No, myslim ze uz je jasne, preco sa Pentax (resp. Ricoh) tak uzkostlivo (uz ako jediny) drzal DSLR.
Aby si udrzal aktualne know-how pre vyrobu tych klasickych kinofilmovych :)
(kde pouzitie zrkadla ma stale zmysel)
Odpovědět1 1
Snad není příliš vzdálená doba, kdy Pentax hodí na trh nový deskový foťák s matnicí a jeptiškou. A kdo ví, jestli už nepracuje na zdokonalení daugerrotypie.
Odpovědět2 1
Pentax chystá digitální daugerrotypii :-). Výhodou bude např. to, že nebude možné se otrávit rtuťovými parami nebo že se zabrání zničení snímku drobným pochybením během složitého procesu vyvolávání.
Jinak všechno zůstane - velký krabicový přístroj s dírkou bez objektivu, mnoha minutová expozice na dobrém světle atd.
Přístroj bude disponovat několika digitálními filtry, které budou pokrývat různé úrovně toho, jak se snímek zdařilo v historii vyvolat - od úplně zoufalých snímků po ty nejpovedenější.
Odpovědět1 1
A ked si predstavime, ze cela zadna stena bude jeden obrovsky snimac ... to bude doslova "svety gral" pre vsetkych, ktori razia heslo "vecsi snimac zachyti viac svetla" :) :D
Odpovědět1 1
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Odpovědět0 0
Myslím, že Pentax či skôr Ricoh by sa mal prestať pokúšať experimentovať s technológiou, ktorá už vymrela a hlavne sa zamerať na vývoj nového systéme mirorless fotoaparátu. Kinofilm je dnes už mŕtva technológia a tých pár nadšencov si kúpi kinofilm na bazárových stránkach. Chápem ale, že potápajúci sa chytá každej slamky.
Odpovědět4 1
Mrtvá technologie to zcela určitě není, naopak počet (mladých) lidí, co fotí na film, roste. Kodak nestíhá vyrábět filmový materiál, najímá nové lidi, atd. Ad mirrorless - opravdu chceme další a další přístroje s dnes téměř identickými snímači (Sony), co se od předchozích generace liší nějakou marginálií? Podívejte se na prodeje digitálních fotoaparátů, z peaku 121 mil. v roce 2010 jsme byli na 9 mil. v roce 2020. Já naopak rozhodnutí Pentaxu vítám, pojďme zkusit něco (staro-)nového;)
Odpovědět0 0
Dycky se najde někdo, kdo bude chtít čuchat ustalovač a bez hadích tanců kolem zvětšováku s tím, že je každá fotka originál, umění, to prostě není focení )))))
Odpovědět2 1
Ja som to zažil a okrem bolesti hlavy a zhoršeného zraku mi tmavá komora moc toho nedala. v tej dobe som pracoval s kinofilmom preto, že digitálna zrkadlovka bola ešte extréme drahá. Dnes je ale situácia úplne iná a Pentax sa tvári a koná, akoby bol v 80. rokoch 20. storočia.
Odpovědět2 0
dycky se najde někdo kdo bude chtít čuchat ustalovač ))))))
Odpovědět1 3
hemičtí masochisté dostanou dárky. Je otázka, jestli se to Pentaxu vyplatí. Já to spíš vnímám jako orchestr na palubě Titanicu.
Odpovědět4 2
Ano, přesně takhle to vnímám také - orchestr na potápějícím se Titanicu.
Odpovědět4 0
Konkurence je :-) [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Odpovědět1 1
Hmm, při té konkurenci by ten film měl Pentax nacpat do Pentaxu Q a udělat filmový kompakt s výměnnými objektivy. Aby se odlišil. Je zjevné, že primitivní kompakty už (stále ještě) několik firem vyrábí.
Odpovědět0 0
Objektiv má světelnost F9. To při typické citlivosti filmů ISO 100 moc možností nedává. Právě to mi přijde na zastáncích analogové fotografie nejvíc komické, když dnešní digitální přístroje nemají problém s ekvivalentní citlivostí ISO 25000 i více.
