Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
7.11.2016, Milan Šurkala, aktualita
V minulém roce Olympus po dlouhé době zažil ziskové pololetí, což vypadalo optimisticky. Nyní, o rok později, je vše bohužel opět jinak a v posledním pololetím výrazně klesly nejen příjmy, ale také zisk fotografické divize.
Petr Be. (59) | 8.11.201619:52
Trh se vrací tam, kde byl před deseti lety. Před boom který výrobci nezvládli ukočírovat, protože jejich stroje jsou velké, těžké, relativně špatně ovladatelné, bez řádné konektivity, a tak dále. Dospělý fotoaparát je doménou těch, co tomu rozumí. Výrobci telefonů to zvládli udělat tak, aby tomu rozumět nebylo potřeba. Je to stejné jako s auty.
Lidé navíc nepotřebují fotoaparát. Potřebují fotku. A pokud jí mobil dodá, plno lidem to stačí. Je to sice jiný typ fotografie, než ho známe, ale je tu, a lidem stačí.

Fotoaparáty zas budou kupovat jen nadšenci, a není to špatně. Nicméně Olympus na to špatně jde. Cenami a relativně přemrštěnými schopnostmi, které tu cenu opravdu mají, jenže zákazníka ne. Budou padat hlavičky, a nastane nějaká konsolidace. Vypadá to, že Olympus na tom není moc dobře, Pentax, o kterém se patnáct let tvrdí, že krachne, začíná také spíš fušovat do high end, Nikon také zle díky kvalitativním problémům, funkcionalitě, servisu, Sony vypouští do světa fotoaparáty stylem házení špaget na strop, čekajíc co se udrží, což loajální upgradující zákazník moc nepřekousne, Canon se drží jen díky dobré diverzifikaci portfolia. Měli by si výrobci uvědomit, pro koho opravdu vyrábějí, aby to nedopadlo hůř než zle.
Odpovědět0  0
Choakinek (4742) | 8.11.201622:56
Ano, je to pravda, ovšem jen částečně. Jsem ochoten připustit, že ta masová produkce barevných krabiček na mýdlo byla určitá bublina, resp. zájem o fotku z nich byl, ale dalo se čekat, že někdy budou nahrazeny.

Nicméně normální už není, že i trh pro fanoušky se ztenčuje. To už považuji za tržní poruchu. Nebo si snad myslíte, že takový Panasonic LX3 tehdy běžně kupoval někdo, kdo dnes fotí pouze telefonem? A tahle koncepce prostě dnes ustupuje a některé další spolu s ní.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6638) | 8.11.201623:15
Petr Be.: K tomu Pentaxu. Pentax už přece dávno svým způsobem ­"krachnul­". Před pěti lety jej koupil Ricoh.

Choakinek: On ten trh s fotoaparáty jako je LX3 pořád existuje, jen to šlo s cenou, ale i schopnostmi trochu nahoru. Ona i ta LX3 nebyla zrovna moc levná a stála v době uvedení okolo 12 tisíc Kč. Dneska tu místo toho máme např. Canon G9 X za 14 tisíc, LX15, DL24­-85,... za cca 19, nicméně v podobné cenové hladině s LX3 je např. RX100... Myslím, že ten, kdo kdysi fotil s LX3, má dnes velmi bohatý výběr mezi profi kompakty. Jen většinou musí pár tisíc přitlačit nebo přijmout horší světelnost na konci ­(G9 X, RX100­).

Pokud něco vymizelo, byly to spíše levné 1­/1,7­" kompakty s horší světelností na konci za nízké ceny ­(jako např. S120, LF1, P300...­). Ta sice byla nahrazena kompakty jako je již zmíněná RX100 nebo G9 X, bohužel je to větší snímač za vyšší ceny. Nyní je nedostatek kvalitních kompaktů do 10 tisíc, nicméně nad touto hranicí je výběr dost bohatý.
Odpovědět0  0
J77 (256) | 8.11.201623:55
Pentax krachul? Tak to promin, ale to veru neni pravda, byl to normalni odkup, zadny krach nebo bankrot a vyprodej jmena. Pentax menil majoritni vlastniky po roce 2000 nekolikrat a Ricoh ho pred temi peti lety regulerne koupil od Hoyi. Resp. pouze fotodivizi, Hoya si ponechala cast vyuzivanou pro vyrobu opticke pristrojove techniky, vc. jmena Pentax.
Odpovědět2  2
Milan Šurkala (6638) | 8.11.201623:58
Uvozovky :­-­) Očividně to není společnost, která by byla ­"nahoře­".
Odpovědět0  0
J77 (256) | 9.11.20160:05
Budiz :­), Tvoje uvozovky jsem si vylozil tak, ze minis, ze krachnul, ale ze neprestal existovat, ze si jmeno odkoupil Ricoh. Nahore mozna neni, ale vzhledem k tomu, ze v teto dle Tebe bidne dobe dokazali vyvinout a prijit se svym prvnim FF pristrojem, to zase takova bida nebude, nemyslis?

