Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
1.11.2013, Milan Šurkala, aktualita
Před nedávnem Nokia oznámila, že její nové smartphony Lumia 1020 a Lumia 1520 budou vybaveny podporou záznamu do RAW formátu. Nyní na svém blogu uveřejnila první čtyři ukázky v RAWu pořízené Lumií 1020.
RiMr (756) | 7.11.201318:04
Tady je, když už kibicujem o tech mobiloch, fotka z Note 3, jak jsem to zkusmo seďa róchnul:
http:­/­/img268.imageshack.us­/img268­/9467­/9sox.jpg
Odpovědět0  0
RiMr (756) | 2.11.20138:05
No ale ta N1520 má snad jiný foťák než 1020, ne? Sleduju, že se tak trošku přechází mlčením, že zase ­"pokročili směrem vzad­". Čip je ­(oproti N1020 o kousek, ale oproti N808?!­) menší, i když rozlišení kleslo výrazně.
Na Nokii píší toto ­(1520 ­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­- 1020­):
Main camera sensor: 20 MP, PureView ­-­-­-­-­-­- 41 MP, PureView
Main camera focus type: Auto focus with two­-stage capture key ­-­-­-­-­-­-­-­- Auto focus
Zeiss Optics: Yes
Sensor size: 1­/2.5 inch ­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­- 1­/1.5 inch
Main camera f­-number­/aperture: f­/2.4 ­-­-­-­-­-­-­-­-­-­- f­/2.2
Camera focal length: 26 mm
Camera minimum focus range: 10 cm ­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­- 15 cm

Tady je dobře vidět ­(i když N1520 tam není, ale jsou tam velikosti ­"těsně vedle­")
http:­/­/www.allaboutsymbian.com­/features­/item­/18398_Smartphone_camera_sensor_sizes.php
jak jde Nokia s tím čipem dolů níž a níž. Škoda, že N808 nedělali na ANdroidu. Syyymbiiiaaaannnn je pro mě nepoužitelný ­(měl jsem ho v několika přístrojích a byl to lenochod­).

Takže sice máme u 1520 ­"jen­" 20 MPx ale na výrazně menším čipu. Je mi jasné, že ve finále jde o dolů převzorkovaný výsledek ­(5MPx apod.­), tak jsem moc zvědavý, jak na tom 1520 ve výsledku a ve srovnání i s tou 1020 bude.

A jen perlička na závěr, všimněte si velikosti čipu na kravském ­"speciálním überfotomobilu­" Samsung S4 Zoom vůči čipu na těch Nokiích...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 2.11.201311:21
Ano, Nokia 1520 má jiný foťák než 1020 a sám jsem zvědav, jak to bude fotit. Ono 20MPx na 1­/2,5­" senzoru je dost velká šílenost, i když se to bude zmenšovat na 5 MPx. Pokud jde o operační systémy, tak já mám zase opačné zkušenosti a byl bych rád, kdyby se Symbian udržel a nemusel jsem mít Androida ­(kterého jsem si koupil v podstatě jen kvůli tomu, abych mohl testovat Wi­-Fi u fotoaparátů a s tím systém opravdu spokojen nejsem ani trochu, zlatý Symbian, kde vše fungovalo hned a spolehlivě­).
Odpovědět0  0
RiMr (756) | 4.11.201312:25
Holt jim to asi markeťáci rozmluvili, protože mi nepřijde možné, že by v Nokii ­(resp. v Nikosoftu­) nikoho nenapadlo vzít ten nejlepší foťák co mají a strčit ho do toho nejlepšího founu ­(phabletu­) co mají...
Takto ukázali světu ­"hele, máme nejlepší foťák v mobilu­" a hned od dalšího typu jdou s parametry zbaběle­/vychcaně strmě dolů...
Tam se asi dějí věci... jako ukázka úplného zatmění myslí mi přijde uvedení tabletu s W8 RT...
K tomu Androidu ­- já nevím, používám už dva roky ­(?­) Samsung Note 1 a jsem s tím v rámci možností velmi spokojen. Ale je fakt, že nepoužívám oficiální ANdroid a hned jsem si telefon ­"rootnul­" a jedu na Cyanogenmodu ­(takový upravený Android, teď používám ANdroid ve verzi 4.3.1­), ale ano, není to obvyklý postup a nejsem klasický uživatel.
Leč všechno víceméně funguje jak má a někdy ty funkce potěší ­(ale nejsou nezbytné­). Když například na GH3 o přestávce leteckého dne na displeji foťáku ­"vytípám­" fotky z videa, přes wifi si je pošlu do telefonu a pošlu mailem jako ­"žhavé info­" kamarádům. Nebo dálkové ovládání GH3 přes mobil ­(třeba zimní focení ptáčků u krmítka z tepla u vánočního stromečku :­) ­).
Značka je mi ukradená, jen chci aby to dělalo to co chci. Úplně by mě uspokojilo, kdyby někdo skřížil nějaký slušný velký mobil a Sony RX100 :)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 4.11.201316:52
Já bych to nebral zas tak hrozně. Už roky tu máme fotomobily a třeba v minulosti měla jedna a tatáž značka v portfoliu 3MPx i 12MPx fotomobily. Proto mi nepřijde ani trochu divné, že Nokia nestrká do všech fotomobilů 41MPx PureView, ale dělá různé verze, lepší i horší ­(osobně očekávám, že slabší 20MPx PureView se objeví i v jiných levnějších modelech­). Naopak by mi přišlo poněkud zvláštní, kdyby ten 41Mpx PureView Nokia cpala všude. Vždyť když přišla 12Mpx Nokia N8, nikdo se nepozastavoval nad tím, že tento snímač nestrkají do všech Nokií, když už ho mají... tak proč ten údiv teď?