Odpovědět0 1
Moc bych se nesmál. Takovou hezkou díru na trhu v "klasické" fotografii našel třeba Fujifilm se svými Instax fotoaparáty. Takový Instax mini 11 má pevný 60 mmm objektiv s f /12.7, pevné ostření, expozice 1/2-1/250. Na to, že to je plastová krabice se skoro 300 g + 2 AA a výsledná 1 fotka o rozměrech 4,6 x 6,2 cm vyjde na cca 20,-Kč je to pro výrobce skvělý byznys. A to až takový, že pro Fujifilm vytváří v posledních letech divize Instax více než dvakrát větší příjem než jeho digitální fotoaparáty.
Odpovědět0 0
To je něco jiného. Tam jde o to, že z toho hned vyleze tištěné foto.
Odpovědět1 1
Ten Pentax se dočista zbláznil!
Jasně, že bude zájem o film, ale tento zájem může dost dobře vykrýt trh s použitými přístroji.
Odpovědět3 0
No a o to právě jde. Ceny použitých přístrojů rostou a kvůli svému stáří vyžadují servis (nemluvě o někdy nedostupných dílech). Pentax chce proto přijít s novými přístroji, které tento problém použitých přístrojů mít nebudou.
Odpovědět1 1
Nemyslím si, že nabídne konkurenceschopnou cenu (vůči použitým přístrojům). Max. u toho levného kompaktu a základní SLR. Ale s tím nejspíš moc velkej vejvar neudělá.
Odpovědět2 0
To aby přišel i s vlastními filmy. Ty už taky časem nebudou ;-)
Odpovědět2 0
neslyšel sem, že by měla FOMA potíže....
Odpovědět0 0
Ale ta nabízí jen černobílý. Ačkoliv je vlastně možné, že zájemci o kinofilm Pentaxu nebudou barevný film vůbec poptávat, protože ten není dostatečně "retro".
Odpovědět3 0
Možná to ani není potřeba. Viděl jsem pár lidí s analogovým foťákem na krku, ale nikdy s tím nic nefotili. Zřejmě je to jen hipster módní doplněk :-)
Odpovědět2 0
To bych si pak na ten krk mohl asi pověsit libovolný šrot, nepotřeboval bych nový přístroj od Pentaxu.
Jako bonus by to vypadalo optimálně hipstersky opotřebovaně :-).
Odpovědět1 0
Oni jen zvažují, co stoji za vyfocení, aby šetřili filmem. A asi nic zajímavého zatím nepotkali. ;-)
Odpovědět1 0
To je právě jedna z velkých výhod filmu - nemáte tisíce fotek, co musíte třídit, ale jen pár, nad kterými jste přemýšleli, takže ušetříte spoustu času;)
Odpovědět0 0
Spíš zvažují, zda to ta jejich ,,špičková" technologie a oni sami, zvládnou. S digitálem no problem. párkrát cvaknu, doma to přejedu postprocesingem a mám takovou fotku, jakou chci, navíc rychle a levně. A pokud ji budu chtít ukázat množině dalších, tak zkryplím do JPG a hurá na mail. Na tohle vše můžu s chemickou fotografií a nota bene barevnou, rovnou rychle zapomenout.
Odpovědět1 2
To je fakt. Nakonec ty fotky stejně musí skončit v digitální podobě, jinak vše, co je dnes naprosto běžné, padá - email, sociální sítě atd. atd. atd.
Tento fakt dnes značně nabourává význam kinofilmového přístroje. Je to vlastně jen o tom, že se jakousi "objížďkou" dostanu ke stejnému výsledku v horší kvalitě :-).
Odpovědět0 1
A ty máš problém s chápáním psaného textu? Nikdo nezpochybňuje, že s digitálem je to "no problem" , ale přímo v článku je napsáno: "stoupá zájem o opačný extrém, kinofilmovou fotografii. Idea fyzicky existující fotografie, u které člověk do okamžiku jejího vytvoření člověk neví, jak bude vypadat, je pro některé lidi hodně lákavá" To že to ty , já a těch 99% preferujeme digitál, neznamená, že analog nemůže mít úspěch, stejně jako mají úspěch klasické gramofonové desky, to je podobný příběh..
