reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoaparáty
Fotomobily
Objektivy
Software
Tipy a triky
Tiskárny
Příslušenství
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia
reklama

Konec velkého fotografa

, , článek
Konec velkého fotografa
S přibývajícící digitální technikou přibývá i fotografů. Jen malá část z nich se ale proslaví svým ojedinělým dílem. Jedním z takových byl John Szarkowski. Pojďte si o něm přečíst tento krátký článek.
Konec velkého fotografa

John Szarkowski


I v krásných letních dnech se dějí věci nepříliš příjemné, avšak i přesto patřící k životu. S přibývající digitální technikou přibývá i fotografů. Jen malá část z nich se ale proslaví svým ojedinělým dílem. Jedním z takových byl John Szarkowski.


selfportrait

Sedmého července tohoto roku zemřel velký fotograf. John Szarkowski byl jednou z nejvýznamějších postav světové umělecké fotografie a uměleckého dění vůbec.


From Country Elevator, Red River Valley, 1957


Něco málo o jeho životě




Feet

Rodák z amerického Wisconsinu fotografoval celý život. Jeho hlavním posláním však bylo posledních skoro 30 let, být kurátorem a kritikem Muzea Moderního umění v New Yorku. Stal se jím na přání předešlého ředitele této instituce, Edwarda Steichena roku 1962 a byl jím až do roku 1991.



Mathew Brady in the Back Yard I, 1952

Za jeho působení v roli ředitele a kurátora se mu povedlo více než 100 velikých výstav. Mezi ně se může zařadit například retrospektiva Ansela Adamse, Dorothey Langeové, Walkera Evanse a dalších. Od doby, co opustil své místo v Muzeu Moderního umění v New Yorku, se věnoval své největší lásce, tedy fotografování. Jako důchodce a vážený fotograf uspořádal roku 2005 velkou vlastní výstavu, kde bylo možné shlédnout všechny jeho slavné i ty méně slavné snímky.



Baby

Szarkowski byl pro americkou fotografii určitým způsobem revolucionářem. Jeho vliv je patrný na formování umělecké fotografie. Jedním z jeho nejvýznamějších počinů byla roku 1967 výstava New Documents (Nové dokumenty), jež světu ukázala jinou cestu. Vystavovala zde Diane Arbus, Lee Friedlander, Garry Winogrand. Jako kurátor však ovlivnil spoustu svých profesních kolegů už jen tím, že jim umožnil vystavovat, jako například W. Eggleston, Frank Gohlke, J. H. Lartigue, Josef Koudelka.



Body

Szarkowski publikoval. Vydával knihy jako například: " The Photographers Eye" (1966), "Looking at Photographs" ( 1973), či velká publikace o díle E. Atgeta. Mimochodem se zasloužil o velký nákup právě Atgetových prací pro Muzeum Moderního Umění v New Yorku. Tyto tituly jsou dodnes velice uznávané a jsou součástí povinné četby v oblasti teorie umění na universitách, kde se vyučuje umělecká fotografie. Szarkowski byl také profesorem na řadě universit, například na Yale, Harvard, Cornell, New York University.



House

Szarkowski byl úctyhodně plodná umělecká duše, proto mu vzdejme čest a nezapomeňme.

Zdroj obsahu: The New York Times
Zdroj obrázků: internet
reklama