Jinak v tom ostatnim mas pravdu, vzdyt si vzpomenme, po cem jsme tak moc volali pred nekolika lety, kdy vrcholily absurdni megapixelove zavody, nasledovane zavody v ­"zoomu­", temer kazdy, kdo o fotoaparatech neco vi, nad tim bedoval, vice ci mene otevrene­/diplomaticky pyskoval na hloupost kupujicich a lenost vyrobcu opravdu vyvijet. A volali jsme po svetelnejsich fotacich s mensim ohniskovych rozsahem, pokorocilejsimi funkcem, vetsimi cipy s mene megapixely, atd. To se splnilo a dnes je vyber opravdu velky, konecne. Tohle do me trochu vleva optimismu, protoze i pokud se nektere znacky rozhodnou nemoudre, tak stejne casem zjisti, ze potrebuji prodavat i ty lowendovejsi, levnejsi produkty a zacnou je zase vyvijet. Tak, jako zacali pred casem vyvijet tyhle seriozni kompakty, ktere proste do te doby nebyly. Otazkou je, kolik znacek toto obdobi prezije. A cele je to prinejmensim pochybne, protoze se do tohoto meziobdobi vubec neni nutne dostavat ...
Odpovědět2  2
Milan Šurkala (6638) | 9.11.20160:41
No, osobně bych řekl, že bez Ricohu by ten FF do konce asi nedotáhnul. Upřímně řečeno se dost divím, že Pentax pořád ještě existuje a že ho vůbec někdo udržuje při životě. Tím neříkám, že jeho fotoaparáty by snad měly být špatné, naopak, ale celá ta nabídka, nynější zastoupení na trhu a vše okolo mi říkají, že bez silného partnera v zádech by skončil velmi rychle.

Já bych s tím optimismem byl opatrný a celý tvůj druhý odstavec staví na špatném předpokladu, že výrobci vyslyšeli volání zákazníků za větší senzory. Ty seriózní kompakty tu byly vždycky, jen jsi na to zapomněl. Co některé modely řady C od Olympusu? Takový C­-8080 s 2­/3­" CCD snímačem a F2,4­-3,5 objektivem, Kodak P880 s 1­/1,8­" a F2,8­-4 objektivem, Samsung Pro 815 s 2­/3­" čipem a 15× zoomem F2,2­-4,6, řada Nikon Coolpix P5000­/P5100­/P6000 s 1­/1,72­" čipem, řada LX nezačala modelem LX3, ale modely LX1 a LX2, které měly 1­/1,65­" čipy ­(ale ne až tak moc světelný objektiv­) a co třeba Panasonc LC1 s 2­/3­" senzorem a objektivem F2,0­-2,4 v roce 2004? FZ50 s 1­/1,8­" čipem a 12× F2,8­-3,7 zoomem také nebyla marná. Fotoaparáty Fujifilmu s většími Super CCD senzory tu také byly před LX3, Canon měl PowerShot Pro 1 s 2­/3­" senzorem, 7× zoomem a F2,4­-3,5, Pro 90 IS s 1­/1,8­" a F2,8­-3,5. Kompakt Sony Cyber­-shot R1 měl dokonce v roce 2005 APS­-C senzor, širokoúhlý 24­-120mm F2,8­-4,8 objektiv, Sony Cyber­-shot F828 pak 2­/3­" čip, 28­-200mm F2,0­-2,8 objektiv,... To tu hovořím o době před 10 lety, dávno před LX3. Opravdu nemám pocit, že by profi kompakty do té doby neexistovaly :­-)
Odpovědět1  0
J77 (256) | 9.11.20160:49
To jsme si jen neporozumeli, ostatne cast z tech, ktere jmenujes, jsem sam mel :­) ­(mj. i 8080 :­), vynechal bych akorat ty Coolpixy, to bylo ­(snimac­) jen o malo vetsi nez kompaktovy standard a objektivy uz take pokulhavaly ­(svetelnost­), LX1­/2 neznam vubec. Minil jsem to, ze pak temer vymizely, zhruba na 5­-6 let, ve jmenu te nesmyslne ­(ale vyrobne i marketingove snadne­) mpix­/zoom pseudoprodukce.

