Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM

1.11.2018, Milan Šurkala, recenze
Tato recenze se podívá na nový základní objektiv Canonu pro své CSC fotoaparáty. Jeho velkou výhodou je širokoúhlá 24mm přepočtená ohnisková vzdálenost. Díky skládací konstrukci nabídne také malé přepravní rozměry.
Tato kapitola ukáže ještě několik ilustračních snímků pořízených fotoaparátem Canon EOS M100 nebo EOS M50.
 
Galerie - snímek č. 1 Škoda Superb Kombi
 
expoziční čas 1/1000 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 19 (30) mm, klikněte pro zvětšení
 
Zaostřená plocha je dostatečně detailní, směrem k rohům snímek působí poněkud vláčně.
 
Galerie - snímek č. 2
 
expoziční čas 1/100 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 45 (72) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
 
Zvětšení objektivu patří ve své třídě k těm průměrným až lehce nadprůměrným, pro makro je to vcelku použitelný kousek skla. Dobré je ale trochu clonit, aby se kresba zaostřila a nechytala auru.
 
Galerie - snímek č. 3
 
expoziční čas 1/320 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 34 (54) mm, klikněte pro zvětšení
 
Clona F11 je už na hranici difrakce (celoplošné neostrosti). Více už obvykle nemá smysl clonit. Zde je kresba ještě celoplošně slušná. K dispozici dávám také snímek v RAW formátu.
 
Galerie - snímek č. 4
 
expoziční čas 1/250 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 45 (72) mm, klikněte pro zvětšení
 
Na tomto snímku jsem se snažil rozmazat popředí i pozadí a ponechat ostrý prostředek obrazu. Bokeh je poněkud zvláštní, působí jakoby lehce zaostřeně s aurou okolo.
 
Galerie - snímek č. 5
 
expoziční čas 1/250 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 15 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Zejména uprostřed je kresba vskutku velmi dobrá, tam se dobře projevuje rozlišení testovaných fotoaparátů i ostrost objektivu. Směrem k rohům už to není taková výhra. Můžete se podívat na snímek v RAW formátu.
 
Galerie - snímek č. 6
 
expoziční čas 1/400 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 15 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Zde nelze mít sebemenší námitky, kresba je celoplošně velmi ostrá, detaily jsou hodně slušné.
 
Galerie - snímek č. 7
 
expoziční čas 1/160 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 31 (50) mm, klikněte pro zvětšení
 
Zejména prostředek je dosti ostrý, rohy jsou na tom o trošku hůře, jejich výraznost klesá. Opět dávám k dispozici RAW snímek.
 
Galerie - snímek č. 8
 
expoziční čas 1/1000 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 15 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Po stránce objektivu solidní výsledek, spíše to tu kazí agresivnější odšumování dané fotoaparátem. Přesto by i rohová ostrost mohla být kapánek výraznější.
 
Galerie - snímek č. 9
 
expoziční čas 1/640 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení
 
Na tomto snímku je podezřele rozmazaný levý roh (pravý je v pořádku), přisoudil bych to tedy kusové vadě. Zbytek obrazu je dostatečně detailní, což půjde vidět především v RAW snímku.
 
Galerie - snímek č. 10
 
expoziční čas 1/100 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 15 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
I při nejširším úhlu záběru se dá mazat pozadí, byť samotný charakter bokehu nepatří k zrovna nejjemnějším.
 
Galerie - snímek č. 11
 
expoziční čas 1/250 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 28 (45) mm, klikněte pro zvětšení
 
S kresbou objektivu opět nejsou větší problémy. Ta je dobré po celé ploše a za špatné výsledky ve stínech může silné odšumování dané fotoaparátem.
 
Galerie - snímek č. 12
 
expoziční čas 1/100 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 45 (72) mm, klikněte pro zvětšení
 
Makro je docela slušné, ale jak už bylo řečeno několikrát, chce to více clonit. Plně odcloněný objektiv vytváří poněkud auru.
 
Galerie - snímek č. 13
 
expoziční čas 1/400 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 22 (35) mm, klikněte pro zvětšení
 
Poslední dnešní snímek opět ukazuje výbornou středovou ostrost, která směrem k rohům zlehka slábne. Ke stažení dávám i originál v RAW formátu.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.