Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nadšený fotograf na reklamním fotokurzu

7.10.2013, Radek Fiala, aktualita
Mám poměrně silně vyvinutou alergii na slovo sleva, kterou může přebít snad jen velkými přívětivými písmeny napsané slovo ZDARMA. I já jsem však tak trochu naletěl, ač to nebylo na popud barevného dopisu s milionovou prémií, ledabyle zanechaného v mé schránce.
Přihlásil jsem se na workshop o cestovatelské a street fotografii, pořádaný bez požadavku vstupného v mém oblíbeném (bez ironie) obchodu s foťáky. Od začátku bylo přiznané, že lektor zastupuje věhlasného výrobce aparátů, ale štiplavý závan nenásilné komerční prezentace v mé hlavě vyvětralo prohlášení o světaznalosti a dlouholeté foto-cestovatelské praxi muže s obří fotografickou brašnou. Už nevím, možná jsem v těch osmi vteřinách rozhodování o účasti na workshopu očekával tak trochu českého Davida DuChemina a přehlídku zajímavých fotek s výkladem...

Přednáška započala tématem výbavy. I po hodinovém monologu unavený projektor stále ozařoval plátno černobílým úvodním snímkem s hrdým logem I am street photographer, zatímco se za lektorem hromadila druhá imaginární Multikára doporučeného vybavení na cesty.

Má mysl poprvé zaváhala. This is not a workshop.

Technické rady nebyly úplně od věci, ale s další cifrou na hodinkách jsem se už těšil na nějaké ty parádní fotky. Ten chlap jich musí mít tuny! Fotku komponuje čtvrt hodiny, na cesty s sebou má gigabajty na SSD discích, čtrnáct brašen na výběr, Cokinovy filtry po kapsách i u pyžama a minimálně tři kategorie foťáků vždy v pohotovosti. OK, je to nadšenec a má to v popisu práce, nic proti...

„A teď se podíváme na foťáky!“

Přesně od této vteřiny jsem věděl, že má další existence na workshopu bude jen bolestným vyčkáváním na pointu tohoto příběhu.

A skutečně, na poslední čtvrthodinku přišly na řadu fotky. S vedle sedícím kolegou jsme chvíli vydrželi v němém úžasu. Benátské scenérie v černobílé, hory s náladovým večerním světlem, Mnichovské pozůstatky olympijského městečka... Bylo fascinující, jak ostentativně lze nad těmito tématy popřít existenci jakýchkoli kompozičních zásad (či snad zásad porušení kompozičních zásad)! Rozlehlé a prázdné benátské hladiny křižovalo pár pixelů z poloviny gondoly, horskou scenérii rozřezávalo náhodně opomenuté telegrafní vedení, temné trsy trávy se nezajímavě válely před přezářeným pozadím bez obsahu, torza bývalé olympiády o to více upadala nezáměrně křivými horizonty... Tak tahle fotka trvala každá čtvrt hodiny?

Ano, bývám přehnaně kritický. Ne, toto není ten případ. Sebekritická třešnička na nepovedeném dortu zazněla přímo z úst lektora: „Tady jsem čekal na světlo hodiny... Vím, že kompozičně to možná zajímavý není...“

Shodou okolností nedávno vyšel tento tématický komix:



Vynechte workshop, který pořádá technik.

Odcházel jsem z akce s pocitem, že na závěr budoucího fejetonu se přímo nabízí analogie se zájezdem důchodců a zákeřně předraženou sadou hrnců. Ale snad to napadlo každého čtenáře samo, když filmový snímek Šmejdi proběhl teď už i v televizi...