Základy Makra - postupy a vybavení
Zdravím všechny. Zajímaly by mne vaše zkušenosti s focením maker. Mám na mysli konkrétní postupy, např. jak ovlivní výsledek použitý objektiv, poř. použitý program (manuál, poloautomat či plný automat), popř. nastavení třeba clony. Ta je podle mne jeden z velmi důležitých faktorů pro správnou makrofotografii ... ? Jaké jsou vaše zkušenosti s kompakty, EVF, či zrcadly? Díky za každou dobrou radu.
Priznam se, ze makro nefotim, ale taky jsem chtel... Na dobry makro potrebujes urcite zrcadlovku... Dobrej makro objektiv...
A clona, ta je to nejdulezitejsi... Pouziva se mala hloubka ostrosti /nizke clon. cislo/ a v tom je ten problem... Musis presne zaostrit... Pak at podle me vyfotis brouka cervenyho nebo modryho... kdyz bude ostrej bude dobrej...
A clona, ta je to nejdulezitejsi... Pouziva se mala hloubka ostrosti /nizke clon. cislo/ a v tom je ten problem... Musis presne zaostrit... Pak at podle me vyfotis brouka cervenyho nebo modryho... kdyz bude ostrej bude dobrej...
Co se týče ultrazoomu na makro, není příliš důležité jestli fotí od 5 cm nebo od 0 cm. Jde o to, na jakém ohnisku má onu nejkratší zaostřovací vzdálenost a průběh ostřících vzdáleností obecně. Takže jeden z nejlepších ultrazoomů v tomto ohledu je Nikon P90 a od něj odvozené přístroje se stejným objektivem (Pentax X70, Samsung WB5000, Kodak Z980). Ten sice na nejširším ohnisku fotí od 5 cm (čímž je nejhorší ve své třídě), ale pak ostřící vzdálenost do určité doby klesá, např. při ohnisku cca 90 mm lze ostřit od 1 centimetru. Takže zatímco konkurence nabízí z této vzdálenosti široký úhel záběru, Nikon P90 ze stejné vzdálenosti nabídne ještě zhruba 3× přiblížení a tedy i zvětšení! Pak stojí za zmínku ještě Panasonic FZ38, který fotí na nejširším ohnisku 1 cm, ale to si opravdu většinou stíníš, zvláště při tak širokoúhlém ohnisku. Jeho síla je naopak v delších ohniscích od cca 250 mm, kde ostří z méně než 80 cm (a to platí i pro nejdelší ohniska přes 450 mm!) To je docela dobré telemakro, samozřejmě zrcadlovkám se to ani zdaleka nevyrovná.
Pro opravdu kvalitní makro bude skutečně lepší ta zrcadlovka s ktomu určeným objektivem. Záleží samozřejmě na tom, jak detailní makro budeš chtít fotit. Pokud jen tak normálně kytičky, broučky a motýli, postačí ti i ten Nikon P90 (pokud jej seženeš), dá se s tím udělat zhruba tohle (https://www.digimanie.cz/photo_doc-A7AC0D9835006A1AC12575D20054483B.html). U zrcadlovek bude trochu problém v ceně, ale pro méně náročné použití by mohlo stačit téměř cokoli s levnou Sigmou 17-70 2,8-4,5 Macro (příp. novější verzí se větelností F2,8-4). Jak již bylo řečeno, je nutno velmi přesně ostřit, takže častokrát budeš muset spíše trochu přiclonit, aby hloubka ostrosti nebyla až příliš malá (na zrcadlovce).
Pro opravdu kvalitní makro bude skutečně lepší ta zrcadlovka s ktomu určeným objektivem. Záleží samozřejmě na tom, jak detailní makro budeš chtít fotit. Pokud jen tak normálně kytičky, broučky a motýli, postačí ti i ten Nikon P90 (pokud jej seženeš), dá se s tím udělat zhruba tohle (https://www.digimanie.cz/photo_doc-A7AC0D9835006A1AC12575D20054483B.html). U zrcadlovek bude trochu problém v ceně, ale pro méně náročné použití by mohlo stačit téměř cokoli s levnou Sigmou 17-70 2,8-4,5 Macro (příp. novější verzí se větelností F2,8-4). Jak již bylo řečeno, je nutno velmi přesně ostřit, takže častokrát budeš muset spíše trochu přiclonit, aby hloubka ostrosti nebyla až příliš malá (na zrcadlovce).
