www.digimanie.cz
>
>

Jaký fotoaparát? – 11. díl: nové technologie II

Jaký fotoaparát? – 11. díl: nové technologie II
, , článek
V závěrečném díle seriálu dokončíme popis nových technologií, dotkneme se otázky „Kompakt nebo DSLR“ a celý seriál uzavřeme. Slovo „uzavřeme“ je však jen relativní, protože vývoj v oblasti fotoaparátů je tak rychlý, že je jen velmi obtížně možné považovat jakýkoliv seriál o nich za „uzavřený“.



reklama
V minulém díle jsme se zabývali videem ve fotoaparátech a jeho pokroky. Na doplnění není bez zajímavosti, že DSLR zatím videa nenatáčí, a to i přesto, že k tomu není žádný přímý technický důvod. Zejména poté, co DSLR začaly umožňovat tzv. Live View (Živý náhled). Je to tak jen určitá setrvačnost, i když na druhou stranu je minimálně diskutabilní, zda DSLR mající ambice na pokročilé, neřku-li profesionální fotografování, mají vůbec video natáčet. Dá se ale odhadnout, že dříve či později tato funkce bude do DSLR zapracována, a to zejména u DSLR nižších (amatérských) tříd.


IIIe. Vysokorychlostní snímání


Další novinkou související přímo s videem je vysokorychlostní snímání. V běžné praxi asi nenajde velké uplatnění vyjma hrátek, je ale důležitým doplňkem např. pro snímky sportu, přírody, technické snímky atp. – zkrátka všude tam, kde je nutné děj vysokorychlostně sejmout a potom z estetických či studijních důvodů pustit zpomaleně.

Pokud totiž natočíte video běžnou rychlostí kolem 25 snímků/sekundu (používá se zkratka fps = frames per second) a zpomalíte ho, tak logicky snímky v čase chybí a video je trhané. Rychlost snímání 25 fps také není dostatečná pro zachycení opravdu rychlých dějů, kde hrozí, že kýžený děj nastane právě v době mezi snímky. Všude tam je vhodné natočit video rychleji s možností ho potom normálně, zpomaleně či snímek po snímku spustit/studovat.


Vysokorychlostní fotografování je užitečné, když potřebujete zaznamenat rychlý a unikátní děj. Z mnoha snímků je potom snadné vybrat ten správný. Na snímku je kapka vody po vyšplouchnutí z hladiny.

Touto schopností je vybaven již zmíněný fotoaparát Casio EXILIM Pro EX-F1. Ten dokáže pořizovat běžné JPEG snímky v plném rozlišení 6 MPix rychlostí až 60 snímků za vteřinu, což v rychlosti přesahuje možnosti řady kamer. Takových snímků dokáže pořídit až 60 v sérii (tj. záznam 1 vteřiny děje). Rychlostí 30 snímků za vteřinu je možné fotografovat souvisle dvě vteřiny a ještě pomalejší rychlostí 5 snímků za vteřinu můžete střílet JPEG obrázky až 12 vteřin. Zkrátka – do interní paměti se vejde 60 JPEG snímků a podle rychlosti snímání vyjde maximální doba záznamu. Když se interní paměť zaplní, fotoaparát přeruší práci a snímky ukládá na SD kartu.


Casio EXILIM Pro EX-F1 je v současnosti asi nejrychlejší běžný fotoaparát, který symbolizuje splývání fotoaparátů a kamer.

Co se týče vysokorychlostního videa, tak vedle klasického a minule zmíněného HD videa 1920x1080 px (60 fps prokládaně), umí Casio i nižší rozlišení 512x384 px ale již rychlostí 300 snímků za sekundu (!), rozlišení 432x192 px pak dokonce při 600 fps a při rozlišení 336x96 px zvládá úžasných 1200 snímků za sekundu! Čísla jsou to úchvatná, je však otázkou k čemu to běžnému uživateli vyjma speciálních aplikací bude.

V každém případě se však ukazuje, že vývoj v oblasti videa ve fototechnice jde raketově vpřed a že možná jednoho dne kamery a fotoaparáty (téměř) splynou podobně, jako (téměř) splývají mobily s PDA.


DSLR versus kompakt


Nelze se nedotknout tématu, zda pořídit kompaktní fotoaparát či DSLR (digitální zrcadlovka), a to zejména poté, co výrobci stlačili ceny DSLR včetně základního objektivu v setu na (a mnohdy i pod) cenu pokročilých kompaktů. V čem je DSLR lepší a v čem naopak horší než kompakt?


DSLR nebo kompakt – to jest otázka. Není ale dobrý a špatný. Je jen vhodný k A a vhodný k B, případně vhodný pro A a vhodný pro B.

Pořídíte-li si pravou digitální zrcadlovku (DSLR), tak vězte, že zrcadlovka je velká, těžká a nápadná. Zatímco kompakt ukryjete do kapsy či kabelky a není problém jej mít stále s sebou, tak u zrcadlovky musíte primárně „fotografovat“. Mít DSLR stále s sebou prakticky nelze. I když váha malých amatérských DSLR již příjemně klesla, tak počítejte s tím, že 1 kg (a méně to s objektivem nebude) se na krku pořádně pronese. DSLR tak není a asi dlouho nebude obrazový zápisník, což malý kompakt je na 100 %.

DSLR je také dražší. I když cena startovací sady je již na úrovni kompaktu, tak počítejte s tím, že časem nakoupíte ještě minimálně za 1x tolik. Bez dalšího objektivu, externího blesku, filtrů a dalšího příslušenství (mezikroužky, předsádky atd.) to totiž nebude mít s DSLR moc smysl. A s tím výrobci počítají, když nabízejí startovací sety velmi levně.


