Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Prvni zrcadlovka do 25tis

Kikiris Kakabus (61)|17.6.2016 13:25
Kabe: to že ty vidíš focení krajiny v manuálním režimu stále jako blbost a nevidíš v tom opodstatnění je asi jen tvůj
problém:-). Představ si že já nefotím ani panoramata ani nijak zvlášť neimprovizuji v krajině. Já primárně v krajině
snímám krajinné detaily a to pouze dvěma skly( 50mm a 85mm) a to asi podle tebe bude ode mě také velká blbost,
bo krajina se fotí přece se širokáči, že. Takže s logicko/technických důvodu bych se správně v krajně se zrcadlovkou
a stativem vůbec neměl pohybovat. No a "systém", který se ti zdá scestný jsem nenavrhoval tobě, jakožto zkušenému
harcovníku v oblasti fotografie, ale začátečníkovi, který si tímto způsobem může sám zjistit co je expoziční trojúhelník
a co to dělá se snímky. To já v dobách kinofilmu,viděl své nepodarky až ve fotokomoře. Já tím jen chtěl říci, že není
třeba nováčkům striktně manuální režim nedoporučovat, či dokonce zakazovat. No a jako akční témata jsem měl na
mysli třeba dobytčata někde na pastvině, pohybujíci se lidičky na ulicích, prvomájový průvod, kachny na rybníce atd.
Vysoce rychlostní aktivity jako jsou např. závody chrtů, dostihy koňů, skok o tyči a do dálky, či pelášící ušák někde
na honu je disciplína již velmi náročná jak na oko fotografa, tak na na použitou techniku. Tož tak nějak milý Kabe a
prosím nehněvaj sa na mňa já to nemyslím zle, chce to jen trochu lehkosti a nadhledu a netvářit se jako Kakabus:-).
Kabe (442)|17.6.2016 13:27
bart74: jen si dovolím upřesnit, co Vám psal Dan7. Nikon D5500 nejspíše opravdu předčí Pentax K-S2 v obrazové kvalitě, leč nelze tvrdit, že je to díky více megapixelům a Nikon D5500 má nejspíše i lepší autofokus, ale že by více ostřících bodů nutně znamenalo lepší autofokus, to bych taky netvrdil. Pouze Vás na to upozorňuji, abyste třeba omylem do budoucna nebral větší počet megapixelů jako nutně vyšší kvalitu výstupu.

Nic dalšího tímto postem nesleduji :)
Kikiris Kakabus (61)|17.6.2016 13:33
-----
Dan7 (411)|17.6.2016 13:37
Tak ještě dodatek a jedno plus pro Nikon D5500 ve srovnání Nikon D5500 vs Pentax K-S2. Konkrétně jsem se díval na ukázkové fotky a obrazovou kvalitu ve srovnání základních objektivů - D5500 + 18-55mm vs K-S2 + 18-50mm. Nikon je se seťákem ostřejší a obrazová kvalita je lepší. Cenový rozdíl je přes různé akce u těchto dvou kitů tak cca. 4000 Kč v neprospěch Nikonu.
vormen (81)|17.6.2016 13:44
Taky jsem se schválně díval na srovnání výstupů těchto dvou foťáků, přece jen ta cena Pentaxu je zajímavá. Jenomže mě hodně překvapilo, jak špatně ten Pentax s tím základním objektivem fotí. Řekl bych, že má horší nastavení expozice odproti D5500, ale hlavně na vyšší ISO v interiéru to byl vyloženě fujtajbl :-) takže já osobně bych volil obrazovou kvalitu před komfortnějším ovládáním. To seťák Nikon 18-55 VR II na D5500 vyloženě kouzlil. Ten objektiv se opticky fakt povedl.
Dan7 (411)|17.6.2016 13:51
To jo. Asi to chce nějaký lepší objektiv. Jenže set 18-135 už vychází podobně jako set Nikon D5500+18-140mm.
Něco podobného jako jsem řešil se svou Sony A6000 v seťáku se 16-50mm. Taky žádná sláva, ale když se osadí nějakým Zeissem tak je někde jinde - hlavně cenově :).
Kabe (442)|17.6.2016 13:53
[QUOTE=Kikiris Kakabus;42331]Kabe: to že ty vidíš focení krajiny v manuálním režimu stále jako blbost a nevidíš v tom opodstatnění je asi jen tvůj
problém:-). [/QUOTE]
V čem by ten problém měl být? Nevím o něm.
Mohu se tedy dozvědět, jaké opodstatnění má používání manuálního režimu na fotky krajiny obecně?

[QUOTE=Kikiris Kakabus;42331] Já primárně v krajině snímám krajinné detaily a to pouze dvěma skly( 50mm a 85mm) a to asi podle tebe bude ode mě také velká blbost,[/QUOTE]
Jestli ty si fotíš krajinky třeba osmistovkou z ruky mne, možná kupodivu, až tak moc nezajímá.
Co přesně míníš pojmem krajinný detail taky nevím. Možná u tebe opravdu je nějaký důvod, proč tak činíš na manuál, nicméně primárně zde šla řeč o "focení krajiny na manuál". Takže znova a ještě jednou. Proč by se krajina apriori měla fotit na manuál fakt nechápu a považuji za blbost tak činit.

[QUOTE=Kikiris Kakabus;42331]
No a "systém", který se ti zdá scestný jsem nenavrhoval tobě, jakožto zkušenému
harcovníku v oblasti fotografie, ale začátečníkovi, který si tímto způsobem může sám zjistit co je expoziční trojúhelník
a co to dělá se snímky.[/QUOTE]
Nevšinl jsem si, že to bylo původně doporučeno jako návod, jak zjistit, co to je expoziční trojúhelník a už vůbec nechápu, odkud se bere domněnka, že by to dotyčný neml znát.

[QUOTE=Kikiris Kakabus;42331] To já v dobách kinofilmu,viděl své nepodarky až ve fotokomoře. [/QUOTE]
No jo, to byly časy, slunce bylo žlutější a teplejší, vítr voněl potem pracujícího lidu a všichni jsme se navzájem měli více rádi. Ovoce bylo chutnější a máslo máslovatější ... tak to jo, tenkrát měl ten manuální režim fakt dost opodstatnění.

[QUOTE=Kikiris Kakabus;42331] Já tím jen chtěl říci, že není třeba nováčkům striktně manuální režim nedoporučovat, či dokonce zakazovat.[/QUOTE]
Tak prostě na něco se hodí, na něco ne. Stále teda neznám ten důvod, proč se manuální režim hodí na focení krajiny obecně. A rád bych se to dozvěděl, abych jednou třeba nedělal chybu a nesnažil se fotit krajinu na něco jiného než manuál.

