Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
23.1.2014, Milan Šurkala, návod
Ultrazoomy jsou v našich končinách velmi populární. Nabízí velkou univerzálnost, velký zoom a často i dobré makro, mnoho z nich uživateli nabídne i možnost manuálního ovládání. V článku se podíváme na přehled prodávaných ultrazoomů.
Zikmundhonza (1) | 29.9.201414:41
Ač úplný fotoamatér ponořil jsem se do čerpání informací. Mám dost specifické požadavky na fototechniku, kdy pro focení samospouští potřebuji otočný displej a pokud možno volbu počtu snímků, kterou fotoaparát na samospoušť provede. Dle info od kolegů tomuhle nejlépe vyhovuje Canon SX50HS, který mají a který jste také v Digimanii testoval a podobně asi také jeho nástupce sx60hs. Po pročtení testů u vás i jinde již o úplné vhodnosti tohoto přístroje přesvědčen nejsem, neboť další z parametrů jsou také fotky v horším světle a v noci, nutno dodat, že focení bude vždy probíhat max do pár metrů a většinou na samospoušť, tedy světelnost Canonu může být nedostatečná. Vhodnější mi připadá Panasonic Lumix FZ 200, pro jeho konstantní světelnost a rychlejší ovládání a nebo, což je zase pro mě výhoda veliká­- vodě odolný Fujifilm Finepix S1 s horší světelností než Panasonic, ale stále na UZ slušnou, lepší HD video, mající WIFI atd. Neřešil jste někdo podobné požadavky pro UZ?
Odpovědět0  0
martt (16) | 29.1.201419:54
Aktuality, návody a přehledy jsou po celém webu...
Testy, testy a testy!!!
Odpovědět0  0
Zanzibarman (6) | 28.1.201416:08
Moc se mi líbí Sony Cyber­-shot RX10, je to povedený kousek :­)
Odpovědět0  0
JFL1 (8) | 24.1.201413:27
Tak, po přečtení doposud napsaného:
Děkuji za upozornění „irvinovi“, opravdu jsme se vlastně s “rousinim“ v ledačem shodli. Při tom hledání kompaktu pro mě o kterém předešle byla řeč, jsem se postupně smiřoval i s tím, že by byl velikostí „přerostlý“, pokud by to vynahradil výkonem. Jelikož se to nekonalo, dlouho, dlouho jsem nekoupil nic. Takže spolu s s rousinim – pryč s těmi monstry, které jsou často větší, než SLR, šumí, a jedinou jejich výhodou je, že nedovolí utratit další peníze za nákup objektivů. ­(No, ale též asi najdou kupce a třeba spokojené uživatele.­)
Snad můj příspěvek vyprovokoval též způsob výběru ultrazoomů M. Šurkaly, poněkud neúplný a i trochu zavádějící. V době, kdy se ještě termín UZ nepoužíval, já měl jako první DIGI Minoltu Dimage Z1 ­(2002­). Šuměl ­(z dnešního pohledu­), měl jen 5Mega, EVF i panel – ovšem s daleko menším rozlišením, a rozměry přiměřené. Přitom ale 28­-200­/2,8­-v celém rozsahu. Se Stylusem1 jsem teď na tom podobně, jen ve vyšší obrazové kvalitě i obslužných funkcích a dalších možnostech. Byl pak ještě model Dimage Z2, a na svou dobu výborné zrcadlovky DYNAX 5D a 7D. Jenže doba šla dál. Už bez značky Minolta. Kompaktem dnes nazýváme všechny foťáky u nichž nelze měnit objektivy.
