reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fuji xt20 16-50 nebo Panasonic g80 12-60

mirek28 (45)|5.5.2017 19:50
Dobrý den.
Potřeboval bych poradit jestli si mám koupit Fuji XT20 se setovým 16-50 nebo G80 s 12-60. Důležitější je natáčení videa ve 4k a teprve poté bych řešil kvalitu fotografií. Původně jsem uvažoval o GX80, protože je skladnější, ale podle toho, co jsem četl, tak ostří i natáčí horší video než G80 a nemá možnost připojení mikrofonu. Proto jsem jej vyřadil. Na G80 jsem četl hodně záporných referencí při pohybu předmětu směrem k a od objektivu. Nestíhá zaostřovat kontinuálně. Vím, že nejlepší by byl zřejmě A6500, který ostří perfektně, nepřehřívá se, ale ta cena je mimo můj limit. Stávajících 30 tisíc je můj cenový strop.
Nevíte, jestli je na tom XT20 líp ? Nikde nejsou žádné diskuze, ani recenze.
Díky za pomoc s výběrem. Mirek.
romana51 (311)|5.5.2017 21:02
Když si zadáš do Googlu "lumix g80 recenze", tak na tebe vyskočí přehršel recenzí. Přímo tady na Megapixelu G80 recenzoval p.Šurkala,
na Digineffu p.Neff.
Na základě jejich recenzí jsem si G80 pořídil se seťákem 12-60 3.5-5.6 a nelituji. Už půl roku hlavně točím do 4K a pohoda. :thumb

Docela by mne zajímalo, kdo zplodil tem blábol o ostření ! :stupid
kolyy (1542)|5.5.2017 23:57
Vybral si si, podľa môjho názoru veľmi správne, dva foťáky s asi najlepším pomerom cena/výkon v strednej cenovej kategórii. Pár komentárov:

- GX80 točí úplne identické video ako G80, ale nemá vstup na mikrofón. GX80 je výborná voľba ak plánuješ nahrávať zvuk externe a synchronizovať obraz+zvuk pri spracovaní. Inak preferuj G80, hlavne ak by si vyžadoval plne otočný displej. Interný mikrofón je v oboch prípadoch po poslednom FW použiteľný, ale žiadna sláva.
- pokiaľ ide o X-T20, výrazne by som zvážil set s 18-55 F2.8-4. Nejde len o optickú kvalitu, tam je aj 16-50 veľmi slušný, ale o svetelnosť. Pri iných systémoch sa za ekvivalentne kvalitný a svetelný zoomový objektív pripláca mnoho desiatok tisíc. XF18-55 sa už dá považovať za univerzálny objektív, ktorý zvládne aj fotenie/točenie v interiéri a poskytne slušnú separáciu subjektu od pozadia.
- kontinuálne ostrenie vo videu, a to najmä v 4K, je pri Panasonicu naozaj pomalé, aj keď plynulé. Nie je to nepoužiteľné, ale má to výrazné limity a chce to spoluprácu kameramana, ktorý systém pozná. Na druhej strane má Panasonic veľmi dobre prepracovaný systém ovládania foťáku cez dotykový displej vo videu, vrátane autofokusu. Doporučil by som veľmi dobre si rozmyslieť, na čo sa bude foťák používať a v akej miere je vyžadovaný rýchly autofokus. Niečo ako dynamické poňaté vlogy, keď je foťák ponechaný sám na seba aby uhádol na čo ostriť nie sú s G80 dobrý nápad.
- Najzásadnejšia výhoda G80 oproti X-T20 pre video je podľa mňa stabilizácia v tele. Nielenže poskytne možnosť točiť z ruky s nestabilizovanými objektívmi, ale dá výrazne lepší účinok aj pri použití objektívov s OIS, keďže stabilizácia senzoru spolupracuje so stabilizáciou v objektíve. Je to výrazný rozdiel v použiteľnosti videa točeného z ruky, napríklad pri pohybe foťáku, chôdzi alebo dlhých ohniskách.
- G80 má plne otočný displej, X-T20 výklopný. Každá možnosť je lepšia pre iný typ videa.
- X-T20 má autofokus na báze detekcie fázy, G80 iba detekuje kontrast. Kým pri fotení to podľa mňa nie je relevantný rozdiel, vo videu je to zásadná vec. Autofokus vo videu vyzerá byť pri X-T20 výrazne rýchlejší a rozhodnejší ako pri G80. Možnosti jeho ovládania sú však viac obmedzené ako pri G80.
- G80 má v 4K mierny orez, kým X-T20 berie celú šírku senzoru. Na druhej strane X-T20 preskakuje riadky, takže kvalita v 4K je trochu slabšia ako pri G80. V oboch prípadoch je ale rozumné točiť do 4K, aj keď je finálne video plánované v 1080p.