[QUOTE=Kikiris Kakabus;42331] No a jako akční témata jsem měl na mysli třeba dobytčata někde na pastvině, pohybujíci se lidičky na ulicích, prvomájový průvod, kachny na rybníce atd.
Vysoce rychlostní aktivity jako jsou např. závody chrtů, dostihy koňů, skok o tyči a do dálky, či pelášící ušák někde
na honu je disciplína již velmi náročná jak na oko fotografa, tak na na použitou techniku. [/QUOTE]
A na tahle témata(dobytčata, lidi na ulicích...) je jako teda dobré používat režim priority času? A mohu teda zase poprosit o vysvětlení proč a jak se s tím pak pracuje?

[QUOTE=Kikiris Kakabus;42331]. Tož tak nějak milý Kabe a prosím nehněvaj sa na mňa já to nemyslím zle, chce to jen trochu lehkosti a nadhledu a netvářit se jako Kakabus:-).[/QUOTE]
Emoce se dobře vylívaj na facebooku dost jedno v jakým režimu mmch ...
Kabe (442)|17.6.2016 14:03
[QUOTE=vormen;42336]Taky jsem se schválně díval na srovnání výstupů těchto dvou foťáků, přece jen ta cena Pentaxu je zajímavá. Jenomže mě hodně překvapilo, jak špatně ten Pentax s tím základním objektivem fotí. Řekl bych, že má horší nastavení expozice odproti D5500, ale hlavně na vyšší ISO v interiéru to byl vyloženě fujtajbl :-) takže já osobně bych volil obrazovou kvalitu před komfortnějším ovládáním. To seťák Nikon 18-55 VR II na D5500 vyloženě kouzlil. Ten objektiv se opticky fakt povedl.[/QUOTE]
Z čeho usuzuješ, že Pentax s tím základním objektivem fotí "tak špatně" a co to teda to "tak špatně" znamená? Takhle to vyznívá totiž opět dost obecně a já si rozhodně nemyslím, že by to obecně platilo. Pokud to má být pouze srovnání s tím N D5500, tak to pak rozumím.
vormen (81)|17.6.2016 14:10
já jsem porovnával Pentax k-S2 s objektivem 18-50 DC WR RE a Nikon D5500 s objektivem Nikkor 18-55 VR II. A tam se zdálo, že fotky z pentaxu jsou výrazně neostré, barevně mdlé, ale to je věc názoru, ale hlavně se mně zdálo, že jsou špatně exponované. Dále jsem srovnával ISO 3200-6400 v interiéru a tam to bylo nejvýraznější, Pentax propadák. Jinak nevím, jak fotí Pentax s jiným objektivem s jiným nastavením. Ten Nikon má sice o kolečko míň, ale výstup v tomhle srovnání prostě parádní a to je oč tu běží.
Dan7 (411)|17.6.2016 14:14
A co teda doporučuješ na krajinu Kabe? Fotíš krajinu a čím? Máš někde nějaké portfolio? Používáš třeba filtry - ND apod?
Primárně fotím na manuál nebo prioritu clony. Obě je pro mě tak stejně rychlé na používání. Proč ne manuálem? U manuálu mám lepší kontrolu nad fotkou a světlem.
Dan7 (411)|17.6.2016 14:19
[QUOTE=Kikiris Kakabus;42331]Já primárně v krajině
snímám krajinné detaily a to pouze dvěma skly( 50mm a 85mm) a to asi podle tebe bude ode mě také velká blbost,
bo krajina se fotí přece se širokáči, že. [/QUOTE]

Krajinu si může každý fotit jak chce a o tom to taky je. Někdo možná i na automat. Já mám nejradši na krajinu širokáč a telezoom. I jinak s klasickým seťákem až tolik nefotím.
Kabe (442)|17.6.2016 14:21
[QUOTE=vormen;42340]já jsem porovnával Pentax k-S2 s objektivem 18-50 DC WR RE a Nikon D5500 s objektivem Nikkor 18-55 VR II. A tam se zdálo, že fotky z pentaxu jsou výrazně neostré, barevně mdlé, ale to je věc názoru, ale hlavně se mně zdálo, že jsou špatně exponované. Dále jsem srovnával ISO 3200-6400 v interiéru a tam to bylo nejvýraznější, Pentax propadák. Jinak nevím, jak fotí Pentax s jiným objektivem s jiným nastavením. Ten Nikon má sice o kolečko míň, ale výstup v tomhle srovnání prostě parádní a to je oč tu běží.[/QUOTE]
Jo, takhle jsem to pochopil, co jsi psal. Ale já měl na mysli, na základě čeho konkrétně jsi to porovnával. Neboli na zíkladě jakých fotek konkrétně. Ptal jsem se proto, že internet je plný odporných neostrých a celkov ve všech směrech špatných fotek. Špatných fotek je plný třeba i flickr nebo pixelpeeper. Když jsem za svého favorita považoval pentax K50, prošel jsem opravdu spousty míst a "tuny" fotek na netu (i proto, že jsem chtěl vidět výsledky se sklem od pentaxu 55-300, nebot z tech dlouhych skel od pentaxu moc vyber neni) no a po hodně hodinách strávených hledáním něčeho pěkného jsem se už zase zpětně prakticky rozhodl, že teda K-50 ne, protože se s tím snad fakt nedá na delší ohniska rozumně fotit. Pak jsem narazil na Flickru na člověka, který měl ty fotky fakt povedené, z čehož jsem usoudil, že to nejspíš opravdu jde mít dobré fotky s tou kombinací, kterou jsem hledal. Proto jsem se i nyní ptal, z čeho přesně vycházíš. Ono totiž na internetu je toho spousta...a když půjdu skoro do krajnosti...na netu se dá najít i spousta fotografl profesionálů, kteří nabízejí své služby, mají na ně reklamu, na své prezentaci se vychvalují takřka do nebes a když se já coby více než laik kouknu na jejich výstupy, tak žasnu...v negativním slova smyslu žasnu.
vormen (81)|17.6.2016 14:24
díval jsem se tam jak píšeš, plus nějaký videa na youtube a pak vygooglený fotky
Kabe (442)|17.6.2016 14:39
[QUOTE=Dan7;42341]A co teda doporučuješ na krajinu Kabe? Fotíš krajinu a čím? Máš někde nějaké portfolio? Používáš třeba filtry - ND apod?
Primárně fotím na manuál nebo prioritu clony. Obě je pro mě tak stejně rychlé na používání. Proč ne manuálem? U manuálu mám lepší kontrolu nad fotkou a světlem.[/QUOTE]
Doporučovat nějaký režim na krajinu obecně je taky nejspíš nemoudré.
Neboli nechápu, proč by na krajinu obecně měl být používán nějaký konkrétní režim.
Nefotím krajinu. Rovněž nejezdím autem a taky bych se ozval, kdyby někdo napsal, že do nádrže je nejlepší lít naftu.
Portfolio nemám. Kdybych měl změnilo by to něco na tom, jestli je vhodné používat na focení krajiny obecně manuální režim?
Proč ne manuálem? Nevidím k tomu důvod. Jistě konkrétní scéna, situace, technika focení či osoba fotografa tomu ten důvod dávat může nicméně to už nejsme v té obecné rovině. Takže znova a naopak...asi po páté...zcela jednoduchá otázka...proč je tedy dobré k focení krajiny obecně používat manuální režim?

