www.digimanie.cz
>
>
>

Fotíme s Koalou: Sluneční clona

Fotíme s Koalou: Sluneční clona
, , návod
Jak ze svého fotoaparátu dostat maximum? Jak vyfotit i s obyčejným kompaktem hezkou fotku? Není to zas tak složité a s naší Koalou vám pomůžeme překonat nástrahy fotografie. Ve 24. díle se povídáme na sluneční clonu i jak ji improvizovaně nahradit.
K oblíbeným
reklama
Naše Koala v uplynulých dvou týdnech usilovně fotila. Počasí se konečně zlepšilo, přichází jaro, slunce je déle na obloze a také více hřeje. I když ještě skoro nic nekvete, Koala si užila spoustu příjemných procházek. Sluníčko je velký kamarád, pokud jde o teplo a příjemné světlo, ale občas také náročný protivník při focení.




Koala si vyzkoušela i řízení důlní mašinky.



Jistě už dobře znáte různé odlesky, když máte slunce v záběru. Jistě znáte i přepaly. Koala ale v poslední době přišla ještě na další problémy a těmi jsou světelné závoje. I když to bude kapitolka krátká, může být pro mnoho z vás důležitá. Nechala se vyfotit na mašince, kterou před chvíli řídila a celý snímek je nekontrastní, mdlý, a to i přesto (nebo právě proto), že slunce ani není úplně v záběru. Co se tady děje? Proč je ten snímek takový světlý?




I když není slunce přímo v záběru, dokáže způsobit nejen přepaly, ale také nepěkné světelné závoje.



Když se podíváte na následující obrázek, je vše jasné. Koala se nechá fotit, fotoaparát zabírá to, co je v zeleném výřezu. Jak je dobře vidět, slunce není v záběru (žluté paprsky), je totiž mimo zelený výřez, který je fotografován. Nicméně i když není v záběru, spousta slunečního světla proniká do objektivu a v závislosti na konkrétním objektivu, zoomu a dalších parametrech může způsobit právě tu paseku, kterou vidíte výše. Jak z toho ven?




Snímáme to, co je v zeleném výřezu. Jak ale vidíte, slunce, které je mimo tento výřez (není v záběru), i přesto svítí do objektivu.



K některým objektivům se dodává sluneční clona, která právě tyto postranní paprsky eliminuje. U širokoúhlých objektivů bohužel právě díky širokému úhlu záběru nemůže být moc dlouhá. Proto bývá většinou aspoň vykrojená, takže v "rozích snímku" je téměř nulová, ale alespoň nahoru a do stran má trochu výraznější tvar a něco málo odstíní.




Takto vypadá vykrajovaná clona.



U delších ohnisek může být clona díky menšímu úhlu záběru mnohem delší. Většinou také není vykrajovaná, ale celistvá a na délku může mít i hodně přes 5 centimetrů. Pokud se ale podíváte na předchozí snímek s barevnými čarami, vidíte, že ani clona nepomůže. Žluté paprsky, které dělají neplechu, by totiž vyžadovaly minimálně tak 15cm clonu. Tato vzdálenost je tím větší, čím blíž je slunce (nebo jiný zdroj světla) k záběru. Pokud slunce svítí hodně z boku, stačí i maličká clona, aby se jeho jas odfiltroval. Pokud je slunce téměř na kraji snímku, nemusela by stačit ani např. metrová clona.




Clona může pomoci, ale není všemocná.



Pokud váš fotoaparát nepodporuje nasazování slunečních clon (nemá žádný závit), což je drtivá většina kompaktů, je tu ještě jedno řešení. Tím je jednoduše vaše ruka, kterou můžete nastavit v podstatě do libovolné vzdálenosti kam dosáhnete. Stinnou stránkou je ale to, že fotoaparát pak držíte jednou rukou, což může vést k snáze roztřeseným snímků. V silném protisvětle ale budou většinou expoziční časy velmi krátké.




Další možností a u kompaktů v podstatě jedinou, je... ruka.



A výsledek. Neskutečný! V podstatě stejný úhel záběru, jen jsem rukou zabránil slunci pronikat do objektivu a snímek je ihned výrazně kontrastnější a živější. Tuto problematiku určitě nepodceňujte. Jak ale Koala vždycky říká, nic neplatí vždy na 100 % a někdy je právě světelný závoj to, co dodá snímkům tu pravou atmosféru a snížený kontrast je naopak žádoucí. Ono portréty při zapadajícím slunci zejména v babím létě, kdy se slunce prodírá pramínky vlasů, mají neskutečně romantický nádech.




