Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Kam se posunout ze Samsungu nx11? -> Fuji?

t0ncek (35)|18.1.2016 20:07
Jo, pomocí shadows a Highlights sliderů řeším 90% problémů s dynamickým rozsahem i teď a i z mého stařičkého Samsungu se toho dá dost zachránit, čili pokud to tady bude ještě lepší, tak paráda.

Dneska jsem měl chvilku času, tak jsem skočil v rychlosti jen omrknout tu X-T10. První dojem je pozitivní. Do ruky mi padne tak akorát. Grip by sice mohl být trošku větší, ale drží se celkem pohodlně ještě když si člověk foťák přidrží druhou rukou za objektiv. Váha mi přišla velice příjemná, pocitově jsem čekal, že bude těžší (nasazený byl XC 16-50). Co mě překvapilo bylo malé tlačítko spouště, které je ještě jakoby vystouplé oproti zbytku těla. Jsem zvyklý na opak - větší tlačíko, které je zároveň s povrchem těla a člověk ho mačká jakoby dovnitř. Ale myslím si, že tohle je jen zvyk. Otočné rollery pro čas a kompenzaci expozice šly celkem ztuha, což je asi spíš výhoda, že si s tím člověk náhodou nepootočí. Fuji jsem viděl poprvé, takže z menu jsem byl spíše zmatený. Překvapilo mě, že pro nastavení ISO musel člověk do menu, ale předpokládám, že nebude problém si to naprogramovat pro nějaké tlačítko, případně roller na zadní straně. Ten sloužil pro ovládání clony, jelikož ten XC objektiv nemá ovládání clony na objektivu. Opět jsem si myslel, že to mají všechny Fuji objektivy.

Příjemně mě překvapil hledáček, kde jsem viděl opravdu velký rozdíl oproti tomu co mám nyní. V prodejně nebylo nic moc světlo a foťák ostřil celkem rychle. Co se týče hledáčku/displeje předpokládám, že je možné si zobrazit mřížku, že jo?

Taky jsem byl zmatený z voliče jednotlivých režimů. Jsem zvyklý na klasiku: S, A, M, P, automat. Tady jsem identifikoval pouze režim S, kde jsem pochopil, že režimu A docílím nastavením A na rolleru pro čas. :) Může mi někdo osvětlit co znamenají ostatní režimy? A další otázka se týká rolleru na přední straně foťáku. K čemu ten slouží? Všiml jsem si ho až teď na nějaké fotce. :)

Kdybych to shrnul, tak za těch 5 minut co jsem měl možnost si to rychle vyzkoušet si myslím že mě foťák zaujal a dokážu si představit, že bychom se skamarádili :-) Jen škoda, že tam neměli stříbrnou verzi, kterou bych preferoval, abych se na ni mrkl v reálu. V rychlosti jsem zkusil vzít do ruky ještě vedle ležícího Olyho (E-M 10 Mark II) a na první dotek mi víc sedl ten Fuji. Tady ten Oly byl o něco užší a už jsem neměl takovou jistotu v úchopu. Ale nevyvozoval bych z toho žádné závěry, byl to jen prvotní pocit :)
kolyy (1542)|18.1.2016 21:44
Je to tak, nie všetky objektívy majú clonový krúžok, nemajú ho XC objektívy a pancake XF27. Potom sa ovláda clona zadným rollerom. Zadný roller má pri X-T10 aj tlačítko, môžeš ho zatlačiť dovnútra. Ak sa nemýlim, malo by byť programovateľné, tam by som si asi osobne nastavil ISO.

