Je pravdou, že ještě nedávno jsem lamentoval nad neexistencí světelného zoomu pro Sony. Jenže když nad tím přemýšlím, tak žádný objektiv, který k Panasonicu dostanu mi stejně nic lepšího než f/3,5 nepřinese, takže je pro mě osobně toto negativum vlastně dost hypotetické.
Jediný CSC systém, kde bych dostal rozumný světelný zoom je Fuji, kde mi moc nesedí velikost a váha (zejména objektivů) a kvalita videa.

kolyy:
Vydat GX8 s vibrující závěrkou a chtít za to od zájemců skoro 30k mi od Panasonicu přijde jako "velmi zajímavá" obchodní strategie... Výše jsi psal, že GX7 má první generaci stabilizace na chipu a GX80 bude mít třetí. Které přístroje obsahují druhou generaci?
kolyy (1542)|29.4.2016 02:26
Sekel: ostrenie si môžeš vyskúšať aj v predajni. Zvyčajne tam síce je podstatne viac svetla ako býva bežne v domácnosti, ale pre základnú predstavu je to veľmi užitočné.

Objektívy Fuji - nepovedal by som, že sú všeobecne veľké a ťažké. Fuji nemá malý skladací zoom ako je Sony 16-50 alebo Panasonic 12-32, ale XF18-55 je rovnako ťažký a pritom svetelnejší ako Sony 16-70/4 alebo Panasonic 12-35/2.8. XF18mm F2, XF27mm F2.8, XF35mm F1.4 alebo XF35mm F2 sú aj voči porovnateľnej konkurencii vyložene kompaktné. XF23mm F1.4 či XF56 F1.2 sa môžu zdať väčšie, ale čo porovnateľného má Sony a M4/3? Pritom opticky je to všetko na veľmi vysokej úrovni. Navyše sa šepká, že by mali prísť ďalšie kompaktné objektívy, XF23mm F2 je vraj otázkou blízkej budúcnosti.

Za stabilizáciou druhej generácie pri Panasonicu považujem GX8.
Dan7 (411)|29.4.2016 11:45
Sony A6000 mám od vánoc a zatím jsem ho za špatného světla moc neotestoval. Je fakt, že vyloženě v noci ve špatném světle jsem s tím problém měl. Zřejmě se to musí správně nastavit a pak by to mělo být lepší např. vypnout rozpoznávání obličeje, zkusit ostřit na bod, přisvětlovací lampa pomůže apod. To můj hlavní foťák Canon 6D proti Sony v ostření zrovna v noci naprosto exceluje.

Moje první objektivy k Sony byly zrovna klasicky v setu 16-50mm a 50mm 1.8 OSS. Ta 50mm se stala okamžitě mou oblíbenou, protože předčí mé předchozí zkušenosti s objektivy 50mm f1,8 od Nikonu a Canonu. Určitě pro APS-C pro portréty je 50mm 1,8 OSS výborná volba.
S tím Sony 16-50mm se určitě fotit dá, ale žádný zázrak ostrosti a kvality fotek to není. Ale za se tu cenu máte lehký přenosný objektiv vhodný na video. Já moc zrovna na klasická ohniska nefotím a tak mě to tak nevadí. Musí se trochu přiclonit a to hlavně na slabším 16mm ohnisku. Na 50mm už to s tím objektivem celkem jde.

Ukázky ze Sony 16-50mm OSS:
DSC01242s.jpg DSC01432-2s.jpg
Sekel (20)|29.4.2016 19:47
Dan7:
Teď mi ještě poraď, kde seženu A6000 v setu s 16-50mm a 50mm 1.8 OSS za 16 000Kč, jako ty :-)

Ještě ke 4K videu. Někde jsem četl, že jednotlivé framy se dají použít jako samostatné fotografie s dostatečnou kvalitou. Dá se tak údajně vybrat ten "nejvhodněší záběr". Teoreticky by 4K snímek při hustotě 300 dpi měl stačit i na kvalitní A4 fotografii (což budu tisknout opravdu zřídkakdy). Je tohle opravdu využitelná věc nebo to ve skutečnosti není tak růžové, jak by se mohlo zdát?
Milan Šurkala (3381)|29.4.2016 20:19
[QUOTE=Sekel;41977]Ještě ke 4K videu. Někde jsem četl, že jednotlivé framy se dají použít jako samostatné fotografie s dostatečnou kvalitou. Dá se tak údajně vybrat ten "nejvhodněší záběr". Teoreticky by 4K snímek při hustotě 300 dpi měl stačit i na kvalitní A4 fotografii (což budu tisknout opravdu zřídkakdy). Je tohle opravdu využitelná věc nebo to ve skutečnosti není tak růžové, jak by se mohlo zdát? [/QUOTE]