No - vida. Díky oběma za reakci. Přesně o to mi šlo. Takže tedy můj názor, že clona je jedním z prioritních nastavení pro makrofotografii je potvrzený. A obrazová kvalita je zřejmě nejlepší u zrcadlovek (ono to je asi ve všem). O makra jsem se pokoušel s ultrazoomem od Olympusu (SP 550UZ), nebylo to nejhorší, ale jde mi i o pokud možno maximální zvětšení, což např. u tohoto fotoaparátu měnit nelze, neb tam je prostě jeden objektiv, a o maximální ostrost, která jak jste uvedli závisí na cloně, ale asi i na ohnisku. Nyní mám Canon EOS 500D a dokoupil jsem teleobjektiv Sigma 70-300mm APO Macro pro Canon a teď právě nastává další otázka:
Tento objektiv (ještě jsem ho nezkoušel) - nebo telemakro obecně - vyrovná se makru focenému s makroobjektivem? To asi ne, že...
A jaký objektiv pro tento fotoaparát by jste mi doporučili, myslím co se týče maximálního zvětšení foceného objektu - clona už se doladí systémem pokus-omyl ;-/
Tento objektiv (ještě jsem ho nezkoušel) - nebo telemakro obecně - vyrovná se makru focenému s makroobjektivem? To asi ne, že...
A jaký objektiv pro tento fotoaparát by jste mi doporučili, myslím co se týče maximálního zvětšení foceného objektu - clona už se doladí systémem pokus-omyl ;-/
Ten objektiv má zvětšení 1:2, což není špatné. Pokud ale chceš co nejlepší makro koukal bych po objektivech, které mají zvětšení 1:1. Výrobci to udávají ve specifikacích. Jinak lze použít ještě makropředsádky. Pokud si nekoupíš nějakou ve formě blbé čočky z lupy, ale něco solidního s několika optickými členy, dokáže to vcelku dobře snížit ostřící vzdálenosti při stále dobré optické kvalitě (toto se ale hodí zejména pro ty ultrazoomy, kde ten požadavek na absolutní kvalitu není až tak vysoký, u DSLR je už přeci jen lepší koupit přímo makroobjektiv, ale samozřejmě, jde to řešit tak i tak).
Jasan. Takže extra makroobjektiv. Teď ale ještě před vlastní koupí, či doporučením nějakého objektivu konkrétně, by mne zajímala funkce makroobjektivu, jako taková. Přiznám se, že pojmu zvětšení 1:2 moc nerozumím, to je spíše zmenšení, ne ... a zvětšení 1:1 je přece zobrazení v takové velikosti, jaká je v reále ... Nebo to říkám špatně ? Zvětšení by mělo být 2:1 (asi tedy myslím)
A jak vlastně funguje makroobjektiv, jako takový. Mám na mysli, čím se liší od telemakra, nebo od obyčejného standardního setového objektivu např. 18 -55 mm. Kromě toho, že dokáže zaostřit na menší vzdálenost ?
A jak vlastně funguje makroobjektiv, jako takový. Mám na mysli, čím se liší od telemakra, nebo od obyčejného standardního setového objektivu např. 18 -55 mm. Kromě toho, že dokáže zaostřit na menší vzdálenost ?
V podstatě ano, 1:2 je zmenšení. Jinak řečeno, poloviční zvětšení je zmenšení ;-) Aby to bylo jednodušší, tak se prostě udává zvětšení, to může být jedna, ale i menší a větší. Makroobjektiv je v podstatě takový objektiv, který má větší toto zvětšení. Což je dáno kratšími ostřícími vzdálenostmi, větším ohniskem nebo obojím najednou.
Co mám zkušenost s Canonem G6, tak u kompaktu příde velmi vhod výklopný display a úplně super by bylo, kdyby byl detailnější a větší. Makro mi připadá dost náročné, protože třeba u tohoto foťáku je v režimu supermacro při nejvíc otevřené cloně hloubka ostrosti asi 1-2mm a ani při clonách, kde je požitelný čas a nehrozí rozmazání pohybem taky není nějak velká. Člověk na displayi sotva pozná co je zaostřené.
Se zrcadlovkou zkušenosti nemám, ale soudím, že k foťáku bude vhodný ministativ (abys foťákem nehnul o nějaký mm vpřed nebo vzad) a nějaký periskop k hledáčku.
Zvětšení 1:1 myslím odpovídá tomu, že objekt je promítnut na snímač ve skutečné velikosti, takže je možné vyfotit plochu o velikosti CCD/CMOS chipu, ale možná se pletu.
Se zrcadlovkou zkušenosti nemám, ale soudím, že k foťáku bude vhodný ministativ (abys foťákem nehnul o nějaký mm vpřed nebo vzad) a nějaký periskop k hledáčku.
