Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

BenQ DC E1050: různorodý jako aprílové počasí

6.1.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
BenQ obohacuje trh zpravidla o malé stylové kompakty. Nejinak je tomu i s modelem DC E1050, který má rozlišení 10 MPix, 3× optický zoom a 3,0" LCD displej. Ten je u modelu E1050t dokonce dotykový, my vám však přinášíme recenzi verze s klasickým ovládáním.

Autofokus, ostření


U fotoaparátu BenQ DC E1050 se setkáme s možností ostřit na tvář, pak je zde široké ostření, kdy fotoaparát sám vybere místo, kam zaostří a nakonec jako třetí je tu středové ostření. Vzhledem k protivnému firmwaru fotoaparátu budete využívat pouze prostřední možnost, která bohužel občas ostří právě tam, kam nechcete. Další dvě možnosti jsou poměrně nevyužitelné z toho důvodu, že fotoaparát tvrdošíjně při každé změně fotografického režimu pořád a neustále nastavuje široké ostření.

Rychlost ostření je podprůměrná, navíc vydává zvláštní zvuk, podobný jako vydávají vysokonapěťové transformátory. Co se týče ostřících vzdáleností, nepotěší na krátkém ohnisku, naopak na dlouhém udělá docela radost. V normálním režimu zaostří od 23 centimetrů, v makro režimu pak od 8 centimetrů, což je podprůměrný výsledek. Nicméně starší fotoaparáty BenQ potřebovaly ještě o několik centimetrů více, takže je to mírný pokrok kupředu. V normálním i makro režimu pak na nejdelší ohnisko potřebuje zhruba 29 centimetrů, což je poměrně příznivá hodnota.

U fotoaparátu potěší, že je schopen ostřit i v noci. Poměrně dobře ostří tam, kam si dosvítí pomocnou AF lampou (která se samovolně vypíná stejně protivně, jako se zapíná středové ostření), stejně jako na velkou vzdálenost. Pochopitelně tam musí být něco, čeho se může chytit, vcelku mě však ostření v noci u fotoaparátu mile překvapilo.


Makro režim


Jak již bylo řečeno, v makro režimu lze ostřit od zhruba 8 centimetrů. To je poměrně velká vzdálenost, ostatně se můžete podívat na následující fotografii, kde jsou kleště foceny z větší vzdálenosti, než je zvykem. Malé ohnisko, nepříliš nízká clona a velká snímací vzdálenost se tak podepsaly na větší hloubce ostrosti, což není vždycky chtěné.


expoziční čas 1/80 s, clona F3,1, citlivost ISO 200, ohnisko 35,5 mm, klikněte pro zvětšení

Vzhledem k použité citlivosti ISO 200 je zde docela rozumná míra jasového šumu, trochu více bude vadit šum barevný. Automatika mohla snímek exponovat trochu lépe, to je ale daň za velký podíl bílé plochy.


Nastavení expozice, automatika


U fotoaparátu, který svým zaměřením spadá do naprostého low-endu, je velmi překvapivá podpora prioritních režimů nastavení expozice. Nechybí dokonce ani plně manuální nastavení. Komu se nechce hrát s nastavením času a clony, ten pochopitelně může využít automatiky. Ta bohužel není právě nejlepší. Hlavním problémem je totiž velmi špatný dynamický rozsah CCD čipu. Proto budete mít i za poměrně normálních světelných podmínek často správně exponovanou krajinu a přepálenou oblohu nebo oblohu v pořádku a silně podexponovanou krajinu. Dostat z fotoaparátu nějaké rozumné nastavení expozice je občas docela problém.


Snímek nad síly automatiky. Přemluvit jej k rozumnější expozici krajiny bylo v podstatě nemožné. Zde je také znatelný nízký dynamický rozsah čipu.

Automatika může využívat rozsah expozičních časů od 1/2000 sekundy až po 1 sekundu. Přitom maximální citlivost ISO AUTO nastavení je ISO 400. Výše automatika nejde. Vyšší ISO citlivosti musíte buď navolit ručně, nebo použít digitální stabilizaci S.F.F., která dovolí jít až na ISO 1600.

V prioritních režimech a plně manuálním režimu však můžete použít časy až 15 sekund. Clona je bohužel jen dvoupolohová, na nejkratším ohnisku buď F3,1 nebo F7,8, na nejdelším pak F5,6 nebo F14,1. Dále je zde jeden velmi nepříjemný fakt, a to zapomínání nastavení expozice při přechodu na režim prohlížení a zpátky.

