Zdravím,
jsem pouze mírně pokročilý. Chci se zeptat, zda-li tedy podobného efektu, jakého se mi dostane s foťákem, který má už vestavěné focení do HDR, dosáhnu i při úpravách v RAWu? A je tedy lepší si udělat tři různé verze s rozdílnými hodnotami EV (úpravou v RAWu) a pak je spojit třeba v programu Muminance HDR?
Díky za odpověď.
Odpovědět0 0
Pokud je to z jednoho RAWu, je to furt jeden snímek a tedy většinou nic moc lepšího než kdyby sis s tím jediným RAWem pohrál normálně, nezískáš. Otázkou ale je, zda ti jde o HDR efekt nebo o rozšíření dynamického rozsahu pro reálný efekt snímku. Musíš si uvědomit, že když to HDR děláš z jediného snímku, ty upravené verze (tmavší a světlejší) budou kvůli úpravám expozice většinou hodně zašuměné (prosvětlená ve stínech, ztmavená ve světlech), což se projeví i na výsledném HDR (totéž se projeví při velkých úpravách jediného RAWu, neboť jde o stejný proces). Pokud chceš pořádné HDR, ideálně vyfoť skutečně několik různých expozic.
Odpovědět0 0
Díky za rychlou reakci. Spíš mi šlo o rozšíření dynamického rozsahu (jestli to chápu správně), např. kvůli přepálené obloze při focení krajiny. Taky si říkám, že pokud to na tý fotce není v moment stisknutí spouště, tak to přeci úpravami v PC nezískám. Proto mě docela matou tyto dva články:
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
a
http://www.maxiorel.cz/hdr-zpracovani-raw-v-zoner-photo-studio-12-prakticky
, v nichž autoři píší, že to je to samé, jako když rovnou fotím natřikrát s různými EV...
Odpovědět0 0
No, pokud to má vypadat reálně, tak doporučuji prostě vyfotit jeden RAW a v RAW konvertoru vytáhnout stíny a stáhnout jasy (nějak rozumně), o čemž mluví ten první článek. Sice tam mluví o pojmu HDR, ale o žádném skutečném HDR není řeč, mluví právě o tom vytahování stínů a stahování jasů z jednoho RAWu. Je docela zbytečné z toho dělat tři snímky a ty pak skládat. Výsledek bude podobný (zdrojová data jsou pořád stejná, aneb jak sám říkáte, co tam není v momentě stisknutí spouště, to už tam člověk nedá), případně "víc HDR" a méně reálný. Člověk získá jen to, co je v tom RAWu.
Různé expozice mohou tento rozsah výrazně rozšířit, navíc se zajistí to, že v těch pod a přeexponovaných fotkách budou ty nejdůležtější části (světlé stíny a tmavá obloha) správně exponovány bez výraznějšího šumu, který by byl ve vyvolaných snímcích z jediného RAWu. Tady je právě ten rozdíl.
Odpovědět0 0
Dobře. Každopádně úpravami v RAWu můžu snímek alespoň částečně vylepšit (zatím jsem zvyklí fotit pouze do nejkvalitnějších JPGů). Vzhledem k tomu, že D3100 HDR nepodporuje a stativ nemám, zbývá mi asi jedině případná korekce v RAWu. Protože se mi zdá nemožné fotit natřikrát s různými EV, abych mezitím s foťákem nějak nepohnul...
Alespoň mám v tom trochu jasno, díky.
Odpovědět0 0
Není nutné fotoaparátem nepohnout. Některé programy si s tím poradí a snímky posunou tak, aby si odpovídaly. Každopádně D3100 je asi jediná zrcadlovka, která je na focení těchto HDR snímků (tří různých expozic) naprosto k ničemu. Nemá totiž expoziční bracketing, který by ty tři snímky vyfotil najednou. Sám jsem to zkoušel a fotit jeden snímek po druhém, každý s ručně nastavenou jinou expozicí... no je to na mašli. U D3100 určitě doporučuji hrát si s jedním RAWem.
Odpovědět0 1
> Protože se mi zdá nemožné fotit natřikrát s různými EV, abych mezitím s foťákem nějak nepohnul
kazdopadne to hned nezavrhuj ale najprv si to radsej vyskusaj
Skus napriklad vytvorit HDR v programe picturenaut (
http://www.hdrlabs.com/picturenaut/), ten dokaze aj zarovnat zabery
Odpovědět0 2
pokud nepotřebuji dělat "umění" tak je HDR z RAWu tou nejlepší cestou- pokud teda nemám snímač z roku raz dva anebo kompakt. Kdo zkoušel dostat maximum z 16mpix APS-C snímače Sony tak mi asi dá za pravdu, rozsah 14EV je nesouměřitelně daleko za možnostmi jpeg a bohatě stačí i na ono "umění", o realisticky vyhlížejících fotografiích nemluvě. Ovšem záleží i na editoru, mám vyzkoušený nejlépe Lightroom a Silkypix a to je rozdíl minimálně jedné třídy ve prospěch LR.
