Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
23.12.2022, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Ricoh a její značka Pentax chce vzkřísit kinofilmovou fotografii. Oznámily Film Project, který má v budoucnu přinést několik nových kinofilmových fotoaparátů. Mezi mladými lidmi a generací Z o ně totiž roste zájem.
busy (4706) | 28.12.20220:04
No, myslim ze uz je jasne, preco sa Pentax ­(resp. Ricoh­) tak uzkostlivo ­(uz ako jediny­) drzal DSLR.
Aby si udrzal aktualne know­-how pre vyrobu tych klasickych kinofilmovych :­)
(kde pouzitie zrkadla ma stale zmysel)
Odpovědět1  1
Pavel Matějka (1042) | 25.12.202212:06
Snad není příliš vzdálená doba, kdy Pentax hodí na trh nový deskový foťák s matnicí a jeptiškou. A kdo ví, jestli už nepracuje na zdokonalení daugerrotypie.
Odpovědět2  1
Choakinek (4686) | 25.12.202214:50
Pentax chystá digitální daugerrotypii :­-­). Výhodou bude např. to, že nebude možné se otrávit rtuťovými parami nebo že se zabrání zničení snímku drobným pochybením během složitého procesu vyvolávání.

Jinak všechno zůstane ­- velký krabicový přístroj s dírkou bez objektivu, mnoha minutová expozice na dobrém světle atd.

Přístroj bude disponovat několika digitálními filtry, které budou pokrývat různé úrovně toho, jak se snímek zdařilo v historii vyvolat ­- od úplně zoufalých snímků po ty nejpovedenější.
Odpovědět1  1
busy (4706) | 28.12.20220:06
A ked si predstavime, ze cela zadna stena bude jeden obrovsky snimac ... to bude doslova ­"svety gral­" pre vsetkych, ktori razia heslo ­"vecsi snimac zachyti viac svetla­" :­) :D
Odpovědět1  1
Zdenko Dendis (21) | 25.12.202210:12
Myslím, že Pentax či skôr Ricoh by sa mal prestať pokúšať experimentovať s technológiou, ktorá už vymrela a hlavne sa zamerať na vývoj nového systéme mirorless fotoaparátu. Kinofilm je dnes už mŕtva technológia a tých pár nadšencov si kúpi kinofilm na bazárových stránkach. Chápem ale, že potápajúci sa chytá každej slamky.
Odpovědět4  1
lukasino01 (4) | 25.12.202210:57
Mrtvá technologie to zcela určitě není, naopak počet ­(mladých­) lidí, co fotí na film, roste. Kodak nestíhá vyrábět filmový materiál, najímá nové lidi, atd. Ad mirrorless ­- opravdu chceme další a další přístroje s dnes téměř identickými snímači ­(Sony­), co se od předchozích generace liší nějakou marginálií? Podívejte se na prodeje digitálních fotoaparátů, z peaku 121 mil. v roce 2010 jsme byli na 9 mil. v roce 2020. Já naopak rozhodnutí Pentaxu vítám, pojďme zkusit něco ­(staro­-­)nového;)
Odpovědět0  0
FotoZemek (919) | 24.12.20226:38
Dycky se najde někdo, kdo bude chtít čuchat ustalovač a bez hadích tanců kolem zvětšováku s tím, že je každá fotka originál, umění, to prostě není focení ­)­)­)­)­)
Odpovědět2  1
Zdenko Dendis (21) | 25.12.202210:31
Ja som to zažil a okrem bolesti hlavy a zhoršeného zraku mi tmavá komora moc toho nedala. v tej dobe som pracoval s kinofilmom preto, že digitálna zrkadlovka bola ešte extréme drahá. Dnes je ale situácia úplne iná a Pentax sa tvári a koná, akoby bol v 80. rokoch 20. storočia.
Odpovědět2  0
FotoZemek (919) | 24.12.20226:29
dycky se najde někdo kdo bude chtít čuchat ustalovač ­)­)­)­)­)­)
Odpovědět1  3
mlsný amatér (775) | 24.12.202213:09
hemičtí masochisté dostanou dárky. Je otázka, jestli se to Pentaxu vyplatí. Já to spíš vnímám jako orchestr na palubě Titanicu.
Odpovědět4  2
Choakinek (4686) | 24.12.202214:14
Ano, přesně takhle to vnímám také ­- orchestr na potápějícím se Titanicu.
Odpovědět4  0
Choakinek (4686) | 26.12.202222:38
Hmm, při té konkurenci by ten film měl Pentax nacpat do Pentaxu Q a udělat filmový kompakt s výměnnými objektivy. Aby se odlišil. Je zjevné, že primitivní kompakty už ­(stále ještě­) několik firem vyrábí.
Odpovědět0  0
Puppy8 (858) | 26.12.202222:57
Objektiv má světelnost F9. To při typické citlivosti filmů ISO 100 moc možností nedává. Právě to mi přijde na zastáncích analogové fotografie nejvíc komické, když dnešní digitální přístroje nemají problém s ekvivalentní citlivostí ISO 25000 i více.
Odpovědět0  1
Cejpatka (440) | 27.12.20221:53
Moc bych se nesmál. Takovou hezkou díru na trhu v ­"klasické­" fotografii našel třeba Fujifilm se svými Instax fotoaparáty. Takový Instax mini 11 má pevný 60 mmm objektiv s f ­/12.7, pevné ostření, expozice 1­/2­-1­/250. Na to, že to je plastová krabice se skoro 300 g + 2 AA a výsledná 1 fotka o rozměrech 4,6 x 6,2 cm vyjde na cca 20,­-Kč je to pro výrobce skvělý byznys. A to až takový, že pro Fujifilm vytváří v posledních letech divize Instax více než dvakrát větší příjem než jeho digitální fotoaparáty.
Odpovědět0  0
Puppy8 (858) | 27.12.202219:11
To je něco jiného. Tam jde o to, že z toho hned vyleze tištěné foto.
Odpovědět1  1
Choakinek (4686) | 23.12.202218:06
Ten Pentax se dočista zbláznil!