Rozdělení do kategorií vidím asi takto:
- kapesní ­(se zoomem do 5x, bez EVF­).
- kapesní ultrazoomy ­(zoom 8x a více, bez EVF­)
- ultrazoomy bez EVF ­(zoom 10x a více­).
- ultrazoomy s EVF ­(zoom 10x a více­).
- profi kompakty ­(zoom do 8­)
- profi UZ ­(zoom 10 a více­) – zatím by tak bylo možno nazvat ten Stylus1, ­(je ale pro profi nasazení možná příliš křehký­). Snad by sem mohl patřit i N7800, ale určitě se asi se přiblíží další nové modely.
Bylo by to jasnější, ale vychází těch kategorií trochu moc, takže se asi budeme muset smířit občas s tou nepřesností při zařazování do kategorií. U posledních dvou kategorií je otázkou, jestli je rozdělit podle přítomnosti EVF. Podle mne by ale „profi“ měl mít EVF ­(a také vyšší kvalitu obrazu ­- oproti kategorii UZ s EVF­).
K tomu výběru v článku: Všiml jsem si, že M. Šurkala nerad píše o něčem, o čem nemá dost informací, případně si to nemohl osahat – to možná na jeho omluvu.
Těch Stylusů do ČR došlo zatraceně málo, a já jsem měl štěstí, že jsem ho odchytl. Také ve mně hlodá podezření, že se třeba nebude dlouho vyrábět, a čip v něm ­(12MPix­) Oly nahradí novým zdařilým 16 Mega, a ten už pak, jako třeba Stylus 2, bude opravdu bomba.
JFL1
Odpovědět0  0
marek12 (34) | 26.1.201411:46
Ten Stylus1 stojí teraz 599E, ak zoberiem do úvahy cenovú politiky Olympusu, kedy XZ2 na začiatku stál 549E a teraz sa dá kúpiť za 299E, tak ak niečo podobné sa stane aj pri Styluse1 a Stylus1 potvrdí kvalitu objektívu aj v testoch, tak potom to bude podľa mňa presne to, čo očakávam. Sony RX10 stojí 1199 E a to je presne dva krát toľko ako Stylus1. Ponúkne aj dva krát viac?
Odpovědět0  0
busy (4706) | 26.1.201414:36
Ohladom snimacieho cipu, myslim ze RX10 bude urcite schopny poskytnut 2x viac nez Stylus 1. Staci si porovnat vysledky XZ2 verzus RX100 II, hlavne na vyssich ISO. A ohladom optickych kvalit objektivu, uvidime az bude nejaka seriozna recenzia :)
Odpovědět0  0
busy (4706) | 27.1.201417:05
Tak uz su prve recenzie na RX10 a podla nich je aj objektiv velmi kvalitny, kvalitna ostra kresba uz od F2.8 a minimalna aberacia. Trosku sudkove skreslenie na najsirsom konci, ale nic hrozneho.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1039) | 26.1.201414:33
Nový zdařilý 16 MPx bude šumět o 1 EV dřív, než starý nezdařilý 12 MPx. Jinými slovy, ať žije žehlení na ISO 100!
Odpovědět0  0
Choakinek (4678) | 23.1.201422:31
1. Já bych nedefinoval kategorii jenom proto, aby se do ní vešel Sony RX10 ;­-­). UZ jsou všechny foťáky, které mají pro ně charakteristické tělo, tj. RX10 tam patří tak jako tak. Řekněme, že UZ už by nebyl UZ, kdyby měl pod 5x zoom a to tedy s jakýmkoliv tělem.