Stáhni si nějakou 4K videosekvenci a uvidíš, co z toho lze získat. V recenzích 4K Sony fotoaparátů jsou nějaké ukázkové videosekvence ke stažení, tak si to můžeš zkusit, zda ti to bude či nebude stačit. Např. zde https://www.digimanie.cz/recenze-sony-cyber-shot-rx10-ii-ve-jmenu-videa/6226/galerie/4k-videosekvence to máš už i vysekané ven z videa.
kolyy (1542)|29.4.2016 22:05
Vo videu sa typicky používajú dlhé časy, aby to neposôsobilo sekane a autofokus je ladený z dôrazom na plynulosť, nie maximálnu rýchlosť. Takže čokoľvek v pohybe bude často rozmazané. To vo videu nevadí, ale pre fotky asi dosť zásadne. Nie je samozrejme problém pri statických scénach, ale predpokladám, že účelom je nasnímať niečo dynamické a potom vybrať najlepší moment.

Takže ak chceš extrahovať fotky z videa, tak s tým treba dopredu počítať a prispôsobiť tomu nastavenia. Presne to robí pri Panasonicu režim 4K foto, kde je čas a autofokus nastavený pre účely fotenia, nie videa. Sony nič také pokiaľ viem nemá.

Ale aj tak sú tam ďalšie zásadné kompromisy - žiadny autofokus nie je schopný preostriť 25x za sekundu, elektronická závierka, video je komprimované, chýba raw.
Dan7 (411)|30.4.2016 12:20
[QUOTE=Sekel;41977]Dan7:
Teď mi ještě poraď, kde seženu A6000 v setu s 16-50mm a 50mm 1.8 OSS za 16 000Kč, jako ty :-)[/QUOTE]

No teď jsem se díval, že nikde :). To se teď moc nevyplatí jenom samotná A6000-16-50mm. Asi počkat na nějakou podobnou akci jako byly předvánoční akce. Třeba zlevní v nějakém výprodeji, když je teď hlavní kamera Sony A6300. Podobně dobře koupil i David Fuji se dvěma výbornými objektivy (18-55 a telezoomem).
Sekel (20)|2.5.2016 08:29
Jak je na tom CSC systém s odolností? Zvládne nějaké hrubší zacházení ala celodenní drncačka na kole apod.?
Předpokládám, že tělu se nemá moc co stát, ale co objektivy?
Vierzbowski007 (118)|2.5.2016 09:48
Co mě paměť neklame, tak jediný opravdu odolný CSC zařízený na drsné zacházení je E-M1 (a asi i nástupce E-M1 MarkII). Platí se za to vysokohorská přirážka :)
Já jsem s sebou brával běžně na výlety Oly E-M5 a přišel sem velmi rychle o očnici. Jinak zvládla kde co.
Komo (840)|3.5.2016 14:28
[QUOTE=Sekel;41988]Jak je na tom CSC systém s odolností? Zvládne nějaké hrubší zacházení ala celodenní drncačka na kole apod.?
Předpokládám, že tělu se nemá moc co stát, ale co objektivy?[/QUOTE]

Ja nosim fotak v brasni a brasnu prevesenu krizom cez plece. Jazda na bycykli potom nemoze uskodit. Ale futbal sa s tou brasnou asi nebude dat hrat. To by zrejme ani E M1 nezvladol.

---------- Doplněno v 14:28 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 14:24 ----------

[QUOTE=Vierzbowski007;41989]Co mě paměť neklame, tak jediný opravdu odolný CSC zařízený na drsné zacházení je E-M1 (a asi i nástupce E-M1 MarkII). Platí se za to vysokohorská přirážka :)
Já jsem s sebou brával běžně na výlety Oly E-M5 a přišel sem velmi rychle o očnici. Jinak zvládla kde co.[/QUOTE]