U manuálu máš lepší kontrolu nad světlem a fotkou? To může být myšleno různě a ano za určitých okolností to může platit.
Ale opravdu představa, že fotím na manuál krajinu obecně mi přijde zcestná. Jakože přijdu třeba na palouk, vytáhnu foťák, řeknu si aha tak to máme jednu dvěstěpadesátinu, osmičku clonu a iso dáme 234 .... a uvidíme (samozřejmě i tohle lze v určitých situacích, ale imo opět ne obecně)
Kikiris Kakabus (61)|17.6.2016 14:56
Kabe: obecně se může manuální režim na krajinu používat třeba jen z toho důvodu, že si
fotograf chce expoziční hodnoty nastavit sám a nenechat to na automatice. To, že ty to
třeba neumíš a nebo to nechceš dělat, tě ještě neopravňuje k tomu, aby jsi to označil
za blbost. To je podobné, jako by jsi se zeptal, jaké má obecné opodstatnění řadit rychlostní
stupně v autě manuálně, když existují automatické převodovky, že.
A jestli nevíš co je krajinný detail, tak si to zkus vygúglit :-).Ale já nikoho přece nenutím
proboha jasného apriori fotit v manuálu, jen jsem sdělil, že já to tak dělám. Ale zaujalo mě tvoje
zatvrzelé trvání na tom, že je to blbost. Kabe,Kabe, je vidět,že nečteš pozorně. Já neřekl, že(dotyčný)
Bart něco nezná či zná. Bylo to myšleno obecně pro lidi, co začínají fotit.
A opravdu jsem nechtěl vyburcovat tvé emoce, prostě se smiř tím, že krajina se může fotit i na
manuál(a opravdu to dělá dosti fotografů, i amatérských) nehledě na to, že ty to považuješ za blbost.
Měj se fajn a už to neřeš a nepátrej po tom:-) stejně se to nedozvíš. A všem se omlouvám, že jsem
zasvinil toto jinak zajímavé vlákno.
Dan7 (411)|17.6.2016 15:24
[QUOTE=Kabe;42346]Ale opravdu představa, že fotím na manuál krajinu obecně mi přijde zcestná. Jakože přijdu třeba na palouk, vytáhnu foťák, řeknu si aha tak to máme jednu dvěstěpadesátinu, osmičku clonu a iso dáme 234 .... a uvidíme (samozřejmě i tohle lze v určitých situacích, ale imo opět ne obecně)[/QUOTE]

Plná kontrola nad fotkou - panoramata, ND a přechodové filtry, protisvětlo se na manuál taky fotí lépe, po pochopení stejně rychlý jako ostatní režimy. Už jsem to psal.
Jak uvidíme? Pomocí expozimetru je fotka na manuál exponována podle mých představ. I na manuál si můžu nastavit AUTO-ISO v případě potřeby. To je dobrá věc pro rychlé focení. Ale i na ostatní režimy se upravuje třeba korekce expozice. To už je jedno jestli upravuji korekci expozice nebo čas/clonu.
rousini (738)|17.6.2016 15:31
Na krajinu zásadně LANSCAPE. Kdo to nepoužívá umí HO... (uby) :rules

Nějak mi přijde, že někdo ten manuál ani neměl nikdy navolenej. Prý odhadování času a clony...
Milan Šurkala (3381)|17.6.2016 15:37
[QUOTE=Kikiris Kakabus;42347] To je podobné, jako by jsi se zeptal, jaké má obecné opodstatnění řadit rychlostní
stupně v autě manuálně, když existují automatické převodovky, že.[/QUOTE]

Trochu podobné, ale ne úplně. Já osobně také nevidím moc smysl v tom fotit krajinu na manuál s výjimkou některých specifických situací. Když už jsme u té převodovky, manuál bych přirovnal k manuálnímu řazení s meziplynem, prioritu clony pak ke klasickému manuálnímu řazení. Meziplyn je sice fajn (když to člověk dobře trefí), ale stejně mám za to, že ve většině běžných situací se synchronizace postará o to, aby ta jízda byla v podstatě stejná. Ale každý máme svůj styl focení.

Jinak nevím, zda Kabe opravdu psal, že je to blbost. Mám pocit, že se pořád ptal jen na to, proč by to měl používat a jaké to teda má obecně opodstatnění. To je něco trochu jiného. Já tam to opodstatnění v dnešní době rovněž moc nevidím. Automatiky jsou poměrně inteligentní, dynamické rozsahy čipů přesahují 14 EV a ta třetinka EV, o kterou by se možná automatika majzla oproti manuálnímu nastavení, ve výsledku téměř nehraje roli.
Dan7 (411)|17.6.2016 15:37
A proč nefotit na manuál? Na moderním foťáku je to rychlé na nastavení. Třeba taková A7 je jak dělaná na focení přes manuál - dva rollery (clona a čas) a otočný volič (ISO - ostřící bod).
Na CSC mám živý náhled + živý histogram - vidím výsledek před vyfocením (což tady taky nebylo pochopeno).
Však taky nikdo tady není zarytý zastánce focení na manuál. Priorita clony na krajinu je taky fajn, ale na něco je lepší ten manuál. Hodně fotím slunko a na manuál mám lepší jistotu a rychlost správné expozice, než na prioritu clony a kompenzace expozice.
Také mě napadá v krajině HDR a ND filtry + bulb režim.

Díval jsem se i na profíka co fotí manuál + auto ISO portréty. Dá si požadovanou clonu (nějakou plnou díru), nějaký pohodový čas a AUTO-ISO se postará o zbytek. Případně jenom přehazuje clony. Velice rychlé.
Kabe (442)|17.6.2016 15:59
[QUOTE=Milan Šurkala;42351]Trochu podobné, ale ne úplně. Já osobně také nevidím moc smysl v tom fotit krajinu na manuál s výjimkou některých specifických situací. Když už jsme u té převodovky, manuál bych přirovnal k manuálnímu řazení s meziplynem, prioritu clony pak ke klasickému manuálnímu řazení. Meziplyn je sice fajn (když to člověk dobře trefí), ale stejně mám za to, že ve většině běžných situací se synchronizace postará o to, aby ta jízda byla v podstatě stejná. Ale každý máme svůj styl focení.