Ohledne Pentaxu, zcela urcite by to bez bohateho Ricohu v zadech nedotahli, o tom neni sporu. Dokonce bych se odvazil spekulace, ze to z odlozeni k ledu vzeslo do oziveni a vysledku tlakem Ricohu. A hlavne jsem rad, ze je konecne vlastni nekdo, kdo ma s nimi nejlepsi umysly.
Odpovědět2  2
Milan Šurkala (6638) | 9.11.201610:17
Opravdu mi nepřijde, že by vymizely na tak dlouho. To, co jsem vypsal, byly kompakty zhruba tak do roku 2006. Panasonic měl LX3 v roce 2008, LX5 ve 2010, LX7 ve 2012. Samsung EX1 ­(2010­), EX2F ­(2012­). XZ­-1 ­(2011­), XZ­-2 ­(2012­). Canon měl celou dobu řadu G, nicméně je pravda, že ta měla nadprůměrnou světelnost až od roku 2012, od 2009 tam byla S90 s objektivem F2,0­-4,9. Takové slabší období tu vidím možná tak 2007­-2009, kdy světelné kompakty táhl jen Panasonic, pokud jde o větší senzory a menší rozlišení, byl tu i Canon.
Odpovědět1  0
J77 (256) | 9.11.201618:44
Ale ony nevymizely uplne, byt jsem to napsal spatne, ale souhlasim s tim, jak jsi to tu ted vyjmenoval, v zasade to koresponduje s tim, jak si to pamatuju. Od roku cca 2000 do nejakeho 2005­-6 jich bylo mraky ­(protoze jeste neprobihaly megapixelove a zoomove zavody, objektivy mely kratsi rozsahy a rada z nich svetelnosti na dnesni pomery paradni­), pak zacaly byt nahrazovany novymi verzemi v ramci rad nebo zanikaly bez nahrad na ukor tech vicemegapixelovych a pozdeji XX­-x zoomovych, tmavych objektivu a praktciky nebyl vyber ­(neco malo zustalo, ale jen tak malo, jak pises­), behem te doby se, myslim, ze dost casto i tady, bedovalo nad tim, proc si to vyrobci takto usnadnuji a nedaji ty modernejsi snimace do neceho s kratokou, svetelnejsi optikou, az kolem roku 2011­-2012 se vyber zase zacal rozsirovat a dnes je tak siroky, jak opravdu nebyl mezi roky ~ 05 az ~ 11 ani omylem. Coz je samzorejme dobre :­). Ale ja ten postupny upadek od dob me Konicy A1 a pozdeji Olyho SP500 az do te ­"nove doby­" vnimal dost vyrazne, proste nebylo cim to nahradit., kam upgradovat ­(a co se z SP rady stalo pozdeji, to si urcite pamatujes lepe, nez ja :­). Kazdopadne nejsme v zasadnim rozporu, ja jsem to je spatne a castecne nespravne formuloval, moje chyba.
Odpovědět2  2
Petr Be. (59) | 8.11.201623:35
Chťa nechťa si fotoaparát kupovalo víc lidí, protože neměli jinou možnost. A když přišla, výrobci fotoaparátů nereagovali vůbec, a ještě dnes jsou jejich reakce komické.
Odpovědět2  0
nephilim (906) | 8.11.201623:50
Se vším více méně souhlasím, ale za zcela klíčovou považuji úplně poslední větu. Ano, nejen výrobci fotoaparátů by si měli uvědomit pro koho vyrábějí. Už dlouhodobě se všichni orientují jen na uspokojení přemrštěných požadavků akcionářů prahnoucích po co nejvyšších, ale především co nejrychlejších ziscích. Zákazník je balamucen nabídkou ve stylu víc proužků, víc Adidas. Podle toho pak vypadá to, co se nám, zákazníkům nabízí na trhu. Za vůbec nejhorší považuji recyklaci starých technologií omotaných řečmi o údajném pokroku a přebalených pouze do nového kabátku. Cílem je pomocí polopravd až lží vyždímat z trhu za minimální náklady ještě nějaký ten dolar stylem po nás potopa. :­-/
Odpovědět1  0
J77 (256) | 9.11.20160:09
To je bohuzel z vetsi casti naprosta pravda ... zejemena ty posledni dve vety, v cemz je zrovna Olympus opravdu top prebornikem ­(viz napr., ale nejen, nedavno uvedena ­"novinka­" E­-PL8 ... to je az vylozene ostudne, technologie z E­-PL5 riznute par drobnostmi o rok­-dva novejsimi a pridany pouze vice otocny displej + moznost nastavit videosekvence v predem danych delkach a samozrejme, novy ­"stylovejsi­" design, jak jinak ... plus nuse tech zminovanych promo­-lzi o vlastnostech ­"novinky­").
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6638) | 9.11.201612:41
Tak on zájem o zisk je jedním ze základů podnikání. Problém je však ten, že dnes není už tak primárním cílem vydělat jako přežít. K čemu je podnikání, které je ztrátové? On je zas trochu rozdíl chtít ještě víc, než člověk má a mít aspoň něco. Dnes se bohužel dostáváme spíše do situace ­"mít aspoň něco­".

