www.digimanie.cz
>
>
>

Fotíme s Koalou: Vzhůru do roku 2012

Fotíme s Koalou: Vzhůru do roku 2012
, , návod
Jak ze svého fotoaparátu dostat maximum? Jak vyfotit i s obyčejným kompaktem hezkou fotku? Není to zas tak složité a s naší Koalou vám pomůžeme překonat nástrahy fotografie. V 19. díle si připomeneme pár fíglů a dáme si několik předsevzetí do roku 2012.
K oblíbeným
reklama
Vánoce máme za sebou a blíží se nám rok 2012. Koala si snad jako každý dává do nového roku předsevzetí a letos bude mít zejména ty fotografické. Chce se zlepšit a být co nejlepší fotografkou. Pojďte se spolu s námi ve zkratce ohlédnout do minulých dílů a vzít si předsevzetí do mnoha dalších dílů, které na vás ještě čekají.




Koala má Vánoce tuze ráda :-)



Jistě totiž chcete, aby vaše fotografie nebyly jako miliony jiných, nezajímavé, bez nápadu a technicky nekvalitní. I když vás Koala nenaučí fotit na profesionální úrovni, ráda vám dopomůže se dostat aspoň o něco dále. Takže jdeme na to! Předsevzetí do roku 2012!


Už žádná automatika!


Našim prvním předsevzetím bude zákaz používání plně automatického režimu fotoaparátu (za předpokladu, že máte na výběr i jiné režimy). Základem by se měl stát alespoň režim P, který sice automaticky volí expozici, ale dává vám svobodnou volbu všech ostatních nastavení včetně korekce expozice. Můžete tedy upravovat vyvážení bílé, volit ISO citlivost a u lepších fotoaparátů i mnoho jiných parametrů.




Automatika není všemocná, věřte tomu!



Jste už přece dost velcí na to, abyste stejně jako Koala věděli, co chcete vyfotit a jak. Fotoaparát to nikdy nemá šanci poznat. Pokud vám dělá tmavé fotky, korigujte expozici do plusu, pokud jsou fotografie barevně moc studené, zkuste teplejší vyvážení bílé (na denní světlo, stín, zamračeno) a naopak.




Výrazná korekce expozice (+2,7 EV), správné vyvážení bílé na bílý papír a lehké zvýraznění černé barvy. V plné automatice často nemožné.



Zde koala použila prioritní režim clony, změřila vyvážení bílé na bílý papír, aby snímek nebyl barevně nějak příliš namodralý nebo nažloutlý a pro získání bílé barvy výrazně zvýšila expozici o 2,7 EV. Výsledkem je krásná bílá, v grafickém editoru už pak jen lehounce vytáhla černou barvu a srazila poslední zbytky šedé v pozadí. V editoru byla hotová za 15 sekund. Vyplatí se fotku si připravit před focením a nesnažit se ji zachraňovat až na počítači :-)


Užívejte blesk s rozmyslem!


Blesk je dobrý sluha, ale velmi špatný pán. Naším druhým předsevzetím bude i zrušení automatického blesku. Pokud už budete chtít blesk, uvědomte si, proč ho potřebujete a co způsobí. Využívejte jej spíše kreativně než jako berličku, když není moc světla. Za špatných světelných podmínek vám totálně zabije atmosféru snímku a ten je pak sice možná ostrý a bez šumu, ale o ničem.




Ze strany dopadající světlo bylo bleskem úplně zabito.



Zkuste i za horšího světla riskovat snímky bez blesku. Nastavte vyšší ISO citlivost, pevně držte ruce, někdy pomůže i lehká záporná korekce expozice, zvláště mají-li vaše snímky působit skutečně dojmem tmy. Ano, dočkáte se vyššího šumu (zejména podexpozice ho bohužel dost zvyšuje, takže i s ní opatrně), ale často je lepší i lehce neostrá zašuměná fotka s atmosférou než bílý přesvícený flek, byť ostrý jako břitva. Zkuste používat blesk v protisvětle na dodání světla do stínů.




Bez blesku je snímek hned o něčem jiném.



Na následujícím snímku Koala jen vypnula blesk, nastavila výraznou zápornou korekci expozice -2,3 EV, aby vše málo nasvícené zčernalo a zůstaly jen baterkou nasvícené plochy. Minimální dotažení černé v editoru vytvořilo působivý výsledek. Všimněte si také zajímavého detailu, odlesku v obou očích. I taková drobnost může být docela důležitá.¨


Hrajte si s časem!


Na expozičním času stojí celá fotografie, nejen ta digitální. Proto je škoda, že se efektivním využíváním tohoto parametru expozice nezabývá až tak moc laických fotografů a většina nechává expozici výhradně na automatice. Samozřejmě ne vždy lze expozici nastavovat, spousta kompaktů má maximálně režim P, ale i zde si lze hrát s citlivostí, korekcí expozice a trochu přinutit fotoaparát k tvorbě zajímavých časových efektů.




Expoziční čas umí hodně potrápit, neostrost kam se podíváš.



Nebojte se někdy vyšších citlivostí a zmražení pohybu stejně jako delších expozic a pohybové neostrosti. Malujte světlem, a to ať pohybujícími se předměty nebo pohybujícím se fotoaparátem. Případně obojím. Fantazii se meze nekladou. Můžete v pohybu snímat pouliční světla, jedoucí auta i jiné zdroje světla jako mobilní telefon.




Trochu snahy a dlouhý expoziční čas se stane přítelem.



