Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EOS 550D: třídní premiant

19.10.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Testem dnes prošla zrcadlovka Canon EOS 550D, která do své třídy přinesla pokročilé technologie jako Full HD video nebo CMOS snímač s velmi vysokým rozlišením 18 MPx. Fotoaparát jsme si zapůjčili s objektivem 18-135 mm IS.

Měření rychlosti


Zpracování obrazu má na starosti procesor DIGIC 4. I když už má nějaká léta za sebou, v zrcadlovkách dodnes odvádí velmi dobrou práci. U sekvenčního snímání se nezapočítává první snímek v čase 0,00 s. Byla použita 4GB SDHC karta Sandisk Extreme s rychlostí zápisu 30 MB/s.
  • První snímek - 0,35 až 0,5 sekundy (V podstatě záleží na tom, jak rychle dokážete posunout spínač fotoaparátu a zmáčknout spoušť.)
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,2 sekundy (Ostření je bleskurychlé, naprosto žádný problém.)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,25 až 0,35 sekundy (Ani na nejdelším ohnisku ostření nezdržuje a je velmi rychlé. Čím menší přeostření bude, tím pochopitelně rychlejší doostření.)
  • Snímek s ostřením - Bez prodlevy
  • Čas snímek-snímek JPEG - 0,4 sekundy (Fotit můžete v podstatě okamžitě po pořízení toho předchozího.)
  • Čas snímek-snímek RAW - 0,4 sekundy (Po sedmi snímcích dojde buffer a poté čas stoupne asi na 1,1 sekundy.)
  • Čas snímek-snímek RAW+JPEG - 0,4 sekundy (Po pěti snímcích čas stoupne na 1,6 sekundy.)
  • Čas snímek-snímek s bleskem - 0,7 sekundy (Nabíjení blesku je velmi rychlé a neshledávám zde žádný problém.)
  • Sekvenční snímání JPEG - 3,5 fps (5,4 sekundy na 20 snímků. Údaj zhruba odpovídá údajům výrobce, žádný zázrak to ale není.)
  • Sekvenční snímání RAW - 3,35 fps (1,5 sekundy na 6 snímků, poté klesne na 0,85 fps.)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 2,85 fps (1,4 sekundy na 5 snímků, poté klesne na 0,7 fps.)

Dle časů je velmi dobře vidět, že odezva fotoaparátu i ostření s 18-135mm IS objektivem je velmi rychlé a zde nelze mít jakékoli výhrady. Horší je to se sekvenčním snímáním. To má průměrnou rychlost a díky velmi vysokému rozlišení je nutno ukládat i velké množství dat. Samotné JPEGy mají 4-10 MB, a to nehovořím o RAWech, které zabírají 20 až 35 MB! Pak není divu, že RAW buffer dojde už někde kolem pátého snímku.


Vyvážení bílé, barvy


S barvami si užijete typické problémy, které má většina fotoaparátů. Ve stínu má EOS 550D tendenci dělat snímky poměrně chladné, naopak v žárovkovém světle to chce barvy trochu zchladit. Ani jedno naštěstí není vyloženě špatné a s automatikou se dá běžně fotit. Osobně jsem ale občas raději použil manuální zásahy. Výhodou je, že automatiku můžete usměrnit v modročervené i zelenofialové škále a využít i bracketing vyvážení bílé.


Automatické



Denní světlo

Stín



Zataženo

Wolframové světlo



Bílé zářivkové světlo

Blesk

Uživatelské nastavení

Dále můžete použít několik nastavení barev, které lze uživatelsky upravovat, a to jak v otázce kontrastu, ostrosti, saturace a tónu barev.


standardní



portrét

krajina



neutrální

věrný

černobílý

Černobílé snímky lze fotit se softwarovými filtry, případně tomu ještě dodat barevné ladění.


bez filtru



žlutý filtr

oranžový filtr



červený filtr

zelený filtr



sépiová

modrá



fialová

zelená
 

Jak již bylo řečeno, lze dále upravovat kontrast, ostrost, saturaci a tón barvy. Kontrast doporučuji snížit, neboť významně rozšíří dynamický rozsah ve světlech, které jsou přepaly dost sužovány. Naopak doostřování můžete docela klidně zvýšit, minimálně s nižšími citlivostmi.


Optický a digitální zoom


Objektiv 18-135mm IS nabízí velmi slušný 7,5× optický zoom, díky kterému je dosti univerzální.


expoziční čas 1/125 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29)mm, klikněte pro zvětšení


Na základním ohnisku nabízí objektiv široké ohnisko 29 milimetrů. Ostrost uprostřed je solidní, rohy jsou rovněž dobré, i když pravá strana je lehce máznutá. Snímek trápí silnější chromatická aberace a bílý VW ve spodním levém rohu je silně přepálený. Můžete si stáhnout RAW snímek.


expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 135 (216) mm, klikněte pro zvětšení


Přiblížení je díky 7,5× optickému zoomu slušné. Kvalita snímku uprostřed obrazu rovněž není špatná, nicméně na hranách a v rozích je kresba poněkud rozmazanější. Rovněž si můžete všimnout chromatické aberace.


expoziční čas 1/250 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení


Objektiv nabízí slušný úhel záběru, míra detailů je dobrá. Opět se zde ale vyskytuje chromatická aberace.


expoziční čas 1/500 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 135 (216) mm, klikněte pro zvětšení


Charakter objektivu se projevuje i na tomto snímku. Ostrost a detailnost přiměřená, v okrajových částech ale stoupá chromatická aberace.


Protisvětlo


Nyní se podíváme na focení v protisvětle.


expoziční čas 1/1000 s, clona F20, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení


Ačkoli automatika většinou přeexponovává, někdy naopak v protisvětle zbytečně expozici stahuje. Z tohoto snímku toho příliš nevytáhnete (s RAWem překvapivě mnoho, ale za cenu vyššího šumu v prosvětlených částech).


expoziční čas 1/320 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení


I přes mírnou zápornou korekci se obloha přepaluje, v RAWu z ní ale ještě můžete trochu zachránit. Kresba je slušná.


expoziční čas 1/500 s, clona F13, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení


S funkcí Priority zvýraznění tónu fotoaparát volí minimálně citlivost ISO 200. Výsledek je občas znát, přepaly jsou menší a celkově scéna vyznívá trochu přirozeněji.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.