Ľahšie by sa dalo poradiť, ak by si napísal čo konkrétne chceš fotiť/točiť a na akej úrovni.
kolyy (1542)|6.5.2017 00:06
[QUOTE=romana51;45371]Docela by mne zajímalo, kdo zplodil tem blábol o ostření ! [/QUOTE]

Pri fotení to ostrí bleskurýchle, to je bez debaty, ale aké máš skúsenosti s ostrením vo videu? Postačuje Ti, alebo narážaš na limity?
mirek28 (45)|6.5.2017 01:16
Děkuji za rady. Chtěl bych natáčet většinou v přírodě, pohybující se lidi a cyklysty ve všech směrech vzhledem k objektivu. Přibližující se, vzdalující se apod. Jedná se o pohyb. Vím že to asi není ideální, ale na lepší zařízení nejsou bohužel finance. Když se natáčí scéna bez zoomování, nebo ostření tak je kvalita videa z g80 perfektní. Ale při pohybu tak nějak nestíhá ostřit. Kdyby byl xt20 znatelně lepší, tak bych jej asi koupil. Stabilizace je horší u Fuji se setovým 18-55 než u g80 s 12-60 ? Další objektivy dokupovat nebudu, protože bych je nevyužil a taky by se mi nechtěly nosit. U fuji se mi hodně líbí velikost, není třeba tahat velkou brašnu a je znatelně lehčí. To je velké plus.
Je kontinuální ostření na pohybující se předmět o tolik lepší než u g80 ? Asi bych raději bral rychlejší a plynulejší ostření než lepší stabilizaci.
romana51 (311)|6.5.2017 08:25
[QUOTE=kolyy;45375]Pri fotení to ostrí bleskurýchle, to je bez debaty, ale aké máš skúsenosti s ostrením vo videu? Postačuje Ti, alebo narážaš na limity?[/QUOTE]

Já točím převážně architekturu a přírodu (zvěř, ptáky, hmyz a pod.). A pochopitelně vnoučata. Tam jsem na žádné limity nenarazil.
Používám i objektivy z analogové éry (tele 400mm, 135mm) a tam stejně ostřím ručně. Proto asi žádné problémy nemám. :D
Hanse (206)|6.5.2017 09:05
Panasonic bude mít lepší stabilizaci, na druhou stranu u to neznamená, že to bude u Fuji tragédie. X-T20 zas lépě dokáže sledovat pohyb, např.:


Plus Fuji umí filmové simulace - například příroda se simulací Velvia má pěkné barvy:


Na youtube je řada videí ve 4K z obou, před koupí doporučuuju kouknout
mirek28 (45)|6.5.2017 10:57
Ještě bych se zeptal na stabilizaci u fuji XT20 se setovým 18-55. Stabilizace za pomoci objektivu bude asi podobná jako u a6300 předpokládám. Myslím tím výslednou kvalitu videa při točení z ruky.
Jaká bude skutečná ohnisková vzdálenost při srovnání se starými foťáky ? Četl jsem zde o zoomování za pomoci čipu. Funguje to také u fuji ? Je to 18x1,5 - 55*1,5 plus navíc čip.
Hanse (206)|6.5.2017 17:32
Předpokládal bych, že z ruky se budeš stabilizace chovat podobně jako u X-T2, pro představu viz např.:


Pokud vím, tak ve 4K videu bez dalšího cropu, tedy cca 27-83mm - jestli jde zoomovat pomocí čipu jsem nenašel
mirek28 (45)|6.5.2017 20:32
Ta kočka je jak z hororu. Kdybych ji viděl na zahradě, tak utíkám pro vidle :-)

Ale ostří to pěkně. Kvalita je taky pěkná. Jestli se neobjeví nějaký problém, třeba s přehříváním, tak bych ho bral.
Hanse (206)|6.5.2017 20:43
To video je z X-T2, ne X-T20 - z X-T20 video z x-t20 nebude tak ostré (x-t2 cropuje video, kdežto v x-t20 se používá line skipping bo jak se tomu řiká) - postoval jsem pro demonstraci stabilizace
(přesto i z x-t20 mi přijde video dost ostré)
mirek28 (45)|7.5.2017 00:06
Mě se to video líbí. Jen to ostření by mohlo být rychlejší. Ale za dané peníze asi nic lepšího nebude.
Pořád se mi to ale zdá lepší než g80, ale možná to je jen dojem.
Hanse (206)|7.5.2017 09:07
Tak ono v praxi asi nepůjde o přeoostřování, ale o udržení zaostření na pohybujícím se objektu? X-T20 v tomhle by měla být na úrovni X-T2 s možností výběru pěti AF-C režimů (dražší model má navíc ještě možnost si to více customizovat). Co jsem si hrál se zaostřením, tak platí to, co u ostatních foťáků s fázovou detekcí - najet na nějakou hranu, tam zaostří hned. Nemám domácí zvíře, tak bohužel neoodzkouším, jak drží zaostření na pohybujícím objektu.
Abych nezapomněl, je tu omezení u 4K videa - max délka 10 minut (nevím jak to má panasonic).

