Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fotodivize Canonu se dostává do 12,2% zisku i díky high-endu

26.4.2021, Milan Šurkala, aktualita
Canon zveřejnil výsledky svého hospodaření. Trochu nám pomíchal divize a ta fotografická přišla o tiskárny, zatímco naopak dostala síťové kamery. Výsledkem je solidní ziskovost i díky úspěchu high-endových fotoaparátů.
Společnost Canon zveřejnila výsledky svého hospodaření a my se tak můžeme podívat, jak se daří fotografické divizi. Ta je ale něčím jiným než před čtvrt rokem. Dosud byla tvořena fotoaparáty a spotřebitelskými tiskárnami. Ty se ale pro letošek přesunuly do nově vytvořené tiskárnové divize (původně kancelářská) a naopak sem přišly síťové kamery. Nové rozdělení nyní dává větší smysl a podívejme se, jak se vlastně fotografické divizi daří. Za první čtvrtletí letošního roku stouply příjmy ze 119,8 mld. jenů na 148,6 mld., což je nárůst o velmi pěkných 24 %.
 
Canon logo
 
Síťové kamery jsou nemalou částí fotografické divize. Příjmy z jejich prodeje šly nahoru ze 48,4 na 52,7 mld. jenů a takto tvoří zhruba 35,5 % divize. Nás ale budou zajímat především fotoaparáty. Ty stouply ze 71,4 na 95,9 mld. jenů, což je 34,3 % navíc proti loňskému prvnímu čtvrtletí. Tato čísla je ale potřeba si dát trochu více do kontextu. Tehdy už začínala prvotní panika kolem koronaviru, která výrazně snížila prodeje, a tak bude lepší se podívat i na rok 2019. Tehdy se prodaly fotoaparáty za 97,9 mld. jenů, což je sice více, ale v zásadě jde o pozitivní zprávu, protože příjmy divize se oproti období před dvěma roky nijak dramaticky nesnížily.
 
O udržení na podobných hodnotách jako před dvěma lety se postaraly zejména high-endové fotoaparáty Canon EOS R6 a EOS R5. Ty totiž výrazně zvedly průměrnou hodnotu prodaných fotoaparátů. Ukazují to čísla ohledně počtu kusů. Letos se v Q1 prodalo 650 tisíc ILC, což je jen 7% nárůst (proti 610 tisícům loni), zatímco hodnota rostla o výše zmíněných 34 %. Ještě lépe to ukazuje srovnání s rokem 2019, který vykázal jen o trochu vyšší příjmy, ale tehdy se prodalo 850 tisíc kusů, takže ve srovnání s 2019 jde o poměrně výrazný pokles prodejů fotoaparátů o 24 %. Kompakty už Canon raději ani neuvádí.
 
Důležitý je pochopitelně výsledný zisk. Zatímco loni měla divize ztrátu 9,8 mld. jenů, letos je to zisk 18,1 mld. jenů. Celkově je tak provozní marže fotografické divize Canonu 12,2 %.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.