Režimy - to je jednoduché:
P = clona aj čas v režime A (auto)
A = čas v A, clona na nejakej konkrétnej hodnote
S = clona na A, čas na nejakej konkrétnej hodnote
M = clona aj čas na nejakej konkrétnej hodnote

Ja osobne pri Fuji používam takmer výhradne A, keď nastavujem clonu a čas určujem nastavením minimálnej závierky pre Auto ISO.
Sakini (1174)|18.1.2016 22:23
Tak zrovna žádný vhodný vzorek, nic nebylo tahané dostatečně "z paty". Ale už malá X20 s 2/3 senzorem uměla dost dobře zachraňovat, natož APS-C modely.
To ovládání je na menší zvykání, ale vlastně je docela přirozené, a je tam spousta nastavitelných tlačítek takže do menu se až tak moc nemusí, ostatně i quick menu je konfigurovatelné. A mřížku si samozřejmě můžeš zapnout. Přední roller je na ovládání času, pokud jsi v nějakém odpovídajícím módu, taky ovládá program shift v P a posunuje fotky při prohlížení, navíc zmáčknutím je to další funkční tlačítko (stejně jako u zadního rolleru).

A k těm režimům - to kolečko vlevo nejsou režimy, ale režimy snímání. S jako single, CL pomalá série, CH rychlá série, pak je tam ještě panorama, multiexpozice, bracketingy a Adv. jsou dvě pozice pro pokročilé filtry. Důležité je časové kolečko, jeho nastavením na A jsi v prioritě clony, pokud nastavíš na A i objektiv pak jsi v režimu P. Pokud nastavuješ ručně oba parametry, jsi v manuálu. Může se to zdát trošku hůř zapamatovatelné, ale vlastně je to dost jednoduché. V tomhle je jednodušší 18-55, která má vlastní přepínač na auto clonu, u 16-50 se to musí ovládat zadním rollerem.
9697428274_aa2deeafbf_k.jpg
Komo (840)|18.1.2016 22:58
Su to kokotiny. Na vsetko sa da zvyknut. podstatne je,aky fotak podava obrazovy vykon,rychlost ostrenia atd.....
t0ncek (35)|19.1.2016 20:52
Díky za osvětu. Když nad tím nyní přemýšlím, tak to zní celkem srozumitelně, jen si to chce trošku zažít. Určitě na všechno se dá zvyknout. V případě, že mám objektiv s clonovým kroužkem tak ten zadní roller nastavuje co? Umím si tam taky představit nastavení ISO, jelikož zmáčknutí by mělo být programovatelné, takže proč ne.

Jaký je rozdíl mezi pomalou sérií (CL) a rychlou sérií (CH)? Počet snímků za sekundu? Jinak co takhle GPS údaje k fotkám? Foťák asi GPS nemá, nevím jestli se dá dokoupit nějaký externí modul, ale co mě spíš zajímá je, jestli se nedá nějak propojit s mobilem, který by polohu právě zaznamenával.
Sakini (1174)|19.1.2016 21:51
Zadní roller v takovém případě pořád ještě ovládá třeba velikost ostřícího bodu, nastavují se v něm hodnoty v quick menu, těch možností je víc. Sedm tlačítek je programovatelných, místa dost. GPS modul neexistuje, ale jde použít jejich Camera Remote v mobilu k posílání polohy pro snímky pořízené foťákem. CH je osm snímků za sekundu, CL tři - vzhledem k menší vyrovnávací paměti rychlá palba je velice krátká.
kolyy (1542)|19.1.2016 22:44
CL by malo mať aj živý náhľad, kým pri CH sa zobrazuje iba sekvencia vyfotených snímkov. Pre mňa zásadný rozdiel.
t0ncek (35)|21.1.2016 10:21
Omlouvám se za neustále otázky, ale pořád mi to v hlavě šrotuje :) Co nejvyšší použitelné ISO? Co jsem projel Flickr, tak ISO3200 mělo ještě ucházející výstup. Na foto s vyšším ISO jsem zatím na flickru nenarazil, ale podle výstupu 3200 by i 6400 mohlo být minimálně pro nějaké momentky ok.