K Androidu... Samozřejmě některé věci mohou být dány i konkrétním mobilem, ale vadí mi třeba klávesnice ­(Symbian měl čárku i tečku na jedné klávesnici, měl tam i šipky pro polohování kurzoru­), nespolehlivý budík, zmatené zobrazení zpráv... Tady aby člověk furt na netu hledal, proč někde něco nefunguje, jakou alternativu najít a nainstalovat, aby to jelo rozumně a podobně. Na Symbianu jsem nikdy nic z těchto důvodů neinstaloval, protože nebylo potřeba, vše jelo hned a od začátku tak, jak by člověk čekal.
Odpovědět0  0
RiMr (756) | 4.11.201318:05
Jasně, já netvrdím, že by měl ten nejvyšší foťák být v každém mobilu, ale v některém z těch nejvyšších by ­(jak mi říká selský rozum­) být měl. Ale nejvyšší verze PureView s největším čipem je jen v mobilu s víceméně dodělávajícím OS. Pouze v N808 ­- nebo se snad mýlím?
Tedy já se nedivím, že to není ­"všude­", ale že to není ­"aspoň někde­". Kdyby měli udělat nějakou spec. ­"foto­-verzi­" N1020, nebo N1520 ­(po čemž bych asi skočil, klidně i s těmi WP, nic proti nim nemám­).
Zkrátka ­- v současné době to u Nokie není ­"čím dražší a výkonnější mobil, tím vyšší PureView tam dáme­", ale ­"čím dražší a vybavenější mobil, tím víc osekanou verzi PureView tam dáme­".
Ale uvidíme, třeba se to pod mrkvosoftem nějak hne. Ale moc tomu nevěřím.

K tomu Androidu ­(když už jsme to nakousli­) ­- popisované problémy souvisí zřejmě s konkrétním typem mobilu a jeho verzí Androidu ­- ano, je to roztříštěné a rozumím tomu, že to asi je frustrující, když to nešlape jak má.
Já jsem si našel hned na začátku svého ­"androidění­" sadu aplikací kteréé používám a ty se se mnou vezou už roky. Jediná změna je, že jsem před časem přešel z prohlížeče Dolphin na Chrome. S budíkem jsem problémy neměl, stejně tak se zprávami, ale Android je tak rozlezlý, že nějaká zlobivá kombinace HW a SW ­(resp sestaveení SW od výrobce­) bezpochyby existuje. Proto používám svůj ­"Android na míru­", ale samozřejmě to není řešení pro někoho, kdo se v tom nechce vrtat.
Každopádně jsem v posledních letech tak spokojený s tímto zařízením ­(protože to nepoužívám jen jako telefon­) jako jsem ještě nikdy nebyl a to jsem toho vystřídal opravdu hodně. Musím to zaklepat :­)
Klávesnici používám ­"Hacker­'s Keyboard­" ­(libovolně konfigurovatelná­), doporučuji, dají se tam zapnout i ty šipky, QWERTZ­/QWERTY, české znaky, zvlášť pro portrait, zvlášť pro landscape a spousta jiných věcí.
https:­/­/drive.google.com­/file­/d­/0B1aWgpm0MICmZ2t5ZHFMRmdXYWc­/edit?usp=sharing

