Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Foto okolo kol 22: Prezentujte se!

10.7.2013, Jaroslav Klíma, návod
Dnes se s fotografováním světa kol na tomto místě rozloučíme. Zbývá zamyslet se nad tím, k čemu všechna ta snaha byla a připomenout si nepřeberné možnosti představení vaší usilovné práce širší veřejnosti.

Prezentujte se!


Nemusíme si nic nalhávat, jen málokdo tvoří jen pro sebe a svoje osobní potěšení, aniž by doufal, že někdo jiný jeho práci spatří, případně dokonce kladně ocení. K výjimkám z uvedeného pravidla bude patřit ten, kdo fotografuje čistě účelově. Kdesi spatřené auto se mu prostě líbí anebo nutně potřebuje zaznamenat pro plánovanou úpravu vlastního stroje, jak přesně má kdosi jiný na svém harleji uchycený otevřený vzduchový filtr.

Všichni ostatní budou ale rádi, pokud jejich práce najdou diváky. Ne nadarmo se říká, že každý tvůrce, lhostejno, zda malíř, fotograf nebo pisálek, musí být tak trochu exhibicionista, protože nikoho duševně zcela zdravého by podobně masochistické jednání ani nenapadlo. Autorské ambice vás na jednu stranu nutí neustále se zlepšovat, pracovat na svém vzdělání i praxi, porovnávat se s ostatními, ale také předvádět výsledky nějakému publiku.

Začíná to v úzkém rodinném kruhu nebo v malé skupince přátel. Kdysi se podobná prezentace odehrávala prakticky výlučně pomocí fotografických alb nebo volných fotografií malého a středního formátu, výjimečně prostřednictvím pracně připravovaného promítání diapozitivů. Dnes totéž mnohem rychleji a komfortněji dokáže zprostředkovat displej tabletu, TV nebo notebooku, nedostupný už není ani dataprojektor, který lze koupit, ale často i jen zapůjčit třeba v zaměstnání.




Jedním z nejjednodušších způsobů, jak realizovat své fotografické zaujetí pro svět kolem kol a zároveň umožnit výsledným fotografiím opustit pověstný „šuplík“, je spojit svůj koníček s tím, oč má zájem potenciální zákazník. Začít lze třeba docela obyčejným portrétem. Lidem, kterým jde jen o vlastní podobenku, se může zalíbit pro ně neobvyklé prostředí, fanouškům motorismu bude portrét s vysněnou rekvizitou milý dvojnásob. Spoustu dobrovolných modelů, zájemců i nablýskaných vozidel k zapůjčení za zmíněným účelem potkáte na každém tunerském nebo motorkářském setkání. Stejně častá bude žádost o obrazově vytříbený portrét plechového miláčka, s majitelem i bez.




Podobně zaměřené portréty s minimem rekvizit ale určitě dokážete zhotovit i kdekoliv jinde, třeba v jednoduše zařízeném a prostorem omezeném ateliéru.

Tím jsme nejspíš vyčerpali nejčastější možnosti jednorázové sebeprezentace. Dohráli jste, dopromítali, soubor se líbil a konec zvonec. Malé divadelní představení. Nemusím asi připomínat, že i v takovém soukromí by předváděné snímky měly mít nějakou úroveň, kolekce by měla být vyrovnaná a celkový počet fotografií by neměl překročit mez, za kterou už všichni kromě vás zívají nebo dávno spí. Deset snímků i ze sebedelší akce, závodů, srazu, výstavy nebo cyklistické dovolené se může zdát málo, dvacet až třicet je akorát a sto je rozhodně moc!

Větší počet fotografií, i kdyby byly sebekvalitnější, nikdo na jednu dobrou nevstřebá. Nejen doma v obýváku, ale ani na hodně kvalitní výstavě! To si tam raději, v případě, že skutečně stojí za to, zajde dvakrát. Fotografická alba nebo fotoknihy, stejně jako komerčně vydávané fotografické publikace, s ideálním počtem několika málo set snímků, už nejsou určeny k jednorázové, nýbrž postupné a především samostatné konzumaci, stejně jako dobrý román!

Pokud nevěříte, zkuste někdy během nedělního posezení s přáteli přečíst zúčastněným na jeden zátah nějakou napínavou detektivku a trvejte na tom, že nikdo neodejde, dokud vrah nebude odhalen. Příští neděli už budete sedět sami! S vašimi fotoalby (nebo dnes s nekonečnými složkami fotografií v počítači) dopadnete při nesoudném vynucování pozornosti úplně stejně!

Z dřívějších dob přežívají zájmová sdružení, fotokluby a kroužky. Někdo je nazývá spolky pro vzájemné pochlebování, to je ale značné zjednodušení. Zejména začátečníkům může členství v nějakém místním sdružení usnadnit krušné začátky. I zde můžete prakticky na každé schůzce předvést svá dílka a prohlížet nebo i konstruktivně kritizovat ta cizí. Můžete ale i víc.