Zvětšení 1:1 myslím odpovídá tomu, že objekt je promítnut na snímač ve skutečné velikosti, takže je možné vyfotit plochu o velikosti CCD/CMOS chipu, ale možná se pletu.
Uz zrkadloviek sa da makro fotit aj klasickymi nemakro objektivmi s pomocou makrokruzkov, ktore sa nasadia medzi telo a objektiv. Tieto kruzky neobsahuju ziadne opticke cleny, ich jedinou ulohou je iba zvecsit vzdialenost objektivu od snimacieho cipu, a tym nepriamo skratit minimalnu zaostrovaciu vzdialenost objektivu.
[quote=pavel_p;4501]Co mám zkušenost s Canonem G6, tak u kompaktu příde velmi vhod výklopný display a úplně super by bylo, kdyby byl detailnější a větší. Makro mi připadá dost náročné, protože třeba u tohoto foťáku je v režimu supermacro při nejvíc otevřené cloně hloubka ostrosti asi 1-2mm a ani při clonách, kde je požitelný čas a nehrozí rozmazání pohybem taky není nějak velká. Člověk na displayi sotva pozná co je zaostřené.
Se zrcadlovkou zkušenosti nemám, ale soudím, že k foťáku bude vhodný ministativ (abys foťákem nehnul o nějaký mm vpřed nebo vzad) a nějaký periskop k hledáčku.
Zvětšení 1:1 myslím odpovídá tomu, že objekt je promítnut na snímač ve skutečné velikosti, takže je možné vyfotit plochu o velikosti CCD/CMOS chipu, ale možná se pletu.[/quote]
Přesně takhle to taky chápu.Možná by se pak nemuselo používat slovo zvětšení aby nedocházelo k různým mýlkám ale slovo zobrazení.Třeba výše doporučovaný Sigma 17-70 macro je spíše jen setovým zoomem s vylepšenou funkcí makro oproti klasickým "seťákům" protože to zvětšení, nebo zobrazení je zde tuším 1:2,3.Klasické seťáky mají 1:4,5 a více.Opravdové macro by mělo mít těch 1:1.
V nějaké recenzi jsem četl velkou chválu na Sigmu 150/2,8Macro
dále velmi dobře hodnocené macroobjektivy pro canon:(z hlavy, takže neznám přesné názvy)
Canon 60/? macro
Canon Macro 100/2,8 USM popř se stabilizací jednou tak drahý canon macro100/2,8 USM IS
Sigma 105/2,8 Macro
tokina pro canon 100/2,8 AT-X Macro (ta je prý výborná v kresbě a cenově nejvýhodnější)
a s velkým vykřičníkem přidám slovo STATIV
to macro mne taky hodně zaujalo
Se zrcadlovkou zkušenosti nemám, ale soudím, že k foťáku bude vhodný ministativ (abys foťákem nehnul o nějaký mm vpřed nebo vzad) a nějaký periskop k hledáčku.
Zvětšení 1:1 myslím odpovídá tomu, že objekt je promítnut na snímač ve skutečné velikosti, takže je možné vyfotit plochu o velikosti CCD/CMOS chipu, ale možná se pletu.[/quote]
Přesně takhle to taky chápu.Možná by se pak nemuselo používat slovo zvětšení aby nedocházelo k různým mýlkám ale slovo zobrazení.Třeba výše doporučovaný Sigma 17-70 macro je spíše jen setovým zoomem s vylepšenou funkcí makro oproti klasickým "seťákům" protože to zvětšení, nebo zobrazení je zde tuším 1:2,3.Klasické seťáky mají 1:4,5 a více.Opravdové macro by mělo mít těch 1:1.
V nějaké recenzi jsem četl velkou chválu na Sigmu 150/2,8Macro
dále velmi dobře hodnocené macroobjektivy pro canon:(z hlavy, takže neznám přesné názvy)
Canon 60/? macro
Canon Macro 100/2,8 USM popř se stabilizací jednou tak drahý canon macro100/2,8 USM IS
Sigma 105/2,8 Macro
tokina pro canon 100/2,8 AT-X Macro (ta je prý výborná v kresbě a cenově nejvýhodnější)
a s velkým vykřičníkem přidám slovo STATIV
to macro mne taky hodně zaujalo
Takže mě z celé diskuse, tak jak zatím probíhá vyplývá, že dobrý makroobjektiv bude ten, který dokáže na co nejdelším ohnisku co nejblíže zaostřit.