Na snímání pohybu si myslím (aspoň podle zde probíraných videí, panasonic jsem neměl v ruce), že X-T20 bude lepší - fázové ostření je v tomhle daleko před tím za pomocí kontrastu
mirek28 (45)|7.5.2017 12:47
Ano, zaostření na pohybující se předmět. Špatně jsem to vystihl :-) Protože samotné zaostření je rychlé.
10 minut je docela málo, i když, zase když se to nenatáčí samo ze stativu tak to bohatě stačí.A nešlo by to nějak zrušit ?
Hanse (206)|7.5.2017 12:51
Oficiální cestou pochybuju - možná bude vědět někdo jiný nějaký hack, kterým by šlo obejít, ale jestli to je kvůli technickému omezení například kvůli možnému přehřívání při delších časech, tak to může být docela risk...
mirek28 (45)|7.5.2017 12:57
Jestli to je jakou a6300 tak to nepůjde obejít, protože to skončí na hardweru. Asi se jim to přehřívá, proto omezení.
Takže zvážit jestli nejít do g80, protože hmotnostně vychází téměř stejně. Objektiv u fuji váží stejně jako foťák a oproti panasonicu je jen trochu menší, ale jestli to má vůbec cenu řešit.
mirek28 (45)|7.5.2017 15:42
A jen tak pro zajímavost. Je a6300 s 16-50 na video lepší než xt20 s 18-55 ?
joeh (3352)|8.5.2017 09:43
[QUOTE=mirek28;45394]Je a6300 s 16-50 na video lepší než xt20 s 18-55 ?[/QUOTE]

Sony A6300/6500 poskytujú najvyššiu kvalitu videa, referenčný obraz v cene do 3000 EUR. Základný setový objektív 16-50mm umožňuje na A6300 rozsah 24 - 150mm pri plnom rozlíšení 4K. Objektív disponuje optickou stabilizáciou a v kombinácii s popruhom v stabilizovanej polohe sú výsledky veľmi pekné.
romana51 (311)|8.5.2017 10:08
Ha, ha, joeh, tak nám řekni, kdy vlastně kecáš!? :D
1.5.2017 v 16:17 jsi na vedlejším vláknu sdělil světu: Jak tak kukám na tie parádne hladké videá z GH5 v režime 4K/60p, napadla ma kacírska myšlienka
- zobrať z Panasonicu GH5 režim 4K/60p + rolling shutter, zo Sony A6500 fotorežim + AF a kvalitu obrazu, hodiť to na moment do mixéra a na výstupe máme
takmer dokonalý videofoťák PanaSony GH6500... :thumb Kedy si mal viacej tej borovičky ??? :D :D
joeh (3352)|8.5.2017 10:15
[QUOTE=romana51;45399] joeh, tak nám řekni, kdy vlastně kecáš!?[/QUOTE]

Nekecám, A6500/6300 disponujú najvyššou kvalitou 4K videa, skukni testy, prípadne hodnotenie na dpreview, kde to vyhodnotili ako kvalitu blízko štúdiovej.
Z borovičky som prešiel na Metaxu.
mirek28 (45)|8.5.2017 10:44
Včera jsem se díval na ceny a a6300 16-50, který je za stejmou cenu jako xt20 18-55.
Upřednostňuji tyto vlastnosti ve 4k videu, protože FHD zřejmě chodí na obou dobře : kontinuální ostření na předmět, který se po hybuje směrem k a od objektivu. Potom kvalitu v noci a stabilizaci. Kvalita fotek by mi stačila i od levnějších foťáků, ale to video.

Na tomto videu vypadá fuji tak trochu rozmazané oproti sony. Nemají tam soudruzi někde chybu ?
joeh (3352)|8.5.2017 12:02
Na videu je Fuji X-T2, A6300 je kvalitou príliš ťažký súper. Sony má dlhoročné skúsenosti s videom, Fuji len nedávno začalo. I tak je mi Fuji X-T2 /T20 sympatický kvalitou obrazu v spojení s dobrým AF.
romana51 (311)|8.5.2017 12:04
Tak to je, joeh, horší než morová rána! :cry Já už mám nové prasátko, do kterého šetřím na ten zázrak "dokonalý videofoťák PanaSony GH6500" a nyní ta jobovka!
Tak mi nezbývá než zůstat u G80! :mistake Nevím, nevím, asi tě přestanu mít rád(a).
joeh (3352)|8.5.2017 12:22
[QUOTE=romana51;45405]Nevím, nevím, asi tě přestanu mít rád(a).[/QUOTE]

Fujtabl, to mi odľahlo, predstava ráno sa prebudiť a vedľa romana51, čistý infarkt...
mirek28 (45)|8.5.2017 12:34
Aha Xt2 to znaměná, že xt20 bude ještě horší. Takže bude výhodnější a6300.
joeh (3352)|8.5.2017 13:02
[QUOTE=mirek28;45407]Aha Xt2 to znaměná, že xt20 bude ještě horší. [/QUOTE]

Ano, určitá rezerva tam je vzhľadom k cene.