Jasně, že bude zájem o film, ale tento zájem může dost dobře vykrýt trh s použitými přístroji.
Odpovědět3  0
Milan Šurkala (6625) | 23.12.202218:29
No a o to právě jde. Ceny použitých přístrojů rostou a kvůli svému stáří vyžadují servis ­(nemluvě o někdy nedostupných dílech­). Pentax chce proto přijít s novými přístroji, které tento problém použitých přístrojů mít nebudou.
Odpovědět1  1
Choakinek (4686) | 23.12.202218:47
Nemyslím si, že nabídne konkurenceschopnou cenu ­(vůči použitým přístrojům­). Max. u toho levného kompaktu a základní SLR. Ale s tím nejspíš moc velkej vejvar neudělá.
Odpovědět2  0
Puppy8 (858) | 23.12.202220:42
To aby přišel i s vlastními filmy. Ty už taky časem nebudou ;­-)
Odpovědět2  0
FotoZemek (919) | 24.12.20226:41
neslyšel sem, že by měla FOMA potíže....
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 24.12.20229:39
Ale ta nabízí jen černobílý. Ačkoliv je vlastně možné, že zájemci o kinofilm Pentaxu nebudou barevný film vůbec poptávat, protože ten není dostatečně ­"retro­".
Odpovědět3  0
Puppy8 (858) | 24.12.202212:33
Možná to ani není potřeba. Viděl jsem pár lidí s analogovým foťákem na krku, ale nikdy s tím nic nefotili. Zřejmě je to jen hipster módní doplněk :­-)
Odpovědět2  0
Choakinek (4686) | 24.12.202214:29
To bych si pak na ten krk mohl asi pověsit libovolný šrot, nepotřeboval bych nový přístroj od Pentaxu.

Jako bonus by to vypadalo optimálně hipstersky opotřebovaně :­-­).
Odpovědět1  0
monikash (81) | 25.12.20228:53
Oni jen zvažují, co stoji za vyfocení, aby šetřili filmem. A asi nic zajímavého zatím nepotkali. ;­-)
Odpovědět1  0
lukasino01 (4) | 25.12.20229:48
To je právě jedna z velkých výhod filmu ­- nemáte tisíce fotek, co musíte třídit, ale jen pár, nad kterými jste přemýšleli, takže ušetříte spoustu času;)
Odpovědět0  0
mlsný amatér (775) | 25.12.202214:43
Spíš zvažují, zda to ta jejich ,,špičková­" technologie a oni sami, zvládnou. S digitálem no problem. párkrát cvaknu, doma to přejedu postprocesingem a mám takovou fotku, jakou chci, navíc rychle a levně. A pokud ji budu chtít ukázat množině dalších, tak zkryplím do JPG a hurá na mail. Na tohle vše můžu s chemickou fotografií a nota bene barevnou, rovnou rychle zapomenout.
Odpovědět1  2
Choakinek (4686) | 26.12.202222:46
To je fakt. Nakonec ty fotky stejně musí skončit v digitální podobě, jinak vše, co je dnes naprosto běžné, padá ­- email, sociální sítě atd. atd. atd.

