Canon EOS 1200D: vylepšený základ
Dnes jsme si vzali do testu základní model digitálních zrcadlovek od Canonu. Je jím model EOS 1200D s 18MPx APS-C snímačem. K němu jsme dostali základní setový objektiv EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 III, tedy model bez stabilizace.
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Pro test rychlosti jsme použili rychlé SDHC karty od společnosti SanDisk, konkrétně verzi Extreme se zápisem s rychlostí až 45 MB/s.
- První snímek - 0,55 sekundy
- Snímek bez namáčknutí - 0,3 sekundy (přezoomování z nekonečně na půl metru 0,5 sekundy)
- Snímek bez namáčknutí live view - 1,8 až 4,3 sekundy
- Odezva spouště - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,35 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,35 sekundy (po 6 snímcích stoupá na 1,3 sekundy)
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,35 sekundy (po 4 snímcích stoupá na 1,7 sekundy)
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,7 sekundy
- Sekvenční snímání JPEG - 2,85 fps
- Sekvenční snímání RAW - 2,85 fps (po 6 snímcích klesá na 0,8 fps)
- Sekvenční snímání RAW+JPEG - 2,8 fps (po 4 snímcích klesá na 0,6 fps)
Na fotoaparátu je nutno ocenit velmi rychlé naběhnutí, slušnou rychlost ostření a krátké prodlevy. Při focení do RAWu ale toto přestává rychle platit, protože buffer pojme jen 6 RAWů, resp. 4 RAW+JPEG. Sekvenční snímání dosahuje rychlosti necelé 3 fps, což je na dnešní dobu skutečně málo.
Vyvážení bílé, barvy
Vyvážení bílé pracuje u Canonu EOS 1200D dost slušně, většinou jsem neměl pocit s nastavením jakkoli hýbat. Co se mi ale u zrcadlovek Canon už dlouhodobě nelíbí, je nastavování vlastního vyvážení sejmutím bílé plochy. Nejprve je nutné klasicky vyfotit bílý/šedý snímek, a to celoplošně. Teprve tento snímek v menu použijete pro nastavení vyvážení bílé a až pak jej můžete použít pro focení. Je to neuvěřitelně zdlouhavé a v případě, že nemáte dostatečně velkou bílou plochu, i nemožné. Přitom kompakty Canonu mají klasické sejmutí malého čtverečku a záležitost zabere řádově méně času.
auto |
denní světlo (5200K) |
stín (7000K) |
zataženo (6000K) |
wolframové světlo (3200K) |
bílé zářivkové světlo (4000K) |
blesk |
uživatelské nastavení |
Fotoaparát podporuje i tzv. Picture Style, což jsou nastavení, ve kterých lze upravit ostrost, kontrast, saturaci a tón barvy.
automaticky |
standardní |
portrét |
krajina |
neutrální |
věrný |
černobílý |
V kreativním režimu si pak lze vybrat rovněž několik přednastavených režimů.
standardní nastavení |
živé |
měkké |
teplé |
ostré |
chladné |
světlejší |
tmavší |
monochromatické (kyanotypie) |
monochromatické |
monochromatické (sépie) |
Optický a digitální zoom
Zde se podíváme na optický zoom základního objektivu 18-55mm III.
Díky crop faktoru 1,6 by měl mít 18-55mm objektiv tohoto Canonu užší úhly záběru než jiné fotoaparáty s APS-C snímači, které mají crop 1,5. Pravda je však taková, že např. Nikkor 18-55mm VR II dával v podstatě totožný úhel záběru a Canon je tedy širokoúhlejší, než by napovídaly papírové specifikace. Testovaný kus objektivu zde byl slabší na levou stranu, která je máznutá. Uvítal bych i trochu nižší odšumování trávy.
Opět mohu srovnat s Nikkorem a je vidět, že Canon je trochu univerzálnější. Zatímco začátek mají stejný (přestože by neměly mít), maximální zoom už u Canonu odpovídá papírovým specifikacím a úhel záběru je tak trochu užší. Dá se tedy říci, že pokud má Nikkor 27-82 mm, pak Canon nabídne 27-88mm. Zde mi naopak přišla slabší pravá strana. Levá vypadá krásně ostře.
Úhel záběru je dostatečně široký, trochu zklame mírná chromatická aberace (vůbec nic vážného, navíc se dá snadno odstranit) a zbytečně silné odšumování, což jde vidět v keřích nalevo nebo na stromech vzadu.
Optický zoom je jen o trochu více než 3násobný, takže čekejte standardní přiblížení a jen základní možnosti zoomování. Kvalita kresby je průměrná. Ostrost je celoplošně vyrovnaná, ale ne nadprůměrně ostrá nebo detailní.
Protisvětlo
Vyzkoušíme také focení v protisvětle.
expoziční čas 1/250 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Výsledky mě moc nepotěšily. Zimní slunce je obecně problém, dynamický rozsah je scény je obrovský a fotoaparát má tendenci podexponovávat. Třetina EV do plusu nestačila, nicméně funkce optimalizace jasu přidala ještě trochu na expozici (celé 2/3 EV proti jiným snímkům), takže toto je jeden z mála snímků ze série, který se netopí ve tmě. Stíny jsou přesto viditelně hodně odšuměné a nelíbí se mi ani výraznější chromatická aberace. Můžete se podívat i na RAW, kde je jasně vidět, že ve stínech je opravdu hodně šumu a dokonce i po odšumění zbudou ve stínech barevné fleky. Každopádně s RAWem dokážete snímek změnit k nepoznání, zejména je lepší potlačit jen barevný šum a ne i jasový, krásně se dá potlačit i výrazná chromatická aberace. JPEGy opravdu moc dobré nejsou.
Zde se objevil výraznější odlesk objektivu. Opět je vidět výraznější chromatická aberace a ani rohová ostrost moc nepřesvědčila. RAW znovu ukazuje poměrně velké množství barevného šumu ve stínech. Dynamický rozsah není moc bohatý ani ve stínech, ani ve světlech.
expoziční čas 1/500 s, clona F13, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
Zde bylo nutné opravdu hodně přidat na expozici, a přesto je snímek velmi, velmi tmavý. Proto nepřekvapí, že stíny jsou takřka bez kresby. Z RAWu něco vytáhnete (např. v panelácích nalevo), ale nepočítejte s tím, že byste mohli něco výrazného vytáhnout ze stromů vpravo.
expoziční čas 1/250 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, korekce +1,7 EV, klikněte pro zvětšení
Musel jsem použít opravdu hodně výraznou korekci expozice do plusu, a přesto je snímek ještě docela tmavý. Dynamickým rozsahem jde o velmi náročnou scénu. RAW obsahuje ještě docela dost kresby ve stínech, byť s velkým množstvím šumu.
expoziční čas 1/400 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, korekce +1,7 EV, klikněte pro zvětšení
Priorita zvýraznění tónu použila trochu jiné expoziční nastavení. Je vidět, že se výrazně snížil přepal v obloze. Když se ale na snímky podíváte pořádně, zjistíte, že je to na úkor šumu ve stínech, který je u druhého snímku o něco výraznější.