www.digimanie.cz
>
>
>
>
>

HEIF formát: Proč jej žádný Windows software neumí?

HEIF formát: Proč jej žádný Windows software neumí?
, , článek
Nový formát HEIF mnozí vidí jako nástupce zastaralého JPEGu a někteří výrobci softwaru jako je Zoner nebo Adobe už oznámili jeho podporu. Apple jej už i používá ve svých mobilech. Přesto jej žádný software pro Windows neumí. Proč?
K oblíbeným
reklama
HEIF formát je jedním z mnoha nových formátů, které si vytyčily za cíl překonat zastaralý JPEG. Jeho výhodou má být výrazně nižší velikost při stejné kvalitě (resp. při stejné velikosti výrazně vyšší kvalita) a podpora užitečných funkcí jako jsou např. animace nebo ukládání sekvencí do jediného souboru. Přestože to může vypadat nadějně, stále tu jsou některé problémy, které rozšíření nového formátu komplikují. A právě na ně se dnes podíváme.
 
HEVC H.265 logo
 
Jak je totiž známo, v minulosti jsme tu měli už mnoho lepších formátů než JPEG (jmenovitě např. JPEG2000 nebo WebP), ale žádný z nich se nedočkal výraznějšího rozšíření. Pro něco takového je nutná rozumná licenční politika a především široká podpora ze strany výrobců hardware i software. A obojí už v minulosti zabilo mnoho ze slibných formátů. Jistě vám však neuniklo, že formát HEIF začal být podporován na produktech Apple s nejnovější verzí operačního systému iOS 11 a Mac OS. To tedy vlévá do žil spoustu optimismu.
 
Není to však tak růžové, jak by se mohlo zdát. Ačkoli podporu HEIF oznámil např. Zoner pro své Photo Studio X nebo Adobe pro své produkty, při bližším ohledání zjistíte, že Zoner na podpoře HEIFu zatím pracuje a Adobe ji nabízí jen někdy. Např. pro Windows zatím není jediný editační software, který by HEIF podporoval. Na iOSu jich jsou už kvanta. Co za tím tedy vězí?
 
 Rozdíly komprese
 
Pokud budete tipovat podobný problém, který pomohl zabít JPEG2000, tedy licenční politiku, nebudete daleko od pravdy. I to je část problému. HEIF totiž využívá HEVC (H.265) kodek a ten to s licencemi opravdu nemá moc jednoduché. Zatímco H.264 má poměrně jednoduchou a cenově příznivou licenční politiku, u H.265 je to o něco komplikovanější. Pak se nelze divit tomu, že H.264 dnes podporuje skoro všechno, zatímco H.265 (ať už video nebo jako fotografie) se rozšiřuje jen pomalu. Nyní se tak chvíli budeme bavit o HEVC obecně.
 
Aby mohlo být HEVC podporováno, je nutno platit licenční poplatky za několik patentů. A aby se tento proces aspoň trochu zjednodušil, vznikají tzv. patent pooly. Jde o společné konsorcium více společností, které se dohodly na vytvoření jakýchsi společných "patentových balíčků". Není tak třeba spolupracovat s desítkami různých společností, vše vyřešíte s konsorciem, které si už výdělky přerozdělí.
 
V případě HEVC to však není tak jednoduché. Těchto konsorcií je zde několik, dvěma nejvýznačnějšími jsou MPEG LA a HEVC Advance. Situace je složitá i proto, že je těžké se dopátrat, zda spolupráce s daným poolem bude stačit pro pokrytí všech patentových nároků pro zamýšlenou implementaci v hardwaru nebo softwaru (včetně dat, která tyto kodeky používají - např. videa na Netflixu,...). Pokud jde o poplatky, pooly spravující HEVC formát se postupem času umoudřily a cenově to proti H.264 nejsou takové rozdíly jako ze začátku. Aby to nebylo však jednoduché a optimismu nebylo tak moc, z HEVC Advance se počátkem roku 2016 vyčlenil Technicolor jako třetí poskytovatel a na jaře letošního roku vznikl ještě čtvrtý pool Velos Media spravující patenty k H.265.
 
MPEG LA logo
 
Součástí MPEG LA jsou např. společnosti Apple, BBC, Fujitsu, JVC Kenwood, Maxell, NEC, Samsung, Siemens a dalších téměř 30 firem. V případě HEVC Advance jde např. o Dolby, HFI Innovation (Mediatek), Mitsubishi, Samsung, Warner Bros a tři další společnosti. Některé firmy jsou tak v obou poolech. Třetím velkým poolem je pak Velos Media, za kterým stojí Ericsson, Panasonic, Qualcomm, Sharp a Sony. Každý z nich má nějaké patenty, které se dají v HEVC použít a nyní je jasné, že je v tom nepořádek a licenční situace není zrovna přehledná. Za kým vlastně jít? Je a nebo není to jedno? Nabídnou všechny pooly stejné služby a dostatečné licenční pokrytí? Problém s tím mají i samotní vývojáři.
 
