www.digimanie.cz
>
>
>
>
>

HEIF formát: Proč jej žádný Windows software neumí?

HEIF formát: Proč jej žádný Windows software neumí?
, , článek
Nový formát HEIF mnozí vidí jako nástupce zastaralého JPEGu a někteří výrobci softwaru jako je Zoner nebo Adobe už oznámili jeho podporu. Apple jej už i používá ve svých mobilech. Přesto jej žádný software pro Windows neumí. Proč?
K oblíbeným
reklama
HEIF formát je jedním z mnoha nových formátů, které si vytyčily za cíl překonat zastaralý JPEG. Jeho výhodou má být výrazně nižší velikost při stejné kvalitě (resp. při stejné velikosti výrazně vyšší kvalita) a podpora užitečných funkcí jako jsou např. animace nebo ukládání sekvencí do jediného souboru. Přestože to může vypadat nadějně, stále tu jsou některé problémy, které rozšíření nového formátu komplikují. A právě na ně se dnes podíváme.
 
HEVC H.265 logo
 
Jak je totiž známo, v minulosti jsme tu měli už mnoho lepších formátů než JPEG (jmenovitě např. JPEG2000 nebo WebP), ale žádný z nich se nedočkal výraznějšího rozšíření. Pro něco takového je nutná rozumná licenční politika a především široká podpora ze strany výrobců hardware i software. A obojí už v minulosti zabilo mnoho ze slibných formátů. Jistě vám však neuniklo, že formát HEIF začal být podporován na produktech Apple s nejnovější verzí operačního systému iOS 11 a Mac OS. To tedy vlévá do žil spoustu optimismu.
 
Není to však tak růžové, jak by se mohlo zdát. Ačkoli podporu HEIF oznámil např. Zoner pro své Photo Studio X nebo Adobe pro své produkty, při bližším ohledání zjistíte, že Zoner na podpoře HEIFu zatím pracuje a Adobe ji nabízí jen někdy. Např. pro Windows zatím není jediný editační software, který by HEIF podporoval. Na iOSu jich jsou už kvanta. Co za tím tedy vězí?
 
 Rozdíly komprese
 
Pokud budete tipovat podobný problém, který pomohl zabít JPEG2000, tedy licenční politiku, nebudete daleko od pravdy. I to je část problému. HEIF totiž využívá HEVC (H.265) kodek a ten to s licencemi opravdu nemá moc jednoduché. Zatímco H.264 má poměrně jednoduchou a cenově příznivou licenční politiku, u H.265 je to o něco komplikovanější. Pak se nelze divit tomu, že H.264 dnes podporuje skoro všechno, zatímco H.265 (ať už video nebo jako fotografie) se rozšiřuje jen pomalu. Nyní se tak chvíli budeme bavit o HEVC obecně.
 
Aby mohlo být HEVC podporováno, je nutno platit licenční poplatky za několik patentů. A aby se tento proces aspoň trochu zjednodušil, vznikají tzv. patent pooly. Jde o společné konsorcium více společností, které se dohodly na vytvoření jakýchsi společných "patentových balíčků". Není tak třeba spolupracovat s desítkami různých společností, vše vyřešíte s konsorciem, které si už výdělky přerozdělí.
 
V případě HEVC to však není tak jednoduché. Těchto konsorcií je zde několik, dvěma nejvýznačnějšími jsou MPEG LA a HEVC Advance. Situace je složitá i proto, že je těžké se dopátrat, zda spolupráce s daným poolem bude stačit pro pokrytí všech patentových nároků pro zamýšlenou implementaci v hardwaru nebo softwaru (včetně dat, která tyto kodeky používají - např. videa na Netflixu,...). Pokud jde o poplatky, pooly spravující HEVC formát se postupem času umoudřily a cenově to proti H.264 nejsou takové rozdíly jako ze začátku. Aby to nebylo však jednoduché a optimismu nebylo tak moc, z HEVC Advance se počátkem roku 2016 vyčlenil Technicolor jako třetí poskytovatel a na jaře letošního roku vznikl ještě čtvrtý pool Velos Media spravující patenty k H.265.
 
MPEG LA logo
 
Součástí MPEG LA jsou např. společnosti Apple, BBC, Fujitsu, JVC Kenwood, Maxell, NEC, Samsung, Siemens a dalších téměř 30 firem. V případě HEVC Advance jde např. o Dolby, HFI Innovation (Mediatek), Mitsubishi, Samsung, Warner Bros a tři další společnosti. Některé firmy jsou tak v obou poolech. Třetím velkým poolem je pak Velos Media, za kterým stojí Ericsson, Panasonic, Qualcomm, Sharp a Sony. Každý z nich má nějaké patenty, které se dají v HEVC použít a nyní je jasné, že je v tom nepořádek a licenční situace není zrovna přehledná. Za kým vlastně jít? Je a nebo není to jedno? Nabídnou všechny pooly stejné služby a dostatečné licenční pokrytí? Problém s tím mají i samotní vývojáři.
 