Jak jsem psal. Rx100 v těle mobilu na úrovni nějakého S3 nebo Nokie 1020­/1520 ­(klidně ať je to lopata­) a budu ščasný :)
Odpovědět0  0
RiMr (756) | 4.11.201318:08
Nějak tu ty linky ­(zase­) blbnó...
http:­/­/img17.imageshack.us­/img17­/9818­/61cm.jpg
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 4.11.201319:03
No, tady je trochu problém v nazírání na to, co je lepší PureView. Já bych mezi 808 a 1020 nějaké nerovnosti co je lepší a horší nedával ­(a pokud ano, tak nerovnítko otočil oproti tvému pohledu­). Ano, 808 má větší senzor a přiznejme si, i o něco opticky kvalitnější objektiv, 1020 má zase menší rozměry ­(což je podle mého názoru hlavní důvod, ta 808 je prostě v oblasti fotoaparátu obrovská a těžká­) a optickou stabilizaci. Prostě a jednoduše, zrovna tyto dva přístroje bych podle velikosti snímače neposuzoval, protože zde zmenšení snímače mělo svůj důvod vlastně pro vylepšení toho přístroje ­(rozměry, stablizace­), ne pro jeho zhoršení ­(byť připouštím, že 808 fotila o něco lépe, technologicky je na tom ale hůře a mám za to, že 1020 je vylepšením, nástupcem 808, ne ořezáním a zhoršením v celkovém pohledu­). Takže souhlasím s tím, že v nejvyšší řadě by měla být i nejvyšší řada fotoaparátu, jen ty si myslíš, že tomu tak není a já si myslím, že je ­(v Lumii 1020­). :­-­)

Jak už jsem ale řekl, připouštím, že tu jsou ohledy, ve kterých je fotoaparát v 808 lepší ­(kvalita fotografií­), ale jsou tu i oblasti, kde je horší ­(absence RAWu, absence stabilizace, horší světelnost, větší rozměry­). To už záleží na prioritách každého, co je pro něj důležité. Osobně bych si mezi 808 a 1020 v oblasti fotoaparátu asi těžko vybíral, jednoduše ale nesouhlasím s tím, že jde o ­"nižší, horší­" PureView v obecném pohledu na všechny aspekty fotoaparát.

Druhá věc je, proč v 1520 je horší PureView než v 1020... Tady bych řekl, že je to tím, co jsem už nakousl. Špičkovou verzi PureView si nechají do špičkového fotomobilu a vlajkové lodi jiných řad se spokojí s horší verzí tak, jak to bylo vždycky ­(i v rámci mobilů byly určité třídy jako manažerské telefony, tlačítkové, smartphony, véčka...­) a nikdy neměly všechny nejlepší telefony v každé této řadě ten nejlepší fotoaparát. Obvykle jej měla jen jedna řada. Proto si myslím, že 41Mpx PureView bude asi vždy záležitostí jen jednoho mobilu, který bude vlajkovou ­"fotografickou­" lodí a zbytek bude marketingově rozdělen jako vždy na slabší PureView... ale mohu se mýlit a bylo by to docela pěkné překvapení, kdyby se 41MPx verze dostala i do jiných verzí. Navíc si nejsem jist, zda by zrovna zákazník kupující si 6­" placku byl nadšený z více než půlcentimetrového výrůstku v podobě fotoaparátu s velkým senzorem. Jen si představ, že to dáš na stůl a nebudeš s tím moct ani pořádně pracovat, protože se to bude pořád někam klimbat a bude to kvůli vystrčenému fotomodulu nestabilní. Myslím, že ten fotoaparát, který v 1520 je, je tam naprosto správně a velká verze z 1020 by byla ve výsledku u zařízení této kategorie spíše ke škodě.

Já se občas v některých věcech vrtám rád, v některých ne, ale zrovna mobil je to, co bych byl rád, kdyby fungovalo ihned. Používám spoustu různých aplikací, líbí se mi to, co vše ten mobil s nimi dokáže. Ale vadí mi, že bez doinstalování dalších aplikací ­(nebo pořádného nastavení­) neumí pořádně to, co by měl umět v základu, resp. na co jsem už zvyklý. Díky za tu klávesnici, mrknu se na to, vypadá docela slibně, to by se mi mohlo líbit :­-)
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 1.11.201321:56
Otevřel jsem si kočičku ;­-­) a vypadá to fakt dobře. Je vidět, že nejvíc kvalitě fotek ubližují aktivované žehličky používané fotoaparátem při převodu do JPEGu. Takhle je to fajn, na projevy difrakce je pixelová hustota ještě naštěstí příliš malá, takže ok, takhle ta pixelová hustota odpovídající zhruba 14 Mpx běžnému kompaktu vůbec nevadí, alespoň to má hodně Mpx na relativně malém snímači, tj. při použití relativně malého objektivu. Myslím, že z RAWu půjdou generovat opravdu krásné cca 20 Mpx fotografie. Dobrý nápad, Nokie!
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 1.11.201322:09
Aha, tak hustotu 14 Mpx běžného kompaktu měla Nokie 808, tohle má cca 20 Mpx běžného kompaktu... no to už je docela dost, no, ale při cloně F2,2 by to snad ještě vadit nemuselo ;­-­).
Odpovědět0  0
busy (4706) | 1.11.201319:57
Celkom by ma zaujimalo, preco sa do RAW uklada len vysek 16:9 z cipu. Podla mna by sa do RAWu malo ukladat vsetkych 41 MPix a uzivatel nech si ich nasledne oreze ako chce ­(a ak chce­).
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.