reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Všechny objekty na fotce ostré? D3300

gore.m (35)|7.3.2016 12:19
Zdravím,

zápasím s nově koupeným Nikonem D3300. Vše je v celku v pohodě, jen nejsem schopen vyfotit všechny objekty na fotce stejně ostré. Zkoušel jsem všechny clony, různé kompozice, vždy je ale objekt v uplném popředí rozmazaný:

F 4.8


F 10


F22


Co dělám blbě?
Díky
Tom
vormen (81)|7.3.2016 14:32
ta hloubka ostrosti závisí na: nastavené cloně, ohnisku objektivu, vzdálenosti objektu od pozadí. takže určitě bych nastavil nejkratší ohnisko a clonu 11-16 u vyšších hodnot jde ostrost zase dolů
Komo (840)|7.3.2016 15:24
Skus si to skontrolovat podla kalkulacky.
http://www.fotozona.sk/calc/
Alebo ak zaostris na hyperfokalnu vzdialenost,vsetko od jej polovice az po nekonecno by malo byt ostre.
gore.m (35)|7.3.2016 16:29
Kalkulačku jsem zkoušel (jinou).
Vyšlo mi:
Ohnisková vzdialenosť:38 mm (x 1.5 = 57 mm)
Clonové číslo:F22
Priemer otvoru clony:1.7 mm
Crop factor:x 1.5
Rozptylový krúžok:0.02 mm
Zväčšenie:0.04 x (x 1.5 = 0.059 x)
Zorný uhol:41.6 °Zorné pole:0.759 m
Hyperfokálna vzdialenosť:3.32 m
Zaostrená vzdialenosť:1 m
Spodný limit ostrosti:0.7733 m
Horný limit ostrosti:1.4147 m
Hĺbka ostrosti:0.6414 m
Pred objektom:0.2267 m
Za objektom:0.4147 m

Takže co bylo špatně? Omlouvám se, ale jelikož jsem na D3300 přecházel z kompaktu, jsem z faktu, že dražší foták nedělá celou scenu ostrou sám poněkud zmatený :-))
Komo (840)|7.3.2016 16:54
Nemam moznost si teraz prezriet fotky v pc. Podla tej kalkulacky ti vychadza,ze by si mal mat celu scenu ostru? Preco fotis na tak velku ohniskovu vzdialenost? Uz ti napisal vormen,ze mas pouzit najmensiu. Aj clona 16 uz moze byt vela. Obycajne uz na 11 nastupuje difrakcia. Ale ta sa prejavi ako rovnomerna neostrost. Uvaha,ze drahsi fotak robi celu scenu ostru sam je nespravna. Prave oproti tomu kompaktu,co si mal,si teraz v nevyhode,co sa tyka dosahovania velkej hlbky ostrosti. Ta totiz zavisi aj na velkosti cipu. Cim vacsi cip,tym mensia HO a naopak. A tvoj 3300 ma cip omnoho vacsi,ako kompakt,takze dosahovanie velkej HO je teraz pre teba tazsie,niekedy nemozne.
gore.m (35)|7.3.2016 17:20
OK, díky.
Zatím jsem fotil, s využítm toho co zatím vím (což je nic moc evidentně.-) ).

Zítra zkusím nový test f/11 - 16 a ohnisko tedy na 18mm(?).
Dle kalkulačky by to mělo vypadat: 18mm, f/11, 1m... HyperFocal je 144,99cm takže mám posunout focený oběkt do půlky? tedy zhruba 72 cm od fotáku?
Komo (840)|7.3.2016 17:43
Ak nadstavis hodnoty,ktore tu uvadzas, budes mat scenu ostru od 0,4m pred bodom na ktory ostris po 2 metre za nim(clona 11).Ci ti to bude stacit ja neviem. Musis vyskusat,pripadne hodnoty menit.
Ak zaostris na hyperfokalnu vzdialenost(v nasom pripade je to zhruba 1,5m) budes mat scenu ostru od 0,75m (od objektivu) po nekonecno.
gore.m (35)|7.3.2016 19:06
OK zkusím. ještě tři doplňujicí otázky:

1/ Existuje na tohle nějaký jednoduchý "selský" klíč, nebo to budu muset neustále přepočítávat?
2/ Fotit budeme kytice, což je vlastně portrét a na ten se doporučuje 50mm, oba doporučujete, 18mm, tam asi nastane problem s deformací ne?
3/ Vormen psal něco o "vzdálenosti objektu od pozadí", když fotíme velké kytice které leží na stole, nebo věnce které leží na stole... předpokládám správně, že nastavení bude stejné? Nebo bude něco jinak?

díky
janfran (48)|7.3.2016 19:51
Ty výpočty hloubky ostrosti je potřeba brát jenom orientačně, v reálu je HO zvlášť při focení na kratší vzdálenost ovlivněna i konstrukcí objektivu.
Navíc obvykle výpočet předpokládá určité standartní podmínky pro výslednou fotku, mj. velikost zhruba A4 - takže pro mnohem větší monitory, nebo dokonce pro pitvání fotek 1:1, nemá standartní výpočet smysl, a je třeba zvolit přísnější variantu (což některé programy umožňují).

