Vysvětlení pojmů a zkratek na fotoaparátu
Ahoj
Potřeboval bych blíže vysvětlit pojmy a zkratky funkcí na mém foťáku (Canon SX1 IS)
Sice je to popsané v návodu,ale reálné příklady k čemu jsou danné funkce dobré už popsané není.
Proto prosím zde přítomné,co se vyznají,aby mi to někdo podrobně vysvětlil a popsal.
Díky moc.
Pojmy a zkratky funkcí:
1.BKT zaostření
2.Ostření celoplošné-poměrové-bodové
3.Rámeček AF
4.Zoom bodu AF
5.AF servo
6.Režim AF po snímcích-souvislé
7.Bod bodového AE
8.Zoom bodu MF
9.Bezpečný MF
zde je originál návod:
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Potřeboval bych blíže vysvětlit pojmy a zkratky funkcí na mém foťáku (Canon SX1 IS)
Sice je to popsané v návodu,ale reálné příklady k čemu jsou danné funkce dobré už popsané není.
Proto prosím zde přítomné,co se vyznají,aby mi to někdo podrobně vysvětlil a popsal.
Díky moc.
Pojmy a zkratky funkcí:
1.BKT zaostření
2.Ostření celoplošné-poměrové-bodové
3.Rámeček AF
4.Zoom bodu AF
5.AF servo
6.Režim AF po snímcích-souvislé
7.Bod bodového AE
8.Zoom bodu MF
9.Bezpečný MF
zde je originál návod:
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Tak ono si lze vetsinu z toho vyzkouset i na vlastni oci :-) Ono v tom manualu to neni popsano vetsinou az tak nesmyslne, i kdyz je pravda, ze asi dve funkce u Canonu jsem dodnes nerozlustil a ani podle navodu jsem neprisel nejen na to, jak se ovladaji, ale ani na to, k cemu jsou vlastne urcene :-)
1, Fotoaparat vyfoti tri snimky s lehce posunutym zaostrenim. S velkou pravdepodobnosti bude jeden z nich zaostren spravne. Pouziva se u makra, kde casto ziskate fotky, ktere jsou zaostrene napr. o milimetr blize, nez by bylo idealni. Timto se tomu zamezi (resp. minimalizuje riziko).
2, Nejde o ostreni, ale mereni expozice. Expozice se meri vzdy tak, aby oblast, ze ktere se meri, byla prumerne jasna (tzn. stredne seda). Predstavte si napr. silne protisvetlo a tmavy horizont. Mejme bodove mereni. Krizek na displeji namirite na horizont, tedy horizont bude spravne exponovany, ale obloha bude uplne prepalena. Staci trochu posunout krizek nahoru nad horizont (tedy na oblohu) a nyni se expozice meri v oblasti krizku, tedy obloze. Obloha je exponovana spravne, ale krajina je uplne cerna. Pomerove mereni (tj. celoplosne) meri jas v cele plose, tedy ne jen v tom malem krizku, ale v cele plose snimku, nejaky maly posun obrazu nehraje zadny vliv. Ponevadz to prumeruje (a kontrast dane sceny je nad sily cipu), bude obloha pomerne svetla (ale ani beznadejne prepalena ci naopak exponovana spravne), krajina zase bude tmava (tedy nebude ani uplne tmava, ale bohuzel ani primerene svetla jako ve skutecnosti). Celoplosne se zduraznenym stredem je neco mezi. Tedy namirenim krizku (ci ostriciho bodu - toho ctverecku uprostred) sice ovlivnite expozici a jas sceny, ale ne az tak vyrazne jako u bodoveho, protoze jistou vahu ma i okoli.
3, Jednoduse rika, zda se bude ostrit na stred (tzn. ten ctverecek na displeji bude presne uprostred) nebo tam vubec nebude a fotoaparat si sam vybere, kam bude ostrit (Tvar +AiAF, ci jak se to jmenuje).
4, Po zaostreni se jednoduse zvetsi nahled na misto, kam fotoaparat zaostril.
5, Po zaostreni udrzuje spravne zaostreni, tzn. i kdyz se pohnete blize k predmetu, fotoaparat preostri na mensi vzdalenost, aby v okamziku zmacknuti spouste byl snimek ostry. Opet si lze vyzkouset - vypnout funkci, namacknout spoust, prijit mnohem bliz a domacknout -> snimek bude neostry, totez provest s AF Servo, snimek bude OK).
6, Fotoaparat muze prubezne ostrit, to znamena, i kdyz nic nedelate, porad zaostruje aby za a) obraz v kledacku byl stale ostry a za b) pri foceni mohl tu spravnou ostrici vzdalenost najit rychleji, nemusi ji tolik zkouset, protoze uz bylo davno predostreno.
7, Souvisí s bodem 2 a 3. Expozici muze merit bud uprostred, nebo v miste ostreni (tzn. tam, kde je ramecek AF - ctverecek na displeji, ten nemusi byt nutne vzdy uprostred), jednoduse tim rikate, ze chcete upravit jas podle toho, na co se ostri (treba muzete ostrit na postavu, ktera je na strane snimku - logicky tedy budete chtit, aby postava byla primerene videt a pozadi vas az tolik nezajima).
