Tazatel: petr
Znění dotazu: Dobry den...prosim,prosim o radu :)mam klasickou digitalni zrcadlovku (praktica PLC 2) . jde mi to - mit krasne zrnity cernobile fotografie...(fotim jenom v noci,s minumum svetla)ale i kdyz pouziju film s nejvic ISO co muzu (1600) porad tam mam malo zrna...existuji nejake spusoby na zvyseni zrna ?cetl jsem o tom hodne...co treba ta moznost push-nout a pull-nout film ? pomuze to ? a nebo se pridava nejaka latka primo na film...nebo......
Fotovýbava, které se dotaz týká: praktica PLS 2
Znění dotazu: Dobry den...prosim,prosim o radu :)mam klasickou digitalni zrcadlovku (praktica PLC 2) . jde mi to - mit krasne zrnity cernobile fotografie...(fotim jenom v noci,s minumum svetla)ale i kdyz pouziju film s nejvic ISO co muzu (1600) porad tam mam malo zrna...existuji nejake spusoby na zvyseni zrna ?cetl jsem o tom hodne...co treba ta moznost push-nout a pull-nout film ? pomuze to ? a nebo se pridava nejaka latka primo na film...nebo......
Fotovýbava, které se dotaz týká: praktica PLS 2
My jsme sice většinou se zrnem bojovali, ale v případě potřeby fotografovat např. jelení říji, jsme používali různé způsoby.
Před cca 40-ti lety se mi osvědčil film Ilford HP5 (ISO 400/27 DIN) exponovaný jako 36 DIN (asi ISO 3200), nebo dokonce jako 42 DIN (asi ISO 12800).
Ilford měl tehdy jako jediný při velké zrnitosti ucházející obrysovou ostrost.
Myslím že se Ilford dá sehnat i dnes.
Přikládám jeden snímek na ilustraci. Je z Ilfordu, ale po tolika letech si již nepamatuji jak jsem ho vyvolával. Chce to zkoušet.
Zkus vývojku Rodinal R-09 (pokud se dá ještě sehnat), to byl vyložený "rejžák" (podle poměru ředění). Tomu jsem se ale vyhýbal, právě proto,
že vyvolával s příliš velkým zrnem.
Tak ten snímek nepřiložím, je v .tif, pokusím se ho převést do .jpg
Před cca 40-ti lety se mi osvědčil film Ilford HP5 (ISO 400/27 DIN) exponovaný jako 36 DIN (asi ISO 3200), nebo dokonce jako 42 DIN (asi ISO 12800).
Ilford měl tehdy jako jediný při velké zrnitosti ucházející obrysovou ostrost.
Myslím že se Ilford dá sehnat i dnes.
Přikládám jeden snímek na ilustraci. Je z Ilfordu, ale po tolika letech si již nepamatuji jak jsem ho vyvolával. Chce to zkoušet.
Zkus vývojku Rodinal R-09 (pokud se dá ještě sehnat), to byl vyložený "rejžák" (podle poměru ředění). Tomu jsem se ale vyhýbal, právě proto,
že vyvolával s příliš velkým zrnem.
Tak ten snímek nepřiložím, je v .tif, pokusím se ho převést do .jpg
Už by se to mělo povést! :D Ale proč 2x ? :mistake
[ATTACH=CONFIG]1854[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1854[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]1854[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1854[/ATTACH]
[QUOTE=;41672]mam klasickou digitalni zrcadlovku (praktica PLC 2)[/QUOTE]
To je trošku překlep ne? Dost pochybuji že v letech 1975 - 1978 dělala praktika digitální foťáky ;) Jinak s klasickým focením moc neporadím... Nefotím moc na film a když už jo, tak si to nechávám vyvolat v labu a tam to moc ovlivnit nejde...
To je trošku překlep ne? Dost pochybuji že v letech 1975 - 1978 dělala praktika digitální foťáky ;) Jinak s klasickým focením moc neporadím... Nefotím moc na film a když už jo, tak si to nechávám vyvolat v labu a tam to moc ovlivnit nejde...
Žijeme v digitální době, všechno je digitální, ne? :D Samože, to nemohl být digi foťák, také píše "i kdyz pouziju film...". V té době jsem měl tehdejší vrchol
dostupný v lido-demo - Prakticu LT s měřením přes objektiv. Byla to konkurence Exakty Varex, která měla vyměnitelné hledáčky (šachtu a hranol).
dostupný v lido-demo - Prakticu LT s měřením přes objektiv. Byla to konkurence Exakty Varex, která měla vyměnitelné hledáčky (šachtu a hranol).
Rellik : samozrejme je to naprosta hloupost :) nechapu naco jsem myslel kdyz jsem to psal :D ( mam tam víc chyb )
Romana51 : no prave , kazdy se chce zrna zbavit (mne se to treba líbí ).
Waaw ta fotka jelena je supr ... dekuji vam moc za radu !!! ten film se da jeste sehnat v pohode...takze hned ho bezim vyskouset :)
Romana51 : no prave , kazdy se chce zrna zbavit (mne se to treba líbí ).
