Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Jak si vybrat kompakt: objektiv

22.6.2010, Milan Šurkala, článek
V tomto článku se budeme věnovat vlastnostem objektivů, které jsou důležité při výběru kompaktu. Víte, co to jsou ohniskové vzdálenosti, jak se projevují a co vlastně znamená optický zoom? Jak důležitá je světelnost a jak se projevuje v praxi?
Objektivy nejsou ani zdaleka dokonalé, proto se nyní podíváme na několik nejznámějších optických chyb, které se u fotoaparátů vyskytují. Začneme chromatickou aberací. Tato optická chyba vzniká tím, že světlo různých barev se různě láme a v rozích snímku s vysokým kontrastem mohou vznikat barevné kontury kolem výrazných linií (stěny domů, větve,...).


snímek v protisvětle


chromatická aberace ve snímku


fotoaparátem odstraněná aberace

Nejčastěji se aberace projevuje modrými konturami větviček, mohou zde ale být i žluté, zelené nebo červené okraje. Některé fotoaparáty tuto chybu odstraňují (obvykle např. Panasonic) a výsledkem je pak sice světlejší hrana, ale aspoň nemá úplně nesprávnou barvu. Na aberaci jsou náchylné zejména ultrazoomy.

Další chybou je zkreslení. Objektiv nemusí vždy kreslit rovné čáry rovně a ty jsou pak zkreslené soudkovitě nebo poduškovitě. U normálních snímků se to zpravidla neprojeví, dokud nefotíte něco s pravidelnými liniemi. Při focení architektury je tak dobré dávat hodně velký pozor na to, zda váš přístroj tímto trpí nebo nikoli.


soudkovité zkreslení

poduškovité zkreslení

Dnešní kompakty většinou tuto chybu už odstraňují přímo při zpracování snímku a JPEG je tak už docela rovný. Každopádně to opět nedělají všechny a při výběru je dobré s tím počítat. Výsledkem zkreslení může být např. takováto fotografie.



Všimněte si zejména panelového domu napravo. Je dobře vidět, že se linie stěny vůbec nedrží kraje snímku, ale postupně se zvětšuje. Na následujícím snímku rovněž vidíte poněkud "kulaté" dveře.



Někdy docela efektní, ale často spíše protivnou optickou chybou jsou odlesky objektivu. Ty lze vyřešit např. speciálním povrchem čoček (antireflexní ochranou), ale nic není všemocné a pochopitelně v rámci ušetření nákladů se výrobci snaží tyto úpravy srazit na minimum. Pokud se to doslova "odflákne", můžete se nakonec dočkat třeba něčeho takového.
 

Jedny z nejsilnějších odlesků, jaké jsem kdy viděl. Zde aspoň vypadají docela efektně.


Tady je to beznadějné, fleky různých barev a tvarů nevypadají ani efektně, ani přirozeně.

Vinětace, aneb ztmavení rohů může být problém zejména u jednolitých ploch jako je obloha. Dnes je i tato vada trochu korigována (zpravidla je její odstranění vedlejším pozitivním efektem srovnání zkreslení.


Odlesky i vinětace v rozích (pro názornost softwarově zvýrazněna)

I poměrně silná vinětace není na snímku výrazně vidět do doby, než začnete upravovat snímek, zvýrazňovat některé barvy a podobně. Pak se rázem objeví v plné síle, což je i případ tohoto snímku, kde v původní variantě vinětace nebyla příliš výrazná. Často se můžete setkat i s neostrostí v rozích, ale té se zde věnovat nebudeme.


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.