www.digimanie.cz
>
>
>

Fotíme s Koalou: Mlha

Fotíme s Koalou: Mlha
, , návod
Jak ze svého fotoaparátu dostat maximum? Jak vyfotit i s obyčejným kompaktem hezkou fotku? Není to zas tak složité a s naší Koalou vám pomůžeme překonat nástrahy fotografie. V 17. díle se podíváme na focení v leckdy velmi krásné, ale fotograficky obtížné mlze.
K oblíbeným
reklama
Pomalu nám končí podzim, nicméně nejrůznější mlhy, inverze a další více či méně příjemné atmosférické jevy jsou s námi čím dál častěji. Nebyla by to ale naše Koala, kdyby ji nepřepadla chuť si zkusit zvláštnost tohoto počasí zachytit na fotoaparát. V průběhu minulých 14 dní tak lítala po lesích, kopcích, rybnících a snažila se přijít na to, jak tu zpropadenou mlhu zachytit. Z počátku to totiž vůbec nevypadalo tak, jak by si přála.




Zima a mlhy se blíží, Koala už dumá, kam všude zajde a co vše vyfotí.



Co vlastně budeme spolu s Koalou k focení potřebovat? V podstatě nám bude stačit normální fotoaparát a občas by se mohl hodit i stativ. Proč, to vám Koala za chvilku vysvětlí. Každopádně to bude chtít ráno vstát trochu dříve, než mlha zmizí. Obyvatelé Moravskoslezského kraje, ke kterým patří i Koala, mají v tomto trochu "výhodu", protože pokud už není mlha, množství smogu její místo rádo zastoupí, takže o špatnou viditelnost není nikdy nouze. Nevýhodou je jen to, že tato "mlha" není zrovna bílá a hlavně smrdí.

Pokud se bavíme o normální mlze, jde o rozptýlené části vody, v podstatě mrak na zemi. Rozptyluje světlo, takže je všude bílo a téměř neexistují stíny. Čím dále je nějaký předmět, tím více je zamlžený, bez barev a kontrastu. I proto je důležité mít při focení v mlze nějaký objekt v popředí, který ještě není "zamlžen", má rozumný kontrast a barvičky. Díky němu budete mít ve snímku vodítko, které vám napoví, jak silná ona mlha vlastně byla. Když totiž vyfotíte jen nějaký zamlžený les v dáli, bude na snímek šedivé nic.




Mlha sice byla, ale proč jako mlha nevypadá?



Koala se nechala vyfotit na závoře, za ní byla hustá mlha v lese, ale na snímku to spíš vypadá, jak by ten šedivý opar nafoukal výfuk tatrovky. Proč jen je pozadí tak nepříjemně šedivé a není bílé? Odpověď je jako vždy jednoduchá. Už jsme si řekli, že mlha světlo odráží do všech směrů. Do objektivu tak proudí světlo nejen seshora, ale i zezdola, prostě odevšad. A jak už víme z kapitoly o měření expozice, fotoaparát vyrovnává expozici na střední šedou. Co tedy udělá, když vidí skoro všude jen "bílo"? Stáhne expozici, aby byl spokojený se svou střední šedou. A tím pádem se i mlha stává středně šedou, nevýraznou a vypadá spíš jako smog.




No, tohle už začíná vypadat trochu mlhavěji.



Proto je nutné automatice říci, že to, co ona chce šedé, my chceme bílé (nebo téměř bílé, abychom zase neměli přepaly). Jste-li pozornými čtenáři, jistě už víte, jak toho dosáhnout. Pokud ne, tak vězte, že jde o korekci expozice, výjimečně ale do plusu. Samozřejmě nelze říci, že vždy budete potřebovat takovou a takovou korekci, ale většinou je dobrým začátkem +0,7 EV a někdy můžete skončit i u +2 EV. Zpravidla vám ale takové +1 EV postačí. O to více ale budete potřebovat předmět v popředí, který není ještě za hustou vrstvou mlhy. Na snímku by mělo být něco, co je jasné, kontrastní a díky čemuž získáte dojem o síle mlhy.




I přes rozptýlené světlo dost obtížná scéna.



Skvělým tématem jsou nejen pohledy do dálky, ale i do výšky, kdy např. stromy krásně ukazují postupný vývoj mlhy. Vyžaduje ale už opravdu dost silnou mlhu. Pozor si ale musíte dávat na to, že i přes rozptýlené světlo je v takovém případě dynamický rozsah scény (rozsah světel a stínů) dost výrazný. Může se vám stát, že větve začnou být moc přeexponované a budou se ztrácet přeexponováním a ne mlhou jako takovou. Pozor i na to, abyste se nesnažili mlhu dodělávat v počítači zvyšováním kontrastu. Takový způsob často vypálí některá místa na snímku, znatelně zvýší šum a mlha pak vypadá jako nějaké šumové chuchvalce a vůbec to není pěkné.




Bez korekce expozice je snímek šedivý a nekontrastní.



Zde si to znovu ukážeme. Fotografie je bez korekce expozice strašně šedivá a nevýrazná. Dosáhli jsme sice toho, že strom v popředí je rozumně tmavý, ale bohužel pozadí je takové "nezdravé".




S kladnou korekcí je už mlha mlhou.



S lehkou korekcí +0,7 EV se už mlha stává mlhou. Strom v popředí je nicméně také světlejší, ale snímek rozhodně vypadá mnohem lépe. Začíná dostávat svou chladnou, mrazivou a mlhavou atmosféru. Všimněte si, že tady využívám vedle korekce expozice především nejdůležitější vlastnost mlhy. Vzdálené předměty se v mlze ztrácejí a podporují dojem prostoru. Fotit kolmou zeď v mlze opravdu nemá smysl :-) Hledejte spíše takové scény, kde je výraznější "pohled do dáli", kde dobře uvidíte, jak se každým krokem navíc předměty více a více ztrácejí.