Mezikroužky bych asi vypustil, to je podle mne opravdu jen náhražka a stativ je zase nutností. S tím souhlasím.
A ještě bych se možná vrátil k makru focenému buď kompaktem, nebo EVF:
Osobně mám zkušenosti s EVF (Olympus SP 550UZ) kde výsledky nebyly zase až tak špatné, jen mě vadilo, že v režimu supermakro nebylo možné už nastavení nijak měnit (mám na mysli např. ohnisko a pod.) Je to vlastně jen o tom, že něco vyfotím zblízka, ale nic víc.
A to samé podle mne řekl bych asi platí i u kompaktů.
---
A ještě bych měl dotaz na techniku focení, konkrétně právě onoho často zmiňovaného ostření:
Co je lepší - vybrat si středový bod a nechat to na AF, nebo se spíš vyplatí přepnout na MF a s ostřením si pohrát ručně s pomocí Live View?
Mezikroužky bych asi vypustil, to je podle mne opravdu jen náhražka a stativ je zase nutností. S tím souhlasím.
A ještě bych se možná vrátil k makru focenému buď kompaktem, nebo EVF:
Osobně mám zkušenosti s EVF (Olympus SP 550UZ) kde výsledky nebyly zase až tak špatné, jen mě vadilo, že v režimu supermakro nebylo možné už nastavení nijak měnit (mám na mysli např. ohnisko a pod.) Je to vlastně jen o tom, že něco vyfotím zblízka, ale nic víc.
A to samé podle mne řekl bych asi platí i u kompaktů.
---
A ještě bych měl dotaz na techniku focení, konkrétně právě onoho často zmiňovaného ostření:
Co je lepší - vybrat si středový bod a nechat to na AF, nebo se spíš vyplatí přepnout na MF a s ostřením si pohrát ručně s pomocí Live View?
[quote=resy67;4532]
A ještě bych se možná vrátil k makru focenému buď kompaktem, nebo EVF:
Osobně mám zkušenosti s EVF (Olympus SP 550UZ) kde výsledky nebyly zase až tak špatné, jen mě vadilo, že v režimu supermakro nebylo možné už nastavení nijak měnit (mám na mysli např. ohnisko a pod.) Je to vlastně jen o tom, že něco vyfotím zblízka, ale nic víc.
A to samé podle mne řekl bych asi platí i u kompaktů.
---
A ještě bych měl dotaz na techniku focení, konkrétně právě onoho často zmiňovaného ostření:
Co je lepší - vybrat si středový bod a nechat to na AF, nebo se spíš vyplatí přepnout na MF a s ostřením si pohrát ručně s pomocí Live View?[/quote]
No co mám zkušenost, tak některé kompakty manuální ostření vůbec neumožňují. U té G6-ky v supermakru je omezení v rozlišení 3Mpix a nejde fotit do RAWu, jinak jde vše. Manuální ostření je možné jen na střed (zvětšený) a u automatu si nejsem vědom toho, že by šel zvolit ostřící bod krom středu. Na středovou kompozici se to použít dá, jinak je to pokus-omyl.
Na to jestli je lepší ostření přes ostřící bod nebo liveview+zoom+MF asi přídeš sám.
Nakonec jsem stejně supermakro skoro zavrhl a používal jen makro. Ono se to extrémní zvětšení hodí tak na drobné květy, lišejníky a detaily větších květů, jinak makro stačí ... navíc člověk musí mít náladu ty drobné věci hledat a fotit.
A ještě bych se možná vrátil k makru focenému buď kompaktem, nebo EVF:
Osobně mám zkušenosti s EVF (Olympus SP 550UZ) kde výsledky nebyly zase až tak špatné, jen mě vadilo, že v režimu supermakro nebylo možné už nastavení nijak měnit (mám na mysli např. ohnisko a pod.) Je to vlastně jen o tom, že něco vyfotím zblízka, ale nic víc.
A to samé podle mne řekl bych asi platí i u kompaktů.
---
A ještě bych měl dotaz na techniku focení, konkrétně právě onoho často zmiňovaného ostření:
Co je lepší - vybrat si středový bod a nechat to na AF, nebo se spíš vyplatí přepnout na MF a s ostřením si pohrát ručně s pomocí Live View?[/quote]
No co mám zkušenost, tak některé kompakty manuální ostření vůbec neumožňují. U té G6-ky v supermakru je omezení v rozlišení 3Mpix a nejde fotit do RAWu, jinak jde vše. Manuální ostření je možné jen na střed (zvětšený) a u automatu si nejsem vědom toho, že by šel zvolit ostřící bod krom středu. Na středovou kompozici se to použít dá, jinak je to pokus-omyl.