Jinak stále přemýšlím, jestli to je nejlepší volba, nebo jsem schopen někde dostat srovnatelné věci, výstup za nižší peníze, případně srovnatelné peníze, ale širšími možnostmi. Ale přijde mi to vždycky něco za něco. Když projíždím fuji fotky na flickru, tak je to prostě paráda. Krok špatným směrem to asi nebude, ale ten šotek tam prostě je :)
Sakini (1174)|21.1.2016 10:37
[QUOTE=t0ncek;41017]Jinak stále přemýšlím, jestli to je nejlepší volba, nebo jsem schopen někde dostat srovnatelné věci, výstup za nižší peníze, případně srovnatelné peníze, ale širšími možnostmi. Ale přijde mi to vždycky něco za něco. Když projíždím fuji fotky na flickru, tak je to prostě paráda. Krok špatným směrem to asi nebude, ale ten šotek tam prostě je [/QUOTE] To už je jen a jen na tobě, s tím ti nikdo neporadí. 6400 není třeba se obávat, záleží pak už jen na postprocesu, co s tím dokážeš udělat. Viz níže.
22513218201_d9a2205426_k.jpg
Dan7 (411)|21.1.2016 10:44
To se podle vlastních zkušeností těžko určuje. Záleží na konkrétní fotce - co zrovna vyfotíš. Jedna fotka vypadá třeba blbě už na ISO 800 a druhá výborně na ISO 6400. Fuji bych se u ISO nebál. Proti Samsungu NX11 to bude paráda. Tam už vypadá blbě často ISO 800.
Lepší výstup ovlivňuje řada faktorů počínaje samotným fotografem :). Zase tak bych to neřešil.
rousini (738)|21.1.2016 11:14
Hodně záleží, co a kde budeš fotit. Někdo o vysoké ISO zavadí jen příležitostně a je pro něj mnohem zásadnější opačný konec řetězce (objektiv).
Fujinky se mi docela líbí i když raději techno retro než jen retro a pokud bych na ně měl přejít, měl bych obavu z ceny skel v případě posunu od seťáku někam dál. A ta touha zkoušet je...
Osobně bych se prvně soustředil na must have skla a postupně upgradoval bazarová těla.
kolyy (1542)|21.1.2016 11:25
Je to individuálne, ale pre mňa je maximum ISO6400, aj v jpegu, a to mám Bayer verziu senzoru. X-Trans by mal byť ešte o chlp lepší.

Pochybnosti - ak vieš po anglicky, na dpreview je teraz interview s manažérmi Fuji. Je to ohľadom predstavenia nových modelov X-Pro2 a X70, ale je z toho pekne vidieť akú má Fuji filozofiu a na čo dáva dôraz. Môžeš si prípadne vyhľadať aj staršie rozhovory, kde je vidieť konzistenciu v názoroch a ako plnia to, čo pred pár rokmi sľubovali. Fuji je v tejto branži bezprecedentne otvorené, jedine Sigma má podobne otvorený prístup. Obrovsky načúvajú odozve od zákazníkov a skutočne na základe toho naprávajú slabiny svojho systému.

Fuji dáva jasnú prioritu obrazovej kvalite. Možno to znie triviálne, ale je vidieť, že vo všetkých oblastiach sa snažia veci nezanedbať a urobiť čosi naviac. Od senzoru, cez objektívy až po spracovanie obrazu. Nemajú nijaký zázračný recept, ale dokopy to dáva skutočný rozdiel vo výstupe. Pre porovnanie, Sony sa snaží stavať na technologickej inovácii, využiť to, že produkujú vlastné senzory a dať do svojich produktov najpokročilejšie veci. Ich foťáky sú typicky prelomové, ale v detailoch to často škrípe. Dlhodobou slabinou sú napríklad práve objektívy a kvalita spracovania obrazu. Takže kým Sony produkuje špičkové foťáky, Fuji buduje ucelený fotografický systém. Je dobré si rozmyslieť, čo je pre koho podstatnejšie.

Fuji má vážne medzery, o ktorých jednoznačne vie a pracuje na nich - najmä video a autofokus. Ak by si hľadal niečo na video, niečo na šport alebo niečo s čo najmenšími rozmermi, tak X-T10 by nebola najlepšia voľba. Ak chceš niečo s kvalitným výstupom pre krajinky, architektúru, rodinné fotky, portréty a slabé svetlo, s premyslenou ergonómiou a pritom slušným autofokusom, X-T10 je parádna voľba.