A k samotné HO při focení - je potřeba si uvědomit, že pásmo ostrosti je stejně velké před rovinou zaostření a za ní pouze tehdy, pokud je HO malá v porovnání se zaostřenou vzdáleností. Např. když zaostříš na 1m a máš HO 10cm, tak bude ostrý všechno od 95 do 105cm. Jakmile ale začne HO v poměru k zaostřené vzdálenosti růst, pásmo ostrosti za rovinou zaostření začne být stále delší oproti pásmu před rovinou zaostření. Takže když fotíš dva objekty, jeden je od tebe 0,5m a druhý 1,5m a ty zaostříš doprostřed (na 1m), tak se klidně může stát, že vzdálenější objekt bude stále ostrý, ale bližší už ne. A podle mě je přesně tohle tvůj případ.
Co s tím tedy udělat - neostři na prostřední objekt, ale kousek před něj. Kam přesně, to by bylo příliš komplikované počítat, takže se v reálu v takovýchto případech ostří zhruba do třetiny vzdálenosti mezi nejbližším a nejvzdálenějším objektem.

Naproti tomu focením s kratším ohniskem si příliš nepomůžeš. Samotným zkrácením ohniska se sice hloubka ostrosti zvýší, jenomže pak musíš ostřit na kratší vzdálenost, což zase HO zvýší a ve výsledku na tom budeš velmi podobně. Navíc se tím zmenší poměr mezi HO a zaostřenou vzdáleností, což ještě zvýrazní rozdíl mezi hloubkou ostrého pásma před rovinou zaostření a za ní (viz. předchozí odstavce), takže se ti bude ještě obtížněji hledat vzdálenost, na kterou zaostřit. Tedy moje rada ohledně ohniska zní přesně opačně- použij nejdelší co dokážeš udržet a foť z co nejdelší vzdálenosti. Pásmo ostrosti před rovinou zaostření potom bude mít skoro stejnou hloubku jako za ní, ty budeš moct ostřit přímo na prostřední objekt a jenom zvyšovat clonu. Jakmile se potom jeden z krajních objektů ocitne v hloubce ostrosti, ocitne se tam automaticky i druhý.

Nevim, jestli jsem to popsal srozumitelně, bohužel už to není úplně jednoduchá záležitost.
Komo (840)|7.3.2016 20:13
janfran s tym ma zrejme prakticke skusenosti, ja, priznam sa,nie. Takze treba len skusat.

---------- Doplněno v 20:13 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 20:08 ----------

Az teraz som si pozrel na monitore tie fotky. V takomto malom rozliseni sa zda HO uz pri F 10 dostatocna, teda vsetky tri predmety sa mi zdaju ostre.
janfran (48)|7.3.2016 20:19
[QUOTE=gore.m;41430]OK zkusím. ještě tři doplňujicí otázky:
1/ Existuje na tohle nějaký jednoduchý "selský" klíč, nebo to budu muset neustále přepočítávat?
2/ Fotit budeme kytice, což je vlastně portrét a na ten se doporučuje 50mm, oba doporučujete, 18mm, tam asi nastane problem s deformací ne?
3/ Vormen psal něco o "vzdálenosti objektu od pozadí", když fotíme velké kytice které leží na stole, nebo věnce které leží na stole... předpokládám správně, že nastavení bude stejné? Nebo bude něco jinak?
díky[/QUOTE]