Co si mam predstavit pod pojmom drsne zaobchadzanie? Snad nie pritlkanie stanovych kolikov?
ka.mik1 (71)|3.5.2016 20:45
Já mám CSC Panasonic GX7 a nosím ho prakticky všude s sebou jako každý jiný kompakt. Dám k němu objektiv 14-42PZ, k tomu nasadím širokoúhlou předsádku s krytkou a to celé se mi vleze na kolo do ledvinky. 1x asi za 50-100 zapnutí se mi stává, že páčka na objektivu jakoby zamrzne a musím vypnout/zapnot fotoaparát, ale to nepřičítám hrubšímu zacházení, ale elektrické vazbě a sw. Stejně tak ho vozím v autě na horní polici nebo jako turista, kdy musí přestát časté vytahování z ledvinky a bez problémů a dokonce škrábanců. Tento Panasonic má navíc polohovací hledáček a i ten mne překvapil svou tuhostí, který se maximálně při vytahování pozvedne, a očnice drží dodnes jak nová.
Sekel (20)|3.5.2016 23:00
Hrubším zacházením jsem měl na mysli zejména otřesy různého stupně - třeba ten fotbal. Z odpovědí vidím, že o tělo se opravdu nemusím bát - a objektivům se pro jistotu všichni taktně vyhnuli ;-)
kolyy (1542)|4.5.2016 00:05
Úplne súhlasím, telo nie je nijak podstatné, dôležité je to, koľko vydržia objektívy. Velmi by som ocenil, ak by sa našiel niekto z profíkov, čo by sa podelil s dlhodobejšími skusenosťami s odolnosťou objektívov. V mojej amatérskej zostave totiž už dva javia známky decentrovania, aj ked som si istý, že pôvodne boli v poriadku. Na rozdiel od kompaktov je tu však určitá nádej, že sa s tým dá niečo robiť. Jeden objektív som poslal výrobcovi, som zvedavý ako to dopadne. Zatiaľ ale nebudem rozpisovať viac.
Vierzbowski007 (118)|4.5.2016 11:22
Co rozumím já pod pojmem odolnější foťák: 1) tělo je zhotoveno z hořčíkové slitiny, která je odolnější proti nárazu, jak plasty 2) tělo je utěsněné proti prachu 3) tělo je utěsněné proti vlhkosti

Zatloukání hřebíků tedy s odolným tělem jde provádět, ale mechanické části foťáku (především závěrka a u DSLR navíc i zrcátko), budou trpět.

Mimochodem si vzpomínám jak před mnoha lety občas upadávalo zrcátko u Canonu 5D MarkII. Na obranu je potřeba dodat, že šlo o foťák primárně do ateliéru.
Sekel (20)|19.5.2016 00:24
[QUOTE=kultus;37942]Nevymlouvej se ze tomu nerozumis, chystas se vyvalit ranec za priklad: telo + drahy objektiv, tak se ptej a neco si o tom pocti abys pak nelitoval.[/QUOTE]
Čím víc o tom čtu, tím víc inklinuji k radikálním řešením. Téměř bych řekl, že se fotoextremizuji, takže budu rád za každý rozumný protiargument.

[QUOTE=Sekel]Chci malý foťák a maximální kvalitu fotek bez kompromisů[/QUOTE]
Jde to? Určitě ano. Stačí k tomu 2 věci.
1) Malý fotoaparát na každodenní nošení.
2) Větší a těžší fotoaparát s kvalitním snímačem a pořádným objektivem, který zajistí kvalitu bez kompromisů.
Jakékoliv "meziřešení" musí dřív nebo později narazit.

[QUOTE=Sekel]Mít kompakt s objektivem 24-100mm, f/1.8 ekv. a vyfotím celý svět.[/QUOTE]
A nebyl bych sám. Takový setup by stačil většině fotoamatérů na 95% oblastí jejich zájmů. I proto si myslím, že se v blízké budoucnosti ničeho podobného nedočkáme. To by pak výrobci fotoaparátů přišli na buben. Nicméně se pomalu ale jistě blížíme, viz. graf v odkazu níže.
http://www.dpreview.com/files/p/articles/9166939407/images/Equiv_Ap.png

Osobně jsem velmi zvědavý na recenze tolik očekávaného Panasonicu GX80 a obecně jakéhokoliv m4/3 fotoaparátu, ale... ten formát mi prostě přijde děsně neperspektivní. Kategorie kompaktů "s velkými čipy" mu začíná dýchat na záda. Sony RX100, Canon GX7 .... takový Panasonic LX100 je vyloženě kanibal. Vždyť jen m4/3 objektiv, který se mu světelností jakž takž vyrovná stojí cca 27 000 Kč. A ve finále to nebude ani "kompaktní", ani "kvalita bez kompromisů".
Jasně, objektiv u LX100 se nedá vyměnit, ale pokud patřím mezi většinu, která rozsahem 24-100 "vyfotí celý svět", tak mě to asi ani nemusí mrzet.
Celkem jsem si brousil zuby na nástupce LX100. Říkal jsem si, že je to dva roky od uvedení, Panasonic u LX200 doplní dotykový display, blesk, o malinko zvětší zoom ... ale pak jsem si uvědomil, že když to udělá, tak zadupe m4/3 CSC segment do země.