[QUOTE=mirek28;45407]Takže bude výhodnější a6300.[/QUOTE]

A6300/6500 má bezkonkurenčný obraz i autofocus. Doporučujem nejak výhodne kúpiť A6500, má navyše duálnu stabilizáciu, dva procesory, daktyl a iné. Po nasadení relatívne lacnej Sigmy F1.4 sa dá v spojitosti s perfektným autofocusom dosiahnuť krásny filmový look včetne predozadného pohybu.
mirek28 (45)|8.5.2017 14:42
Až na ty peníze, co stojí :-(
Hanse (206)|8.5.2017 16:18
Když už se zvažuje i dražší Sony A6300, tak bych pro zajímavost - ve fotolabu maj stále akci do vyprodání zásob, kde k některejm setům A6300 dávaj navíc objektiv 50mm f1.8
kolyy (1542)|9.5.2017 13:57
[QUOTE=mirek28;45376]Děkuji za rady. Chtěl bych natáčet většinou v přírodě, pohybující se lidi a cyklysty ve všech směrech vzhledem k objektivu. Přibližující se, vzdalující se apod. Jedná se o pohyb. Vím že to asi není ideální, ale na lepší zařízení nejsou bohužel finance. Když se natáčí scéna bez zoomování, nebo ostření tak je kvalita videa z g80 perfektní. Ale při pohybu tak nějak nestíhá ostřit.[/QUOTE]

Nie je problém pri celkových záberoch s veľkou hĺbkou ostrosti, napríklad F8 na širokých či stredných ohniskách. Problém je ak by chceš točiť napríklad detail približujúceho sa cyklistu na dlhom ohnisku s rozmazaným pozadím.

[QUOTE=mirek28;45376]Stabilizace je horší u Fuji se setovým 18-55 než u g80 s 12-60 ?[/QUOTE]

Pre video je výrazne horšia. Oba objektívy sú stabilizované, ale G80 má navyše stabilizovaný aj senzor. To robí pre video veľký rozdiel. Testoval som napríklad rovnaký objektív s OIS na GX80 so stabilizovaným senzorom a GM5 bez neho. S GX80/G80 má človek omnoho výraznejšiu slobodu pohybu.

Chce si to naozaj rozmyslieť

[QUOTE=mirek28;45376]Je kontinuální ostření na pohybující se předmět o tolik lepší než u g80 ? Asi bych raději bral rychlejší a plynulejší ostření než lepší stabilizaci.[/QUOTE]

To je predpoklad, pretože tu asi nikto reálne zatiaľ X-T20 neodskúšal. Ale podľa videí to vyzerá byť podobné ako X-T2 - samotné zaostrenie je ladené do rýchla, ale vyzerá spoľahlivo, bez prekmitov. Ale nenazval by som ho plynulejším, naopak prechody má plynulejšie Panasonic, keďže je ladený výrazne do pomala.

Doporučujem dobre si rozmyslieť, či uprednostniť stabilizáciu alebo autofokus. Ten rozdiel v stabilizácii je podobne veľký ako v ostrení. V závislosti na tom čo človek točí môže stabilizácia pomôcť pri prakticky každom zábere, kým autofokus môže byť potrebný iba zriedka. Ale ak človek pravidelne točí veci veľmi náročné na ostrenie, tak to môže vyhodnotiť naopak.
kolyy (1542)|9.5.2017 14:05
[QUOTE=joeh;45397]Sony A6300/6500 poskytujú najvyššiu kvalitu videa, referenčný obraz v cene do 3000 EUR. Základný setový objektív 16-50mm umožňuje na A6300 rozsah 24 - 150mm pri plnom rozlíšení 4K. Objektív disponuje optickou stabilizáciou a v kombinácii s popruhom v stabilizovanej polohe sú výsledky veľmi pekné.[/QUOTE]

Ale ak ten objektív má byť zatiaľ jediný, tak to zráža všetko dosť nízko. Panasonic 12-60 je podstatne lepší a flexibilnejší, Fuji 18-55 je úplne inde.

A6300+16-50 dá lepší obraz ako X-T20+18-55 možno na F8, ale čo keď je treba odcloniť? 18-55 ponúkne 2x toľko svetla a pritom omnoho ostrejšiu kresbu, čo si tipnem minimálne vyrovná rozdiel v čítaní senzoru.

Sám som Ti Sony 16-50 doporučoval ako šikovný objektív pre bežné situácie, ale priplácať za A6300/A6500 mi dáva zmysel až s 18-105/4. 16-50 má tú stabilizáciu dosť biednu, to musíš uznať a powerzoom je hlučný a príliš rýchly.
mirek28 (45)|9.5.2017 15:53
a6300 16-50 stojí 30.500,- v megafoto, stejná cena jako fuji a o trochu dražší, než g80
xt20 jsem zavrhnul kvůli omezení 10 minut pro 4K a horší kvalitě videa navíc váží 740gr, kdežto a6300 jen 520gr a je o dost menší
přečetl jsem diskuze jak tady někdo vybíral foťák mezi g80 a6300 a různé objektivy a podle testu vydržel při vyšší teplotě a6300 natáčet snad 13 minut, a stabilizace u xt20 a a6300 je zhruba stejná
G80 ostří nepoužitelně pomalu (pro moje použití)
18-105 asi nakonec bude, 12-60 je ideální kvůli kompaktnosti celého foťáku když nechci tahat velký a těžký tubus
joeh (3352)|9.5.2017 16:17
[QUOTE=kolyy;45425]A6300+16-50 dá lepší obraz ako X-T20+18-55 možno na F8, ale čo keď je treba odcloniť?[/QUOTE]

V pohode, rohy sú odpískané z princípu a kraje kompenzované v prístroji. Ukážka ISO 3200, F3.5, f 16mm :