Inak v tom rozhovore bolo povedané, že Fuji chápe potrebu kompaktnejších objektívoch typu XF35mm F2. Takže je dosť možné, že ďalšie lacnejšie objektívy sú na ceste.
t0ncek (35)|21.1.2016 12:07
[QUOTE=Dan7;41019]Lepší výstup ovlivňuje řada faktorů počínaje samotným fotografem[/QUOTE]

Pravda :-) Sebelepší foťák za mně lepší fotku neudělá :) Ale nemám žádné profi ambice, hlavně aby mně to bavilo a fotky se líbily. Je to tak, čím víc o tom budu přemýšlet, tím víc se do toho zamotám :D

[QUOTE=kolyy;41022] Ak chceš niečo s kvalitným výstupom pre krajinky, architektúru, rodinné fotky, portréty a slabé svetlo, s premyslenou ergonómiou a pritom slušným autofokusom, X-T10 je parádna voľba.[/QUOTE]

Ano, to je přesně to co hledám!
t0ncek (35)|8.2.2016 07:59
No tak aktuální akce u Fujifilmu se mi moc netrefila do požadavků :( https://www.digimanie.cz/slevy-u-fujifilmu-na-x-t1-x-t10-a-50-140mm-objektiv/6432

Ale uvidíme, nikam nespěchám. Třeba přijde něco dalšího :)
Sakini (1174)|8.2.2016 08:20
To přijde, mají akce prakticky neustále, jednou na top zboží a podruhé zase na dostupnější sety. Mimochodem, X-E2 už dostala nový firmware a na 99% umí to co X-T10, je to opravdu jiný foťák a přitom se na bazaru Paladixu prodává už od deseti tisíc (a bývají prakticky vždy ve vzorném stavu). Dá se teď pořídit slušná výbava za pěkné peníze, 16-50 je za čtyři tisíce (a to jsou obvykle úplně nové kusy ze setů), 27/2.8 za šest i míň, i 18-55 tam vidím pod devět tisíc.
t0ncek (35)|8.2.2016 09:42
No super! Koukal jsem na ten palladix a opravdu celkem široká nabídka objektivů za přijatelné peníze. Nebyl by to následně takový problém rozšířit si systém.
t0ncek (35)|19.3.2016 15:40
Po nějaké době se vracím k tématu :) Současná cashback akce fujifilmu mi přijde velice lákavá a i díky ní jsem na 90% rozhodnutý jít do kombinace X-T10 + XF18-55.

Ale stále mám jedno dilema. Díky většímu nákupu a individuálnímu přístupu prodejce můžu k tomuto setu mít ještě XF35mm/2,0 za cenu cca 6000 Kč. Upřímně už se mi nic navíc investovat nechce, jelikož už tělo se základním seťákem je pro mě značná investice, ale možnost ušetřit cca 5000 Kč na tomhle objektivu mě láká, navíc je to ohnisko o kterém jsem uvažoval.

Na jednu stranu si říkám, že už ten základní seťák bude dostatečně kvalitní a bude to pro mě "nová hračka", takže nějaký čas potrvá než se s ním sehraju a taky kvalitativně by to mělo být ok. Takže si myslím, že pevné sklo hned do začátku nebude potřeba a není nutné investovat dalších 6000 Kč, abych ho pak vytáhl jen párkrát. Čili mi přijde rozumnější se nejdřív seznámit s novým systémem, poznat kde mě tlačí bota a časem sklo dokoupit ať už bazarové nebo nové v nějakém dalším cashbacku.

No a na druhou stranu si říkám, proč už do začátku nemít prakticky stejnou sestavu jako mám nyní byť s vyšší investicí než jsem původně očekával, ale zase s výraznou slevou oproti normální ceně :)