Asi jsem si krátil čekání na GX80 špatnou literaturou, ale nějak mi přijde, že kdo chce jít směrem malého přístroje, tak si koupí kompakt se senzorem 1"+. Kdo chce jím směrem větší kvality půjde do APS-C nebo FF systému (Fuji, Sony). No a m4/3 systém, ač nabízí velmi zajímavé těla s velmi zajímavými funkcemi, zůstává tak nějak stranou.


PS:
Uznávám, že co se teleobjektivů týče, že m4/3 těžké konkurovat (v poměru cena/výkon). Také vůbec nezpochybňuju to, že člověk vlastnící m4/3 objektivy za X desítek tisíc si opět koupí m4/3 tělo. Spíš se jen snažím si ujasnit, proč by měl "nováček" do m4/3 vůbec jít. A přiznám se, že mi to moc nejde.
kolyy (1542)|19.5.2016 03:35
[QUOTE=Sekel;42110]Celkem jsem si brousil zuby na nástupce LX100. Říkal jsem si, že je to dva roky od uvedení, Panasonic u LX200 doplní dotykový display, blesk, o malinko zvětší zoom ... ale pak jsem si uvědomil, že když to udělá, tak zadupe m4/3 CSC segment do země.[/QUOTE]

Súhlasím, tiež mám dojem, že chýbajúce fičúry pri LX100 nie sú náhoda, ale zámer. Ak je to naozaj tak, nástupca to asi nevyrieši.

[QUOTE=Sekel;42110]Asi jsem si krátil čekání na GX80 špatnou literaturou, ale nějak mi přijde, že kdo chce jít směrem malého přístroje, tak si koupí kompakt se senzorem 1"+. Kdo chce jím směrem větší kvality půjde do APS-C nebo FF systému (Fuji, Sony). No a m4/3 systém, ač nabízí velmi zajímavé těla s velmi zajímavými funkcemi, zůstává tak nějak stranou. [/QUOTE]

Presne rovnaké myšlienky ma napadajú. Najväčší problém pre M4/3 do budúcnosti vidím v segmente 1" kompaktov. So zabudovaným objektívom a masovou výrobou bude takýto fotoaparát nutne menší, svetelnejší a lacnejší ako špecializovaný malosériový objektív pre M4/3. Stačí sa pozrieť na dnes v podstate mŕtvy Nikon 1. Kým F1.8-2.8 zoomový objektív s štandardným rozsahom je pri 1" kompaktoch bežná vec, tak užívatelia Nikonu 1 môžu o niečom takom iba snívať. Príde mi zrejmé, že sériou DL Nikon vlastne tento systém obetoval, lebo nie je konkurencieschopný.

M4/3 má väčší senzor, ale ten rozdiel je len 1EV. Je to dosť, aby systém prežil? Možno, ale potrebuje odlišnú stratégiu ako v časoch, keď aj prémiové kompakty mali 1/1.7" snímače. Nutne potrebuje lacné svetelné zoomy, najlepšie ako seťáky. Keď nie F2.8, tak aspoň F2.8-4. To by situáciu zrovnalo s 1" kompaktmi aj APS-C seťákmi.

Ďalšia vec je autofokus - Olympus aj Panasonic sa musia prebrať a uvedomiť si, že s kontrastným ostrením, hociako špičkovým, proste neprežijú. Keď všetky relevantné APS-C systémy majú fázové ostrenie a Nikon DL ho bude mať tiež, tak inej cesty niet. Navyše si myslím, že autofokus pre video bude jedným z veľkých pokrokov ďalších rokov a pokiaľ s tým M4/3 výrobcovia neprídu, tak ich prístroje pre video budú nepredajné. Najmä Panasonicu to môže veľmi ublížiť.