Na to jestli je lepší ostření přes ostřící bod nebo liveview+zoom+MF asi přídeš sám.
Nakonec jsem stejně supermakro skoro zavrhl a používal jen makro. Ono se to extrémní zvětšení hodí tak na drobné květy, lišejníky a detaily větších květů, jinak makro stačí ... navíc člověk musí mít náladu ty drobné věci hledat a fotit.
Jj, souhlasím, že na to vždy nálada není, to je fakt, ale na druhou stranu - o tom to celé vlastně je. Najít něco zajímavého, ať už v krajině, detailu, portrétu, nebo třeba v makru. Ono kolikrát stačí neobyčejné světlo na obyčejné věci a hned je to o něčem jiném.
---
Ale to jsem odbočil. Ještě by mne v souvislosti s ostřením zajímalo, jaký režim AF je na makro nejvhodnější jestli poměrové, bodové, či ještě jinak. A v čem se tyto režimy vlastně liší. Mě to připadne, jako by to bylo zaostřené pořád stejně ;-/
---
Ale to jsem odbočil. Ještě by mne v souvislosti s ostřením zajímalo, jaký režim AF je na makro nejvhodnější jestli poměrové, bodové, či ještě jinak. A v čem se tyto režimy vlastně liší. Mě to připadne, jako by to bylo zaostřené pořád stejně ;-/
Tak ostřit jedíně manuálně AF při tak nízké hloubce ostrosti nepozná na co ostřit. Dál jsou dobrým pomocníkem makrosáňky ty opravdu hodně pomáhají při práci se stativem.Další možnost je koupit starší objektiv bez elektroniky kde je možné nastavit clonu manuálně na objektivu, pomocí redukce jej obrátít a tím lze dosáhnout zobrazení i 5:1 za malý peníz.Na tuto možnost se chystám ale zatím s ní nemám skušenosti.
Jinak jde to samozřejmně i s AF objektivy ale nemůžete ovládat clonu a tak je to celkem nepoužitelné.
Jinak jde to samozřejmně i s AF objektivy ale nemůžete ovládat clonu a tak je to celkem nepoužitelné.
Já skoušel pouze 50mm objektiv nasadit obráceně a zvětšení bylo podobné jako u mého tamronu 90mm, takže by to chtělo něco širšího tak 24-35mm. Nicméně jsem ten 50mm objektiv skusil nasadit obráceně na již zmíněný tamron a výsledek byl podobný jako s makropředsádkou 4D.
Pokud jde o to jak nasadit objektiv na objektiv já použil dva Cokin adaptéry pro objektivy a ty jsem k sobě sešrouboval. Asi by to šlo i slepit ale já nemám k lepidlům velkou důvěru.
Pokud jde o to jak nasadit objektiv na objektiv já použil dva Cokin adaptéry pro objektivy a ty jsem k sobě sešrouboval. Asi by to šlo i slepit ale já nemám k lepidlům velkou důvěru.
Jen tak mimochodem, nějaké zkušenosti s Raynoxem DCR-150 (250)? Plánuji ho výhledově k micro4/3 objektivu 14-45 (ekv. 28-90). Asi začnu s menšími dioptriemi, při velkém zoomu už by mohla být problém hloubka ostrosti.
Makro moc nefotím, jenom sem tam, tak o objektivu ani neuvažuju.
Makro moc nefotím, jenom sem tam, tak o objektivu ani neuvažuju.
[quote=pavel_p;4972]Jen tak mimochodem, nějaké zkušenosti s Raynoxem DCR-150 (250)? Plánuji ho výhledově k micro4/3 objektivu 14-45 (ekv. 28-90). Asi začnu s menšími dioptriemi, při velkém zoomu už by mohla být problém hloubka ostrosti.
Makro moc nefotím, jenom sem tam, tak o objektivu ani neuvažuju.[/quote]
Raynox DCR-150 (250) s Lumix 14-45mm objektivem raději nekupovat. V celém rozsahu ohnisek vinětuje, od cca 25mm už to není špatné, ale až do maximálního ohniska se té vinětace úplně nezbaví (holt průměr čoček předsádky je tuším jen 43 mm, což není mnoho). Jinak, model DCR-150 na tomto objektivu zkrátí snímací vzdálenosti jen přibližně o polovinu (od přední čočky objektivu).
