Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EOS M: první pokus

18.4.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Prvním CSC fotoaparátem od značky Canon je EOS M. Ten disponuje 18MPx APS-C čipem a potěší i dotykový displej. V dnešní recenzi se podíváme, jak se ovládá i jaké pořizuje snímky. Test proběhl s 18-55mm STM objektivem.
Nyní budou prezentovány ilustrační snímky pořízené Canonem EOS M a objektivem Canon EF-M 18-55mm F3,5-5,6 IS STM, v jehož recenzi můžete najít několik dalších ukázkových snímků.




expoziční čas 1/250 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení



Kresba je téměř po celé ploše slušná, případné slévání stromů v pozadí jde z části na vrub objektivu (slabší vykreslení) i systému odšumování (slabší kresbu považuje za šum a rozmyje ji). Není to ale vyloženě špatné. Můžete se podívat na snímek v RAWu.




expoziční čas 1/630 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (88) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



V zaostřené ploše jsou detaily pěkné, barevné podání je vzhledem k nepříznivému počasí rovněž slušné.




expoziční čas 1/60 s, clona F5,6, citlivost ISO 6400, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení



Fotoaparát disponuje speciálním černobílým režimem se zvýrazněným zrnem. Snímky tak působí jako z citlivého kinofilmu.




expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 5000, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení



ISO 5000 je už hodně vysoká citlivost, projevuje se to na vysokém šumu a barevných flecích. V RAWu uvidíte velmi silný barevný šum, což bude vyžadovat silnější barevné odšumování, které se podepíše na lehké ztrátě barevnosti. Pro méně náročné použití to postačí, u snímků, kde požadujete vysokou kvalitu, bych už s takto vysokými citlivostmi raději nepočítal.




expoziční čas 1/125 s, clona F5,6, citlivost ISO 800, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení



Při citlivosti ISO 800 je obraz ještě solidní, místy je vidět vliv odšumování. Kontrast je poněkud slabší, ale to je zde z velké části dáno i počasím.




expoziční čas 1/160 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 38 (61) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Stín zde docela oblbnul automatiku, a ta docela dost přidala na expozici. Nasvícená plocha autobusu je tak dost přepálená, ztrácí se také větvičky proti světlé obloze. Zde přijde ke slovu RAW, který vám dovolí přepaly v obloze zachránit.




expoziční čas 1/30 s, clona F3,5, citlivost ISO 320, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení



Slušná práce, nicméně i přesto bych měl výtku k barevným flekům ve stinných oblastech napravo. ISO 320 není zas až tak velká citlivost, aby to muselo na APS-C čipu dělat tyto fleky. Přitom v RAWu není barevný šum nijak zvlášť vysoký.




expoziční čas 1/320 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení



Barevné podání je příjemné, místy si lze všimnout chromatické aberace a jen průměrné ostrosti.




expoziční čas 1/20 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (88) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Velký rozsah clon dovoluje rozmanité hrátky s expozičním časem a např. focení panningu.




expoziční čas 1/125 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení



Až na přepal v obloze a poněkud rozmyté jehličnaté stromy není snímku co vytýkat. Můžete se podívat na RAW, tam přepaly velmi snadno zachráníte. Nepříjemný je však barevný šum v již zmíněných stromech.




expoziční čas 1/160 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení



Jasy fotoaparátu nedělají moc dobře, vzniká tu chromatická aberace ve větvích (nastavil jsem poněkud silnou korekci expozice do plusu). Většina přepalů se dá zachránit (z RAWu), bohužel objektiv zde trpí na poměrně viditelnou chromatickou aberaci.




expoziční čas 1/250 s, clona F5,6, citlivost ISO 800, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení



Při citlivosti ISO 800 je vidět vliv odšumování. Snímky jsou bez šumu, působí ale lehce rozmytě. Není to vyložené rozpatlání, spíše lehká neostrost.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.