1) Propočítávání by bylo v reálu otravný. Když chceš mít různě vzdálené objekty ostré a zároveň co nejmíň zvedat clonu, existují tři základními případy, z nichž už jsem dva popsal.
A: HO chceš mít malou v porovnání se zaostřenou vzdáleností (typicky portrét). Potom ostříš doprostřed mezi nejbližší a nejvzdálenější objekt, který chceš mít ostrý.
B: HO chceš mít řádově stejnou, jako zaostřenou vzdálenost (typicky skupinky lidí, různý předměty, detaily, tenhle případ jsi dal jako ukázku na začátku vlákna...).Potom ostříš do 1/3 vzdálenosti mezi nejbližším a nejvzdálenějším objektem.
C: Chceš mít ostré popředí i velmi vzdálené pozadí, tedy maximální dosažitelnou HO. (typicky člověk před krajinkou nebo památkou). Potom ostříš na tzv. hyperfokální vzdáenost, kterou už tu někdo zmínil. Opět bys ji musel počítat nebo vyčíst z tabulek, ale v praxi stačí v tomto případě zaostřit odhadem na dvojnásobnou vzdálenost, než v jaké je od tebe nejbližší objekt, a patřičně zvýšit clonu. Jakmile dostaneš do HO blízký objekt, bude tam pak automaticky i ten velmi vzdálený.

2) Ano, s deformací může být problém a jak už jsem psal výše, ani s hloubkou ostrosti by sis příliš nepomohl. Proto je potřeba zvolit vhodné ohnisko, na jeho základě pak vzdálenost ze které fotíš, a podle té vzdálenosti se rozhodnout pro některý z postupů A, B, nebo C.

3) Vzdálenost pozadí nemá na hloubku ostrosti vliv- když nijak nesáhneš na nastavení foťáku a jeho zaostření a jenom posuneš pozadí dál, je jasné, že hloubka ostrosti bude pořád stejná. Akorát to pozadí, pokud už bude mimo HO, bude po posunutí rozmazané víc. Jinak ale na poslední otázku nejde obecně odpovědět, je jasné, že pro objekty různých rozměrů musíš volit různě velkou HO, aby se do ní vešly, což vyžaduje různé nastavení clony a zaostření.
gore.m (35)|7.3.2016 20:35
[QUOTE=Komo;41432]HO uz pri F 10 dostatocna, teda vsetky tri predmety sa mi zdaju ostre.[/QUOTE]

Mě právě, že ne, ale možná už to přeháním .-)

[QUOTE=janfran;41431]Takže když fotíš dva objekty, jeden je od tebe 0,5m a druhý 1,5m a ty zaostříš doprostřed (na 1m), tak se klidně může stát, že vzdálenější objekt bude stále ostrý, ale bližší už ne.[/QUOTE]

To jsem právě několikrát kontroloval a stále mi to vycházelo na ostrost 23cm před objektem na který ostřím (prostřední flaška) a 43 cm za ní. Celková hloubka předmětů byla 40cm. Směrem do zadu to funguje protože sklo ve vitríně se na f/22 zostřilo, ale směrem do předu se mi zdá bílá Nivea neostrá.

Jinak jak mám zaostřit na 1m mezi dva předměty?

[QUOTE=janfran;41433]B: HO chceš mít řádově stejnou, jako zaostřenou vzdálenost (typicky skupinky lidí, různý předměty, detaily, tenhle případ jsi dal jako ukázku na začátku vlákna...). potom ostříš do 1/3 vzdálenosti mezi nejbližším a nejvzdálenějším objektem.[/QUOTE]

To je přesně to co chci, takže: Stejná otázka jako ta předešlá: jak zaostřím na 1/3 vzdálenosti mezi nejbližším a nejvzdálenějším objektem?

Díky
janfran (48)|7.3.2016 21:25
Je několik možností- nejjednodušší by v tomto případě asi bylo zaostřit na nějakou rýhu na stole, ideálně pomocí posunu zaostřovacího bodu, nikoli ostřením na střed a překomponováním. Pokud by to v reálu nešlo a mezi objekty na fotce nic nebylo, můžeš si tam něco dát předem, zaostřit si, pak zamknout AF (nebo přepnout na MF), pomůcku odstranit a potom fotit. Když z nějakého důvodu ani tohle nejde, např. při focení pohyblivé scény, tak ještě můžeš zarámovat obraz, trochu se pohnout dopředu, zaostřit, vrátit se zpátky a pak domáčnout.

Jinak ta 1/3 je takový odhad pro situace, kdy není čas nad místem zaostření moc přemejšlet. Dost možná zjistíš, že pak bude naopak ostrej přední spray a zadní už lehce mázlej, a že ideální místo leží někde mezi tou 1/3 a 1/2. V jiný situaci zase bude potřeba ostřit ještě blíž, než do 1/3. To se dá časem vypozorovat, obecně zkrátka platí, že čím větší je HO v porovnání se zaostřenou vzdáleností, tím víc je potřeba místo zaostření posouvat od 1/2 směrem k bližšímu objektu.
joeh (3352)|7.3.2016 21:42
gore.m - odstúp od snímaných objektov na dvojnásobok vzdialenosti a v editore sprav výrez.
gore.m (35)|8.3.2016 20:19
Tak jsem dnes zkoušel, nějaké testy, některé fotky se povedli, většina ale opět ne. Nakonec jsem si uvědomil, že zásadní problém jsou limity které mám a které jsem si neuvědomoval. Můžete mi tedy poradit, jak by jste vše konkrétně nastavili aby "to vyšlo", podle těchhle parametrů:

