Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
13.1.2021, Milan Šurkala, aktualita
Prodeje digitálních zrcadlovek klesají a není divu, že s nimi postupně končí většina zbývajících výrobců. V případě Nikonu se na japonské stránce výrobce objevila informace, že jde v případě low-endových modelů o ukončené verze.
Pavel279 (1) | 18.1.202122:49
Dobrý den, je možné, že se tyto zrcadlovky budou prodávat do Vánoc 2021? Už po tomto fotoaparátu toužím dlouho a nechci, aby ho jen tak přestali vyrábět a prodávat
Odpovědět0  0
nephilim (906) | 14.1.202113:19
Se zrcadlovkami řady D3xxx­/5xxx mám poměrně široké osobní zkušenosti. Mnoha přátelům a kamarádům jsem je v posledních letech doporučil. Obvykle si je pořídili s objektivem 18­-105 nebo 18­-140, výjimečně 18­-55. Snad všichni je dodnes používají ke své plné spokojenosti, obvykle ani neměli potřebu dovybavit se dalšími objektivy. Přesto se domnívám, že zrušením výroby těchto foťáků a nahrazením řadou Z získá zájemce o tuto fototechniku vyšší užitnou hodnotu. Samozřejmě, že svou roli hraje cena, ale upřímně, porovnávat takhle ­"staré­" přístroje, de facto výběhové, s nejmodernějšími technologiemi je trochu mimo mísu.
Z pohledu do budoucnosti je to cesta správným směrem.
Odpovědět1  0
blue.sun (754) | 14.1.202113:24
Jen to aspoň měli udělat v době, kdy bude adekvátní náhrada. Z50 není tak úplně to pravé. Ten naprostý základ Nikonu chybí, ostatní mají vůči němu náskok.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 14.1.202113:54
Otázkou je, nakolik si něco takového může Nikon dovolit. Ten má docela problém s financemi, a i když na jednu stranu by potřeboval nové zákazníky ­(zejména je uvrtat do systému­), na druhou stranu zde neleží ty peníze, které potřebuje ­- ono tyhle fotoaparáty se kromě Japonska nijak moc dobře neprodávají a i ti ostatní, kteří je vyrábí, s nimi spíše končí. Je to taková otázka, zda se ta investice vyplatí nebo ne. Aby to nebyla spousta práce ­(v tomto případě především marketingová­) skoro pro nic.
Odpovědět0  0
blue.sun (754) | 14.1.202115:14
No... Nikon nemá nic podobného jinde. Chybí mu profi kompakty, chybí mu základní CSC, teď vyřadil základní zrcadlovky. Méně náročné nebo méně rozhazovačné základní uživatele tím v podstatě odřízl a poslal k vodě.
A neřekl bych, že se ty levnější aparáty jinde neprodávají. Kdyby ne, tak je sem ani nevozí, protože náklady na reklamu a distribuci by nebyly pokryty těmi výnosy. Je hezké nabízet tři podobné fullframe CSC, jenže ty bojují v jiné kategorii a lidi se zájmem o kvalitnější fotky za rozumnou cenu prostě nemohou oslovit. Takže my, kdo nemáme zájem utrácet za fotovýbavu vyšší desítky tisíc, půjdeme prostě jinam a Nikon bude mít smůlu.
Odpovědět4  1
Milan Šurkala (6625) | 14.1.202116:22
"A neřekl bych, že se ty levnější aparáty jinde neprodávají. Kdyby ne, tak je sem ani nevozí, protože náklady na reklamu a distribuci by nebyly pokryty těmi výnosy.­"

To, že se tu ­"ještě­" vozí, neznamená, že se budou vozit i nadále. Právě kvůli klesajícím prodejům jde vidět, že se nabídka low­-endových přístrojů ztenčuje, aktualizace ustává a firmy obvykle říkají, že je v podstatě mají kvůli Japonsku a asijským trhům. Snižující se prodeje základních DSLR­/CSC potvrzují snad všechny firmy. Sem je vozí spíše už jen proto, že ty fotoaparáty už existují. Máš pocit, že by se nějak marketingově propagovaly?
Odpovědět0  1
blue.sun (754) | 14.1.202118:51
Jo, mám pocit. Vídám na FB reklamy na E­-PL 10, E­-M 10 IV, Canon M50 nebo M200. Celkem běžné. U Nikonu ale spíš na Z6, Z7. Jo, já to chápu, je z nich vyšší zisk. Jenže taky je u nich mnohem menší počet zájemců, kteří si navíc mají z čeho vybírat ­- Sony, Canon, Nikon, Panasonic... Bohužel je tohle cesta k tomu, aby se z focení stala jen elitářská a okrajová zábava pro ty, kterým není líto vyhodit sto­-a­-více tisíc za výbavu.
