Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EF 35mm f/2 IS USM

23.9.2019, Milan Šurkala, recenze
V dnešním testu se podíváme na zajímavý zrcadlovkový objektiv Canon EF 35mm F2 IS USM. Ten při své krátké ohniskové vzdálenosti překvapí přítomností optické stabilizace. Jaký bude po dalších stránkách?
Nyní se můžete podívat i na 17 doprovodných snímků, které ukáží chování objektivu v různých fotografických situacích.
 
Galerie - snímek č. 1
 
expoziční čas 1/160 s, clona F2, citlivost ISO 800, ohnisková vzdálenost 35 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
I při plném odclonění dokáže objektiv kreslit se slušným kontrastem a ostrostí. Bokeh je průměrně jemný, u nízkých clon se totiž poněkud vytahuje do stran. K dispozici je snímek v RAW formátu.
 
Galerie - snímek č. 2
 
expoziční čas 1/160 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 35 mm, klikněte pro zvětšení
 
Tento pevný objektiv umí pochopitelně kreslit ostře i po přiclonění, a to až do rohů (mírné rozmazání dole je v tomto případě dáno menší hloubkou ostrosti). I zde si můžete stáhnout RAW snímek.
 
Galerie - snímek č. 3
 
expoziční čas 1/800 s, clona F2, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 35 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Opět vidíme krásný kontrast a ostrost i při nejnižší cloně F2, což dopomáhá vzniku prostorového efektu. Pokud jde o bokeh, ten je opět trochu nervóznější (to je ale dáno především charakterem scény) a jakoby obraz vytahuje do stran paprskovitě ven.
 
Galerie - snímek č. 4
 
expoziční čas 1/250 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 35 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
V zaostřené ploše je velmi dobrá ostrost a detailnost. Bokeh po přiclonění trochu chytá osmiúhelníkový tvar clony a je vidět, že není úplně jemný.
 
Galerie - snímek č. 5
 
expoziční čas 1/2500 s, clona F2, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 35 mm, klikněte pro zvětšení
 
Díky dobré světelnosti lze dobře oddělovat objekty od popředí a pozadí a dávat snímkům trojrozměrný efekt. Charakter scény opět poněkud znervóznil charakter bokehu.
 
Galerie - snímek č. 6
 
expoziční čas 1/250 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 35 mm, klikněte pro zvětšení
 
Celoplošně velmi slušný výsledek. Můžete se podívat i na snímek ve formátu RAW. Potěší, že v něm najdete jen velmi mírnou až neznatelnou chromatickou aberaci (v JPEGu není snad vůbec).
 
Galerie - snímek č. 7
 
expoziční čas 1/1600 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 35 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Zde to objektivu šlo i s bokehem (bylo lehce přicloněno). Je poměrně jemný, v rozích pak trošku vytahovaný směrem ven. Ostrost a detailnost je v zaostřené ploše hodně slušná.
 
Galerie - snímek č. 8
 
expoziční čas 1/8 s, clona F2, citlivost ISO 6400, ohnisková vzdálenost 35 mm, klikněte pro zvětšení
 
Výhodou objektivu je optická stabilizace obrazu, což umožní fotit při delších expozičních časech a s nižšími citlivostmi. Zde to sice moc nestačilo, i tak bylo zvoleno ISO 6400 a kvalita obrazu je hodně nízká (spousta odšumování a rozpatlané kresby).
 
Galerie - snímek č. 9
 
expoziční čas 1/640 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 35 mm, klikněte pro zvětšení
 
Objektiv sice nemá dostatečné zvětšení na makro fotky, ale na nějaké ty větší objekty je použitelný (když tak si dopomůžete mírným výřezem).
 
Galerie - snímek č. 10
 
expoziční čas 1/80 s, clona F9, citlivost ISO 320, ohnisková vzdálenost 35 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Snímek má celoplošně velmi dobrou ostrost, ta ale pochopitelně lépe vynikne v RAWu (JPEG je poněkud rozmytý).
 
Galerie - snímek č. 11
 
expoziční čas 1/400 s, clona F2, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 35 mm, klikněte pro zvětšení
 
Opět je vidět, že světelnost F2 umožňuje dosahovat menší hloubky ostrosti, tedy i širokoúhlých snímků s trochu rozmazaným pozadím. Zatímco bokeh je za hlavním objektem příjemný, směrem k rohům se stává nervóznějším a vytahovaným směrem ven.
 
Galerie - snímek č. 12
 
expoziční čas 1/80 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 35 mm, korekce -1,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Po stránce objektivu je výsledek dosti slušný. Ostrost je dobrá po celé ploše, chromatická aberace se vyskytuje jen na velmi kontrastních hranách a není to nikterak dramatické. K dispozici je snímek v RAW formátu.
 
Galerie - snímek č. 13
 
expoziční čas 1/60 s, clona F2, citlivost ISO 12800, ohnisková vzdálenost 35 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
 
Zde jsem bohužel nevyužil služeb optické stabilizace, která by mi dovolila fotit minimálně při čtvrtinové ISO citlivosti, ne-li ještě nižší. Clona F2 opět umožnila oddělit objekt od pozadí.
 
Galerie - snímek č. 14
 
expoziční čas 1/320 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 35 mm, klikněte pro zvětšení
 
Znovu celoplošně solidní výsledek, a to jsem ani nemusel příliš vysoko clonit. Můžete si stáhnout snímek v RAW formátu.
 
Galerie - snímek č. 15
 
expoziční čas 1/1000 s, clona F2, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 35 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Objektiv umožňuje velké hrátky s malou hloubkou ostrosti. Bokeh je uprostřed obrazu krásně jemný, směrem k rohům se však opět roztahuje.
 
Galerie - snímek č. 16
 
expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 35 mm, klikněte pro zvětšení
 
Vynikající ostrost a detaily po celé ploše. Můžete se podívat i na RAW verzi snímku.
 
Galerie - snímek č. 17
 
expoziční čas 1/50 s, clona F2, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 35 mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
 
Objektiv je schopen dosahovat opravdu malé hloubky ostrosti, zde je ostrého obrazu opravdu jen minimum. Se širokoúhlým záběrem je ale focení portrétů mnohem těžší disciplínou, protože lze snadno dosáhnout perspektivního zkreslení, které zdeformuje hlavu.
 
 


Video ukázky ve 4K rozlišení natočené pomocí objektivu Canon EF 35mm f/2 IS USM a fotoaparátu Canon EOS RP.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.