BenQ T700: jemnými doteky

18.10.2007, Jan Čerbák, recenze: specifikace produktu
Oproti podobným přístrojům nabízí BenQ T700 navíc 3“ dotykové LCD a značkovou optiku Pentax. Snímací senzor CCD má velikost 1/2,5“ a rozlišení 7,0 Mpix. Největší přednost T700 je propracované elegantní tělo, jež je nejtenčí na světě (ze všech 7Mpix. kompaktů).

Tloušťka 1,49 cm

BenQ T700 je opravdu jen 1,49 cm tenký na nejtenčím místě a je to znát (1,69 cm v nejširším místě). Oproti běžným kompaktů je tedy prakticky poloviční. Malá tloušťka dodává fotoaparátu spolu s elegantní stříbrno-černou (či červenou, stříbrnou, nebo bílou) barevnou kombinací a elegantními zaoblenými liniemi image technologicky vyspělého šperku. Díky tomu se ovšem také vejde prakticky do jakékoliv kabelky a nedělá ani bouli u saka.

Dotykový LCD monitor s úhlopříčkou 3,0“

Dotykový displej má oproti klasickým „foťákovým“ LCD několik specifik. Většinou je trochu hůře čitelný na slunci a je náchylnější na mechanické poškození. Ale ten, kdo jednou zkusí ovládat fotoaparát přes dotykový displej už nebude chtít žádný jiný, protože takové ovládání je zcela intuitivní, snadné a rychlé. Konkrétně displej BenQ T700 je vybaven jemným rozlišením 232.000 pixelů a s velikostí 3“ je prohlížení fotek opravdu velmi pohodlné. Navíc je displej zapuštěn hlouběji do těla fotoaparátu, aby byl chráněný proti poškrábání.

Dotykem prstu se na displeji mění prakticky všechna nastavení fotoaparátu, dokonce se takto i posunují fotografie při prohlížení. V režimu fotografování se „kliknutím“ na displej otevře nabídka změny režimu expozice, režimu blesku, ostřící plochy a volby jednosnímkového či sekvenčního fotografování a samospouště.

Stabilizace Super Shake

Stabilizace BenQ není stabilizací v pravém slova smyslu. Podobně jako u nedávno recenzovaného Olympusu mju 770 SW i BenQ T700 je vybaven takzvanou elektronickou stabilizací, tedy algoritmem, který nastaví při nízké hladině osvětlení automaticky vyšší citlivost ISO v režimu S.S.F.. Hlavně starší modely značek BenQ a Casio byly často kritizovány, že nastavovaly příliš vysokou citlivost i za jasného dne. Takovéto fotografie byly postiženy viditelným digitálním šumem, i když bylo možné je exponovat i při nižší citlivosti (a tedy s nižším šumem). U modelu BenQ T700 jsme však takovýto problém nezaznamenali, tudíž je pravděpodobné, že jej výrobce odstranil s novým firmwarem.

čas závěrky 1/30, clonové číslo F 2,8, citlivost ISO 1200 (nastavena automatikou), režim expozice S.S.F., fotografie je k dispozici i ve větším a plném rozlišení

Ukázková fotografie byla fotografována v noci bez stativu v režimu S.S.F. Na jednu stranu musíme konstatovat, že snímek by za takto špatných světelných podmínek nebylo možné v běžném expozičním režimu pořídit, kvalita obrazu je však velmi podprůměrná a takovéto fotografie mají jen informativní charakter. Redukce šumu při vysoké citlivosti zcela "vyžehlila" detaily snímku, po celé ploše fotografie jsou výrazné barevné fragmenty digitálního šumu, zřetelný je i pokles kontrastu a veškeré další obrazové vady, které jsou s vysokou citlivostí a redukcí šumu spojeny.

Videoklipy s vysokou citlivostí ISO 2000

BenQ T700 umí podobně jako mnoho jiných moderních kompaktů natáčet video s rozlišením 640x480 pixelů rychlostí 30 snímků za vteřinu, které pak ukládá ve formátu MPEG4. BenQ však vyniká funkcí, kterou se jen tak ledajaký fotoaparát pyšnit nemůže. Umí nastavit při snímání za ztížených světelných podmínek citlivost až ISO 2000. Ta je na tomto fotoaparátu k dispozici jen při natáčení videa. Citlivost ISO však nelze při natáčení videa nastavit manuálně, ale pouze automaticky, podobně jako je tomu ve fotografickém režimu S.S.F., využívajícím elektronickou stabilizaci Super Shake.

