Přepaly a podpaly
...nevím co k tomu napsat...každý fotografii vnímáme jinak...každému se líbí něco jiného...podpaly asi moc neřešit, ale pokud je ve fotografii velký bílý flek tak to bych asi řešil...
To napsal Pavel dobře. Každý to máme jinak a někdo se snaží mít ideální expozice. Mám rád hodně kontrastní a barevné fotky. A tak jdu často až za hranice histogramu (podpalů a přepalů). Rozhodně se přepalů a podpalů nebojím. Někdy to nemusí být na škodu.
Jinak podpaly většina fotek celkem dobře snese. S přepaly už je potřeba větší opatrnost.
Příklad fotky s podpaly a přepaly:
Jinak podpaly většina fotek celkem dobře snese. S přepaly už je potřeba větší opatrnost.
Příklad fotky s podpaly a přepaly:
Díky za odpovědi / názory. Někdy jsou právě vidět víc a někdy méně. Právě že když s přepaly pracuji, tak je vidět jak ubývá dynamika obrazu... proto ten úvodní dotaz.
Někdo má rád omezenou dynamiku, někdo naopak pracuje se silně kontrastními fotkami. Je to hodně o vkusu a k čemu se také co hodí. Svatba nebo děti budou lépe vypadat, když bude dynamika plošší. U nějakých krajinek naopak může větší dynamika pomoci přilákat více pozornosti.
Když je čas a chuť :), používám HDR. Subjektivně mi více vyhovuje úprava HDR v Zoner PhotoStudiu než ve Photoshopu.
Nepoužil Dan7 na ten snímek Lednice také HDR?
Nepoužil Dan7 na ten snímek Lednice také HDR?
Hlidam .. pokud to scena dovoli .. snazim se aby nebyl ani prepal ani podpal .. pro dalsi zpracovani rawu je to dle meho vzdycky vyhoda tam prepalena mista nemit .. .. kontrast a celkove vyzneni fotky je pak otazkou pouziti postprodukce .. Muj pohled na vec
Dovolím si poznámku k hlídání přepalů/podpalů. Já jsem to vždycky dělal s pomocí náhledu na LCD a histogramu. Nicméně toto není zrovna nejlepší způsob. Náhledy na LCD včetně histogramu a zobrazení barev, platí jen pro JPG výstup. Výstup v RAWu je trochu jiný a je dobré si zjistit, jak dalece je schopen foťák v jasech jít. V praxi to znamená, že jsem dříve fotíval s kompenzací -1/3EV - -2/3EV, abych se vyhnul přepalům. Teď jsem naopak (po takové amatérské kalibraci foťáku) zvyklý mít nastaveno při celoplošném měření min +1EV . Což mimochodem odpovídá i tomu, jak jsem pak často v postprodukci přidával expozici. U Nikonu/Pentaxu to tak moc nevadí, protože jejich čipy mají velký DR. Canon je na tom hůře a nejdou tak dobře vytáhnout tmavší části obrazu.
dík za námět k testu. teď jsem byl za denního slunka fotit modely plachetnic na vodě a dost záběrů bylo tmavých, že pak doma dostaly +1 EV. za 2 týdny budou další, tak porovnám výsledky. jsem zvědav na bílé plachty na přímém slunku a na přepaly ...
[QUOTE=jiff;42652]dík za námět k testu. teď jsem byl za denního slunka fotit modely plachetnic na vodě a dost záběrů bylo tmavých, že pak doma dostaly +1 EV. za 2 týdny budou další, tak porovnám výsledky. jsem zvědav na bílé plachty na přímém slunku a na přepaly ...[/QUOTE]
...koukat na histogram a podle toho hlídat expozici...udělat pár testovacích snímků a pak fotit rovnou finální snímky...
...koukat na histogram a podle toho hlídat expozici...udělat pár testovacích snímků a pak fotit rovnou finální snímky...
Ja osobne vyuzivam na prepaly zebru a jak vim kolik si muzu dovolit v RAWu tak se orientuji podle toho...podpaly resim velice malo, ty cipy umi vytahnout v tomto smeru celkem dost...jinak vse podrizuji zameru fotky a nekde nejsou vubec na skodu...
[QUOTE=Vierzbowski007;42641]Dovolím si poznámku k hlídání přepalů/podpalů. Já jsem to vždycky dělal s pomocí náhledu na LCD a histogramu. Nicméně toto není zrovna nejlepší způsob. Náhledy na LCD včetně histogramu a zobrazení barev, platí jen pro JPG výstup. Výstup v RAWu je trochu jiný a je dobré si zjistit, jak dalece je schopen foťák v jasech jít. [/QUOTE]
Tak to by ma zaujimalo, ako sa to robi prakticky to zjistovani jak dalece je schopen foťák v jasech jít??? Diky za vysvetleni.
Tak to by ma zaujimalo, ako sa to robi prakticky to zjistovani jak dalece je schopen foťák v jasech jít??? Diky za vysvetleni.