Podstatně lepších výsledků se s makropředsádkami dá dosáhnout na ultrazoomech, tam je to fakt "ukrutné", co si pak můžete dovolit. S Panasonicem FZ7 se normálně na nejdelším ohnisku 432mm dá ostřit asi od necelých dvou metrů, s DCR-150 (4,8 dioptrie) pak od necelých 20 cm. Podobně zajímavé věci to dělá i na obyčejných kompaktech, kdy makropředsádku přidržíte rukou před objektivem.
Makro moc nefotím, jenom sem tam, tak o objektivu ani neuvažuju.[/quote]
Raynox DCR-150 (250) s Lumix 14-45mm objektivem raději nekupovat. V celém rozsahu ohnisek vinětuje, od cca 25mm už to není špatné, ale až do maximálního ohniska se té vinětace úplně nezbaví (holt průměr čoček předsádky je tuším jen 43 mm, což není mnoho). Jinak, model DCR-150 na tomto objektivu zkrátí snímací vzdálenosti jen přibližně o polovinu (od přední čočky objektivu).
Podstatně lepších výsledků se s makropředsádkami dá dosáhnout na ultrazoomech, tam je to fakt "ukrutné", co si pak můžete dovolit. S Panasonicem FZ7 se normálně na nejdelším ohnisku 432mm dá ostřit asi od necelých dvou metrů, s DCR-150 (4,8 dioptrie) pak od necelých 20 cm. Podobně zajímavé věci to dělá i na obyčejných kompaktech, kdy makropředsádku přidržíte rukou před objektivem.
[quote=Milan Šurkala;4975]Raynox DCR-150 (250) s Lumix 14-45mm objektivem raději nekupovat. V celém rozsahu ohnisek vinětuje, od cca 25mm už to není špatné, ale až do maximálního ohniska se té vinětace úplně nezbaví (holt průměr čoček předsádky je tuším jen 43 mm, což není mnoho). Jinak, model DCR-150 na tomto objektivu zkrátí snímací vzdálenosti jen přibližně o polovinu (od přední čočky objektivu).
Podstatně lepších výsledků se s makropředsádkami dá dosáhnout na ultrazoomech, tam je to fakt "ukrutné", co si pak můžete dovolit. S Panasonicem FZ7 se normálně na nejdelším ohnisku 432mm dá ostřit asi od necelých dvou metrů, s DCR-150 (4,8 dioptrie) pak od necelých 20 cm. Podobně zajímavé věci to dělá i na obyčejných kompaktech, kdy makropředsádku přidržíte rukou před objektivem.[/quote]
Díky, takže třeba podezřele levná sada makročoček +1/+2/+5/+10D za cca 500Kč (http://www.daganet.cz/makro-cocky-1-2-4-10-sada-52mm-p-567.html) by udělala lepší službu? Nerad bych se úplně vzdal makra a nerad bych si na něj pořizoval objektiv, to raději budu fotit kytičky po Brně G6kou a na výletech makro oželím, kytičky fotím spíš příležitostně. Ještě je otázka, jestli ta vinětace na ohnisku 45mm zrovna u makra výrazně vadí.
Podstatně lepších výsledků se s makropředsádkami dá dosáhnout na ultrazoomech, tam je to fakt "ukrutné", co si pak můžete dovolit. S Panasonicem FZ7 se normálně na nejdelším ohnisku 432mm dá ostřit asi od necelých dvou metrů, s DCR-150 (4,8 dioptrie) pak od necelých 20 cm. Podobně zajímavé věci to dělá i na obyčejných kompaktech, kdy makropředsádku přidržíte rukou před objektivem.[/quote]
Díky, takže třeba podezřele levná sada makročoček +1/+2/+5/+10D za cca 500Kč (http://www.daganet.cz/makro-cocky-1-2-4-10-sada-52mm-p-567.html) by udělala lepší službu? Nerad bych se úplně vzdal makra a nerad bych si na něj pořizoval objektiv, to raději budu fotit kytičky po Brně G6kou a na výletech makro oželím, kytičky fotím spíš příležitostně. Ještě je otázka, jestli ta vinětace na ohnisku 45mm zrovna u makra výrazně vadí.
[quote=pavel_p;4980]Díky, takže třeba podezřele levná sada makročoček +1/+2/+5/+10D za cca 500Kč (http://www.daganet.cz/makro-cocky-1-2-4-10-sada-52mm-p-567.html) by udělala lepší službu? Nerad bych se úplně vzdal makra a nerad bych si na něj pořizoval objektiv, to raději budu fotit kytičky po Brně G6kou a na výletech makro oželím, kytičky fotím spíš příležitostně. Ještě je otázka, jestli ta vinětace na ohnisku 45mm zrovna u makra výrazně vadí.[/quote]
Tak jsem si dovolil přidat do galerie tři fotografie s GF1. Poslední dvě fotografie jsou s předsídkou Rynox DCR-150 (4,8D).