Jeho členové se snadněji dostanou k veřejnému vystavování. Za prvé mohou nechat vyjednávání s provozovatelem vhodných prostor, kterými může být kavárna, vinárna, oddechové prostory divadla, kina, obchodního centra, ale i parku atd., na vedoucím nebo zkušenějším kolegovi, který vše dojedná pro celý klub, a za druhé, každá instituce bude už z principu jednat raději zase s nějakou institucí. Ta budí především zpočátku větší důvěru a působí stabilněji. Snáze také dosáhne na případné dotace a granty pro svoji činnost. Snadněji pronikne do tisku, například s upoutávkou na vernisáž nebo s vyhlášením fotografické soutěže.

Zajímá-li vás naopak nějaká trvalejší forma zveřejnění vašich prací, nabízí se na jedné straně cesta virtuální galerie, na druhé straně svět malo- i velkonákladového tisku a tiskovin.

V dnešní době není žádný problém během okamžiku třeba i z mobilního telefonu odeslat snímek či tři na druhý konec světa, vystavit ho a sdílet na sociální síti, přibalit ho jako přílohu k elektronické poště nebo třeba celý obsah příslušné složky souborů nakopírovat do veřejné webové galerie. Pokud ale vaše ambice nekončí tím, že vaše dílo někdo vůbec v nějaké, víceméně náhodné podobě a úrovni spatří, brzy vám začne záležet nejen na vzhledu samotných fotografií, ale i na jejich okolí, orámování, rychlosti listování, komfortu obsluhy, případně na originalitě celé prezentace. Nebo už jen netoužíte být jedním z bezbřehého oceánu autorů v neosobní galerii, kde celá vaše existence připomíná spíš drobný lístek v nekonečné kartotéce.

Je čas založit vlastní web a vlastní doménu s jedinečnou adresou. Jak bude jejich obsah vypadat, bude jen na vás a jeho návštěvníci budou prohlížet jen vaše záběry! Při tvorbě webu můžete využít spousty jednoduchých a funkčních instantních řešení, jako jsou estranky.cz a mnohé další. Vlastní jedinečný a spolehlivě fungující web si tu vytvoříte krok za krokem doslova během pár minut, ve skromné podobě nebo na zkušební dobu dokonce často zcela zdarma.

Nesmí vám jen vadit omezený datový prostor nebo třeba bannery s cizí reklamou. Obojího se kdykoliv budoucnu snadno zbavíte přechodem na zvolený placený tarif. I ten je ale dostupný každému a pohybuje se většinou v řádech stokorun za rok. Stejně tak budete platit poplatek za registraci zvolené domény, a dokud nepřestanete, bude její název celosvětově jen váš. Můžete toho využít na vizitce, v inzerci nebo třeba na karoserii vlastního automobilu.

Ke své doméně můžete ovšem přiřadit i web, naprogramovaný zcela individuálně jen pro vás. Možná to umíte sami, možná se raději domluvíte se specialistou. Takové řešení má smysl především ve spojení s jedinečnou kvalitní grafikou nebo s vymazleným interaktivním ovládáním na míru.

Mějte ale na paměti, že programátor nerovná se automaticky grafik. Jde o dvě výlučné a náročné profese a cena takového originálního řešení bude také příslušně originální, stejně jako návrh vily od renomovaného architekta se bude cenově řádově lišit od typizovaného projektu. A pokud máte známého Bohouše, jinak obsluhu z nedaleké benzínové pumpy, který vám obojí nabízí spíchnout za dva večery a za deset piv, určitě už nyní víte, jaký výsledek můžete čekat!

V každém případě by grafické řešení mělo odpovídat zamýšlenému obsahu vašich fotografií. Co se hodí k reportáži z rockových koncertů na motorkářských srazech, těžko obstojí vedle romantických fotografií zamilovaných svatebních dvojic v bílém cadillacu, a obráceně. Pozor také na oblíbený programovací jazyk Flash. Dokáže vytvořit naprosto úžasné dynamické prezentace, existuje ale široká škála zařízení, především (ale nejenom) od jisté ovocnářské firmy, na nichž si je nikdo neprohlédne. K tomu malý bonmot, kterým se baví mezi sebou programátoři, vědomi si dnešní obrovské šíře a omezené kompatibility veškerého mediálního hardwaru i softwaru, zejména webových prohlížečů: „Víte, který webový návrhář je ze všech nejsměšnější? Ten, který se domnívá, že jeho dílo vidí na svém displeji každý návštěvník internetu stejně, jako on sám!“

Takže raději tisk? Od unikátních fotoknih, které si opět můžete vyrobit na počítači s využitím instantních kuchařek a odeslat k výrobě online třeba v nákladu jednoho kusu, přes totéž vysázené v klasickém desktopovém programu a odeslané do místní reklamní agentury, až po mnohatisícový náklad, tištěný ofsetem (pokud si věříte a hodláte knihu nebo třeba nástěnný kalendář komerčně zpeněžit, případně máte sponzora), můžete doslova cokoliv. S nadějí, že si takovou knihu může zájemce prohlížet v sadu na lavičce pod rozkvetlou třešní, kde není žádná zásuvka ani WI-FI připojení. S nadějí, že nějaký ten zaprášený výtisk se dochová v regionální knihovně i pro potřebu příštích generací, minimálně do dalších velkých povodní či návštěvy budoucího Caesara.