8, Totez co 4. Jen pri manualnim ostreni, at dobre vidite, nac vlastne ostrite.
9, Uzitecne, pokud se fotoaparat nechce chytnout pri ostreni. Rekneme, ze fotime kytku, ktera ma tenky stonek (napr. ve vzdalenosti 50cm). Fotoaparat bude mit tendenci ostrit spise na pozadi (treba 3m daleko) a ne na onen stonek. Vy tedy manualne zaostrite zhruba nekam do oblasti stonku (rekneme, ze se vam to podari na 55cm). Pote normalne fotite. Autofokus vi, ze chcete zaostrit zhruba na onech 55 cm. Kdyz pujde dal a chtel by zaostrit na pozadi, neco v nem hrkne a uvedomi si, ze to pozadi je velmi daleko od tech cca 55 cm, kam vy chcete zhruba ostrit. Tak to zkusi na druhou stranu a ejhle, v 50 centimetrech ma kytku. Zaostri tedy na kytku :-)
1, Fotoaparat vyfoti tri snimky s lehce posunutym zaostrenim. S velkou pravdepodobnosti bude jeden z nich zaostren spravne. Pouziva se u makra, kde casto ziskate fotky, ktere jsou zaostrene napr. o milimetr blize, nez by bylo idealni. Timto se tomu zamezi (resp. minimalizuje riziko).
2, Nejde o ostreni, ale mereni expozice. Expozice se meri vzdy tak, aby oblast, ze ktere se meri, byla prumerne jasna (tzn. stredne seda). Predstavte si napr. silne protisvetlo a tmavy horizont. Mejme bodove mereni. Krizek na displeji namirite na horizont, tedy horizont bude spravne exponovany, ale obloha bude uplne prepalena. Staci trochu posunout krizek nahoru nad horizont (tedy na oblohu) a nyni se expozice meri v oblasti krizku, tedy obloze. Obloha je exponovana spravne, ale krajina je uplne cerna. Pomerove mereni (tj. celoplosne) meri jas v cele plose, tedy ne jen v tom malem krizku, ale v cele plose snimku, nejaky maly posun obrazu nehraje zadny vliv. Ponevadz to prumeruje (a kontrast dane sceny je nad sily cipu), bude obloha pomerne svetla (ale ani beznadejne prepalena ci naopak exponovana spravne), krajina zase bude tmava (tedy nebude ani uplne tmava, ale bohuzel ani primerene svetla jako ve skutecnosti). Celoplosne se zduraznenym stredem je neco mezi. Tedy namirenim krizku (ci ostriciho bodu - toho ctverecku uprostred) sice ovlivnite expozici a jas sceny, ale ne az tak vyrazne jako u bodoveho, protoze jistou vahu ma i okoli.
3, Jednoduse rika, zda se bude ostrit na stred (tzn. ten ctverecek na displeji bude presne uprostred) nebo tam vubec nebude a fotoaparat si sam vybere, kam bude ostrit (Tvar +AiAF, ci jak se to jmenuje).
4, Po zaostreni se jednoduse zvetsi nahled na misto, kam fotoaparat zaostril.
5, Po zaostreni udrzuje spravne zaostreni, tzn. i kdyz se pohnete blize k predmetu, fotoaparat preostri na mensi vzdalenost, aby v okamziku zmacknuti spouste byl snimek ostry. Opet si lze vyzkouset - vypnout funkci, namacknout spoust, prijit mnohem bliz a domacknout -> snimek bude neostry, totez provest s AF Servo, snimek bude OK).
6, Fotoaparat muze prubezne ostrit, to znamena, i kdyz nic nedelate, porad zaostruje aby za a) obraz v kledacku byl stale ostry a za b) pri foceni mohl tu spravnou ostrici vzdalenost najit rychleji, nemusi ji tolik zkouset, protoze uz bylo davno predostreno.
7, Souvisí s bodem 2 a 3. Expozici muze merit bud uprostred, nebo v miste ostreni (tzn. tam, kde je ramecek AF - ctverecek na displeji, ten nemusi byt nutne vzdy uprostred), jednoduse tim rikate, ze chcete upravit jas podle toho, na co se ostri (treba muzete ostrit na postavu, ktera je na strane snimku - logicky tedy budete chtit, aby postava byla primerene videt a pozadi vas az tolik nezajima).
8, Totez co 4. Jen pri manualnim ostreni, at dobre vidite, nac vlastne ostrite.
9, Uzitecne, pokud se fotoaparat nechce chytnout pri ostreni. Rekneme, ze fotime kytku, ktera ma tenky stonek (napr. ve vzdalenosti 50cm). Fotoaparat bude mit tendenci ostrit spise na pozadi (treba 3m daleko) a ne na onen stonek. Vy tedy manualne zaostrite zhruba nekam do oblasti stonku (rekneme, ze se vam to podari na 55cm). Pote normalne fotite. Autofokus vi, ze chcete zaostrit zhruba na onech 55 cm. Kdyz pujde dal a chtel by zaostrit na pozadi, neco v nem hrkne a uvedomi si, ze to pozadi je velmi daleko od tech cca 55 cm, kam vy chcete zhruba ostrit. Tak to zkusi na druhou stranu a ejhle, v 50 centimetrech ma kytku. Zaostri tedy na kytku :-)