Jinak nevím, zda Kabe opravdu psal, že je to blbost. Mám pocit, že se pořád ptal jen na to, proč by to měl používat a jaké to teda má obecně opodstatnění. To je něco trochu jiného. Já tam to opodstatnění v dnešní době rovněž moc nevidím. Automatiky jsou poměrně inteligentní, dynamické rozsahy čipů přesahují 14 EV a ta třetinka EV, o kterou by se možná automatika majzla oproti manuálnímu nastavení, ve výsledku téměř nehraje roli.[/QUOTE]
Psal jsem, že je to blbost (či něco hodně podobného) nicméně jsem to i jasně upřesnil, že mi jde o focení krajiny obecně(obecný přístup k focení krajiny) tudíž ne se specifickými scénami, technikami či konkrétními osobami, které si třeba chtěji prostě hrát a experimentovat.
A opravdu tedy razit obecný přístup typu: "jdu fotit krajinky, tedy na manuál" mi přijde obecně jako blbost.
A ano Váš příklad je určitě trefnější než ten můj :)
Kabe (442)|17.6.2016 16:26
[QUOTE=Kikiris Kakabus;42347]Kabe: obecně se může manuální režim na krajinu používat třeba jen z toho důvodu, že si
fotograf chce expoziční hodnoty nastavit sám a nenechat to na automatice.[/QUOTE]
To jistě, ale to nemá nic společného s tím, proč by na focení krajin obecně měl být fajn manuální režim.
Napíšeš mi konečně to opodstatnění jeho použití pro focení krajin obecně nebo to nevíš?

[QUOTE=Kikiris Kakabus;42347] To, že ty to třeba neumíš a nebo to nechceš dělat, tě ještě neopravňuje k tomu, aby jsi to označil
za blbost. /QUOTE]
Já jsem jasně vyspecifikoval, jak to s tou blbostí je myšleno, pokud to nejsi schopen vstřebat, fakt to necítím jako svůj problém. Několikrát jsem zopakoval, že to samozřejmě může mít své opodstatnění ne však v obecné rovině. Tak tedy vysvětli, proč je obecně výhodné fotit krajiny na manuál místo toho, aby jsi stále dokola komentoval tunu jiných věcí. Jsem přesvědčen, že není až tak složité odpovědět na otázku:
PROČ JE VÝHODNÉ POUŽÍVAT MANUÁLNÍ REŽIM NA FOCENÍ KRAJIN OBECNĚ?

[QUOTE=Kikiris Kakabus;42347]Kabe: obecně se může manuální režim na krajinu používat třeba jen z toho důvodu, že si
fotograf chce expoziční hodnoty nastavit sám a nenechat to na automatice.[/QUOTE]
No to je další blbost. Tuplovaná.
Tak buď se na to používá ten režim obecně neboli je to obecně výhodné nebo právě jen v určitých situacích či ze specifických důvodů.
Dohromady to nejde, buď je to obecně nebo v nějakých konkrétních situacích.
Pak je tu samozřejmě ještě možnost, že jsi nenapsal tuplovanou blbost, ale že vnímáme význam slova obecný každý diametrálně odlišně.
V tom případě pak klidně budu tvrdit, že to blbost tedy je, protože já vnímám slovo "blbost" stejně jako "rozumná věc" po stránce významové.

[QUOTE=Kikiris Kakabus;42347] To je podobné, jako by jsi se zeptal, jaké má obecné opodstatnění řadit rychlostní
stupně v autě manuálně, když existují automatické převodovky, že.[/QUOTE]
To mi podobné nepřijde. V čem konkrétně tam tu podobnost spatřuješ?

[QUOTE=Kikiris Kakabus;42347]A jestli nevíš co je krajinný detail, tak si to zkus vygúglit :-)[/QUOTE]
Proč bych to dělal? Copak lze vygůglit, co si ty představuješ pod tím či oným pojmem?

[QUOTE=Kikiris Kakabus;42347]Ale zaujalo mě tvoje zatvrzelé trvání na tom, že je to blbost. Kabe,Kabe, je vidět,že nečteš pozorně.[/QUOTE]
Naopak ty nečteš pozorně ba spíše nejsi schopen vstřebat jednoduchý text. Evidentně ti v tom brání tvá sebestřednost a namyšlenost. Kdyby ses trochu soustředila pozorně četl, dostkrát by jsi se dočetl, že to hodnotím v té obecné rovině...a pardon...ty vlastně neznáš význam slova "obecně"..... nechceš si to vygůglit?

[QUOTE=Kikiris Kakabus;42347]A opravdu jsem nechtěl vyburcovat tvé emoce[/QUOTE]
Bez obav, pocit lítosti nad méně nadanými mne nijak nezatěžuje.

[QUOTE=Kikiris Kakabus;42347]Já neřekl, že(dotyčný) Bart něco nezná či zná. Bylo to myšleno obecně pro lidi, co začínají fotit[/QUOTE]
Nikde jsem netvrdil, co jsi kde řekl. Snažím se reagovat na to, co píšeš.

[QUOTE=Kikiris Kakabus;42347] prostě se smiř tím, že krajina se může fotit i namanuál(a opravdu to dělá dosti fotografů, i amatérských)[/QUOTE]
S tim se nemusim smiřovat. Nic podobného jsem nikde netvrdil, že by se nedala, naopak jsem mnohokráte napsal opak. A fakt nemohu z to, že tvá ješitnost ti neumožní vstřebat jednoduchý text.

[QUOTE=Kikiris Kakabus;42347]A všem se omlouvám, že jsem zasvinil toto jinak zajímavé vlákno. [/QUOTE]
Z toho si nic nedělej, prostě se příště soustřeď na to, co čteš a případně to zkus i vstřebat.

gůůůd lak!
Kabe (442)|17.6.2016 16:42
[QUOTE=rousini;42349]Na krajinu zásadně LANSCAPE. Kdo to nepoužívá umí HO... (uby) :rules

Nějak mi přijde, že někdo ten manuál ani neměl nikdy navolenej. Prý odhadování času a clony...[/QUOTE]

Tak pokud máš na mysli ten manuální režim postupně nastavovat jen podle toho, co ti napoví expozimetr/foťák, tak to je pak "manuální režim" skoro totožnej s poloautomatickými režimy. A je mi jasný, že je to takhle v tomto stylu výborný pro všechny, co se chtěj cítit jako opravdoví profící díky tomu, že "jedou na manual" akorat je to trochu delší postup ...

