Jsem fotoamatérem od svých 13-ti, tedy hezkých 35 let. Seriál fotíme s koalou je pro mě inspirací a nevynechal jsem ani jeden díl. Rád bych vyzdvihl myšlenku z tohoto dílu, která by neměla být pravidlem, ale fotografickým zákonem: „Vyplatí se fotku si připravit před focením a nesnažit se ji zachraňovat až na počítači :-)“. Pro nás, kteří jsme prošli mícháním vývojky a nadržováním fotek… to snad zákon je. Děkuji za tenhle seriál a přeji Vám pane Šurkala v roce 2012 nejen dobré světlo, ale i ostré pero.
Odpovědět2 0
> Vyplatí se fotku si připravit před focením a nesnažit se ji zachraňovat až na počítači :?-?)
tiez som za
Odpovědět0 0
fryy
|
1.1.201210:53
chcem poďakovať autotovi za skvelý seriál fotíme s koalou. už som ho odporučil aj niekoľkým svojim známim, ktorí s fotografiou len začínajú. fotím už veľa rokov, ale našiel som si tu radu aj pre seba. a nikdy nezaškodí si veci zopakovať. pán šurkala robí tiež skvelé recenzie na jednotlivé foťáky a chcem oceniť hlavne nápad na cd ukázať, aký vplyv má zvyšovanie iso na kvalitu snímky.
Odpovědět1 0
Dekuji za mila slova. Budu se snazit, aby Koala i recenze byly i nadale co nejlepsi.
Odpovědět0 0
coolpix p7000
|
31.12.20119:23
Vážený pane Šurkalo, chtěl bych Vám ze srdce poděkovat za Vaše citlivé vedení do pochopení hlubších souvislostí. Jsem asi 6 měsíců majitelem Nikon Coolpix P 7000, na kterém se toho dá nastavit neurekom, pokud člověk hlubším souvislostem se snaží porozumět. Píšete tedy přímo pro mě a za to Vám velmi děkuji. Musím se pochlubit, že jsem ještě ani jednou nepoužil přednastavené režimi, protože pro to jsem si Coolpix P 7000 nekupoval. S upgradem firmware je to úchvatná mašinka. Přeji Vám krásný rok. Stanislav
Odpovědět1 0
Jsem rad, ze se clanky libi. I Vam preji stastny rok 2012.
Odpovědět0 0
> Musím se pochlubit, že jsem ještě ani jednou nepoužil přednastavené režimi, protože pro to jsem si Coolpix P 7000 nekupoval.
tym by som sa radsej nechvalil: urcite su situacie kedy by sa hodili, teda oplati sa ich aspon vyskusat
Zasadnym odmietanim moznosti fotenia a fotenim len v rezime P sa napriklad moze stat cosi ako v recenzii F550:
http://www.photographyblog.com/reviews/fujifilm_finepix_f550exr_review/sample_images/
kde vsetky zabery (co som pozeral) boli fotene na plnom rozliseni a teda sa vobec nevyuzili vlastnosti EXR senzora => vysledne zabery urcite mohli vyzerat aj lepsie
Dalsi priklad: na svojej Fuji F50 ked som chcel fotit s dlhou expoziciou tak sa to dalo len v mode Nocna scena (alebo cosi podobne), lebo na P bol najkratsi expozicny cas mozno pol sekundy...
Odpovědět0 0
bat1
|
12.1.20128:33
Ono obecně v málokteré recenzi je vidět, že by plně využili vlastnosti EXR čipů, většinou to všechno naflákají v plném rozlišení. Přitom EXR normálně funguje v manuálních a prioritních režimech.
Přednastavené režimy jsem snad taky nikdy nepoužil, na analogu jsem žádné neměl, tak jsem se holt musel naučit při jakém nastavení se co fotí :)
Odpovědět0 0
> Klidně porušujte kompoziční i jiná pravidla pokud víte, proč tak činíte ;-) Nicméně, dokud se tato pravidla focení správně nenaučíte, neměli byste je ani porušovat.
perfektne ;-)
Odpovědět4 4
Pre tych ktori oznacili kvalitu prispevku ako "nízká":
Napisal som ze sa mi velmi paci to co P. Surkala napisal. Vy s tym vari nesuhlasite?
Odpovědět1 1
> Našim prvním předsevzetím bude zákaz používání plně automatického režimu fotoaparátu
nesuhlasim
Omnoho lepsie je snazit sa pochopit ako vlastne automatika funguje a potom ju vyuzit vo svoj prospech.
Je jasne ze cez manualny mod mozno nastavit absolutne vsetko .. ale je to zdlhave, nepohodlne .. a hlavne zbytocne!
Ja ale manual nepouzivam (len vynimocne) lebo takmer vsetko viem nastavit v P mode a rychlejsie.
Odpovědět1 9
Vyskusal som prave iAuto rezim: da sa tam nastavit takmer vsetko potrebne:
- zmenit nasytenie - ciste a syte/potlacene (teda saturacia)
- farebne podanie - studene/teple (teda WB)
- jas - jasne/tmave (teda korekcia expozicie)
- rozmazane pozadie - rozmazanie/zaostrenie (teda clona)
- rychle pohyby - rozmazany pohyb/zastavit pohyb (teda expozicny cas)
normalne sa mi to paci .. asi to zacnem vyuzivat...