- maximální prostor pro focení má délku 1,5m
- focené objekty mají hloubku cca 60cm
- aby se objekt vešel je potřeba použít ohnisko 35mm (dnes mi to vycházelo cca 108cm od objektu, objekt 60cm)
- potřeba zachytit maximum detailů

Zítra bych nafotil, přesně podle Vašich rad, at nic zbytečně "nevymyšlím".
Díky
Begy_cz (537)|8.3.2016 21:35
jestli chceš aby bylo vše opravdu ostré - budeš muset nafotit několik fotek a pak vše poskládat v photoshopu.
Z 1,5m vdálenosti dosáhnout 60cm hloubky ostrosti... je imho prakticky nereálné
nephilim (353)|9.3.2016 15:48
[QUOTE=Begy_cz;41442]jestli chceš aby bylo vše opravdu ostré - budeš muset nafotit několik fotek a pak vše poskládat v photoshopu.
Z 1,5m vdálenosti dosáhnout 60cm hloubky ostrosti... je imho prakticky nereálné[/QUOTE]

Ne tak úplně. Při clonách F16 a F22 by šlo dosáhnout kýžené HO, ale s ohledem na uvedené clony nejspíš klesne celková ostrost vlivem difrakce. Jednou z možností by tedy bylo doporučené řešení, tj. nafotit scénu s různými místy zaostření (zjednodušeně: na přední část objektu, střed objektu, zadní část objektu) a tyto pak složit v nějakém SW.
Petr Be. (211)|9.3.2016 18:51
Také se mi ta poslední fotka zdá dost ostrá. Opravdu je důležité na takovýto obsah koukat v rozlišení 4k nebo více?
Dan7 (411)|9.3.2016 19:33
Mně teda připadá ostré všechno podle fotek už od F10. Žádná hitparáda ostrosti to není, ale ten objektiv jen úplný základ - seťák. Kam bylo zaostřeno? Osobně bych ostřil na bílou Niveu a přicloňoval bych dle potřeby. Tady to vypadá, že někam doprostřed. Což nebude to pravé :).
nephilim (353)|9.3.2016 20:50
Zvětšování hloubky ostrosti je jednoznačně znát. Jsou to ale pouze náhledy, takže těžkou posoudit nakolik je proostřeno od první po poslední lahvičku, ale mě osobně to od F10 přijde uspokojivé. Popravdě, nejvíc se mi líbí clona F4.8, kde díky rozmazání pozadí (vitrína se sklem) je alespoň nějak oddělen prostor stolu od okolí. Je to ale věc osobních priorit.
romana51 (311)|9.3.2016 21:41
Dříve se to řešilo tím, že objektivy (s pevným ohniskem) měli pro orientaci značky hloubky ostrosti. Dnes bych to řešil tím, že bych si položil na stůl měřítko aby bylo vidět odkud kam je to ostré ! ;)
nephilim (353)|9.3.2016 22:24
[QUOTE=romana51;41459]Dříve se to řešilo tím, že objektivy (s pevným ohniskem) měli pro orientaci značky hloubky ostrosti. Dnes bych to řešil tím, že bych si položil na stůl měřítko aby bylo vidět odkud kam je to ostré ! ;)[/QUOTE]

Případně jsou na to kalkulačky HO, např. http://www.dofmaster.com/dofjs.html.
Další příjemnou vlastností starých foťáků jako např. Flexaret, byla tabulka pro určení hyperfokální vzdálenosti.
romana51 (311)|9.3.2016 23:06
Hyperfokální vzdálenosti byla pro případ, když měla HO končit v nekonečnu. Ještě mám někde "Fotografické tabulky", také se tam motá "rozptylový kroužek" atd.
Byla to docela věda. Flexaret by asi pro diskutovaný případ nebyl moc vhodný, je to dvouoká zrcadlovka a pro makro hrozí paralaxa hledáčku a objektivu.
nephilim (353)|10.3.2016 10:41
[QUOTE=romana51;41463]Hyperfokální vzdálenosti byla pro případ, když měla HO končit v nekonečnu. Ještě mám někde "Fotografické tabulky", také se tam motá "rozptylový kroužek" atd.
Byla to docela věda. Flexaret by asi pro diskutovaný případ nebyl moc vhodný, je to dvouoká zrcadlovka a pro makro hrozí paralaxa hledáčku a objektivu.[/QUOTE]