[video=vimeo;216675641]https://vimeo.com/216675641[/video]
kolyy (1542)|10.5.2017 00:55
[QUOTE=mirek28;45427]a6300 16-50 stojí 30.500,- v megafoto, stejná cena jako fuji a o trochu dražší, než g80
xt20 jsem zavrhnul kvůli omezení 10 minut pro 4K a horší kvalitě videa navíc váží 740gr, kdežto a6300 jen 520gr a je o dost menší[/QUOTE]

A6300 váži menej, pretože má sračkový objektív. To nie je relevantné porovnanie. Telá vážia rovnako a keď na A6300 dáš porovnateľný objektív (Zeiss 16-70/4), tak to váži rovnako. Ak porovnávaš A6300+16-50, tak proti tomu postav X-T20+16-50. Stále je to o omnoho lepší objektív (a porovnával som ich aj vedľa seba), pritom celok váži podobne.

Možno by som doporučil sa na chvíľu zastaviť a prestať porovnávať iba podľa papierových parametrov. Tie môžu výrazne zavádzať. G80 je väčšie a ťažšie telo, ale čo na papieri nevidíš je to, že je to súčasne výrazne ergonomickejšie riešenie ako X-T20/A6300. Neprehrieva sa, má plne otočný dotykový displej, plnohodnotné ovládanie, veľký hľadáčik, utesnené telo voči prachu/daždu. X-T20/A6300 sú voči tomu chudobný príbuzný. Človek môže preferovať malé rozmery, ale musí si byť vedomý kompromisu. A6300 je z výberu najmenší foťák, to je super, ale ergonomické kompromisy sú naozaj zásadné. Napríklad ten roller vzadu je fakt otrasný a nemôže nahradiť normálne kolečko na vrchu. Na displeji vonku toho nie je veľa vidieť, navyše v 4K je svetelnosť kvôli prehrievaniu výrazne znížená. Bez dotykového displeja je možnosť ovládania autofokusu výrazne obmedzená. Atď atď. Výrazne by som doporučil si niekam zájsť a foťáky si ohmatať+vyskúšať.

[QUOTE=mirek28;45427]přečetl jsem diskuze jak tady někdo vybíral foťák mezi g80 a6300 a různé objektivy a podle testu vydržel při vyšší teplotě a6300 natáčet snad 13 minut, a stabilizace u xt20 a a6300 je zhruba stejná[/QUOTE]

Samozrejme, A6300 sa prehrieva a nie je možné odhadnúť kedy sa vypne. Závisí to na podmienkach, ale aj na konkrétnom kuse. Papierových 30 minút je pekných, ale reálne to oproti Fuji nie je tak zásadná výhoda. Treba si uvedomiť, že A6300 a X-T20 používajú veľmi podobný senzor, sú podobne veľké a nutne teda musia mať pri 4K podobnú tendenciu k prehrievaniu. Fuji je tradične konzervatívnejšie a tých 10 minút je istota. 30 minút pri Sony je naopak tradične lotéria.

[QUOTE=mirek28;45427]18-105 asi nakonec bude, 12-60 je ideální kvůli kompaktnosti celého foťáku když nechci tahat velký a těžký tubus[/QUOTE]

18-105/4 je podľa mňa dôvod prečo vôbec o Sony uvažovať. Kombinácia A6300/A6500+18-105+16-50 dáva parádny zmysel, ako píšeš. Kompaktný alebo plnohodnotný systém podľa voľby. Ale tu by som upozornil na jednu zásadnú vec - akonáhle človek začína budovať systém a kúpi nejaké objektívy, výrazne sa pre budúcnosť do daného systému zaväzuje. A v tejto chvíli je treba sa zastaviť a zamyslieť sa nielen nad parametrami súčasných produktov, ale kam daný systém smeruje v rukách toho ktorého výrobcu.

A tu budem úprimný - Sony by som nikomu na svete nedoporučil kvôli ich súčasnej stratégii. Konkrétne - ostatní výrobcovia nahrádzajú staršie modely novými vo všetkých cenových kategóriách. Napríklad, Panasonic G80 nahradil G7, Fujifilm X-T20 nahrádza X-T10. Ale Sony A6300 nenahrádza nič. Sony už niekoľko rokov produkty neiteruje, ale pridáva iba stále drahšie možnosti. Takže ak si dnes človek kúpi X-T20 alebo G80, je rozumné očakávať, že za 2-3 roky prídu výrazne vylepšené modely za podobnú cenu. Ak Sony výrazne nezmení stratégiu, tak A6300 bude aktuálny model aj za niekoľko rokov (ako je A6000 dnes), maximálne sa zlacní A6500. Možno príde A7000, ale celkom iste za podstatne vyššiu cenu. Takže vo finále je užívateľ Sony nútený ísť do vyššej cenovej kategórie ak chce akékoľvek vylepšenie.