Pro děti

Kompakt BenQ T700 nabízí možnost částečně upravovat nafocené snímky ještě před převodem do počítače. Nejedná se však o klasické úpravy typu „Photoshop“, jako korekce jasů, sytosti a odstínu barev či kontrastu. Uživatel má na výběr z dvou typů úprav: razítka a rámečky. Razítka jsou rozličná: srdíčka, polštářek s nápisem LOVE, pusinky, ohníčky, … Rámečky jsou na podobné téma: záclonky, barevné rámečky, …apod. (viz ukázka).

čas závěrky 1/160, clonové číslo F 4,3, citlivost ISO 80, automatický režim expozice, fotografie bez úprav je k dispozici v kapitole Fotografické testy, upravená fotografie je k dispozici ve větším i plném rozlišení

Mimo to je možné, díky dotykovému displeji, do fotografie i kreslit a psát, podobně, jako s nástrojem tužka v grafických editorech. Nakonec fotoaparát uloží dva výsledné snímky, jeden bez úprav a jeden s úpravami. Nemusíme asi připomínat, jaké věkové skupině jsou takovéto funkce určeny.

Blesk

V technických specifikacích bývá standardně uveden výkonnostní parametr blesku směrné číslo (Gn). U kompaktních fotoaparátů bývá uveden méně exaktní, ale zato názornější, údaj dosah blesku. Ten u BenQ T700 činí 0,4 – 3m na širokém ohnisku a 0,8 – 2,8m na dlouhém konci zoomu, přičemž nejdelší vzdálenost je možné dosáhnout jen při nejvyšší citlivosti ISO. Dle našich testů je blesk použitelný při ISO 320 maximálně do 1,8m (1,5 m u teleobjektivu). Blesk sice dosvítí i na delší vzdálenost, ale pro dramatický pokles výkonu již není použitelný. Naopak nás příjemně překvapila automatika expozice při zábleskové expozici na krátké vzdálenosti. Fotoaparát nastavil v takových případech nižší citlivost ISO a vyšší hodnotu clonového čísla, aby předešel přeexpozici blízko fotografované osoby. Výkon blesku sice není nijak ohromující, pro nenáročné fotografy a běžné dokumentární fotografie z dovolených však plně postačuje. Na ukázkové fotografii (viz níže) byl blesk použit na vysvícení stínů.

čas závěrky 1/250, clonové číslo F 4,3, citlivost ISO 80, režim expozice portrét, fotografie je k dispozici ve větším i plném rozlišení

K dispozici je několik režimů blesku: plná automatika, automatika s redukcí červených očí, vypnutý blesk, vynucený záblesk, vynucený záblesk s redukcí červených očí a měkký „soft“ blesk, který je vhodný zejména na portréty (viz ukázkové fotografie portrétu v následující kapitole).

Dodávaný software

BenQ T700 je dodáván se softwarovým balíčkem společnosti Ulead, který obsahuje dva programy pro správu a archivaci fotografií: Ulead Photo Express 5 SE a Ulead Photo Explorer 8 SE Basic. Dále je součástí balení i program Ulead VideoStudio 8 VCD na úpravu, jak název napovídá, videosekvencí.

k dispozici i ve větším rozlišení

Program Ulead Photo Express 5 SE (viz obrázek výše) slouží k základní správě fotografií a nejjednodušším úpravám. Z toho vyplývá i jeho předurčení pro začínající fotografy a uživatele nepříliš sžité s počítačem. Program nabízí základní funkce, jako stažení fotografií do počítače, jejich tisk, změna rozlišení a otočení. Mimo to nabízí i v sekci Project (po rozbalení tlačítka Browse v levém horním rohu) tvorbu jmenovek, fotoalb a pod.

k dispozici i ve větším rozlišení

Druhý program na úpravu fotografií, Ulead Photo Explorer 8 SE Basic (viz obrázek výše), je navzdory označení Basic o poznání komplexnějším programem a dovoluje uživateli komfortnější správu i archivaci obrazových souborů včetně videa. Mimo základní úpravy nabízí i automatické přejmenování více souborů, korekci červených očí a třídění fotografií dle oblíbených složek (Favourites).