Jednu veľkú principiálnu výhodu pre M4/3 vidím, a to je zrelá stabilizácia v tele. Nevyzerá to tak, že by APS-C systémy (mimo okrajového Pentaxu a Sony A) v dohľadnej dobe s niečim podobným prišli. Fuji sa už vyjadrilo, že stabilizácia nie je pre ich systém možná bez kompromisov na kvalite. Sony si ju zrejme nechá pre FF, ale aj tam je to zrejme otázka veľkých kompromisov na cene, kvalite a rozmeroch. Dá so to chápať takto - ak chcem relatívne rozumné celkové rozmery aparátu, tak mám na výber buď väčší senzor, ale pevný alebo o trochu menší, ale stabilizovaný. GX80 je možno lastovičkou toho, že to môže byť veľké lákadlo aj pre video.

Súčasná okamžitá výhoda pre M4/3 je zrejme len v tom, že ten systém je proste zrelší a ponúka kompletnejšie možnosti ako APS-C bezzrkadlovky aj 1" kompakty. To však časom asi pominie.
Kabe (442)|19.5.2016 08:42
[QUOTE=kolyy;41997]Sekel: k tomu odkazu - mne príde, že ten človek radí bez hlbšej skúsenosti s tými foťákmi. Jeho recenzie sú vyložene povrchné.[/QUOTE]
Jsem totalní laik, ale vidím to podobně. Když jsem se začal o výběr fotoaparátu zajímat, jeho texty na mne působily dobře, ale čase dojem klesal.
Když jsem si od něj po čase přečetl vyjádření, že:
" A rozhodně bych tedy nepovažoval možnost mikroadjustace za nějaké zásadní plus, i ty „levnější“ foťáky prostě ostří dobře – ale mohou se mýlit, to je jasné… JR" ...tak prostě :)....
prostě i ty levnější foťáky ostří dobře, co furt lidi chcete?? :)))
Hanse (206)|19.5.2016 09:52
2Sekel: pro amatéry (když pominu ostatní), kteří to myslí s fotografováním aspoň trochu vážné a nechtějí fotit na automat, může mít m4/3 jednu zásadní výhodu a to mnohem propracovanější ovládání - na výletní focení na prioritu clony není problém nastavit clonu, ISO a případně korekci expozice rychle bez lezení do menu a dokonce bez toho, abych musel dávat oko z hledáčku. Mám Olympus E-M10, ano jsou tu kompromisy, ale za kompakt bych opravdu neměnil, ale je pravda, že mám jedno tělo. Jestli chceš dvě těla, kvalitu bez kompromisů jak jí popisuješ a budeš pořizovat fullframe a kompakt jako záložní, pak to dává smysl.
pas!k (173)|19.5.2016 11:55
Ja vidim hlavni problem v tom .. ze lide venuji neadekvatni usili vyberu stroje .. a pak si neudelaji ani cas s tim fotit .. Chapu .. ze fotak je nastroj ktery v nekterych situacich usnadni praci .. ale porad je to o tom .. ze kdyz budu umet fotit .. chapat zakladni principy udelam lepsi fotku s cimkoli .. Kdysi jsem to samozrejme mel podobne .. a novej fotak bral jako spasu ktera me to vsechno nauci .. nic takoveho se konat nebude. Misto tydnu procitani fora kde vam stejne kazdej den poradi nekdo neco jineho si najdete nekoho koho foceni bavi .. a chodte s nim fotit .. to vam da daleko vic nez tohle.

K tem objektivum .. delim lidi na dva typy .. ti kteri se o veci staraji a ti co na to kaslou. Mam kamarada ktery rozmlati cokoli .. koupil si novou plastovou padesatku ve stejne dobe jako ja jetou z bazaru .. a ta moje do ndes slouzi dalsimu majiteli kteremu jsem ho prodal .. a ta jeho prezila 3 mesice. Kazdy objektiv je na tom s konstrukci jinak .. heavy duty skla vydrzi hodne .. ale rozhodne bych se k nim stejne choval slusne (taky ale stoji nasobky ceny beznych skel). Moje nejstarsi sklo ma 6 let .. ma za sebou serizeni v awh a vymenu stabilizace ale jinak mu nic neni .. par zrnek prachu a bezne opotrebeni .. nevidim duvod ho menit .. Pokazde kdyz dojdu z nejakeho foceni venku mam ritual .. ze nez objektivy umistim do futralu profouknu je balonkem z obou stran to uplne staci .. pokud na nem nejsou viditelne kapky od deste .. piva nebo jinejch veci .. dle toho co clovek foti :) tak na skla se snazim moc nehrabat .. na nekterych mam uv na nekterych ne .. je to proste o pristupu .. nejde o cenu jde o pristup .. normalni clopvek se podle me snazi chovat rozumne k veci za 1000 stejne jako k veci za 50 000.
Bukovec (132)|19.5.2016 23:10
Ty jo... jedna z diskuzí, která má fakt smysl a tazatel díky ní pochopil problematiku... JE TO TAM!