HEVC Advance logo
 
Tohle také odpovídá i na otázku, proč má Apple ve svých operačních systémech podporu HEVC. Je totiž členem největšího konsorcia ohledně patentů, sám některé z nich drží a bylo pro něj jednodušší vše zakomponovat. Ve svých produktech tak nabízí přístup k rozhraní načítající a ukládající HEVC (např. HEIF u fotografií), a tak pro vývojáře aplikací pro iOS nebo Mac OS není vůbec složité do svých produktů zabudovat podporu HEIF s využitím tohoto API. Podporu HEIFu tak už dnes na iOSu (v některých případech i Mac OSu) umí samotná aplikace od Apple, aplikace od Adobe nebo třeba Camera+. Zároveň to pomáhá odpovědět na otázku, proč produkty Adobe na OS od Apple HEIF umí, ale verze pro Windows nikoli.
 
Microsoft měl podporu HEVC kodeků už nějakou dobu ve Windows 10 a v tom se od Applu nelišil, nicméně do finální verze Fall Creators Update se bohužel znovu nedostala a bez vysvětlení zmizela. V brněnském Zoneru, který podporu HEIFu slíbil na začátku září pro některý z dalších updatů, tak nastaly poněkud krušné časy. Tam se právě z hlediska licencí i samotného kodeku počítalo s využitím API ve Windows 10, tedy že se vše důležité vyřeší na straně Microsoftu. Microsoft však zrušil podporu tohoto formátu v nových Windows a Zoner Photo Studio X se tak bude muset o HEIF postarat jinak. To ale znamená najít způsob, jak legálně přinést tuto podporu do ZPS X, ideálně bez nutnosti zajišťovat si nákladnou licenci.
 
V Brně si tak nakonec podporu HEIF, která není zatížena nákladnými licencemi, a která by software ve výsledku prodražila, vyvinuli sami. Nyní tak už jen čekají, jak se k situaci vyjádří samotný Microsoft, protože na stažení již fungující podpory HEVC kodeků z Windows 10 si stěžuje více vývojářů. Jak se vše vyvine, ukážou následující týdny.
 
Děkujeme společnosti Zoner Software za poskytnutí doplňujících informací o situaci kolem HEIF formátu a vývoje jeho podpory ve Photo Studiu X.
 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Cosina uvedla retro objektiv Voigtländer Ultron 28mm f/2 Cosina uvedla retro objektiv Voigtländer Ultron 28mm f/2
Společnost Cosina přichází na trh s novým objektivem Voigtländer Ultron 28mm f/2. Ten bude k dispozici ve dvou variantách, obě se však budou vyznačovat retro designem. Patří totiž do řady objektivů Vintage Line.
17.4.2021, aktualita, Milan Šurkala
Samsung prý ukončí nesmyslnou megapixelovou válku ve smartphonech Samsung prý ukončí nesmyslnou megapixelovou válku ve smartphonech
Objevují se informace o tom, že chce společnost Samsung přehodnotit své snahy na poli mobilních snímačů a jejich vysokého rozlišení. Spekuluje se tak, že se možná připravovaný 600MPx senzor ani neobjeví.
16.4.2021, aktualita, Milan Šurkala4 komentáře
Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem
Sony uvedlo dva nové mobilní telefony Xperia 1 III a Xperia 5 III. Oba dva míří především na náročnější tvůrce obsahu. V případě prvního modelu tu máme dokonce 4K displej. Oba pak mají telemodul s optickým zoomem na přepočtených 105 mm.
16.4.2021, aktualita, Milan Šurkala
Vysoce světelný širokáč: Fujinon XF 18mm F1.4 R LM WR Vysoce světelný širokáč: Fujinon XF 18mm F1.4 R LM WR
Pro systém Fujifilm X byl představen další objektiv. Tentokrát je to širokoúhlý model s překvapivě dobrou světelností F1,4. Jeho reálná ohnisková vzdálenost činí 18 mm, po přepočtu je to pak 27 mm.
15.4.2021, aktualita, Milan Šurkala
Dron DJI Air 2S byl oficiálně představen. S výrazně lepší kamerou Dron DJI Air 2S byl oficiálně představen. S výrazně lepší kamerou
DJI uvádí nástupce pro Mavic Air 2, který přichází nejen s kratším názvem, ale především kamerou s kvalitnějším senzorem. Díky tomu lze pořizovat 20MPx fotky nebo 5.4K videa. Přidány byly také nové antikolizní senzory.
15.4.2021, aktualita, Jáchym Šlik