HEVC Advance logo
 
Tohle také odpovídá i na otázku, proč má Apple ve svých operačních systémech podporu HEVC. Je totiž členem největšího konsorcia ohledně patentů, sám některé z nich drží a bylo pro něj jednodušší vše zakomponovat. Ve svých produktech tak nabízí přístup k rozhraní načítající a ukládající HEVC (např. HEIF u fotografií), a tak pro vývojáře aplikací pro iOS nebo Mac OS není vůbec složité do svých produktů zabudovat podporu HEIF s využitím tohoto API. Podporu HEIFu tak už dnes na iOSu (v některých případech i Mac OSu) umí samotná aplikace od Apple, aplikace od Adobe nebo třeba Camera+. Zároveň to pomáhá odpovědět na otázku, proč produkty Adobe na OS od Apple HEIF umí, ale verze pro Windows nikoli.
 
Microsoft měl podporu HEVC kodeků už nějakou dobu ve Windows 10 a v tom se od Applu nelišil, nicméně do finální verze Fall Creators Update se bohužel znovu nedostala a bez vysvětlení zmizela. V brněnském Zoneru, který podporu HEIFu slíbil na začátku září pro některý z dalších updatů, tak nastaly poněkud krušné časy. Tam se právě z hlediska licencí i samotného kodeku počítalo s využitím API ve Windows 10, tedy že se vše důležité vyřeší na straně Microsoftu. Microsoft však zrušil podporu tohoto formátu v nových Windows a Zoner Photo Studio X se tak bude muset o HEIF postarat jinak. To ale znamená najít způsob, jak legálně přinést tuto podporu do ZPS X, ideálně bez nutnosti zajišťovat si nákladnou licenci.
 
V Brně si tak nakonec podporu HEIF, která není zatížena nákladnými licencemi, a která by software ve výsledku prodražila, vyvinuli sami. Nyní tak už jen čekají, jak se k situaci vyjádří samotný Microsoft, protože na stažení již fungující podpory HEVC kodeků z Windows 10 si stěžuje více vývojářů. Jak se vše vyvine, ukážou následující týdny.
 
Děkujeme společnosti Zoner Software za poskytnutí doplňujících informací o situaci kolem HEIF formátu a vývoje jeho podpory ve Photo Studiu X.
 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


Nejnovější články
Panasonic Lumix S1R: sebevědomý vstup do FF Panasonic Lumix S1R: sebevědomý vstup do FF
Společnost Panasonic už nevyrábí CSC jen se 4/3" senzory, ale nově i s velkými full frame čipy. A právě dnes se podíváme na vlajkovou loď Lumix S1R se 47,3MPx snímačem. Umí i 4K 60p videosekvence.
Dnes, recenze, Milan Šurkala
Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S. Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.
V dnešní recenzi se podíváme na setový objektiv pro nové full frame CSC od Panasonicu, model Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S. Je optimalizován pro natáčení videa, ale potěší i pro pořizování fotografií?
Dnes, recenze, Milan Šurkala
7Artisans představuje světelnou padesátku 50mm F1.8. 7Artisans představuje světelnou padesátku 50mm F1.8.

Méně známá společnost 7Artisans rozšířila portfolio svých objektivů o nový světelný kousek 50mm F1.8. Ten je určen pro CSC fotoaparáty nanejvýš s APS-C senzorem. Bodovat má malými rozměry i cenou.

17.5.2019, aktualita, Milan Šurkala
Nikon svolává Z6 a Z7 kvůli vadné stabilizaci Nikon svolává Z6 a Z7 kvůli vadné stabilizaci

Společnost Nikon zjistila, že některé kusy full frame CSC fotoaparátů Z6 a Z7 vykazují chybu mechanické stabilizace senzoru. Dotčené kusy jsou tak svolávány k bezplatné opravě v servisních střediscích.

17.5.2019, aktualita, Milan Šurkala
Nikony Z6 a Z7 dostávají firmwary 2.0 s lepším AF Nikony Z6 a Z7 dostávají firmwary 2.0 s lepším AF
Nové full frame CSC fotoaparáty Nikon Z6 a Z7 opět dostávají inovované verze firmwaru. Tentokrát jde o verze 2.0 a ty přináší především vylepšený výkon systému autofokusu včetně detekce očí.
17.5.2019, aktualita, Milan Šurkala