A to mi prosím tedy sděl, jestli a pokud ano tak proč je takovýto režím + postup obecně výhodný pro focení krajin.
Děkuji
Kabe (442)|17.6.2016 16:52
[QUOTE=Dan7;42348]Plná kontrola nad fotkou - panoramata, ND a přechodové filtry, protisvětlo se na manuál taky fotí lépe, po pochopení stejně rychlý jako ostatní režimy. Už jsem to psal.
Jak uvidíme? Pomocí expozimetru je fotka na manuál exponována podle mých představ. I na manuál si můžu nastavit AUTO-ISO v případě potřeby. To je dobrá věc pro rychlé focení. Ale i na ostatní režimy se upravuje třeba korekce expozice. To už je jedno jestli upravuji korekci expozice nebo čas/clonu.[/QUOTE]
Tak ono jde i ten manuál používat rlznými způsoby, že? Klidně i tím, jak jsem popsal já, pokud jde zrovna třeba o fotografa experimentátora.
Já mám pocit, že pořád píšeme každý o trochu něčem jiném.
Nikde jsem nepsal, že bych nechápal nebo nesouhlasil s tím, že v nějakých/některých/mnohých situacích či třeba pro určité lidi může být manuál fajn řešením.
Ale obecně to neplatí. Je mi jasné, že si někdo na ten režim může zvyknout a vyhovuje mu a klidně ho používá stále...třeba i na reportáž obecně/z principu/imrvére..no když chce...je to jeho věc a jeho volba.
Takže i z toho, co jsi napsal vyplývá, že použití manuálního režimu se může docela podobat třeba prioritě clony-myšleno co do postupu použití. Je pravděpodobné, že ten manuál bude přeci jen o něco pomalejší....takže proč ho obecně preferovat?
Pokud by byl problém v tom, že mé označení BLBOSt by bylo moc drsné, nestravitelné či tak něco, klidně ho mohu pozměnit na třeba nerozum či bezdůvodnost - samzřejmě myšleno v té obecné souvislosti stále.
bart74 (16)|17.6.2016 16:54
[QUOTE=Kabe;42332]bart74: jen si dovolím upřesnit, co Vám psal Dan7. Nikon D5500 nejspíše opravdu předčí Pentax K-S2 v obrazové kvalitě, leč nelze tvrdit, že je to díky více megapixelům a Nikon D5500 má nejspíše i lepší autofokus, ale že by více ostřících bodů nutně znamenalo lepší autofokus, to bych taky netvrdil. Pouze Vás na to upozorňuji, abyste třeba omylem do budoucna nebral větší počet megapixelů jako nutně vyšší kvalitu výstupu.

Nic dalšího tímto postem nesleduji :)[/QUOTE]

Byl jsem si vyzkoušet v obchodě D5500.Jenže nejsem si jisty pro začatek tim objektivem jestli vzit ten 18-140mm http://www.softcom.cz/eshop/nikon-d5500-black-18-140-vr-32gb-sandisk-fotobrasna_d156605.html Na bazaru nekdo prodava D5500+Sigma 17-70mm f/2,8-4,0 DC Macro OS HSM Contemporary pro Nikon+Nikon 50mm f/1,8 AF-S NIKKOR G+brašnu+dalkovou spoušt.Od Listopadu nacvakano 11250 za 25tis.Je tam i dost D7100 na bazaru ted.Ještě jsem vyzkoušel hodně chvalenou bezzrcadlovku Fuji X-T10+16-55mm.Od jednoho uživatele jsem videl nejake fotky s Fuji a celkem dost slušný https://www.flickr.com/photos/pali55/albums/72157663647687530
Kabe (442)|17.6.2016 17:03
smazano aby bylo lepe videt na predchozi dotaz zadavatele

bart74:
Slušný fotky dnes umí dělat opravdu spousta foťáků.
třeba i ten K-50
https://www.flickr.com/photos/127339203@N02/
Hodně důležitý pro kvalitu výstupu je kvalita objektivů a fotograf, já být Váma tak se spíše snažím vyhnout těm základním zoomům a zoomům s velkými rozsahy. Sice to v setech může vypadat jako spousta ušetřených peněz, ale co z toho, když je pak člověk třeba moc nepoužívá.
tady je tuším recenze na ten zoom, co ho zde vormen chválil, pokud si to tedy nepletu:
https://www.digimanie.cz/recenze-nikon-af-s-dx-nikkor-18-55mm-f-35-56g-vr-ii/5733
pas!k (173)|18.6.2016 15:10
[QUOTE=Kabe;42353]Psal jsem, že je to blbost (či něco hodně podobného) nicméně jsem to i jasně upřesnil, že mi jde o focení krajiny obecně(obecný přístup k focení krajiny) tudíž ne se specifickými scénami, technikami či konkrétními osobami, které si třeba chtěji prostě hrát a experimentovat.
A opravdu tedy razit obecný přístup typu: "jdu fotit krajinky, tedy na manuál" mi přijde obecně jako blbost.
A ano Váš příklad je určitě trefnější než ten můj :)[/QUOTE]

Zrovna krajiny jsou zrovna celkem dost narocne sceny na dr.. ja je taky fotim na manaual protoze chci mit 100% kontrolu.
Kabe (442)|18.6.2016 18:24
[QUOTE=pas!k;42365]Zrovna krajiny jsou zrovna celkem dost narocne sceny na dr.. ja je taky fotim na manaual protoze chci mit 100% kontrolu.[/QUOTE]
Moc nerozumím.
Jakože manuální režim umožňuje mít větší kontrolu nad dynamickým rozsahem?
A například priorita clony teda takovou kontrolu neumožňuje? Jakto?
Taky nevím, proč by krajina obecně měla být z principu náročná na dynamický rozsah více než fotka jiného žánru.
Petr Be. (211)|18.6.2016 18:26
Také rád používám buď nestandartně chytrý manuální režim, nebo režim s kompenzací expozice. Totiž než počítat čas, který je to, co je potřeba obvykle při docení na stativu dopočítat, tak to radši nechám udělat stroj, než hýbat s časem, a koukat, kdy se mi šoupne kompenzace expozice na konkrétní úroveň a tam zastavit s regulací. Ale každý to má nějaké jiné.