Teď k věci... Mám sice úplně odlišný problém, ale v důsledku uvažuji podobné řešení:

Student, malé příjmy, spoustu inovací, které by člověk rád pořídil, a každý litr se počítá... Fotím hodně často, vyhrál jsem už i místní soutěž, a to všechno bohužel pouze Nikonem p330... Chtělo by to upgrade, dohromady bych dal tak 20 000 a uvažuji mezi bazarovým setem(D90 + 50Mmm/1,4 + 100mm/2,8 + externí blesk) jenže už je to postarší... velkou část mého portfolia tvoří akční fotografie a fotky z cest - chvíli jsem měl sony alphu xxxx a na tom krku to je znát - a člověk si tedy říká, jestli nejít do levné jednorázovky, která bude v některých situacích lepší - architektura, video; než do nějakého základního setu, který člověk kvůli financím stejně nerozšíří.

Asi nakonec půjdu opravdu do LX100 nebo nového Nikonu DL 24-85...
Vierzbowski007 (118)|20.5.2016 15:20
Ještě bych zvážil posečkat na GX85 - stejně velká jak LX100, ale měla by poskytnout ještě lepší výkon. Za 19k i se základním objektivem mi to přijde celkem cool.
Limda (2)|3.2.2017 19:47
Zdravím, chtěla bych se prosím zeptat. Jak tohle dilema dopadlo?

Řeším teď úplně to samé. Pocitově se pořád víc přikláním k Sony, ale u Olympusu mě je tak nějak sympatičtější ten přístup ke svým uživatelům a nepřeberný výběr objektivů, což právě Sony postrádá.

Přečetla jsem snad všechno, co o těchhle dvou fotoaparátech jde najít a pořád mě nenapadá jasná odpověď.

Takže kdyby měl někdo ještě nějaké nové poznatky, budu jen ráda. Díky moc.
Sakini (1174)|3.2.2017 21:25
Situace se víceméně pořád nezměnila - Sony ti poskytne výkonnější tělo, m4/3 vyzrálejší systém a znatelně lepší výběr objektivů (což je při srovnání se Sony opravdu cítit). A m4/3 píšu proto, že spíš než Olympus je momentálně co se těl týče zajímavější Panasonic, určitě v nižších třídách. Technologie zase trochu poskočila, výrobci m4/3 uvádějí nové funkce a Sony zvyšuje výkon, ovšem pořád je to hlavně o tom co všechno potřebuješ, jaké objektivy, a kolik můžeš pustit. Právě při tomhle výběru mezi značkami jsou rozdíly dost velké, a snad i důležitější než tělo nebo senzor je to okolo, optika na prvním místě.
Limda (2)|3.2.2017 22:28
Je to holt dilema které za mě asi nikdo nevymyslí.

Což o to, specifikace obou fotoaparátů mám nastudované od A do Z. EM10 jsem si před rokem půjčila a došla jsem k závěru, že mi to nestačí. Přeci jen jsem si už prošla i obdobím se zrcadlovkami a z pohodlnosti jsem se uchýlila zpět k výkonějšímu kompaktu. A6000 jsem měla půjčenou před pár dny a byla jsem celkem spokojená. Bohužel ta nabídka objektivů mě docela drtí, protože se seťákem se spokojit určitě nechci. A taky mi dost chybí vestavěný stabilizátor, protože mi to tu nabídku objektivů ještě zužuje. Často fotím v noci, ale bez stativu. A z těchhle důvodů jsem vlastně začala uvažovat znovu o Olympusu s tím, že kdybych si k tomu dokoupila lepší sklo, než to v základu, co jsem měla půjčené, byl by ten výstup snad lepší. Přemýšlela jsem i o tom Panasonicu, konkrétně G7 a GX7, ale i tam mi chybí stabilizátor a když připočtu těžší tělo a ten horší snímač, tak se mi do toho taky úplně nechce.