Odpovědět0 7
Proc vzdycky nesouhlasis a potom napises v podstate totez, co je v clanku? :-) Kde tam vidis, ze mas pouzivat zasadne manual? Vzdyt o tom tam neni zminka. Je to prave o tom, ze plna automatika (iAuto, Auto, iA a podobne) nedovoluje temer nic nastavit a pro nejlepsi vysledky je casto dobre zkusit aspon ten rezim P. Hlavnim problemem je prave nemoznost korekce expozice a vyvazeni bile, coz je proste problem (napr. na snehu, ve stinech,...). Pokud to lze v plne automatickem rezimu nastavit, nijak se to prece nebije s tim, co je v clanku napsano. Tak v cem je problem? Vzdyt jsem mluvil o tech automatickych rezimech, kde to nastavit nejde. To, ze to jde u tveho fotoaparatu ani zdaleka neznamena, ze to jde u vsech ;-)
Odpovědět4 0
> včetně korekce expozice
myslel som si ze sa to da nastavit vo vsetkych fotakoch aj na automatike...
(aspon som bol celkom prekvapeny ze to slo na najlacnejsom Olympuse FE)
No vyskusal som na svojich fotakoch:
hoci u Sony H20 sa da korigovat expozicia aj na iAuto rezime, u Fuji F50 to uz ide az v rezime M...
Odpovědět0 6
U tech plne automatickych rezimu jde obcas volit akorat tak rozliseni a tim to hasne. Samozrejme to zalezi od fotaku.
Odpovědět1 0
Ako presne funguje ta korekcia expozicie v rezime M na Fuji F50 ? Ked nastavim konkretny cas, clonu, ISO, a este k tomu povedzme korekciu napr. -1/2EV, ako to bude exponovat ?
Odpovědět0 0
Ono to nie je klasicky manualny rezim, ale "{ikonka fotaku} M": po prepnuti modu fotak vypise "automatic mode with several manual overrides" => teda to co ine fotaky maju ako P.
Viac sa da nastavit uz len v rezime A/S (kde sa este nastavuje clona alebo cas).
V podstate je to celkom logicke, hoci inaksie ako na inych fotakoch.
Surovy manual nema .. a vlastne ani nepotrebuje.
Odpovědět0 5
danhar1
|
1.1.201213:05
pokud nastavím clonu a čas a iso jak se pak nastavuje na Manual korekce to nějak nechápu pokud mám ty tři parametry nastaveny
Odpovědět0 0
V plne manualom rezime sa korekcia expozcie nenastavuje pretoze expozicia je uz dana tymi tromi parametrami a automatika uz nema co robit. Ak som to spravne pochopil, Ganec pod pojmom "rezim M" nemyslel plne manualny rezim, oznacovany na koliesku pismenom "M", ale niektory z automatickych P,A,S.
Odpovědět0 0
Presne.
To co Fuji F50 oznacuje ako "ikonka M" je v skutocnosti rezim P u inych fotakov.
Inak aj u manualneho rezimu by mala korekcia expzicie zmysel ale len vtedy ak sa da nastavit "auto-ISO", co sa ale u vacsiny fotakov nastavit neda.
Odpovědět0 4
fryy
|
1.1.201210:46
nechápem, ako chceš pochopiť automatiku, keď si tam nenastavíš nič. práve zmenou nastavení času, clony, citlivosti a iných parametrov zistíš jednotlivé súvislosti. a nemusíš použivať rovno plnoautomatický režim, máš aj režim s prioritou času alebo prioritou clony. na rozdiel od teba, nikdy nefotím na automatiku a nikdy nastavenia netrvajú dlho. veľmi rýchlo som zistil, že automatika nedokáže správne zachytiť to, čo potrebuješ. a ak ti na foterní skutočne záleží, tak by si sa tej úplnej automatiky mal čím skôr vzdať.
Odpovědět2 0
Občas automatiku používám jako orientační expozimetr k načtení expozice přímo u objektu a následnému exponování z jiného místa, již na P, M, či priority, protože např. nabírání expozice z místa fotografování a to i pouze na střed a následná překompozice není zdaleka tak přesná.
Odpovědět0 0
bat1
|
5.1.201213:46
Nevidím rozdíl v rychlosti nastavení kompozice mezi focením na AUTO a A-priority (pokud je nastavené WB a ISO na automatiku), takže nevidím jediný důvod proč automatiku používat, když priorita clony mi dává navíc možnost přímé kontroly HO...
Odpovědět1 0
Presne tak .. rychlost kompozicie je rovnaka .. no u A treba najprv manualne nastavit clonu (ked nie je vhodna), co v situaciach kedy treba reagovat rychlo spomaluje.
Clonu je vhodne nastavovat len pri blesku (ktorym takmer nefotim) a pri umeleckej fotografii (take ambicie nemam).