Co se týče recyklace, tak ta se používala zejména v minulosti u kompaktů a jak dobře se ty kompakty prodávaly. Naopak dnes zejména u CSC jsou skoky mezi jednotlivými generacemi obvykle výraznější, byť se stále najdou výjimky. Ono u kompaktů se za čtyři generace nezřídka nevyměnilo takřka vůbec nic ­(třeba jen trochu větší displej, softwarový filtr nebo zbytečně navýšené rozlišení­).
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 9.11.20160:57
Pred pár rokmi to tak možno vyzeralo, lenže dnes už je jasné, že trh sa nevracia na úroveň pred digitálnym boomom. Súčasné predaje sú niekde na úrovni prelomu 80­-90 rokov, a to je podľa mňa alarmujúce. Súhlasím s Choakinkom, toto nie je len prirodzená kontrakcia, toto smrdí vážnymi strategickými chybami na strane výrobcov. Mne sa ani trochu nezdá, že tá kontrakcia je dôsledok toho, že mobily dokážu fotiť na úrovni mydlových krabičiek. Mne príde, že sa zamieňa príčina a následok. Ten prepad mi pripadá omnoho viac ako dôsledok toho, že výrobcovia v panike opúšťajú nielen low­-end, ale aj strednú triedu kompaktov a ILC. Oni o zákazníka vôbec nebojujú, oni si myslia, že sa všetci akosi uživia na pár foťákoch pre profesionálov. To sa potom môžu čudovať, že kompakty nikto nekupuje, keď slušné modely za rozumnú cenu ani nevyrábajú, a ILC postupne tiež klesajú, keď nijaký výrazný pokrok tam neprinášajú po mnohé roky.

Pritom sa mi vôbec nezdá tá historka o tom, že zrazu všetkým stačia mobily. Dnes vlastní mobily s foťákom niekoľko miliárd ľudí na zemeguli a väčšina s nich ten foťák minimálne občas využije. Takže počet ľudí aktívne používajúcich fotoaparát je vyšší ako kedykoľvek v histórii. To akože všetkým to stačí? Nejakú časť tých ľudí predsa fotenie chytí a pocítia potrebu postúpiť ďalej. Trh pre slušné foťáky nie je menší, ale väčší než predtým. Masy ľudí dávajú fotky na Instagram a videá na youtube, a snažia sa zaujať. Nech mi nikto nehovorí, že keď vidia kvalitu produkcie z ozajstných foťákov a kamier, že nechcú postúpiť ďalej. Väčšina s tých ľudí nechce postúpiť od mobilu k foťáku za tisíce dolárov­/eur, sú to len nadšenci s obmedzeným rozpočtom. A tu vidím problém výrobcov, ktorý utekajú niekam k nezmyselne vysokým cenám a na nižšej hladine nechávajú beznádejne zastaralé modely. Ak mám na mobile 4K video a točím na youtube, kúpim si foťák s hrozným 1080p a nefunkčným autofokusom? Asi nie, že.

A to nehovorím, že po viac ako sto rokov existuje v rodinách tradícia nafotiť aspoň nejaké fotky pre budúce generácie ­(a po tisícročia to boli maľby, aspoň vo vyšších vrstvách­). Idea, že táto potreba s mobilmi vyhasla, mi príde absolútne tupá. Potreba zanechať po sebe stopu je jedna z najsilnejších ľudských potrieb. Aspoň vo forme fotiek. A nutne časť ľudí pocíti potrebu symbolicky zastaviť čas a zanechať svojim potomkom niečo viac ako iba rozmachlené mobilomaľby. To musí byť obrovský trh, ktorý ale tiež prijme iba primeranú cenu.
Odpovědět2  2
Milan Šurkala (6638) | 9.11.201610:40
Kolyy, mně přijde, že se vůbec nedíváš kolem sebe. Jasně, že lidé kolem sebe se snaží nafotit fotky, a právě proto to jde směrem k mobilům, protože můžeš zaznamenat vždy a všechno velmi rychle, hned to někde vyvěsit... Pokud jde o uchovávání pro následující generace, tak lidé už dávno netisknou fotky a není to mobilními telefony, ale digitální fotografií obecně. Znovu, zkus se kouknout za hranici zdí svého domu­/bytu a sleduj, jaká je skutečnost. To, že ty jsi nadšenec do fotografie, neznamená, že je skoro každý takový.