Je to zvláštní situace, kdy nějak na trhu nemůžu najít to, s čím bych se spokojila úplně nejraději. A to bohužel ani v novějších modelech fotoaparátů. Každopádně za jakýkoli poznatek budu jenom ráda.

Chápu, že nejideálnější by bylo vrátit se k zrcadlovkám, ironicky i cenově výhodnější, ale fotím hlavně při cestování, kdy je pro mě ta váha, skladnost a pohodlí celkem zásadní.
Sakini (1174)|3.2.2017 23:04
[QUOTE=Limda;44513]Je to zvláštní situace, kdy nějak na trhu nemůžu najít to, s čím bych se spokojila úplně nejraději. A to bohužel ani v novějších modelech fotoaparátů.[/QUOTE] To je poměrně typická situace, takhle to dneska cítí skoro každý kdo shání foťák co by mu nejlíp vyhověl. Trh se mění a přizpůsobuje celkovému poklesu zájmu, menší výrobci se soustředí na vyšší lukrativnější modely, a nabídka se nenápadně smrskává.
[QUOTE=Limda;44513]G7 a GX7, ale i tam mi chybí stabilizátor[/QUOTE] A na GX80 a G80 jsi se už dívala? Lepší senzor, stabilizace v těle spolupracující s tou v objektivu, takže výborný účinek. Jsem dlouhodobý uživatel Fujifilmu, ale kdybych měl vybrat jinou značku CSC dnes bych vybral Panasonic, mají působivé výsledky. GX80 s 12-32 je jako dělaný na cestování, je to opticky nadstandartní superskladný seťák. Doporučuji místní recenze.
[QUOTE=Limda;44513]kdybych si k tomu dokoupila lepší sklo, než to v základu, co jsem měla půjčené, byl by ten výstup snad lepší[/QUOTE] Lepší objektiv než seťák opravdu udělá na menších senzorech výrazný rozdíl, může pak dohnat i běžné APS-C senzory.
[QUOTE=Limda;44513]nejideálnější by bylo vrátit se k zrcadlovkám, ironicky i cenově výhodnější[/QUOTE] To by záleželo na modelu, cenově by to asi bylo levnější ale CSC už se cenově taky uklidnily a není tam tak výrazný rozdíl jako dva tři roky zpátky.
milan.44 (29)|4.2.2017 10:30
Zdravím, já asi dostanu za uši ☺ , ale co takový Fujifilm X-T20+Fujifilm XF 18-55mm f/2,8-4,0 R LM OIS . Jinak mi připadá, že zde na DIGIMANII je slovo Fujifilm asi nějaké tabu nebo sprosté slovo, protože snad ze "všech" přístrojů se těší nejmenšímu zájmu.
Sakini (1174)|4.2.2017 11:33
Tak vážné to snad nebude, ale Fujifilm z několika příčin málokoho napadne, většinou ho navrhne nějaký uživatel. Je už rozšířenější než tři roky zpátky, ale pořád platí za vzácnost pro majetné, navíc má stále stigma určitých nedostatků které už jsou dávno minulostí. Sám si netroufám moc doporučovat, protože stačí pohled na ceny objektivů a dostavuje se děs - poměrně neopodstatněný, ale těžko se vysvětluje že jiné značky mají ceny odpovídajících objektivů stejné nebo i vyšší, a kvality systému jsou ceně odpovídající. X-T20 za rozumnou cenu poskytuje už opravdu hodně v kompaktním těle, na cestování jako dělaném. Enormní ISO výkon srovnatelný s FF, velice schopný AF včetně výkonného sledování cílů, velmi kvalitní video, intuitivní ovládání, brilantní optika. Jen to už asi člověk musí myslet vážně a oddat se tomu, není to málo peněz, ovšem bazarově se toho dá sehnat spousta za zlomek původní ceny. K dvacítce bych na cestování doplnil 18-135, a většině fotografů-turistů nemá co chybět. Nemyslím si že by tady za zmínku o Fujifilmu byl někdo zastřelen u zdi, ale často chybí praktické zkušenosti.
milan.44 (29)|4.2.2017 11:58
Zdravím a velmi děkuji za rozbor.
Kikiris Kakabus (61)|4.2.2017 12:13
Já třeba mám Fuji X100s a mám ji hlavně k vůli pevnému ohnisku, které mi vyhovuje na skoro všechny mé fotoaktivity. Cena je vysoká,
ale vysoká je i kvalita přístroje, optiky i výstupu...
Kabe (442)|4.2.2017 13:34