Expoziční režimy

BenQ T700 nabízí fotografovi na výběr z deseti režimů expozice: Plná automatika, noční záběr, Krajina, Květina (Makro), Portrét, Sníh, Sport, S.S.F., Potraviny a Kompozitní snímek. Hned za režimem plné automatiky jsou v menu umístěny režimy Nahrávání videa a Nahrávání hlasových poznámek. Každý jednotlivý režim je v menu doplněn popiskem, jak ten který expoziční režim (včetně nahrávání videoklipů a zvukových poznámek) funguje a jak ovlivňuje expozici: Portrét: „Přiblíží objekt tak, aby byly zvýrazněny přirozené pleťové odstíny a zároveň rozostří pozadí“. Pomineme-li fakt, že přiblížení nemá na barevné podání přímý vliv a že ukázková fotografie v menu pravděpodobně nebyla fotografována kompaktem, mohou být popisky pro začátečníky velmi přínosné. Třeba jen informací, že v režimu portrét se fotoaparát snaží dosáhnout rozmazaného pozadí a nebude to tedy vhodný režim na focení drahé polovičky před Pražským hradem (protože ten by ideálně měl být rovněž ostrý).

čas závěrky 1/500, clonové číslo F 4,3, citlivost ISO 80, fotografie je k dispozici ve větším i plném rozlišení

Jak je vidět na ukázkovém snímku, plně automatický režim je vhodný nejen pro běžné snímky z dovolené. Automatika fotoaparátu se obstojně vypořádala s širokým rozsahem jasů fotografované scény a s pastelovým odstínem fasády.

Makro režim

Scénický režim Květina (v českém menu) je určen na fotografování makro fotografií všeho druhu, nejen barevných květů. Jak je vidět na klíčích a červeném noži, fotoaparát nastavuje v tomto režimu vyšší doostření a saturaci. Makro fotografie je tedy pěkně ostrá a barevná, ale s nedostatkem polotónů. Důrazně varujeme před dalším doostřováním makro snímků v počítači. Fotoaparát nastavuje již tak dost vysokou míru doostření, že další „ostrost“ by již fotografii uškodila a přeostřené hrany by působily nevěrohodně a uměle.

čas závěrky 1/320, clonové číslo F 8,3, citlivost ISO 320, režim expozice Květina (pro makrofotografii), ohnisko zafixováno na 37,5 mm (ekvivalent kinofilmu), fotografie je k dispozici ve větším i plném rozlišení

Dalším neduhem režimu makro je blokování funkce zoom. Ohnisko je zafixováno na nejširším konci, který má nejkratší zaostřitelnou vzdálenost 15 cm. V režimu plná automatika a mnoha scénických režimech lze volit režim Makro jako jednu z možností autofocusu. V běžném automatickém režimu lze s makro-ostřením fotografovat se stejným zvětšením, jako ve scénickém makro režimu. Minimální zaostřitelná vzdálenost se sice s rostoucím ohniskem prodlužuje, ale poměr zvětšení zůstává stejný. Je tedy otázkou, zda-li fotograf u tohoto kompaktu někdy režim makro (expoziční režim) využije, když má k dispozici makro (režim ostření) i ve všech ostatních fotografických režimech.

Pleťové odstíny (režim portrét)

Fotoaparátem lze zaznamenat nespočet pleťových odstínů. Důležité je nejen aby fotografovaný vypadal na snímku dobře, ale také věrně. Například zvýšená saturace v režimu Květina (makro) je vhodná pro barevné květy, ale je zcela nevhodná pro fotografování opálených přátel u moře, kteří by kvůli tomu vypadali jako raci. Na barevném podání má nemalý vliv i barevnost světla, především bleskového, a jeho zpracování obrazovým procesorem.

čas závěrky 1/250, clonové číslo F 2,7, citlivost ISO 80, vynucený záblesk, fotografie je k dispozici ve větším i plném rozlišení

BenQ T700 nabízí celkem šest režimů blesku (automatický, automatický s redukcí červených očí, vynucený záblesk, vynucený záblesk s redukcí červených očí, vypnutý a měkký blesk). Pro fotografování portrétů jsme vyzkoušeli, jako obvykle vynucený záblesk s redukcí jevu červených očí a fotografii bez blesku. Fotografie s bleskem (viz výše) je dobře osvětlená, ale kvůli příliš silnému záblesku a absenci stínů v obličeji modelu působí snímek ploše a pleťové odstíny jsou posunuty ke světlejším, kvůli čemuž vypadá model bledě.

čas závěrky 1/160, clonové číslo F 2,7, citlivost ISO 80, vypnutý blesk, fotografie je k dispozici ve větším i plném rozlišení

Před fotografováním portrétů bez blesku mnohdy fotografy varujeme. Fotografie portrétu bez blesku bývá mnohdy mdlá, až mrtvá. I slabé bliknutí blesku, nejlépe přes difuzor dokáže snímek oživit a dodá modelu lesk v očích. Kompakty jako BenQ T700 sice žádnou korekci blesku nenabízí, ale je zde možné nastavení měkkého blesku (soft blesk), který je na portréty jako dělaný.