Poměrně krátkodobou prezentací je naproti tomu vlastní samostatná či společná výstava fotografií. Má ale také určitě hodně do sebe. Na vernisáži se sejde spousta přátel, fandů nebo potenciálních klientů, což může skončit příjemným večerem, průvanem v peněžence a ráno bolavou hlavou, ale i novou lukrativní zakázkou nebo kombinací všeho zmíněného.

Fotografie můžete představit v mnohem větší velikosti, než v jakékoliv knize, můžete je adekvátně zarámovat a nabídnout k prodeji. Některé náměty ani jinak, než patřičně nazvětšované, nevyniknou. Dokonce i docela tuctové záběry, prezentované v rozměru 3x5 m, působí jako cosi víc, podle hesla: „Já tomu sice nerozumím, ale přece by si s tím Mistr nedal takovou práci, kdyby na tom něco nebylo!“

Nemusíte ale bojovat jen sami za sebe! Zkuste se (třeba jste mimo fotografů i tunery nebo motocykloví závodníci) přidat k nějaké obdobným směrem mířící iniciativě. Připravte společný kalendář, navrhněte ilustrovat knihu o historii klubu nebo monografii konkrétního historického vozidla, kterou píše váš kolega, známý soukromý muzejník.

Nabídněte své služby nebo již hotové fotografie dopravnímu podniku, železnici nebo továrně na automobilové komponenty. U škodovky nebo Hyundae se jen tak nějaký nadšenec z Horní Dolní neprosadí, možná ale zrovna ve vašem městě sídlí výrobce světlometů, čalounění nebo výfuků, který nedodává jen domácí automobilce, ale i takovým značkám, jako je Porsche či Bentley. Věřili byste tomu?

Další možností jsou značkové kluby, pořadatelé srazů, sprintů, výstav, retro setkání veteránů, kaskadérských show, a nakonec i všech myslitelných sportovní akcí, jako je rallye, závody do vrchu, motokros, plochá dráha, okruhové závody, cyklistické silniční i terénní závody, maratony, nebo populární halové superkrosové exhibice.

Nevynechejte dny otevřených dveří na okruzích, předváděcí akce dealerů jednotlivých značek, otvírání nových showroomů. Oslovit můžete třeba i Ředitelství silnic a dálnic, policii ČR, požární sbor nebo představitele armády, jak na centrální, tak i místní úrovni. Máte-li dobrý projekt a stojí-li za vámi již nějaké úspěchy, třeba tematicky odpovídající výstava nebo kvalitní osobní portfolio (tištěné nebo virtuální v tabletu), nemáte se čeho bát.

Zvlášť pokud nebudete myslet v první řadě jen na vlastní finanční profit, ale půjde vám o obecně zajímavou nebo záslužnou věc, charitativní akci a podobně, máte velkou šanci uspět. A přitom představit svoji práci, prezentovat se a dosáhnout uznání, a ještě se celou dobu pohybovat v milovaném světě kol, ozubených koleček, páček, technických hejblátek a výkonných motorů. Existuje nakonec lepší důvod, proč je stále fotografovat a neustále se snažit v tomto svém umění zlepšovat?




Z vybraných fotografií uspořádejte výstavu a na vernisáž pozvěte všechny, na kterých vám záleží nebo by v budoucnu záležet mohlo – lidsky, profesně i s komerčním zřetelem.




Nabídněte spolupráci pořadatelům závodů a veřejných akcí. Vaše fotografie se jejich přičiněním mohou dostat do celostátního tisku nebo na sledované zpravodajské servery.




Zhotovte si z ucelených kolekcí fotoknihy pro budoucí prezentační potřebu. Je to snadné a zábavné. Zkuste online řešení na webech Fotolab.cz nebo Bontia.cz a spoustě dalších. Pokud dokážete hotové stránky uložit do formátu PDF v tiskové kvalitě, zhotoví vám fotoknihu i každé druhé grafické studio, digitální malonákladová tiskárna nebo minilab ve vašem bydlišti.




Před koncem roku myslete na svoje partnery nebo budoucí možné zákazníky s přáním k Novému roku. Ozdobte ho nějakou svou zvlášť vydařenou fotografií s motoristickou tématikou, aby nikdo z nich nezapomněl, čím se nejraději zabýváte!