Je mi to asi jedno, vždycky bude někdo, kdo bude ty levné a nenáročné CSC dělat. Ale pak ať se Nikon nediví propadům prodejů i zisků. Lidi prostě odejdou k jiným značkám.
Odpovědět3  0
jardaOMD (104) | 15.1.20217:19
Kdykoliv se kouknu do sloupecku heureky s to prodavanymi modely tady na strance primo, vidim na prvnich pozicich prave levne lowendy. Lze tedy Heureka?
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (6625) | 15.1.20218:27
Proč by měla lhát? Už jsem to přeci vysvětloval několikrát. Čísla budu střílet. Jestli prodáte 10000 tisíc kusů low­-endu s marží 1000 Kč a 1000 kusů high­-endu s marží 10000 Kč a pak o pár let později prodáte 1500 kusů low­-endu s marží 1000 Kč a stále prodáváte 1000 kusů high­-endu s marží 10000 Kč ­(ne­-li vyšší­), tak i když je low­-end nejprodávanější, máte sakra velký problém s tím, že se ­"neprodává­".

Zkusím to uvést na jiném příkladě. Když bude Škoda prodávat milion normálních aut ročně a Ferrari 10 tisíc, oba jsou v pohodě. Ale jakmile Škoda prodá dohromady 20 tisíc vozů, tak i když bude na Heuréce ­(nebo nějakém žebříčku prodejnosti­) na prvním místě, bude mít problém. Nemůžete si prostě dovolit prodávat low­-end v high­-endových počtech ­(nebo počtech vyššího mainstreamu­). To je ten problém.
Odpovědět1  2
mlsný amatér (775) | 17.1.202111:30
,,...lidi se zájmem o kvalitnější fotky za rozumnou cenu... Co tím chtěl básník říci? Kvalitní CSC tělo se dá, pokud netrvám na FF, pořídit od 15.000 výš. A mimochodem, jak velké čipy jsou ve 4D kamerách?
Odpovědět0  3
blue.sun (754) | 17.1.202113:56
Prosímtě, nauč se aspoň číst, když už neumíš přemýšlet.
Odpovědět0  0
jardaOMD (104) | 14.1.202113:56
Ten uplny MILC zaklad bude asi zase tezce orezany...pridaji tam spoustu ficur a funkci, ktere ale k zazitku z fotografovani ci kreativnimu foceni budou opet skoro na nic. To uz pak bude pro spoustu lidi rozumnejsi volbou smartphone.
Odpovědět0  0
blue.sun (754) | 14.1.202115:17
Proč by měl být ořezaný? Manuální a poloautomatické režimy jsou to nejjednodušší, a to ke kreativnímu focení stačí. Naopak, ta kupa nesmyslů okolo je tím, co aparát prodražuje, tu musí někdo vymyslet a naprogramovat. Každý můj foťák měl spoustu režimů a spoustu možností jak fotku zprznit v podivnou omalovánku... a pořád používám jen ­"trapné­" PASM....
Odpovědět2  0
mlsný amatér (775) | 17.1.202111:34
Souhlas. PASM, navíc většinou režim A, nastavím clonu, podle toho, jakou hloubku ostrosti požaduji, ­(Focus peaking mi přesně ukáže odkud kam to bude ostré­), podle množství světla ISO, ­(výborná stabilizace dovoluje dlouhé časy i za mizerných světelných podmínek­) a víc neřeším, neboť není třeba.
Odpovědět2  1
jeffi (11) | 14.1.202120:46
Zrušení řady D3xxx a D5xxx dává smysl, protože potenciální uživatelé řada 3xxx již fotí mobily a řada 5xxx je adekvátně nahrazena Z50, která je to pravé v dané cenové kategorii !.
Zároveň se otevírá prostor pro nová skla bajonetu Z DX, kterých je zoufale málo. Za špatný krok bych považoval, kdyby nová skla nepřišla, to by šel do kytek celý DX segment tohoto dosud velkého hráče.
Odpovědět0  0
blue.sun (754) | 14.1.202121:36
Píšu to výše, smysl to samozřejmě nemá. A ne, mobil fakt není náhrada za D3XXX.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (6625) | 14.1.202121:47
Bohužel je. Většina lidí z cílové skupiny D3xxx dnes fotí mobilními telefony. Těch pár nadšenců, kteří mají D3xxx, protože se jim nechce dávat peníze za dražší těla, na tom opravdu nic nezmění. Opouštění low­-endu bohužel smysl má. Může se nám to nelíbit, ale to je tak vše, co s tím můžeme dělat. Kdyby to smysl mělo, výrobci by low­-end postupně neopouštěli. Oni to opravdu nedělají jen tak z legrace. A ti, kteří zůstávají, se opravdu netopí v penězích. Naopak si stěžují, že je ten low­-end táhne ke dnu.
