Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
24.6.2014, Milan Šurkala, recenze
Tento univerzální širokoúhlý zoomovací objektiv už má sice nějaká léta za sebou, je ale dosti populární a my se mu dnes podíváme na zoubek. Dokáže nás přesvědčit o svých kvalitách? Solidní zoom a široký začátek zní slibně.
nephilim (906) | 24.6.201416:02
Tento objektiv vlastním už 7 roků. Původně jsem jej používal na D300, dnes na D7100. Musím říct, že po přechodu na D7100 jsem zažil trochu zklamání z výsledků. Zatímco dříve jsem na 16mm nezaznamenal sebemenší problém, na D7100 jsem se naučil mírně přiclonit na F4. F3,5 podává viditelně měkčí výsledky než jaké podával na D300. Stejný poznatek jsem učinil s Nikkor 70­-200­/2.8VR. Profi objektiv, z kterého jsem byl na D300 naprosto nadšený, ale po nasazení na D7100 je plně otevřená clona ­(F2.8­) viditelně měkčí. Vyvoláním snímku z RAW se to sice dá dohnat, ale rozdíl se nedá přehlédnout.
Udělal jsem tedy pokus a stejnou scénu jsem vyfotil se starým 70­-200­/2.8VR a posléze s novým 70­-200­/2.8VR II. Rozdíl byl viditelný a sice ve prospěch nového objektivu. Domnívám se tedy, že jak Nikkor 16­-85, tak Nikkor 70­-200­/2.8VR jsou objektivy z dřívější generace, zatímco pro dnešní snímače s vysokou hustotou Mpix je vhodné použít novější verze, konstruované pro nové snímače. Ostatně, stejný poznatek jsem učinil i se starými kinofilmovými objektivy, jejichž kresba byla problematická již na D300. Na D7100 to už bylo použitelné pouze ve středu obrazového pole. Směrem ke krajům dramaticky ubývala ostrost.
Závěr, který jsem si já sám podle svých zkušeností udělal, a tato recenze mi to v podstatě potvrdila je, že čím modernější foťák, tím pečlivěji by fotograf měl vybírat objektiv. Obecně, měl by se poohlížet po těch nových, které výrobce konstruuje pro použití na dnešních snímačích s vysokou pixelovou hustotou. Jsem moc zvědavý na recenzi Nikkor 18­-140. Rozsah výtečný, konstrukce slabší než 16­-85, ale tak trochu očekávám lepší výsledky, než právě u tohoto 16­-85.
Odpovědět0  0
rousini (237) | 25.6.20148:10
Jestli je to tak, tak je škoda neustálého navyšování Mpx, protože přestává platit vybudování systéma o občasná výměna těla...
Ale souhlasím, jak Milan v předchozí debatě naznačoval, že fotky jsou úplně jiné než se seťákem, nicméně pád na zadnici to taky nevyvolává.
A teď je otázka, jestli radši starší tělo s menším ­(pořád dostatečným­) rozlišením, menším DR a použitelným ISO, ale zato prokreslenější fotky. Asi jde o to, kdo kterou vlastnost víc využije, čti v jakých podmínkách fotí. Přesto tento D5300 ­- nižší mainstream s vysokými nároky na objektivy je kontraproduktivní zařízení...
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 25.6.20148:25
Problém je práve to, že staršie ­(a inak osvedčené­) sklá už nestíhajú vykresliť 24 MPx a ak chceš u Nikonu menšie rozlíšenie, ako je 24 MPx, paradoxne musíš siahnuť po najvyššej rade D4, resp. Df so 16 MPx. Nemá moc logiku predávať už lowendové modely ako D3300 a D5300 s 24 MPx a kombinovať ich so seťákmi, čo nevykreslia ani 16 MPx, naviac takýto majiteľ si nepomôže ani kúpou lepšieho skla ako tento 16­-85, lebo ani tie nestačia. A kombinovať lowend telo za 400 eur so sadou najnovších pevných skiel v hodnote rádovo tisíce eur len preto, aby som využil 24MPx snímač, je samozrejme blbosť.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6630) | 25.6.20149:17
Pozor, co to znamená, že nějaké rozlišení objektiv ­"nevykreslí­"? On je rozdíl ­"per pixel­" detailnost a ­"skutečná­" detailnost snímku. To, že per pixel není žádná sláva, je naprosto jasné. Přesto i takové ­"bláto­" objektivy jako jsou ty setové na vyšším rozlišení dokážou zpravidla přidat trochu více detailů, což jde vidět, když se snímek zpátky sníží na nižší hodnoty shodné s předchozím fotoaparátem s nižším rozlišením. Někdy na to chci udělat exaktní test, prozatím se můžeme mrknout třeba na ty Nikony s 18­-55mm VR:

D3100 14MPx:
https:­/­/www.digimanie.cz­/digimanie­/media.nsf­/v­/318A29B2E6D97140C12578D10031AA23­/$file­/standardscene2big2.jpg

D3200 24MPx
https:­/­/www.digimanie.cz­/digimanie­/media.nsf­/v­/D9EE9C485D73EE31C1257B0D003846AC­/$file­/nikon_d3200_standardscene3big2.jpg

D5200 24MPx
https:­/­/www.digimanie.cz­/digimanie­/media.nsf­/v­/8F2D8F0BFBEAE7C1C1257B3000420F42­/$file­/nikon_d5200_standardscene2big2.jpg

D5300 24MPx bez AA
https:­/­/www.digimanie.cz­/digimanie­/media.nsf­/v­/8A5F253E2B8FA610C1257CC800528B2A­/$file­/nikon­-d5300­-standardscene2big2.jpg