No to je hned o něčem jiném!



Aby vás Koala přesvědčila, že clona se opravdu někdy hodí a někdy ne, nechala se vyfotit ještě jednou ve spadaných listech. Zde se naoranžovělé světlo slunce podepsalo na snové atmosféře. To by mohlo být cílem, pokud byste chtěli vyfotit takovou jemnou fotografii.




Ještě jedna ukázka.



Na druhém snímku použila sluneční clonu a kontrast je hned zpátky. Barevnost je taková, jakou by si jí přál nejeden fotograf, ale co atmosféra? Kam se poděla? Tady už opravdu záleží na tom, co chcete snímkem říci a Koala vás tedy rozhodně nenabádá k tomu, abyste clonu používali vždy a všude. Zkoušejte oboje, zkoušejte být techničtí i zasnění. Stoprocentní pravda ve fotografii neexistuje. Je jen ta vaše. Je to vaše záležitost, co chcete snímkem říci, byť některých pravidel je většinou dobré se držet. Především je dobré vědět, jak toho co nejlépe dosáhnout.




Úplně jiný snímek s jinou náladou. Ale ani jeden není "lepší".



Další možností, jak částečně odfiltrovat nepříjemné světlo, je jednoduše se postavit do stínu. K tomu postačí třeba stín stromu. Není to tak výkonné řešení jako clona, ale zase můžete oběma rukama držet fotoaparát. Téma dnešního krátkého povídání o slunečních clonách je tímto už téměř vyčerpáno. Ještě by bylo dobré si říci, které objektivy na toto trpí. Koala už dobře ví, že nelze paušalizovat, ale během své fotografické praxe zjistila, že nejčastěji se tento problém vyskytuje u objektivů s dlouhými (a občas i krátkými) ohnisky po přizoomování. Viděla to nejen u kompaktů a ultrazoomů, ale i u zrcadlovkových objektivů. Prostě a jednoduše, záleží to model od modelu. Koala se s vámi už dnes rozloučí, půjde se připravit na další díl a mezitím...





... si ještě pohraje s mašinkou.
reklama
Nejnovější články
Cosina uvedla retro objektiv Voigtländer Ultron 28mm f/2 Cosina uvedla retro objektiv Voigtländer Ultron 28mm f/2
Společnost Cosina přichází na trh s novým objektivem Voigtländer Ultron 28mm f/2. Ten bude k dispozici ve dvou variantách, obě se však budou vyznačovat retro designem. Patří totiž do řady objektivů Vintage Line.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Samsung prý ukončí nesmyslnou megapixelovou válku ve smartphonech Samsung prý ukončí nesmyslnou megapixelovou válku ve smartphonech
Objevují se informace o tom, že chce společnost Samsung přehodnotit své snahy na poli mobilních snímačů a jejich vysokého rozlišení. Spekuluje se tak, že se možná připravovaný 600MPx senzor ani neobjeví.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem
Sony uvedlo dva nové mobilní telefony Xperia 1 III a Xperia 5 III. Oba dva míří především na náročnější tvůrce obsahu. V případě prvního modelu tu máme dokonce 4K displej. Oba pak mají telemodul s optickým zoomem na přepočtených 105 mm.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Vysoce světelný širokáč: Fujinon XF 18mm F1.4 R LM WR Vysoce světelný širokáč: Fujinon XF 18mm F1.4 R LM WR
Pro systém Fujifilm X byl představen další objektiv. Tentokrát je to širokoúhlý model s překvapivě dobrou světelností F1,4. Jeho reálná ohnisková vzdálenost činí 18 mm, po přepočtu je to pak 27 mm.
15.4.2021, aktualita, Milan Šurkala
Dron DJI Air 2S byl oficiálně představen. S výrazně lepší kamerou Dron DJI Air 2S byl oficiálně představen. S výrazně lepší kamerou
DJI uvádí nástupce pro Mavic Air 2, který přichází nejen s kratším názvem, ale především kamerou s kvalitnějším senzorem. Díky tomu lze pořizovat 20MPx fotky nebo 5.4K videa. Přidány byly také nové antikolizní senzory.
15.4.2021, aktualita, Jáchym Šlik