Odpovědět2  1
blue.sun (754) | 15.1.20217:23
Mobilními telefony fotí lidi, kteří dřív kupovali především malé krabičky typu Sony W220, Nikon A300 a podobně.
Ignorujete rovněž fakt, že Nikon nemá nic ve třídě pokročilých kompaktů, které rovněž mohou vykrýt oblast opuštěnou základními DSLR ­(a přitom šanci měli­).
Odpovědět4  1
Milan Šurkala (6625) | 15.1.20218:45
Já vím, že je to teď v koronavirové pandemii docela těžké někam ve větším cestovat, ale už i před tím to bylo velmi patrné. Stačilo se podívat, čím fotili např. turisté tak 5­-10 let zpátky a čím fotili poslední 3 roky. Kdysi měla většina lidí na krku zrcadlovku, asiaté občas i CSC, obvykle low­-endový model, a to u všech kategorií lidí, od slečinek, které na sobě mají makeup ve váze toho fotoaparátu, přes mladé i starší lidí, rodiče s rodinami, až po důchodce. To, že se tím nahradily jen levné kompakty, opravdu není pravda. Stačí se dívat kolem sebe. Asi jste to poslední dobu nedělal, já cestuju hodně, a protože mě focení hodně zajímá, také už roky hodně sleduju, čím lidé ­(a jací lidé­) fotí. A myslet si, že se tím nahradily jen kompakty a ne DSLR­/CSC, je... řekl bych... hodně, ale opravdu hodně naivní. Nic proti Vám, ale telefony opravdu nahradily i DSLR. Stačí se dívat. Stačí si zajít na jakoukoli ­"tour­" kdekoli a dívat se. Kdyby ti lidé nenahrazovali low­-endové DSLR, tak by ty low­-endové DSLR byly přeci pořád hodně vidět, ne? Jenže zmizely kompakty i DSLR. Pár nadšenců na DM na tom nic nezmění. To, co bychom si my přáli, není to, co si přeje trh.

Profi kompakty. Ano, ty Nikonu určitě chyběly a připravovanou řadu to určitě nechtělo zazdít, protože ta by mohla pomoci především před pár lety. Jenže co bylo před pár lety, nemusí být dnes. Já bych byl určitě raději, kdyby Nikon ty profi kompakty měl. Na druhou stranu si nejsem moc jist, zda by mu to pomohlo. Profi kompakty odstřelil Olympus ­(ten měl jen 1­/1,7­" a na 1­" už raději ani nenaskočil­), Fujifilm ty levnější profi kompakty ­(2­/3­") už také pohřbil a nechal jen APS­-C ­(na 1­" už také nenaskočil­), nadšenci opěvované vysoce světelné LX100 od Panasonicu se dle samotné firmy ve skutečnosti prodávají docela špatně, takže se s nástupci nepočítá ­(a obávám se, že už nebude ani nástupce LX15­). Takže stejná situace. Asi nám zůstane jen Canon a Sony. Když je to údajně tak lukrativní třída, proč z ní tedy všichni zdrhají?
Odpovědět3  0
blue.sun (754) | 15.1.202110:48
Nechtěl byste si odpustit ty ubohé pokusy o narážky typu ­"asi jste to poslední dobu nedělal­"? To je dost trapné. Nebo vy víte, co dělám? Kupodivu taky cestuju docela dost, mám oči a vidím. A za svým názorem si stojím, zjevně každý vidí jen to, co chce vidět. Tím pádem diskuse mezi námi nebude mít žádný společný bod.
Vaše analýza kompaktů je taky chybná. Olympus nepotřeboval 1­" kompakty, když měl 4­/3 E­-PM a E­-PL. Fujifilm jede úplně jinou cestu a filozofii svých produktů. V podstatě nikdo jiný nemá systém ovládání a užívání jako oni, a APS­-C kompakty tam hezky zapadají. Takže jediné, o čem se dá s úspěchem říci, že máte pravdu, je LX100.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 15.1.202111:32
Nevím, co děláte. Ale pokud jste si nevšiml, že běžní lidé přestávají ve velkém používat zrcadlovky ­(a nahrazují je telefony­), tak mi přijde, že se moc nedíváte. Že se občas někdo objeví se zrcadlovkou, neznamená, že jejich počet neklesá. Dnes ji najdete na krku nadšenců, ale už jen výjimečně u běžných lidí, kteří chtějí jen fotit. Jenže těch je většina. Prodejní čísla ukazují, že klesají prodeje low­-endových kompaktů a DSLR, výrobci tvrdí, že klesají prodeje low­-endových kompaktů a DSLR, já to také vidím mezi lidmi, že nepoužívají tolik low­-endové kompakty a DSLR. Finančně se daří ­(resp. nemají problémy­) především ti, kteří začali více omezovat nabídku low­-endu a soustředí se více na high­-end. Jen Vy vidíte něco jiného, divné.