Podívej se, co se dnes děje s fotkami. Ať už to jsou mladí, rodiče mladých i starších rodin, dokonce už i babičky jsou na FB a vyvěšují fotky na zeď. Vůbec nemají ponětí o kompozici, vůbec neví, jak z toho přístroje vytáhnout maximum. Lidé neakceptovali kvalitu fotoaparátů v telefonech, kdy to bylo v několika málo megapixelech se zeleným rozpatlaným nádechem i za dobrého světla, to je ale minulostí. Ta přenositelnost mobilního telefonu prostě lidem za ta omezení stojí. Tak to prostě je. Kdyby tomu tak nebylo, lidé by i dnes pořád řešili, co si mají koupit za levný kompakt. Aspoň by se ptali. Jenže oni se už moc neptají, dokonce už ani ten zoom najednou nepotřebují, hlavní je, že ten fotoaparát mají u sebe 24­/7. Oni už totiž fotoaparát mají. V mobilu. A stačí jim to. Samozřejmě, že jim to stačí. Vždyť tu se bavíme i o lidech, kteří malou hloubku ostrosti považují za chybu fotografie, protože není zaostřené všecko :­-­)

Prosím tě, já jsem jaký nadšenec do fotografie a stejně se stalo něco, co jsem nikdy nečekal, že se stane. Nejdříve jsem tahal NX11, ale nechtělo se mi pořád tahat brašnu, tak jsem si koupil RX100. Teď už nechávám NX11 doma, beru jen RX100. Navíc jsem si konečně koupil nový mobil, takže dnes už dokonce nechávám RX100 doma. Když takový nadšenec jako já nechává i takovou prťavost jako RX100 doma, myslíš, že ne­-nadšenci si půjdou koupit fotoaparát kvůli lepším fotkám, které ani neumí vyfotit? FB máš, tak se koukni, co se fotí a co se s těmi fotkami děje. Přijde mi, že mnoho z vás tu žije v bublině fotografického světa. Pohodlnost často vítězí před kvalitou.
Odpovědět4  1
gagori (17) | 9.11.201613:13
A jéje, tohle je tak kur.vsky pravdivé... že tenhle příspěvek by si zasloužil hodně hodně vysoké hodnocení... No radši nekomentovat, ať se v tom někde s hrůzou sám nenajdu. Smekám.
Odpovědět1  0
kolyy (362) | 9.11.201620:46
Nerozumieme si. Ja predsa netvrdím, že ­"skoro každý­" je nadšenec do fotografie. Samozrejme, že pohodlnosť často víťazí pred kvalitou. Čo som hovoril je niečo iného ­- neviem si predstaviť, že nejaké percento z tej masy ľudí, nejaká menšina, to fotenie nezoberie viac vážne a nebude uvažovať o špecializovanom prístroji miesto mobilu. A keďže s mobilom fotí miliardy ľudí, ten počet nemôže byť v absolútnych číslach malý.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6638) | 9.11.201621:56
Tak ona pro každý trh bude vždycky existovat nějaká skupina lidí. Problém je v tom, která z těch skupin je pro výrobce zajímavá a která nikoli. Ono i ty levné kompakty za pár tisíc budou mít stále klientelu a rozhodně ne malou. Jenže on je rozdíl prodat deset milionů kompaktů za 5 tisíc, na kterém se vydělá pár set korun a prodat deset milionů DSLR­/CSC, kde se vydělá třeba několik tisíc na kusu. Chápej, milion zákazníků u kompaktů je naprosto něco jiného než milion zákazníků u DSLR­/CSC. Jasně, že tu budou ročně stále miliony lidí, kteří budou chtít levný kompakt.

Takže ono to vypadá tak, že levné kompakty si ještě ponechá Canon a Nikon, protože těch pár milionů je stále akceptovatelné číslo, když se rozdělí mezi dva výrobce. Je ale nesmysl, aby se tam tísnilo výrobců osm. V roce 2008 se prodalo 106 milionů kompaktů, loni to bylo už jen 22 milionů a letos to vypadá, že to bude někde mezi 11 až 12 miliony. Proč by pro tak malý trh s malými maržemi někdo něco vyráběl? Co se týče fotoaparátů s výměnnými objektivy, prodeje se pořád drží kolem hranice 10 milionů. Myslím, že tahle čísla jasně říkají, kde má smysl věnovat úsilí. Buď to urvat v DSLR­/CSC nebo dát fotografii sbohem. Nikde jinde to už výrobci nenaberou.

Zatím je ještě pokryta většina tříd kompaktů ­(Canon, Nikon a trochu Sony­), pořád máš na výběr, jen ne od deseti výrobců, ale od dvou tří. Opravdu máš pocit, že kdyby tu bylo deset výrobců levných kompaktů, byly by ty prodeje zpátky desetinásobné? Nebo třeba jen dvojnásobné? To opravdu všichni skončili s kompakty jen tak ze srandy?