Tento fakt dnes značně nabourává význam kinofilmového přístroje. Je to vlastně jen o tom, že se jakousi ­"objížďkou­" dostanu ke stejnému výsledku v horší kvalitě :­-­).
Odpovědět0  1
jiriji (26) | 27.12.202217:36
A ty máš problém s chápáním psaného textu? Nikdo nezpochybňuje, že s digitálem je to ­"no problem­" , ale přímo v článku je napsáno: ­"stoupá zájem o opačný extrém, kinofilmovou fotografii. Idea fyzicky existující fotografie, u které člověk do okamžiku jejího vytvoření člověk neví, jak bude vypadat, je pro některé lidi hodně lákavá­" To že to ty , já a těch 99% preferujeme digitál, neznamená, že analog nemůže mít úspěch, stejně jako mají úspěch klasické gramofonové desky, to je podobný příběh..
https:­/­/www.idnes.cz­/ekonomika­/domaci­/vinyl­-elektricka­-energie­-sberatelstvi­-gramofonove­-zavody­-lodenice­-gz­-media.A220923_091154_ekonomika_thee
Odpovědět1  0
Choakinek (4686) | 27.12.202218:52
No, gramofonová deska je spíš to záznamové médium jako kinofilm. Takže mi spíš zkus najít, jak se daří výrobcům gramofonů.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 28.12.20220:01
Zda sa ze aj vyrobcom gramofonov sa stale dari velmi dobre, pretoze v sucasnosti je na trhu stale celkom bohata ponuka gramofonov, od uplnych retro modelov az po moderne kombinacie s beznymi digitalnymi vlastnostami ­(CD, BT, USB...­). Namatkovo som presiel zopar najznamejsich eshopov a vo vsetkych maju celkom siroku ponuku gramofonov.
Odpovědět0  0
mlsný amatér (775) | 25.12.202214:38
Možná budou, ale za kolik? Plus chemikálie, vybavení... Ale ten pocit, když potmě a po hmatu ládujete film do tanku, pak lejete jedovatou vývojku, o něco méně jedovatý ustalovač a pak vylovíte cosi, jako černobílý negativ a co teď s ním? Musí se někam pověsit, ­(kde se nepráší­) a nechat uschnout. Ti méně odhodlaní ho nacpou do skeneru a fotky vyrobí na počítadle. Ti ostatní, opravdu pravověrní, zalezou znovu do temné komory a začnou si hrát se zvětšovákem a následně opět s jedovatými roztoky. Výsledky sice, v porovnání s digitálními produkty, nic moc, cena je také někde úplně jinde, ale ten pocit... ­(Pokud jde o mne, děkuji, už jsem zvracel. Dělal jsem to hezkých pár let, utopil v tom spoustu peněz a to tehdy flašky vývojky Rodinal stála kolem 8 Kčs, a jsem rád, že mám počítač, kinofilmový skener a kvalitní barevnou fototiskárnu s levným provozem.)
Odpovědět3  4
mlsný amatér (775) | 24.12.202213:15
Je otázka, jak to ovlivní trh. 99% fotografů už si zvyklo na pohodlnou práci s digitálními obrázky A nevím, jak bych konkrétně, tedy chemickou technologií, řešil A trojkové snímky z kinofilmu. Digitálně to jde, i když s mírnými potížemi, ale který zvětšovák má kvalitní objektiv, schopný pokrýt bez optických vad A trojkový papír? A co potom další proces? ­(vývojka, přerušovač, další pomocné lázně, ustalovač­) a pak na světle zjistím, že barvy nesedí a vše znovu s jiným nastavením?!? Při dnešních cenách papírů a chemikálií zábava pro milionáře se spoustou volného času. A s barevnou stabilitou chemických fotek to také není valné; pár let a nedá se na to koukat; o něco víc vydrží diapozitivy.
Odpovědět1  2
Choakinek (4686) | 24.12.202215:20
V tom případě je to jasné ­- ovlivní to trh přesně z 1% :­-­). Někde v tom 1% nahradí použitý přístroj nový Pentax.
Odpovědět1  0
lukasino01 (4) | 25.12.20220:10
Pozor, málokdo dnes fotící na film si hraje s chemií, zvětšovákem atd., nechají si to naskenovat ­(nebo skenují sami­) a to je celé? A kdo potřebuje fotku ve velikosti A3?:D Pro Instagram a podobné sociální sítě je to totální overkill, a i doma na kvalitním monitoru nepotřebuješ víc než třeba 8 megapixelů, což ti kvalitní skener dá a máš velmi kvalitní 4k fotografii;­)
Odpovědět0  0
třebaň (358) | 23.12.202217:08
Analogoví veteráni, pamětníci slávy Pentaxu, odmítači digitální sterility­/manipulace­/AI asi jásají i když jsem to pochopil tak, že RICOH­/PENTAX teprve film zvažuje. Jaký bajonet?
Osobně se mi moc líbí středoformát Pentax 67 TTL, ale co když se něco vysype?
Každopádně Leica již vzkřísila a úspěšně prodává analogovou legendu M6 s nesmrtelným M bajonetem, ale Leica tvrdí, že má komplet náhradní díly na min. dva roky.
Odpovědět0  0
mlsný amatér (775) | 24.12.202213:17
Leica je pro snoby, doopravdy fotit se s tím moc nedá.
Odpovědět1  1
lukasino01 (4) | 25.12.20220:06
Ty jsi odborník:D S Leicou se fotí parádně, zkus to někdy;)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.