Podobné je to s objektívmi. Sony už niekoľko rokov neprinieslo nijaký APS-C objektív, napriek tomu, že systém zďaleka nie je kompletný. M43 (Olympus a Panasonic) a Fuji medzitým usilovne dopĺňajú svoje systémy o nové a nové objektívy. Sony E v APS-C je dnes vlastne mŕtvy systém. Možno si dnes myslíš, že 18-105 a 16-50 je všetko čo potrebuješ. A možno je to aj pravda. Ale je pravdepodobné, že časom zistíš, že Ťa dnešná ponuka tiel/objektívov obmedzuje a potom si pri Sony v zamrznutom systéme, kým pri M43/Fuji je iba otázka času, kým sa veci vyriešia.
kolyy (1542)|10.5.2017 01:26
A ešte doplním - Fuji alebo M43 výrobcovia ponúkajú rôzne modely s odlišnou ergonómiu. Napríklad Panasonic Ti ponúka miniatúrny GX800, kompaktný GX80, stredne veľké G80 a GX8, plnohodnotný GH5. Aj najmenší model je aktuálny, má napríklad aktuálny senzor, DFD autofokus a 4K video. Pri Fuji je to podobné (X-A3, X-T20, X-Pro2, X-T2 a zrejme príde X-E3). Pri Sony máš veľmi obmedzené možnosti pre výber tela (A5xxx a A6xxx pri APS-C, A7x/A9 pri FF), pričom novšie modely majú minimálne vylepšenia navonok, líšia sa hlavne technológiou vnútri.
Milan Šurkala (3381)|10.5.2017 10:43
[QUOTE=kolyy;45437]A tu budem úprimný - Sony by som nikomu na svete nedoporučil kvôli ich súčasnej stratégii. Konkrétne - ostatní výrobcovia nahrádzajú staršie modely novými vo všetkých cenových kategóriách. Napríklad, Panasonic G80 nahradil G7, Fujifilm X-T20 nahrádza X-T10. Ale Sony A6300 nenahrádza nič. Sony už niekoľko rokov produkty neiteruje, ale pridáva iba stále drahšie možnosti. Takže ak si dnes človek kúpi X-T20 alebo G80, je rozumné očakávať, že za 2-3 roky prídu výrazne vylepšené modely za podobnú cenu. Ak Sony výrazne nezmení stratégiu, tak A6300 bude aktuálny model aj za niekoľko rokov (ako je A6000 dnes), maximálne sa zlacní A6500. Možno príde A7000, ale celkom iste za podstatne vyššiu cenu. Takže vo finále je užívateľ Sony nútený ísť do vyššej cenovej kategórie ak chce akékoľvek vylepšenie.[/QUOTE]

Ale tahle strategie má i smysl. Jiní "inovují" ostošest a výsledkem je, že u levného modelu přidají pár novinek, čímž z toho udělají to, co bylo vyšším modelem v minulé generaci. Takže tu máme zase víceméně to samé, akorát pod "novým" názvem a ne vždy je to ideální. Jinak řečeno, když si vezmeš většinu produktů od Sony, jak jej chceš vylepšit, aby se z toho nestalo to, co už vlastně dávno existuje? Takhle se vlastně pořád vylepšuje akorát ten nejlepší model, který lehce srazí cenu těch starších. Inovovat tak můžeš tím, že si koupíš vyšší třídu, která mezitím zlevnila a je víceméně tímtéž, čím by byl přímý nástupce. Ten ale neexistuje, neboť jeho úlohu převzal zlevněný starší model vyšší třídy. Tato strategie má však nevýhodu v tom, že se to může bít třeba rozměrově - model, který spadl z vyšší třídy, je třeba ergonomicky jinak uzpůsoben a určením neodpovídá předchozímu.
joeh (3352)|10.5.2017 16:31
kolyy, ten tvoj predposledný, dlhý príspevok, je divný, vôbec mi k tebe nepasuje.
kolyy (1542)|10.5.2017 16:42
[QUOTE=Milan Šurkala;45442]Ale tahle strategie má i smysl.[/QUOTE]

Táto stratégia má naozaj zmysel, ale pre výrobcu, ktorý šetrí náklady na vývoj a predáva s lepšou maržou. Trvám na tom, že pre zákazníka, ktorý sa zaviaže do systému, je to z dlhodobého hľadiska veľmi nevýhodné.

[QUOTE=Milan Šurkala;45442]Jiní "inovují" ostošest a výsledkem je, že u levného modelu přidají pár novinek, čímž z toho udělají to, co bylo vyšším modelem v minulé generaci.[/QUOTE]

Skutočne? Takže X-T20 je oprášená X-T1? Ani náhodou, X-T20 má senzor a procesor identický s X-T2, má rovnaký autotokus, má 4K video. A to len pár mesiacov po predstavení top modelu. Podobne je G80 oprášená GH4? Nemá náhodou stabilizáciu senzoru a novú mechanickú závierku?

Pokiaľ by napríklad Fuji robilo to, čo Sony, tak by nijaká X-T20 nebola, iba by trochu zlacnila X-T1. Koľko by sme museli čakať kým by sa technológie z X-T2 (senzor, autofokus, 4K video) dostali aspoň na strednú cenovú úroveň? Minimálne do predstavenia X-T3 alebo možno až X-T4, niekedy po roku 2020. Lenže to by to bol už zastaralý model. A to je presne stratégia Sony, predávať masám zastaralé modely a nútiť ich k nehoráznym príplatkom za aktuálne technológie.