Takže jasně, jsou tu procenta z té masy lidí, to ti vůbec nikdo nebere. Kdyby tu nebyly, tak už se ty kompakty nevyrábí vůbec. Jenže už tu hovoříme o jednotkách milionů místo stovky z předchozích let. A to prostě pro výrobce není zajímavé. Jsou to vyhozené peníze, které je potáhnou dolů. Pokud chtějí přežít, tak se toho prostě musí zbavit. Dnes tu může operovat tak jeden dva výrobci, více se jich neuživí. Jestli chtějí mít alespoň trochu zisk, tak ten se při těch prodejích dá u kompaktů nahnat jen v těch drahých. Tam ty miliony lidí mají smysl.

Výrobci jako Canon a Nikon svou nabídku kompaktů až tak dramaticky nezměnili. Přesto prodávají zlomek toho, co kdysi.

Jen by mě zajímalo, o jakých kompaktech se tu vlastně bavíme. Protože ty tvrdíš, že by výrobce měl myslet na nadšence a mně přijde, že právě jen pro ty nadšence se dnes ty kompakty vyrábí.
Odpovědět0  0
snejdy (281) | 10.11.20169:40
mam to podobný, nejdřív zrcadlovka, pak už jen profi kompakt ­(2.0­-3.9, 1,5­") kterej jsem tahal všude sebou, a teď už mam všude jen mobil a profikompakt si beru jen tam kde vim že budu potřebovat dobrý fotky. Ale jako záznamník událostí už dneska ty nový mobily stačej. Dokonce sem se svym telefonem fotil něco v tunelech metra ­(kde jsem dřív fotil zásadně jen profikompaktem nebo zrcadlem­) a až mě to samotnýho překvapilo jak použitelný fotky z toho vylezly... p.s. u metra pracuju, s graffiti to nemá co dělat :­-D
Odpovědět2  0
Puppy8 (903) | 10.11.201621:57
To vám nevadí, jaké z těch mobilů lezou mazaniny ? Mohu srovnat Lumii 950, která patří k těm nejlepším ­(a pro mne je to jediný akceptovatelný mobilní OS, říkejte si co chcete­) a dále v batohu stále nosím Sony A5000 s 20 mm F2.8 objektivem. Což byl v té době naopak nejlevnější CSC a APS­-C snímačem. Rozdíl v kvalitě je stále propastný.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6638) | 10.11.201623:03
Tak ono není překvapivé, že APS­-C bude lépe fotit než 1­/3­", 1­/2,5­" a podobný snímač. To by bylo hodně divné, kdyby tam rozdíl nebyl. Vtip je v tom, že ty výsledky z malých senzorů už lidem stačí.

A ono ne každý mobil dělá mazaniny vždy a všude. Mám dost levný mobilní telefon s malým 1­/3­" čipem a i když za problematického světla je jasně vidět, že jde o mobil, za dobrého světla mi vyloženě padala čelist, jak detailní a ostré to dělá snímky.
Odpovědět1  0
snejdy (281) | 11.11.20169:00
ano, samozřejmě že rozdíl je propastný. A tam, kde jdu vyloženě fotit tak si samozřejmě vezmu foťák s vělkým snímačem. Ale dříve jsem stejný foťák tahal i jako ­"obrazový záznamník­", a to už teď nedělám, protože jsem zjistil, že dnešní mobily už fotí natolik dobře, že to právě jako záznamník stačí. A poté co jsem s tim úspěšně vyfotil koukatelné fotky i z tunelu metra, tak už mě do jisté míry mobil přesvědčil, že z toho lezou celkem obstojné výsledky. ­(jinak jde o huawei mate 8 ­- f 2.0, optická stabilizace. Předtím jsem měl samsung S4 a tam to za šera nebylo uplně ono, ale ve dne ok)
Odpovědět0  0
gagori (17) | 9.11.201613:57
,,Rozmachlené mobilomaľby­" ??? :­)­) jaj kamaráde, promiň ­- ale jsi naivní, asi by ses divil jak některé ,,mobily­", které mají přes den 7, 8­-leté děcka ve škole od rodičů na hraní ­- no samozřejmě že ne na telefonování ­- fotí ­- a to i za pro mě nepochopitelných světelných podmínek. Dáš k tomu klepetkový stativ, navolíš samospoušť a vyfotíš komplet rodinku v širokoúhlém provedení. HO nikdo neřeší, ostré to je, a ve fotolabu máš fotky pro ty ,,budoucí generace­" v papírové podobě za příplatek i na počkání. Tak se to dělá ! :)
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (6638) | 9.11.201617:54
Jj, kvalita některých fotomobilů je neuvěřitelná. Teď tu mám jeden, který sice má své chybky a za horšího světla nebo v protisvětle teda žádná hitparáda, ale ve směru po slunci dokáže někdy vykouzlit tak neuvěřitelně detailní a ostré snímky, až bych si myslel, že jsou z hodně solidní DSLR s pevným sklem.
Odpovědět2  0
Puppy8 (903) | 10.11.201622:06
Obvykle stačí foto nějaké složitější struktury, tráva, stromy apod. a vodovky se prozradí :­-)
Odpovědět0  0
gagori (17) | 11.11.20167:07
...chvála Bohu za to. Jít na složitější struktury typu stromy, tráva jenom s plackou v ruce je asi pro každýho z nás pod úroveň, ale pointa příběhu je někde úplně jinde ­- zatímco kdysi jsi byl venku jenom s mobilem v kapse po technické stránce úplně odvařený, tak dneska pro běžné, opakovatelné situace nejsi ­- tečka.
Odpovědět0  1
Choakinek (4742) | 8.11.201614:33
Tak už se Nikon konečně přestal vymlouvat na zemětřesení v ­"Bla bla­" a už uvádí do prodeje kompakty, které představil před tři čtvrtě rokem :­-­). Hurá.

