Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fotokiosky: Úvod

12.2.2009, Michal Učeň, aktualita
Únorové téma je o tisku fotografií, tentokrát ve smyslu využití služeb tzv. fotokiosků, jež najdeme třeba v obchodních domech, drogeriích či ve fotolabech. Jaké jsou jejich výhody, nevýhody a proč je používat namísto vlastních tiskáren či služeb profesionálů?
Každý fotograf, ať už se jedná o profesionála nebo jen nadšence, řeší otázku tisku svých povedených snímků. Přestože digitální fotografie má svoji výhodu v možnosti prezentace snímků na počítači či jiném obrazovém výstupu, ve většině případů si některé z nich rádi "vyvoláme" i do papírové podoby, ať už za účelem založení do alba nebo třeba zarámování.

Na výběr pak je hned několik možností, jak snímky vytisknout. Jednak je možné si pořídit vlastní tiskárnu, kde si opět můžeme vybírat mezi termosublimačními, inkoustovými či laserovými tiskárnami. Rozdíly mezi typem tisku jsou přitom opravdu znatelné, a přestože každý má své výhody i nevýhody, v domácím použití asi vítězí termosublimační tisk, kterému jsme se již věnovali v tematické příloze Digimanie v září minulého roku.

Další možnost je si snímky nechat vytisknout profesionály ve fotolabu, které jsou zatím často cenově výhodnější než termosublimační tiskárny (viz. náš článek srovnávající náklady), zato si na fotografie musíme chvíli počkat a také si pro ně osobně přijít. Existuje i alternativa on-line fotolabů na internetu, kde si online můžete fotografie uploadovat, upravit a následně pouze vyzvednout na nejbližší pobočce. Poslední možností je využít fotokiosků, kterým se naše příloha bude právě věnovat.


Fotokiosek Mitsubishi EasyPhoto disponuje nezávislou tiskárnou s maximálním rozměrem až 15 x 23 cm.

Na první pohled se může zdát, že fotokiosek je pouhým sběrným bodem, který můžeme najít na různých veřejných místech. Ovšem pojem fotokiosek dostal v poslední době i trochu jiný význam a s ním i výhody, které jsou s ním spojeny. Fotokiosky v novém slova smyslu totiž zajišťují nejen usnadnění obsluhy zákazníka ve fotolabu a upload fotografií, ale také jejich možnou úpravu samotným uživatelem, specifikování objednávky a konečně i tisk snímků přímo na místě pomocí integrované tiskárny.

Fotokiosky v této podobě jsou u nás poměrně novou záležitostí a o jejich rozšíření se zejména postarala firma Mitsubishi se svojí poměrně hustou sítí. Na trhu jsou ovšem i modely jiných výrobců, takže se snad i v tomto oboru dočkáme konkurenčnějšího prostředí, a v důsledku toho i redukci ceny tisku, která je pro velkou část fotografů důležitým aspektem. Prozatím je ale Mitsubishi v tomto oboru průkopníkem a kvalitu potvrzují i ocenění od asociace TIPA (Technical Image Press Association).


I třeba Kodak nabízí své fotokiosky, jejich rozšíření není ale u nás až tak velké.

Jaké jsou ale vlastně výhody fotokiosků? Tohle bude samozřejmě obsahem dalších článků, takže nyní pouze stručně. Oproti domácímu tisku jsou určitě předností pořizovací náklady, které jsou nulové. Ostatně i variabilní náklady na tisk jsou menší, jelikož je cena snížena o náklady na zpracování, které se účtují zvlášť nebo jako součást ceny tisku fotografie.

Možná vás napadlo, proč ale nevyužít přímo fotolabu jako takového - tak v tomto případě je fotokiosek ve výhodě v rychlosti obsluhy, okamžitém tisku snímků a v neposlední řadě také ve zmíněných nákladech, které by měly být nižší. Máte také možnost vlastní úpravy snímků před tiskem, alespoň tedy v omezené míře, kterou dovoluje nainstalovaný software. Fotokiosek je tak zajímavou alternativou k pořízení termosublimační fototiskárny a využitím kamenného či on-line fotolabu.

Z hlediska nákladů tedy vychází fotokiosek z tohoto boje pravděpodobně nejlépe, kvalita termosublimačního tisku také bude přinejmenším na úrovni toho domácího. Posledním aspektem je rychlost - jelikož máte snímky hned k dispozici, určitě je na tom fotokiosek lépe než fotolab. V tomto případě je ale nejrychlejší volbou domácí fototiskárna.


- Fotokiosek s integrovanou tiskárnou Mitsubishi Kiosk 7000 -

Na co konkrétně se tedy v případě tematické přílohy podíváme? Kromě srovnání fotokiosků s ostatními možnostmi tisku z hlediska rychlosti a nákladů se zaměříme také na jejich typické funkce, vlastnosti a rozšíření na našem trhu. Na celou věc se potom podíváme zejména z pohledu běžných uživatelů, kteří pořizují snímky v běžných situacích. Zaměření fotokiosků je totiž zejména na tuto cílovou skupinu - tedy masovější zpřístupnění tisku normálním uživatelům, nikoliv profesionálům, kteří většinou vyžadují tisk větších formátů v excelentní kvalitě. Pokud tedy patříte k této skupině nebo vás přinejmenším tato problematika zajímá, můžete se v následujících týdnech těšit na články zaměřené na tuto tematiku.