[QUOTE=Milan Šurkala;45442]Jinak řečeno, když si vezmeš většinu produktů od Sony, jak jej chceš vylepšit, aby se z toho nestalo to, co už vlastně dávno existuje?[/QUOTE]

Problém je, že tie staršie modely nemajú aktuálne technológie - a to nielen výrazné novinky, ale ani len drobné vylepšenia. Pritom aj tie drobné vylepšenia a opravy nedostatkov môžu byť zásadne dôležité pre použiteľnosť prístroja. Takže konkrétne - kedy sa dotykový displej dostane mimo top modelov Sony? Kedy sa elektronická závierka dostane do lacnejších modelov? Kedy sa do nich dostane sériové snímanie so živým náhľadom? Kedy sa dostane do prvej generácie A7 elektronická prvá lamela a eliminuje sa kopanie závierky? Atď atď. A to nehovorím o zásadnejších veciach ako je stabilizácia senzoru alebo 4K video.

Celý problém pri Sony je ten, že tie nové modely nie sú nič iné ako vylepšenia starých, akurát ich nenahrádzajú, ale predávajú sa za navýšené ceny. Fujifilm si môže dovoliť nasadiť svoju najlepšiu technológiu do X-T20, pretože X-T2 je reálne iný foťák, ktorého cena je odôvodnená lepšou výbavou tela - väčšie telo s odolnosťou voči počasiu, viac ovládacích prvkov, väčší hľadáčik, joystick, dva SD sloty. Je to serióznejšie telo pre vážnejšie použitie. X-T20 je naopak mierená pre nadšencov, ktorý tieto veci mať nemusia, ale ocenia menší a ľahší foťák, dotykový displej a vstavaný blesk.

Lenže napríklad A6500 sa líši od A6000 len minimálne, je to to isté telo. A6500 v podstate JE nástupca A6000 a mimo novšej technológie nemá v podstate nič čo by odôvodňovalo navýšenú cenu. Takže logicky sa tá technológia nemôže do (teoretického nástupcu) A6000 dostať, lebo by A6500 stratila zmysel. A úplne ten istý príbeh je pri ostatných modelových radách, RX100 a A7/A9.

[QUOTE=Milan Šurkala;45442]Takhle se vlastně pořád vylepšuje akorát ten nejlepší model, který lehce srazí cenu těch starších. Inovovat tak můžeš tím, že si koupíš vyšší třídu, která mezitím zlevnila a je víceméně tímtéž, čím by byl přímý nástupce. Ten ale neexistuje, neboť jeho úlohu převzal zlevněný starší model vyšší třídy.[/QUOTE]

Výpredaj starých modelov robia všetky značky. Rozdiel je v tom, že ich predaj v rozumnom čase ukončia a na nižšiu cenovú úroveň sú cielené špecifické, pritom aktuálne modely. Táto druhá fáza pri Sony už niekoľko rokov úplne chýba. Takže ak sa človek rozhodne pre systém od Sony, tak sa upisuje k používaniu starých technológií, pokiaľ nie je ochotný kupovať vždy top modely.

[QUOTE=Milan Šurkala;45442]Tato strategie má však nevýhodu v tom, že se to může bít třeba rozměrově - model, který spadl z vyšší třídy, je třeba ergonomicky jinak uzpůsoben a určením neodpovídá předchozímu.[/QUOTE]

Toto pre Sony nie je problém, lebo telá sa v jednotlivých radách od seba koncepčne nijako nelíšia. Lenže opäť je to na úkor zákazníkov - aj tí, ktorí si priplatia za aktuálny model dostanú predraženú hračku, pôvodne koncipovanú na omnoho nižšiu cenovú úroveň. Vo finále sú modely od Sony typicky papierový draci - výborne vyzerajú pri porovnaní špecifikácií na papieri. Ale reálna použiteľnosť v praxi trpí práve tou ich podivnou koncepciou, v podstate chcú vyrábať iba jeden model topánok pre všetkých.
kolyy (1542)|10.5.2017 16:56
[QUOTE=joeh;45448]kolyy, ten tvoj predposledný, dlhý príspevok, je divný, vôbec mi k tebe nepasuje.[/QUOTE]

A je tam niečo konkrétne s čím nesúhlasíš? Sám vieš koľko je treba zaplatiť aby si dostal k A6300 stabilizovaný senzor a dotykový displej.
joeh (3352)|10.5.2017 17:15
[QUOTE=kolyy;45450]Sám vieš koľko je treba zaplatiť aby si dostal k A6300 stabilizovaný senzor a dotykový displej.[/QUOTE]

Ano viem, o 400 EUR menej ako za GH5 a presne toľko ako za X-T2....
kolyy (1542)|10.5.2017 17:33
[QUOTE=joeh;45451]Ano viem, o 400 EUR menej ako za GH5 a presne toľko ako za X-T2....[/QUOTE]