Odpovědět1 0
Ak musis z jedneho RAW-u spravit 3 zabery a tie potom spojit, tak mas nekvalitny RAW konvertor: to co sa da spravit z takychto 3 zaberov sa urcite da spravit aj z jedneho RAW.
Odpovědět1 4
To je uz len "implementacny detail", akym sposobom natlacis dynamicky rozsah viac bitov do 8 bitoveho jpg.
Odpovědět1 1
teď by mně zajímalo milý Sherlocku, jde jsi vypátral, že skládám HDR ze 3 jpegů vyvolaných z jednoho RAWu - sleduješ paralelní vesmír, nebo dělám něco, o čem ani nevím? Prosím, zbav mě těch mučivých otázek a vysvetli mi to!
Odpovědět1 1
najprv ty vysvetli co si vlastne chcel napisat...
FYI: aby si vedel co je presne HDR (
http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging):
je to subor technik vdaka ktorym dokazes vo vyslednom zabere obsiahnut vacsi DR ako ti umoznuju standardne metody (teda aj RAW konverzia)
HDR z RAW-u (kedze jednotne cislo => z jedneho RAW-u) je teda oxymoron.
Odpovědět0 5
Zalezi od toho ako si zadefinujes "standardne metody". V drvivej vecsine pripadov bezneho fotenia je to klasicke JPG. Tym padom, pokial namapujes viac ako 8-bitovy rozsah jasov do jedneho 8-bitoveho JPGu, je to uz z principu HDR. Je pritom uplne jedno, ako si ten viacbitovy rozsah jasov ziskal - ci uz z jedneho viacbitoveho RAWu, alebo viacerymi expoziciami (trebars aj rovno do jpg) s roznymi EV.
Odpovědět1 1
zde je vysvětlení, co jsem chtěl vlastně napsat:
preklad do Slovenčiny:
teraz by ma zaujímalo, milý Sherlock, kde si vypátral, že skladám HDR z 3 jpegov vyvolaných z jedného RAWu - sleduješ paralelný vesmír, alebo robím ničo, o čom ani neviem? Prosím, zbav ma tých mučivých otázok a vysvetli mi to!
Jinými slovy, Ganče, hledáš problém kde není a pak se vykrucuješ, budiž, to si dělej, ale necpi mi něco, co jsem nenapsal, míň teorie, letákových parametrů a trochu víc praxe a jazykové bariéry padnou, věř mi.
Odpovědět1 0
Ak "nemusis z jedneho RAW?-u spravit 3 zabery" tak napis: "nemusim z jedneho RAW?-u spravit 3 zabery".
Pytal som sa na tvoj zakladny prispevok (HDR z RAWu | od: Kikapu1 11.4.2012 12:35), ze co si tym vlastne chcel povedat? Co si vlastne predstavujes pod "HDR z RAWu"?
Odpovědět0 5
czlucas
|
8.4.201211:07
Je HDR nebo blesk jedinou moznosti jak fotit v protisvetle? nemam fotoaparat s funkcni HDR a blesk lze pouzit pouze na objekty dostatecne blizke, presto obcas nastane situace kdy neni jina moznost nez fotit v protisvetle. Jak na to?
Odpovědět0 0
jx8
|
8.4.201211:53
běžně stačí změnit korekci expozice třeba na +1.0 aby např člověku v protisvětle bylo vidět do tváře, tím ale vybledne obloha a jiný světlý věci, pokud to tak nestačí je možnost udělat HDR až v PC složením běžně tří fotek s různou expozicí pomocí funkce HDR v nějakým editoru a jak píše Milan nastavit rozdíl expozice na +2 a -2, fotky pak musí být focený ze stativu nebo bez něj podle toho jestli editor umí fotky při skládání posunout. foťáky taky mívají funkci kdy vyfotí na jeden stisk rychle za sebou 3 nebo 5 fotek s různou expozicí a tím by měl být minimální posun objektu v záběru při focení bez stativu.