Jinak v cenové relaci mezi 8 a 30k jdou sehnat i slušné FF stroje. Pokud by šlo pouze o výkon snímače, tak třeba použitý Nikon FX D600/610 24Mpx nabídne za tu cenu už roky něco, na co se Canon asi nezmůže ani příští dva roky. Samozřejmě, má to své úskalí, a bavíme se jen o snímači. Ten přeskok mě mrzel, a je hodně věcí, pro které bych se k Canonu doslova okamžitě vrátil, kdyby těm snímačům dali trošku víc.
Dan7 (411)|18.6.2016 20:53
Já ti nevím. Fotím Canonem 6D a ten 20Mpx FF snímač mně úplně stačí. Fotím většinou na jeden RAW i scény do slunka nebo světlo/stín. RAW sice nemá takové rezervy ve stínech jako jsem si zvyknul u Nikonu a Sony. Ale nemůžu si stěžovat. DR bude u Nikonu D610 lepší, ale tak nějak mně z dalších důvodů víc sedl Canon 6D a tak jsem mu dal přednost před tou D610. Vyšší ISO a snímky jsou z Canonu 6D pěkně čisté, detailní - to jsem u APS-C nepoznal.
IMG_3948-Pano-s.jpg
Dan7 (411)|18.6.2016 21:20
Ještě k té krajině. Uděláme nějakou anketu? :)
Samozřejmě můžeme doporučit režimy na focení krajiny a to prioritu clony nebo manuál. Prioritou clony vyfotíte skoro všechno, manuálem úplně všechno.

Taky nevím jestli si rozumíme. Nebavíme se tady o nějacích výcvacích venku, ale o focení krajiny. Výcvaky si můžete fotit jak chcete. Focení krajiny není o rychlosti (i režimu)! To je o času i trpělivosti a řadě dalších věcí - hledání kompozice, světla atd. Tam si můžeme v klidu nastavit i ten manuál - navíc to je pro zkušeného fotografa třeba jako použití priority clony. Použitý režim je fakt to poslední co bych řešil. Tam řešíme cestování, počasí, světlo, kompozici, stativ a mnohem časově náročnější záležitosti. Když člověk investuje tolik, tak chce nejlepší výsledek.
Vzhledem k tomu, že fotím v sérii fotek často panorama, je pro mě manuál naprosto nezbytný. Stane se, že zapomenu prioritu clony a pak mám v panoramatu jinak exponované fotky :(. Navíc tím, čím mám modernější foťáky, tak je focení na manuál rychlejší a jednoduché.
Taky většina krajinářů co znám používá většinou manuál.
Hanse (206)|18.6.2016 22:16
Osobně fotím na na prioritu clony a to i těch pár panoramat, co jsem zkoušel (stačilo zamknout expozici) - přijde mi to rychlejší a pohotovější. Udělám snímek a hned vidím histogram, můžu zkorigovat kompenzaci expozice a během pár sekund udělat další snímek. To se mi osvědčilo například při západu slunce, kde navíc hrály svou roli i mraky a světlo se měnilo ze sekundy na sekundu - v takových situacích mi přijde manuál silně nepraktický. Osobně mi manuál k srdci nepřirostl - než jsem změřil expozici ve světlých/tmavých místech scény a trošku promyslel, světlo se nejednou změnilo a mohl jsem začít od znova nebo přišel o fotku úplně...
Kabe (442)|18.6.2016 22:32
Dan7:
No z toho, co píšeš mi přijde, že mi v podstatě dáváě v hodně věcech za pravdu i když ne "přímými formulacemi".
Anketa by asi neměla smysl, to je přeci jasný, jak by dopadla :))

"Prio clony vyfotíme skoro vše, manuálem zcela vše" ano ano souhlas, ale z toho přeci vůbec neplyne, že by manualni rezim mel byt spravnou volbou pro foceni krajiny obecne.

Nerozumíme si tedy...bavíme se o výcvacích, samozřejmě že ano neb se bavíme o focení krajiny obecně a každý může mít zcela jiná kritérie pro to, kde končí výcvak a začíná ta správná fotografie na úrovni. Nehledě k tomu, že i na té technicky vysoké úrovni se různým lidem může líbit jiné podání...prostě to "cítí" jinak.
Dehonestace druhých slovy se základem cvak mi přijde docela furiantská v souvislosti s fotografováním. Možná je to jen díky tomu, co jsem se dočetl od furiantů na digiarene. Tak si to neber osobně, není to tak míněno.

Ano věřím, že se dá manuální režim používat, ostatně ono je to logické neb je lze samozřejmě používat na cokoliv, ale o tom přesně taky spor nebyl.
Ano, jak sám píšeš, tak ten manuál může být pro někoho podobný jako prio clony. Ano to si myslím taky. Dokonce předpokládám, že to tak i bude, tedy dost podobné, protože z té clony bude ten fotograf asi dost vycházet ať už kvůli hloubky ostrosti či kvůli toho, aby použil clonu, na které ten či onen objektiv dobře kreslí. Takže nevidím fakt nějaký obecný logický důvod, proč pririzovat ten manuální režim.
Pokud to tobě nebo někomu jinému prostě sedí lépe, je to IMO zcela OK, ale to je už prostě ten individuální důvod ne obecné pravidlo.
"použitý režim je fakt to poslední, co bys řešil" ...to se nezlob :) nebo zob, ale z toho mi zase vyplývá, že tedy není důvod obecně priorizovat ten režim manuální ... a když k tomu/ k něčemu jinému není důvod a přesto to dělám , tak je to co? nerozum ne?
Myslím, že to vidíme docela podobně minimálně v mnohých ohledech jen z toho vyvozujeme jiné závěry :)

A jinak ke kvalitě snímačů, malému DR, preferování té či oné značky těl z důvodu kvality či nekvality snímačů ...... tak trochu mi přijde, že to je spíše jen taková internetová hra na velké fotografy. Co jsem četl názory lidí, co hodně fotí, tak opravdu spíše řeší objektivy...
Petr Be. (211)|18.6.2016 22:35
Dan7: těm jiným důvodům se vůbec nedivím, a jsou to asi ty samé, pro které bych se i vrátil. No 6D se za 24k shání blbě....

S volbami režimů to máme každý koukám trochu jinak. Vše má své důvody, a ani jedno bych při uměleckých metodách a záměrech nepovažoval za obecně nejlepší. Ještě že máme tu možnost volby...
Dan7 (411)|18.6.2016 23:27
Doporučil jsem na krajinu dva režimy, které vedou k dobrým výsledkům (fotkám) z důvodu možnosti nastavení clony. Každému dle jeho gusta a schopností.

Možná také i dle foťáku. U krajiny většinou nastavíme fixně ISO (100) a clonu (u APS-C třeba F8, kde mají objektivy dobrou kresbu a dostatečnou hloubku ostrosti). Když chci u Sony A6000 použít kompenzaci expozice, tak musím zmáčknout tlačítko +/- a pak použiji otočný volič a upravím požadovanou kompenzaci. U manuálu použiji pouze otočný volič a upravím čas.

