Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nejlepší z áčkových PowerShotů

25.8.2004, Michal Spáčil, aktualita
Řada A představovala mezi PowerShoty vždy něco jako horní standard mezi kompakty. Z dolního konce se stále ještě prodává a používá dvoumegová A60tka, na opačné straně řady pak aktuálně přibyl v rámci novinkové záplavy od Canonu pětimegový PowerShot A95. Zlatý standard áčkové řady mimo jiné zřejmě ukazuje, že pět megapixelů už budeme mlčky očekávat od každého povedenějšího kompaktu.
Každý PowerShot A-něco-něco představuje aktuální pokus přenést do segmentu běžných kompaktů vymoženosti vyšších tříd. Tak se postupně dostalo „k lidem“, tedy k těm, kdo nechtějí investovat do digitálního fotoaparátu plat za X měsíců, například plně manuální ovládání, devítibodový AiAF, ruční ostření a také obrazový čip DIGIC, čímž výrobce zahájil éru používání procesorů z nejvyšších řad v běžných kompaktech. (V té souvislosti je zajímavá otázka, zda stejný název čipu DIGIC znamená skutečně identitu s čipy z přístrojů vyšších tříd - v patřičně očesané verzi.) Všechny tyto prvky samozřejmě obsahuje i novinka A95. Dále zde najdeme autofokus s posuvnou zónou, video ve VGA rozlišení (konečně!), a displej nám „nakynul“ až na úhlopříčku 1,8”.




PowerShot A95 má jedno prvenství mezi ostatními Canony, a to nejvyšší počet fotografických režimů. S osmi novými přednastaveními je jich nyní celkem už 21. Z nich je 11 režimů scénických, jak je známe v různých variantách už odedávna - třeba z Nikonu CoolPix 2100. Nová osmice režimů (Listí, Sníh, Pláž, Ohňostroj, Pod vodou, Párty, Děti a zvířata, Noční momentka) je sdružena pospolu pod jednou položkou kruhového voliče, tradiční (Portrét, Krajina, Noční scéna) zůstávají tak jak byly. Stejné jako u předchozích Áček jsou i „automaty, manuály a priority“, šikovnou volbou zůstává uživatelský režim, do nějž je možné uložit vlastní preference nastavení. Někde mezi tím najdeme i režim rychlé a pomalé závěrky.




Jak jsme se zmínili výše, na A95 je možné točit klipy v rozlišení VGA (640x480 obrazových bodů). Zůstává však omezení délky klipu na 3 minuty, ve VGA dokonce pouze 30 vteřin. Přesnější by snad bylo mluvit o délce střihu, protože po uplynutí oněch třech minut prostě znovu stiskneme spoušť a točí se dál. Čas, který potřebuje fotoaparát mezi jednotlivými střihy na ukládání, budeme moci upřesnit až při recenzi, doufejme že není velký. Jednoduché stříhání lze provést přímo ve fotoaparátu.




Přenášení luxusnějších prvků do dostupnějších přístrojů se projevilo i na LCD, který je možné vyklopit a otočit o 360 stupňů. Prvek, který jsme kdysi dávno před rokem tolik vychválili při recenzi PowerShotu Gé pětky je neocenitelným pomocníkem při různých krkolomných makrech, snímcích nad hlavou – což bývala doména dvouokých zrcadlovek, stativovém focení a spoustě dalších příležitostí.

Po vzhledové stránce nepoznáme na čelní straně mnoho změn proti předchůdcům tohoto modelu, zadní strana však – možná s vyjímkou oválného krytu optického hledáčku – zcela postrádá „proletářský“ design patrný ještě u A60tky a vyhlíží profesionálně. Přepínání mezi režimem snímání a prohlížení je řešeno typickým samostatným posuvným přepínačem, v nějž se pozvolna transformoval mírně nepraktický kulatý přepínač z A60. Vzhled zadní strany je podle našeho názoru mírně rozhozen třemi tlačítky pod křížovým ovladačem – vyváženěji by působilo, kdyby zde byly pouze dvě, navíc to třetí slouží k ovládání přímého tisku, což by většina uživatelů patrně oželela a smířila se s další položkou v menu.

Jako u celé Áčkové řady je zde objektiv s trojnásobným zoomem. Zoomuje v rozsahu 38–114 mm (35 mm ekviv.) při světelnosti f/2.8 – f/4.9 a stejně jako jeho předkové umožňuje použití konvertorů a předsádek. Při té příležitosti zmíníme z českého Internetu vyčtený návod na výrobu konvertoru z malého umělohmotného květináčku a objímky k filtru, což může leckomu ušetřit nemalý výdaj za originální konvertor. Stejné pro celou řadu A je i vodotěsné pouzdro, které by mělo vydržet těsnit až do 40 metrů (pro fotografy s velmi hlubokou vanou ), vybavené nemlžícím se sklem a difuzérem pro blesk (bez něj se pod vodou fotí s bleskem špatně).

Celkově vyhlíží A95ka opět velmi sympaticky, případní zájemci o nákup si na ni budou muset chvíli počkat – i když intervaly mezi ohlášením a uváděním přístrojů na trh se stále snižují a jednou budou možná spadat vjedno. Před nákupem bude ještě dobré uvážit, jestli některý z předchůdců řady A nesplňuje dostatečně požadavky kladené fotografem. Změny na A95 nejsou rozhodně jen kosmetické, minulé modely však také nejsou k zahození a budou zřejmě ještě nějaký ten rok v prodeji. Doporučená koncová cena nového fotoaparátu je 13.499 Kč včetně DPH.

Technické specifikace:

Snímač1/1,8” CCD
Efektivní pixely5,0 MPix
Objektiv38–114 mm (ekv. 35mm filmu) f/2.8–f/4.9
Zoom3x optický, 4,1x digitální
Ostření9bodový AiAF, 1bodový AF (možnost libovolné polohy nebo fixní uprostřed)
Min. vzdálenost zaostření5 cm
Režimy měřeníPoměrové, celoplošné se zdůrazněným středem, bodové (středové nebo svázáno s rámečkem zaostřování)
Kompenzace expozice+/-2 EV s krokem 1/3
CitlivostAUTO, 50, 100, 200, 400 ISO
Rychlost závěrky15–1/2000 s
Vyvážení bílé barvyAuto, Denní světlo, Zataženo, Žárovka, Zářivka, Zářivka H, Uživatelské nastavení
LCD1,8” TFT, přibl. 118 000 pix, výklopný
Expoziční režimyAuto, Program AE, AE s prioritou rychlosti závěrky, AE s prioritou clony, Ruční, Uživatelské, Portrét, Krajina, Noční scéna, Rychlá závěrka, pomalá závěrka, Stitch Assist, Film, režim Speciální scéna (Listí, Sníh, Pláž, Ohňostroj, Pod vodou, Párty, Děti a zvířata, Noční momentka)
Sériové snímánímax. 2,0 s/s
VideosekvenceSe zvukem, 640 x 480, 10 s/s
PropojeníUSB, TV
MédiaCompactFlash typ I
Rozměry101,1 x 64,6 x 34,7 mm
Hmotnost235 g (pouze tělo)
Autor: Michal Spáčil
Začínal v roce 1995 jako novinář se zájmem o IT, po dokončení právnické fakulty působil jako tiskový mluvčí Ústavního soudu a Státní zemědělské a potravinářské inspekce. V letech 2003-2004 byl v redakčním týmu Digimanie.cz. Nyní pracuje jako právník ve veřejné správě a kromě občasných příspěvků pro naše magazíny píše i do odborných periodik o právních vztazích k nemovitostem a o aktuální judikatuře.