V zlych podmienkach koli co najkratsiemu casu aj tak treba pouzivat najnizsiu clonu, co normalna automatika aj tak nastavuje. Tak naco sa zbytocne trapit?
Odpovědět0 5
bat1
|
5.1.201216:27
Nenech se vysmát, přenastavení clony je otázka zlomků sekundy (samozřejmě záleží na hardwaru), a krom toho si zpravidla přednastavíš clonu jakou budeš v dané situaci potřebovat a dost často s ní vystačíš. Pořád lepší, než si tam nechat házet bůhvíco automatikou.
Krom toho, pominu-li ony zmíněné "umělecké ambice", tedy cílenou práci s HO, a blesk, je clonu vhodné nastavovat zejména kvůli optimální kresbě objektivu, což je užitečné i pro laika který chce slušné fotky ;)
Nějaké trápení se v tom nevidím, naopak při cvakání na auto by mě to snad ani nebavilo :)
Odpovědět3 0
Děkuji panu Šurkalovi za pěkný, lidsky podaný seriál, který i mne, fotografa amatéra od 11 let, nyní 74 letého velice bavil a vždycky jsem si alespoň připoměl třeba už pozapomenuté vědomosti. To, co jsem musel korigovat výběrem vývojky, dobou vyvolávání, volbou gradace papíru a případného nadržování pod zvětšovákem, se nyní snáze zvládá v Zoneru.
Přeji Vám, pane Šurkalo nejen mnoho zdraví a štěstí v novém roce, ale hlavně vždycky dobré světlo a pohotový ukazováček na spoušti aparátu. (I když mne napadá, že by se někdy hodil i ukazováček na spoušti pistole. Ale v tom nám snad pomohou volby.) Totéž přeji i všem zpřízněným čtenářům a příznivcům naší milé Koaly. Vladimír Novotný Brno.
Odpovědět0 0
Dekuji za prani. I Vy si uzijte rok 2012 ve stesti a ve zdravi ;-)
Odpovědět0 0
chcel by som sa Vam, pan Surkala podakovat za tento super serial a tesim sa, co sa zas v novom roku naucim. Fotim rad, ale nemam ambicie to robit profesionalne a casto ani cas precitavat vsetky teoreticke knihy. Vy to viete zhrnut, kazdu temu 'ludskym' jazykom a pekne to ukazat na prikladoch. kazdy diel ma nieco nauci a potom to do dalsieho dielu skusam :)
este raz Vam dakujem a prajem Vam do noveho roku vsetko dobre.
Odpovědět0 0
Dekuji. Snazim se, aby Koala byla co nejsrozumitelnejsi, ale soucasne i informacne bohata, coz neni vzdy snadne. Snad se bude darit i nadale. I Vam preji do roku 2012 vsechno nejlepsi.
Odpovědět0 0
Dobrý den,
plánuje nás koala naučit i základní kompoziční pravidla pro focení lidí a zvířat? Čekal jsem na to ze začátku a pořád nic, přitom to je věc, v které chybuje nejeden nejen začínající fotograf...
Jinak děkuji za úžasné články a přeji do nového roku vše nejlepší nejen koale.
Odpovědět0 0
Hned v prvnim dile :-) A kompozici nahlodavam i v nekolika jinych dilech, treba i v mereni expozice.
Odpovědět0 0
Jsem asi špatně formuloval myšlenku:-) Už jsem na fotografiích viděl spoustu lidí bez kotníků, vršků hlav, prstíků a nebo pouze hlavu useknutou těsně pod bradou, aby bylo vidět co nejvíce z pozadí. Tak sem si říkal, že by koala mohla ukázat co a kde se dá na fotografii useknout, aby to nějak vypadalo:-).
Odpovědět0 0
Chtěl bych se zeptat, čím byla nasvícena koala a auto s koalou aby bylo pozadí opravdu bílé a koala byla dobře nasvícená? A také by mě zajímalo, jak se dá udělat foto s černým pozadím a nasvícením ze strany. Efekt to je opravdu výborný, ale nenapadá mě, jak něco podobného udělat. Díky.
Odpovědět0 0
Co se tyce auta, fotil jsem pod bilou plachtou (aby svetlo bylo bile a nechytalo okolni barvy) a jen to preexponoval. Fotil jsem to vecer v pokoji pri normalnim zarovkovem osvetleni. Vzhledem k tomu, ze auto je moc svetle (maly rozdil od barvy papiru), bylo nutne u teto fotky pozadi zesvetlit v editoru (i pres peexpozici bylo porad trochu sedive). Cim tmavsi objekt, tim mensi nutnost uprav, treba ta fotka koaly nahore je temer bez uprav.
Co se tyce toho cerneho pozadi a nasviceni ze strany, tak cerne okoli je ma cerna mikina a svetlo ze strany pak mala kapesni svitilna s LED diodami. Diky podexpozici se z cerne stane opravdu cerna (no, skoro) a zustane jen to, na co sviti baterka. Pripadne se v editoru znovu da cerna lehce zvyraznit, protoze fotoaparat nikdy nevyfoti uplne cernou (ma vzdy aspon trochu sumu).
Odpovědět0 0