Petr: Pro ten Canon - objektivy, barevné podání fotek, ovládání a tak nějak...
Hanse: to zamčení expozice u priority clony při focení panoramat je dobrý nápad. I když stanovují většinou expozici u panoramat tak nějak průměrem a podle nejsvětlejšího místa. Na Sony A6000 navíc už používám na tlačítku AEL - ostření na oko. To je taková zajímavá věc na portréty a celkem to funguje. Jinak u CSC už vidíš na histogram a fotku na LCD/EVF ještě před vyfocením. No právě při západu nebo když fotím slunko, tak jsou výsledky z priority clony někdy dost mimo a trefím kompenzaci třeba až na třetí pokus (hodně do mínusu). Jinak ono čím déle fotím, tak už to i odhadnu - příjdu na palouk a vidím zapadat slunko :) ISO 100, F11, 1/200 a je to tam.
Kabe (442)|19.6.2016 08:37
[QUOTE=Dan7;42373] ISO 100, F11, 1/200 a je to tam.[/QUOTE]
Tak podobne jsem to delal s Corinou. Jen "ISO" tam bylo "fixni" vzdy pro dvanact(tusim) snimku, dvousetina tam take nebyla, ale zas navic jsem musel nastavit "landscape" symbol. Casem jsem ale zjistil, ze neni zas tak uplne jedno, co a kterym smerem na tom palouku chci vlastne vyfotit.
Hanse (206)|19.6.2016 09:11
Dan7: U CSC je sice možný vidět histogram ještě před vyfocením, ale nepoužívám - zakrývá obraz a člověk pak snadno něco přehlédne u kompozice. Mám na foťáku dva rollery, což je pro mě ideální - tlačítko musím mačkat jenom, když chci změnit ISO, takže i ten třetí pokus změny kompenzace expozice se dá stihnout rychle, pokud je vůbec potřeba (foťák měří tak nějak při určitým scénám stejně, takže se dá kompenzace taky nějak odhadnout, případně doupravit)
Kikiris Kakabus (61)|19.6.2016 09:15
Hanse: jo, máš naprostou pravdu s tím rychle se měnícím světlem. Dobře to znám s Alp nebo Tater, kdy rychle letící
mraky během chvíle zakryjí slunce a světlo je částečně pryč a světelné podmínky jiné. Ale naučil jsem se rychle reagovat.
ISO mám většinou na 100, palcem měním bleskově clonu na zadním rolleru a ukazovákem čas na předním. A můžu říci,že
mi to celkem funguje a odpadu je minimálně. Samozřejmě že každý má svůj systém, který si oblíbí a vyhovuje mu a těžko to zobecňovat.
Dan7: tak jak říkáš, přijdu na kopec a vidím vycházet slunko, aparát na stativ, odhadem již vím ISO 100, F8, 1/125, zaostřím,
šup a je to tam :-). Jasně že záleží na aktuálních podmínkách na místě.
Dan7 (411)|19.6.2016 12:03
[QUOTE=Hanse;42375]Dan7: U CSC je sice možný vidět histogram ještě před vyfocením, ale nepoužívám - zakrývá obraz a člověk pak snadno něco přehlédne u kompozice. Mám na foťáku dva rollery, což je pro mě ideální - tlačítko musím mačkat jenom, když chci změnit ISO, takže i ten třetí pokus změny kompenzace expozice se dá stihnout rychle, pokud je vůbec potřeba (foťák měří tak nějak při určitým scénám stejně, takže se dá kompenzace taky nějak odhadnout, případně doupravit)[/QUOTE]

Máš Olympus? U Sony A6000 je histogram vpravo dole a průhledný. Nebrání ve výhledu. Super. Sony A6000 má roller a otočný volič podobně jako Canony. V prioritě clony je naprosto nepochopitelně na obou ovládání clony. Budu se v tom muset povrtat, jestli to nejde změnit jak to máš ty.
Tak jsem se díval na Canon a tam je "A" (teda u Canonu - "Av") v pořádku - přední roller clona, zadní kolečko kompenzace expozice.
Dan7 (411)|19.6.2016 12:12
Tak u Sony A6000 to jde - v menu jsem musel ručně nastavit Dial/Wheel Ev comp na kolečko (Wheel). Teď už mám na "A" (Dial - clona, Wheel - EV komp.). Konečně můžu fotit v "A" stejně rychle jako v manuálu :). To snad nastavoval z fabriky nějaký lempl. Co díky takové diskuzi člověk nezjistí. I když chudák co to založil a chtěl poradit s první zrcadlovkou...
Hanse (206)|19.6.2016 13:00
Ano, mám Olympus - a taky jsem musel nastavovat a hledat, než jsem nastavil tak, jak mi vyhovuje
bart74 (16)|19.6.2016 15:22
Já si byl ve fotolabu osahat D7100,D5500 a Fuji XT10.Nakonec se rozhodnu mezi tím D5500 a Fuji XT10
Hanse (206)|19.6.2016 20:39
zpět k tématu: Bart, v jakých setech byste kupoval foťáky?

z mého pohledu:

Fuji
+ lepší ovládání (vše důležité by mělo jít nastavit na rollerech bez nutnosti cokoliv mačkat)
+ opticky lepší setový objektiv (u Nikonu dle setu větší rozsah ohnisek?)
+ větší hledáček
+ lehčí systém
+ dostupnost starých manuálních pevných skel napříč různýma bajonetama

Nikon
+ větší grip (práce s většíma objektivama, např. telezoom)
+ dostupnost levných skel včetně telezoomů (v této oblasti fuji zaostává) - na druhou stranu to zdaleka neplatí pro prémiová skla, kde Nikon může vycházet ještě dráž než fuji...
Dan7 (411)|19.6.2016 20:43
Fuji XT10 je ovládáním jako ostatní Fuji úplně někde jinde. Clonový kroužek na objektivu, kroužek pro kompenzaci expozice, kroužek pro časy, dva rollery ........ tím by se fotilo na manuál :). Nikdy jsem teda poslední APS-C Fuji nedržel v ruce, ale vypadá to trochu jako fotografický retro - hardcore ovládání. To myslím v dobrém.
Fuji je také známé kvalitou svých objektivů už od seťáků.
bart74 (16)|19.6.2016 21:33
K tomu Fuji jsem chtěl pro začátek XF 18-55mm a k Nikonu 18-105 nebo 18-140mm.
David H (225)|19.6.2016 22:02
[QUOTE=bart74;42390]K tomu Fuji jsem chtěl pro začátek XF 18-55mm a k Nikonu 18-105 nebo 18-140mm.[/QUOTE]