2. Nikon P7800 a Panasonic LF1 jsou podle mě UZ, protože mají a­) hledáček, za b­) zoom, který se v kategorii DSLR považuje za UZ. Měly tak v článku být.

3. Stylus 1 nemá být v dané kategorii ­(výrobce­) na posledním místě na stránce, ale na prvním, ve zlatém rámečku :­-­).
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (6618) | 23.1.201423:08
1, :­-­)
2, Vzhledem k velikosti těla a 7x zoomu bych je tam raději nedával. Už tak je tam těch fotoaparátů mnoho.
3, Řazení je od nejslabších po nejlepší, třešnička na závěr :­-)
Odpovědět1  0
rousini (237) | 23.1.201423:18
Škatulkování je vždy ošidné. Pro mě je UZ charakteristický větším tělem s manuálním ovládáním, zoomem > 10 a EVF. To je kategorie, která na většinou zkripleném objektivu nabízí alespoň výhodu ergonomie a kompozice v hledáčku ­(samozřejmě akceptuju několik vyjmenovaných vyjímek...­). Dříve se tomu snad říkalo nepravá zrcadlovka. Mýdlová krabička bez ohledu na rozsah zoomu je kompakt a výsledky tomu odpovídají.

O tom, že kategorie mají posuvné mantinely svědčí i fakt, že sám Oly nabízí Stylus1 jako profikompakt. Asi to bude okolnostmi jako velikost čipu, ergonomie, rozsah menu a kvalita objektivu a vlastně možná i Oly, částečně svoji zásluhou, chápe UZ jako nadávku.
Odpovědět0  0
_patrik (69) | 24.1.201410:38
Já bych se v klasifikaci zas tak extra nevyžíval. Pojem ­"ultra zoom­" zavedl jako marketingové označení do branže nejspíš Olympus. Žádný technický termín definující ultrazoom neexistuje, je to čistě věc uzancí. Jistěže z podstaty slova jde především o rozsah transfokace, která je vnímána jako ­"ultra­", čili ­"krajní­", ale k tomu se často přidávají všelijaká další hlediska ­(velikost těla, velikost čipu, manuální funkce atd.­), prostě co komu připadá důležité.

Pro mě je výběr pana Šurkaly zajímavý, ba zábavný, rád jsem si ho přečetl, hlavně ta ohlédnutí do minulosti. Člověk si uvědomí, jak čas fofrem fofruje. A taky mě pobavilo, že jsou v tom eintopfu smíchané low­-endové, běžné i prémiové aparáty. Většina přehledů bývá postavená na principu ­"best of­", tady si ale každý čtenář musí v tom bugru vybrat to svoje ­- a tedy se sám trochu snažit rozeznávat. Takže tu máme na scéně i všelijaké šmoulí hračky, kterých se ale dopouštějí i Velké Značky, nejen tchajvanské lišky. Jenomže, na druhé straně, pokud má někdo ­"voko­", dokáže i s bejby boxem zachytit úžasné momenty, nad kterými srdce usedá ­- no a když ­"voko­" nemá, nepomůže mu ani Stylus 1 ani post processing. :­-­)

Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6618) | 24.1.201411:49
Ale tohle není průvodce pro koupi ­(cyklus ­"doporučení­"), ale opravdu přehled... tedy všechny ultrazoomy, které jsou u nás více či méně běžně k dostání.
Odpovědět0  0
_patrik (69) | 24.1.201420:51
Já doufám, že z mého příspěvku bylo jasné, že se mi ten Váš výběr líbí ­- právě proto, že se neomezuje žádnými diskriminačními kritérii a že mi nedoporučuje, co si mám koupit. Zkrátka se jakoby procházím mezi regály a v pohodě očumuju. Zeptáte se někde na to Casio? Věřím, že se můžete dostat k věrohodnějším informacím, než já. Díky.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6618) | 24.1.201421:12
Co se týče toho Casia ­(resp. firmě Fast ČR­), tak také nemám moc informací. Kdybych se náhodou něco dozvěděl, dám vědět, ale moje kontakty v tomto ohledu jsou velmi omezené.
Odpovědět0  0
_patrik (69) | 25.1.201410:29
Mám tu informaci od dvou ČR prodejců, ale bez podrobností. Tak uvidíme. V každém případě děkuji.
Odpovědět0  0
_patrik (69) | 23.1.201416:37
Kapitolku o ultrazoomech Casio je na 99% možno vyškrtnout a nepřátelé i fandové značky si budou muset najít jiný terč: podle informací, které se ke mně nedávno dostaly, prodej fototechniky Casio v ČR končí. Jak se sami přesvědčíte třeba dotazem na Heuréce, na trhu už prakticky je doslova pár posledních výprodejových kousků, něco málo se asi ještě najde v řetězcích přes pult ­(V Čestlicích v nejmenovaném elektru jsem viděl myslím ZR500, tedy aktuálního pokračovatele ZR100­). Nevím, jestli je to nějaký problém dovozce, rozhodnutí centrály, jestli se týká jen ČR nebo dalších evropských zemí ­- fakt je, že vygooglovat se dá víceméně jen prodej v JV Asii. A tak v okamžiku, kdy to vypadalo, že s modely EX­-ZR 800 a 1200, a hlavně s ­"enthusiast­" mašinkou EX­-10, se Casio pustí do serióznějších projektů, následuje tiché zaklapnutí víka a odchod bez fanfár.

