reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Jak si vybrat kompakt: objektiv

22.6.2010, Milan Šurkala, článek
V tomto článku se budeme věnovat vlastnostem objektivů, které jsou důležité při výběru kompaktu. Víte, co to jsou ohniskové vzdálenosti, jak se projevují a co vlastně znamená optický zoom? Jak důležitá je světelnost a jak se projevuje v praxi?
Kapitoly článku:
  1. Jak si vybrat kompakt: objektiv
  2. Ohniska reálná vs. přepočtená, hloubka ostrosti
  3. Světelnost objektivu
  4. Optické chyby
  5. Makro, závěr
reklama
Další zarážející věcí mohou být dvojí údaje o ohniscích. Ve specifikacích najdete ohniska reálná a ohniska přepočtená. Jaký je mezi nimi rozdíl? Reálné ohnisko je takové, které objektiv skutečně má. Vezměme si např. Canon PowerShot SX120 IS, jehož rozsah reálných ohnisek je 6 až 60 milimetrů. 6 milimetrů by znamenalo úhel nějakých 150 stupňů, ale tolik fotoaparát určitě nezvládne. Praktické výsledky závisí na ohniscích přepočtených a ty u tohoto fotoaparátu činí 36 až 360 milimetrů. Proč jsou 6× větší?


Canon PowerShot SX120 IS s crop faktorem 6

Zatímco zrcadlovka má snímací čip o velikosti až kinofilmového políčka (tj. full frame 36×24 mm), kompakt s 1/2,5" čipem jej má 6krát menší, tedy s rozměry cca 6×4 milimetry. Postavme tedy před full frame čip např. 24mm objektiv. Ten vykreslí plochu, kterou vidíte na následujícím obrázku. Ale nyní full frame nahraďme na stejném místě fotoapraátu 6krát menším čipem. Světlo bude pořád dopadat stejně, nicméně protože nemáme velký 36×24mm snímač, ale uprostřed jen maličký 6×4mm čip, ten také posbírá jen tu trošku světla, které na tuto malou plošku dopadá. Zbytek okolo, který full frame zaznamenal, tak dopadá mimo malý čip a na snímku tedy nebude.


Celou plochu vyfotí zrcadlovka, červený čtvereček pak běžný kompakt, oba s 24mm objektivem

Do malé plošky malého snímače tedy dopadne jen šestinový výřez toho, co by s tímtéž objektivem pobrala full frame zrcadlovka. Takže náš vzorový 24mm objektiv na zrcadlovce vyfotí snímek nahoře, kompakt s 1/2,5" snímačem s tímtéž 24mm objektivem pak snímek dole. Aby bylo jasné, jak se v praxi objektiv chová, používají se tzv. přepočtená ohniska. U 6krát menšího snímače je tedy přepočtené ohnisko 6× větší. Právě to, že je čip 6× menší, dává vznik tzv. crop faktoru, zde konkrétně s hodnotou 6. V našem případě má tedy snímek dole sice 24mm reálné ohnisko, ale 24*6 = 144mm ohnisko přepočtené. Jinak řečeno, zrcadlovka by musela mít 144mm objektiv, aby vyfotila totéž co kompakt s 24mm ohniskem.


Se stejným objektivem by kompakt vyfotil toto

Toto je důležité pro hloubku ostrosti, která závisí na ostřící vzdálenosti, cloně a reálném ohnisku. Čím kratší vzdálenost od objektu, nižší clona a delší reálné ohnisko, tím kratší hloubka ostrosti a více rozmazané pozadí (to se hodí např. pro portréty). Odmysleme si první dvě záležitosti a předpokládejme, že máme vedle sebe kompakt a zrcadlovku, u kterých použijeme stejnou clonu a stejnou ostřící vzdálenost. Vyfoťme snímek s přepočteným ohniskem 144 milimetrů (scéna tedy bude zabírat stejný úhel).

Jak už víme, zrcadlovka bude k tomu potřebovat objektiv s reálným ohniskem 144 milimetrů, kdežto kompakt si vystačí s 24 milimetry. Zde je ten důvod, proč zrcadlovka více rozmazává pozadí, k vyfocení stejné scény potřebuje vždy podstatně delší ohnisko. Chcete-li fotit snímky s kompaktem s rozmazaným pozadím, potřebujete některé ze zmíněných tří věcí.
  • Kompakt, který ostří z krátkých vzdáleností, má dobré makro/telemakro
  • Kompakt, který má světelný objektiv, tedy nízkou clonu
  • Kompakt, který má co nejdelší reálná ohniska. Takovými jsou ultrazoomy, případně kompakty s většími čipy, kde je menší crop faktor, a tedy k dosažení stejných přepočtených ohnisek bude třeba mít delší ohniska reálná.


Reálné ohnisko 49,4 mm, přepočtené 300 mm, clona F5,4


Reálné ohnisko 49,4 mm, přepočtené 300 mm, clona F12

Toto jsou dva snímky pořízeného z téhož kompaktu, jeden při cloně F5,4, druhý při cloně F12. Je vidět, že hloubka ostrosti v druhém případě je o něco větší, resp. pozadí je ostřejší. Nicméně lépe vypadá právě rozmazanější verze.


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.