Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EOS 1200D: vylepšený základ

16.12.2014, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes jsme si vzali do testu základní model digitálních zrcadlovek od Canonu. Je jím model EOS 1200D s 18MPx APS-C snímačem. K němu jsme dostali základní setový objektiv EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 III, tedy model bez stabilizace.

Měření rychlosti


Pro test rychlosti jsme použili rychlé SDHC karty od společnosti SanDisk, konkrétně verzi Extreme se zápisem s rychlostí až 45 MB/s.
  • První snímek - 0,55 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí - 0,3 sekundy (přezoomování z nekonečně na půl metru 0,5 sekundy)
  • Snímek bez namáčknutí live view - 1,8 až 4,3 sekundy
  • Odezva spouště - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,35 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,35 sekundy (po 6 snímcích stoupá na 1,3 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,35 sekundy (po 4 snímcích stoupá na 1,7 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,7 sekundy
  • Sekvenční snímání JPEG - 2,85 fps
  • Sekvenční snímání RAW - 2,85 fps (po 6 snímcích klesá na 0,8 fps)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 2,8 fps (po 4 snímcích klesá na 0,6 fps)

Na fotoaparátu je nutno ocenit velmi rychlé naběhnutí, slušnou rychlost ostření a krátké prodlevy. Při focení do RAWu ale toto přestává rychle platit, protože buffer pojme jen 6 RAWů, resp. 4 RAW+JPEG. Sekvenční snímání dosahuje rychlosti necelé 3 fps, což je na dnešní dobu skutečně málo.


Vyvážení bílé, barvy


Vyvážení bílé pracuje u Canonu EOS 1200D dost slušně, většinou jsem neměl pocit s nastavením jakkoli hýbat. Co se mi ale u zrcadlovek Canon už dlouhodobě nelíbí, je nastavování vlastního vyvážení sejmutím bílé plochy. Nejprve je nutné klasicky vyfotit bílý/šedý snímek, a to celoplošně. Teprve tento snímek v menu použijete pro nastavení vyvážení bílé a až pak jej můžete použít pro focení. Je to neuvěřitelně zdlouhavé a v případě, že nemáte dostatečně velkou bílou plochu, i nemožné. Přitom kompakty Canonu mají klasické sejmutí malého čtverečku a záležitost zabere řádově méně času.


auto



denní světlo (5200K)



stín (7000K)



zataženo (6000K)



wolframové světlo (3200K)



bílé zářivkové světlo (4000K)



blesk

uživatelské nastavení

Fotoaparát podporuje i tzv. Picture Style, což jsou nastavení, ve kterých lze upravit ostrost, kontrast, saturaci a tón barvy.


automaticky



standardní



portrét



krajina



neutrální



věrný



černobílý
 

V kreativním režimu si pak lze vybrat rovněž několik přednastavených režimů.


standardní nastavení



živé



měkké



teplé



ostré



chladné



světlejší



tmavší



monochromatické (kyanotypie)



monochromatické



monochromatické (sépie)
 



Optický a digitální zoom


Zde se podíváme na optický zoom základního objektivu 18-55mm III.


Canon EOS 1200D zoom 18mm ohnisko 1

expoziční čas 1/50 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení



Díky crop faktoru 1,6 by měl mít 18-55mm objektiv tohoto Canonu užší úhly záběru než jiné fotoaparáty s APS-C snímači, které mají crop 1,5. Pravda je však taková, že např. Nikkor 18-55mm VR II dával v podstatě totožný úhel záběru a Canon je tedy širokoúhlejší, než by napovídaly papírové specifikace. Testovaný kus objektivu zde byl slabší na levou stranu, která je máznutá. Uvítal bych i trochu nižší odšumování trávy.