Waaw ta fotka jelena je supr ... dekuji vam moc za radu !!! ten film se da jeste sehnat v pohode...takze hned ho bezim vyskouset :)
Vyvolávej negativ krátce koncentrovanější vývojkou. Více ředěná na dlouhý časy zrno snižovala.
Pokud zavzpomínám, já používal nějaký ORWO ve flašce, ředil 1:200 a více a vyvolával v časech měřených na hodiny, abych měl zrno co nejmenší, zvláště u vyšších citlivostí. Dělával jsem z toho pak fotky až 40/50 cm.
Pokud zavzpomínám, já používal nějaký ORWO ve flašce, ředil 1:200 a více a vyvolával v časech měřených na hodiny, abych měl zrno co nejmenší, zvláště u vyšších citlivostí. Dělával jsem z toho pak fotky až 40/50 cm.
arkij - to ORWO ve flašce byl právě ten Rodinal R-09. Já na ORWO filmy používal Atomal F, ten byl jemnozrnný. Na běžné fotky stačily filmy FOMA a vývojka Fomadon.
[QUOTE=romana51;41692]ORWO ve flašce byl právě ten Rodinal R-09[/QUOTE]
Měl jsem to tušení ale netroufal jsem si to říct. Ta "skloréza:D" je sviňa. Je tomu asi 5 let, co jsem svoje kompletní vybavení černé komory věnoval nadšenci náhodou se vyskytnuvšímu tady na fóru, doufám že mu dobře slouží. Byly tam i nějaké chemikálie ale ty názvy jsem zapoměl.
Měl jsem to tušení ale netroufal jsem si to říct. Ta "skloréza:D" je sviňa. Je tomu asi 5 let, co jsem svoje kompletní vybavení černé komory věnoval nadšenci náhodou se vyskytnuvšímu tady na fóru, doufám že mu dobře slouží. Byly tam i nějaké chemikálie ale ty názvy jsem zapoměl.
Už je to jen nostalgické vzpomínání. Mně zbyl jen zvětšovák na 6x6 který je mi na nic, protože je upraven na objektivy z foťáku Pentagon Six 6x6. To mi poradil ještě
před mnoha lety "PAN FOTOGRAF" Sláva Štochl, s kterým jsem měl to štěstí se občas sejít u známého správce obory. Říkal, že je nesmysl honit se za kvalitním objektivem k foťáku, když se fotka degraduje mizerným objektivem ve zvětšováku, který přirovnával k "babiččiným brýlím".
A výsledek byl skutečně nesrovnatelný! :thumb
Třeba tato rada pomůže i dnešním fotografům jako je "poster". Úprava by šla i na objektivy z Prakticy (s použitím mezikroužků).
Pentagon Six 6x6 jsem už dááááávno prodal. :)
před mnoha lety "PAN FOTOGRAF" Sláva Štochl, s kterým jsem měl to štěstí se občas sejít u známého správce obory. Říkal, že je nesmysl honit se za kvalitním objektivem k foťáku, když se fotka degraduje mizerným objektivem ve zvětšováku, který přirovnával k "babiččiným brýlím".
A výsledek byl skutečně nesrovnatelný! :thumb
Třeba tato rada pomůže i dnešním fotografům jako je "poster". Úprava by šla i na objektivy z Prakticy (s použitím mezikroužků).
Pentagon Six 6x6 jsem už dááááávno prodal. :)
[QUOTE=romana51;41695]Už je to jen nostalgické vzpomínání. [/QUOTE]
No jo, taky jsem měl Pentagon Six 6x6 a k němu objektivy Practicar 5.6/500 MC Pentacon a Pentacon 4/300 - pokud si nepletu názvy - "pěkný" děla! Taky nějakej širokáč ale ten už nedám.
Pak taky kinofilmovou Prakticu, po revoluci kinofilmovej kompaktní Olympus IS 100 (ten mi ukradli z auta v Římě i s nafocenýma filmama - jediný místo z těch kde jsem byl nemám ani fotku) a pak malej Pentax. No a potom už digitály ...
Ten zvětšovák byl Magnifax 4 a k němu jsem měl sadu objektivů Meopta
No jo nostalgie a taky zmámka, že už toho hodně pamatujeme
No jo, taky jsem měl Pentagon Six 6x6 a k němu objektivy Practicar 5.6/500 MC Pentacon a Pentacon 4/300 - pokud si nepletu názvy - "pěkný" děla! Taky nějakej širokáč ale ten už nedám.
Pak taky kinofilmovou Prakticu, po revoluci kinofilmovej kompaktní Olympus IS 100 (ten mi ukradli z auta v Římě i s nafocenýma filmama - jediný místo z těch kde jsem byl nemám ani fotku) a pak malej Pentax. No a potom už digitály ...
Ten zvětšovák byl Magnifax 4 a k němu jsem měl sadu objektivů Meopta
No jo nostalgie a taky zmámka, že už toho hodně pamatujeme