1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm

1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm
, , recenze: specifikace produktu
Dnes si zkusíme odpovědět na otázku, jak je na tom ultrazoom s 1" a F2,8 objektivem ve srovnání s APS-C zrcadlovkou a 18-140mm F3,5-5,6 objektivem. Jak na tom bude šum, dynamický rozsah, hloubka ostrosti, hmotnost nebo třeba rozměry?
K oblíbeným
reklama
V této kapitole se podíváme na vlastnosti objektivu, od kterých se budeme odrážet i v dalších kapitolách. Nejprve si ukážeme průběhy světelností obou objektivů.


Sony RX10 vs Nikon D3300 průběh světelnosti


Rozdíly jsou opravdu výrazné. Od začátku jste na 2/3EV rozdílu, na 40mm ohniskové vzdálenosti jste na 1 EV. 60mm ohnisková vzdálenost přináší rozdíl 1,3 EV a od zhruba 90 mm jste na 1,7 EV. Přepočtených 150 mm a výše už znamená rozdíl 2 EV. A to rozhodně není málo.

Proto se podíváme, co to znamená pro hloubku ostrosti. U té je důležité, jak velký je clonový otvor při dané přepočtené ohniskové vzdálenosti. Např. 50mm F1,4 objektiv na full frame zrcadlovce má clonový otvor 50/1,4 = 35,7 mm. Na Micro Four Thirds fotoaparátu by přepočtených 50 milimetrů dával 25mm objektiv, jenže při světelnosti F1,4 by clonový otvor byl jen 25/1,4 = 17,9 mm (ekvivalent 50mm F2,8 objektivu). Aby měl tento fotoaparát stejnou hloubku ostrosti, musel by mít světelnost F0,7. A 25/0,7 = 35,7 mm. Tedy při přepočtených 50 milimetrech je jedno, jak velký je senzor, pokud objektiv má stejný clonový otvor.


Sony RX10 vs Nikon D3300 hloubka ostrosti


Zde na grafu vidíte, jak na tom oba objektivy jsou. Sony RX10 je znatelně horší u širších ohniskových vzdáleností, kde zrcadlovka vede až o 45 % (rozdíl mezi modrou a červenou čarou). Postupně ale rozdíl klesá, od cca 90mm jsou objektivy takřka vyrovnané a od 120mm už pomalu vede RX10. Nicméně rozdíly nejsou znatelné a od 150mm ohniskové vzdálenosti je clonový otvor u RX10 jen o 10 % větší. Na širších ohniskových vzdálenostech tedy zrcadlovka hraje prim, na nejdelších je ultrazoom jen v mírném vedení. Celkově lze říci, že od 75 mm do 200 mm se fotoaparáty neliší o více než 10 %, takže v docela velké části ohniskového rozsahu jsou vyrovnané. Pod 75 milimetry vede výrazněji zrcadlovka.


Nikon D3300 hloubka ostrosti při 27 mm

Nikon D3300 + 18-140mm @ 27mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 hloubka ostrosti při 26 mm

Sony Cyber-shot RX10 @ 26mm, klikněte pro zvětšení



Začneme na nejkratších ohniskových vzdálenostech. Limitem zde byla minimální ostřící vzdálenost 18-140mm objektivu (Sony RX10 by mohlo jít výrazně blíž a pozadí mnohem více rozmazat, my ale budeme hodnotit výsledky při shodných podmínkách). Na nejširší ohniskové vzdálenosti má Nikkor 18-140mm znatelně větší průměr clonového otvoru (5,1 mm proti 3,5 mm), což se výrazně projevuje na rozmazaném pozadí.


Sony RX10 vs Nikon D3300 srovnání hloubky ostrosti při 27 mm

porovnání hloubky ostrosti, klikněte pro zvětšení



Jak vidíte tady na porovnání dvou snímků, Nikon má mnohem větší odlesky na rádiu vzadu, mají také o něco příjemnější tvar. Tady tedy vítězí Nikon.