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/vinyl-elektricka-energie-sberatelstvi-gramofonove-zavody-lodenice-gz-media.A220923_091154_ekonomika_thee
Odpovědět1 0
No, gramofonová deska je spíš to záznamové médium jako kinofilm. Takže mi spíš zkus najít, jak se daří výrobcům gramofonů.
Odpovědět0 0
Zda sa ze aj vyrobcom gramofonov sa stale dari velmi dobre, pretoze v sucasnosti je na trhu stale celkom bohata ponuka gramofonov, od uplnych retro modelov az po moderne kombinacie s beznymi digitalnymi vlastnostami (CD, BT, USB...). Namatkovo som presiel zopar najznamejsich eshopov a vo vsetkych maju celkom siroku ponuku gramofonov.
Odpovědět0 0
Možná budou, ale za kolik? Plus chemikálie, vybavení... Ale ten pocit, když potmě a po hmatu ládujete film do tanku, pak lejete jedovatou vývojku, o něco méně jedovatý ustalovač a pak vylovíte cosi, jako černobílý negativ a co teď s ním? Musí se někam pověsit, (kde se nepráší) a nechat uschnout. Ti méně odhodlaní ho nacpou do skeneru a fotky vyrobí na počítadle. Ti ostatní, opravdu pravověrní, zalezou znovu do temné komory a začnou si hrát se zvětšovákem a následně opět s jedovatými roztoky. Výsledky sice, v porovnání s digitálními produkty, nic moc, cena je také někde úplně jinde, ale ten pocit... (Pokud jde o mne, děkuji, už jsem zvracel. Dělal jsem to hezkých pár let, utopil v tom spoustu peněz a to tehdy flašky vývojky Rodinal stála kolem 8 Kčs, a jsem rád, že mám počítač, kinofilmový skener a kvalitní barevnou fototiskárnu s levným provozem.)
Odpovědět3 4
Je otázka, jak to ovlivní trh. 99% fotografů už si zvyklo na pohodlnou práci s digitálními obrázky A nevím, jak bych konkrétně, tedy chemickou technologií, řešil A trojkové snímky z kinofilmu. Digitálně to jde, i když s mírnými potížemi, ale který zvětšovák má kvalitní objektiv, schopný pokrýt bez optických vad A trojkový papír? A co potom další proces? (vývojka, přerušovač, další pomocné lázně, ustalovač) a pak na světle zjistím, že barvy nesedí a vše znovu s jiným nastavením?!? Při dnešních cenách papírů a chemikálií zábava pro milionáře se spoustou volného času. A s barevnou stabilitou chemických fotek to také není valné; pár let a nedá se na to koukat; o něco víc vydrží diapozitivy.
Odpovědět1 2
V tom případě je to jasné - ovlivní to trh přesně z 1% :-). Někde v tom 1% nahradí použitý přístroj nový Pentax.
Odpovědět1 0
Pozor, málokdo dnes fotící na film si hraje s chemií, zvětšovákem atd., nechají si to naskenovat (nebo skenují sami) a to je celé? A kdo potřebuje fotku ve velikosti A3?:D Pro Instagram a podobné sociální sítě je to totální overkill, a i doma na kvalitním monitoru nepotřebuješ víc než třeba 8 megapixelů, což ti kvalitní skener dá a máš velmi kvalitní 4k fotografii;)
Odpovědět0 0
Analogoví veteráni, pamětníci slávy Pentaxu, odmítači digitální sterility/manipulace/AI asi jásají i když jsem to pochopil tak, že RICOH/PENTAX teprve film zvažuje. Jaký bajonet?
Osobně se mi moc líbí středoformát Pentax 67 TTL, ale co když se něco vysype?
Každopádně Leica již vzkřísila a úspěšně prodává analogovou legendu M6 s nesmrtelným M bajonetem, ale Leica tvrdí, že má komplet náhradní díly na min. dva roky.
Odpovědět0 0
Leica je pro snoby, doopravdy fotit se s tím moc nedá.
Odpovědět1 1
Ty jsi odborník:D S Leicou se fotí parádně, zkus to někdy;)
Odpovědět0 0