Mně to přijde líto, protože High Speed ­(HS­) řady měly vlastnosti, které jim při reportážích nebo dokumentaci pohyblivých jevů můžou ostatní značky v téhle kategorii leda závidět, a celkově to byly uživatelsky moc příjemné aparáty. K tomu velmi propracovaný engine a kvalitní HDR a HDR Art, a některé další užitečné i méně užitečné, ale zábavné věcičky. Takže ode mě poděkování značce za ty, co s ní byli spokojení.

Pane Šurkalo, nemohl byste prosím využít své kontakty a zjistit, jestli je to opravdu definitivní šmytec? Díky.
Odpovědět0  0
JFL1 (8) | 23.1.201414:09
"rousini­" napsal svůj názor na věc. Nic proti tomu. Chtěl bych jen vyjádřit názor trochu ­- nebo vlastně hodně odlišný, k čemuž mě jeho příspěvek vyprovokoval.
Několik let jsem jako starší, x­-desetiletí fotograf, hledal alternativu k zrcadlovce s další výbavou. Před asi dvěma lety jsem to, že jsem nosil v brašně přes rameno celý den, nebo třeba jen půl, něco k desti kilogramům, odnesl pár týdny nechození vůbec. Následovala koupě batohu, který sám o sobě měl skoro 2,5 kg, ale bylo to mnohem zdravější pro pátěř. Ultrazům tedy, jako lehčí alternativa pro přírodu, příšel na pořad dne. Vyzkoušené a některé u i ­"vytěšené až přijdou do prodeje­" mně zklamaly, některé silně. Tzv. profi kompakty jsou podle mne­-­(!­) pro amatérské focení přírody a krajiny i uvnitř skoro k ničemu. Nejsou většinou dobré ani při málu světla. Jsou snad dobré pro reportéry, ale ani tím si nejsem jist. Nakonec, přečtěte si recenze některých ­(šum, malý zoom, ovládání, některé i bez hledáčku aj.­). Protože je vyrábějí ­"silné­" značky, jsou možná spolehlivější. Kromě krátkého vyzkoušení mnoha značek u­-zoomů jsem měl tedy zkušenost jen se SONY H50 a HX100, které byly lepší. Ale nebylo to ještě to pravé pro mne. Poznamenám, že většině lidi, kteří nebudou z fotky na šíř dělat výřezy A4 nebo větší na výšku a dotahovat expozici v editoru, případně fotit za šera, a chtít mít vše ostré, vyhoví i většina z těch, které jsem já zavrhl.
Abych nenapínal, asi 3 týdny jsem poprvé majitelem značky OLYPMUS, typu STYLUS 1. Technickou specifikaci výrobce si může každý najít sám. Podrobné posouzení nechám na testech více znalých a zkušených, případně na laboratořích. Šumem trochu zaostává za SONY A580, srovnávat to s Nikonem 800E ..., C4D, nebo A7 nelze. Ale postavil bych se s nimi pro focení, v přírodě i uvnitř, vedle mnoha zrcadlovek CANONů ­- i některých z ­"profi­" řady, které jsou vhodné spíš pro ateliér ­(už vidím reakce­). Ovládáním, možnostmi , rychlostí i přesností ostření ­(doostření jde nastavit a na rozdíl o jiných je docela příjemné­), mi uvedený Oly bude tedy, jak se zdá po pár týdnech, vyhovovat. Jednu slabinu jsem už objevil ­- objektiv nemá rád slunce v záběru.
Zrcadlovku, ani širokáč k němu, nebo 70­-200­/2,8 + T­-konvertory, či makro, prodávat nebudu. Ten Stylus 1 na ně přece jen nemá. Má ale jiné vlastnsti, které zase nemá ta zarcadlovka.
BTW: Už jsem si objednali i telekonvertor TCON­-17X + redukci, které mi udělají ekviv. 510mm při F=2,8. Takže výřezy budou méně potřebné. Pro neznalé: TCON se šroubuje na tělo aparátu a nijak se nehýbe, takže vznikne komaptní celek ­- o dost větší než je ten samotný kompakt ­- ale pevný ­(objektiv kompaktu si k jezdí volně uvnitř vzniklé roury­), který je pak možné snadno pevně držet.
Připomínky ?
JFL1
Odpovědět2  0
nephilim (906) | 23.1.201416:18
Nic ve zlém, ale nejdřív napsat cituji: ­"Tzv. profi kompakty jsou podle mne­­-­­(!­­) pro amatérské focení přírody a krajiny i uvnitř skoro k ničemu. Nejsou většinou dobré ani při málu světla. Jsou snad dobré pro reportéry, ale ani tím si nejsem jist. Nakonec, přečtěte si recenze některých ­­(šum, malý zoom, ovládání, některé i bez hledáčku aj.­­).­", následně tyto foťáky strhat, abych se pak v závěru přiznal, že jsem si jeden takový pořídil ­(snímač je shodný s Oly XZ­-2­) a vychválit jej, to nevypadá jako konzistentní postoj. ;­)
Věřím, že je spokojenost s tímto foťákem, vždyť XZ­-2 fotí dost dobře.
Odpovědět0  0
Irving (201) | 23.1.201416:19
No, v podstate mate tak trochu pravdu oba. Soucasne ultrazoomy jsou mizerie, s tremi vyjimkami ­- FZ200, Stylus 1 a RX10. Nic jineho nema v tehle kategorii cenu kupovat... V minulosti to byvalo jinak, treba TZ rada Panasonicu nebyla vubec spatna, aspon podle testu, ale s narustem zoomu a mpx sly ultrazoomy do kytek ­(spolu se vsemi ostatnimi kompakty krome profikompaktu­). Na druhou stranu to vypada, ze se zacina karta obracet, RX10 i Stylus 1 jsou pristroje z posledni doby, tak se treba tenhle pohyb dobrym smerem prenese i do nizsich rad...
Odpovědět1  0
rousini (237) | 23.1.201410:45
že pro mě UZ není foťák, tak UZ rozhodně není kompakt. UZ s objektivem má rozměr těla zrcadlovky a tu nikdo za kompakt nepovažuje.