Hyperfokální vzdálenost je metoda zajišťující maximální proostřenost fotografované scény. Jinými slovy, maximální hloubku ostrosti. Používala a používá se spíš v krajinářské fotografii. Pokud tedy tazatel bojuje s hloubkou ostrosti, je dobré vzít v úvahu i tuto metodu. Je ale pravdou, že na focení v prostoru hlubokém 1.5m si s ní nepomůže. Pokud jde o Flexaret, tak mám pocit, že na boku byla stříbrná destička s tabulkami expozičních hodnot, HO a také hyperfokální vzdálenosti. Až pojedu k našim, tak se na to podívám.
gore.m (35)|10.3.2016 15:05
I přesto, že fotím statické objekty, skládání z časových důvodů nepřipadá v úvahu .-)

[QUOTE=joeh;41436]gore.m - odstúp od snímaných objektov na dvojnásobok vzdialenosti a v editore sprav výrez.
[/QUOTE]
Jaký dvojnásobek, čeho? Díky

Díky Janfranovi (ještě jednou díky) a jeho komentářům se mi s pomocí počitání a počitání a zkoušení a zkoušení... podařilo po 10ti hodinách najít "formuli" která docela funguje:

38mm, f/16, ostřit na 108cm, na zhruba 1/3 objektu (a mám ostrost 20cm před, 32cm vzad), výsledek:




Tenhle model zřejmě postačí na focení tohoto druhu produktů.

Zítra chci zkusit ještě hyper fokální vzdálenost, která mi vychází asi nejlépe takhle:

18mm f/16 ostrost od 52cm... ostřit na 103cm.

Napadlo mě: Funguje DOF jako kužel? Tedy s prodlužováním hloubky ostrosti se kužel zužuje?

Nutno dodat, že neustálé měření je neuvěřitelný wopruz, ale asi nutnost... jakmile jsem se na něj nespoléhal a zkusil to dle sebe, některý z květů (přední, zadní) se opět rozmáznul. Taky podezírám D3300, že si občas dělá co chce...
romana51 (311)|10.3.2016 15:09
Myslím, že další polemika sem ani nepatří. V době, kdy měla důvod, se amatér který chtěl dělat makrofotografii musel seznámit alespoň se základy optiky (myslím disciplinu fyziky).
Dnes už se to dá těžko aplikovat na současné foťáky se zoomy. Kdyby tazatel o optice znalosti měl, nekladl by tady takové otázky a ani by neměl takové nereálné nároky na svojí techniku. :D
Petr Be. (211)|10.3.2016 15:24
gore.m: ještě dodám, jestli to dodáno nebylo, že hloubka ostrosti a různá ty počítadla počítají s jakýmsi standartem velikosti výsledného obrazu. Dnešní relativně přemegapixelované stroje, které vidí více detailu, už se na hranici hloubky ostrosti zdát ostré nemusí, protože hloubka ostrosti je mimojiné dána zvětšením. Na snímku 1:1 to s těmi kalkulačkami sedět už nemusí. Na normálním 24" monitoru zobrazeno na "fullscreen" ještě snad ano.
romana51 to má jinak shrnuto velmi dobře. Je to všecko jen trošku fyziky, matiky, a pak ten cit pro to "co by mohlo vyjít" a co už ne, člověk dostane praxí.
joeh (3352)|10.3.2016 20:35
[QUOTE=gore.m;41465]Jaký dvojnásobek, čeho? Díky[/QUOTE]

- vzdialenosti objektívu od snímanej scény
janfran (48)|10.3.2016 20:36
Klasický výpočet HO předpokládá rozlišovací schopnost oka čtvrt milimetru při prohlížení fotky velikosti cca. A4 ze vzdálenosti zhruba 40 cm. A4 má delší stranu cca. 30cm, takže se do ní oněch 0,25 mm vejde 1200 krát. Přitom delší strana fotky u D3300 má 6000 pixelů - to znamená, že za ostré je podle klasického výpočtu považováno i to, co je rozmazané přes 5 pixelů (6000 / 1200 = 5). Z toho je jasné, proč při vysokých nárocích na ostrost nemůže klasický výpočet vyhovět. V takovém případě je pak vhodné nastavit o stupeň vyšší clonu, než kolik vyjde kalkulačce. Nebo najít takovou, kam jde rovnou zadat přísnější limit pro ostrost, např. tuhle: http://dofsimulator.net/en/