Ale pri GH5 či X-T2 si priplácaš za úplne iné veci, ako napríklad 4K 60p (GH5), dva SD sloty, kvalitnejší hľadáčik alebo prachu/dažďu/mrazuvzdorné telo. Stabilizáciu a dotykový displej mám aj v GX80, a to vieš, že obe veci sú implementované výrazne lepšie ako pri A6500.
joeh (3352)|10.5.2017 17:49
Pozri kolyy, keď vyberám šporťák, v prvom rade ma zaujíma motor, keď vyberám videofoťák, v prvom rade ma zaujíma kvalita foto a videovýstupu. Tým netvrdím, že výbava neni dôležitá, ale prioritu má motor/kvalita výstupu.
kolyy (1542)|10.5.2017 17:56
Aby sme si rozumeli, ja nekritizujem Tvoj výber a plne rešpektujem, že pre Tvoj účel je A6500 zrejme najlepšia voľba. Sám osebe je A6500 iste veľmi zaujímavý foťák. Na čo upozorňujem je odlišná stratégia jednotlivých výrobcov pri vývoji produktov, ktorá môže byť pri investícii do systému z dlhodobého hľadiska veľmi podstatná.
joeh (3352)|10.5.2017 18:23
Mohutne sme sa rozrečnili ale základnú myšlienku zakladateľa vlákna mirek28 sme nevytýčili. Takže ak sa vrátime k meritu veci - tazatel žiada o radu, ktorý prístroj je najvhodnejší na kvalitný low light, rýchly AF na predozadný pohyb a stabilizáciu. Moja rada znie - zánovný A6500 s prihliadnuím na rozpočet, alebo nový A6300. Ty mu poradíš ktorý zo spomínaných prístrojov ?
mirek28 (45)|11.5.2017 22:38
Tak jsem si nakonec koupil přes net a6300 s 16-50 a musím vám teda říct, že ho okamžitě vracím ,protože objektiv při zoomování dělá takovej příšernej kravál, že se mi z toho udělalo až špatně. Lekl jsem se, že je rozbitý, ale pak jsem našel na fóru, že to je prý normální. Jsem znechucen a jde pryč.

https://www.dpreview.com/forums/thread/3454434
joeh (3352)|11.5.2017 23:01
16-50mm neni videoobjektív, pri zoomovaní hučí, to je fakt. Z A6300 spravíš plnohodnotnú 4K kameru nasadením Géčkového 18-105mm F4.0, to je správny videoobjektív. Úplne tichý, všetko prebieha interne, níč sa nevysúva ani neotáča. Zoom i zaostrovanie je plynulé a konštantná svetelnosť je veľká výhoda.
mirek28 (45)|12.5.2017 01:43
to znamená, že i fuji s 18-55 bude rachotit stejně, protože zatím rachotilo všechno, co jsem viděl včetně slavného rx10 a fz1000
bída to je za ty peníze
kolyy (1542)|12.5.2017 02:00
[QUOTE=mirek28;45466]to znamená, že i fuji s 18-55 bude rachotit stejně, protože zatím rachotilo všechno, co jsem viděl včetně slavného rx10 a fz1000
bída to je za ty peníze[/QUOTE]

Fuji Ti rachotiť nebude, lebo má manuálny objektív. Rovnako ako Panasonic. Ale druhej strane je veľmi podstatná plynulosť chodu, a to je často kusová záležitost. Doporučil by som pri kúpe vyskúšať viacero kusov.
mirek28 (45)|12.5.2017 02:02
u manuálního objektivu je zase slyšet šoupání a hmatání rukou
docela mě to zklamalo
kolyy (1542)|12.5.2017 02:11
[QUOTE=joeh;45453]Pozri kolyy, keď vyberám šporťák, v prvom rade ma zaujíma motor, keď vyberám videofoťák, v prvom rade ma zaujíma kvalita foto a videovýstupu. Tým netvrdím, že výbava neni dôležitá, ale prioritu má motor/kvalita výstupu.[/QUOTE]

U mňa je motor dôležitý, ale je to len jedna vec. Za rovnako podstatnú považujem váhu a jej rozloženie, podvozok a jeho naladenie, brzdy, radenie a riadenie. Dobrý motor nevyváži slabý zbytok. A podobne je to pri foťáku.

---------- Doplněno v 02:11 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 02:08 ----------

[QUOTE=joeh;45455]Mohutne sme sa rozrečnili ale základnú myšlienku zakladateľa vlákna mirek28 sme nevytýčili. Takže ak sa vrátime k meritu veci - tazatel žiada o radu, ktorý prístroj je najvhodnejší na kvalitný low light, rýchly AF na predozadný pohyb a stabilizáciu. Moja rada znie - zánovný A6500 s prihliadnuím na rozpočet, alebo nový A6300. Ty mu poradíš ktorý zo spomínaných prístrojov ?[/QUOTE]

Informácií je málo a tak sa nedá jednoznačne poradiť. Nie som si istý, že to čo píšeš je naozaj podstatné. Ja som len poskytol pár podnetov a skúseností, ktoré by mohli byť užitočné pri rozhodovaní.
kolyy (1542)|12.5.2017 02:17
[QUOTE=mirek28;45468]u manuálního objektivu je zase slyšet šoupání a hmatání rukou
docela mě to zklamalo[/QUOTE]

Ale to je len o technike. A keď Ti vadia takéto veci, tak by som poradil uvažovať o niečom, čo sa dá plne ovládať v tichosti cez dotykový displej. Vo výbere máš jeden taký foťák. Druhá vec je, že pre izolovanie ruchov of prístroja je najlepšie dokúpiť kvalitne odpružený mikrofón, či nahravať zvuk úplne externe.