Nikon D3300 hloubka ostrosti při 60 mm

Nikon D3300 + 18-140mm @ 60 mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 hloubka ostrosti při 62 mm

Sony Cyber-shot RX10 @ 62mm, klikněte pro zvětšení



Při zhruba 60mm ohniskové vzdálenosti je vítězství opět na straně Nikonu. Jednak má trochu lepší dynamický rozsah a méně přepalů, jednak je bokeh o něco jemnější. Na druhou stranu je nutné uznat, že D3300 zaostřila trochu blíže než RX10, což ji pomáhá dosáhnout lepšího rozostření vzadu. Zde má tedy naopak výhodu RX10, která, pokud zaostří, tak zaostří správně přesně tam, kam chcete. Což ale neznamená, že občas se nechytne, to už ale zaručeně poznáte. U D3300 je ostření méně spolehlivé.


Sony RX10 vs Nikon D3300 srovnání hloubky ostrosti při 60mm

porovnání hloubky ostrosti, klikněte pro zvětšení



Zde se můžete podívat ještě na porovnání výřezů v Zoner Photo Studiu 17. Zejména prosvítající mezírky mezi listy jasně nahrávají Nikonu D3300 s 18-140mm objektivem. Ten má bokeh o něco jemnější a nepůsobí až tak nervózně.


NikonD3300 hloubka ostrosti při 210 mm

Nikon D3300 + 18-140mm @ 210mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 hloubka ostrosti při 200 mm

Sony Cyber-shot RX10 @ 200mm, klikněte pro zvětšení



Na maximální ohniskové vzdálenosti obou objektivů už vyhrává Sony Cyber-shot RX10. Její clonový otvor je o něco větší a tentokrát už má i příjemnější bokeh. Ten je o něco jemnější a příjemnější na pohled. Rozdíly jsou ale poměrně malé.


Sony RX10 vs Nikon D3300 srovnání hloubky ostrosti při 200 mm

porovnání hloubky ostrosti, klikněte pro zvětšení



Ostatně to vidíte i zde. U Nikonu jsou ještě jednotlivé jehličky stromů jasněji oddělené než u ultrazoomu, který je rozmazává přeci jen o trochu více.
 
Nejnovější články
Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami

V nabídce společnosti Lomography se po šesti letech vývoje objevuje nový pevný objektiv Petzval 55mm f/1.7 Mk II. Ten se vyznačuje nastavitelným bokehem díky různě tvarovaným otvorům clony.

Včera, aktualita, Milan Šurkala
Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx
Společnost Fujifilm představila nový středoformátový fotoaparát GFX 100, který už podle svého názvu zaujme jednou svou vlastností. Velmi vysokým rozlišením 102 MPx. Dále tu najdeme např. podporu 4K videa.
Včera, aktualita, Milan Šurkala12 komentářů
Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou
Společnost Olympus představila novou generaci outdoorového kompaktu Tough TG-6. Ten proti svému předchůdci přichází s vylepšenými režimy pro focení makra a pod vodou. I nadále má objektiv se světelností F2,0.
23.5.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Sony zvyšuje svůj tržní podíl na 24 % Sony zvyšuje svůj tržní podíl na 24 %
Společnosti Sony se na trhu fotoaparátů docela daří a podle posledních zpráv se jí podařilo zvýšit tržní podíl na velmi slušných 24 %, čímž se dostává na druhou pozici. V mnoha sledovaných kategoriích fotoaparátů dokonce vede.
22.5.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Cosina představuje Voigtländer Nokton 21mm f/1.4 Cosina představuje Voigtländer Nokton 21mm f/1.4
Další novinkou z dílen společnosti Cosina je vysoce světelný širokoúhlý objektiv Voigtländer Nokton 21mm f/1.4 Aspherical. Ten je určený pro full frame CSC fotoaparáty Sony s bajonetem E/FE.
22.5.2019, aktualita, Milan Šurkala