DSLR je konstrukčně složitější než kompakt ,a proto je i mnohdy dražší. Na druhou stranu je pro účely fotografování mnohem dokonalejší, což ale neznamená, že to právě vy potřebujete a oceníte.

Ani v rozlišení to není - kompakty mají již více než dost MPix a počítejte také s tím, že fotografovat s DSLR je výrazně těžší (!) než s kompaktem! Důvodem je zejména ostření, hloubka ostrosti a absence některých funkcí pro úplné začátečníky. DSLR také nenatáčí video ani zvuk, není ani MP3 přehrávač atd.

V čem to tedy je?
    • DSLR nabízí skutečný optický pohled na scénu skrze objektiv (tzv. TTL – Through the Lens). Vidíte tedy bez zpoždění a 100% opticky věrně to, co je před vámi, a to včetně vlivu případného příslušenství na objektivu. A to žádný kompakt nenabídne.
    • DSLR je bezkonkurenčně nejrychlejší ve smyslu reakce na spoušť, přičemž za to může zejména velmi rychlé ostření. Má totiž samostatné AF senzory a lepší objektivy mají i velmi rychlé ultrazvukové motory, kdežto kompakty ostří přes hlavní senzor a to je strašně pomalé.
    • DSLR mají malou hloubku ostrosti, což je dar i prokletí. Dar v tom, že snímky s rozostřeným pozadím jsou nádherné, prokletí v tom, že je třeba velmi přesně ostřit. A to je těžké, a proto je fotografování s DSLR obtížnější.


Rozostřené pozadí je velmi účinný nástroj, jak přitáhnout pozornost tam, kam potřebujete. Je to ale současně těžký a ošidný nástroj. Sebemenší chyba v zaostření potom totiž končí rozmazaným snímkem. To u kompaktů moc nehrozí.
    • DSLR dělají velmi kvalitní fotografie. Rozdíl nepoznáte ani tak za dobrého světla, ale zejména za špatných světelných podmínek (slabé světlo, barevné světlo atd.) a zejména při použití vysoké ISO citlivosti. Tam, kde si můžete s dobrým objektivem troufnout fotografovat s DSLR, tam si kompakty mohou nechat o fotce jen zdát.


Podobné snímky např. v temných a rozlehlých interiérech nemá smysl snímat s bleskem, protože ten nedokáže prosvětlit velký prostor. Nemůžete-li si postavit stativ, což je často problematické, tak jedinou záchranou je světelný objektiv, vysoké ISO, stabilizátor obrazu a stabilní postoj. Ve všem je DSLR o chlup lepší.

    • DSLR nabízí velké množství příslušenství – objektivy v obrovském rozsahu ohnisek (zoomu), externí blesky, speciální příslušenství atd.


Tak který?


Možná jste očekávali rozuzlení typu: „Kupte si model ten a ten“. To ale z pochopitelných důvodů není zodpovědně možné. Na trhu totiž nejsou vysloveně špatné fotoaparáty. Jsou jen vhodné k A a vhodné k B. I malé, levné a jednoduché kompakty jsou vynikajícími obrazovými zápisníky. Nelze od nich ale čekat, že budou fotografovat za špatných světelných podmínek, rozumně používat blesk a snímky z nich bude asi obtížné zvětšit na zeď do rámu. Naproti tomu DSLR je neohrabaná, těžká a nápadná, nabídne ale nejuniverzálnější použití a i výbavu „do boje“. A mezitím je plynulá škála mnoha výrobců a mnoha modelů. Snad vám tento seriál pomohl utřídit si pojmy a pomůže vám tím i k tomu Vašemu výběru! Hodně štěstí!
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Leica TL2 má problém s hledáčkem Visoflex, může zničit fotoaparát Leica TL2 má problém s hledáčkem Visoflex, může zničit fotoaparát
Leica má nemalý problém se svým novým CSC fotoaparátem TL2. Ten může využívat externího hledáčku Visoflex, tato kombinace ale není zrovna stabilní. V některých případech totiž může nenávratně poškodit fotoaparát.
21.7.2017,  aktualita, Milan Šurkala
Google uvádí Pohyblivé fotky pro Android Google uvádí Pohyblivé fotky pro Android
Google nyní zveřejnil aplikaci Pohyblivé fotky i pro Android. Díky tomuto prográmku můžete natáčet krátká videa, která se mohou uložit do podoby GIFu, navíc jsou upravena speciální formou stabilizace.
21.7.2017,  aktualita, Milan Šurkala
Adobe Camera Raw 9.12 vylepšuje rychlost pomocí GPU akcelerace Adobe Camera Raw 9.12 vylepšuje rychlost pomocí GPU akcelerace
Nový Adobe Camera Raw 9.12 přináší vyšší rychlost aplikace díky vylepšení GPU akcelerace vybraných efektů. Pochopitelně se rozšířila i podpora nových fotoaparátů a byly opraveny některé chyby.
20.7.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  2 komentáře
Nová generace mobilní tiskárny Canon Selphy CP1300 Nová generace mobilní tiskárny Canon Selphy CP1300
Společnost Canon představila novou přenosnou fototiskárnu Selphy CP1300. Novinka přináší např. větší displej nebo Party Shuffle Print pro vícenásobné připojení více mobilních zařízení najednou pro výtisk společných fotografií. 
20.7.2017,  aktualita, Milan Šurkala
Portrétní objektiv Busch Glaukar F3.1 se vrací Portrétní objektiv Busch Glaukar F3.1 se vrací
Máme zde další znovuzrození starého objektivu pomocí kampaně na Kickstarteru. Tentokrát jde o pevný portrétní objektiv Glaukar 97mm F3.1, který vychází z někdejšího Glaukaru 3.1/210 pro 4"×5" fotoaparáty.
19.7.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  6 komentářů