Modelová situace je taková: Uživatel fotografuje scénu s 15-sekundovou expozicí. Na chvíli se mu zobrazí vyfotografovaný snímek, ale chce si jej prohlédnout důkladněji. Přejde tedy do režimu prohlížení, řádně se podívá na snímek včetně detailu a vrátí se zpátky, protože se mu to nepovedlo. A hle, najednou je nastavena expozice 1/30 sekundy. Původní hodnota 15 sekund se ztratí do neznáma. A tak musí opět překlikávat časy ke chtěným 15 sekundám, což je neskutečně otravné, až extrémně nepříjemné.

Je chvályhodné, že i fotoaparát této třídy nabízí expoziční bracketing. Ovšem nechápu, proč je zde uváděn pod názvem "automatická expozice". To je nic neříkající pojem, který ani trochu neevokuje to, co funkce skutečně dělá. Překlad menu fotoaparátu není vůbec dobrý. Zkoušel jsem asi pět jiných jazyků, všechny měly tuto funkci pod zkratkou AEB, a to včetně ruštiny. Proč musí být čeština výjimkou?


Stabilizace obrazu


Tento fotoaparát bohužel žádnou formu mechanické stabilizace nenabízí. Je zde pouze digitální stabilizace, která funguje na principu zvýšení ISO citlivosti. Výsledkem jsou expozice s citlivostí až ISO 1600. Testovací snímek byl exponován s časem 1/2,5 sekundy, clonou F5,6 a ohniskem 106,5 mm.


bez stabilizace


s digitální stabilizací S.S.F. - ISO 1600, čas 1/13 s


se stativem

Bez stabilizace je snímek značně roztřesený. Digitální stabilizace sice zkrátí expoziční čas, ale vysoká citlivost se podepíše na tak velké míře šumu, že se ztratí většina detailů a jsme téměř tam, kde i bez stabilizace. Je vidět, že snímek se stativem má propastný rozdíl v kvalitě.


Expoziční a fotografické režimy


Fotoaparát díky svým malým rozměrům nemá žádné ovládací kolečko. Fotografické a scénické režimy se tedy vybírají po stisknutí tlačítka MENU. Je to hned první položka nazvaná "Režim záběru".



Posledních šest použitých režimů je navíc k dispozici po stisku tlačítka FUNC, což mi připadá jako skvělý nápad. Takto jsem měl automatiku, prioritu clony a manuál, tedy nejpoužívanější režimy stále k dispozici bez složitého prolézání menu. Celkem je k dispozici 32 scénických režimů! Ke každému přidávám popis, jak jej uvádí fotoaparát v menu (v závorce pak mé poznámky k funkcím). Chválím popisy funkcí, které nejsou jen hloupým rozšířením nadpisu o tři slova, ale stručným a věcným popisem toho, o co se fotoaparát v daném režimu snaží.
  • Auto - Lze používat pro fotografování za většiny podmínek
  • Program - Umožňuje nastavit parametry fotografování
  • Priorita clony - Umožňuje nastavit clonu a potom DSC automaticky nastaví správnou rychlost závěrky (clona je pouze dvoupolohová)
  • Priorita závěrky - Umožňuje nastavit rychlost závěrky a potom DSC automaticky nastaví správnou clonu
  • Ruční - Umožňuje nastavit rychlost clony a závěrky ručně
  • Nahrávání videa - Slouží k nahrávání videa a zvuku
  • Portrét - Přiblíží objekt pro zvýraznění přirozených pleťových tónů a rozostření pozadí
  • Krajina - Nastaví ostření na nekonečno a sníží hodnotu clony na maximální hloubku fotografie krajiny ve dne
  • Sport - Používá vyšší rychlost závěrky pro fotografování objektů v pohybu
  • Zadní světlo - Zapne blesk pro kompenzaci slabé expozice při intenzivně osvíceném pozadí
  • Noční scéna - Nízká rychlost závěrky pro noční záběry. Použijte stativ nebo držte fotoaparát bez otřesů
  • Pláž - Zvýšením kontrastu zdůrazňuje texturu a vrstvy písku
  • Sníh - Zvýšením kontrastu zdůrazňuje texturu a vrstvy sněhu
  • Ohňostroj - Delší expozice pro zachycení ohňostroje. Použijte stativ nebo držte fotoaparát bez otřesů
  • Noční portrét - Fotografování jasných nočních snímků a portrétů. Použijte stativ nebo držte fotoaparát bez otřesů
  • Vlastní portrét - Slouží ke snadnému fotografování širokoúhlých portrétů a více objektů a záběrů
  • Budova - Vylepšuje čáry a kontrasty pro zvýraznění trojrozměrnosti budovy
  • Proudící voda - Nízká rychlost závěrky pro rozostření pohybu. Použijte stativ nebo držte fotoaparát bez otřesů
  • Portrét v krajině - Zaostřuje objekt a zároveň mírně rozostřuje pozadí
  • Webová aukce - Zmenšuje velikost souboru pro rychlejší odesílání na web
  • Portrét s vysokým ISO - Při slabém osvětlení pro zachování původních barev. Blesk je vypnutý
  • Potraviny - Umožňuje zblízka fotografovat potraviny v sytých barvách
  • Muzeum - Slouží k fotografování na výstavách. V tomto režimu je blesk vypnutý
  • Svíčka - Slouží k fotografování při osvětlení svíčkou. Blesk je vypnutý pro zachování nálady
  • Party - Slouží k fotografování při vnitřním osvětlení, při kterém lze použít blesk
  • Text - Zlepšuje jas a kontrast při fotografování dokumentů zblízka
  • Dítě - Zvyšuje citlivost a zdůrazňuje dětské pleťové tóny
  • Západ slunce - Používá vyvážení bílé slunečního světla ke zvýšení kvality fotografie při západu slunce
  • Květina - Používá režim makro ke zvýraznění čar a sytost pro zvýraznění detailů květin
  • Zvíře - Zvyšuje citlivost pro pořízení jasných fotografií zvířat
  • Úsměv - Automaticky pořídí snímek je-li rozeznán dostatečný stupeň úsměvu
  • Nahrávání hlasu - Nabízí neomezenou délku nahrávání hlasu