Jak byste to řešili Vy?
David H (225)|19.3.2016 16:34
XF35/f2 mám - z vlastní zkušenosti mohu jen doporučit pro fotografování s nízkou HO, pro fotografování lidí, dokumentární fotografie. Kreslí ještě líp než XF18-55, cena 6000 je v pohodě. U mě asi první objektiv, kde se vůbec nemusím bát fotit na plnou díru. Já ho nejvíc používám asi na rodinné fotografie, kdy ani pevné ohnisko nevadí - tam opravdu stačí udělat krok dopředu - krok zpátky. Takže s ním fotím i portréty i skupiny. Jen je potřeba dát pozor na tu HO - zaostříš na oči a uši už jsou rozostřené :) Interiérové fotky jsou rozhodně kvalitnější a detailnější. Další věc je, že 35mm/f2 je tichý a rychlý. Navíc velmi skladný. Takže pro mě to není, že bych ho vyndal jen párkrát.U mě je třeba cca 40% focení XF18-55, 40% XF35/f2 a 20% XC50-230. XF18-55 je ale základ. Pokud je finanční limit, tak spíš než pouze XF18-55 bych šel do kombinace XC16-50+XF35/f2.
Sakini (1174)|19.3.2016 19:20
Za ty peníze se neztratí, a myslím že ho nepoužiješ jen párkrát když ho vezmeš. Přece jen je to proti 18-55 zase něco jiného, a umožní ti věci které bys nečekal. Už jen to ušetřené ISO v interiéru.
t0ncek (35)|24.3.2016 08:14
Tak Fujina je doma :) Nakonec jsem vzal set s XF18-55 a xf35mm/2. I když jsem se trošku přepočítal a nakonec ta 35 vyšla na necelých 8k, ale i tak si myslím, že slušná cena, jak za tento objektiv, tak za celý set. První co mě překvapilo je váha obou objektivů a jejich výborné zpracování. Musím říct, že oproti mému stávajícímu plastovému seťáku u Samsungu je to podstatný rozdíl. V obchodě měli nasazený jen ten XC16-55, takže jsem byl překvapený když jsem do ruky vzal ten XF objektiv. Každý kousek techniky je vyrobený někde jinde. Foťák - Thajsko, 18-55 - Čína, 35 - Japonsko.

Díky všem, kteří mi tady radili. Každopádně určitě toto téma využiju i nadále pro nejrůznější dotazy týkající se nastavení, zkušeností. Už teď mě napadají některé. Používáte ty simulace filmu, které foťák nabízí? Pokud ano, tak která se Vám nejvíc osvědčila. Lze tu simulaci měnit i nad pořízeným snímkem nebo to musí být nastaveno než se fotí, a pak už to změnit nejde? Zatím jsem neprošel celý manuál, ale jak je to se stabilizací, vypne se sama v momentě, kdy je nasazen stativ? A ještě jeden dotaz mě hned napadl, jestli používáte nějaké ustálené nastavení, které se vám osvědčilo pro doostření, odšum, atd. při vyvolání z RAWu v Lightroomu nebo to řešíte individuálné pro každou fotku.
Sakini (1174)|24.3.2016 11:58
Základem simulací je Provia, tu můžeš na jpegy používat neustále, ideální je pak fotit raw a jakoukoliv simulaci na něj můžeš aplikovat jak zpracováním ve foťáku, tak v LR. Ten má totiž v nastavení všechny ty simulace a můžeš si udělat kopie se všemi. Stabilizaci je potřeba vypnout, tak inteligentní u 18-55 není, používej ji jen když opravdu potřebuješ dlouhé časy pak je dost účinná. V LR je všechno jako obvykle, trošku jiné je doostřování kdy X-Trans snese vytažení detailů na maximum, a hlavně to s doostřením moc nepřežeň nebo se to začne měnit v abstraktní kresbu. Jen tolik, aby se netvořily typické artefakty, které vypadají třeba ve větvích jako červíci. Odšumování s mírou, filmové simulace najdeš až úplně dole na panelu.
David H (225)|24.3.2016 14:04
Myslim, ze si kazdy udela svuj postup. Ja treba, co mam Fuji, tak raw upravuju vylozene, kdyz se mi jpg nelíbí, coz se stava jen malokdy. (u Nikonu jsem naopak snad pouzival jen rawy). U Fuji ale vsechno fotim raw+jpg, nastaveno mam Provia. (ve skutecnosti mam ale ve fotaku prohozene Astia a Provia, dlouho mi bylo divne, proc pri nastaveni Provia mam fotky jaksi bezbarvé, je to chyba meho fotaku. Takze mam nastavene Astia a foti to Provia). Velvia jen s opatrností - může vytvářet černé plochy a barva pleti taky nic moc. Někdy se ale Velvia hodí. U vyvazeni bile mi chybi neco mezi sluncem a stinem, na slunci je to prilis studene a ve stinu zase teple. Takze pak nezbyva nez budto to opravit jeste ve fotaku nastavenim teploty v K, anebo pak v editoru v pocitaci. Nevim ale, jak to ma X-T10. Pak mam tlacitko Q- rychle menu, ktere treba ja osobne nepouzivam vubec.
Myslim, ze jsi poridil moc dobre, a ty objektivy jsou fajn. U 18-55 bych se vyhnul na sirokem ohnisku f2,8, tam je trochu mekci (ale neni to zadny prusvih, pouzit se dá), na 55mm ohnisku uz je f4 celkem v poradku. Ta petatricitka je ovsem best-of, a skvele ostra uz na F2. Urcite muj nejoblibenejsi objektiv.
kolyy (1542)|25.3.2016 10:44
Gratulujem, daj vedieť dojmy! ;)