XF18-55 je kvalitatitavně úplně někde jinde než Nikon 18-105. At' už jde o zpracování, kovový bajonet, clonový kroužek, funkční stabilizace, ostrost, světelnost... Nikoňácký 18-105 není špatný (pokud nejde vyloženě o špatný kus), ale je to takový základ. Skoro každý, kdo to s fotografováním myslí trochu víc vážně, za chvíli začne přemýšlet, čím ho nahradit nebo alespoň doplnit. Akorát že tady jde o dvě různé technologie, zrcadlovka vs bezzrcadlovka, každému nemusí vyhovovat obojí.. Ten 18-140 neznám, odhaduju, že bude opticky na podobné úrovni jako 18-105, s kovovým bajonetem, a poupravenou cenovkou :)
Dan7 (411)|19.6.2016 22:23
Ten 18-140mm by měl být určitě lepší variantou pro Nikon. No Jonáš teď nedávno tady taky řešil problém s tím 18-105mm a plastovým bajonetem. Ten se mu zahryznul do toho Nikonu a nešel sundat z foťáku a nešlo s tím ani fotit = servis po záruce. Možná se nějak vedrem roztáhnul nebo co. Taky jsem četl, že se někomu i zlomil. No za život jsem zažil jen dva plastové bajonety - Nikon 18-105mm a Samsung 18-55mm. Teď je to už spíš rarita a i na levnějších už je kovový.
Sakini (1174)|20.6.2016 09:46
Je to docela dilema, protože oba zmíněné typy jsou dost odlišné a mají svá specifika. V lecčem se shodnou, třeba co se týče videa nebo omezené vyrovnávací paměti, ale jinak mají dost odlišnou filozofii. Nikon má velmi dobrý senzor s velkým rozlišením, solidní autofokus, dobrou výdrž baterie, výhodou je určitě i dotykový displej který zjednodušuje ovládání které je jinak u nižších řad zakopané na x zmáčknutí tlačítek, na druhou stranu hledáček je stále pouze průměrný a ostření přes displej není žádné disko. Fuji má menší rozlišení, které ale dohání díky X-Trans senzoru ze kterého jde vymáčknout nadstandartní detaily a díky ostrým objektivům toho hodně dožene, ovládání je koncipované tak že se nemusí do menu (maximálně občas do quick menu), celkově nastavitelnost je větší než u Nikonu, velkou výhodou je schopný hledáček a fakt že přístroj ostří stejně rychle přes něj i přes displej (který není dotykový, ale co se týče nastavování dokonale to nahrazuje spousta ovládacích prvků na těle). Fuji je taky mnohem příručnější, na druhou stranu výdrž baterie je ani ne poloviční, což není problém řešit záložní baterií a zaskočit to člověka může jen při soustavném rychlém focení (i když pak ta baterie při sériovém focení vydrží dalece přes 1000 snímků). Velkou výhodou může být pro někoho elektronický hledáček (mimochodem větší než u Nikonu a s 100% pokrytím, Nikon má 95% takže nevidíš celou snímanou scénu), který rovnou ukazuje jak bude vypadat expozice a umožňuje ji hned upravit, také možnost prohlížet v něm fotky když na displej není vidět se hodí. Velkým tahákem můžou být i nejlepší jpegy na trhu, ty má Fuji opravdu vychytané, a všechny ty barevné profily a filmové simulace. Ani úprava rawů už dnes není problém, LR to aktuálně zvládá dobře. A pak jsou tu i specifika CSC vůči zrcadlovkám, jako třeba focus peaking pro manuální ostření, což je opravdu neocenitelná pomůcka, a specifika Fuji jako elektronická závěrka s 1/32000 pro velmi světelné podmínky nebo naprostá tichost a nenápadnost snímání. Ale je to hodně o preferencích a fotografických zájmech.
Dá se to shrnout tak, že Fuji je kompaktnější, ale výrazně vybavenější a vyspělejší přístroj s horší výdrží, zatímco Nikon typická amatérská zrcadlovka se solidním potenciálem. Přestože nemají stejné rozlišení, výsledky nebudou daleko od sebe, pokud se na obou použijí typické seťáky bude mít Fuji zřejmě i trochu navrch co se obrazové kvality týče (protože 18-55 od Fuji je na úrovni objektivu střední třídy na Nikon, jako je třeba 16-85). V zásadě je to o volbě celé koncepce a systému jako takového - a v tom hrají roli i objektivy. Pro Nikon je 18-140 dost dobrá volba, hlavně pro tu univerzálnost, a je třeba si položit otázku co dalšího z optiky bude potřeba. Nikon samozřejmě má mnohem větší nabídku objektivů, ale 98% z nich běžný amatérský uživatel nebude nikdy potřebovat. Nabídka Fuji se utěšeně rozrůstá, momentálně hlavně v oblasti dostupnější optiky (k dostupné a výborné 35/2 se brzy přidají 23/2 a 50/2), 18-55 je velmi nadprůměrný objektiv s účinnou stabilizací, opravdu ostrý a rychle ostřící, ale nedosahuje toho rozsahu. Je škoda, že s 18-135 je set už dražší, protože to je snad nejlepší univerzál na trhu, brilantně ostrý objektiv s neskutečně účinnou stabilizací, desetina z ruky na 135 mm není absolutně problém. Pro základní potřeby ovšem jde sehnat dost optiky, třeba i bazarově kde ceny jsou opravdu v dostupném limitu, a základně se vybavit není příliš drahé. Zvážil bych v první řadě systémy jako takové, co chci pořídit za objektivy, a jakým způsobem mi vyhovuje fotit to co chci fotit (hledáček nebo displej).
Každopádně ani s jedním systémem neuděláš zásadní chybu, Nikon bude mít sílu hlavně těmi megapixely, Fuji zase tím přímým výstupem s parádními barvami a nadprůměrnou detailností (raw na většinu situací ani nepotřebuješ).
bart74 (16)|20.6.2016 11:09
Sakini díky za dobře napsaný článek.Ten objektiv 18-135mm by se mi taky zamlouval vic.No je tam rozdíl 5tis oproti 18-55mm
Sakini (1174)|20.6.2016 11:21
Ale musím jen dodat, že ten cenový rozdíl naprosto neodpovídá tomu co v něm dostaneš - na rozdíl od jiných širokorozsahových objektivů je to opravdu nadstandartní věc, a ta skvělá stabilizace v slabém světle ušetří spoustu citlivosti. Výhodou je i to, že ač větší je pořád dost lehký. Samozřejmě chápu že je dražší, ovšem doporučuji přinejmenším shlédnout nějaké testy. Dovedu si představit, že se s ním dá cokoliv odcestovat bez potřeby další optiky (sám ho nemám jen proto že upřednostňuji světelnost před rozsahem, ale zkoušel jsem ho a překvapil). Slušná makro schopnost, enormní odolnost vůči protisvětlu a odleskům, odolnost proti počasí, má toho hodně co dát.
Dan7 (411)|20.6.2016 12:07
Nemyslíte oba Nikon 18-140mm? Myslím, že 18-135mm se už nevyrábí. Ten 18-140mm určitě vycházel v testech proti 18-105mm mnohem lépe -ostřejší.