Co se týče kompaktů, tak jsem chtěl ukázat, že s nimi ty společnosti skončily. Olympus ukončil XZ i Stylus 1 ­(a pokud jde o 4­/3­", i tam se chce soustředit spíše na high­-endové modely­), Fujifilm ukončil svou řadu X10­-X30 včetně X­-S ultrazoomů ­(které měly podobný systém ovládání jako ty APS­-C modely­). Můžeme pokračovat dále. Panasonic skončí se svou řadou LX100, vypadá to, že ani LX15 se možná nedočká nástupce. FZ1000 byla doplněna o FZ2000 po 2 letech, od té doby nic, jen mírný refresh FZ1000 II. Tedy přes 4 roky bez opravdu nového modelu a nevypadá to, že by se s ním moc počítalo ­(rád se nechám překvapit­). Canon G9X nemá nástupce už 3 roky ­(mezi prvními dvěma byla mezera jen lehce přes rok­), G3X starý 6 let se už dnes nevyrábí a o nástupci také žádná řeč. Sony RX10 měl nástupce každý rok, teď už přes 3 roky mezera. Takže z původních asi 14 řad profi kompaktů se aktivně vyvíjejí asi 4 ­(Fuji X100, Sony RX100­/ZV­-1, Canon G5X a G7X­).

Znovu se ptám, kdyby to byl takový zlatý důl, proč z něj všichni utíkají? Proč tedy, když všichni vyklidili pole, se zbývající výrobci netopí v penězích, ale i přesto hovoří o poklesech prodejů? Canon má stále téměř kompletní nabídku kompaktů ­(včetně těch profi­) a meziročně mu jejich prodeje klesly o 40­-50%. Něco tu nesedí.
Odpovědět2  2
Pavel Matějka (1042) | 16.1.20218:50
Nikon ty chystané lepší kompakty zrušil ­- protože o ně nebyl zájem. A zájem o ně nebyl proto, že měly víceméně nesmyslné rozsahy ohnisek...
Odpovědět2  1
mlsný amatér (775) | 17.1.202111:40
Moji známí ještě DSLR používají, ­(většinou Canony­), ale je to tím, že většinu snímků mají v kategorii makro, kde se mobily zatím moc nechytají, Ale na druhou stranu jsou líní přendavat objektivy, takže makro fotí klasikou a doplňující záběry krajiny, okolí a t. d. už páchají přes mobily. A jeden z nich si pořídil dron se 4D kamerou, která, ač umí perfektní fotky i videa, používá 1­" čip! ­(čili mnohem menší, než zatracovaný MFT­).
Odpovědět0  3
blue.sun (754) | 17.1.202114:00
Jelikož na texty s odkazy se nedá reagovat, tak musím takhle:
Další, kdo vytahuje ten hloupý test z mobilenetu. Kdy už konečně pochopíte, že se nevybírá nejlépe, ale nejlíbivěji fotící zařízení? Kdyby to bylo opravdu nejlepší, pak nevyhraje ani Huawei, ani iPhone, protože objektivně jsou prostě bídné.
Odpovědět0  0
blue.sun (754) | 13.1.202118:32
že Nikon taky vydá rozumnou náhradu za tyhle přístroje v podobě nějaké ­"Z30­"...
Na druhou stranu, D3500 není škoda, nepřinášela nic zajímavého, spíš naopak zhoršení.
Odpovědět1  0
jardaOMD (104) | 14.1.202111:39
Uz to vidim, jak vydaji MILC obdobu D3500 do 10000KC:­)
Tak pro lidi, co budou chtit poridit levny kvalitni fotak je skoda, ze D3500 a D5600 nebude. Protoze budou muset vyplajznout dvojnasobek u Nikonu minimalne.