Čo sa týka Lightroomu, ja som sa s rawmi z XTransu iba skúšobne hral, ale doplním, čo nebolo spomenuté. Prišlo mi, že je možné a aj vhodné výrazne stiahnuť farebné odšumovanie na vyšších ISO. Na rozdiel od Bayera to nevedie k tak výrazným farebným artefaktom a podstatne sa zlepší farebné podanie snímku, ktoré mi s prednastavenou silou farebného odšumovania príde trochu mdlé. Tiež musím potvrdiť to, čo hovorí Sakini - pozor na doostrovanie. Kým Bayer je značne odolný aj voči výraznému doostreniu a je dosť subjektívne aká miera je primeraná, XTrans začne zvláštne kockovatieť ("červíci") a obraz sa v podstate v 100% náhľade rozpadá. Neviem či to môžu potvrdiť aj ostatní, ale môj záver z tohto testovania bol, že XTrans je najsilnejší v takej prirodzenej polohe, keď sa človek nesnaží snímok preostriť a zaujať oko zvýraznenými líniami, ale nechá skôr vyniknúť čistotu farieb s minimom farebných artefaktov po farebnom odšumovaní alebo moire.
David H (225)|25.3.2016 14:30
''Červíky'' z rawu potvrdit můžu, nicméně se mi to stalo jen jednou. Právě, jak napsal Sakini, ve větvích. Nenapadlo mě, že to mohlo být přeostřením. Použil jsem tenkrát jpg, který byl ok. Jen jsem nad tím trochu kroutil hlavou, kde se tam ty nafialovělé artefakty vzaly :notsure
t0ncek (35)|26.3.2016 20:23
Dojmy určitě napíšu, ale chce to čas :-) Zatím bych to nazval tak, že se spolu seznamujeme. Dneska jsme měli menší oslavu, tak jsem se snažil pořídit pár snímků a koukám se, že použitelných fotek je minimum :-) U gratulací mám ostrou akorát kytku mezi osobama, ale osoby už jsem mimo hloubkou ostrosti - fotil jsem na F4, takže to budu muset vychytat, abych pro příště věděl jak na to. Taky zatím bojuju se zaostřováním, zatím se mi stává, že foťák zaostří jinam než bych chtěl - typicky u lidí ne na obličej, ale bundu nebo se mi i stalo, že zaostřil místo na lidi do krajiny a v té rychlosti jsem si toho ani nevšiml. Holt chce více praxe a zkoušet. :-) Snad už se zlepší počasí, aby se dalo i venku něco nafotit. Za těch pár dní zatím moc příležitostí nebylo.

Co jsem na starém foťáku neměl nebo o tom aspoň nevěděl, je volba ostřícího bodu, případně možnost pobyhovat s tím zaostřovacím rámečkem. I když předpokládám, že to stejně bude neustále na defaultním nastavení, protože mi prostě nedojde, že bych s tím mohl pohnout nebo na to nebude čas.