Můžete si hrát, ale samozřejmě nepřehánět.



Koala zkusila ještě výraznější korekci +1,3 EV, čímž snímek dostal mlhu ještě blíž. Viditelnost je tak ještě menší než původně. V grafickém editoru lehce vytáhla tmavé odstíny, které zvýraznily objekty v popředí a nastavila menší barevnou teplotu, čímž snímek zabarvila více do modra. Fotografie tak získala mrazivější atmosféru. Zda se vám to líbí nebo ne, je už na vás. Každopádně se tu ukazuje, že v mlze to chce opravdu více či méně přeexponovávat, ale nesmíte dostat přepaly, jako na následujícím obrázku.




S přeexpozicí opatrně. Může se stát, že mlhu nedostanete a přepaly ano.



Focení v mlze však přináší více problémů. Vzhledem k tomu, že světla není moc a navíc ještě často volíme výraznou přeexpozici, bude fotoaparát nastavovat dlouhé expoziční časy, které se mohou projevit pohybovou neostrostí. I proto vám už Koala na začátku říkala, že by nebylo špatné uvažovat o stativu. I když je všude bílo, prakticky je všude "tma" a udržet snímky ostré z ruky není zase až tak snadné.




Na zajímavé mlžné fotografie stačí i běžný kompakt.



Dalším problémem je vlhkost jako taková. Fotoaparátu se neustálé přendávání z tepla do zimy nemusí moc líbit a hlavně si dejte pozor na kondenzaci vody, když se dostanete domů. Na fotoaparátu, ale i v něm se může vysrážet velké množství vody a pokud fotoaparát zapnete, může to být také jeho poslední zapnutí. Obvykle se radí dát fotoaparát do nepropustného sáčku a začít používat až se trochu prohřeje. Koala to zatím nezkoušela, ale každopádně fotoaparát nechává doma prohřát i více než hodinu, dokud se už opravu nerosí a při doteku nestudí.




K zahození ale není ani dostat se nad mlhu.



Koala viděla na internetu několik zajímavých snímků z webkamer umístěných na vrcholech hor. Samozřejmě jí to nedalo a vydala se tedy znovu do kopců. A co tam na ni čekalo?! Když už měla dost inverze dole, tak se podívala na inverzi seshora. A je to občas nádherný pohled, když se pod vámi rozprostírají mraky, olizují kopce a vy jste doslova na vrcholku světa, byť jen třeba v Beskydech.




A přitom je dole tak hnusně :-)



Na focení v noci, různých světel a protisvětel v mlze, ale nejen v ní, se podíváme někdy příště. Právě např. světla aut dělají v mlze zajímavé světelné kužely, nemluvě o paprscích prosvítajících v lehké ranní mlze přes větve stromů.




Skvělou zábavou je focení slunečních paprsků v jemném oparu. Jen to počasí musíte opravdu "vychytat".



Doporučení Koaly je jasné. Trápí-li vás inverze, máte už té mlhy až po krk, neváhejte vyrazit na nějaké vyšší hory. Jednak se konečně nadechnete čerstvého vzduchu, jednak můžete vidět nádherné scenérie. A nezapomeňte s sebou fotoaparát! Koala si mezitím...





... vyzkouší svůj nový úkryt v příjemném mechu, který nalezla při posledním focení.
Nejnovější články
Tokina uvádí makroobjektiv Fírin 100mm F2.8 pro Sony Tokina uvádí makroobjektiv Fírin 100mm F2.8 pro Sony
Společnost Tokina přidala do nabídky svých objektivů novinku v podobě objektivu Fírin 100mm F2.8. Ten je určen pro APS-C i full frame CSC fotoaparáty značky Sony a nabídne tradiční makro zvětšení 1:1.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Joby uvedlo kovový stativ GorillaPod 3K PRO Joby uvedlo kovový stativ GorillaPod 3K PRO
Oblíbené stativy GorillaPod od společnosti Joby existují ve velkém množství variant a nyní se představuje další novinka. Jmenuje se GorillaPod 3K PRO a představuje kovovou variantu již známého modelu.
15.4.2019, aktualita, Milan Šurkala
Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe
Sony pokračuje s výrobou kapesních ultrazoomů a jeho nový model Cyber-shot HX99 míří trochu výš. Přináší totiž např. podporu RAWu, má i dotykový displej a nezapomnělo se ani na populární 4K videosekvence.
15.4.2019, recenze, Milan Šurkala18 komentářů
Nejlepší foto monitory na TIPA 2019 má LG a BenQ Nejlepší foto monitory na TIPA 2019 má LG a BenQ
Poslední kategorií, na kterou se v rámci aknety TIPA Awards 2019 podíváme, jsou monitory pro fotografy. Zde letos bodovaly dvě společnosti, BenQ v levnější kategorii a LG v té více profesionální.
14.4.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Ceny TIPA 2019 pro Tokinu, Tamron a Manfrotto Ceny TIPA 2019 pro Tokinu, Tamron a Manfrotto
Po jednom titulu z cen TIPA Awards 2019 si odnesly i další tři společnosti. Nyní se podíváme na širokoúhlé objektivy od Tamronu a Tokiny se světelností F2,8 a karbonový stativ italské společnosti Manfrotto.
13.4.2019, aktualita, Milan Šurkala