Odpovědět0 0
jx8
|
6.4.201218:07
nevím jestli výsledný HDR je špatný, nemyslím ten s lokálním kontrastem ale ten realistický, ale jistě by člověk prezentující HDR měl ukázat v jednom záběru nejlepší expozici bez HDR a nejlepší verzi HDR, (nejlepší podle svého odhadu) a porovnat ty dvě fotky a ukázat že v daném záběru je fotka s HDR určitě lepší a ukázat tak že HDR stojí za to a ne jen seznámit nás o co jde.
mě například se stává že auto HDR z mýho nex-5 je taková nevýrazná jako že má malý kontrast a často se mě nelíbí, nevím jestli bych měl při HDR dělat fotku tmavší? (-0,7) nebo jestli ji mám dělat až v PC.
Odpovědět0 0
Irving
|
7.4.201220:48
Souhlas, vysledne fotky s HDR z Nexu-5 se mi taky moc nelibi, hlavne kontrast jde hodne dolu, fotky jsou takove "vyblite". Byla to jedna z funkci, kvuli ktere jsem se k Nexu nakonec priklonil, ale prakticke vysledky me dost zklamaly....
Odpovědět0 0
Kontrast mozes vzdy zvysit .. ale zo zaberu s prehnanym kontrastom detaily v tienoch a prepalenych svetlach uz nedostanes.
Na postprocessing su praveze najlepsie zabery obsahujuce kompletny dynamicky rozsah a maximum detailov.
Potom ani nepotrebujes spracovavat RAW, staci ti spracovavat JPG.
(a netreba sa ani bat sumu, lebo zvysovanie kontrastu tento sum zmensuje)
Odpovědět1 5
Pokud ma HDR fotka vypadat realiticky, tak podstatou HDR je v podstate snizeni toho vseobecneho kontrastu snimku. Novejsi NEXy uz maji kontrastni HDR rezim, ktery prave lehce zvysuje tu "lokalnost", prinejhorsim lze v editoru vytahnout tmave odstiny. Pak se ale clovek zase dostava tam, kde by byl bez HDR. Sony delalo sve HDR pro realnost vzhledu a tady si myslim, ze nema premozitele. Neumim si predstavit, jak by to slo udelat jeste lepe.
Odpovědět1 0
Presne: HDR je pouzite aby zaber vyzeral realisticky .. a nie aby vyzeral umelecky (co si niektori o HDR myslia)
Mam Sony H20 a zabery z nej (ked je zapnute DRO) sa mi spociatku zdali malo kontrastne, ale casom som si na ne zvykol, dnes dokonca take zabery preferujem (lebo taka je aj realita).
Odpovědět1 4
jx8
|
13.5.201218:31
tak jsem se od této diskuze trochu naučil na nexu používat HDR a musím říct že je to super krása nádhera :-)
jen takový strom osvětlený sluncem, na neosvětlené půlce kmenu se kůra stromu krásně vykreslí a je to skoro jako to vidí člověk, jen v PC většinou HDR fotce oříznu z obou stran histogram protože se mě stává že černý a bílý konec není využitý a zbytečně to snižuje kontrast a fotka je zašedlá, ale když to oříznu tak kresbu ještě neztratím, fotka je krásná a výhody HDR zůstanou. takže bez úpravy nevim, ale s oříznutím histogramu mě HDR vychází o moc lepší než obyčejná fotka. jen nevím jestli nex opravdu umí posunout fotky, naštěstí se mě to docela dařilo udržet stejným směrem i bez stativu.
Odpovědět0 0
> mě například se stává že auto HDR z mýho nex?-5 je taková nevýrazná jako že má malý kontrast a často se mě nelíbí
treba vediet kedy je vhodne ho pouzit: ak sa cela scena vojde do rozsahu DR snimaca (vidno to napriklad na histograme) tak je HDR nepotrebne
Hlavne ked je zamracene tak je vysledny kontrast zaberu pomerne maly a vtedy je vhodne skor kontrast zvysit.