1, 45mm ohnisko bez předsádky
https://www.digimanie.cz/galerie/showimage.php?i=2429
2, Totéž s předsádkou, ukázka přiblížení
https://www.digimanie.cz/galerie/showimage.php?i=2430
3, Lepší ukázka vinětace s předsádkou
https://www.digimanie.cz/galerie/showimage.php?i=2431
Jak je vidět, vinětace je patrná, proti tmavému pozadí to nevadí, ale např. se sněhem je to naprosto nepoužitelné. Člověk si taky musí dávat pozor na to, aby předsádku nasadil pokud možno co nejrovněji.
Levné makropředsádky jsou jen jednoduché čočky, takže sice budou lepší v tom, že nebudou vinětovat, ale kvalita obrazu bude špatná. Uprostřed bez problémů, u krajů ale bude výrazněji aberovat. Takže si člověk může vybrat mezi vinětací (Raynox) nebo aberací a silným rozostřením (jednoduchá čočka). Ideální by bylo asi najít jiné makropředsádky, které budou ideálně z několika optických členů a ne jen jednoho (DCR-150 je tuším ze tří).
Tak jsem si dovolil přidat do galerie tři fotografie s GF1. Poslední dvě fotografie jsou s předsídkou Rynox DCR-150 (4,8D).
1, 45mm ohnisko bez předsádky
https://www.digimanie.cz/galerie/showimage.php?i=2429
2, Totéž s předsádkou, ukázka přiblížení
https://www.digimanie.cz/galerie/showimage.php?i=2430
3, Lepší ukázka vinětace s předsádkou
https://www.digimanie.cz/galerie/showimage.php?i=2431
Jak je vidět, vinětace je patrná, proti tmavému pozadí to nevadí, ale např. se sněhem je to naprosto nepoužitelné. Člověk si taky musí dávat pozor na to, aby předsádku nasadil pokud možno co nejrovněji.
Levné makropředsádky jsou jen jednoduché čočky, takže sice budou lepší v tom, že nebudou vinětovat, ale kvalita obrazu bude špatná. Uprostřed bez problémů, u krajů ale bude výrazněji aberovat. Takže si člověk může vybrat mezi vinětací (Raynox) nebo aberací a silným rozostřením (jednoduchá čočka). Ideální by bylo asi najít jiné makropředsádky, které budou ideálně z několika optických členů a ne jen jednoho (DCR-150 je tuším ze tří).
Díky moc, tohle mě odradilo ... fotky co jsem našel buď vinětaci skrývaly nebo byly oříznuté (nehledě na to, že prakticky vše co jsem našel bylo s objektivem 45-200). G6ka vypadá jako lepší řešení na focení kytiček v nedaleké botanické zahradě. Až si koupím kombinačky nebo si vzpomenu u našich, tak uploaduju do série ještě fotky z pancaku. Ten ostří od 15ti cm a hloubku ostrosti má asi +/-2mm, akorát úhel záběru je na makro široký.
Ještě připadá v úvahu snad Raynox DCR-5320PRO, ale stojí už kolem 6000CZK nebo bazarový manuální objektiv a redukce. Ale nejspíš makro s tímto foťákem fakt oželím.
PS: ještě mi někdo na dpreview fóru doporučil Nikon 52mm number 4T. Až na to, že se u nás asi nedá sehnat to vypadá slibně.
PPS: Canon 250D 52mm vypadá _velmi_ slibně - něco zde: http://www.flickr.com/photos/neomis72/page1/
Ještě připadá v úvahu snad Raynox DCR-5320PRO, ale stojí už kolem 6000CZK nebo bazarový manuální objektiv a redukce. Ale nejspíš makro s tímto foťákem fakt oželím.
PS: ještě mi někdo na dpreview fóru doporučil Nikon 52mm number 4T. Až na to, že se u nás asi nedá sehnat to vypadá slibně.
PPS: Canon 250D 52mm vypadá _velmi_ slibně - něco zde: http://www.flickr.com/photos/neomis72/page1/
[quote=pavel_p;4984]Díky moc, tohle mě odradilo ... fotky co jsem našel buď vinětaci skrývaly nebo byly oříznuté (nehledě na to, že prakticky vše co jsem našel bylo s objektivem 45-200). G6ka vypadá jako lepší řešení na focení kytiček v nedaleké botanické zahradě. Až si koupím kombinačky nebo si vzpomenu u našich, tak uploaduju do série ještě fotky z pancaku. Ten ostří od 15ti cm a hloubku ostrosti má asi +/-2mm, akorát úhel záběru je na makro široký.