Zatímco na prvním snímku byl expoziční čas příliš dlouhý na to, abych fotografii udržel v ruce a byl zmražen pohyb jedoucího auta s Koalou, na druhém snímku jsem už využil techniku panningu, tedy sledování jedoucího objektu. Téměř stejný expoziční čas se tak stal rázem z tvůrce neostrého snímku tvůrcem pohybového efektu.


Nebojte se chodit ven i za špatného počasí!


V podstatě každé počasí má něco do sebe. To, že je příliš zamračeno, ještě neznamená, že budete mít škaredé fotky. To, že je polední slunce (a kdy jak stará fotografická pravda hovoří, se nefotí), ještě neznamená, že opravdu vůbec nic slušného nenafotíte. Samozřejmě se musíte smířit s tím, že každé, a to ať pěkné nebo škaredé počasí, má svá jistá omezení.




Ano, fotit se dá i mlze. V dešti si vezměte deštník.



Nedávno jsme si v dílu o mlze ukázali, že mlha umí být fotogenická. Jen se musí vědět, jak na ni. Pokud prší, tak si jen vezměte deštník a můžete se jít projít. Koala takto chodí ven docela často. Venku je klid a ticho, nikde nikdo. I přesto, že je všude jen voda, obloha je nevzhledně šedivá, dají se najít zajímavé scenérie i detaily. Jen se to chce dívat!




Opět přeexpozice, lehké vytažení tmavších partií a je tu mlha jak má být (přestože jde o smog :-))



Správný fotograf by měl umět nejen ovládat správně svou techniku, ale mít také své fotografické oko a v neposlední řadě dostatečnou vůli jít ven, kdy by ani psa nevyhnal. Chcete-li fotit východy slunce, budete si holt muset umět přivstat a podobně. Něco za něco. Odměnou vám budiž snímky, které nemá nikdo jiný.




Dlouhodobé deště k zbláznění, přesto ale Koala šla ven. A bylo co fotit!



Na tomto snímku Koala spojila oba předchozí body. Nebála si hrát s časem i počasím. Zvolila expoziční dobu 1/40 sekundy, vypnula optickou stabilizaci a krásně zachytila nejen pohyb, ale i déšť. Chce to jen deštník a překonat přirozenou lidskou nebo koalí lenivost.


A nakonec porušujte všechna pravidla!


Mnohokrát jsme si říkali, jak by měla vypadat správná kompozice, expozice, jak nastavit fotoaparát tehdy a jindy. Kdo se však bude řídit zásadně jen pravidly, bude mít často velmi pěkné snímky, ale často mu unikne i vynikající záběr, byť nebude splňovat příkazy z učebnic. To je na fotografii právě to nejkrásnější. Máte svobodu tvorby a nemusíte se řídit jen tím, co se má a mělo by se dělat. Klidně porušujte kompoziční i jiná pravidla pokud víte, proč tak činíte ;-) Nicméně, dokud se tato pravidla focení správně nenaučíte, neměli byste je ani porušovat.




Středová kompozice, histogram by byl natlačený doprava a přesto může být takový snímek použitelný.



I středová kompozice může mít svůj smysl. I neostrá fotka může být skvělá. I nereálné barvy mohou snímek podpořit místo toho, aby mu ublížily. Ostatně v prvních dvou kapitolách jsme si také ukázali, že téměř celý bílý nebo černý snímek může vypadat dobře. Takže se v příštím roce rozhodně nebojte experimentovat, zkoušet nevídané. V roce 2012 na vás čeká spousta dalších témat od focení v noci, přes HDR techniku, černobílé fotografie až po produktovou fotografii a mnoho dalšího. Koala se už na vás těší a do roku 2012 vám přeje vše nejlepší a hlavně mnoho dobrých fotografií.




Nejnovější články
Tokina uvádí makroobjektiv Fírin 100mm F2.8 pro Sony Tokina uvádí makroobjektiv Fírin 100mm F2.8 pro Sony
Společnost Tokina přidala do nabídky svých objektivů novinku v podobě objektivu Fírin 100mm F2.8. Ten je určen pro APS-C i full frame CSC fotoaparáty značky Sony a nabídne tradiční makro zvětšení 1:1.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Joby uvedlo kovový stativ GorillaPod 3K PRO Joby uvedlo kovový stativ GorillaPod 3K PRO
Oblíbené stativy GorillaPod od společnosti Joby existují ve velkém množství variant a nyní se představuje další novinka. Jmenuje se GorillaPod 3K PRO a představuje kovovou variantu již známého modelu.
15.4.2019, aktualita, Milan Šurkala
Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe
Sony pokračuje s výrobou kapesních ultrazoomů a jeho nový model Cyber-shot HX99 míří trochu výš. Přináší totiž např. podporu RAWu, má i dotykový displej a nezapomnělo se ani na populární 4K videosekvence.
15.4.2019, recenze, Milan Šurkala18 komentářů
Nejlepší foto monitory na TIPA 2019 má LG a BenQ Nejlepší foto monitory na TIPA 2019 má LG a BenQ
Poslední kategorií, na kterou se v rámci aknety TIPA Awards 2019 podíváme, jsou monitory pro fotografy. Zde letos bodovaly dvě společnosti, BenQ v levnější kategorii a LG v té více profesionální.
14.4.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Ceny TIPA 2019 pro Tokinu, Tamron a Manfrotto Ceny TIPA 2019 pro Tokinu, Tamron a Manfrotto
Po jednom titulu z cen TIPA Awards 2019 si odnesly i další tři společnosti. Nyní se podíváme na širokoúhlé objektivy od Tamronu a Tokiny se světelností F2,8 a karbonový stativ italské společnosti Manfrotto.
13.4.2019, aktualita, Milan Šurkala