čas závěrky 1/125, clonové číslo F 4,3, citlivost ISO 80, měkký blesk, fotografie je k dispozici ve větším i plném rozlišení

Portrét fotografovaný s měkkým zábleskem dostatečně prosvětluje stíny, ale nenarušuje tím plastičnost snímku. Navíc dodává modelu jiskru v oku a jemně jej tonálně odděluje od pozadí. Doporučujeme proto režim měkkého blesku pro většinu fotografii portrétů. Někdy bývá tento režim označován jako fill-in blesk, protože jeho účelem není plně ozářit snímanou scénu, ale jemně dosvítit (doslova vyplnit) stíny.

Prostředí Menu a ovládání důležitých funkcí

Většina dnešních digikompaktů je vybavena nějakým funkčním tlačítkem, pod kterým se ukrývá přístup k nejfrekventovanějším funkčním nastavením. Na BenQ T700 sice žádný takovýto ovladač nenaleznete, ale i přesto nijak komfort ovládání tohoto digitálu neutrpěl. Stačí totiž v režimu focení jen poklepat na dotykový LCD displej a rozbalí se nabídka (viz obrázek níže) změny expozičního režimu, režimu blesku, režimu snímání a autofocusu. Expoziční režimy i blesk byly popsány výše. Z režimů snímání má fotograf na výběr klasický jednosnímkový režim, sériové snímání a samospoušť. Navíc nabízí volbu zpoždění samospouště 10, nebo 2 vteřiny (vhodné pro snímání ze stativu)

Autofocus nabízí mimo klasický režim i makro ostření, panoramatické ostření, blokaci zaostření na nekonečno (vhodné pro snímky krajinných scenérií a manuální zaostření s volbou jemného odstupňování zaostření mezi 15cm a nekonečnem. Přístup k nejpoužívanějším funkcím přes dotykový displej je velmi rychlé a inovativní řešení a velmi snadno se mu přivyká. Pokročilejší fotografové by však jistě ocenily rozšíření nabídky i o nastavení citlivosti ISO a vyvážení bílé. Pro nastavení obou funkcí je však třeba se ponořit do menu.

Při stisku tlačítka menu se otevře nabídka šesti ikon reprezentujících šest skupin (oddílů) členění menu (viz obrázek níže). Režim nahrávání 1 slouží k nastavení ryze fotografických parametrů (viz dále). Režim nahrávání v pořadí druhý nastavuje parametry obrazu: doostření, kontrast sytost barev; ale také dobu náhledu a korekci expozice. Záložka Video odkazuje na rozlišení, kompresi a frekvenci videoklipů. V následujících složkách lze volit z klasických uživatelských nastavení: povolení digitálního zoomu, nastavení hlasitosti a zvuků a volba paměti. Ve složce Nastavení pak lze navolit čas, jazyk, jas displeje, dobu automatického vypnutí, nápovědu, reset, formát karty a další.

My se zde zaměříme především na první složku s ikonou fotoaparátu a číslovkou 1. Ta totiž nabízí všechna ostatní důležitá nastavení, která nejsou přístupná přes LCD displej (viz obrázek níže): změnu rozlišení, úroveň komprese, nastavení vyvážení bílé, volbu oblasti ostření, oblasti měření expozice a samozřejmě také nastavení citlivosti ISO.

Ovládání fotoaparátu je díky dotykovému displeji intuitivní a rychlé. Jen určité funkce mohl výrobce vyřešit lépe. Na vymazání jednoho snímku je třeba čtyř "kliknutí" prstem na displej. To sice zamezuje náhodnému vymazání snímku, ale na rychlosti obsluhy to nepřidá. Fotoaparát je však určen především začínajícím fotografům, kteří spíše než rychlost obsluhy ocení ochranu vlastních dat.

V základním balení je k fotoaparátu přibaleno elegantní černé pouzdro z umělé kůže (viz obrázek v předchozí kapitole), akumulátor, nabíječka, CD se softwarem, dva kabely pro propojení s počítačem a televizí (včetně audio výstupu), dále řemínek na zápěstí a pero na dotykový displej. Ten však fungoval bezchybně i při dotyku prstem, takže jsme pero použili jen při psaní do snímku přes LCD.