Nikon zvyšuje zisk, divize fotoaparátů se ale propadá
11.11.2016, Milan Šurkala, aktualita
I přes nižší příjmy se společnosti Nikon podařilo zvýšit provozní zisk. Pokud jde ale o divizi fotoaparátů, tam nejsou výsledky příliš optimistické. Prodeje se dramaticky propadly, naštěstí jde ale stále o ziskovou divizi.
Společnosti vyrábějící fotoaparáty to poslední dobou opravdu nemají snadné. O špatných výsledcích jsme mluvili už ve spojitosti se společností Olympus, nyní se podíváme na Nikon. Samotná společnost na tom není úplně špatně. Za poslední pololetí (duben-září 2016) se sice příjmy snížily o 16,3 % z 398,8 miliardy jenů na 343,7 miliardy, nicméně společnost vykázala vyšší zisky. Ty vzrostly ze 14,9 miliardy na 23,3 miliardy jenů.
Nás nicméně bude zajímat zejména fotografická divize, jejíž příjmy tvoří nezanedbatelných 52 % veškerých příjmů společnosti. Zde totiž příjmy klesly o hrozivých 32 % z 263,6 miliardy jenů na 178,3 miliardy. Klesl také zisk ze 24,2 na 15,2 miliardy. Pokud vás zajímají konkrétní prodeje, pak u DSLR/CSC došlo k 29% poklesu z 2 milionů na 1,42 milionu kusů. V případě objektivů pro tyto systémy šlo o 27% pokles z 2,82 milionu kusů na 2,05 milionu.
Jak ale dobře víme, nejvíce se zmenšuje trh kompaktů a zde došlo k doslova šílenému poklesu o 54 % ze 3,12 milionu na pouhých 1,43 milionu kusů. Přitom Nikon patří k několika mála společnostem, které si nadále drží ještě i levné kompakty a ultrazoomy. Prodeje kompaktů jsou u Nikonu na úrovni CSC/DSLR, což při výrazně menších maržích znamená, že už budou jen stěží nějak výrazně ziskové. Pro zajímavost, před pár lety byly prodeje kompaktů (na celém trhu fotoaparátů) více než 10krát větší než u fotoaparátů s výměnnými objektivy.
Není divu, že se chystá restrukturalizace, a to co nejdříve to bude možné. Nikon totiž zrušil svůj střednědobý plán, neboť ten by byl dnes cestou do záhuby. Společnost naznačuje, že levnější kompakty bude opouštět a stejně jako všichni ostatní se bude soustředit na dražší produkty, kde i při menších počtech prodejů dokáže mít dostatečné příjmy i zisky. Hodlá zapracovat i na vývoji a ještě větším sdílení jednotlivých technologií mezi různými produkty a kategoriemi. Dalším bodem je optimalizace prodejních technik a výroby přístrojů. V neposlední řadě hodlá snížit náklady na pracovní sílu restrukturalizací pracovních pozic. Ta se bude týkat např. 350 pracovníků v Japonsku.
Zdroj: nikon.com