Takže UZ je kompaktní ve smyslu pokrytí ohniska od rybiny do nekonečna, má manuální režimy s irisovou clonou, kde můžete nastavit cokoliv, ale na výsledku se to neprojeví. A protože např. profikompak je kompaktem bez pochyb, tak neplatí ani uvedené ­"Objektivy mají často o trochu lepší průběh světelnosti ­(stejná světelnost je roztažena na delší ohniskový rozsah, takže tam, kde jiné kompakty mají maximum, ultrazoom je se světelností stále ještě někde mezi oběma hraničními hodnotami­)...­" Kompakty, které se vyprofilovaly do dnešní podoby, kdy po nich ani neštěkne pes, brát do pusy na tomto serveru je asi jako řešit na bankovní radě okamžitý dopad devalvace na bezdomovce...

Tahle kategorie je paradoxní na rozdíl třeba od profikompaktů, že ať vezmete kterýkoliv je verdikt nedoporučitelný a výsledek žalostný. To bych napsal na závěr, ke kterému jsem neměl sílu se prokousat, aby to náhodou začínající adepti na poli zachytávání okamžiků se snahou o trochu invence nepojali jako kategorii Must Have...

UZ je pro začínající fotografy fata morgána, pro mě a to nejsem pokročilý ­- noční můra Howgh
Odpovědět0  2
Pavel Matějka (1039) | 23.1.20148:40
Fuji T500: automatiku řeší pouze automatika.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6618) | 23.1.201410:55
Díky, opravil jsem to.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.