Jestli jsem počítal správně, tak mi příjmy foto divize Olympusu vychází na zhruba 300 milionů dolarů! To je jako málo, na to, jaké ­"prd­" dělají? Co by jako chtěli?

Šílené!
Odpovědět0  0
Choakinek (4742) | 8.11.201614:01
"...Pokud jde o kompakty, tam byl zaznamenán pokles o 32 % z 9,6 na 6,5 miliardy...­"

Tak když je přestal dělat :­-D.

Odpovědět1  0
FotoZemek (919) | 8.11.20168:39
,,Olympus zveřejnil finanční výsledky, nejsou dobré,,
Bodejť by byly ­)­)­)­)­)­)­)
Přechod ze 4­/3 na M4­/3 bez náhrady, alternativy a mraky majitelů E­-zrdcadlovek odkopnuty
Ceny bezrdcadlovek atakující fulframy
Drahá skla a to bez stabilizace ­- ano stabilizace je v těle, ale to není důvod aby ta skla byla dražší jak skla konkurence se stabilizací ­)­)­)­)­)­)­)
Odpovědět3  0
Choakinek (4742) | 8.11.201614:38
To je taky pravda. Panasonic před CSC s DSLR jen paběrkoval, ale Olympus vytvořil skvělou DSLR platformu a je jen těžko pochopitelné, že ji pak celou odstřelil.
Odpovědět0  0
Sakini (772) | 8.11.201616:32
Otázka rozhodování, v určité chvíli některý výrobce upřednostní směr který považuje za budoucnost, a za pár let mu celý vývoj může ukázat že to stejně nepomohlo. Spolu s E­-M1 byla připravená E­-7, což s moderními technologiemi mohla být hodně zajímavá zrcadlovka ­(modernější senzor E­-M1 s fázovým ostřením i v LiveView, tradiční super odolné provedení, výklopný dotykový displej­) ve spojení s brilantní optikou Zuiko, ale asi se necítili na současné tažení dvou systémů. Přitom Pentax ukazuje, že i malý výrobce může žít se zrcadlovkami i bezzrcadlovkami ­(Q je samozřejmě spíš hračka, ale na rozdíl od Evropy v Asii je populární­). Dnes by možná Olympus s pokročilými originálními zrcadlovkami byl úspěšný, a prodával ty jejich skvělé 4­/3 objektivy ­(které by dokázaly do značné míry dohnat nevýhody menšího senzoru­), ale to už nezjistíme.
Odpovědět1  0
J77 (256) | 8.11.201617:49
Souhlasim jak s mr. Zemkem ­(vyjimecne :­), tak se Sakinim. Pohrbit 4­/3 byla obrovska chyba, jiste, trzni podil nebyl kdovi jaky, ale tehdy meli v nekterych technologiich vyrazny naskok vuci CaNikonu, dale meli naslapnuto k malym, dobre prenosnym telum i objektivum v dobe, kdy to jeste nebylo ­"in­", ale lide to presto ocenovali ... fotil jsem sice v te dobe s D70 a jen na chvilku kratce zkousel E­-400 s nejakym malickym travelzoomem s brutalnim rozsahem, ale dost se mi ta kombinace libila, nenechal jsem si ho jen kvuli pouze trem ostricim bodum a celkove slabsimu AF pro sport­/akci ... ale cele to vypadalo dobre, nadejne a se zvedavosti jsem vyhlizel dalsi modely, misto toho brzo prisel konec. Bohuzel to vypada, ze Olympus speje k dalsimu obdobne spatnemu rozhodnuti, a to smerovat prevazne nebo pouze na high­-end, coz, ale o tom uz jsem psal jinde ­(5.11.2016 7:39 J77: A taky to bude konec jejich kratkemu pobytu v zisku.­). Pokud to dopadne tak, jak se da predpokladat, bude to obrovska skoda, prestoze mam k rade jejich soucasnych produktu a predevsim k pristpu k ­(ne­)vyvoji znacne vyhrady, je to znacka, ktera ma historii i potencial a do fotografickeho sveta patri.
Odpovědět2  3
Milan Šurkala (6638) | 8.11.201618:02
Jak můžeš vědět, že opuštění 4­/3 bylo špatné rozhodnutí a obrovská chyba? Kdyby ho držel, možná by už Olympus fotoaparáty ani nevyráběl, to nikdo neví a těžko můžeme něco takového říci.
Odpovědět1  0
J77 (256) | 8.11.201621:29
Co Ti na to mam rict, Milane? :­) Samozrejme, ze vedet to nemuzu, muzu to pouze odhadovat ze znamych faktu, z rocnich fin. reportu, ktere uz ted zname ­(byt s velkou vyhradou, viz nize­) a z obecnych obchodnich principu.