Odpovědět0  1
blue.sun (754) | 14.1.202113:22
Stačilo by inspirovat se třeba u Canonu M200, Olympusu E­-PL nebo podobných modelů. Já netrvám na tom, že náhrada za D3500 musí nutně mít hledáček. Hlavně, ať má moderní snímač a procesor, dobré ovládání ­(to Nikon uměl vždycky­) a rozumnou výdrž, půjdu pro něj. Chci lehký a kompaktní foťák, jenže ani jeden z výše zmíněných nenaplňuje moje představy.
Odpovědět0  0
jardaOMD (104) | 14.1.202113:51
Ze to ci ono vyhovuje mene ci vice konkretnim osobam je asi prirozene. Pokud to nebude mit hledacek asi to nenahradi 3500.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (6625) | 14.1.202113:56
Proč by ne? Ono docela velká část lidí fotí s low­-endovými DSLR přes displej v live­-view. Tohle neprojde výše, ale jestli to má u nějakých zákazníků s DSLR projít, tak právě u těch z D3500.
Odpovědět1  0
jardaOMD (104) | 14.1.202115:48
Tak to je pak otazka, jak je mysleno slovo nahradi. Jestli nahradi na trhu nebo nahradi funkcionalitou.
Odpovědět0  0
blue.sun (754) | 14.1.202118:53
Tak i tak. Přeci jen, ta soustava optického hledáčku ­(jakkoli je mi na focení příjemná­) je výrobně dost drahá. Pokud ji vypustí, mohou při zachování ceny přidat užitečné funkce nebo zlepšit ergonomii a ovládání.
Odpovědět1  0
jardaOMD (104) | 15.1.20217:17
Ano.
Ale pojem ­"nahradi na trhu­" pro mne znamena tu funkcionalitu. Takze kdyz tam opticky hledacek nebude, nenastane to nahrazeni i kdyby tam bylo cokoliv jineho. A vubec to nemyslim ve smyslu jestli to nove bude lepsi nebo horsi nez to puvodni.
Odpovědět0  0
blue.sun (754) | 15.1.20217:25
Levná CSC bez hledáčku by nahradila D3500 svými výkony a možností výměny objektivů, při zachování rozumné ceny. Nemusí to nutně být hledáčkový foťák, já na tom úplně z principu netrvám. Jde o možnosti a obrazovou kvalitu, ne o zachování konstrukce 1:1, jen s výměnou optiky za elektroniku.
Odpovědět0  0
mlsný amatér (775) | 17.1.202111:54
Když budu mít na výběr mezi optickým a elektronickým hledáčkem, nezaváhám ani na okamžik ­- jednoznačně EVF. Oly M1 mne hezky rozmazlil a to, co umí EVF se OMF nemá šanci nikdy naučit. Konkrétně mám na mysli focus peaking, kdy se mi zvýrazní 100% ostrá zóna, takže při nastavování clony vidím, jak PŘESNĚ se mění hloubka ostrosti, dále Focus bracketing, který DSLR také nikdy umět nebudou, o natáčení videa, kdy se z DSLR stává nepříliš povedené CSC, ani nemluvím. Výborná je rovněž automatická regulace jasu, kdy na EVF uvidím i černocha v tunelu, ­(Bez problémů jsem zaostřil na objekt v silném šeru, kdy při ISO 1600 byly expoziční parametry 1 s a clona 2,8 a fotka byla při focení z ruky perfektně ostrá.
Odpovědět0  3
blue.sun (754) | 14.1.202115:19
Píšu to výše, u Nikonu by tyhle CSC nahradily i naprostou absenci pokročilých kompaktů s jednopalcovým snímačem. Po pravdě, z uživatelů levných zrcadlovek jsem jeden z mála, kdo fotí přes hledáček. Naopak by ty foťáky mohly uspět i díky lepší schopnosti natáčení videa, tam levné DSLR těžce zaostávají. Teď letí móda vlogů, Nikon je zase mimo, nic nemá.
Odpovědět0  0
mlsný amatér (775) | 17.1.202111:46
Levný a kvalitní foťák pro široké masy je dnes jednoznačně mobil. A těch pár ,,specialistů­" si může pořídit MFT od Olyho, nebo Panase. MFT umí bez problémů fotky až do A1 ­(60 x 80 cm­) včetně a navíc je k dispozici obrovský výběr skel ­- jen pro MFT kolem 300 položek a ktomu si připočtěte APS­-C a FF skla s adaptérem. A bláboly o tom, že MFT je mrtvé? každou chvíli se objeví nějaké nové sklo, které je k mání i s MFT bajonetem.
Odpovědět1  2
blue.sun (754) | 17.1.202113:58
Prosímtě, přestaň už s tou trapnou propagací nejhoršího CSC systému na světě. M43 je mrtvola, která zničila Olympus, mrtvola, kterou pohřbívá už i Panasonic.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.