Ještě připadá v úvahu snad Raynox DCR-5320PRO, ale stojí už kolem 6000CZK nebo bazarový manuální objektiv a redukce. Ale nejspíš makro s tímto foťákem fakt oželím.
PS: ještě mi někdo na dpreview fóru doporučil Nikon 52mm number 4T. Až na to, že se u nás asi nedá sehnat to vypadá slibně.[/quote]
Ano, u 45-200mm se tento problém nevyskytuje (alespoň Raynox to na stránkách uvádí). Pokud člověk chce na G1/GH1/GF1 použít tento Raynox, tak na 14-45mm to nejde, na dalších objektivech už asi ano (na 45-200mm určitě ano)
Ještě připadá v úvahu snad Raynox DCR-5320PRO, ale stojí už kolem 6000CZK nebo bazarový manuální objektiv a redukce. Ale nejspíš makro s tímto foťákem fakt oželím.
PS: ještě mi někdo na dpreview fóru doporučil Nikon 52mm number 4T. Až na to, že se u nás asi nedá sehnat to vypadá slibně.[/quote]
Ano, u 45-200mm se tento problém nevyskytuje (alespoň Raynox to na stránkách uvádí). Pokud člověk chce na G1/GH1/GF1 použít tento Raynox, tak na 14-45mm to nejde, na dalších objektivech už asi ano (na 45-200mm určitě ano)
V diskusi se objevil termín "makrosáňky". K čemu přesně vlastně slouží? Omlouvám se za asi hloupou otázku, ale opravdu nevím. Nikdy jsem se s nimi nesetkal a zajímalo by mne, na jakém principu pracují, co to vlastně vůbec je.
Makrosanky si mozno predstavit ako taky maly stativ, alebo nadstavec na stativ, ktory ma moznost velmi pomaly a jemne posuvat fotoaparat, hlavne dopredu a dozadu. Pri foteni makra, hlavne telemakra s predsadkou, sa totiz hlbka ostrosti zmensi na milimetre, dokonca na desatinky milimetra, a pri takych hlbkach uz nie je mozne drzat fotak v ruke. Moznost posuvat dopredu a dozadu sluzi na jemne presne nastavenie polohy fotaku a tym vlastne jeho roviny ostrosti tak, aby foteny makropredmet do nej presne zapadol podla predstav fotografa.
Napriklad:
http://www.webshopy.sk/sk/produkt/makrosanky-velbon-super-mag
http://www.photonet.sk/shop/ostatne-fotoprislusenstvo/makrosanky/p_150.html
Napriklad:
http://www.webshopy.sk/sk/produkt/makrosanky-velbon-super-mag
http://www.photonet.sk/shop/ostatne-fotoprislusenstvo/makrosanky/p_150.html
Aha... Díky za informace, takže tohle k dobrému makru bude asi určitě potřeba také. Po nějakých rozumných (cena - obsluha) se porozhlédnu. Tohle by se dalo využít i na focení v obyčejném režimu (ne makro) při velké ohniskové vzdálenosti a malé cloně. Říkám - li to dobře.
[quote=resy67;6519]Tohle by se dalo využít i na focení v obyčejném režimu (ne makro) při velké ohniskové vzdálenosti a malé cloně. Říkám - li to dobře.[/quote]
Na obycajne fotenie (nie makro) su makrosanky zbytocne, pretoze tam je hlbka ostrosti vecsia ako rozsah posunu makrosaniek a ich posun nema skoro ziadny efekt. Tam staci ruka alebo klasicky stativ.
Na obycajne fotenie (nie makro) su makrosanky zbytocne, pretoze tam je hlbka ostrosti vecsia ako rozsah posunu makrosaniek a ich posun nema skoro ziadny efekt. Tam staci ruka alebo klasicky stativ.
Dobrý den. Dostala jsem k vánocům kompakt olympus mju tough-6020. Chtěla bych se vás zeptat jak nejlépe ho nastavit na focení makra v přírodě př. kytky, hmyz. A ještě je nutné k němu pořizovat stativ?
Pokud se nepletu, je tam supermakro rezim. Staci jej navolit, objektiv sam trochu zazoomuje a tehdy je makro nejlepsi. Stativ? No to zalezi na tom, co vse budete chtit fotit. Na bezne makro, ktere tento fotoaparat umi, stativ potreba neni (ale muze pomoci, osobne bych se tim v tomto pripade nezatezoval).