Odpovědět0 4
jx8
|
6.4.201217:31
Milan má snad pod každým článkem od některých lidí tak ostrou kritiku že teď nevím jestli mám jeho články číst, pokud je kritika správná pak je to asi ten nejhorší fotograf z těch co se o focení zajímají a nebo je to podvodník, nic o tom neví a jen píše a někde si přečetl co znamená zkratka HDR, má se jít na náměstí protestovat proti vládě ale ted se zdá že bysme hned potom měli protestovat aby Milan psal články o focení, je to tak?
ptám se vás drsných kritiků.
já čtu články i názory v diskuzi pod nima, vidím i jiný český weby a zatím mám pořád ten názor že Milanovi články chci číst dál, asi proto že lepší články o HDR jsem od vás kritiků nenašel, když bude někdo z vás psát lepší články tak tam asi čtenáři časem přejdou, každý z vás si může zadarmo založit stránky kam se dá článek vyvěsit a pak sem můžete dát na svoje dílo odkaz, ne na cizí ale na svoje a říct, já jsem to napsal lépe a my se kouknem.
pokud máte radši jiného autora, jděte na jeho stránky a tady je nepodporujte svou návštěvností když články za to nestojí.
ale mě se Milanovi články líbí i když dávno nejsem dítě kterého by zaujala nějaká koala.
ta hnusná kritika je jen úlet, je to vidět na příkladu že jste nepochopili přehnaný HDR který má demonstrovat co je dynamický rozsah.
Odpovědět3 0
Kritika by sa oplatila: do clanku by sa zislo este zopar veci (napisem neskor) ale je normalne ze v clanku nemoze byt vsetko. Napisanie clanku nejaky cas trva, rozmyslenie si vhodnych zaberov a ich nafotenie tiez, ...
Ak by mal autor napisat clanok az ked bude kompletny a dokonaly, mnohe clanky by mozno ani nevysli.
Na opravu pripadnych chyb a nove podnety je tu diskusia.
napriklad chyba mi tu:
- vyjadrenie ze vytvorenie HDR z 3 zaberov ktore vznikli z jedneo RAW nie je skurocne HDR
- ukazka ze to co sa da urobit ako HDR sa da spravit aj z jedneho zaberu (podexponovanim a vytiahnutim tienov), ale vysledok by mohol byt az priliz zasumeny (alebo farby by mohli byt nerealne)
- ukazka zaberu ktory sa z jedneho zaberu neda vobec spravit, len s pomocou HDR - napriklad zaber na lampu z recenzie HX9
Odpovědět0 8
jx8
|
7.4.201218:00
jo to je vše ok, ale to co tady předvádí mladší lidi to je hnusný (jen někteří mladší :-) )
věci jako HDR z RAW se sem jednoduše nevejdou, to bych vůbec nekritizoval, článek má asi spíš význam jako seznámení s HDR pro lidi co o focení vědí málo a nebo například pro děti u kterých začíná zájem o focení.
když bude o HDR z RAW v diskuzi tak to bude užitečná diskuze ale takový hlášky jako ...o HDR nepište nic... to píšou jen blbouni.
Odpovědět3 0
Nesuhlasim s tym ze HDR nemoze byt vytvorene z jedneho RAWu.
Podla mna moze. Pokial mame RAW viac ako 8 bitovy, tak je jasne, ze cely dynamicky rozsah z tohto RAWu do 8-bitoveho JPG nenacpeme. Jednou s moznosti je "precnievajuce" bity useknut, ale obvykle lepsou moznostou je viacbitovy dynamicky rozsah RAWu "stlacit" do jpgckovych 8 bitov - co je de-fakto skutocne HDR.
Dalsia vec - preco by sa farby mali stat nerealnymi vytahovanim tienov ? Je jasne ze ked vytahujem tiene len "hlupym" zvysenim gamy, tak farby blednu, ale na presvetlovanie tienov existuju aj inteligentnejsie algoritmy, ktore tmave partie zosvetlia bez zmeny farebneho odtiena. Ale inak suhlasim s tym, ze zosvetlovanim tienov sa zvysuje aj sum. A v pripade ze zosvetlujeme uz priamo jpg, zvyraznujeme si tym zial aj jpg artefakty...
Odpovědět2 2
jx8
|
11.4.201210:55
z RAWu je o trošku větší rozsah , trošku lepší vykreslení tmavých a světlých ploch ale jen o malinko protože čip svým fyzikálním omezením není schopen zaznamenat větší rozsah i kdybych to snímal dvaceti bitovým měřícím rozlišením, takže HDR to je ale nic moc, proti HDR ze tří fotek s expozicí +- 1 až 2 je to hodně slabý.
Odpovědět0 2
vitamac
|
6.4.201212:06
S ukázkami jako jsou v článku, raději o HDR nepište nic. Myslím že zprasených snímků s titulkem HDR vznikají tisíce denně a takovýhle článek tomu jen napomáhá. Nejdříve si přečtěte co zkratka HDR opravdu znamená a k čemu je dobrá. 99,9 % fotografů tvoří "HDR" vhodné pouze na smazání. Bohužel. Tvorba těchto autorů se může směle rovnat prasení snímků základními filtry v Photoshopu a vydáváním za umění.