Stáhl jsem si i pár fotek do počítače - jak jpg. tak raw a přijde mi, že ten Fuji jpeg s tím standard filtrem má celkem pěknou pleťovou barvu - aspoň pro mé oko. Naproti tomu RAW v lightroomu vypadá o poznání "vybledlejší", takže ten by potřeboval i nějaké barevné doladění. Opět musím přijít na to, jak to nejlépe nastavit. BTW někdo tady zmiňoval, že RAW používá vyjímečně a vystačí si většinou jen s jpegem. Jaké všechny úpravy provádíte nad jpegem? Abych věděl co všechno to snese a pro co je potřeba už šáhnout do RAWu. Jsem zvyklý vyvolávat všechny fotky z RAWu a každou alespoň jemně upravit - saturaci, stíny, jasy, atd.
David H (225)|26.3.2016 23:22
X-T10 teda nemám, ale předpokládám, že to X-E1 to bude mít podobně. Co se týká ostřícího bodu, tak já ho vybírám manuálně vždy. Zelený rámeček - zaostřeno, červený - nikoliv. Když už v tom má člověk cvik, tak to jde tak rychle a šikovně, takže už si to občas snad ani neuvědomuju. Jde o zvyk. Člověk se zde nespoléhá na automatiku. Jaké všechny úpravy s jpgem? Snad jen srovnat horizont nebo geometrii. Já byl z dřívějšího fot'áku taky zvyklý upravovat všechny rawy, ale tady mi to přijde jako ztráta času. Ano, když si s tím chce člověk vyhrát, tak proč ne. Na běžné dokumentární snímky si vystačíš z jpgem. Nebo si zkus pohrát s rawem a porovnej to s jpgem - uvidíš, že v některých případech se k lepšímu výsledku ani nedostaneš. Někdy dokonce naopak. Ono hodně záleží na tom, co právě fotíš a za jakých podmínek. Přijde mi, že u X-Trans senzoru má smysl pracovat s rawem hlavně, když chceš vytáhnout stíny, tam bývá slušná rezerva. Případně vyvážení bílé, když to netrefíš. U Nikonu jsem měl třeba vždy fotku z rawu ostřejší, než jakou fot'ák vyplivl v jpgu. To už tady neplatí, jpg je stejně tak ostrý jako raw (pod mikroskopem jsem to nezkoumal, ale žádný viditelný rozdíl jsem nezaznamenal).
t0ncek (35)|30.3.2016 10:00
Otázka na Vás, co už mají něco nafoceno s XF18-55 a XF35/2. Máte vysledováno při jaké cloně má objektiv nejlepší kresbu v případě, že chci mít vše pěkně prokresleno (krajina, architektura)? U Samsungu jsem měl vysledováno, že bylo ideální clonit mezi F8 - F11. Dál už si člověk moc nepomohl.

S tím ostřícím bodem to je pravda, není to zas takový problém. Je to opravdu o dvou tlačítkách, takže to chce jen trošku cviku :)
Sakini (1174)|30.3.2016 14:07
Pravidla se nemění, je to stejná velikost senzoru, a 8-11 je rozumné maximum. Fuji má sice poměrně účinné potlačení difrakce, a objektivy jsou hodně ostré takže přirozená neostrost bude nastupovat pozvolněji (cca od 16), ale co se týče hloubky ostrosti vyšší clonou už nic víc nedosáhneš. Jinak 18-55 má vynikající ostrost už od 4, s obvyklým maximem na 8-11. Pětatřicítka je ideálně ostrá dřív, skvělá už od 2.8 a 5.6 je jistota.
David H (225)|30.3.2016 15:43
XF18-55 -vyhýbám se pouze nejnižším clonovým číslům (třeba F2,8 na 18mm je viditelně měkčí, max pak volím asi F11, F13-F16 pro efektní paprsky kolem světel:)), XF35/f2 - podle mě ostrost vynikající už od F2, fotím tak běžně, podle mě ani clonit netřeba. Takže tam se soustředím opravdu jen na hloubku ostrosti.
sblasko (133)|8.11.2016 23:29
@t0ncek: Zdravim, zaujimalo by mne ake su teda vase dojmy z uzivania X-T10 po pul roce.