Videosekvence


BenQ DC E1050 umožňuje natáčet videosekvence ve formátu 16:9, a to v rozlišení 848×480 pixelů. Kvalita obrazu je průměrná, u některých videosekvencí je patrný příliš rušivý barevný šum. Jiné snímky jej však nemají. Fotoaparát umožňuje během natáčení používat optický zoom, což lze pochválit. Nepříjemné je však, že při zoomování se zvuk vypíná, takže videosekvence jsou střídavě se zvukem a bez něj.



Ostření při změně ohniska je poměrně rychlé. Smear efekt se zde bohužel vyskytuje, ale tak je tomu u drtivé většiny fotoaparátu, takže to nelze hodnotit výrazně negativně. Navíc bílý pruh přes obrazovku není příliš široký. Přicloňování je někde na pomezí plynulého a skokového. Není to úplně plynulý přechod, ale také to nepůsobí vyloženě rušivě. Celkově lze videosekvencím vytknout tlumení zvuku při zoomování a jen průměrnou kvalitu obrazu, jinak jsem byl s výsledky docela spokojen. Fotoaparát nabízí čtyři módy natáčení videa:
  • 848×480 / 30 fps - cca 1300 kB/s
  • 640×480 / 30 fps - cca 950 kB/s
  • 320×240 / 30 fps - cca 350-400 kB/s
  • 640×480 / 30 fps (webové sdílení) - cca 950 kB/s (beze zvuku)

Sami můžete posoudit úroveň videoklipů, když si stáhnete a podíváte se na ukázkovou videosekvenci o délce 21 sekund (26,4 MB).


Fotografování portrétů, blesk


Fotografování portrétů je u tohoto fotoaparátu průměrné. Trochu podprůměrná světelnost nedovoluje více rozostřovat pozadí, pochopitelně při detailních fotografiích je to o něco lepší. Detekce tváří sice funguje, je ale poněkud pomalejší a náklony hlavy ji často vyvedou z míry.


expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 106,5 mm, klikněte pro zvětšení

V menším vypadá být snímek v pořádku, ve větším náhledu jsou detaily sužovány rozpitím a objevuje se i barevný šum. Vzhledem k velké snímací vzdálenosti (přibližně 2 metry) pochopitelně nedošlo k výraznějšímu rozmazání pozadí.


expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 160, ohnisko 106,5 mm, klikněte pro zvětšení

Účinek blesku byl v tomto počasí téměř neznatelný, oči dostaly jen slabou jiskřičku. Barvy pokožky jsou trochu slabší, více šedivé. Ani nižší ISO příliš nepomohlo barevnému šumu, ten je stále patrný. Detaily jsou nevýrazné, lze si to všimnout zejména na očích a vlasech.

Určitě lze pochválit nepřítomnost efektu červených očí. V průběhu recenze jsem nafotil mnoho portrétních snímků i s bleskem a na žádném z nich jsem efekt červených očí nenašel, což mě u fotoaparátu příjemně překvapilo. Těžko říci, zda se tak bude chovat ve většině situací, během testu s tím ale problémy neměl.

Sílu blesku nelze korigovat, pouze expozici jako takovou. Fotoaparát tedy nastavuje expoziční čas 1/60 s a upravuje ISO citlivost. Co to udělá v praxi, se můžete podívat na následujících fotografiích.


blesk -2 (1/60 s, ISO 100)

blesk +0 (1/60 s, ISO 200)

blesk +2 (1/60 s, ISO 400)
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.