Odpovědět3 7
Netreba byť kritický za každú cenu. Autor je dostatočne skúsený fotograf na to, aby vedel spraviť HDR fotku tak, aby to na prvý pohľad nekričalo do sveta. Predpokladám, že Milan zvolil prehnanú formu niektorých HDR v článku na to, aby ilustroval, čo HDR robí a aby rozdiely oproti normálnym snímkam boli dostatočne viditeľné. Ja tiež väčšinu exteriérových fotiek robím ako HDR a nikto si to normálne nevšimne, keďže volím len veľmi decentnú mieru. Ak by sa ale takáto jemná HDR úprava dala ako ilustrácia, možno to ani nebude na prvý pohľad rozdiel oproti normálnym snímkom a to by asi nebolo cieľom.
Odpovědět5 1
Jj, tys to zhruba pochopil, i proto je v článku to "umělecké" s uvozovkami. Jde o to najít tu správnou míru k tomu, co chci vlastně s HDR dokázat. Jsou tam obě verze, realistická i přehnaná a je jasné, že nastavením parametrů se dá různě pohybovat mezi těmito extrémy, případně je ještě více překročit. V článku jsou HDR snímky jen ze tří expozic, i proto to není až tak kvalitní (uznávám, že o nijak přehnaně dobré HDR nejde, to je fakt).
Odpovědět5 0
Nemluvě o tom, že ani jedna z ukázek HDR nepotřebovala, neboť dynamický rozsah scény nebyl kdovíjak velký.
Odpovědět2 5
Na první ukázce je přepal dokonce i na té nejvíce podexponované fotce z těch tří, to Vám přijde jako malý dynamický rozsah? To bych pak mile rád viděl snímek, který má podle vás vysoký dynamický rozsah :-D U toho druhého snímku ten rozsah nebyl tak velký, to je fakt.
Odpovědět3 1
jx8
|
6.4.201218:19
vysoký dynamický rozsah má focení mraků Venuše s pozadím protuberancí na slunci :-D
Odpovědět1 1
Ano, ten druhy snimok nebol dobry priklad .. mozno by stacilo pockat si aspon na lepsie pocasie (ked je nebo modre) aby bolo aspon vidiet rozdiel vo farbach sposobenych nedostocnym DR jedneho zaberu.
Odpovědět0 5
Nechápu kritiku umělecké úrovně fotografií v článku zaměřeném na techniku - to už běžte rovnou slídit na zahraniční servery a kritizovat uměleckou úroveň snímků v testech fotoaparátů. Články s Koalou jsou jakýmsi slabikářem, pokud máte pocit, že je tam něco nesrozumitelného, tak budiž, ale toto?
Odpovědět5 1
Shomid
|
6.4.201210:44
:D
Odpovědět0 0
Milý pane kolego, jsem otřesen! Píšete o Vašem-našem roztomilém koalovi jako o slečince. Vždyť ten koala je mužského rodu! Genderové pomatení, jaké tu už dlouho nebylo :-)
Jinak se nám potkala vlastně dvě témata v jednom článku. Přimlouval bych se za rozvedení každého.
Přeju Vám a Koalovi veselé Velikonoce.
PS: Letos je přestupný rok, tak to prý šlehají i děvčata. Takže taky Vaše roztomilá slečna Koala :-) Jéžiš! Teď mi to došlo. Copak nám asi z velikonoční pomlázky našlehá naše velká teoretička Švejčužu!? Až mi z toho tuhne v žilách krev, teda míza v žíle :-)
Odpovědět1 7
Dobrý den. Máte pravdu, že je "ten koala", tedy v mužském rodě. Nicméně jako většina živočichů včetně člověka, i koalové mají muže a ženy. Náš medvídek koala je právě zástupce něžnějšího pohlaví, a to už od začátku seriálu. Může to být matoucí, ale my máme slečnu Koalu, která ukazuje, že i ženy mohou fotit ;-)
Odpovědět7 0
Njn, Horkýže slíže mají taky jeden krátký song, kde pějí "jedna malá koala"-asi se ve střední Evropě vyskytují převážně samičky :-)
Odpovědět0 0
Nebude se slečna Koala vdávat? Hned byste mohl psát o focení svatby... :-)
Odpovědět1 0
Michal neregistrovaný
|
11.4.201212:30
Mužský rod je KOALA, ženský KOALICE a střední KOALÁTKO, že?
Odpovědět0 0