
bez stativu?
Zajímalo by mě, jaké máte zkušenosti při fotografování vzdálené krajiny za výborných světelných podmínek bez použití stativu. Jak moc poznáte nějaké roztřesení když použijete krátký čas.
Specifikuj to trochu. Fotíš s malým ohniskem, nebo naopak s velkým? Pokud jsou bezvadné světelné podmínky, neměl by být problém nastavit takový čas závěrky, aby nebyli snímky neostré.
Fotím s Panasonic LX3 takže s ohniskem krátkým. Když budu fotit na vzdálnost do několika metrů, tak se stabilizátorem jsou fotky ostré i s hodně dlouhým časem. Zajímaly by mě Vaše zkušenosti. Poznáte na ostrosti vzdálených objektů když fotíte třeba s 1/250, nebo 1/500?
[quote=Tomáš T.;5728]Fotím s Panasonic LX3 takže s ohniskem krátkým. Když budu fotit na vzdálnost do několika metrů, tak se stabilizátorem jsou fotky ostré i s hodně dlouhým časem. Zajímaly by mě Vaše zkušenosti. Poznáte na ostrosti vzdálených objektů když fotíte třeba s 1/250, nebo 1/500?[/quote]
Váš LX3 má rozsah ohnisek po přepočtu na 35mm 24-60mm. Tedy pokud fotíte na 24mm, na ostré fotografie by měla stačit závěrka 1/40 (24 [ohnisko] * 1,63 [velikost čipu]) a při 60mm je to 1/100. S časem 1/250, nebo dokonce 1/500 by měli být fotografie maximálně ostré.
Moje zkušenosti jsou takovéto, pokud překročím bezpečné časy pro ostré snímky (převrácená hodnota ohniska vynásobená crop factorem) - ještě kratší závěrka, tak jsou stále stejně ostré, vliv to již nemá.
Váš LX3 má rozsah ohnisek po přepočtu na 35mm 24-60mm. Tedy pokud fotíte na 24mm, na ostré fotografie by měla stačit závěrka 1/40 (24 [ohnisko] * 1,63 [velikost čipu]) a při 60mm je to 1/100. S časem 1/250, nebo dokonce 1/500 by měli být fotografie maximálně ostré.
Moje zkušenosti jsou takovéto, pokud překročím bezpečné časy pro ostré snímky (převrácená hodnota ohniska vynásobená crop factorem) - ještě kratší závěrka, tak jsou stále stejně ostré, vliv to již nemá.
[quote=petnek;5731]Váš LX3 má rozsah ohnisek po přepočtu na 35mm 24-60mm. Tedy pokud fotíte na 24mm, na ostré fotografie by měla stačit závěrka 1/40 (24 [ohnisko] * 1,63 [velikost čipu]) a při 60mm je to 1/100. S časem 1/250, nebo dokonce 1/500 by měli být fotografie maximálně ostré.[/quote]
Proc to chces nasobit crop faktorem? Navic u LX3 to 1,63 urcite neni crop faktor :-) LX3 ma cip velikost 1/1,63" a crop faktor ma cca 4,7 (zhruba). Pokud uz to chces nasobit crop faktorem, tak nasob realna ohniska a ne uz ta prepoctena :-) A realne ohnisko LX3 je 5,1 milimetr, toto muzes nasobit crop faktorem (a dostanes se prave k onomu cislu 24 mm ;-))
Jinak mas pravdu, ze je dobre se drzet prevracene hodnoty ohniska, ale toho prepocteneho! Tedy pri 1/24 s by mely byt fotky ostre, diky stabilizaci by ale mohly byt i pri delsich casech.
Proc to chces nasobit crop faktorem? Navic u LX3 to 1,63 urcite neni crop faktor :-) LX3 ma cip velikost 1/1,63" a crop faktor ma cca 4,7 (zhruba). Pokud uz to chces nasobit crop faktorem, tak nasob realna ohniska a ne uz ta prepoctena :-) A realne ohnisko LX3 je 5,1 milimetr, toto muzes nasobit crop faktorem (a dostanes se prave k onomu cislu 24 mm ;-))
Jinak mas pravdu, ze je dobre se drzet prevracene hodnoty ohniska, ale toho prepocteneho! Tedy pri 1/24 s by mely byt fotky ostre, diky stabilizaci by ale mohly byt i pri delsich casech.
[quote=Milan Šurkala;5732]Proc to chces nasobit crop faktorem? Navic u LX3 to 1,63 urcite neni crop faktor :-) LX3 ma cip velikost 1/1,63" a crop faktor ma cca 4,7 (zhruba). Pokud uz to chces nasobit crop faktorem, tak nasob realna ohniska a ne uz ta prepoctena :-) A realne ohnisko LX3 je 5,1 milimetr, toto muzes nasobit crop faktorem (a dostanes se prave k onomu cislu 24 mm ;-))
Jinak mas pravdu, ze je dobre se drzet prevracene hodnoty ohniska, ale toho prepocteneho! Tedy pri 1/24 s by mely byt fotky ostre, diky stabilizaci by ale mohly byt i pri delsich casech.[/quote]
Koukám, že jsem se do těch čísel nějak zamotal:mistake. Díky za opravu, tohle mě vůbec nenapadlo... Tomášovi T. se omlouvám.
Jinak mas pravdu, ze je dobre se drzet prevracene hodnoty ohniska, ale toho prepocteneho! Tedy pri 1/24 s by mely byt fotky ostre, diky stabilizaci by ale mohly byt i pri delsich casech.[/quote]
Koukám, že jsem se do těch čísel nějak zamotal:mistake. Díky za opravu, tohle mě vůbec nenapadlo... Tomášovi T. se omlouvám.
Otázka, jestli se dá fotit krajina bez stativu, se mi zdá podobnou té, jiestli se dá řídit auto jednou rukou. Uřídíš ho, v některých okamžicích ani nikdo nic nepozná. Obecně je však lepší řídit oběma rukama.
[quote=Petrbike;5734]Otázka, jestli se dá fotit krajina bez stativu, se mi zdá podobnou té, jiestli se dá řídit auto jednou rukou. Uřídíš ho, v některých okamžicích ani nikdo nic nepozná. Obecně je však lepší řídit oběma rukama.[/quote]
uplne suhlasim.
uplne suhlasim.
Díky všem za vyčerpávající odpověď. Je mi vcelku jasné v čem spočívají výhody stativu při focení krajiny. Často jsem v situaci, kdy nemůžu se stativem zdržovat například ostatní "účastníky zájezdu" a podobně. Takže prostě buď fotím jak nejlépe umím bez stativu, nebo mám smůlu, protože je potřeba se někam dostat atd... V takových případech spoléhám na editor a na štěstí. Jen mne zajímalo jak moc tím utrpí ostrost snímků. To že snímek takto více méně odfláknu je mi jasné. Z Vašich reakcí vyplývá, že za výborných světelných podmínek lze docílit stejně ostré fotky i bez použití stativu. Chápu dobře?
Já myslím, že s kompaktem to klidně jde. Pokud svítí slunce vyjde clona tak nejmíň 4 a čas 1/500, hloubka ostrosti bude při této cloně velká dost a čas se udržet dá s rezervou.
Pro maximální ostrost teda fotím do RAWu, za předpokladu, že objektiv není úplný šunt má fotka vždy lepší kresbu a člověk má nějakou kontrolu nad odšuměním a doostřením.
Pro maximální ostrost teda fotím do RAWu, za předpokladu, že objektiv není úplný šunt má fotka vždy lepší kresbu a člověk má nějakou kontrolu nad odšuměním a doostřením.