[QUOTE=Sakini;44514]To je poměrně typická situace, takhle to dneska cítí skoro každý kdo shání foťák co by mu nejlíp vyhověl. Trh se mění a přizpůsobuje celkovému poklesu zájmu, menší výrobci se soustředí na vyšší lukrativnější modely, a nabídka se nenápadně smrskává.[/QUOTE]
Já si teda myslím, že nabídka je pro naprostou většinu uživatelů obrovská. Jen to prostě stojí peníze, pokud to má být hodně kvalitní. Což ostatně hezky popisuješ i na svém rozboru k tomu nápadu s Fuji.
Takže asi nejlépe určit si rozpočet a cíl, co do budoucna ještě chci a podle toho se rozhodnout.
Kikiris Kakabus (61)|4.2.2017 14:10
Souhlasím s Kabem, také si myslím, že nabídka na trhu s fotoaparáty je více než dostatečná. Je to jen o tom, co od techniky očekávám,
a kolik si můžu dovolit investovat...
Když si budu např. chtít pořídit nový středoformát, tak přece nemůžu očekávat, že si ho pořídím, za méně než 200.000kč.
Sakini (1174)|4.2.2017 14:15
S dostatečným rozpočtem je nabídka naprosto vynikající, každý systém trochu jiný a současné novinky nabízejí dosud nevídané možnosti (nejnovější top bezzrcadlovky masivně zastiňují co do funkcí veškeré zrcadlovky). Olympus E-M1 II podle testů se svou duální stabilizací umožňuje při použití 12-100/4 běžně držet z ruky 5-10 vteřin, to je masakrózní. Jediným omezením tak dnes je jen ten finanční limit, a obzvlášť když máš určitou úroveň vybavení díky rozpočtu kterým disponuješ, lehce zapomeneš při posuzování potřeb druhých že velmi často nemají tvé možnosti. Proto se, pokud není přesně daný rozpočet, snažím vycházet z limitu dvaceti tisíc. To je částka, kterou z mé zkušenosti lidi obvykle považují už za drahý foťák.
Počítal jsem si tak ze srandy, na kolik by vyšla sestava E-M1 II s objektivy typů na které jsem zvyklý a používám, a dostal jsem se na 258 tisíc. Pokud někdo má takový rozpočet, může si určit maximální cíl a splnit ho jednoduše tak že koupí co potřebuje. Splnit si svůj cíl s desetinovým rozpočtem, to už může být náročnější a vyžaduje to někdy hodně přemýšlení. Přece jen ten systém s tebou pak jde. Potom je to rozhodování náročnější.
U Fuji aspoň není problém s výběrem objektivů, veskrze už jsou na všechna témata, s pokrytými ohnisky od 10 do 800 mm na APS-C, všechny nativní objektivy jsou nadstandardně kvalitní až skvělé, a dost už je jich i dostupných.
Kikiris Kakabus (61)|4.2.2017 15:35
Přesně jsi to popsal Sakini, pokud někdo má neomezené finanční prostředky, tak vlastně nic moc nemusí řešit. Prostě koupí, to co si myslí, že je nejlepší,
nebo co mu někdo nakuká, že je nejlepší. U těch méně movitých, je to víceméně o kompromisech. Např. rád bych nějaké dobré bezzrcátko s hledáčkem,
ale je dražší o několik tisícovek, než podobný model bez hledáčku...No a co s tím, koupit bez, a pak být naštvaný, že ho nemám, nebo počkat až našetřím.
No ale já chci fotit hned, vzít tedy na splátky a už tak drahý přístroj přeplatit? A co včíl s tím? Já se pak nedivím, že se zde stále dokola opakují dotazy typu
poraďte co, kde a bude to dobré, jak to fotí, jak je ostrý a kvalitní ten, nebo onen objektiv atd. Chápu, že pro někoho je 20 tisíc korun velká částka, a tak za
ní chtějí to nej. Ale tak to prostě nefunguje a tak to není. Je to o kompromisech a o zvážení, co za tu svoji limitní částku můžu mít...
Mě třeba na mé X100s trochu schází výklopný displej, který bych mohl někdy využít při pouličním focení. Ale ne zas tak moc, abych si kvůli tomu nepořídil
jinak skvělý aparát, nejen na tuto disciplínu. Takže kompromis :-)