Canon EOS 1200D zoom 55mm ohnisko 1

expoziční čas 1/8 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení



Opět mohu srovnat s Nikkorem a je vidět, že Canon je trochu univerzálnější. Zatímco začátek mají stejný (přestože by neměly mít), maximální zoom už u Canonu odpovídá papírovým specifikacím a úhel záběru je tak trochu užší. Dá se tedy říci, že pokud má Nikkor 27-82 mm, pak Canon nabídne 27-88mm. Zde mi naopak přišla slabší pravá strana. Levá vypadá krásně ostře.


Canon EOS 1200D zoom 18mm ohnisko 2

expoziční čas 1/50 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení



Úhel záběru je dostatečně široký, trochu zklame mírná chromatická aberace (vůbec nic vážného, navíc se dá snadno odstranit) a zbytečně silné odšumování, což jde vidět v keřích nalevo nebo na stromech vzadu.


Canon EOS 1200D zoom 55mm ohnisko 2

expoziční čas 1/30 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení



Optický zoom je jen o trochu více než 3násobný, takže čekejte standardní přiblížení a jen základní možnosti zoomování. Kvalita kresby je průměrná. Ostrost je celoplošně vyrovnaná, ale ne nadprůměrně ostrá nebo detailní.


Protisvětlo


Vyzkoušíme také focení v protisvětle.


Canon EOS 1200D protisvětlo 1

expoziční čas 1/250 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Výsledky mě moc nepotěšily. Zimní slunce je obecně problém, dynamický rozsah je scény je obrovský a fotoaparát má tendenci podexponovávat. Třetina EV do plusu nestačila, nicméně funkce optimalizace jasu přidala ještě trochu na expozici (celé 2/3 EV proti jiným snímkům), takže toto je jeden z mála snímků ze série, který se netopí ve tmě. Stíny jsou přesto viditelně hodně odšuměné a nelíbí se mi ani výraznější chromatická aberace. Můžete se podívat i na RAW, kde je jasně vidět, že ve stínech je opravdu hodně šumu a dokonce i po odšumění zbudou ve stínech barevné fleky. Každopádně s RAWem dokážete snímek změnit k nepoznání, zejména je lepší potlačit jen barevný šum a ne i jasový, krásně se dá potlačit i výrazná chromatická aberace. JPEGy opravdu moc dobré nejsou.


Canon EOS 1200D protisvětlo 2

expoziční čas 1/200 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení



Zde se objevil výraznější odlesk objektivu. Opět je vidět výraznější chromatická aberace a ani rohová ostrost moc nepřesvědčila. RAW znovu ukazuje poměrně velké množství barevného šumu ve stínech. Dynamický rozsah není moc bohatý ani ve stínech, ani ve světlech.


Canon EOS 1200D protisvětlo 3

expoziční čas 1/500 s, clona F13, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení



Zde bylo nutné opravdu hodně přidat na expozici, a přesto je snímek velmi, velmi tmavý. Proto nepřekvapí, že stíny jsou takřka bez kresby. Z RAWu něco vytáhnete (např. v panelácích nalevo), ale nepočítejte s tím, že byste mohli něco výrazného vytáhnout ze stromů vpravo.


Canon EOS 1200D protisvětlo 4

expoziční čas 1/250 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, korekce +1,7 EV, klikněte pro zvětšení



Musel jsem použít opravdu hodně výraznou korekci expozice do plusu, a přesto je snímek ještě docela tmavý. Dynamickým rozsahem jde o velmi náročnou scénu. RAW obsahuje ještě docela dost kresby ve stínech, byť s velkým množstvím šumu.


Canon EOS 1200D protisvětlo 4 priorita zvýraznění tónu

expoziční čas 1/400 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, korekce +1,7 EV, klikněte pro zvětšení



Priorita zvýraznění tónu použila trochu jiné expoziční nastavení. Je vidět, že se výrazně snížil přepal v obloze. Když se ale na snímky podíváte pořádně, zjistíte, že je to na úkor šumu ve stínech, který je u druhého snímku o něco výraznější.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.