Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
3.6.2011, Milan Šurkala, návod
Jak ze svého fotoaparátu dostat maximum? Jak vyfotit i s obyčejným kompaktem hezkou fotku? Není to zas tak složité a s naší Koalou vám pomůžeme překonat nástrahy fotografie. V pátém díle se naučíme pracovat s vyvážením bílé.
Bára5667 | 7.1.201220:19
Líbí se mi, jakým stylem seznamujete začínající fotografy s jejich aparáty. Jen si pořád nevím rady s manuálním nastavením vyvážení bílé. Ten trik s převedením modrého trička na šedé mi prostě nefunguje. Mám Nikon D3100. Prosím, poraďte mi.
Odpovědět0  0
coulomb (56) | 7.1.201220:51
A co takhle přečíst si návod k přístroji? Nebo znovu článek Koaly? Je to tam docela podrobně popsáno, i když pro úplného začátečníka je to hodně informací najednou. Taky bych si to na svém aparátu vyzkoušel, vždyť se žádný film nezkazí a obrázky se nemusí vyvolávat. Metoda pokusu a omylu se osvědčuje i ve fotografování. Jinak přeji dobré světlo a hodně radosti z focení.
Odpovědět0  0
dusanmsk (8) | 8.6.201114:58
Skvelo napisane, Koalu zacinam mat strasne rad. Za ­"zpribehovanie­" lekcii fotografovania davam 100 virtualnych bodov. Len tak dalej.
Odpovědět0  0
nephilim (906) | 5.6.201112:52
Je radost vidět, že se v návodech o focení občas objeví i něco podnětného, užitečného, něco, co lidem může pomoct pochopit co že se to v těch jejich zázračných krabičkách děje. Pravda, zde popisované je zapotřebí brát spíš jako popis principů. Každý si pak musí odzkoušet jak zvládá vyvážení bílé jeho fotoaparát. V této oblasti totiž mnozí výrobci pokročili tak daleko, že automatika často zvládne WB lépe než ruční nastavení. Samozřejmě s výjimkou limitních situací, jako např. v zimě fotit zasněžený prostor osvětlený pouličními světly.
Jen tak dál.
Odpovědět0  0
tesla15 (23) | 3.6.201117:36
Článek ve mne vyvolal diskusi. Pro TV se uznávají normy ASIE ­( tuším 5 500°K ­), EVROPA 6 504°K, AMERIKA ­( asi 8 000°K ­). Jak tomu u fotoaparátu kdy chci foto presentovat přes obrazovku? Nutno zvlášť barevně upravovat, a podle čeho? TVP jsem schopen a upravuji pro evropskou barevnou teplotu. Na jakou normu fotoaparáty z Dálného východu jsou na bílou seřízeny ? I zde se spoléhá na snížený barvocit u velkého procenta mužů? ­( hlavně mezi R a G, proto jezdíme na ČERVENOU?....?­).
Odpovědět2  0
busy (4706) | 3.6.201116:37
Suhlasim s ostatnymi, aj mne sa velmi lubi tento serial o foteni s koalou.

V dalsom dieli by mohla Koala nieco fotit pocas jazdy v hrkotajucom a natriasajucom sa autobuse s vyuzitim optickeho stabilizatora :­) Alebo by sa mohla odfotit v autobuse ­(kde je pritmie­) pricom cez okno by bola vidno pekna slnkom osvetlena krajinka a koala by pouzila fill­-in blesk, aby aj ju bolo na pozadi krajinky dobre vidno :­)
Odpovědět0  0
Hmlovina (3) | 3.6.201116:27
Působivé. Nikdy by mně nenapadlo, že i Koala může být tak inteligentní. Těším se, že si brzo oddychne a zase dostane kousek dál mé fyzikální znalosti o fotografování. Dalšího pokračování se už nemůžu dočkat. Přeji pěkný den
Odpovědět0  0
Ganec (869) | 3.6.201114:18
Ako riesit WB problem, ked mi scenu osvetluju 2 rozne svetla ­(napriklad svetlo zo ziarovky a ine spoza okien­)? Da sa to nejako jednoducho skorigovat?
(viem ze Ricoh kompakty taketo cosi umoznuju, no neviem nakolko to funguje­)

Podobne je to aj s bleskom:
to co je osvetlene bleskom ma normalne farby, no presvetlene pozadie by chcelo ziarovkovu WB .. hmm
Odpovědět0  2
busy (4706) | 3.6.201116:33
Rozne casti fotky osvetlene zdrojmi svetla s roznou farebnou teplotou ­- to je filozoficky taky isty problem ako chciet vyfotit fotku, na ktorej nie nieco blizko fotaku a nieco daleko, pricom chceme aby obidve veci boli ostre ­(a hlbka ostrosti na to nestaci­). Bud budeme mat ostre to vpredu, alebo to vzadu.

Alebo je to ten isty problem ako vyfotit fotku s prilis velkymi jasovymi rozdielmi. Bud budu prepalene svetle miesta, alebo podpalene tmave miesta.

Rozdiely jasov sa daju vyriesit pomocou HDR ­(viacnasobna expozicia a poskladanie vysledov dokopy­), podobne sa riesi aj nedostocna hlbka ostrosti ­(dve fotky, kazda zaostrena na iny ciel­). Takze aj riesenie problemu s roznym vyvazenim bielej sa da riesit takto ­- napr. bracketingom s meniacim sa vyvazenim bielej, alebo proste s dvomi expoziciami kde v kazdej bude vyvazena biela na inu oblast.

Samozrejme HDR sa da urobit aj z jednej expozicie, najlepsie z rawu, ktory byva viac ako 8­-bitovy a preto je mozne z neho vytiahnut vecsi dynamicky rozsah. Podobne vyvazenie bielej by sa dalo dodatocne ­(tiez najlepsie z rawu­) upravit samostatne pre jednotlive oblasti fotky v nejakom grafickom editore.
Odpovědět1  2
Bohatyr | 8.6.20119:52
Zdravim. Kladu si stejnou otazku. Bohuzel jednotne reseni jsem nenasel, jedine snad doresit v editoru, kde se to muze teplotne doladit.
Znama situace fotite­-li napriklad v ZOO nejake potvoraky v terarcich, kde se nekde muzete take setkat se 2ma zdroji svetla.
Pokud exponuju na blesk, ve vetsine pripadu vyhovuje WB­-blesk nebo denni svetlo.
Odpovědět0  0
coulomb (56) | 3.6.201110:05
Zbytečně bych se opakoval psaním, že se mu tyto články líbí. Tentokrát si ale myslím, že úplným začátečníkům Koala trochu zamotá šišku. Pokud se mi nechce měnit nastavení vyvážení bílé podle daného světla, při nastavení na aut., pomohu si archem bílého papíru.
Odpovědět0  0
Rimmerak (260) | 3.6.20118:50
Chválím, články s koalou jsou úplně suprově napsaný a moc rád je čtu :­-)
Odpovědět4  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.