Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
11.9.2012, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Pentax uvádí na trh dvě nové zrcadlovky K-5 II a K-5 IIs. Staví na úspěšném základu svého předchůdce, přináší však výkonnější autofokus, který má lépe pracovat i za horšího světla a model K-5 IIs je dodáván bez AA filtru.
niuk (8) | 14.9.201214:23
Ikdyž není u tohoto fotoaparátu hlavním cílem video nechápu proč nemá možnost 60fps 720p. I levnější K­-30 má 60fps při 720p.
Pane Šurkala, je možnost, že bychom se dočkali recenze K­-30? Mám ještě stále Lumix GH1 a nějak mě nalákal Pentax na K­-30, jen bych chtěl nějakou kvalitní recenzi. Vaše recenze mne vždy přesvědčily. Díky.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6630) | 14.9.201214:45
Recenze na K­-30 by měla být, nemohu ale slíbit kdy.
Odpovědět1  0
Petr RUMPERTESZ | 11.9.201218:27
K5 bez AA filtru to může být super záležitost. Škoda toho šíleného X­-sync času. 1­/180s, to je fakt hodně špatné. Na D7000 mám 1­/250 a je to hodně zlé. Hasellblad s 1­/800 je trochu jiná třída, ale už Nikon D80 uměl 1­/400. Nevím, proč výrobci kašlou na vývoj v tomto ­(pro mě extra důležitém­) parametru.
Odpovědět0  0
Flayer (12) | 11.9.201219:00
D80 umí jen 1­/200, ještě starší D70s uměla 1­/500.
Odpovědět0  0
Petr RUMPERTESZ | 11.9.201219:08
Díky moc za upozornění. Nějak se mi to pomotalo. Každopádně by to chtělo výraznější krok dopředu ;)
Odpovědět0  0
Shortak24 | 11.9.201220:01
Nevií jak ostatní značky, ale Nikon má s externíma bleskama vysokorychlostní synchronizaci s kterou jede i 1­/8000s
Odpovědět0  0
Petr RUMPERTESZ | 11.9.201220:29
To mají všechny značky, ale použitelné jen pro systémový blesk. Navíc, výkon nad časy X­-sync rapidně klesá. Mám na mysli nevýhodu při použití externích zábleskových světel.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 11.9.201221:54
Nema Haselblad centralnu uzavierku ? S tou sa daju dosiahnut ovela lepsie sync casy nez s klasickou lamelovou.
Odpovědět0  0
lt (594) | 12.9.201213:09
Ano .. stredoformaty nemaju nijak zvlast ine sync casy ako hocico ine. Cokolvek nad 1­/250 uz asi bude nieco kombinovane, alebo centralne. Alebo bude mat o hodne znizenu zivotnost .. neviem.
Odpovědět0  0
lt (594) | 12.9.201213:12
Pokial viem, D80 ma 1­/200 max. x­-sync
Odpovědět0  0
lt (594) | 12.9.201213:15
Vypadlo mi .. a D70 ma 1­/500 kedze kombinuje mechanicku a CCD elektronicku uzavierku. No .. proste este ta mechanika nas bude asi nejaky cas prenasledovat :­((
Odpovědět0  0
busy (4706) | 12.9.201214:00
To by ma celkom zaujimalo, ako je technicky zrealizovana kombinacia elektronickej a mechanickej uzavierky, aby kazdy pixel na cipe bol exponovany presne stanoveny cas. Lamelova mechanicka uzavierka odkryva ­(zakryva­) cip postupne, stlpec po sltpci, kdezto elektronicka obvykle spusta ­(zastavuje­) expoziciu v celom cipe naraz. Vedel by som si to predstavit tak ze kazdy sltpec ­(popr.pixel­) na cipe ma svoju vlastnu samostatne ovladanu elektronicku uzavierku. Takto to maju CMOS cipy ­(a potom robia znamy rolling­-sutter efekt­) ale u CCD som sa s takym niecim este nestretol.
Odpovědět0  0
lt (594) | 12.9.201215:34
Nieco som o tom cital, ale relevantne dokumenty som nejak moc nenasiel ­/nesnazil som sa to nejak zvlast hladat­/ ale mari sa mi, ze je to hlavne o tom, ze princip CCD tomu napomaha, ked sa prelievaju naboje z riadku do riadku, co sa u CMOS neda. Tak mozno niekto ,kto tomu venuje viac casu, hodi nejaky link, nech si to nastudujeme a mozeme zas nieco znosit pod ciernu zem ­(hehe, pokus o vtip­). Taky Ganec by mohol nieco nahodit, ked tolko studuje :)
Odpovědět0  0
busy (4706) | 12.9.201219:30
Ano, Ganec je vhodny kandidat, toho mnohi velmi radi znasaju pod ciernu zem :­)­)­))
Odpovědět0  0
Švesi | 4.10.201212:05
1­/180 se vztahuje pouze na vestavěný blesk s externím bleskem je synchronizační čas 1­/8000s. Canonon a Pentax využívají při použítí ext blesku vysoko rychlostní synchronizaci HSS a při té výkon blesku výrazněji neklesá.
U Nikonu je to podstatně horší, ten používá techniku FP synchronizace, která se od HSS zásadně liší, nevyužívá jeden delší záblesk jako HSS, ale jeho FP využívá sérii velmi rychlích záblesků s nízkou intenzitou. Viz člének nikoneurope: https:­/­/nikoneurope­-cz.custhelp.com­/app­/answers­/detail­/a_id­/26561­/~­/automatick%E3%B1­-vysoce­-rychl%E3%B1­-fp­-synchronizace
Se standartním HSS které používá Canon s Pentaxem ti na podobné rychlé zaběri stačí jeden nebo dva blesky, u Nikonu intenzita záblesku nad rámec Auto FP klesá tak výrazně že je k podobnému výsledku potřeba třeba až sestava 8 výkonných blesků a dálkový odpalovač.
Viz prní ukázka Canon a jeden blesk, druhá ukázka jak se to dělá u Nikonu s pomocí složení blesků do kruhu a za pomoci asistenta ­(něco tak těžkého na foťák připevníš asi jen velmi promatlicky :­( ­) :
http:­/­/blog1.dhstewart.com­/2010­/11­/high­-speed­-synch­/
http:­/­/strobist.blogspot.cz­/2010­/12­/hangin­-eight­-with­-dave­-black.html
Odpovědět0  1
Cejpatka (440) | 4.10.201214:33
Vysokorychlostní synchronizace funguje u všech značek na stejném principu, ať už se označuje HSS ­(High Speed Sync­) nebo FP ­(Focal Plane­), je to vždy série několika rychlých záblesků o vysoké frekvenci a vždy je s tím spojena nižší intenzita záblesku, nebo­-li čím kratší čas tím také více klesá směrné číslo blesku.
Odpovědět0  0
Petr RUMPERTESZ | 4.10.201219:14
Nevím proč všichni píšou při stesku na katastrofální X­-sync časy o HSS nebo FP. X­-sync čas je limitující především při použití externích zábleskových světel ­(ne systémových blesků !!!­), kde je mi možnost FP tak nějak k ničemu.
Odpovědět0  0
lt (594) | 5.10.201213:13
X­-sync mi limituje pouzitie blesku predovsetkym pri kratkych casoch. Ak je xsync 1­/180 .. nemozem pouzit blesk, ak fotim niekoho s casom 1­/1000, pretoze stoji na slnku ale tvar ma v tieni. Kompakty s tymto problem nemaju ­/leaf shutter­/.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.