K tomu prvnimu ­- je tezke, patrne i nemozne, vycist to s jistotou, vzhledem k tomu, ze se behem jejich skandalu v letech 2010­-2011 ukazalo, ze s ucetnictvim i vysledky machinovali uz od devadesatych let, ale z toho, z te drivejsi doby si pamatuji, byla fotograficke divize v letech 2002­-2008 stridave v zisku nebo na nule ­(kdyztak me oprav­), ale za to obdobi byli plusovi. A jak dnes vidis, male zrcadlovky se stale prodavaji prekvapive dobre ­(100D, D5500­). Verim, ze Olympus tam mohl byt se svymi Ecky taky a uz davno.

K tomu druhemu, zahodit 8 let evoluce systemu, ktery mel sve loajalni zakazniky a zahodit ho bez nahrady pro tyto zakazniky, jak spravne podotknul FotoZemek, to proste neni rozumne obchodni chovani, rovna se to v praxi zacinani od nuly. Zahodit to navic v dobe, kdy trend zmensovani rozmeru, nataceni videa v live view, atd. pomalu zacinal pronikat i do produkce ostatnich DSLR vyrobcu, to je dvakrat pochybne, jestlize v tom byli napred a s potencialem jit milove pred ostatni. Ano, ony po jistou dobu existovaly 43 a M43 vedle sebe, cca 2 roky, ale to uz byl spise dobeh 43. A zahodit 43 v dobe, kdy ostatni mensi vyrobci ­(Fuji, Sony­) teprve rodili sve budouci top produkty a pripravit se o zuzitkovatelny naskok i vuci nim odstrcenim se do teze pozice, to je trikrat ­(po­)chybny pristup. Ukazalo se to na cele dobe po nastupu Oly M43 az do uvedeni E­-M5, az do te doby to byly smesne, fotografickou pouzitelnosti a funkcionalitou az komicky zaostale bezcenne hracky k nicemu, tzn. oproti 43 produktum krok zpatky na zacatek. A pokud to nyni zazdi tim, ze se preorientuji prevazne highend, tzn. s malymi prodeji co do cisel, ale obrovskymi marzemi = do zpusobu prodeje, kde se kazdych ­"par neprodanych kusu­" projevi na vyslednem zisku mnohem vic, nez vykyv pri obrovskem poctu zakazniku a primerenych marzich, budiz jim fotograficka zeme lehka.
Odpovědět4  3
snejdy (281) | 11.11.20169:09
no mě to tenkrát dost naštvalo že to odstřelili, nakoupil sem si výbavu založenou na 4­/3 asi rok předtím než to zařízli, takže upgrade pak byl už nemyslitelný a když jsem po pár letech výbavu prodával tak za doslova směšné částky protože to už nikdo nechtěl ­(např objektiv za 14 tisíc jsem prodal snad jen za něco přes 2 tisíce což je šílený vzhledem k tomu že byl v absolutnim TOP stavu a s přihlédnutim na to, že objektivy cenově tak dolu nejdou oproti tělům­).
Odpovědět1  0
gagori (17) | 9.11.20168:29
Dneska možná, ale v dobách kdy začínal PEN, jsem tomu odklonu Olympusu od DSLR docela rozuměl. Asi jsem nebyl sám, kdo tehdá předpokládal, že budoucnost je nejen v DSLR ale hlavně v CSC. Realita všedních dní nám ukazuje, že ­- jak už to v životě chodí ­- všechno nakonec dopadne úplně jinak. Lidi dneska fotí především smarťákama, ženy takřka výhradně.
Odpovědět0  2
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.