Myslím, že jde docela dost jasně vidět, že D5300 z toho seťáku vytříská podstatně více než starší 24MPx Nikony a dramaticky více než 14MPx D3100, i když se na první pohled zdá, že ten seťák nedokáže vykreslit ani tu D3100, jak je to nepříliš ostré. Bohužel, nejsou to shodné testovací podmínky, takže je to nutné brát s rezervou.
Odpovědět1  0
nephilim (906) | 26.6.201410:35
Ano, je. O požadavku na co nejlepší sklad upozornil i sám Nikon s příchodem D800. A teď je otázkou, kolik fotografů skutečně využije vyšší rozlišení než např. 8MPix? Pro zobrazení na monitorech a televizích stačí 2MPix. Velké fotky se tiskly už z prvních zrcadlovek s 6MPix čipy. Osobně jsem je viděl v IDIFu a vypadaly hodně dobře. Takže, kdo vlastně chce vyšší rozlišení, že nám ho výrobci snímačů vnucují?
Odpovědět0  0
rousini (237) | 26.6.201410:44
Nikdo, ale zabezpečí to pokračování výrobního programu. Pro neznalé je to cool a zkušené to přiměje vyměnit sklíčka...
Odpovědět0  0
Irving (201) | 26.6.201413:58
Tak i ta svoboda v moznosti cropovat a otacet se hodi. Ja jsem celkem spokojeny s 16 mpx, 36 bych ale asi opravdu nevyuzil...
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 26.6.201415:33
Tak ja som tiež nezaznamenal prínos pri prechode z 12 MPx zrkadlovky na 16 MPx ­(teda okrem potreby dokúpenia 1 TB HDD­). A ani tú väčšiu možnosť orezu nevyužívam, jednak orezávam len pre lepšiu kompozíciu, jednak ak režem radikálnejšie, už to ide na úkor kvality fotky ­(nie že by nebolo dosť detailov, ale tam sa už prejavia optické nedostatky­).
Odpovědět1  0
Noxx (8) | 26.6.201414:03
Bohužel musím plně souhlasit. Paralelně používám těla D300s a D7100 a opravdu většina snímků z většiny objektivů, které používám je po vyfocení do RAWu ­(bez dalších úprav­) znatelně ­- někdy opravdu velmi ­- ostřejší na D300s. Ano, po zmenšení snímku z D7100 na polovinu se to zlepší, ale pak nechápu smysl rozlišení 24mpx, když ho stejně musím zmenšit na polovinu, abych dostal ostrost srovnatelnou s D300s ... A ten neznatelný rozdíl v úrovni detailnosti ­(navíc jen v zobrazení 1:1­) je jen malá náplast ... :­-­(.
Odpovědět1  0
janfran (12) | 26.6.201416:15
Ale vždyť nic zmenšovat nemusíš...přece ani těch 12mpix z D300 není konečná fáze fotky, ta nastane až s jejím zobrazením na monitoru nebo vytisknutím v určitém rozměru, který bude v případě obou foťáků stejný. Nakonec tedy tak jako tak dojde k přepočtu na stejné rozlišení, ve kterém z principu nemůže být výsledek z D7100 co do ostrosti horší. Mně to přijde jako zbytečné sebemrskačství zoufat si nad kresbou 1:1 v 24mpix rozlišení, když ho dle tvé spokojenosti s 12mpix D300s ani nepotřebuješ.
Odpovědět1  1
Bananik (7) | 15.7.201417:19
Tu je velmi zaujimave porovnanie objektivov:
16­-85 ­/ 18­-105 ­/ 18­-140

Ja som prave isiel do tej 18­-140. Mam to zatial ako univerzal na D5300 tele, + 55­-300. A casom kupim asi pevnu 35. Na moje pouzitie to bude az az setup.
Odpovědět0  0
Bananik (7) | 15.7.201417:22
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 24.6.201411:19
Ohniskový rozsah tohto skla je asi nejvhodnejší pre sklo typu all­-in­-one, 16mm na začiatku je skvelých a pri takom širokom začiatku vo väčšine prípadov odpadaá potreba širokáča ­(rozdiel oproti klasickým 18mm je značný­), rovnako aj koniec na portrétnych 85mm je užitočný. Z môjho pohľadu je to rozsah, ktorý by som si vedel predstaviť na jedinom objektíve a s ním by som si vystačil tak v 95% prípadov. Keby len nebolo tej svetelnosti a ceny. Tá svetelnosť ide pomerne prudko do kopru a hocijaké ultrazoomy s rovnakými hraničnými hodnotami ho priebehom svetelnosti predčia ­(sklá typu 18­-200 majú na 85mm povedzme f4,5, čo je rozdiel oproti f5,6­). A s ohľadom na podpriemernú svetelnosť za to Nikon pýta nehorázne peniaze; za tú cenu mal mať konštantnú svetelnosť f4. Škoda, že takéto sklo ­(16­-85­/4­) nikto nerobí, aj keď Pentax na tento rok niečo podobné avizoval, zatiaľ najbližšie k tomu má Sony 16­-70­/4.
Potom sa natíska otázka, že ak nesvetelný zoom, prečo nie rovno ultrazoom ako napr. nedávno predstavený Tamron 16­-300: napriek dramaticky väčšiemu rozsahu podobne veľký a ťažký, tiež s OIS a naviac je utesnený a podľa recenzií opticky slušný: http:­/­/www.photographyblog.com­/reviews­/tamron_af_16_300mm_f3_5_6_3_di_ii_vc_pzd_review­/conclusion/
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.